stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Longread Talent #3: Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)
ddw21campagnebeeld.jpg

Longread Talent #3: Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

8 oktober 2021

De afgelopen zeven jaar heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruim 250 jonge ontwerpers ondersteund met de Regeling Talentontwikkeling. In drie longreads wordt gezocht naar de gedeelde mentaliteit van deze ontwerpgeneratie, die is gevormd door de grote uitdagingen van onze tijd. Daarbij wordt onderzocht hoe ze omgaan met thema's als technologie, klimaat, privacy, inclusiviteit en gezondheid. In deze derde en laatste longread: niet langer ligt de focus op persoonlijk succes en individuele expressie maar op 'de ander'.
Het jaar 2015 stond in het teken van een vluchtelingencrisis. Hoewel er al jarenlang mensen uit Afrika en Centraal-Aziatische landen op drift zijn geraakt door oorlog, armoede en onderdrukking, verdronken er die zomer honderden vluchtelingen in wrakke bootjes op de Middellandse Zee. De onmacht, woede, frustratie, wanhoop en verdriet werden treffend verbeeld met de foto van het aan de Turkse kust aangespoelde lichaam van de verdronken driejarige Syrische peuter Alan Kurdi. Waar de financiële crisis van 2008 bijna onzichtbaar was – zelfs de bankiers wisten zich tenslotte geen raad – was wegkijken nu niet langer mogelijk. Niet alleen in de media, maar ook in het straatbeeld. De ellende van de ander is indringend en alomtegenwoordig geworden.

Ook de Nederlandse opvangcentra puilden uit. Ontwerper Manon van Hoeckel (lichting 2018) zag de vluchtelingen in haar buurt tijdens haar studie aan de Design Academy Eindhoven. Tegelijkertijd besefte ze nog nooit met een asielzoeker te hebben gesproken. Dus bezocht ze een gekraakt pand waar uitgeprocedeerde asielzoekers woonden. En zag: dit zijn geen profiteurs of zielenpoten maar krachtige personen die willen meedraaien in en bijdragen aan de samenleving. En juist dat werd deze groep verboden. Uit betrokkenheid en daadkracht bedacht Van Hoeckel een reizende ambassade voor statusloze asielzoekers en ongedocumenteerden die zich 'in limbo' bevinden; ongewenst in Nederland én in het land van herkomst. De vluchtelingen oftewel 'ambassadeurs' konden hier buurtbewoners, passanten en ambtenaren uitnodigen voor een gesprek. Met deze 'In Limbo Embassy' faciliteerde ze ontmoetingen tussen buurtbewoners en een kwetsbare groep nieuwkomers.

empathische bevlogenheid
Deze houding van Van Hoeckel is in veel opzichten tekenend voor de mentaliteit van een generatie die de afgelopen zeven jaar deelnam aan de Regeling Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Ontwerp gaat al lang niet meer over spullen maar over mensen. Die empathisch bevlogenheid loopt inmiddels door alle ontwerpdisciplines. Niet langer staan daarbij persoonlijk succes en individuele expressie centraal. De blik van de ontwerper, onderzoeker en maker is nadrukkelijk gericht op de ander. De vluchtelingencrisis van 2015 heeft daarbij gewerkt als zowel een deeltjesversneller als een vakinhoudelijke verdieping. Deze humane crisis vraagt tenslotte om onorthodoxe en radicale voorstellen en ideeën.
lenaknappers.jpg
Lena Knappers

Stedenbouwkundige Lena Knappers (lichting 2019) onderzocht de ruimtelijke leefomstandigheden van asielzoekers, arbeidsmigranten en internationale studenten. Met haar onderzoek 'Rethinking the Absorption Capacity of Urban Space' aan de TU Delft ontwikkelde zij strategieën om migranten op duurzame wijze in de ontvangende maatschappij op te nemen. Te vaak is de huisvesting tijdelijk en informeel; denk aan ad hoc containerhuisvesting buiten het stadscentrum of in vacante legerkazernes. Knappers onderzocht alternatieve, inclusievere vormen van opvang, gericht op de invulling van de publieke ruimte. Met uiteindelijk een nog veel groter doel: een inclusieve stad waarin alle vormen van ongelijkheid in de publieke ruimte worden onderzocht en verholpen.

Hoezeer immigratie inmiddels deel uitmaakt van de alledaagse realiteit van de creatieve disciplines blijkt uit de praktijk van Andrius Arutiunian (lichting 2021). Na zijn master Compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag legde hij zich toe op de spanning tussen migratie en nieuwe technologieën. In zijn ontwikkeljaar deed hij onderzoek naar wat de impact van ontheemding en afwijkende meningen is op de samenleving en hoe deze impact zich kan manifesteren in soundscapes. Oftewel: hoe klinkt de integratie van nieuwkomers in Nederland? De verbindende factor is daarbij het begrip 'gharib', dat in het Arabisch, Perzisch en Armeens 'vreemd' of 'geheimzinnig' betekent. Arutiunian wil geen concrete ontmoetingen tussen mensen creëren; hij streeft ook geen nieuwe woonvormen na. Slechts de eigen beroepspraktijk wordt verrijkt met de culturele invloed van migratie.

alleenstaande vaders
Inclusiviteit en culturele diversiteit zijn nu dominante thema's op de maatschappelijke agenda. Zo wordt – gevoed door de Black Lives Matter-beweging in de Verenigde Staten – een vurig debat gevoerd over institutioneel racisme. De ander blijkt niet langer een vreemdeling aan onze grenzen te zijn, maar is ook onze buurman of collega. De samenleving dreigt te polariseren en daarbij kunnen bevolkingsgroepen worden gemarginaliseerd. Ontwerpers mengen zich actief in deze discussie en zetten design in als een emanciperende kracht voor een samenleving die 'all inclusive' is; open en toegankelijk voor iedereen, ongeacht de achtergrond.

giorgiotoppin.jpg
Giorgio Toppin, KABRA (XHOSA), Foto: Onitcha Toppin

De emancipatie van achtergestelde groepen begint met het verkennen en verdiepen van een gedeelde identiteit. Alleen met begrip van de eigen afkomst, cultuur en tradities kan uiteindelijk grip worden gekregen op een volwaardige plek in de samenleving. Giorgio Toppin (lichting 2020) is een trotse Bijlmer-Amsterdammer en een zwarte man met een Surinaamse achtergrond. Deze twee werelden mixte hij met zijn modelabel Xhosa tot nieuwe verhalen, vertaald in mannenkleding die binnen de hedendaagse westerse context past. Voor de verhalen van Surinaamse diaspora waarop zijn collecties zijn gebaseerd, reisde hij naar zijn geboorteland om daar lokaal vakmanschap en traditionele maaktechnieken te onderzoeken en vast te leggen. Vervolgens vervaardigde hij truien met inheemse knooptechnieken; een winterjas kreeg een met de hand geborduurde traditionele print uit het district Saramacca. Omgekeerd voorzag hij de Creoolse 'kotomisi', die lastig is te dragen, van een comfortabele en eigentijdse snit. Met zijn biculturele mode versterkte Toppin de culture identiteit van Surinamers en vergrootte daarmee het begrip en de waardering voor zijn afkomst bij andere bevolkingsgroepen. Zijn kleding moet tenslotte in de eerste plaats 'cool zijn om te dragen', aldus Toppin zelf.

Natuurlijk waren creatieve disciplines altijd al goed in staat om een identiteit te versterken. Mode, gebruiksvoorwerpen, een interieur en fotobeelden zijn nu eenmaal een uitstekend instrument om te laten zien wie je bent en vooral ook wie je wilt zijn. Maar de afgelopen jaren staat identiteit niet meer voor een vrijblijvende lifestyle maar kan het ook een stigma zijn dat bepalend is voor je maatschappelijke positie. Lang niet altijd is identiteit een keuze, terwijl het van grote invloed is op het dagelijks leven – iets waarover Surinaamse, Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse Nederlanders kunnen meepraten, tot de vierde generatie aan toe. Wie zich als ontwerper buigt over deze vastgelegde identiteit moet zich terdege bewust zijn van culturele en emotionele gevoeligheden. De ontwerper die wel even zal uitleggen wat verantwoord is en wat slecht, loopt achter de inclusieve feiten aan.

marwanmagroun.jpg
Marwan Magroun, The Life of Fathers, Adison & Ayani

Daarom werken ontwerpers steeds meer vanuit een persoonlijke betrokkenheid of agency (eigenaarschap). Fotograaf en storyteller Marwan Magroun (lichting 2020) legde met zijn documentaireproject 'The Life Of Fathers' de wereld van alleenstaande vaders met een migratieachtergrond vast. Magroun, die zelf het grootste gedeelte van zijn jeugd opgroeide zonder een vaderfiguur, zocht naar antwoorden en verhalen van een veelal onopgemerkt maar diepgevoeld vaderschap. Zo wilde hij afrekenen met het vooroordeel dat vaders met een migratieachtergrond afwezig zijn in de opvoeding. Met zijn fotoreportage en begeleidende film (inmiddels uitgezonden op NPO3) heeft hij een groep toegewijde maar onderschatte vaders een stem en een gezicht gegeven.

queers en 'extended families'
Diversiteit wordt maatschappijbreed omarmd en uitgedragen. Bestaande opvattingen over gender, seksualiteit en etniciteit verschuiven. Dat betekent ook dat er volop wordt gespeeld en geëxperimenteerd met identiteit en de manieren waarop deze kan worden vormgegeven. Ontwerpers zijn daardoor niet langer een doorgeefluik voor industrie of overheid, maar nemen een activistische houding aan. Leidraad daarbij is niet langer het eigen ego maar juist de sociale cohesie. Renee Mes (lichting 2021) wilde de stereotypering van de LGBTQ+-gemeenschap doorbreken en daarmee acceptatie vergroten. Ze richtte zich hierbij heel specifiek op hoe binnen de diverse queergroepen de 'extended families' worden vormgegeven. Dit zelfverkozen gezin wordt vaak samengesteld als alternatief voor afwijzing of schaamte binnen de families waarin queers zijn opgegroeid. Maar deze nieuwe leefvorm kampt met juridische, medische, educatieve en andere institutionele achterstelling. Gezien worden als eerste stap naar erkenning, dat was de aanpak van Mes.

Voor haar research en ook het realiseren van filmportretten werkte de witte cisgender Mes samen met de organisatie Queer Trans People of Colour. Samenwerking kan ook 'agency' geven. Daarbij, over wiens identiteit gaat het hier nou eigenlijk? Of in de terminologie van Black Lives Matter: 'nothing about us without us'. Dat inclusief design wordt gerealiseerd volgens deze politiek correcte spelregels van 'agency' en 'representation' is logisch. En misschien zelfs noodzakelijk. De talloze culturele gevoeligheden vragen tenslotte om grote zorgvuldigheid.

selectie en scouting
Als het gaat over gelijkheid in kansen, dan kan de creatieve industrie zelf niet buiten schot blijven. De ontwerpdisciplines zijn namelijk niet vrij van stereotypen. Met het onderzoeksproject 'Mediated Bodies' heeft Gabriel A. Maher (lichting 2016) de genderverhouding in het internationale designmagazine 'Frame' minutieus vastgelegd. Niet alleen was tachtig procent van de mensen in het tijdschrift mannelijk – van geïnterviewde ontwerpers tot de modellen in de advertenties. Bovendien werden vrouwen hoofdzakelijk afgebeeld in rolbevestigende en soms zelfs onderdanige houdingen als voorovergebogen of gehurkt. Met hun (als non-binair persoon gebruikt Maher de voornaamwoorden zij/hen/hun) feministische praktijk streefde Maher naar 'deconstructie' van de ontwerpdiscipline om de bestaande machtsstructuur en vooroordelen vast te leggen. Alleen na een actief proces van zelfreflectie en kritiek kan ontwerp zijn potentieel volledig vervullen als een discipline die bijdraagt aan maatschappelijke verbetering.

Maar aandacht voor meerstemmigheid alleen is niet genoeg. Het gaat om evenredige vertegenwoordiging, juist ook in de creatieve disciplines. De Regeling Talentontwikkeling wil daar een actieve bijdrage aan leveren met nieuwe vormen van selectie. Voor ontwerpers, onderzoekers en makers die zich zonder een relevante ontwerpopleiding maar in de praktijk professioneel hebben ontwikkeld, zijn er de 'scout nights'. Talenten die buiten de gebaande creatieve paden werken, kunnen tijdens deze avonden hun werk aan een jury pitchen. Veel ontwerpers die van deze 'scout nights' gebruikmaken behoren tot minderheidsgroepen, waarin een keuze voor een kunstacademie of technische universiteit nu eenmaal minder voor de hand liggend is.

khalidamakran.jpg
Khalid Amakran, Hady

De Rotterdamse fotograaf Khalid Amakran (lichting 2021) heeft zich als autodidact ontwikkeld van hobbyist tot professioneel portretfotograaf. Via selectie tijdens de 'scout nights' kon hij zich vervolgens een jaar lang storten op een project over de identiteitsvorming van Marokkaans-Nederlandse jongeren van de tweede en derde generatie. Onder de noemer '3ish' legde hij in een korte documentaire en een boek vast hoe deze groep worstelt met loyaliteitskwesties, 'code-switching', institutioneel racisme, jihadisme en politisering van vooral mannelijke Marokkaanse-Nederlanders. Deze representatie van talenten met een biculturele of non-binaire achtergrond in de creatieve industrie is essentieel. Want alleen met zichtbare voorbeelden en herkenbare rolmodellen ontstaat een gevoel van erkenning en waardering, en wordt de noodzakelijke diversiteit in de creatieve industrie gewaarborgd.

Arabische kaligrafie
Inmiddels zijn er negen talenten via de 'scout nights' geselecteerd in de lichting 2020 en 2021. Een aantal dat de komende jaren zeker zal stijgen. Want een bijkomende meerwaarde is dat deze ontwerpers ook de inhoudelijke diversiteit van hun vakgebied vergroten met hun eigenzinnige beroepspraktijk. Eveneens autodidact is ILLM, de naam waaronder illustrator Qasim Arif (lichting 2021) werkt. Hij vermengt het eeuwenoude ambacht van kalligrafie met eigentijdse elementen van hiphop en straatcultuur. De klassieke Arabische kalligrafie is per definitie tweedimensionaal; het beeldhouwen van levende wezens is volgens islamitische voorschriften namelijk voorbehouden aan Allah. ILLM wil deze beeldtaal omzetten in ruimtelijke sculpturen. Daarbij put hij ook inspiratie uit zijn eigen leven. Hij groeide als derde generatie Marokkaanse-Nederlander op in een metropool. Kalligrafie vermengt hij daarom met de popculturele iconen als de Nike Air Max 1, een herkenbaar statussymbool dat de dromen, wensen en herinneringen van heel veel kinderen met een migratieachtergrond verbeeldt. Straatcultuur en eeuwenoud grafisch vakmanschap vloeien bij ILLM samen in een volstrekt nieuw idioom.

aanjagers van inclusie
In de Regeling Talentontwikkeling valt zo een noodzakelijke maatschappelijke emancipatie op een vanzelfsprekende manier samen met een activistische mentaliteit. Ontwerpers, onderzoekers en makers worden geleid door een oprechte en een diepgevoelde betrokkenheid bij identiteit en inclusiviteit. Met empathie en inlevingsvermogen – intrinsiek of door samenwerking met de doelgroep – kunnen zij fungeren als aanjager voor transformatieve initiatieven en verbindend debat. Zo wordt een krachtig potentieel van de creatieve disciplines ontsloten: het verwezenlijken van een diverse samenleving waarin alle bevolkingsgroepen gelijkwaardig zijn. De blik op de ander is tenslotte ook een blik op ons allemaal.

Tekst: Jeroen Junte

De lichting 2021 van de Regeling Talentontwikkeling wordt tijdens Dutch Design Week gepresenteerd in het Klokgebouw onder de naam Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent.

Beeld bovenaan: Sophia Bulgakova, 'Inevitably Blue' (links) en Inez Naomi Correa Alves, 'Versatile Forever', Foto: Imke Panhuizen (rechts) beiden lichting 2021

meer nieuws

toekomstiglandelijklezingen.gif

5 en 12 nov: Lezingen Toekomstbestendig landelijk gebied

14 oktober 2021

Begin november organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee lezingen in het kader van de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied. In de lezingen zoeken we de verdieping op omtrent de thema's van de open oproep.
Met twee online lezingen op 5 en 12 november bieden we inhoudelijke verdieping op de verschillende relevante thema's binnen Toekomstbestendig landelijk gebied, en stimuleren we kennisuitwisseling, een belangrijke pijler van de regeling.

In de lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on' van 5 november kijken we naar het landschapsecologisch systeem en hoe gerelateerde uitdagingen ons kunnen helpen bij een duurzame en toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied. De lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens' van 12 november staat in het teken van de experimenten die zich afspelen binnen de Taskforce Korte Keten en Voedselbos Ketelbroek. Beide bieden relevante handvatten voor het denken over en ontwerpen aan de toekomst van het landelijk gebied.

Lezing: Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on
5 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Dirk Sijmons en Martha Bakker
Meer informatie

Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens
12 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Jan Willem van der Schans en Wouter van Eck
Meer informatie

De lunchlezingen zijn online en voor iedereen toegankelijk, ook als u niet deelneemt aan de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied.
supertoyssupertoys.jpg

35 ervaren bureaus geselecteerd in Open Oproep Bouwen aan talent

14 oktober 2021

In de tweede Open Oproep Bouwen aan talent zijn 35 ervaren ontwerpbureaus geselecteerd. In het tweede deel van de open oproep, die nu uitstaat, worden zij gekoppeld aan talentvolle, startende makers of ontwerpers om samen gedurende drie maanden aan een actuele ontwerpopgave te werken. Heb je interesse, bekijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen.
In reactie op de tweede Open Oproep Bouwen aan talent voor ervaren ontwerpbureaus ontving het Stimuleringsfonds uit de breedte van de creatieve industrie 49 uiteenlopende voorstellen. De aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit voorzitter Tanja Koning (zelfstandig curator en programmeur), Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect), Ward Janssen (curator digitale en visuele cultuur), Lotte van Laatum (zelfstandig productontwerper), Iris Ruisch (managing director M-ODE), Marcel Schouwenaar (The Incredible Machine), Michael Snitker (productontwerper een creative technologist) en Esther Verra (talent development TETEM).

Zij selecteerden 35 gedegen voorstellen, met relevante opgaves die goed aansluiten bij de eigen expertise en van belang zijn voor het ontwerpveld. De geselecteerde ontwerpbureaus bieden een plek aan startende ontwerpers en makers waar zij kennis en ervaring kunnen opdoen en hun netwerk kunnen vergroten, waar zij voldoende begeleiding ontvangen, en waar tegelijkertijd ruimte is voor eigen inbreng en een ander geluid van een nieuwe generatie.

selectie
De volgende ontwerpbureaus werden geselecteerd:

Atelier Blik
Bakken & Baeck
Bas Kosters Studio
Bureau LADA
Buro Now
DOOR architecten
Heleen Klopper
House of Thol
Humade
Inside Outside
Isaac Monté
Johannes Verwoerd Studio
Kossmandejong
Marjan van Aubel
NEXT architects
Prinsen.Studio
RAAAF
Richard Niessen
Rubén Dario Kleimeer
Site Practice
Stichting FIBER
Stichting The Image Society
StoneCycling
Studio Anne Ligtenberg
Studio Bernhard Lenger
Studio Elisabeth Klement
STUDIO INEKEHANS
Studio Kars
Studio Marije Vogelzang
Studio RAP
Studio Simone Post
Studio SociaalCentraal (voorheen Joes + Manon)
Supertoys Supertoys
Thijs de Zeeuw – Landschapsarchitect
VANTOT
studiorapkeramiekprintingsmall.jpg
Studio RAP

Lees hier meer over de geselecteerde ontwerpbureaus en onderzoeksvoorstellen.

vervolg
De geselecteerde voorstellen worden meegenomen in het vervolg van deze Open Oproep Bouwen aan talent voor startende ontwerpers. Zij kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de voorstellen van de geselecteerde ontwerpbureaus. Na selectie en succesvolle matching van de startende ontwerpers met het onderzoeksvoorstel van het ontwerpbureau, kunnen beide partijen het samenwerkingstraject starten.

baskostersstudiojoy.jpg
Bas Kosters Studio
baskit.jpg

16-24 okt: Dutch Design Week tips

11 oktober 2021

Van 16 tot en met 24 oktober 2021 vindt de Dutch Design Week in Eindhoven plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is op meerdere locaties aanwezig. Daarnaast worden op verschillende locaties projecten gepresenteerd die zijn ondersteund vanuit de regelingen van het Stimuleringsfonds. Hieronder een overzicht met tips van onder andere tentoonstellingen en (interactieve) presentaties.
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent
Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van ontwerp, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen in artistiek en professioneel opzicht. De lichting van 2021 is nu in beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Tijdens de Dutch Design Week zijn deze portretten te zien in de tentoonstelling 'Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent' in het Klokgebouw.

Talent Talks
Het Stimuleringsfonds organiseert op 18 en 20 oktober 2021 Talent Talks: zeven talkshows waarin opkomende ontwerptalenten met elkaar in gesprek gaan over actuele thema's die bepalend zijn in hun werk en praktijk. Wil je hierbij aanwezig zijn, meld je dan aan.

Embassy of Health
Maak kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert met 'Chronic Health – vital changes for a caring society' elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.
beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png
Embassy of Health. Beeld: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek

Conferentie Een thuis voor alle jongeren
Op zaterdag 23 oktober organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Jongeren Woonlab (TU/e Urban Labs, Springplank, Stichting Woonbedrijf Eindhoven), Stichting Zwerfjongeren Nederland en Kansfonds de conferentie 'Een thuis voor alle jongeren' als onderdeel van de Embassy of Inclusive Society op het Ketelhuisplein. Tijdens de conferentie gaan (social) designers in gesprek met bestuurders, politici en ondernemers over hun concepten en ervaringen in het traject Nieuwe woonconcepten voor dak- en thuisloze jongeren van het Stimuleringsfonds en wordt de publicatie 'Meer dan een dak boven je hoofd' uitgedeeld.

De Nacht Club
In De Nacht Club ontmoet je mensen die je niet kent. Dat voelt onwennig, en een beetje onveilig. Maar als je het doet groeit juist je gevoel van veiligheid. De Nacht Club is een veilige plek voor onveilige onderwerpen. Daarvoor is het nodig om bestaande scripts rond participatie te doorbreken. Geen avonden met beamers en inspraak, maar intieme ontmoetingen in het donker. De missie van De Nacht Club is om te onderzoeken hoe intimiteit kan bijdragen aan zinvolle interactie tussen mensen en systemen.

Encounter
Hoe zou het zijn om te logeren in je eigen toekomst? Net als voorgaande jaren presenteert HET project ENCOUNTER haar nieuwste ontwikkelingen op de Dutch Design Week. Voor ENCOUNTER#10, logeren in je eigen toekomst, maakte Joost van Wijmen twee filmportretten over het verblijf van 55-plussers in het huis van een 85-plusser. Zij ervaren in de woning van de ander het leven dat hen misschien zelf te wachten staat.

Project Pomace
Project Pomace is een gezamenlijk ontwerponderzoek waarbij ontwerpers, makers en academici uit Nederland en Turkije betrokken zijn. Het onderzoekt de intrinsieke circulaire kwaliteiten van de oude olijfteeltpraktijken in Karaburun en de mogelijkheden van olijvenpulp als grondstof voor biomassa.

Driving Dutch Design
Thom Bindels is onderdeel van de expositie Driving Dutch Design in het Pullman Hotel. Een tentoonstelling van 17 ontwerpstudio's die luisteren om de wereld te zien. Kijk door de grijze gebieden in een wereld van verwondering, schoonheid en vragen. Ontdek de gezichtsvelden die verder gaan dan het eerste gezicht.

Slow Down
Ontwerper Antoine Peters presenteert in de Microlab Hall twee nieuwe Space Garments, en het resultaat van 1,5 jaar ontwikkelen: zijn lenticulaire weefsel. Het doorbreken van de traditionele relatie tussen toeschouwer, kleding en textiel. Verstoring van de verhouding met als doel vertraging, onbalans en verandering van perspectief te veroorzaken.

Adaptable Auxetics
In Adaptable Auxetics in de Fuutlaan hal probeert Pi Lab willekeurig gegenereerde auxetische structuren toe te passen in Objects with Agency - objecten die zich kunnen aanpassen aan hun omgeving. Pi Lab zoekt partijen die geïnteresseerd zijn om samen mogelijke toepassingen in de zorg en architectuur te verkennen.

HOW&WOW BASK IT! (foto bovenaan)
HOW&WOW BASK IT! is een initiatief van Crafts Council Nederland in samenwerking met Adrianus Kundert, ontwerper en medeoprichter van Basketclub. HOW&WOW BASK IT! neemt je mee in de wereld van mandenmakerij en onthult de vele aspecten van driedimensionaal weven: de specifieke kenmerken, creatieve technieken, nieuwe implementaties, culturele uitwisseling en natuurbehoud.

VISSER & MEIJWAARD in collaboration
Ontwerpstudio Visser & Meijwaard presenteert in het Albert van Abbehuis een overzicht van de meest recente werken die de toepassing van diverse materialen en technieken toont. Vanuit een fascinatie voor 'form follows function' zoekt Visser & Meijwaard naar nieuwe toepassingen voor de esthetiek die verscholen ligt in alledaagse producten door te spelen met materiaalgebruik, context en schaal.

2108260130.jpg
VISSER & MEIJWAARD in collaboration

Manifestations
De expositie Manifestations in de Melkhal biedt een podium aan jonge makers die aan de hand van hun werk nieuwe technologieën en diverse toekomstbeelden presenteren aan publiek. De festivalbezoeker wordt uitgenodigd na te denken over de rol van technologie in de toekomst, wat er mis kan gaan, maar ook hoe technologie op een sociale en humane manier kan worden ingezet.

Met onder andere een presentatie door SETUP van een installatiedrieluik Accept & Work door Merijn van Moll en Ruben van de Ven, over de verborgen arbeidersklasse achter A.I. De installaties geven een blik in de wereld achter Mechanical Turk; Amazons online marktplaats voor menselijke klikwerkers die A.I.'s trainen. Welk soort samenleving faciliteren we hiermee en wie plukken hier de vruchten van?

Soft Space
Soft Space is een overzichtstentoonstelling van de nieuwste werken van studio Alissa+Nienke. Een plek voor ontstressen, interactie met je omgeving en voor het verkennen van de wereld om ons heen. De materialen laten je verwonderen en ontspannen, tonen de natuurlijke windstroom, reflecterende kleuren of helpen je letterlijk te ademen.

Waste Based Glazed Brick
Dit jaar is Studio Mixtura een nieuwe samenwerking aangegaan met StoneCycling. Binnen deze samenwerking hebben ze een collectie gecreëerd met nieuwe op afval gebaseerde oppervlakteontwerpen die zowel voor gevel- als binnenwandbekleding kunnen worden gebruikt.

Raw Color
Raw Color opent haar studio om het proces en de resultaten van hun onderzoek naar klimaatverandering te delen. Temperature Textiles varieert van gebreide dekens tot sjaals en sokken. Het textiel is ontworpen om klimaatgegevens te dragen. Enerzijds zijn het esthetische dragers van informatie die de kijker helpen om over de kwestie te informeren. Anderzijds voorzien de textiele objecten de gebruiker van warmte.

beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png

Chronic Health – vital changes for a caring society

11 oktober 2021

Maak op de Dutch Design Week kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving.
Een goede gezondheid is afhankelijk van veel factoren. Behalve de kwaliteit van de medische zorg en technologische ontwikkelingen bepalen vooral ook onze leefstijl, de kwaliteit van onze sociale contacten en woon- en werkomgeving onze gezondheid. Al die elementen zijn bovendien onderling verbonden en dat maakt gezondheidsbevordering behoorlijk complex.

Maak in 'Chronic Health – vital changes for a caring society' kennis met elf makers van de gezonde samenleving. Ontdek hoe zorgprofessionals, onderzoekers, buurtbewoners, patiënten, studenten, lokale makers, woningcorporaties, supermarkten, techbedrijven, kunstenaars en ontwerpers met elkaar samenwerken aan een breder, diverser, inclusiever en duurzamer zorglandschap.

In de expositie zijn vier door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten opgenomen:

Redesigning Psychiatry
Redesigning Psychiatry, een initiatief van onder meer Reframing Studio, is een innovatienetwerk waarin ontwerpers, filosofen, experts en ervaringsdeskundigen samen met een aantal innovatieve organisaties een toekomstbeeld ontwikkelen voor de geestelijke gezondheidszorg in 2030. De basisgedachte van Redesigning Psychiatry is dat het de complexe interacties binnen mensen, tussen mensen en tussen mensen en hun omgeving zijn die ervoor zorgen dat mensen vastlopen. Die nieuwe kijk vraagt om een nieuwe benadering van de GGZ die de ontwerpers helpen te verbeelden.

FysiekFabriek
FysiekFabriek is een initiatief van de ontwerpers Aurore Brard en Lotte de Haan. Zij brengen mensen met een fysieke beperking, cliënten van woonorganisatie Fokus, in contact met ontwerpers en makers om gezamenlijk nieuwe praktische hulpmiddelen te ontwikkelen. Met Marieke ontwikkelden ze bijvoorbeeld een elektronische koekjesdispenser. Marieke zit in een rolstoel en heeft een beperkte hand- en armfunctie. Met de dispenser kan zij haar hulphond makkelijker belonen als hij iets goed doet.

Een chronisch gezonde Van Deysselbuurt
Jongerencoach Imad Aoulad Taher kent de leefwereld van de jongeren in Amsterdam-West. 'Tien jaar geleden was ik een van hen. Ik spreek de taal van de straat. Voor deze groep is al jaren niets gedaan.' Nu wel. Met sport als middel coacht Imad buurtjongeren op hun levenspad, door hen uiteenlopende taken in de buurt te geven. Imads Stichting IMD huist in een van de winkelpandjes in de Van Deysselstraat, die dankzij een samenwerking van ontwerpersnetwerk Cascoland, woningbouwvereniging Rochdale, stadsdeel Nieuw-West en buurtbewoners beschikbaar kwamen voor ondernemers uit de buurt. Zorgorganisatie Humanitas DMH werkt samen Cascoland om de groei van het sociale weefsel in de buurt te versterken door deze netwerken van informele zorg aan de bestaande formele zorg te verbinden.

Land en Hand
Onder invloed van industrialisatie en globalisering zijn de relaties tussen landschap, het beschikbare materiaal een vakmanschap vervaagd. Maar door de klimaatcrisis is het nodig om weer na te gaan denken over onze omgang met het landschap om ons heen. Land & Hand, een project van KETTER&Co, brengt in verschillende provincies mbo-studenten, ontwerpers, overheden en relevante partners samen in projecten die de potentie van het landschap onderzoeken. Zo biedt het Drentse veen bijvoorbeeld mogelijkheden voor nieuwe wellness-producten. Alle projecten komen samen in een digitale 'Maakkaart van Nederland'.

praktische informatie
Titel: Chronic Health – vital changes for a caring
Datum: 16 t/m 24 oktober 2021
Tijd: 11.00 – 18.00 uur
Locatie: Hal 3, Klokgebouw, Strijp-S, Eindhoven (plattegrond)
Toegang: Het Klokgebouw is toegankelijk met een DDW-ticket

Embassy of Health
'Chronic Health – vital changes for a caring society' is een expositie van de Embassy of Health, één van de World Design Embassies. In deze ambassades voor de toekomst denken allianties van partners na over maatschappelijke uitdagingen. Samen met ontwerpers werken zij aan oplossingen en ontwikkelen ze nieuwe perspectieven voor de wereld van morgen. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.

Conferentie Embassy of Health
De transitie naar 'chronische gezondheid' en een gezonde samenleving zijn het thema van de Embassy of Health-conferentie op 22 oktober 2021 in het Klokgebouw. Hoe ontwerpen we een gewenste toekomst met AI als stakeholder in deze toekomst? Hoe zetten we onze talenten in om bij te dragen aan een gezond landschap? Onder andere speculatief ontwerper Frank Kolkman, Marleen Stikker (directeur Waag), Bas Bloem (hoogleraar Radboud UMC) en Irene Fortuyn (social designer) gaan daarover in gesprek met elkaar.

Beeld bovenaan: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek
batwebsitev04.gif

Ronde 2: Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor startende makers en ontwerpers

11 oktober 2021

Het Stimuleringsfonds zoekt startende makers en ontwerpers binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject van drie maanden met ervaren ontwerpers of ontwerpbureaus. Er zijn in deze tweede ronde 38 plekken beschikbaar bij verschillende ontwerpbureaus en -praktijken binnen de gehele breedte van de creatieve industrie. Startende makers en ontwerpers kunnen zich vanaf nu inschrijven op voorstellen die zijn ingediend door ervaren ontwerpbureaus. Reageren kan tot en met 8 november 2021.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie biedt met deze oproep de mogelijkheid aan startende makers en ontwerpers om samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Het traject betreft een werkperiode van drie maanden, waarbij de starter direct zal samenwerken met een ervaren professional om een specifiek onderwerp verder uit te diepen.

Van 9 augustus t/m 13 september konden ervaren ontwerpers en ontwerpbureaus hun onderzoeksvoorstel indienen. Dit betrof een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment. Een externe adviescommissie heeft hieruit 38 aanvragen geselecteerd.

Tot en met 8 november 2021 kunnen startende makers en ontwerpers zich inschrijven op een van deze geselecteerde voorstellen. Op basis van de motivatie en het profiel maakt een externe adviescommissie een match tussen ervaren ontwerpbureau en de starter. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan beide partijen. Inschrijven op een van de opgaven is relatief makkelijk en kost weinig tijd.

indienen
Startende makers en ontwerpers kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de geselecteerde onderzoeksvoorstellen van de ontwerpbureaus.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

blauw2020.png
Wanneer kan je een bijdrage aanvragen, hoe gaat dit in z'n werk en waar moet je op letten? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds organiseren in 2021 opnieuw gezamenlijk een onli... meer >
oproepenfreshperspectives6.png
Het Stimuleringsfonds roept mid-career makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een samenwerkingspartner een voorstel in te dienen, gericht op de aanpak van een actuele maatschappelij... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader