stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Impuls van ruim € 10 miljoen voor ontwerpkracht en talent in creatieve industrie
impulsvanruim10miljoen.jpg

Impuls van ruim € 10 miljoen voor ontwerpkracht en talent in creatieve industrie

16 februari 2021

Minister van OCW Ingrid van Engelshoven heeft als onderdeel van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector eenmalig ruim € 10 miljoen extra aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie beschikbaar gesteld. In totaal zal het Stimuleringsfonds hiermee in 2021 zo'n 150 extra talenten kunnen ondersteunen en enkele honderden opdrachten mogelijk maken waarbij met inzet van ontwerpkracht een concrete bijdrage wordt geleverd aan de kwaliteit van de leefomgeving. Tevens wordt een aanvullende bijdrage verstrekt aan meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen en extra budget toegevoegd aan enkele subsidieregelingen voor makers. Dit alles om de nadelige gevolgen van de covid-19-crisis het hoofd te kunnen bieden.
Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds, reageert enthousiast: 'De extra middelen geven ons de mogelijkheid om in deze langdurige crisis extra impulsen te geven om te bouwen aan talent én om nieuwe vormen van opdrachtgeverschap te creëren die de ontwerpsector ook in de post-covid periode zal versterken.'

Start Vouchers Ruimtelijk Ontwerp op 1 april 2021
Het Stimuleringsfonds start op 1 april 2021 een voucherregeling voor decentrale overheden en semi-publieke organisaties waarbinnen zij een afgebakende opdracht voor ontwerpend onderzoek aan een ontwerper, collectief of coalitie kunnen verlenen, binnen bepaalde thematische lijnen die aansluiten op de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Een voorwaarde is dat opgebouwde kennis zoveel mogelijk publiek beschikbaar wordt gesteld. Voor deze regeling is in 2021 zo'n € 5 miljoen beschikbaar. Het Stimuleringsfonds verwacht door de vouchers een sterke impuls aan de kwaliteit van opdrachtgeverschap voor ontwerpend onderzoek te kunnen geven en zo bij te dragen aan de kwaliteit van onze leefomgeving. Nederland staat immers voor een aantal complexe transitieopgaven op het gebied van bijvoorbeeld vitale binnensteden, woningbouw, klimaat en energie, landbouw en duurzaamheid. Die opgaven hebben een grote ruimtelijke impact en voeren een onderlinge strijd om de schaarse ruimte in ons land. Dat vraagt niet alleen om een integrale aanpak, maar ook om radicaal nieuwe manieren van samenwerken en om het maken van slimme combinaties en scherpe keuzes. De verbindende en verbeeldende kracht van ontwerp bevordert de kwaliteit van samenwerking binnen deze vaak complexe transitieopgaven. Ontwerpkracht stelt partijen en ook afdelingen in staat een gezamenlijk toekomstperspectief te ontwikkelen én concrete eerste stappen daartoe te zetten. De vouchers (tot een bedrag van ongeveer € 30.000) kunnen precies daarvoor worden ingezet.

Bouwen aan talent
Het Stimuleringsfonds creëert in 2021 tevens minimaal 100 plekken binnen de Regeling Bouwen aan talent voor young professionals in de ontwerpdisciplines die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject met ervaren ontwerpbureaus. Met een extra investering van een kleine € 2 miljoen beoogt het fonds hiermee de aansluiting van recent afgestudeerden met het werkveld te verstevigen. Juist in deze covid-19 periode is dit buitengewoon belangrijk, omdat het veel talenten aan goede opdrachtgevers ontbreekt. In de lente wordt de nieuwe Open Oproep Bouwen aan talent uitgezet. Bovendien is het aantal éénjarige beurzen dat binnen de Regeling Talentontwikkeling kan worden gehonoreerd opgehoogd tot 50.

Directeur Groeneveld stelt: 'De uitdagingen in deze covid-19-crisis zijn complex en kunnen niet worden opgelost door een individuele organisatie of sector. We zijn erg content dat de minister ons de ruimte geeft deze aanjagende en verbindende rol te vervullen om zo makers in het ontwerpveld aan vernieuwende opdrachten te kunnen helpen. We zoeken daarin de samenwerking met beroeps- en brancheorganisaties zoals de BNO, de BNA en andere partijen zoals bijvoorbeeld Architectuur Lokaal en in het netwerk van de Federatie Creatieve Industrie.'

