stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Longread Talent #1: Ik en mijn praktijk: Hoe ontwerptalenten zichzelf opnieuw (moeten) uitvinden
ddw21campagnebeeld.jpg

Longread Talent #1: Ik en mijn praktijk: Hoe ontwerptalenten zichzelf opnieuw (moeten) uitvinden

24 september 2021

De afgelopen zeven jaar heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruim 250 jonge ontwerpers ondersteund met de Regeling Talentontwikkeling. In drie longreads wordt gezocht naar de gedeelde mentaliteit van deze ontwerpgeneratie, die is gevormd door de grote uitdagingen van onze tijd. Daarbij wordt onderzocht hoe ze omgaan met thema's als technologie, klimaat, privacy, inclusiviteit en gezondheid. In deze eerste longread: de diepgaande reflectie op het vakgebied en plek van de eigen praktijk daarin. 'De vastgeroeste uitgangspunten van mode, design en architectuur worden bevraagd en verrijkt met nieuwe instrumenten, technieken, materialen en podia.'
Het 'Dirty Design Manifest' van Marjanne van Helvert is een vlammend betoog tegen de vervuilende productie van veel designobjecten. En passant wordt afgerekend met het aanwakkeren van de consumptie door verleidelijke designproducten zonder eigenheid of intrinsieke waarde. Het manifest richt de pijlen niet alleen op fabrikanten en consumenten, maar ook op ontwerpers die te weinig aandacht hebben voor duurzaamheid, ongelijkheid of andere prangende maatschappelijke kwesties. Het is kortom een j'accuse tegen de schaduwkanten van design.
marjanne2.jpg
Marjanne van Helvert, The Responsible Object: A History of Design Ideology for the Future

Van Helvert is naast criticus ook textielontwerper en ontwikkelde 'Dirty Clothes', een unisekscollectie van gebruikte kleding. Om haar kritische visie verder te ontwikkelen, ontving ze in 2016 een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze subsidie van vijfentwintigduizend euro wordt door het Stimuleringsfonds jaarlijks aan zo'n dertig jonge ontwerpers toegekend. Van Helvert gebruikte de ondersteuning voor het schrijven van 'The Responsible Object: A History of Design Ideology for the Future'. In deze bundel houdt zij diverse designfilosofieën grondig tegen het licht en test deze op houdbaarheid en toepasbaarheid, nu en in de nabije toekomst. Het zal niet verbazen dat het boek alleen al qua ontwerp overtuigend was, uitgevoerd in een strak grid en een krachtig zwart-wit-oranje kleurpalet. Met de inhoud profileert Van Helvert zich bovendien als een scherpzinnig denker en gewetensvol onderzoeker.

sabine2.jpg
Sabine Marcelis, materialenbibliotheek

oorlogswonden helen
De wijze waarop Van Helvert zich tot haar werk verhoudt, is kenmerkend voor een generatie ontwerpers die hun kritische blik niet langer alleen op de eigen beroepspraktijk richten, maar op het hele vakgebied. Deze trend komt duidelijk naar voren als we de verschillende lichtingen bekijken die door jaren heen een beurs ontvingen via de Regeling Talentontwikkeling. Met elkaar geven deze ontwerplichtingen daardoor een actueel beeld van de creatieve industrie.

Sinds de lancering van de Regeling Talentontwikkeling in 2014 hebben zo'n 250 jonge ontwerpers gebruikgemaakt van deze mogelijkheid om zich te professionaliseren. De eerste jaren richtten de deelnemers zich vooral op een diepgaande reflectie op de eigen praktijk. Met veel succes overigens. Productontwerper Sabine Marcelis (lichting 2016) bijvoorbeeld gebruikte het jaar om nieuwe samenwerkingen met 'manufacturing professionals' op te bouwen. Wat resulteerde in een bibliotheek met nieuwe, pure materialen inzetbaar voor diverse projecten. Het zou haar wereldfaam brengen. Modeontwerper Barbara Langedijk en sieradenontwerper Noon Passama (lichting 2015) experimenteerden in het gezamenlijk project 'Silver Fur' met een hightechtextiel met eigenschappen van bont. Het resulteerde in een innovatieve collectie waarin kleding en sieraden op een organische manier versmelten. Of architect Arna Mačkić (lichting 2014) die zich boog over de rol die architectuur kan spelen in het helen van oorlogswonden in haar geboorteland Bosnië. Mačkić was in 2019 de winnaar van de Jonge Maaskantprijs, de belangrijkste onderscheiding voor jonge architecten. Al deze talenten verbreedden hun persoonlijke fascinaties en versterkten hun ontwerpkwaliteiten om zo een uniek profiel te ontwikkelen. Dit is – de naam zegt het al – nog steeds de basis van de Regeling Talentontwikkeling.

Maar gaandeweg werden door de geselecteerde talenten niet alleen persoonlijke grenzen verlegd, meer en meer werden ook vanzelfsprekende grenzen van het vakgebied onderzocht. De jongste lichtingen laten ook zien dat onderzoek niet langer een manier is om tot een ontwerp te komen. Onderzoek ís het ontwerp geworden. Niet alleen in mode maar ook in productdesign, grafisch ontwerp, architectuur en gaming, interactive en ander digital design. Waarom zou een architect altijd een gebouw moeten ontwerpen? Of een stadswijk of landschap? Dat is het uitgangspunt van de utopische landschappen van Carlijn Kingma (lichting 2018). Haar architectuur bestaat alleen op papier en is gemaakt van niets anders dan gitzwarte inkt. De zeer gedetailleerde pentekeningen zijn vaak meer dan een meter hoog en breed en bestaan uit gebouwen die deels fantasie en deels historisch zijn. Met deze kaarten verbeeldt zij abstracte en complexe maatschappelijke begrippen waarmee de architectuur al eeuwenlang stoeit – de utopie, het kapitalisme of zelfs angst en hoop. Kingma voedt haar vakgebied met filosofische bespiegelingen en historisch besef. Door zich niet architect maar 'cartograaf van denkwerelden' te noemen, plaatst zij zichzelf buiten de architectuur. Ze is tegelijkertijd deelnemer én beschouwer van haar vak. Net als Marjanne van Helvert.

ahistoryoftheutopiantraditioncarlijnking.jpg
Carlijn Kingma, A Histoty of the Utopian Tradiotion

tech food als conversation piece
De textielontwerper die een boek maakt en de architect die niet wil bouwen – het is exemplarisch voor een generatie die het eigen vakgebied onderzoekt en opnieuw definieert. Wat zijn de opties voor een modeontwerper die zich wil onttrekken aan de dominante industrie? Wat betekent het om een productontwerper te zijn in een wereld die ten onder gaat aan overconsumptie? Hoe ga je om met kwesties als privacy of verslavende 'clickbait' bij het ontwerpen van een app, website of game? Dit fundamentele zelfonderzoek is weliswaar gebaseerd op persoonlijke dilemma's, soms zelfs frustraties, maar voedt de hele beroepsgroep.

Dat onderzoek kan hyperrealistisch én hypothetisch zijn. Als food designer creëert Chloé Rutzerveld (lichting 2016) projecten over het voedsel van de toekomst waarbij ze design, wetenschap, technologie, gastronomie en cultuur verbindt. 'Edible Growth' is een ontwerp voor kant-en-klare gerechtjes uit de 3D-printer. Deze zijn opgebouwd uit lagen met zaden, sporen en een eetbare voedingsbodem. Eenmaal geprint ontwikkelen ze zich door natuurlijke gist- en rijpprocessen in enkele dagen tot een volledig eetbaar minituintje. Het is geen nadrukkelijk concreet product dat Rutzerveld ontwikkelde, maar een 'paper concept' om maatschappelijke en technologische vraagstukken rond voedsel bespreekbaar te maken voor een breed publiek. Op basis van mediageniek beeld van nepgerechtjes en een intrigerende projecttekst wordt Rutzerveld inmiddels internationaal uitgenodigd voor lezingen en tentoonstellingen. Haar prototype is het product geworden.

Deze onderzoekende houding is de verbindende factor geworden tussen de jonge ontwerpers die een talentontwikkelingsbeurs ontvingen. Het doel kan een concreet resultaat zijn – bijvoorbeeld het aanleggen van een materialenbibliotheek of een modecollectie los van seizoenen en gender. Maar ook wordt het hele vakgebied onderzocht, onder meer met een manifest over 'dirty design'. Of door de rol van de ontwerper als producent te verkennen, zoals Jesse Howard (lichting 2015) doet met zijn alledaagse apparaten waarbij de gebruiker een actieve rol speelt in zowel het ontwerp- als maakproces. Howard buigt zich over innovatieve manieren om digitale fabricagetools als 3D-printen en computergestuurde lasercutters of freesmachines in te zetten in een opensourcekennisplatform. Zo ontwerpt hij eenvoudige huishoudelijke apparaten als een waterkoker en stofzuiger die de consument zelf kan maken van bouten, koperleidingen en andere standaardmaterialen uit de bouwmarkt. Specifieke onderdelen als de beschermkap kunnen worden vervaardigd met een 3D-printer. De benodigde technieken worden gedeeld op het kennisplatform. Is het apparaat defect, dan kan de producerende consument oftewel 'prosumer' deze zelf repareren. Deze doe-het-zelfproducten worden vervaardigd van lokale materialen en bieden een duurzaam en transparant alternatief voor massaproductie.

screenshot20200814at081758lr.png
Juliette Lizotte

performer, DJ, choreograaf en ontwerper
Tijdens de afgelopen zeven jaar Talentontwikkeling zijn de grenzen van de ontwerpdisciplines niet alleen afgetast maar vooral ook opgerekt met een nieuw idioom. Er is social design, food design, conceptual design en speculative design. Architecten fungeren als kwartiermaker en cartograaf. Mode ontregelt met antropologische installaties. Meer nog dan met een set vaardigheden onderscheidt ontwerptalent zich met een onderzoekende mentaliteit. Soms is de individuele beroepspraktijk zo ingericht dat de disciplines grafisch ontwerp, architectuur of mode niet eens meer het vanzelfsprekende middelpunt zijn.

Juliette Lizotte (lichting 2020) wil met video's en LARP ('live action role-playing', een rollenspel waarbij spelers een fantasierol aannemen) de discussie over klimaatverandering aanwakkeren. Onder de naam Jujulove is zij actief als dj, werkt ze samen met dansers en theatermakers en maakt ze met een modeontwerper uit gerecycled plastic kostuums voor de dansers in haar video's. In een zelfgekozen rol als heks draagt zij het ecofeminisme uit, waarin de vrouw een scheppende en helende kracht op de natuur vertegenwoordigt. Via een multisensorische ervaring van beeld, geluid en performance mikt ze met haar werk vooral op jongeren en andere doelgroepen buiten het culturele veld. Maar haar fantasiewereld staat feitelijk ook parallel aan de traditionele ontwerpwereld. Jujulove is geen ontwerper maar creëert met uiteenlopende disciplines als film en storytelling een grensverleggend totaalontwerp.

Niet langer staat de ontwerper centraal in zijn eigen ontwerppraktijk. Er wordt nadrukkelijk gezocht naar interdisciplinaire samenwerking en interactie. De Frans-Caraïbische programmeur/ontwerper Alvin Arthur (lichting 2020) is weliswaar getraind als ontwerper maar heeft zich ontplooid tot een veelzijdig performer, onderwijzer, onderzoeker en verbinder. Zijn instrumentarium is het eigen lichaam, dat hij gebruikt om te verbeelden hoe het schrijven van computerprogramma's in zijn werk gaat. 'Body.coding' noemt hij zijn mengvorm van choreografie, performance en design. Met een speciaal ontwikkeld lesprogramma vol groepsdans en beweging leert hij basisschoolkinderen dat hun leefomgeving digitaal is geprogrammeerd; van het ontwerpen en produceren van hun smartphone tot schoolgebouw en hun eigen woonplaats. Maar vooral ook dat programmeren en ontwerpen niet per se iets statisch is wat je doet achter een bureau. Ontwerpen is nadenken, bewegen, combineren en samenwerken.

En dan vooral dat laatste, samenwerken. Soms wordt vanuit twee verschillende disciplines samengewerkt; sieradenontwerper Noon Passama en modeontwerper Baraba Langendijk bijvoorbeeld. Maar steeds vaker ook bundelen ontwerpers hun kennis en vaardigheden in een hecht collectief. Knetterijs (lichting 2019) is een achttal grafisch ontwerpers die zich als één studio manifesteren. Ieder heeft zijn eigen expertise en functie; van analoge druktechnieken, zoals risoprint en zeefdrukken, tot digitale illustratietechnieken of de exploitatie van de Knetterijs-webshop. Het ontwikkelingsjaar werd benut met het gezamenlijk maken van drie 'magazines' waarin nieuwe technieken als grafische audiotracks en een interactief e-zine werden verkend. Het individuele ego heeft plaatsgemaakt voor een 'we go'.

saidkinosmuralpaintedforhideouturumahote.jpg
Saïd Kinos, HIDEOUT, Uruma hotel in Okinawa, Japan. Foto Masafumi Kashi

storytelling en street art
Deze transformatie van de ontwerpdisciplines zit inmiddels in de haarvaten van de Regeling Talentontwikkeling. Sinds 2019 wordt met de 'scout nights' creatief talent dat niet is opgeleid aan de gangbare opleidingen – zoals de Design Academy Eindhoven of de TU Delft – een kans geboden om eigen werk te pitchen voor een selectiecommissie. Het zijn professionals in artdirection, storytelling of stadmaken die hiermee de kans krijgen om hun praktijk te verdiepen. Streetartist Saïd Kinos (lichting 2020) had al succes met zijn kleurrijke, grafische muurschilderingen waarin hij gebruikmaakt van ontwerptechnieken als collage en typografie. Dankzij een talentontwikkelingsbeurs kan hij het hokje streetart nu overstijgen en zijn praktijk uitbouwen tot die van een autonoom kunstenaar die niet meer alleen de stad als canvas heeft. Hij heeft zich bekwaamd in digitale technieken als augmented reality, animatie en 'projection mapping' (de projectie van bewegend beeld op gebouwen).

opnieuw uitvinden
Zo valt het stimuleren van de individuele of collectieve praktijk samen met de ontwikkeling van het gehele vakgebied. Vaste uitgangspunten van traditionele ontwerpdisciplines als mode, design en architectuur worden verkend en verrijkt met nieuwe instrumenten, technieken, materialen en podia. Zodat inmiddels alles door elkaar loopt; straat, museum en website, cartografie en spuitbus, hekserij en 3D-printers. Deze ontwerptalenten reageren niet alleen op maatschappelijke ontwikkelingen – zij drukken er ook hun stempel op, en vormen daarmee de maatschappij van morgen. Wat meteen ook het ultieme bewijs is van de noodzaak van talentontwikkeling.

Tekst: Jeroen Junte

De lichting 2021 van de Regeling Talentontwikkeling wordt tijdens Dutch Design Week gepresenteerd in het Klokgebouw onder de naam Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent.

Beeld bovenaan: Sophia Bulgakova, 'Inevitably Blue' (links) en Inez Naomi Correa Alves, 'Versatile Forever', Foto: Imke Panhuizen (rechts) beiden lichting 2021

meer nieuws

toekomstiglandelijklezingen.gif

5 en 12 nov: Lezingen Toekomstbestendig landelijk gebied

14 oktober 2021

Begin november organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee lezingen in het kader van de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied. In de lezingen zoeken we de verdieping op omtrent de thema's van de open oproep.
Met twee online lezingen op 5 en 12 november bieden we inhoudelijke verdieping op de verschillende relevante thema's binnen Toekomstbestendig landelijk gebied, en stimuleren we kennisuitwisseling, een belangrijke pijler van de regeling.

In de lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on' van 5 november kijken we naar het landschapsecologisch systeem en hoe gerelateerde uitdagingen ons kunnen helpen bij een duurzame en toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied. De lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens' van 12 november staat in het teken van de experimenten die zich afspelen binnen de Taskforce Korte Keten en Voedselbos Ketelbroek. Beide bieden relevante handvatten voor het denken over en ontwerpen aan de toekomst van het landelijk gebied.

Lezing: Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on
5 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Dirk Sijmons en Martha Bakker
Meer informatie

Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens
12 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Jan Willem van der Schans en Wouter van Eck
Meer informatie

De lunchlezingen zijn online en voor iedereen toegankelijk, ook als u niet deelneemt aan de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied.
supertoyssupertoys.jpg

35 ervaren bureaus geselecteerd in Open Oproep Bouwen aan talent

14 oktober 2021

In de tweede Open Oproep Bouwen aan talent zijn 35 ervaren ontwerpbureaus geselecteerd. In het tweede deel van de open oproep, die nu uitstaat, worden zij gekoppeld aan talentvolle, startende makers of ontwerpers om samen gedurende drie maanden aan een actuele ontwerpopgave te werken. Heb je interesse, bekijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen.
In reactie op de tweede Open Oproep Bouwen aan talent voor ervaren ontwerpbureaus ontving het Stimuleringsfonds uit de breedte van de creatieve industrie 49 uiteenlopende voorstellen. De aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit voorzitter Tanja Koning (zelfstandig curator en programmeur), Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect), Ward Janssen (curator digitale en visuele cultuur), Lotte van Laatum (zelfstandig productontwerper), Iris Ruisch (managing director M-ODE), Marcel Schouwenaar (The Incredible Machine), Michael Snitker (productontwerper een creative technologist) en Esther Verra (talent development TETEM).

Zij selecteerden 35 gedegen voorstellen, met relevante opgaves die goed aansluiten bij de eigen expertise en van belang zijn voor het ontwerpveld. De geselecteerde ontwerpbureaus bieden een plek aan startende ontwerpers en makers waar zij kennis en ervaring kunnen opdoen en hun netwerk kunnen vergroten, waar zij voldoende begeleiding ontvangen, en waar tegelijkertijd ruimte is voor eigen inbreng en een ander geluid van een nieuwe generatie.

selectie
De volgende ontwerpbureaus werden geselecteerd:

Atelier Blik
Bakken & Baeck
Bas Kosters Studio
Bureau LADA
Buro Now
DOOR architecten
Heleen Klopper
House of Thol
Humade
Inside Outside
Isaac Monté
Johannes Verwoerd Studio
Kossmandejong
Marjan van Aubel
NEXT architects
Prinsen.Studio
RAAAF
Richard Niessen
Rubén Dario Kleimeer
Site Practice
Stichting FIBER
Stichting The Image Society
StoneCycling
Studio Anne Ligtenberg
Studio Bernhard Lenger
Studio Elisabeth Klement
STUDIO INEKEHANS
Studio Kars
Studio Marije Vogelzang
Studio RAP
Studio Simone Post
Studio SociaalCentraal (voorheen Joes + Manon)
Supertoys Supertoys
Thijs de Zeeuw – Landschapsarchitect
VANTOT
studiorapkeramiekprintingsmall.jpg
Studio RAP

Lees hier meer over de geselecteerde ontwerpbureaus en onderzoeksvoorstellen.

vervolg
De geselecteerde voorstellen worden meegenomen in het vervolg van deze Open Oproep Bouwen aan talent voor startende ontwerpers. Zij kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de voorstellen van de geselecteerde ontwerpbureaus. Na selectie en succesvolle matching van de startende ontwerpers met het onderzoeksvoorstel van het ontwerpbureau, kunnen beide partijen het samenwerkingstraject starten.

baskostersstudiojoy.jpg
Bas Kosters Studio
baskit.jpg

16-24 okt: Dutch Design Week tips

11 oktober 2021

Van 16 tot en met 24 oktober 2021 vindt de Dutch Design Week in Eindhoven plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is op meerdere locaties aanwezig. Daarnaast worden op verschillende locaties projecten gepresenteerd die zijn ondersteund vanuit de regelingen van het Stimuleringsfonds. Hieronder een overzicht met tips van onder andere tentoonstellingen en (interactieve) presentaties.
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent
Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van ontwerp, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen in artistiek en professioneel opzicht. De lichting van 2021 is nu in beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Tijdens de Dutch Design Week zijn deze portretten te zien in de tentoonstelling 'Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent' in het Klokgebouw.

Talent Talks
Het Stimuleringsfonds organiseert op 18 en 20 oktober 2021 Talent Talks: zeven talkshows waarin opkomende ontwerptalenten met elkaar in gesprek gaan over actuele thema's die bepalend zijn in hun werk en praktijk. Wil je hierbij aanwezig zijn, meld je dan aan.

Embassy of Health
Maak kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert met 'Chronic Health – vital changes for a caring society' elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.
beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png
Embassy of Health. Beeld: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek

Conferentie Een thuis voor alle jongeren
Op zaterdag 23 oktober organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Jongeren Woonlab (TU/e Urban Labs, Springplank, Stichting Woonbedrijf Eindhoven), Stichting Zwerfjongeren Nederland en Kansfonds de conferentie 'Een thuis voor alle jongeren' als onderdeel van de Embassy of Inclusive Society op het Ketelhuisplein. Tijdens de conferentie gaan (social) designers in gesprek met bestuurders, politici en ondernemers over hun concepten en ervaringen in het traject Nieuwe woonconcepten voor dak- en thuisloze jongeren van het Stimuleringsfonds en wordt de publicatie 'Meer dan een dak boven je hoofd' uitgedeeld.

De Nacht Club
In De Nacht Club ontmoet je mensen die je niet kent. Dat voelt onwennig, en een beetje onveilig. Maar als je het doet groeit juist je gevoel van veiligheid. De Nacht Club is een veilige plek voor onveilige onderwerpen. Daarvoor is het nodig om bestaande scripts rond participatie te doorbreken. Geen avonden met beamers en inspraak, maar intieme ontmoetingen in het donker. De missie van De Nacht Club is om te onderzoeken hoe intimiteit kan bijdragen aan zinvolle interactie tussen mensen en systemen.

Encounter
Hoe zou het zijn om te logeren in je eigen toekomst? Net als voorgaande jaren presenteert HET project ENCOUNTER haar nieuwste ontwikkelingen op de Dutch Design Week. Voor ENCOUNTER#10, logeren in je eigen toekomst, maakte Joost van Wijmen twee filmportretten over het verblijf van 55-plussers in het huis van een 85-plusser. Zij ervaren in de woning van de ander het leven dat hen misschien zelf te wachten staat.

Project Pomace
Project Pomace is een gezamenlijk ontwerponderzoek waarbij ontwerpers, makers en academici uit Nederland en Turkije betrokken zijn. Het onderzoekt de intrinsieke circulaire kwaliteiten van de oude olijfteeltpraktijken in Karaburun en de mogelijkheden van olijvenpulp als grondstof voor biomassa.

Driving Dutch Design
Thom Bindels is onderdeel van de expositie Driving Dutch Design in het Pullman Hotel. Een tentoonstelling van 17 ontwerpstudio's die luisteren om de wereld te zien. Kijk door de grijze gebieden in een wereld van verwondering, schoonheid en vragen. Ontdek de gezichtsvelden die verder gaan dan het eerste gezicht.

Slow Down
Ontwerper Antoine Peters presenteert in de Microlab Hall twee nieuwe Space Garments, en het resultaat van 1,5 jaar ontwikkelen: zijn lenticulaire weefsel. Het doorbreken van de traditionele relatie tussen toeschouwer, kleding en textiel. Verstoring van de verhouding met als doel vertraging, onbalans en verandering van perspectief te veroorzaken.

Adaptable Auxetics
In Adaptable Auxetics in de Fuutlaan hal probeert Pi Lab willekeurig gegenereerde auxetische structuren toe te passen in Objects with Agency - objecten die zich kunnen aanpassen aan hun omgeving. Pi Lab zoekt partijen die geïnteresseerd zijn om samen mogelijke toepassingen in de zorg en architectuur te verkennen.

HOW&WOW BASK IT! (foto bovenaan)
HOW&WOW BASK IT! is een initiatief van Crafts Council Nederland in samenwerking met Adrianus Kundert, ontwerper en medeoprichter van Basketclub. HOW&WOW BASK IT! neemt je mee in de wereld van mandenmakerij en onthult de vele aspecten van driedimensionaal weven: de specifieke kenmerken, creatieve technieken, nieuwe implementaties, culturele uitwisseling en natuurbehoud.

VISSER & MEIJWAARD in collaboration
Ontwerpstudio Visser & Meijwaard presenteert in het Albert van Abbehuis een overzicht van de meest recente werken die de toepassing van diverse materialen en technieken toont. Vanuit een fascinatie voor 'form follows function' zoekt Visser & Meijwaard naar nieuwe toepassingen voor de esthetiek die verscholen ligt in alledaagse producten door te spelen met materiaalgebruik, context en schaal.

2108260130.jpg
VISSER & MEIJWAARD in collaboration

Manifestations
De expositie Manifestations in de Melkhal biedt een podium aan jonge makers die aan de hand van hun werk nieuwe technologieën en diverse toekomstbeelden presenteren aan publiek. De festivalbezoeker wordt uitgenodigd na te denken over de rol van technologie in de toekomst, wat er mis kan gaan, maar ook hoe technologie op een sociale en humane manier kan worden ingezet.

Met onder andere een presentatie door SETUP van een installatiedrieluik Accept & Work door Merijn van Moll en Ruben van de Ven, over de verborgen arbeidersklasse achter A.I. De installaties geven een blik in de wereld achter Mechanical Turk; Amazons online marktplaats voor menselijke klikwerkers die A.I.'s trainen. Welk soort samenleving faciliteren we hiermee en wie plukken hier de vruchten van?

Soft Space
Soft Space is een overzichtstentoonstelling van de nieuwste werken van studio Alissa+Nienke. Een plek voor ontstressen, interactie met je omgeving en voor het verkennen van de wereld om ons heen. De materialen laten je verwonderen en ontspannen, tonen de natuurlijke windstroom, reflecterende kleuren of helpen je letterlijk te ademen.

Waste Based Glazed Brick
Dit jaar is Studio Mixtura een nieuwe samenwerking aangegaan met StoneCycling. Binnen deze samenwerking hebben ze een collectie gecreëerd met nieuwe op afval gebaseerde oppervlakteontwerpen die zowel voor gevel- als binnenwandbekleding kunnen worden gebruikt.

Raw Color
Raw Color opent haar studio om het proces en de resultaten van hun onderzoek naar klimaatverandering te delen. Temperature Textiles varieert van gebreide dekens tot sjaals en sokken. Het textiel is ontworpen om klimaatgegevens te dragen. Enerzijds zijn het esthetische dragers van informatie die de kijker helpen om over de kwestie te informeren. Anderzijds voorzien de textiele objecten de gebruiker van warmte.

beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png

Chronic Health – vital changes for a caring society

11 oktober 2021

Maak op de Dutch Design Week kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving.
Een goede gezondheid is afhankelijk van veel factoren. Behalve de kwaliteit van de medische zorg en technologische ontwikkelingen bepalen vooral ook onze leefstijl, de kwaliteit van onze sociale contacten en woon- en werkomgeving onze gezondheid. Al die elementen zijn bovendien onderling verbonden en dat maakt gezondheidsbevordering behoorlijk complex.

Maak in 'Chronic Health – vital changes for a caring society' kennis met elf makers van de gezonde samenleving. Ontdek hoe zorgprofessionals, onderzoekers, buurtbewoners, patiënten, studenten, lokale makers, woningcorporaties, supermarkten, techbedrijven, kunstenaars en ontwerpers met elkaar samenwerken aan een breder, diverser, inclusiever en duurzamer zorglandschap.

In de expositie zijn vier door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten opgenomen:

Redesigning Psychiatry
Redesigning Psychiatry, een initiatief van onder meer Reframing Studio, is een innovatienetwerk waarin ontwerpers, filosofen, experts en ervaringsdeskundigen samen met een aantal innovatieve organisaties een toekomstbeeld ontwikkelen voor de geestelijke gezondheidszorg in 2030. De basisgedachte van Redesigning Psychiatry is dat het de complexe interacties binnen mensen, tussen mensen en tussen mensen en hun omgeving zijn die ervoor zorgen dat mensen vastlopen. Die nieuwe kijk vraagt om een nieuwe benadering van de GGZ die de ontwerpers helpen te verbeelden.

FysiekFabriek
FysiekFabriek is een initiatief van de ontwerpers Aurore Brard en Lotte de Haan. Zij brengen mensen met een fysieke beperking, cliënten van woonorganisatie Fokus, in contact met ontwerpers en makers om gezamenlijk nieuwe praktische hulpmiddelen te ontwikkelen. Met Marieke ontwikkelden ze bijvoorbeeld een elektronische koekjesdispenser. Marieke zit in een rolstoel en heeft een beperkte hand- en armfunctie. Met de dispenser kan zij haar hulphond makkelijker belonen als hij iets goed doet.

Een chronisch gezonde Van Deysselbuurt
Jongerencoach Imad Aoulad Taher kent de leefwereld van de jongeren in Amsterdam-West. 'Tien jaar geleden was ik een van hen. Ik spreek de taal van de straat. Voor deze groep is al jaren niets gedaan.' Nu wel. Met sport als middel coacht Imad buurtjongeren op hun levenspad, door hen uiteenlopende taken in de buurt te geven. Imads Stichting IMD huist in een van de winkelpandjes in de Van Deysselstraat, die dankzij een samenwerking van ontwerpersnetwerk Cascoland, woningbouwvereniging Rochdale, stadsdeel Nieuw-West en buurtbewoners beschikbaar kwamen voor ondernemers uit de buurt. Zorgorganisatie Humanitas DMH werkt samen Cascoland om de groei van het sociale weefsel in de buurt te versterken door deze netwerken van informele zorg aan de bestaande formele zorg te verbinden.

Land en Hand
Onder invloed van industrialisatie en globalisering zijn de relaties tussen landschap, het beschikbare materiaal een vakmanschap vervaagd. Maar door de klimaatcrisis is het nodig om weer na te gaan denken over onze omgang met het landschap om ons heen. Land & Hand, een project van KETTER&Co, brengt in verschillende provincies mbo-studenten, ontwerpers, overheden en relevante partners samen in projecten die de potentie van het landschap onderzoeken. Zo biedt het Drentse veen bijvoorbeeld mogelijkheden voor nieuwe wellness-producten. Alle projecten komen samen in een digitale 'Maakkaart van Nederland'.

praktische informatie
Titel: Chronic Health – vital changes for a caring
Datum: 16 t/m 24 oktober 2021
Tijd: 11.00 – 18.00 uur
Locatie: Hal 3, Klokgebouw, Strijp-S, Eindhoven (plattegrond)
Toegang: Het Klokgebouw is toegankelijk met een DDW-ticket

Embassy of Health
'Chronic Health – vital changes for a caring society' is een expositie van de Embassy of Health, één van de World Design Embassies. In deze ambassades voor de toekomst denken allianties van partners na over maatschappelijke uitdagingen. Samen met ontwerpers werken zij aan oplossingen en ontwikkelen ze nieuwe perspectieven voor de wereld van morgen. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.

Conferentie Embassy of Health
De transitie naar 'chronische gezondheid' en een gezonde samenleving zijn het thema van de Embassy of Health-conferentie op 22 oktober 2021 in het Klokgebouw. Hoe ontwerpen we een gewenste toekomst met AI als stakeholder in deze toekomst? Hoe zetten we onze talenten in om bij te dragen aan een gezond landschap? Onder andere speculatief ontwerper Frank Kolkman, Marleen Stikker (directeur Waag), Bas Bloem (hoogleraar Radboud UMC) en Irene Fortuyn (social designer) gaan daarover in gesprek met elkaar.

Beeld bovenaan: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek
batwebsitev04.gif

Ronde 2: Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor startende makers en ontwerpers

11 oktober 2021

Het Stimuleringsfonds zoekt startende makers en ontwerpers binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject van drie maanden met ervaren ontwerpers of ontwerpbureaus. Er zijn in deze tweede ronde 38 plekken beschikbaar bij verschillende ontwerpbureaus en -praktijken binnen de gehele breedte van de creatieve industrie. Startende makers en ontwerpers kunnen zich vanaf nu inschrijven op voorstellen die zijn ingediend door ervaren ontwerpbureaus. Reageren kan tot en met 8 november 2021.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie biedt met deze oproep de mogelijkheid aan startende makers en ontwerpers om samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Het traject betreft een werkperiode van drie maanden, waarbij de starter direct zal samenwerken met een ervaren professional om een specifiek onderwerp verder uit te diepen.

Van 9 augustus t/m 13 september konden ervaren ontwerpers en ontwerpbureaus hun onderzoeksvoorstel indienen. Dit betrof een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment. Een externe adviescommissie heeft hieruit 38 aanvragen geselecteerd.

Tot en met 8 november 2021 kunnen startende makers en ontwerpers zich inschrijven op een van deze geselecteerde voorstellen. Op basis van de motivatie en het profiel maakt een externe adviescommissie een match tussen ervaren ontwerpbureau en de starter. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan beide partijen. Inschrijven op een van de opgaven is relatief makkelijk en kost weinig tijd.

indienen
Startende makers en ontwerpers kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de geselecteerde onderzoeksvoorstellen van de ontwerpbureaus.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

blauw2020.png
Wanneer kan je een bijdrage aanvragen, hoe gaat dit in z'n werk en waar moet je op letten? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds organiseren in 2021 opnieuw gezamenlijk een onli... meer >
oproepenfreshperspectives6.png
Het Stimuleringsfonds roept mid-career makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een samenwerkingspartner een voorstel in te dienen, gericht op de aanpak van een actuele maatschappelij... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader