stimuleringsfonds creatieve industrie
voorkant.jpg

Jaarverslag 2017: 6x de kracht van ontwerp

3 april 2018

Vandaag publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het jaarverslag 2017. In 2017 kende het fonds 11,3 miljoen subsidie toe aan ontwerpers, culturele instellingen en festivals. Hiermee stelde het fonds hen in staat een bijdrage te leveren aan een mooiere, betere en meer duurzame wereld. In zes videoportretten maakt het fonds de kracht van ontwerp voelbaar.
BEKIJK HIER HET DIGITALE JAARVERSLAG 2017

NB: De volledige versie van het jaarverslag is alleen beschikbaar voor desktop en tablet. Mobiele gebruikers worden automatisch doorgestuurd naar de mobiele versie met een samenvatting.

Syb Groeneveld, directeur - bestuurder:

‘Met een serie videoportretten blikken we terug op een vruchtbaar eerste jaar van de beleidsperiode.
Te zien zijn zes projecten die opvallen door hun inhoudelijke en artistieke kwaliteit, maar ook door hun maatschappelijk draagvlak, publieksbereik en professionaliteit. Overtuigend laten deze ontwerpers, makers, talenten en instellingen zien wat cultuursubsidie teweeg kan brengen. Met hun originaliteit en doorzettings-vermogen geven zij op eigen wijze invulling aan de relevantie van cultuur in onze samenleving.’

intro.jpg

Verdieping ontwerppraktijk & maatschappelijke relevantie
In 2017 kende het fonds subsidie toe aan 441 projecten van ontwerpers en ondersteunde de programma’s van 79 culturele instellingen en festivals. Door het ondersteunen van experiment, onderzoek, productie en presentatie in én tussen de disciplines vormgeving, architectuur en digitale cultuur, leverde het Stimuleringsfonds in 2017 een wezenlijke bijdrage aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. Daarnaast stimuleerde het fonds de inzet van ontwerpkracht bij het werken aan actuele, maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie, onderwijs, zorg, milieu en klimaatverandering. Ontwerpers zijn bij uitstek in staat nieuwe werkwijzen te introduceren en te komen tot breed gedragen denkrichtingen.

cijfers2.jpg

Infographics & videoportretten
Door middel van geanimeerde infographics biedt het digitale jaarverslag zicht op de verdeling van het beschikbare budget en de behaalde resultaten. Bovendien toont de terugblik in korte video’s de verhalen áchter de cijfers. Het zijn immers de individuele ontwerpers, collectieven en instellingen die de diversiteit, originaliteit en relevantie van de ontwerpdisciplines definiëren. Aan het woord komen bio-kunstenaar Jalila Essaïdi, programmeur Felipe Ignacio samen met pianist Anne Veinberg, directeur van Fort Pannerden Eric Creemers, modeontwerper Barbara Langendijk en sieraadontwerper Noon Passama, directeur van het Textiellab Errol van de Werdt en Eva Pfannes van Ooze Architects.

noon.jpg

Bring it on!
Op donderdag 12 april lanceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een nieuw jaarlijks event:
Bring it on!, een open dag waarop het fonds terugblikt naar de resultaten uit 2017 en vooruitkijkt naar de toekomst. Doel van de bijeenkomst in Theater Rotterdam, locatie Schouwburg, is het samenbrengen van de ontwerpende sector en in gesprek gaan over ambities, ontwerpideeën en maatschappelijke impact.

meer nieuws

openingstimuleringsfondsfotomaartenvanha.jpg

20-28 okt: Dutch Design Week tips

18 oktober 2018

Van 20 t/m 28 oktober 2018 vindt de negendaagse Dutch Design Week in Eindhoven plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is deze editie op meerdere locaties aanwezig. Daarnaast worden op verschillende locaties projecten gepresenteerd die ondersteund zijn vanuit de regelingen van het Stimuleringsfonds. Wij bieden hieronder een overzicht met tips van onder andere tentoonstellingen, lezingen en (netwerk)bijeenkomsten.
Platform Talent
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven wordt het Platform Talent door het Stimuleringsfonds gepresenteerd. Maak in het Veemgebouw kennis met de praktijk van 24 veelbelovende ontwerptalenten die in 2018 zijn ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling.
Op dinsdagmiddag 23 oktober zal het Stimuleringsfonds, in samenwerking met The Hmm en de 24 talenten, het concept ‘groei’ verkennen tijdens ‘Talent Talks | Growing Pains’, een besloten interactieve middagsessie. Kijk dinsdag tussen 15.00-18.00 uur thuis mee via onze Facebook livestream.

zorg programma
Maandagmiddag 22 oktober organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Waag de netwerkbijeenkomst Designing a Community of Care | From Creative Research to Practice, in samenwerking met Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg en Atelier Rijksbouwmeester: team Who Cares. Verwacht een inspirerende keynote en een rondleiding door de tentoonstelling ‘Chronische gezondheid’ in de Embassy of Health.
Van woensdag 24 oktober t/m vrijdag 26 oktober worden tijdens Make Health Live! in de Embassy of Health de mogelijkheden van maakbare zorg getoond.

Donderdag 25 oktober:
In de ochtend organiseren het Stimuleringsfonds en Health-Holland samen met architectenbureau Gortemaker Algra Feenstra en Waag, technology & society een bijzondere expertmeeting voor zorgbestuurders over de rol van ontwerp bij het activeren van patiënten. De expertmeeting ‘Actief in het Ziekenhuis’ vindt plaats in de Embassy of Health.
Diezelfde ochtend gaan in de Embassy of Urban Transformation Floris Alkemade, Vera Winthagen en Jetske van Oosten in gesprek met Jan Belon over de toekomst van de stad. Daarna lanceert het Stimuleringsfonds de Open Oproep Anders werken aan stad, dorp en land.
In de middag organiseert het Stimuleringsfonds in samenwerking met NWO een werkbijeenkomst in het kader van de door de NWO gelanceerde call ‘Big Data & Health - Vroege opsporing en preventie van hart- en vaatziekten’ en staat de middag in het teken van wat ontwerpers kunnen bijdragen aan deze opgave.

internationaal
Maandagmiddag 22 oktober maakt Roxanne Minten van het Stimuleringsfonds je wegwijs in de Deelregeling Internationalisering tijdens de International Clinic | Inloopspreekuur Deelregeling Internationalisering. Heb je plannen om je werkpraktijk een internationale doorstart te geven? En kan je daar de nodige tips voor gebruiken? Kom dan op maandag 22 oktober tijdens de Dutch Design Week naar de International Clinic van Het Nieuwe Instituut, DutchCulture en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie!
Woensdag 24 oktober zal er in het Van Abbe Museum een presentatie plaatsvinden van Aliki van der Kruijs over de residency in Arita, Japan.

presentaties

Woensdagmiddag 24 oktober vindt in het Veemgebouw de presentatie van het sectoradvies - Ontwerp voor de toekomst plaats door de Raad van Cultuur met directeur-bestuurder Syb Groeneveld in het panel.
Presentatie BioArtLab ‘Cybernetic Forest’
Presentatie Manifestations door Art & Technology
Tentoonstelling ‘Behind the Shiny Glazing’ van Creative Residency Arita
‘Geo Design From here to your home’ door Design Academy Eindhoven en het Van Abbemuseum (met werk van door ons ondersteunde makers en ontwerpers: Arvid & Marie / Isabel Mager / Alice Wong / Irene Stracuzzi)
Presentatie ‘The Attention Fair’ van Studio Julia Janssen
Interactieve installatie ‘Pathfinders’ van New State of Matter, Gaspard Bos
Presentatie ‘Radiolaria #1 - fragmented nature’ van Studio Lilian van Daal
‘Polder Huis’ van Willem van Doorn
Presentatie ‘Fibre-Fixed’ van Design Museum Gent in samenwerking met Envisions (met o.a. Elvis Wesley)
Presentatie 'Health is Wealth' van Jelle Mastenbroek
Presentatie ‘JOB’S HAPPY PLACE 2.0’ van Job van den Berg
Presentatie We Are Human Rights van Foundation We Are
Presentatie ‘Interactive Interior Collection’ door Alissa + Nienke
Presentatie ‘Bron van Doen’ van Uit de Buurtfabriek
Installatie ‘Power Plant’ van Marjan van Aubel
Presentatie ‘Tik-tik: inclusive indoor navigation’ van Simon Dogger
Presentatie ‘Dutch Design Awards’ in het Veemgebouw met Schueller de Waal, Maison the Faux, Lisa Konno, MacGuffin Magazine, Manon van Hoeckel, Joris Laarman Lab, Olivier van Herpt, Bureau SLA x Overtreders W, Amateur Cities x New Generations, The Incredible Machine, NEXT ARCHITECTS.
Boek presentatie ‘Copy This Book. An Artist’s Guide to Copyright’ door Eric Schrijver, zaterdagmiddag 27 oktober bij Onomatopee

deadlines2019.png

Sluitingsdata 2019

18 oktober 2018

De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2019 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2019 ieder vier rondes. De Deelregeling Internationalisering heeft drie rondes, de Deelregeling Festivals drie en de Deelregeling Vormgeving vijf. De Deelregelingen Activiteitenprogramma's en Talentontwikkeling hebben ieder één ronde.
De sluitingsdata in 2019 per regeling:

Deelregeling Architectuur:

4 september

Deelregeling Activiteitenprogramma's:

open oproepen
Naast de deelregelingen worden er in 2019 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies
U kunt tot uiterlijk twee weken voor de sluitingsdatum uw conceptaanvraag of projectplan ter advies voorleggen aan de betreffende stafmedewerker. Dit kan per e-mail of telefonisch. Dit geldt niet voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

online aanvraagomgeving
Tip: u vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier.
commissieleden2019.png

Vacature adviseurs en voorzitters

18 oktober 2018

Heb je expertise in een van de vele disciplines die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie vertegenwoordigt? Ben je in staat om over je persoonlijke voorkeuren heen te stappen, met het doel aanvragen te beoordelen en tot een weloverwogen advies aan het bestuur te komen? Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs op het gebied van vormgeving, digitale cultuur en architectuur en twee voorzitters Talentontwikkeling en Architectuur.
Het fonds ontvangt per jaar zo’n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een onafhankelijke commissie die bestaat uit externe, deskundige adviseurs, die de aanvraag beoordelen en het bestuur adviseren.
In totaal beschikt het fonds in 2018 over ruim 100 adviseurs die voor een periode van maximaal vier jaar aangesteld zijn.

Meerdere adviseurs hebben op 1 januari 2018 hun maximale termijn uitgediend.
Ter vervanging en uitbreiding van alle adviescommissies is het Stimuleringsfonds op zoek naar:

25 nieuwe adviseurs

Ben je deskundig op gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur en heb je interesse in een van de vacante posities? Reageren kan tot en met woensdag 14 november 2018.

Bekijk hier de beschikbare posities en hoe u hiervoor kunt solliciteren.
growingpainswebsite.gif

23 okt: Facebook Livestream 'Talent Talks | Growing Pains'

17 oktober 2018

We hebben graag de teugels in handen. Onze beslissingen zijn steeds vaker data-gedreven en we A/B-testen, itereren en growth-hacken ons een weg vooruit. Maar wat snappen we nou echt van groei? Op 23 oktober 2018 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, in samenwerking met The Hmm en 24 talenten, het concept ‘groei’ verkennen tijdens Growing Pains, een interactieve besloten middagsessie op de Dutch Design Week.
Er is één jaar verstreken sinds 24 getalenteerde makers uit de architectuur, design en digitale cultuur een Talentontwikkelingsbeurs ontvingen van het Stimuleringsfonds voor het ontwikkelen van hun werk en praktijk. Alle ogen zijn op hen gericht en zij stellen scherp op de toekomst. Tijdens een interactieve middagsessie zal The Hmm met deze talenten, het publiek en acht bijzondere gasten het concept “groei” verkennen. Acht bijzondere gasten zoals JeanPaul Paula, Ubi de Feo, Constant Dullaart, MacGuffin, Manique Hendricks, Barend Koolhaas en Claire Warnier (Unfold) zullen hun kijk op ontwikkeling delen.

Elk leven wordt gemarkeerd door grote en kleine momenten die enkel achteraf een lineair pad vormen. Wat doe je als er niet één, of geen, logische volgende stap lijkt te zijn? Wat bedoelen we wanneer we zeggen dat we zijn gegroeid? Kunnen we vooruitgang meten? En hoe herstellen we van groeipijn?

Deze interactieve middagsessie is besloten. Kijk dinsdag tussen 15.00-18.00 uur thuis mee via onze Facebook livestream.
openoproepsalonedelmobile.png

Open Oproep Salone del Mobile 2019

17 oktober 2018

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs en alle omringende presentaties in de stad trekken jaarlijks vele professionals uit de internationale designwereld, op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept Nederlandse ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie in Milaan tijdens de ‘Salone del Mobile 2019’. Deze oproep is de enige mogelijkheid om bij het fonds subsidie te ontvangen voor deelname aan dit evenement.
Het Stimuleringsfonds beoogt met deze oproep de excellente kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector in Milaan te presenteren en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken. Daarnaast heeft de ondersteuning ten doel om opgedane kennis en ervaringen te delen en om relevante internationale relaties tussen partijen op te bouwen en te onderhouden. Het fonds maakt een selectie van voorstellen waarin de presentatie zich weet te onderscheiden in artistieke kwaliteit, presentatievorm en strategie.

Het is mogelijk om voor een individuele presentatie aan te vragen, maar de voorkeur gaat in deze open oproep uit naar voorstellen waarin bijzondere samenwerkingsvormen worden aangegaan of die gericht zijn op een groepspresentatie.

indienen
Het voorstel kan tot en met woensdag 21 november worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

het fonds

subsidies

actueel

scitpwebsite720x480nuonline.gif