stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Innovatielabs: vernieuwing na corona
daarbijdiemolenweb.jpg

Innovatielabs: vernieuwing na corona

17 juni 2021

Het coronavirus is op z'n retour en het culturele leven komt weer op gang. Maar keert alles daarmee terug bij het oude? Zeker is dat - naast enorme schade – de crisis ook de nodige vernieuwingen bracht. Digitale programma's bijvoorbeeld, maar ook slim ruimtegebruik. Met een programma van innovatielabs wil minister Van Engelshoven de culturele en creatieve sector dit najaar aanmoedigen om de beweging door te zetten. De Boekmanstichting sprak met Syb Groeneveld (directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) en Bart Ahsmann (directeur-bestuurder CLICKNL) over de voorbereidingen.
Is er door corona iets onomkeerbaars veranderd voor de culturele en creatieve sector?
Bart Ahsmann: 'Zeker, maar dat geldt niet alleen voor cultuur. Het gemak waarmee we online vergaderingen regelen gaat echt niet meer veranderen. In het verlengde daarvan ligt de opkomst van hybride evenementen. Het gaat steeds gewoner worden om bijeenkomsten te hebben met deels aanwezigen in de fysieke ruimte en deels deelnemers via het scherm. Die digitale ontwikkelingen zijn heel snel gegaan en zullen alleen maar verder gaan. Maar dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van participatie en inclusie. De digitalisering van het aanbod heeft voor een aantal mensen die minder vaardig zijn, de toegankelijkheid juist verlaagd. Ondertussen wachten ná corona ook de grote transitieopgaven die er al voor de crisis lagen: het klimaat, duurzaamheid, de inrichting van de zorg etc.'

Syb Groeneveld: 'Het gaat inderdaad om het leggen van de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo blijkt uit een recent rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving dat door corona de leegstand van kantoren en winkels met 50 % toeneemt met alle gevolgen voor de leefbaarheid van de binnensteden. Online winkelen was al in opkomst, maar die ontwikkeling is door corona versterkt. Leegstand is niet alleen een economisch vraagstuk. Je kunt het ook als een creatieve ontwerpopgave zien waarbij je samen met stadsontwikkelaars gaat nadenken over een programmering die beter aansluit bij deze tijd. Dat brengt me op een andere transitie die door corona is veroorzaakt. We kijken nu heel anders tegen reizen aan. Waarom de wereld overvliegen voor een presentatie van een halve dag? Voortaan vragen we ons af: is zo'n reis wel nodig of is er een goed digitaal alternatief? Minder vervuilende mobiliteit is voor de klimaattransitie enorm belangrijk.'

Maar waarom specifiek voor de culturele en creatieve sector deze innovatielabs?
Syb Groeneveld: 'De Raad voor Cultuur heeft vorig jaar al vastgesteld dat de sector voor een aantal forse transitieopgaven staat. Corona dwingt tot een fundamentele herbezinning op hoe we produceren en consumeren. Daar zitten artistieke, maar ook sociale, economische en ruimtelijke dimensies aan. Al die aspecten dagen uit om nieuwe en positieve toekomstperspectieven te ontwikkelen. Dat kan alleen maar door te experimenteren en door mensen uit verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Met innovatielabs voor drie kernthema's – digitalisering, ruimtegebruik en productdifferentiatie – gaan de rijkscultuurfondsen dit proces faciliteren en versnellen. Het Stimuleringsfonds wordt penvoerder van dit programma waarvoor de minister – op advies van de Raad – € 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld.'

Het wordt een programma samen met CLICKNL. Waarom deze samenwerking?
Bart Ahsmann: 'CLICKNL is het kennisinstituut voor de creatieve industrie. We hebben in het kader van het topsectorenbeleid binnen eerdere innovatietrajecten de nodige ervaring opgebouwd met het verbinden van experiment en kennisdeling. Door systematisch de activiteiten binnen de labs te combineren met kennisuitwisseling willen we ervoor zorgen dat de verzamelde inzichten breder kunnen worden toegepast en dat werkbare oplossingen gedeeld worden in alle delen van het land. Dit proces van kenniscumulatie, maar ook de monitoring en onderzoek worden daarom integraal deel van het uitvoeringsplan.'

'We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken.'


Hoe krijgt het plan concreet vorm?
Syb Groeneveld: 'De drie kernthema's zijn benoemd, maar zonder verder op voorhand de uitkomsten te definiëren. Momenteel laten we voor elk thema omschrijven wat de centrale opgaves zijn. Dat doen we met kwartiermakers die per thema samen met een aantal sleutelorganisaties de problematiek gaan concretiseren. Bij digitalisering denken bijvoorbeeld DEN en Beeld en Geluid mee. Voor ruimtelijk ontwerp hebben we onder meer de Dutch Design Foundation en Architectuur Lokaal gevraagd. De praktische uitwerking kan vervolgens per thema gaan verschillen. Worden het bij digitalisering kleinere projecten en bij de productdifferentiatie juist vooral een paar grote? Gaat het ene thema voor een lange looptijd van anderhalf jaar en is het andere binnen acht maanden klaar? Dat gaan we zien op basis van de rapportages van de kwartiermakers.

Na de zomer maken we op basis van dit voorwerk voor elk thema een bredere uitvraag bekend die open staat voor het hele culturele veld. Tot november kunnen aanvragers dan een plan opstellen waarin steeds het leren van elkaar en het delen van kennis goed is gedefinieerd. In december gaat ten slotte een commissie de aanvragen beoordelen en per thema projecten selecteren.'

Bart Ahsmann: 'Ook de kennisdeling gaat in nauwe samenspraak het veld. De kern van een innovatielab is het ontwerpend onderzoek. Het is een proces van 'triple loop learning': je komt tot oplossingen, je snapt daardoor het probleem beter én je ontwikkelt methodologische kennis waarmee je ook weer volgende problemen kunt aanpakken. Om dat proces zo goed mogelijk te laten verlopen zijn samenwerking en intervisie nodig, maar ook interactie tussen verschillende projecten én een parallel onderzoekstraject. Het gaat straks dus in elk project nadrukkelijk niet alleen om activiteiten, maar ook om reflectie daarop. Bijzonder is verder dat het overkoepelende kennistraject mede wordt ondersteund door het regieorgaan SIA dat zich richt op het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.'

Verschillende opgaven die jullie noemen, vragen om samenwerking van de culturele en creatieve sector met maatschappelijke partijen. Krijgen die ook een rol in het geheel?
Bart Ashmann: 'Dat kan zeker onderdeel worden van de call. Dit worden geen naar binnen gekeerde experimenten. Als het gaat om het herontwerp van een winkelstraat ligt het natuurlijk voor de hand om de regionale ondernemers en de woningcorporatie of beheersorganisatie erbij te betrekken.'

Wat wordt het unieke aan deze aanpak ten opzichte van andere programma's of regelingen?
Syb Groeneveld: 'Uniek voor de culturele en creatieve sector wordt dat we collectief experiment gaan faciliteren rond grote thema's met een aanpak die gericht is op de toekomst en op schaalbaarheid. Vaak hebben individuele projecten wel vergelijkbare bedoelingen, maar mist er de samenhang. Die samenhang komt er wel met dit programma. We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken. En de resultaten worden breed toepasbaar gemaakt.'

Meer weten? Kijk op innovatielabs.org
Of lees ook 'Verkenning innovatielabs culturele en creatieve sector van start'


De Boekmanstichting haalt in alle hoeken en gaten van de culturele sector onderzoeksvragen én antwoorden op over de impact van de coronacrisis op de culturele sector: boekman.nl

Foto bovenaan: De app 'Daar bij Die Molen' is een hulpmiddel om de energietransitie voor Nederland te versnellen.
'Daar bij die molen' is een project van v-eld, uit het Erfgoed en Ruimte ontwerpprogramma Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

meer nieuws

stilteruimtes.jpg

27 projecten geselecteerd in Architectuur ronde 2 – 2021

28 juli 2021

In de tweede ronde Architectuur van 2021 zijn 27 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen werden gehonoreerd. Coördinator Dominique Geelen reflecteert op de ronde.
algemene indruk
In deze kwalitatief goede ronde zijn veel voorstellen van een hoog uitwerkingsniveau voorgelegd aan de commissie. De meeste van deze plannen vertrekken vanuit een sterk sociaal-maatschappelijk vraagstuk, waarbij er in de opzet vaak nieuwe kansen worden gecreëerd om uiteenlopende doelgroepen te bereiken. Vaak wordt ook de samenwerking gezocht met architectuurinstellingen, wat van belang is om een brug te slaan tussen inhoud en publiek.

Diversiteit en inclusie is sinds dit jaar een criterium waarop het Stimuleringsfonds aanvragen toetst. Dit gebeurt inhoudelijk of thematisch als in de uitvoering van projecten wordt gekeken hoe en op welke manier een project een bijdrage kan leveren aan een meerstemmig ontwerpveld. Telkens wordt bekeken in welke mate diversiteit en inclusie past binnen de geest van het desbetreffende project. De invalshoek kan door aanvragers zelf worden geformuleerd en op verschillende facetten van toepassing zijn. Van een alternatieve benadering van een technisch bidbook voor een windmolenpark op zee dat uitgaat van de lokale biodiversiteit in plaats van economisch gewin, het zoeken naar andere stemmen in de geschiedschrijving van architectuur die niet vertrekt vanuit de industriële revolutie, tot partijen die vanuit andere disciplines nieuwe zienswijzen bieden op de gebouwde omgeving en denkwijzen van architecten.

Deze verbreding van perspectieven raakt ook aan terugkerende principes van zelfreflectie en het herzien van dát wat vaak al aanwezig is, maar onderbelicht blijft. Denk aan de reflectie en hernieuwde aandacht voor het bouwdetail, een onderzoek naar stedelijke tussenruimtes die ontstaan door stedenbouwkundige patronen of ontwerpaandacht voor stilteruimtes in verzorgingshuizen. Het zijn allemaal voorbeelden van onderwerpen die veelal een sluitstuk vormen in een ontwerpproces, in plaats van het uitgangspunt. Maar ook herwaardering voor toepassing van lokale bouwmaterialen als uitgangspunt voor een andere architectuur, de historische ontwikkeling van Almere, of het belang van een herstelde synagoge in de sociale structuur van Amsterdam, tonen een bijzondere reflectieve laag waarin er vanuit de actualiteit wordt gekeken naar de bestaande leefomgeving.
desubjectieveatlasvanamsterdam.jpg
De subjectieve atlas van Amsterdam – Stichting Architectuurcentrum Amsterdam

Drie geselecteerde projecten die dit illustreren zijn:

De subjectieve atlas van Amsterdam – Stichting Architectuurcentrum Amsterdam
Het Architectuurcentrum Amsterdam (ARCAM) wil meerstemmige reflecties op de gebouwde omgeving samenbrengen in een publicatie, genaamd 'De subjectieve atlas van Amsterdam'. Het project bestaat uit een publiek onderzoeksprogramma waarmee ondervertegenwoordigde perspectieven op de gebouwde omgeving van Amsterdam worden verzameld. In samenwerking met Annelys de Vet van uitgeverij Subjective Editions en verschillende Amsterdamse belangenorganisaties, organiseert ARCAM acht workshops waarin de deelnemers hun ervaring met de gebouwde omgeving van Amsterdam visualiseren. Vervolgens wordt binnen een activiteitenprogramma met het publiek het gesprek aangegaan. Doel is om samen met beleidsmakers, stadsplanners en architecten de ontwerppraktijk inclusiever te maken. Onder de belangenorganisaties zijn The Black Archives (archief voor zwarte en andere onderbelichte perspectieven), IHLIA (belangenorganisatie van de LGBQTI+ gemeenschap in Amsterdam), Stichting Blinden-Penning (organiseert activiteiten voor blinden en slechtzienden) en De Bond Precaire Woonvormen, die zich inzet voor de rechten van mensen met een precaire woonsituatie.

Stilteruimtes – Studio Hedwich Hooghiemstra (foto bovenaan)
Studio Hedwich Hooghiemstra ziet dat de aandacht bij vergrijzing vooral uitgaat naar fysieke toegankelijkheid, maar stelt dat het mentale welzijn van ouderen minstens zo urgent is. Met het onderzoeksproject 'Stilteruimtes' wordt de relatie tussen architectonische elementen, de emotionele beleving en de functie van stilteruimtes onderzocht. In de startfase worden onder andere de architectonische elementen van stilteruimtes onderzocht, maquettes ontworpen en de uitkomsten aan zorginstellingen gepresenteerd. Studio Hedwich Hooghiemstra werkt in het project samen met zorginstelling Vitalis. Vanuit deze instelling is ook geestelijk verzorger Hans van Laar betrokken. Daarnaast biedt Rob Vermeulen (voormalig Cube Design Museum) zijn kennis en expertise over rouwverwerking en multi-zintuigelijk ontwerpen. Ook wordt er samengewerkt met Marieke Sonneveld, hoofd van End of Life Lab (TU Delft), zij biedt haar expertise over ouderen die aan het einde van hun leven staan.

blindspot.jpg
Blind Spot Kostic, Stichting voor Hedendaagse Kunst

Kijken in de grond – CHRITH architecten
Studio Stephan Schagen en CHRITH architecten willen met het project 'Kijken in de grond' de schoonheid en verscheidenheid van de Nederlandse bodem laten zien. Centraal staat het ontwikkelen van bouwstenen die een culturele biografie van landschap en ambacht moeten vormen. De vorm is een op wind gedroogde aardesteen die uniek is per locatie; hij wordt namelijk samengesteld op basis van de culturele biografie, lokale aarde, een plantaardige structuur en een plaatselijk mineraal. Daarmee beogen ze tegelijkertijd het begrip 'materiële culturele identiteit' toe te voegen aan de discussie over circulair bouwen. Ze maken een reis door het Nederlandse landschap om locaties te zoeken voor het maken van de stenen. Het samenbrengen van alle stenen in een expositie en een slotmanifestatie die tevens online is te bekijken, vormen het sluitstuk van het onderzoek. Het team wordt ondersteund door Natuurmonumenten, Centre for Global Heritage and Development, Maikel Kuijpers, docent Archeologie Universiteit Leiden, en Oskam VF.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Architectuur ronde 2 – 2021.

cijfers
Van de 50 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 27 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 54 procent. Het oorspronkelijke beschikbare budget van € 372.500 werd deze ronde opgehoogd naar € 506.230. Dit gebeurde met extra middelen die beschikbaar zijn gesteld door de minister als gevolg van de covid-19-crisis. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. De deadline voor de derde ronde van de Regeling Architectuur is 12 augustus 2021. De daaropvolgende deadline is 6 oktober 2021.

affr2021morethanhouses.jpg
AFFR 2021 – More than Houses
irmaboombookmanifest.jpeg

29 projecten geselecteerd in Vormgeving ronde 2 – 2021

15 juli 2021

In de tweede ronde Vormgeving van 2021 zijn 29 voorstellen geselecteerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. Bijna de helft van de aanvragen betrof een startsubsidie. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van (online)tentoonstellingen tot publicaties, films en documentaires, objecten en gerechten. In de projecten worden veelal actuele thema's centraal gesteld.

diversiteit en inclusie
Een actueel thema dat in veel aanvragen een rol speelt is diversiteit en inclusie. Drie projecten waarin het thema steeds anders wordt benaderd, zijn '100 Opheto', 'Beeldbank' en 'De ambassade van de Noordzee bouwt het Audement'.

100 Opheto – Wintertuin Curaçao
'100 Opheto' vertelt de Curaçaose geschiedenis aan de hand van het narratief van honderd tot de verbeelding sprekende objecten, met als doel cultureel erfgoed tot leven te brengen en te verbinden in een tijd van verdeeldheid, ongelijkheid en onzekerheid. Centraal in dit project staat de vraag hoe gebruik kan worden gemaakt van de verbindende kracht van vormgeving, verhalen en erfgoed om de collectieve toekomst van Curaçaoënaars met vertrouwen tegemoet te gaan. De objecten en hun achterliggende verhalen worden gepresenteerd in de vorm van een podcast, een digitale collectie en een boek, en mogelijk fysiek tijdens de Dutch Design Week 2021.

Beeldkracht – DRIFT
In dit project richt illustrator en onderzoeker bij DRIFT Maria Fraaije zich op het visuele discours rondom de energietransitie. De gebruikte beeldtaal omschrijft ze als exclusief met optimistische, gestileerde foto's en infographics van techniek en vaak alleen witte, mannelijke figuurtjes. Dit staat volgens Maria Fraaije haaks op de inclusieve doelen van de transitie: alle burgers moeten meedoen om ons te redden van klimaatverandering. Met een onlinebeeldbank met open-access illustraties beoogt ze een menselijker en inclusiever beeld te schetsen van de energietransitie om meer mensen zich betrokken te laten voelen bij deze opgave.
beeldkrachtbeeldbankvoorendooreenmenseli.jpeg
Beeldkracht, DRIFT

De Ambassade van de Noordzee bouwt het Audement – Stichting Partizan Publik
Het is de missie van de Ambassade van de Noordzee om te luisteren naar de zee en de Noordzee te erkennen als volwaardige politieke speler. De Ambassade bouwt samen met een scenograaf, architecten, een antropoloog en een jurist 'Het Audement', een nieuwe politieke ruimte waar luisteren centraal staat en waar niet-mensen gehoord worden.

Andere opvallende projecten deze ronde zijn:

Adaptable Auxetics – Fillip Studios
Fillip Studios onderzoekt en ontwikkelt unieke random gegenereerde 2D-virtuele auxetische structuren door ze middels 3D-printing fysiek te maken en te vervormen in een ruimtelijke installatie. Met behulp van een startsubsidie is een verkennende haalbaarheidsstudie gedaan naar de mogelijkheden, ontwerppotentie en de technische haalbaarheid van deze structuren die bij een uitrekking over de lengte niet inkrimpen over de breedte, maar juist ook in de breedte uitrekken. De beoogde installatie wordt op diverse plekken tentoongesteld, gecombineerd met meetings met professionals om de toepassingsmogelijkheden van de technologie verder te ontwikkelen.

Stitch Your Brain – Jap Sam Books
Uitgeverij Jap Sam Books werkt met ontwerper/beeldend kunstenaar Monika Auch en grafisch ontwerpbureau Studio Joost Grootens aan een Engelstalige publicatie naar aanleiding van het 'Stitch Your Brain Project', een langdurig, internationaal, empirisch en beeldend onderzoek op het raakvlak van textiele vormgeving en wetenschap. Het project verweeft de werking van het brein met de werking van de handen en het ambacht van het maken. Wat is de invloed van het gebruik van digitale middelen in plaats van het maken met de hand en het contact met materiaal op onze creativiteit, welbevinden, gezondheid en zelfbeeld?

The Miracle – Keplerfilm
De korte animatiefilm 'The Miracle' van Nina Deutz gaat over een vrouw met een onvervulde kinderwens. De film vertelt het verhaal van Irma, een veertigjarige vrouw die haar vakantie viert in een all-inclusive resort dat vooral gericht blijkt te zijn op jonge gezinnen. In een omgeving van zwangere vrouwen en stelletjes met kinderen, dringen zich onverwachte en dubbele gevoelens over moederschap op. The Miracle wordt uitgevoerd in de door Deutz gebruikte unieke combinatie van 2D- en stopmotion-animatietechnieken.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Vormgeving ronde 2 – 2021.

cijfers
Van de 69 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 29 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42 procent. De deadline voor de derde ronde Vormgeving van 2021 is 11 augustus. De daaropvolgende deadline is 29 september 2021.
Let op: in de week van 26 juli is de online aanvraagomgeving vanwege onderhoud tijdelijk niet bereikbaar.

Foto bovenaan: Publicatie: Irma Boom. Book Manifest

openoproepprofessionaliseringenpraktijkv.jpg

Open Oproep Professionalisering en praktijkverdieping (tijdens en na covid-19) #8

15 juli 2021

Covid-19 heeft in veel praktijken voor nieuwe uitdagingen gezorgd. Met een extra impuls biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie professionals binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur nu de mogelijkheid een onderscheidende strategie te ontwikkelen om tot een toekomstbestendige praktijk te komen. Voorstellen kunnen tot en met woensdag 8 september 2021 worden ingediend.
Door de covid-19-crisis is de urgentie om te professionaliseren en strategisch over de toekomst na te denken sterk toegenomen. Meer dan ooit hebben we ervaren dat lopende opdrachten zomaar stil kunnen vallen, en dat nieuwe opdrachten verwerven een stuk uitdagender is geworden door het wegvallen van informele ontmoetingen. Hoe kun je komen tot nieuwe vormen van acquisitie? Hoe zorg je ervoor dat je je zichtbaar en onderscheidend blijft voor anderen? En op welke manier kun je je praktijk het beste innoveren? Een langetermijnvisie en -strategie, zowel in artistiek als ondernemend opzicht, zijn daarom van groot belang. Maar hoe vind je juist een goede balans tussen beide?

Deze open oproep biedt de mogelijkheid onderzoek te doen op het gebied van professionalisering, reflectie en praktijkverdieping. We verwachten dat aanvragers in hun voorstel met name inzicht geven in een (toekomst)visie en probleemstelling, en een plan van aanpak voor langetermijnontwikkeling uiteenzetten, waarbij minstens twee partners of adviseurs worden betrokken. Zo wil het fonds het ontwerpveld versterken en verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aanjagen. De oproep wordt voor de achtste keer uitgezet en is gericht op de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs. Bekijk hier de toekenningen van de laatste oproepen begin 2020 en eind 2020.

indienen
Voorstellen kunnen tot en met woensdag 8 september 2021 worden ingediend.
Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
summum.jpg

31 ervaren bureaus geselecteerd in Open Oproep Bouwen aan talent

15 juli 2021

In het eerste deel van de Open Oproep Bouwen aan talent zijn 31 ervaren ontwerpbureaus geselecteerd. In het tweede deel van de open oproep, die nu uitstaat, worden zij gekoppeld aan talentvolle, startende makers of ontwerpers om samen gedurende drie maanden aan een actuele ontwerpopgave te werken. Heb je interesse, kijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen.
Let op: In augustus volgt een herhaling van deze open oproep voor ervaren ontwerpbureaus en kan opnieuw een onderzoeksvoorstel worden ingediend voor een samenwerkingstraject van drie maanden in het voorjaar van 2022, waarop startende makers en ontwerpers natuurlijk ook weer kunnen reageren.

In reactie op de Open Oproep Bouwen aan talent voor ervaren ontwerpbureaus ontving het Stimuleringsfonds uit de breedte van de creatieve industrie 55 uiteenlopende voorstellen. De aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit Jeroen van Erp (oprichter Fabrique, praktijkhoogleraar Concept Design TU Delft), Esther Muñoz Grootveld (hoofdprogrammering State of Fashion, mede-initiator Taskforce Fashion), Ella Buzo (programmaontwikkelaar digitale cultuur Tetem) en Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect).

Zij selecteerden 31 gedegen voorstellen, met relevante opgaves die goed aansluiten bij de eigen expertise en van belang zijn voor het ontwerpveld. Opvallend is dat een groot deel van de aanvragen is gericht op sociale innovatie. De geselecteerde ontwerpbureaus bieden een plek aan startende ontwerpers en makers waar zij kennis en ervaring kunnen opdoen en hun netwerk kunnen vergroten, waar zij voldoende begeleiding ontvangen, en waar tegelijkertijd ruimte is voor eigen inbreng en een ander geluid van een nieuwe generatie.

selectie
De volgende ontwerpbureaus werden geselecteerd:

Fillip Studios
Circus Andersom
VRP architecten
Kode21
MAISON the FAUX
Siba Sahabi
Redrum Bureau B.V.
Play the City
Het Huis van Betekenis
Summum (foto bovenaan)
Studio Maarten Kolk & Guus Kusters
radartoren architectuur
Frits van Dongen architecten en planners
Maatschap Observatorium
Beyond Space
Real Comics
Gerjanne van Gink
Lucas Maassen
Mooves
Matthias Kreuitzer
Cityförster Rotterdam
LABELEDBY.
Stichting Creative Coding Utrecht
roomforthoughts
Vandejong
Hozan Zangana studio
Mauroparravicini Architects
Officina Corpuscoli
XML
Studio Harris Blondman
Afdeling Buitengewone Zaken
mooves.jpg
Mooves

Lees hier meer over de geselecteerde ontwerpbureaus en onderzoeksvoorstellen.

vervolg
De geselecteerde voorstellen worden meegenomen in het tweede deel van de Open Oproep Bouwen aan talent voor startende ontwerpers. Zij kunnen zich tot 31 augustus inschrijven op een van de voorstellen van de geselecteerde ontwerpbureaus. Na selectie en succesvolle matching van de startende ontwerpers met het onderzoeksvoorstel van het ontwerpbureau, kunnen beide partijen het samenwerkingstraject starten.

officinacorpuscoli.jpg
Officina Corpuscoli
batwebsitev02nieuwtempo.gif

Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor startende makers en ontwerpers

15 juli 2021

Het Stimuleringsfonds zoekt startende makers en ontwerpers binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject van drie maanden met ervaren ontwerpbureaus. Er zijn in deze eerste ronde 31 plekken beschikbaar bij verschillende ontwerpbureaus en -praktijken binnen de gehele breedte van de creatieve industrie. Heb je als startende maker en/of ontwerper interesse, kijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen. Reageren kan tot en met 31 augustus 2021.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie biedt met deze oproep de mogelijkheid aan startende makers en ontwerpers om samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Het traject betreft een werkperiode van drie maanden, waarbij de starter direct zal samenwerken met een ervaren professional om een specifiek onderwerp verder uit te diepen.

Van 17 mei t/m 21 juni konden ervaren ontwerpbureaus hun onderzoeksvoorstel indienen. Dit betrof een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment. Een externe adviescommissie heeft hieruit 31 aanvragen geselecteerd.

Tot en met 31 augustus 2021 kunnen startende makers en ontwerpers zich inschrijven op één van deze geselecteerde voorstellen. Op basis van de motivatie en het profiel maakt een externe adviescommissie een match tussen ervaren ontwerpbureau en de starter. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan beide partijen. Inschrijven op een van de opgaven is relatief makkelijk en kost weinig tijd.

indienen
Startende makers en ontwerpers kunnen zich tot en met 31 augustus inschrijven op een van de geselecteerde onderzoeksvoorstellen van de ontwerpbureaus.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

Let op: In augustus volgt een herhaling van deze open oproep voor ervaren ontwerpbureaus en kan opnieuw een onderzoeksvoorstel worden ingediend voor een samenwerkingstraject van drie maanden in het voorjaar van 2022, waarop startende makers en ontwerpers natuurlijk ook weer kunnen reageren.
loader

het fonds

subsidies

actueel