stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Interview Koos Breen | Experiment x ambitie
koosbreenweb.png

Interview Koos Breen | Experiment x ambitie

21 februari 2019

Een klassiek grafisch ontwerper is Koos Breen niet. In samenwerkingsprojecten met uiteenlopende makers onderzoekt hij de grenzen van het vak waarin hij is opgeleid. Hij werkt veel in opdracht, en die zijn vaak grafisch georiënteerd. Maar daar begint verandering in te komen. Afgelopen jaar concentreerde hij zich vooral op eigen initiatieven en de ontwikkeling van zichzelf als 'interdisciplinair ontwerper'. De ruimte hiervoor kreeg hij door een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Op dit moment werkt Koos Breen aan twee objecten die hij gaat tentoonstellen in Madrid. Hij is gevraagd voor de expositie waarvoor tien ontwerpers een ontwerp maken bij tien boeken van uitgeverij Corraini Editions. Ook staat er een show in Brussel op de planning en reist hij in april naar Milaan om daar, net als afgelopen jaar, werk te presenteren. Vorig jaar deed hij dat met het door hemzelf opgerichte multidisciplinaire collectief Better Known As. Dit jaar sluit Koos zelf aan bij MORPH, een groepspresentatie van meerdere interdisciplinair werkende ontwerpers.

Naar aanleiding van de expositie op de Salone del Mobile in 2018 werd Koos door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de grafische stijl en set voor debatserie For the Record te ontwerpen. 'Een grote opdracht waarvoor ik heb gewerkt met kunstenaar Jeannette Slütter. Het is zoveel leuker om een totaalbeeld neer te kunnen zetten dan alleen de graphics', vertelt Koos. 'Samenwerken is heel leerzaam vooral als je dat doet met makers uit andere disciplines. Juist dat soort samenwerkingen zoek ik op. Behalve praktische kennis over mij onbekende technieken als weven en keramiek, geeft het ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'
lonnekevanderpalenkoosbreen01web.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

beurs
Leren door samen te werken was ook het uitgangspunt voor het plan dat Koos ontwikkelde voor de talentontwikkelingsbeurs. 'Veel van de samenwerkingen die ik initieerde bleven op afstand. Ik werkte vaak samen met mensen uit het buitenland, maar kon het me niet permitteren naar hen toe te gaan, ook al zou dat de samenwerking versterken. Afgelopen jaar heb ik dat wel kunnen doen, wat me veel goede contacten heeft opgeleverd. Door de beurs heb ik verder veel kunnen experimenteren en materiaalonderzoek kunnen doen. Ook heb ik de documentatie van mijn werk kunnen optimaliseren. Voor elk werk heb ik een eigen set gebouwd om het daarin te fotograferen; veel werk, maar daardoor komen niet alleen mijn ontwerpen maar ook mijn visie sterk naar voren.'

'Behalve praktische kennis geeft samenwerken ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'


Om feedback te krijgen op zijn manier van werken nam Koos Breen afgelopen jaar ook twee coaches in de hand: productontwerper Bertjan Pot en curator Matylda Krzykowski. Met hen wisselde hij ideeën uit over het presenteren van zijn werk, projectteksten, keuzes ten aanzien van samenwerking en, niet onbelangrijk, ze openden deuren voor hem. 'Ik heb sowieso geleerd dat ik niet te terughoudend moet zijn in het benaderen van anderen. Vaak vinden ze het heel leuk als je belangstelling hebt. Ik wilde al langer graag samenwerken met Nadine Goepfert. Ze werkt op veel verschillende vlakken en heeft een studio in Berlijn. Ik dacht dat zij een samenwerking niet zou zien zitten, ze heeft al zo verschrikkelijk veel gedaan. Maar toen ik haar benaderde was ze heel enthousiast en bleek ze mij nota bene al langer te volgen. Heel grappig.'

ambitie
Het enthousiasme dat uit zijn werk spreekt, komt ook in ons gesprek duidelijk naar voren. Het is dan ook niet zo gek dat Koos ietwat overmoedig was in zijn subsidieaanvraag. 'Ik heb wel gemerkt dat mijn plan veel te ambitieus was', vertelt hij lachend. 'Natuurlijk is het heel belangrijk om ambitie te laten zien, maar ik wilde alles in een jaar proppen. Dat was niet helemaal realistisch. Zo'n jaar moet je juist ook gebruiken om focus aan te brengen.'

Wat hij subsidieaanvragers verder wil meegeven? 'Zorg voor goed beeldmateriaal! Ik heb me zeker gerealiseerd dat zo'n commissie heel veel andere aanvragen te lezen en te zien krijgt. Als ze dan naar iets leuks kunnen kijken, helpt dat enorm. En sowieso is goed beeldmateriaal belangrijk, dát is je werk, althans míjn werk.'

copycat
Vorm speelt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol in het werk van Koos. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden die vormen bieden en het is de vorm die vaak de inhoud van zijn werk bepaalt. Koos maakt daarbij gebruik van wat hij zelf noemt 'associatieve morfologie': de ene vorm leidt tot de volgende en toeval speelt daarbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor een sterke samenhang in zijn werk, aangezien ook het ene werk uit het andere voortkomt.

lonnekevanderpalenkoosbreenxnadinegoepfe.jpg
Samenwerkingsproject met Nadine Goepfert. Foto: Lonneke van der Palen

Het werk van Koos is dus erg op vorm gericht en hij is zich altijd bewust van de representatie van zijn werk. Dat zijn ontwerpen en de esthetiek ervan anderen aanspreken, ontdekte hij al toen hij nog studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Hij deed mee aan een groepstentoonstelling met andere studenten op de Salone del Mobile toen iemand hem erop attent maakte mensen te hebben zien lopen met een tas waarop zijn werk stond afgebeeld. Een groot ontwerpbureau dat ook op de beurs presenteerde, bleek de tassen te hebben gemaakt en verkocht ze zonder dat Koos daar toestemming voor had gegeven of überhaupt iets van wist. 'Ik ben lid van de BNO en heb meteen advies ingewonnen. Daar heb ik veel aan gehad, zo kreeg ik het advies het bedrag dat ik als schadevergoeding wilde te verdubbelen, zodat er onderhandelingsruimte was. Het was een enorm toeval dat ik erachter kwam dat mijn ontwerp was gebruikt. Maar ik heb gelukkig een goede vergoeding gekregen.'

In de toekomst wil hij graag samenwerken met een duo, het liefst werkzaam in de architectuur; weer een nieuwe discipline. Zijn werk ontwikkelt zich steeds meer in de richting van setdesign. Het is dan ook niet zo gek dat Koos in de toekomst graag de scenografie van dansvoorstellingen zou maken. 'Heel mooi lijkt me hoe er dan weer een nieuwe dimensie aan je werk wordt toegevoegd waar je in je ontwerp ook rekening mee moet houden.'

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Dit interview is de tweede uit een reeks van drie. Eerder spraken we met Marjan van Aubel over experimenteren, samenwerkingen en professionaliseren. In de komende weken volgt een interview met Suzanne Oude Hengel.

Afbeelding boven: Still uit Platform Talent video door Studio Moniker.

meer nieuws

jefmontes.jpg

Terugblik rondes Vormgeving: wat maakt een project van meerwaarde?

13 maart 2019

Waar letten de adviseurs op en wat vinden ze belangrijk in een voorstel? Deze terugblik op de laatste rondes Vormgeving gebruiken we om een aantal aspecten uit projectaanvragen te belichten die de commissie belangrijk vindt om terug te lezen in een projectplan. Wat waren de sterke punten van de gehonoreerde projecten van de laatste rondes Vormgeving? En wat kun je daarvan leren als je zelf een aanvraag wilt schrijven?
Hieronder 8 voorbeelden met de bevindingen van de commissie.

wat betekent het project voor je praktijk?
Jef Montes vraagt aan voor een materiaal- en technisch onderzoek als onderdeel van de ontwikkeling van zijn nieuwe modecollectie Marinero met innovatieve materialen en toepassingen. In het voorstel omschrijft hij heel precies wat hij gaat doen, welke partners en kennis hij inzet en wat deze stap in het traject concreet gaat betekenen voor de verdere ontwikkeling van de collectie. Door deze specifieke en goed uitgedachte opzet krijgt de commissie inzage in het beoogde resultaat. Met de subsidie krijgt Montes ruimte om een bijzonder onderzoek te verrichten, waarvan de resultaten zijn collectie zullen verrijken. De commissie verwacht dat Jef Montes met een subsidie voor dit onderdeel een nieuwe stap in zijn praktijk kan zetten.

welke bijzondere bijdrage lever jij aan je vakgebied?
De commissie vindt het een gewaagd voorstel van modecollectief Das Leben am Haverkamp om onderzoek te doen naar nieuwe definities en de positionering van modepraktijken, zoals hun eigen praktijk die niet gericht is op de verkoop van kleding. Om kennis te verzamelen nodigt het collectief bijvoorbeeld verschillende experts uit op een atelierbezoek. De uitkomsten van deze gesprekken worden vertaald naar een methodiek voor andere modepraktijken. De commissie vindt dat het collectief hun eigen praktijk goed weet te positioneren binnen het ontwerpveld en dat ze goed reflecteren op de betekenis van mode. De commissie verwacht dat hun scherpe analyse en onderzoek veel kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de praktijk van het collectief zelf én aan die van anderen.

welke nieuwe stap maak je in je praktijk?
Scenograaf en kostuumontwerper Joost van Wijmen wil zijn observaties over het lichaamsbewustzijn, zichtbaar maken met het project 'ENCOUNTER'. Dit praktijkgerichte onderzoekstraject gaat over het ervaren van fysiek contact door middel van performatief werk. Hij gebruikt hiervoor elementen uit zijn praktijk als kostuumontwerper en werkwijze als scenograaf, zoals beeldtaal. Van Wijmen probeert 'ENCOUNTER' te laten doorgroeien en wil designonderzoek inzetten in andere domeinen, zoals de zorg, waarin het lichaam centraal staat. De startsubsidie gebruikt hij voor het analyseren van het project en voor het delen van de resultaten met partners en andere belanghebbenden. In dit voorstel ziet de commissie een bijzondere stap van een ontwerper die vanuit een heel persoonlijke aanpak tot een breder inzetbare methode komt binnen een actueel thema. De subsidie zal hem helpen zijn positie ten opzichte van de partners uit andere domeinen te versterken en daarmee ook een weg te banen voor andere ontwerpers.
encounter.jpg
Joost van Wijmen, ENCOUNTER

welke bijzondere positie neem je in?
De commissie noemt het portfolio van social designer, communication designer en tandarts Kuang-Yi Ku (Studio Ku) bijzonder en eigenzinnig. Ook het voorstel voor 'Millenium Ginseng Project' vindt ze intrigerend. Kuang-Yi Ku ontwikkelt een futuristisch agricultureel systeem om ginseng onder extreme omstandigheden te cultiveren. Het project heeft als doel om bedreigde plantsoorten te beschermen en traditionele, Aziatische geneeskunst als erfgoed te behouden. De commissie waardeert hoe Kuang-Yi Ku nieuwe interdisciplinaire onderzoeksmethodes ontwikkelt waarin ontwerp en wetenschap worden verbonden. In dit voorstel zag ze de diverse kwaliteiten van Kuang-Yi Ku samenkomen.

wat maakt jouw project urgent?
Commonplace Studio werkt in samenwerking met het Kunstgewerbemuseum in Dresden aan een onderzoek naar manieren om ontwerp in te zetten voor een nieuwe, meer maatschappelijke rol van musea en een nieuw, relevant narratief over de geschiedenis van toegepaste kunst. Hiervoor ontwerpen ze nieuwe digitale media die flexibel en sensitief kunnen worden ingezet om een meer actueel en agenderend verhaal te vertellen bij de vaste collectie van het museum. De commissie ziet in het vinden van nieuwe vormen in het vertellen van verhalen over ontwerp en toegepaste kunst een urgente opgave. Ze verwacht dat het onderzoek hiervoor belangrijke informatie kan opleveren.

voor musea en instellingen
In de gehonoreerde projecten van instellingen en musea zien we terug hoe ontwerpers worden ingezet om een tentoonstelling waarin het ontwerp centraal staat meerwaarde te geven.

Voor de tentoonstelling 'Familie' van het Stedelijk Museum Schiedam is ontwerper Manon van Hoeckel gevraagd onderzoek te verrichten en een project op te zetten om diverse, Schiedamse families met elkaar in contact te brengen. Uiteindelijk leidde het onderzoek tot het inrichten van een kapperszaak in het museum waar bezoekers gratis geknipt kunnen worden en in gesprek gaan met andere bezoekers. 'Kappers hebben een belangrijke sociale rol in de maatschappij, ze bieden een luisterend oor en geven ruimte voor gesprek en ontmoeting met “de ander”.' De commissie ziet in de rol van Manon van Hoeckel een onderscheidende bijdrage voor het publieksbereik van de tentoonstelling.

In de aanvraag van het Amsterdam Museum voor 'Fashion Statements', een tentoonstelling met randprogramma over mode, identiteit en statements van vroeger en nu, waardeert de commissie de betrokkenheid van de curator en ontwerpers in de samenstelling van het tentoonstellingsprogramma. Acht eigentijdse modeontwerpers zijn uitgenodigd om te reageren op mode-statements van vroeger en tonen hoe deze uitingen in hun eigen ontwerppraktijk een rol spelen. De commissie was positief over de wijze waarop de ontwerpers vanuit eigen ervaringen reflecteren op thema's als identiteit en diversiteit. Vanaf 18 april te zien in het Amsterdam Museum.

In het onderzoeksproject 'Ghosts' van [email protected] waardeerde de commissie de focus op makers, ambachtslieden en de werkplaats. Vijftig werken die in de afgelopen vijftig jaar in het werkcentrum zijn gemaakt zijn geselecteerd door designhistoricus en-criticus Glenn Adamson. Deze selectie representeert verschillende aspecten van en spanningen tussen vakmanschap, techniek, experiment, mislukking, innovatie en ontwerpkwaliteit. De witte reproducties van de werken, die tot stand zijn gekomen met nieuwe digitale technieken, vormen een reflectie op vijftig jaar maken, experimenteren en innoveren met keramiek. De commissie is van mening dat deze opzet relevante, nieuwe inzichten in techniek en ontwikkelingen voor het vakgebied oplevert. Het resultaat van het project is nog tot en met 19 mei te zien in het Design Museum Den Bosch.

ginsengprojectweb.jpg
Kuang-Yi Ku (Studio Ku), Millenium Ginseng Project

deadlines 2019
De volgende sluitingsdata voor de Deelregeling Vormgeving in 2019 zijn 27 maart, 5 juni, 14 augustus en 16 oktober. Het totaal beschikbare budget voor 2019 is € 1.200.000.


Foto bovenaan: Jef Montes, Marinero

3ydagysicopy2.jpeg

Interview Suzanne Oude Hengel | Innovatie in textiel

13 maart 2019

Suzanne Oude Hengel studeerde Product Design aan ArtEZ Arnhem. Via haar Instagramaccount houdt ze ruim vijfduizend volgers op de hoogte van haar schoenontwerpen die teleurstellend genoeg niet te koop zijn. Ondertussen ontwikkelt ze zich op meerdere vlakken, werkt ze internationaal samen met grote merken als Timberland en Rothy's en geeft ze haar eigen praktijk steeds meer vorm.
Materiaalonderzoek speelt de hoofdrol in het werk van Suzanne Oude Hengel. Als schoen en textielontwerper richt ze zich op het combineren van (brei)technieken, industriële productie en digitale ontwerpmethodes. Suzanne: “Dat ik me concentreer op schoenen is eigenlijk intuïtief gegaan. Ik ontwikkel materialen, dat deed ik al tijdens mijn opleiding. Toen de focus steeds meer op textiel kwam te liggen, wilde ik dat functioneel inzetten. Ik richt me op innovatie en wil graag de toepassingen in textiel veranderen. Schoenen zijn dan heel interessant vanwege de schaal en omdat het ontwerp veel restricties met zich meebrengt. Niet alleen moet een schoen namelijk goed om je voet passen, ook moet hij op de juiste punten steun bieden en van hoge kwaliteit zijn.”

kennis
Suzanne ziet zichzelf niet puur als ontwerper, maar beschouwt zichzelf evenzeer als technicus. Om haar kennis op technisch gebied te ontwikkelen, werkt ze een aantal uur in de week in het TextielLab in Tilburg. “Het TextielLab is een hele waardevolle plek voor mij, maar ook voor veel andere ontwerpers. Ik ben er gaan werken nadat ik er stage liep. Ik bedien en repareer de breimachines, leer programmeren en ben een ambassadeur voor het breien naar de bezoekers toe. Bovendien is er ruimte voor eigen experiment en kennisontwikkeling.”
suzanneoudehengelbymashabakker9237copy.jpg
Foto: Masha Bakker

doelgericht
'Naast mijn eigen onderzoek en het werk bij TextielLab werk ik vrij vaak in opdracht van grote merken. Ze vragen me om nieuwe producten te ontwikkelen of onderzoek voor hen op te zetten. Ik benader niemand, maar via Instagram weten mensen mij sinds mijn afstuderen de afgelopen drie jaar goed te vinden.' Gedurende die drie jaar heeft Suzanne ook steeds meer haar eigen koers bepaald en dat vergt soms moed. Zo wees ze een aantal mooie aanbiedingen van grote merken af. 'Natuurlijk geeft een baan zekerheid en voel je je vereerd door zo'n vraag. Maar een eigen bedrijf opbouwen vind ik aantrekkelijker. Ik werk aan zoveel leuke projecten en het lukt.', legt Suzanne uit.

advies
Om zoveel mogelijk tijd in haar onderzoek te steken en meer vaart te zetten achter de opbouw van haar eigen praktijk vroeg Suzanne een talentontwikkelingsbeurs aan bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. En om wat ondersteuning te krijgen in de samenwerkingsprojecten met grote bedrijven werd ze lid van de BNO. 'Als je met grote, internationaal opererende bedrijven gaat samenwerken, krijg je ineens te maken met geheimhoudingsovereenkomsten en belastingstelsels van andere landen. Door de werkbeurs van het Stimuleringsfonds kan ik investeren in mijn eigen ontwikkeling en de opbouw van mijn bedrijf een impuls geven. De beurs geeft me ruimte om te werken aan mijn zichtbaarheid en netwerk. In vakinhoudelijk opzicht heb ik me het afgelopen jaar verdiept in de software van vlakbreimachines en heel veel materiaalonderzoek gedaan. Toen ik de beurs aanvroeg, heb ik op het ontwikkelplan dat daarvoor moet worden geschreven wel wat feedback gevraagd aan anderen. Daar moet je niet te terughoudend in zijn en kun je heel veel aan hebben. Ik vond het belangrijk om dicht bij mezelf te blijven en op te schrijven wat ik echt wilde. Ik weet van anderen dat ze weleens een drempel voelen bij het aanvragen van een dergelijke beurs. Maar dat is helemaal niet nodig. Er komt altijd weer een nieuwe kans.'

De volgende stap in de opbouw van haar eigen praktijk is in zicht. Suzanne is in gesprek om haar studio samen te voegen met die van een ander en haar werk op die manier groter op te zetten. Ze wil zich nog meer profileren als hybride ontwerper en zich op technisch gebied ontwikkelen. Doel blijft om alle facetten van textiel te belichten, zowel functioneel als technisch.

suzanneoudehengelbymashabakker9308web.jpg
Foto: Masha Bakker

Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ont-werpers en makers.

Dit interview is het laatste uit een reeks van drie. Eerder interviewden we talenten Marjan van Aubel en Koos Breen.

danielernstweb.jpg

Zes showcases op South by Southwest 2019

13 maart 2019

Op vrijdag 8 maart ging het jaarlijkse showcase festival South by Southwest (SXSW) van start in Austin, Texas. Traditioneel opent het festival met het technologie- en film programma, waarna de stad compleet wordt overgenomen door de muziekindustrie. Zes makers uit verschillende disciplines van de creatieve industrie ontvingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een voucher ter ondersteuning van hun deelname.
De open oproep voor vouchers stond in verband met de uiteenlopende inschrijfdata voor SXSW open vanaf het voorjaar van 2018. Een bevestiging van deelname in een van de vooraf aangemerkte officiële tracks was de belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te komen voor ondersteuning vanuit het fonds.

De ondersteunde makers zijn:
• Killing Architects – Migration Trail, (Panel binnen interactive conferentie)
• Aiwen Yin – Reimagine Families, (Panel binnen interactive conferentie)
• Daniël Ernst – Diorama no. 4: Die Fernweh Oper (Virtual Cinema Expo)
• CIRCUS FAMILY – Installation (SXSW Art Program)
• Wendela Scheltema – Ahorse! (Virtual Cinema Expo)
• P'tites Madeleines Productions – INCITEMENT (Virtual Cinema Expo)

Het is goed om te zien dat drie van de zes projecten een geschiedenis hebben met het Stimuleringsfonds. Alison Killing ontving een bijdrage voor haar project 'Migration Watch' vanuit de Non-Fictie Transmediaregeling. Het onderzoek van Aiwen Yin werd eerder ondersteund in de regeling Digitale cultuur en de eerste versie van 'Die Fernweh Oper' van Daniël Ernst werd in 2016 ontwikkeld na een gezamenlijke bijdrage van het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

Nieuw in het programma dit jaar was de Virtual Cinema Expo, geheel gericht op VR en 360-graden film producties. Met projecten van Daniël Ernst, Wendela Scheltema en P'tites Madeleines Productions was Nederland goed vertegenwoordigd op dit onderdeel.

Circus Family testte een nieuw werk met als werktitel 'Lighthouse' in de openbare ruimte. Eerdere deelname aan SXSW bleek voor hen een perfecte springplank voor een reeks tentoonstellingen in de Verenigde Staten.
circusfamily.jpg
CIRCUS FAMILY

Foto bovenaan: Daniël Ernst, Diorama no. 4: Die Fernweh Oper

nederlandveranderdt170.jpg

KEER gaat het land in

13 maart 2019

Als onderdeel van Maak Utrecht Groener is vanaf deze week in het stadskantoor van Utrecht KEER te zien. Deze tentoonstelling van het Stimuleringsfonds over de resultaten van het Erfgoed & Ruimte Ontwerpprogramma laat zien waarom kennis van ontwerpers en erfgoedspecialisten essentieel is bij het ruimtelijk en bestuurlijk vormgeven van transitievraagstukken op het gebied van klimaat en energie.
De geschiedenis leert dat een integrale aanpak van dit soort grote maatschappelijke opgaven loont en dat samenwerking daarin de sleutel vormt. Het is daarom van belang lokale en regionale initiatieven met elkaar te verbinden, kennis uit te wisselen en van elkaar te leren. Ook is het belangrijk dat deze initiatieven zich gesteund zien. Een sterke overheid die regie neemt over het veranderingsproces, visie uitdraagt en duidelijke doelen stelt, helpt daarbij. Alleen dan kan een zo groot mogelijk draagvlak voor de ruimtelijke implicaties van deze transitieopgaven worden gecreëerd.

roadshow en debatprogramma
Om de resultaten en inzichten uit het ontwerpprogramma breder uit te dragen zal KEER na Utrecht later dit jaar ook Rotterdam, Maastricht, Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Eindhoven aandoen. In samenwerking met Vereniging Deltametropool wordt de tentoonstelling gekoppeld aan een debatprogramma en vinden er in iedere stad debatavonden plaats.

Het eerste publieke debat uit deze reeks vindt op donderdag 4 april plaats in Utrecht. De debatreeks wordt komend najaar afgesloten met de presentatie van een gezamenlijk pleidooi voor meer visie en regie vanuit de Rijksoverheid en bouwstenen voor regionale samenwerking.

Uitdagingen en inzichten uit het Erfgoed & Ruimte Ontwerpprogramma worden in een lokale context geplaatst met als doel ze verder aan te scherpen en inspiratie te bieden voor ruimtelijk beleid. Tegelijkertijd worden uitdagingen, dilemma's en bouwstenen voor lokale en regionale samenwerking op deze manier in beeld gebracht en naar het nationale schaalniveau vertaald. Het Stimuleringsfonds wil zo het brede publiek meer bewust maken van de kansen en urgenties van deze opgaven en ontwerpers, bestuurders en beleidsmakers inspireren bij het opstellen van omgevingsvisies en regionale klimaat- en energiestrategieën.

achtergrond
In 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het Erfgoed & Ruimte Ontwerpprogramma. Doel van het programma, dat in opdracht van de ministeries OCW en BZK in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed door het Stimuleringsfonds is ontwikkeld, was een toekomstgerichte benadering van het Nederlandse cultuurlandschap en een duurzame ontwikkeling van onze dagelijkse leefomgeving. Twee specifieke thema's stonden centraal: 'Energietransitie in het landschap' en 'Klimaatadaptatie in de stad'. Hoe kunnen deze opgaven van hoge urgentie behalve een aanleiding om onze leefomgeving te veranderen, ook een kans zijn om een kwaliteitsslag te geven aan het Nederland van morgen? Gedurende twee jaar werkten verschillende teams aan zestien onderzoeksprojecten met ons erfgoed als drager. Het ontwerpprogramma werd eind 2018 afgerond. De resultaten van het tweejarig stimuleringsprogramma zijn onder de noemer KEER in samenwerking met Vereniging Deltametropool naar buiten gebracht.
nederlandveranderdt188.jpg

Foto's: Aad Hoogendoorn tijdens conferentie Nederland veranderd/t

literatuurophetschermweb.jpg

10 apr: Presentatie Literatuur op het scherm

6 maart 2019

Op woensdag 10 april 2019 presenteren drie teams hun prototype dat ze het afgelopen jaar binnen het programma Literatuur op het Scherm hebben ontwikkeld. Naast de projectpresentaties zijn er bijdragen van Michel Reilhac, interactive story architect en Miriam Rasch, schrijfster en onderzoeker bij het Instituut voor Netwerkcultuur.
datum: Woensdag 10 april 2019
tijd: 14.00 - 17.00 uur, aansluitend borrel
locatie: Spring House, De Ruijterkade 128, Amsterdam

teams
Ping Pong
Kumi Hiroi (grafisch ontwerp), Anneke Hymmen (fotograaf), Basje Boer (auteur), van Leeuwen & van Leeuwen (interactieontwerp)

Lijn 3
International Silence: Twan Janssen en Johannes Verwoerd (ontwerp), Lieke Marsman (auteur)

Een hele echte
Marjolijn Ruyg (interactieontwerp), Arjan Scherpenisse (programmeur), Dirk van Weelden (auteur)

Literatuur op het Scherm
Literatuur op het Scherm is een programma waarin auteurs samen met (interactie)ontwerpers, makers en programmeurs, literaire of poëtische producties ontwikkelen voor het digitale domein. Met Literatuur op het Scherm willen het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie talentontwikkeling, samenwerking en kennisuitwisseling tussen verschillende disciplines versterken.

aanmelden
Meld u hier aan voor woensdag 10 april!
loader

het fonds

subsidies

actueel

loader
loader
loader