Jann de Waal van het Topteam Creatieve Industrie vult aan: 'In het missiegedreven innovatiebeleid voor de topsectoren heeft de creatieve industrie een centrale rol bij opschaling en versnelling van maatschappelijke transities. Deze initiatieven van het Stimuleringsfonds sluiten daar heel goed bij aan.'

Houd onze website en nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie.

Voor inlichtingen over de Vouchers Ruimtelijk Ontwerp kan contact worden opgenomen met projectleider Maarten Tas en voor Bouwen aan talent met projectleider Carlijn Limburg.

meer nieuws

visualddwwebsitenl.jpg

Longread Talent #1: Ik en mijn praktijk: Hoe ontwerptalenten zichzelf opnieuw (moeten) uitvinden

24 september 2021

De afgelopen zeven jaar heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruim 250 jonge ontwerpers ondersteund met de Regeling Talentontwikkeling. In drie longreads wordt gezocht naar de gedeelde mentaliteit van deze ontwerpgeneratie, die is gevormd door de grote uitdagingen van onze tijd. Daarbij wordt onderzocht hoe ze omgaan met thema's als technologie, klimaat, privacy, inclusiviteit en gezondheid. Met in deze eerste longread: de diepgaande reflectie op het vakgebied en plek van de eigen praktijk daarin. 'De vastgeroeste uitgangspunten van mode, design en architectuur worden bevraagd en verrijkt met nieuwe instrumenten, technieken, materialen en podia.'
Het 'Dirty Design Manifest' van Marjanne van Helvert is een vlammend betoog tegen de vervuilende productie van veel designobjecten. En passant wordt afgerekend met het aanwakkeren van de consumptie door verleidelijke designproducten zonder eigenheid of intrinsieke waarde. Het manifest richt de pijlen niet alleen op fabrikanten en consumenten, maar ook op ontwerpers die te weinig aandacht hebben voor duurzaamheid, ongelijkheid of andere prangende maatschappelijke kwesties. Het is kortom een j'accuse tegen de schaduwkanten van design.

Van Helvert is naast criticus ook textielontwerper en ontwikkelde 'Dirty Clothes', een unisekscollectie van gebruikte kleding. Om haar kritische visie verder te ontwikkelen, ontving ze in 2016 een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze subsidie van vijfentwintigduizend euro wordt door het Stimuleringsfonds jaarlijks aan zo'n dertig jonge ontwerpers toegekend. Van Helvert gebruikte de ondersteuning voor het schrijven van 'The Responsible Object: A History of Design Ideology for the Future'. In deze bundel houdt zij diverse designfilosofieën grondig tegen het licht en test deze op houdbaarheid en toepasbaarheid, nu en in de nabije toekomst. Het zal niet verbazen dat het boek alleen al qua ontwerp overtuigend was, uitgevoerd in een strak grid en een krachtig zwart-wit-oranje kleurpalet. Met de inhoud profileert Van Helvert zich bovendien als een scherpzinnig denker en gewetensvol onderzoeker.
schermafbeelding20210923om150048.png

oorlogswonden helen
De wijze waarop Van Helvert zich tot haar werk verhoudt, is kenmerkend voor een generatie ontwerpers die hun kritische blik niet langer alleen op de eigen beroepspraktijk richten, maar op het hele vakgebied. Deze trend komt duidelijk naar voren als we de verschillende lichtingen bekijken die door jaren heen een beurs ontvingen via de Regeling Talentontwikkeling. Met elkaar geven deze ontwerplichtingen daardoor een actueel beeld van de creatieve industrie.

Sinds de lancering van de Regeling Talentontwikkeling in 2014 hebben zo'n 250 jonge ontwerpers gebruikgemaakt van deze mogelijkheid om zich te professionaliseren. De eerste jaren richtten de deelnemers zich vooral op een diepgaande reflectie op de eigen praktijk. Met veel succes overigens. Productontwerper Sabine Marcelis (lichting 2016) bijvoorbeeld gebruikte het jaar om nieuwe samenwerkingen met 'manufacturing professionals' op te bouwen. Wat resulteerde in een bibliotheek met nieuwe, pure materialen inzetbaar voor diverse projecten. Het zou haar wereldfaam brengen. Modeontwerper Barbara Langedijk en sieradenontwerper Noon Passama (lichting 2015) experimenteerden in het gezamenlijk project 'Silver Fur' met een hightechtextiel met eigenschappen van bont. Het resulteerde in een innovatieve collectie waarin kleding en sieraden op een organische manier versmelten. Of architect Arna Mačkić (lichting 2014) die zich boog over de rol die architectuur kan spelen in het helen van oorlogswonden in haar geboorteland Bosnië. Mačkić was in 2019 de winnaar van de Jonge Maaskantprijs, de belangrijkste onderscheiding voor jonge architecten. Al deze talenten verbreedden hun persoonlijke fascinaties en versterkten hun ontwerpkwaliteiten om zo een uniek profiel te ontwikkelen. Dit is – de naam zegt het al – nog steeds de basis van de Regeling Talentonwikkeling.

Maar gaandeweg werden door de geselecteerde talenten niet alleen persoonlijke grenzen verlegd, meer en meer werden ook vanzelfsprekende grenzen van het vakgebied onderzocht. De jongste lichtingen laten ook zien dat onderzoek niet langer een manier is om tot een ontwerp te komen. Onderzoek ís het ontwerp geworden. Niet alleen in mode maar ook in productdesign, grafisch ontwerp, architectuur en gaming, interactive en ander digital design. Waarom zou een architect altijd een gebouw moeten ontwerpen? Of een stadswijk of landschap? Dat is het uitgangspunt van de utopische landschappen van Carlijn Kingma (lichting 2018). Haar architectuur bestaat alleen op papier en is gemaakt van niets anders dan gitzwarte inkt. De zeer gedetailleerde pentekeningen zijn vaak meer dan een meter hoog en breed en bestaan uit gebouwen die deels fantasie en deels historisch zijn. Met deze kaarten verbeeldt zij abstracte en complexe maatschappelijke begrippen waarmee de architectuur al eeuwenlang stoeit – de utopie, het kapitalisme of zelfs angst en hoop. Kingma voedt haar vakgebied met filosofische bespiegelingen en historisch besef. Door zich niet architect maar 'cartograaf van denkwerelden' te noemen, plaatst zij zichzelf buiten de architectuur. Ze is tegelijkertijd deelnemer én beschouwer van haar vak. Net als Marjanne van Helvert.

tech food als conversation piece
De textielontwerper die een boek maakt en de architect die niet wil bouwen – het is exemplarisch voor een generatie die het eigen vakgebied onderzoekt en opnieuw definieert. Wat zijn de opties voor een modeontwerper die zich wil onttrekken aan de dominante industrie? Wat betekent het om een productontwerper te zijn in een wereld die ten onder gaat aan overconsumptie? Hoe ga je om met kwesties als privacy of verslavende 'clickbait' bij het ontwerpen van een app, website of game? Dit fundamentele zelfonderzoek is weliswaar gebaseerd op persoonlijke dilemma's, soms zelfs frustraties, maar voedt de hele beroepsgroep.

Dat onderzoek kan hyperrealistisch én hypothetisch zijn. Als food designer creëert Chloé Rutzerveld (lichting 2016) projecten over het voedsel van de toekomst waarbij ze design, wetenschap, technologie, gastronomie en cultuur verbindt. 'Edible Growth' is een ontwerp voor kant-en-klare gerechtjes uit de 3D-printer. Deze zijn opgebouwd uit lagen met zaden, sporen en een eetbare voedingsbodem. Eenmaal geprint ontwikkelen ze zich door natuurlijke gist- en rijpprocessen in enkele dagen tot een volledig eetbaar minituintje. Het is geen nadrukkelijk concreet product dat Rutzerveld ontwikkelde, maar een 'paper concept' om maatschappelijke en technologische vraagstukken rond voedsel bespreekbaar te maken voor een breed publiek. Op basis van mediageniek beeld van nepgerechtjes en een intrigerende projecttekst wordt Rutzerveld inmiddels internationaal uitgenodigd voor lezingen en tentoonstellingen. Haar prototype is het product geworden.

Deze onderzoekende houding is de verbindende factor geworden tussen de jonge ontwerpers die een talentontwikkelingsbeurs ontvingen. Het doel kan een concreet resultaat zijn – bijvoorbeeld het aanleggen van een materialenbibliotheek of een modecollectie los van seizoenen en gender. Maar ook wordt het hele vakgebied onderzocht, onder meer met een manifest over 'dirty design'. Of door de rol van de ontwerper als producent te verkennen, zoals Jesse Howard (lichting 2015) doet met zijn alledaagse apparaten waarbij de gebruiker een actieve rol speelt in zowel het ontwerp- als maakproces. Howard buigt zich over innovatieve manieren om digitale fabricagetools als 3D-printen en computergestuurde lasercutters of freesmachines in te zetten in een opensourcekennisplatform. Zo ontwerpt hij eenvoudige huishoudelijke apparaten als een waterkoker en stofzuiger die de consument zelf kan maken van bouten, koperleidingen en andere standaardmaterialen uit de bouwmarkt. Specifieke onderdelen als de beschermkap kunnen worden vervaardigd met een 3D-printer. De benodigde technieken worden gedeeld op het kennisplatform. Is het apparaat defect, dan kan de producerende consument oftewel 'prosumer' deze zelf repareren. Deze doe-het-zelfproducten worden vervaardigd van lokale materialen en bieden een duurzaam en transparant alternatief voor massaproductie.

performer, DJ, choreograaf en ontwerper
Tijdens de afgelopen zeven jaar Talentontwikkeling zijn de grenzen van de ontwerpdisciplines niet alleen afgetast maar vooral ook opgerekt met een nieuw idioom. Er is social design, food design, conceptual design en speculative design. Architecten fungeren als kwartiermaker en cartograaf. Mode ontregelt met antropologische installaties. Meer nog dan met een set vaardigheden onderscheidt ontwerptalent zich met een onderzoekende mentaliteit. Soms is de individuele beroepspraktijk zo ingericht dat de disciplines grafisch ontwerp, architectuur of mode niet eens meer het vanzelfsprekende middelpunt zijn.

Juliette Lizotte (lichting 2020) wil met video's en 'larp' ('live action role-playing', een rollenspel waarbij spelers een fantasierol aannemen) de discussie over klimaatverandering aanwakkeren. Onder de naam Jujulove is zij actief als dj, werkt ze samen met dansers en theatermakers en maakt ze met een modeontwerper uit gerecycled plastic kostuums voor de dansers in haar video's. In een zelfgekozen rol als heks draagt zij het ecofeminisme uit, waarin de vrouw een scheppende en helende kracht op de natuur vertegenwoordigt. Via een multisensorische ervaring van beeld, geluid en performance mikt ze met haar werk vooral op jongeren en andere doelgroepen buiten het culturele veld. Maar haar fantasiewereld staat feitelijk ook parallel aan de traditionele ontwerpwereld. Jujulove is geen ontwerper maar creëert met uiteenlopende disciplines als film en storytelling een grensverleggend totaalontwerp.

Niet langer staat de ontwerper centraal in zijn eigen ontwerppraktijk. Er wordt nadrukkelijk gezocht naar interdisciplinaire samenwerking en interactie. De Frans-Caraïbische programmeur/ontwerper Alvin Arthur (lichting 2020) is weliswaar getraind als ontwerper maar heeft zich ontplooid tot een veelzijdig performer, onderwijzer, onderzoeker en verbinder. Zijn instrumentarium is het eigen lichaam, dat hij gebruikt om te verbeelden hoe het schrijven van computerprogramma's in zijn werk gaat. 'Body.coding' noemt hij zijn mengvorm van choreografie, performance en design. Met een speciaal ontwikkeld lesprogramma vol groepsdans en beweging leert hij basisschoolkinderen dat hun leefomgeving digitaal is geprogrammeerd; van het ontwerpen en produceren van hun smartphone tot schoolgebouw en hun eigen woonplaats. Maar vooral ook dat programmeren en ontwerpen niet per se iets statisch is wat je doet achter een bureau. Ontwerpen is nadenken, bewegen, combineren en samenwerken.

En dan vooral dat laatste, samenwerken. Soms wordt vanuit twee verschillende disciplines samengewerkt; sieradenontwerper Noon Passama en modeontwerper Baraba Langendijk bijvoorbeeld. Maar steeds vaker ook bundelen ontwerpers hun kennis en vaardigheden in een hecht collectief. Knetterijs (lichting 2019) is een achttal grafisch ontwerpers die zich als één studio manifesteren. Ieder heeft zijn eigen expertise en functie; van analoge druktechnieken, zoals risoprint en zeefdrukken, tot digitale illustratietechnieken of de exploitatie van de Knetterijs-webshop. Het ontwikkelingsjaar werd benut met het gezamenlijk maken van drie 'magazines' waarin nieuwe technieken als grafische audiotracks en een interactief e-zine werden verkend. Het individuele ego heeft plaatsgemaakt voor een 'we go'.

storytelling en streetart
Deze transformatie van de ontwerpdisciplines zit inmiddels in de haarvaten van de Regeling Talentontwikkeling. Sinds 2019 wordt met de 'scout nights' creatief talent dat niet is opgeleid aan de gangbare opleidingen – zoals de Design Academy Eindhoven of de TU Delft – een kans geboden om eigen werk te pitchen voor een selectiecommissie. Het zijn professionals in artdirection, storytelling of stadmaken die hiermee de kans krijgen om hun praktijk te verdiepen. Streetartist Saïd Kinos (lichting 2020) had al succes met zijn kleurrijke, grafische muurschilderingen waarin hij gebruikmaakt van ontwerptechnieken als collage en typografie. Dankzij een talentontwikkelingsbeurs kan hij het hokje streetart nu overstijgen en zijn praktijk uitbouwen tot die van een autonoom kunstenaar die niet meer alleen de stad als canvas heeft. Hij heeft zich bekwaamd in digitale technieken als augmented reality, animatie en 'projection mapping' (de projectie van bewegend beeld op gebouwen).

opnieuw uitvinden
Zo valt het stimuleren van de individuele of collectieve praktijk samen met de ontwikkeling van het gehele vakgebied. Vaste uitgangspunten van traditionele ontwerpdisciplines als mode, design en architectuur worden verkend en verrijkt met nieuwe instrumenten, technieken, materialen en podia. Zodat inmiddels alles door elkaar loopt; straat, museum en website, cartografie en spuitbus, hekserij en 3D-printers. Deze ontwerptalenten reageren niet alleen op maatschappelijke ontwikkelingen – zij drukken er ook hun stempel op, en vormen daarmee de maatschappij van morgen. Wat meteen ook het ultieme bewijs is van de noodzaak van talentontwikkeling.

Tekst: Jeroen Junte

De lichting 2021 van de Regeling Talentontwikkeling wordt tijdens Dutch Design Week gepresenteerd in het Klokgebouw onder de naam Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent.

oproepenfreshperspectives6.png

Open Oproep Fresh Perspectives #6

16 september 2021

Het Stimuleringsfonds roept mid-career makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een samenwerkingspartner een voorstel in te dienen, gericht op de aanpak van een actuele maatschappelijke opgave. Met de Open Oproep Fresh Perspectives stimuleert het fonds ontwerpers met een goed concept, om een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling. Indienen kan tot en met woensdag 27 oktober 2021.
Het doel van deze oproep is ontwerpers en partijen met een sterke maatschappelijke of kennispositie samen te brengen. Het fonds daagt de partijen uit om vanuit deze samenwerking tot innovatieve, verrassende oplossingen te komen voor ontwerpopgaven van nu.

Afhankelijk van de opgave kunnen de uitkomsten van de samenwerking uiteenlopend van vorm zijn. Te denken valt aan een product, interventie of dienst. Het is mogelijk met internationale partners samen te werken. Wel moet de aanvrager in Nederland gevestigd zijn en moet er in het project sprake te zijn van een overwegend Nederlands belang.

Voor deze open oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie € 270.000 beschikbaar. De maximale bijdrage per project is € 45.000. Let op: dit bedrag wordt in drie fasen verleend.

fasering
De open oproep kent drie fasen:

Fase 1: startfase – formalisering van samenwerking(en), financiering, planning en onderzoekskader (3 tot maximaal 6 maanden). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 10.000 per voorstel beschikbaar.
Voor de aanvraag voor deze fase beschrijf je de activiteiten die bijdragen aan het scherpstellen van de inhoud en organisatorische kant van het project. In de startfase wordt het partnerschap bestendigd en inhoudelijk en financieel draagvlak voor het project in fase 2 geborgd. De startfase is er ook om vooronderzoek te doen, samenwerkingsovereenkomsten op te stellen en eventueel een eerste proof of concept uit te werken.
Fase 2: implementatiefase – Verdere uitwerking en implementatie van het project (maximaal 2 jaar). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 30.000 per voorstel beschikbaar.
Fase 3: impact-/presentatiefase – mogelijkheid voor extra financiering om de impact van het project te versterken buiten het domein van de creatieve industrie (maximaal 6 maanden). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 5.000 per voorstel beschikbaar.

indienen
De aanvraag voor fase 1 kan tot en met 27 oktober 2021 worden ingediend.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
basketclub.jpg

Derde update Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken

16 september 2021

Op 6 september opende een nieuwe doorlopende ronde van de Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken. De 29 voorstellen die de afgelopen periode werden ondersteund, geven een goed beeld van het doel van deze regeling en van het soort projecten dat in aanmerking komt voor ondersteuning. Coördinator Roxanne Minten reflecteert op de afgelopen doorlopende ronde.
Met de Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die inhoudelijk bijdragen aan het ontwikkelen, profileren en versterken van de internationale positie van de Nederlandse creatieve industrie. In de afgelopen doorlopende ronde zijn 29 projecten ondersteund; samen met de 18 projecten die we al eerder publiceerden werden er in deze doorlopende ronde in totaal 47 projecten ondersteund. De verdeling over de drie werkvelden van het fonds – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – is vrijwel evenredig. De diversiteit aan voorstellen is groot: van de effecten van klimaatverandering op de eigen leefomgeving in de regio van de Nederlandse en Duitse Wadden tot het betrekken van bewoners bij stedelijke ontwikkeling van een wijk in de Franse gemeente Villeurbanne, een pop-upmuseum dat de staat van democratie onderzoekt te beginnen in Polen en een onderzoek naar reststromen die ontstaan bij de verwerking van PET-vilt in Turkije. Opvallend is de aandacht voor inclusie en representatie van vrouwen in de volgende twee projecten:

Database of women not wearing bikinis – Bente de Bruin en Monica Alcazar-Duarte
Fotograaf Monica Alcazar-Duarte (Mexico/Verenigd Koninkrijk) en data- en codeprogrammeur Bente de Bruin onderzoeken in een videoinstallatie de impact van bevooroordeelde zoekmachines en sociale media-algoritmen op het Mexicaanse vrouwbeeld. De installatie zal bestaan uit responsieve portretten aangevuld met een AR-app die zowel de vooroordelen van de huidige algoritmen laat zien als de alternatieve crowdsourced-database die bijdraagt aan een positiever beeld van Mexicaanse vrouwen. Daarnaast toont de installatie een door codes gegenereerde film. De installatie zal in maart 2022 te zien zijn tijdens de biënnale voor actuele fotografie in Mannheim, Duitsland.
databaseofwomennotwearingbikinis.jpg
Database of women not wearing bikinis – Bente de Bruin en Monica Alcazar-Duarte

Variable Type as object – Studio Charlotte Rohde
Charlotte Rohde en Vera van de Seyp werpen een eigentijdse kijk op Nederlandse en Duitse typografie en letterontwerp. Ze doen dat met behulp van opkomende technologieën zoals variable type en creatieve codering. Volgens de ontwerpers worden vrouwen ondervertegenwoordigd in zowel letterontwerp als codering. Het project zal daarom vanuit een feministisch perspectief worden uitgevoerd, waarbij ze een kritisch statement willen maken naar de Nederlandse en Duitse typografie en letterontwerp. De resultaten zullen in Berlijn worden gepresenteeerd.

De volgende drie projecten geven een beeld van de breedte van de aangesneden thematiek:

Peace by Design – MUST Stedebouw
Ontwerpbureau MUST is door het Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum in New York uitgenodigd om gezamenlijk te werken aan een onderdeel van de tentoonstelling 'Designing Peace'. Deze expositie brengt ontwerpen vanuit de hele wereld bij elkaar die allen op unieke wijze laten zien hoe ontwerpers zich samen met gemeenschappen, individuen en ngo's inzetten om blijvende vrede te creëren. MUST zal hieraan een bijdrage leveren met Startblok Elzenhagen, een tijdelijk huisvestingsproject in Amsterdam Noord, geïnitieerd door Woonstichting De Key en Eigen Haard in nauwe samenwerking met het ontwerpbureau. In Startblok Elzenhagen leven Nederlandse jongeren samen met jonge statushouders. Het voorziet in betaalbare woningen voor jongeren die op zoek zijn naar een plek in de stad, die sociaal geëngageerd zijn en actief willen werken aan het creëren van een mooie, gezonde en veilige leefomgeving.

Basketclub
De Nederlandse ontwerper Adrianus Kundert is op Instagram samen met Canadese ontwerper Jamie Wolfond een digitaal platform begonnen over mandenvlechten (ook 'basketry' genoemd). Het doel van het platform is door het uitwisselen van kennis over mandenvlechten mogelijkheden voor Nederlandse ontwerpers te creëren en aansluiting te vinden bij internationale makers. Dit jaar wil het team de impact van het platform vergroten door een eigen website en netwerk op te bouwen met de betrokken makers. Het eerste deel van dit project bestaat uit een concept en onderzoeksfase, waarin Kundert en Wolfond digitaal kennismaken met de betrokkenen, om vervolgens een netwerk op te zetten en een plan te kunnen formuleren. Het tweede deel is gericht op de uitwerking van het concept naar een website.

budhadityaweb.jpg
Dhvāni – Budhaditya

Dhvāni – Budhaditya
In zijn project 'Dhvāni' – resonantie in het Sanskriet – richt Budhaditya Chattopadhyay zich op sonische rituelen en premoderne luistermethodologieën. Dat wil hij doen in een reeks zelfregulerende en autonome mediakunstwerken bestaande uit traditionele en rituele objecten uit Zuid-Azië, zoals tempelklokken, een boeddhistische gong, een windgong en belletjesbanden. Voor zijn installatie maakt Budhaditya gebruik van Machine Learning-modellen. Het algoritme dat hieruit voortkomt zal met datasets van geluiden van de tempelklokken en de aanwezigheid van het publiek fungeren als een dirigent van de ervaring die de installatie voortbrengt. Budhaditya werkt met verschillende partijen samen: Rewire Festival (Nederland), Mur.at – vereniging voor Netart en Netwerkcultuur in Oostenrijk en stichting Serendipity Arts uit New Delhi in India.

Bekijk hier de gehele selectie.

budget lopende ronde
Het beschikbare budget binnen de Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken is tot en met 5 november 2021 € 325.000. Als een positief advies vóór 5 november 2021 leidt tot overschrijding van het subsidieplafond van € 325.000, stopt de Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken per direct en worden eventuele voorstellen die zijn ingediend na het project waarmee het subsidieplafond is overschreden niet meer in behandeling genomen.

procedure
Projecten die in aanmerking komen voor Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken moeten gericht zijn op nieuwe vormen van internationaal samenwerken in aansluiting op een concrete buitenlandse vraag of opgave. De aanvrager is een Nederlandse ontwerppartij die met één of meerdere internationale partners samenwerkt. Een project kan maximaal zes maanden duren. Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.

blauw2020.png

26 okt: Online Get a Grant event

16 september 2021

Wanneer kan je een bijdrage aanvragen, hoe gaat dit in z'n werk en waar moet je op letten? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds organiseren in 2021 opnieuw gezamenlijk een online voorlichtingsbijeenkomst over bijdragemogelijkheden voor beginnende ontwerpers en kunstenaars. Meld je aan en neem 26 oktober 2021 van 15.00 tot 16.00 uur deel aan het online vraaggesprek.
Het online Get a Grant Event geeft een overzicht van wat het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds te bieden hebben voor startende creatieve professionals. Medewerkers van beide fondsen vertellen over de subsidiemogelijkheden: wanneer kan je subsidie aanvragen, hoe gaat dit in z'n werk en waar moet je op letten? Twee aanvragers van beiden fondsen vertellen over hun ervaringen bij het indienen van een aanvraag en beantwoorden vragen die worden gesteld via de chatfunctie.

datum: 26 oktober 2021
tijd: 15.00 – 16.00 uur
deelname: Meld je hier aan.

voertaal: Engels
moderator: Femke Dekker (curator, moderator, (radio) DJ en docent op verschillende kunstacademies)
sprekers: beeldend kunstenaar Romy Yedidia
fondsmedewerkers: Carmen Muskee (Mondriaan Fonds) & Carlijn Limburg (Stimuleringsfonds)

get a grant events
Sinds 2015 organiseren het Stimuleringsfonds en het Mondriaan Fonds een aantal keer per jaar gezamenlijke Get a Grant Events. Met de bijeenkomsten willen we startende ontwerpers en kunstenaars, studenten en alumni informeren over de subsidiemogelijkheden van beide fondsen.
Deze bijeenkomst wordt online georganiseerd in verband met de coronamaatregelen.
Lees hier het verslag van het online spreekuur in oktober 2020.

Regeling Talentontwikkeling
De talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds kan eenmaal per jaar worden aangevraagd. De sluitingsdatum van komend jaar zal naar verwachting eind 2021 bekend zijn. Houd daarvoor onze website en nieuwsbrief in de gaten.

Kunstenaar Start
De regeling Kunstenaar Start van het Mondriaan Fonds is voor kunstenaars die minimaal 1 tot maximaal 4 jaar professioneel werkzaam zijn en hun kunstpraktijk verder willen ontwikkelen. De regeling kan het hele jaar door worden aangevraagd.
informatiebijeenkomstvro.jpg

1 okt: Online informatiebijeenkomst Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp

16 september 2021

Op vrijdag 1 oktober lanceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie met een online informatiebijeenkomst maar liefst drie open oproepen in het kader van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp: Duurzame economie en ruimte #2, Ruimte voor klimaat en energie #2 en Toekomstbestendig landelijk gebied #2. Tijdens deze interactieve bijeenkomst komen alle drie de oproepen uitgebreid aan bod. We vertellen over de insteek en mogelijkheden van de oproepen, lichten de praktische kant van de aanvraag toe en blikken vooruit op het flankerende activiteitenprogramma. In aparte break-out sessies, die zich specifiek richten op een van de drie open oproepen, bieden we potentiële aanvragers verdiepende informatie over de betreffende oproep en wordt begeleiding geboden bij het voorbereiden en schrijven van een aanvraag.

Meld u hier aan
Informatiebijeenkomst
We beginnen de online informatiebijeenkomst plenair met de lancering van de Open Oproepen Duurzame economie en ruimte #2, Ruimte voor klimaat en energie #2 en Toekomstbestendig landelijk gebied #2 en vervolgens vertellen we meer over de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp, waar deze oproepen onderdeel van zijn. Hoe hangen de oproepen samen met de voucherregeling? Wat voor partijen heb je nodig om een goede aanvraag in te dienen? Wat zijn belangrijke voorwaarden en wat zijn mogelijke aandachtspunten? We bespreken het allemaal, en natuurlijk is er ook ruim tijd om eigen vragen te stellen. Mocht u al een vraag hebben, dan kunt u deze stellen in uw aanmelding voor de informatiebijeenkomst.

Na een toelichting op de open oproep thema's, blikken we voorruit op het activiteitenprogramma, waarmee wij inhoudelijke verdieping op die thema's aanbrengen en kennisuitwisseling stimuleren.

Verdiepende break-out sessies per open oproep
Aansluitend op de plenaire informatiebijeenkomst bieden we de mogelijkheid om in een aantal break-out sessies aanvullende informatie over de open oproep van uw keuze te krijgen. In deze sessies laten we onder andere aan de hand van een aantal geselecteerde projecten uit de eerste ronde zien welke deelopgaven bij de verschillende open oproepen zouden kunnen aansluiten, maar er is ook ruimte om vragen te stellen of uw projectidee alvast aan een fondsmedewerker voor te leggen. Wij geven u graag gerichte feedback en kunnen helpen bij het aanscherpen van uw vraagstelling, zodat u de volgende stap kunt zetten. Tot slot geven wij inzage in de planning van het activiteitenprogramma.

Kortom, wilt u:
• meer informatie over de Open Oproepen Duurzame economie en ruimte, Ruimte voor klimaat en energie en Toekomstbestendig landelijk gebied?
• begeleiding bij het voorbereiden en schrijven van uw aanvraag?

Meld u dan aan voor de bijeenkomst

Online informatiebijeenkomst
Vrijdag 1 oktober
15.00 - 15.45 uur

Break-out sessie 1: Duurzame economie en ruimte #2
15.45 - 16.30 uur

Break-out sessie 2: Ruimte voor klimaat en energie #2
15.45 - 16.30 uur

Break-out sessie 3: Toekomstbestendig landelijk gebied #2
15.45 - 16.30 uur

NB. Voor de Open Oproep Vitale steden en dorpen #2 organiseerden we op 3 september een aparte informatiebijeenkomst.

Over Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp
Met de open oproepen van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp nodigt het Stimuleringsfonds (semi)publieke organisaties en ruimtelijk ontwerpers uit om samen een aanvraag in te dienen voor een innovatievoucher. Met de voucher kunnen (semi)publieke organisaties extra ontwerpkracht van ruimtelijk ontwerpers inschakelen bij het verkennen en versterken van hun beleid. Het biedt de mogelijkheid om de kosten van een ontwerpend onderzoek naar een concrete casus of ontwerpvraag te financieren, waarbij ook specifiek aandacht uitgaat naar de manier waarop wordt samengewerkt en resultaten en inzichten worden gedeeld.
loader

het fonds

subsidies

actueel

duurzameeconomieenruimtelezingensept.gif
Eind september organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee lezingen in het kader van de Open Oproep Duurzame economie en ruimte. In de lezingen zoeken we de verdieping op omtrent de the... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader