stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen
image0web.jpg

Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen

14 oktober 2020

Sta je als kunstenaar of ontwerper aan het begin van je eigen praktijk? Wie weet kunnen de fondsen je op gang helpen met een financiële impuls voor talentontwikkeling. 'Check de websites en weet dat er aardige mensen werken, die met je mee willen denken. Niks om bang voor te zijn', zegt kunstdocent en radio curator Femke Dekker tijdens het Get a Grant Event, dat afgelopen donderdag door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds via Teams werd georganiseerd. Zo'n 140 deelnemers sloten zich aan bij deze online variant van Get a Grant, sinds vijf jaar een terugkerend event vol tips & tricks over het aanvragen van financiering bij een fonds als beginnend kunstenaar of ontwerper. Met Dekker als moderator vertellen ook dit keer weer kunstenaars, ontwerpers en fondsmedewerkers over de kansen voor starters.
'Neem de tijd voor het vinden van je eigen stem. Wat is jouw positie als maker? Scherp je plannen aan, ook door er met anderen over te praten. Maar vooral: schrijf in koeienletters op de muur wat jouw eigen hoofddoel is, je grootste passie, je plan. En hou dat voor ogen als je een aanvraag doet.' Aldus performancekunstenaar Mylan Hoezen. Hij is afgestudeerd aan Academie Minerva in Groningen en ontving in 2019 een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds.

'Schrijf in koeienletters op de muur wat je grootste passie is'


'Iedereen heeft zijn eigen methode', zegt hij. 'Voordat ik de formulieren invulde, heb ik notitieblokken volgeschreven, telkens terugkijkend naar de kapitalen op de muur – mijn stip aan de horizon. Mijn tip is wel: ga met je professie aan de slag en stel een aanvraag niet eindeloos uit. Ik werkte in die tijd ook in de kroeg om mijn geld te verdienen, op allerlei rare tijden, het was behoorlijk "messy", maar blijven wachten op het juiste moment heeft geen zin, want dat komt niet. Het grote voordeel van een bijdrage is dat je er tijd mee verdient om je te richten op je werk en ontwikkeling; het brengt je professionele praktijk verder.'

Enorme variatie: van installatie tot schilderkunst; van fashion tot digital design
Niels Engel, projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds, en stafmedewerker Sharvin Ramjan van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, vertellen dat beide fondsen elkaar aanvullen (en soms ook enigszins overlappen), als het gaat om een bijdrage talentontwikkeling. Voor uitgesproken cross-overs hebben de fondsen samen een medewerker Interdisciplinaire Projecten.

'We houden sowieso graag een open blik en hanteren een brede definitie van kunstenaars', vertelt Engel. 'Starters in de eerste vier jaar van hun praktijk kunnen bij ons aanvragen, in alle mogelijke disciplines, van schilderkunst of performance tot en met audiovisuele installaties. Het gaat ook niet exclusief om mensen met een kunstacademie als achtergrond. Ook kunstenaars met een designopleiding kunnen aanvragen. En ook starters zonder deze specifieke opleiding. Het gaat er wel om dat je een professionele artistieke positie, praktijk en een professioneel profiel kunt duidelijk maken.' Niels Engel vertelt dat bij het Mondriaan Fonds het hele jaar door kan worden aangevraagd voor de Werkbijdrage Jong Talent. Hij bemerkt een stijging in het aantal aanvragen sinds de coronacrisis. 'Dit jaar zijn het er in oktober al 200. Ongeveer veertig procent wordt toegekend.'

Sharvin Ramjan: 'Verschil met het Mondriaan Fonds is dat het Stimuleringsfonds er speciaal is voor ontwerpers, in de eerste vier jaar van hun professionele praktijk. Daarbinnen geldt een enorm brede variatie, van fashion tot en met product design, van architectuur tot en met de toepassing van nieuwe technologie in de digitale cultuur. We hebben elk jaar één aanvraagronde Talentontwikkeling, de deadline in 2021 is 10 februari. Van de ongeveer 200 aanvragen die dan binnenkomen, gaan er zo'n 60 naar een tweede ronde en worden er tussen de 30 en 40 toegekend. Aanvragers zonder diploma van een design of kunstopleiding kunnen terecht bij de Scout Nights.'

Struikelblokken vermijden: eindeloze teksten en overdreven grote thema's
Aanvragen is dus één ding; een toekenning verkrijgen lukt in een vijfde tot de helft van de gevallen en lijkt soms een vak apart. Dit roept bij moderator Femke Dekker de vraag op: welke struikelblokken moet je als aanvrager vermijden?

Ramjan: 'Do's en don'ts? Ik zou ze niet willen benoemen, omdat een bijzondere aanvraag altijd ontsnapt aan stramienen van do's en don'ts. Talentontwikkeling is er voor het verkennen van nieuwe wegen, dan moet je geen oogkleppen opzetten.'

Engel: 'Commissies zijn huiverig voor motivaties of toelichtingen van kunstenaars waar geen einde aan lijkt te komen. Schrijf liever kort en krachtig. Als jij er zelf al moeite mee hebt je punt te maken, hoe krijgt een commissie dan helderheid? En verzin ook liever geen grote thema's als je je daar helemaal niet toe verhoudt in je werk. Het is geen voorwaarde om het, bijvoorbeeld, over duurzaamheid te hebben. Het werk kan net zo goed over materie gaan. Voel je niet verplicht grote woorden te gebruiken, daar prikt een commissie al gauw doorheen.'

Tekst en beeld in één pakketje – spiegel je en wees precies
Punt is alleen, hoe lukt je dat als denker in beelden: kort en krachtig formuleren? Ontwerper Kalle Wolters vertelt over zijn methode: samenwerken. Sinds hij zijn bachelor Illustratie & Animatie behaalde aan Academie Minerva in Groningen, maakt hij met zeven anderen deel uit van het collectief Studio Knetterijs. In 2018 kreeg Studio Knetterijs een beurs voor Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de bijzondere publicaties die Knetterijs maakt: magazines die zich ontpoppen tot poster of waar ansichten en ook geluidswerken uit tevoorschijn komen. Wolters zegt: 'Preciseer je gedachten, je motivatie en je plannen door ze te bespreken met anderen en aan elkaar te laten lezen. Binnen ons collectief was dat noodzakelijk om ieders rol te verscherpen en de gemeenschappelijke identiteit te benoemen. Maar als je alleen werkt als kunstenaar of ontwerper is het net zo belangrijk je te spiegelen, bijvoorbeeld aan een collega die misschien wél al eerder een toekenning heeft gekregen. Iemand die niet al te dicht bij je staat, want als zo iemand begrijpt wat je zegt, komt het bij de commissie ook over.'

vragen
Vraag uit het publiek: hoe zit het met documentatiemateriaal? Kun je verwijzen naar een website of doorlinken naar filmpjes? Niels Engel van het Mondriaan Fonds is daar duidelijk over: het slimste is alles wat je wilt laten zien te uploaden bij je aanvraag, zodat alle commissieleden in één pakketje jouw informatie aangereikt krijgen en niet hoeven te gaan sprokkelen. Hetzelfde geldt bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie waar wordt gevraagd om een portfolio te uploaden naast de motivatie waarom je een aanvraag doet.

Op de vraag of er voorbeelden van goede aanvragen beschikbaar zijn, verwijst moderator Femke Dekker naar de websites van beide fondsen. Daar worden geen privédocumenten gedeeld, maar wel veel voorbeelden van toekenningen uitgelicht. 'Inspirerend en leerzaam, kijk wie het zijn en zoek contact als je je aangesproken voelt of iemand kent. Collega's zijn vaak bereid elkaar te helpen. Durf te vragen: bij de fondsen, maar ook onderling.'

meer nieuws

daarbijdiemolenweb.jpg

Innovatielabs: vernieuwing na corona

17 juni 2021

Het coronavirus is op z'n retour en het culturele leven komt weer op gang. Maar keert alles daarmee terug bij het oude? Zeker is dat - naast enorme schade – de crisis ook de nodige vernieuwingen bracht. Digitale programma's bijvoorbeeld, maar ook slim ruimtegebruik. Met een programma van innovatielabs wil minister Van Engelshoven de culturele en creatieve sector dit najaar aanmoedigen om de beweging door te zetten. De Boekmanstichting sprak met Syb Groeneveld (directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) en Bart Ahsmann (directeur-bestuurder CLICKNL) over de voorbereidingen.
Is er door corona iets onomkeerbaars veranderd voor de culturele en creatieve sector?
Bart Ahsmann: 'Zeker, maar dat geldt niet alleen voor cultuur. Het gemak waarmee we online vergaderingen regelen gaat echt niet meer veranderen. In het verlengde daarvan ligt de opkomst van hybride evenementen. Het gaat steeds gewoner worden om bijeenkomsten te hebben met deels aanwezigen in de fysieke ruimte en deels deelnemers via het scherm. Die digitale ontwikkelingen zijn heel snel gegaan en zullen alleen maar verder gaan. Maar dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van participatie en inclusie. De digitalisering van het aanbod heeft voor een aantal mensen die minder vaardig zijn, de toegankelijkheid juist verlaagd. Ondertussen wachten ná corona ook de grote transitieopgaven die er al voor de crisis lagen: het klimaat, duurzaamheid, de inrichting van de zorg etc.'

Syb Groeneveld: 'Het gaat inderdaad om het leggen van de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo blijkt uit een recent rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving dat door corona de leegstand van kantoren en winkels met 50 % toeneemt met alle gevolgen voor de leefbaarheid van de binnensteden. Online winkelen was al in opkomst, maar die ontwikkeling is door corona versterkt. Leegstand is niet alleen een economisch vraagstuk. Je kunt het ook als een creatieve ontwerpopgave zien waarbij je samen met stadsontwikkelaars gaat nadenken over een programmering die beter aansluit bij deze tijd. Dat brengt me op een andere transitie die door corona is veroorzaakt. We kijken nu heel anders tegen reizen aan. Waarom de wereld overvliegen voor een presentatie van een halve dag? Voortaan vragen we ons af: is zo'n reis wel nodig of is er een goed digitaal alternatief? Minder vervuilende mobiliteit is voor de klimaattransitie enorm belangrijk.'

Maar waarom specifiek voor de culturele en creatieve sector deze innovatielabs?
Syb Groeneveld: 'De Raad voor Cultuur heeft vorig jaar al vastgesteld dat de sector voor een aantal forse transitieopgaven staat. Corona dwingt tot een fundamentele herbezinning op hoe we produceren en consumeren. Daar zitten artistieke, maar ook sociale, economische en ruimtelijke dimensies aan. Al die aspecten dagen uit om nieuwe en positieve toekomstperspectieven te ontwikkelen. Dat kan alleen maar door te experimenteren en door mensen uit verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Met innovatielabs voor drie kernthema's – digitalisering, ruimtegebruik en productdifferentiatie – gaan de rijkscultuurfondsen dit proces faciliteren en versnellen. Het Stimuleringsfonds wordt penvoerder van dit programma waarvoor de minister – op advies van de Raad – € 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld.'

Het wordt een programma samen met CLICKNL. Waarom deze samenwerking?
Bart Ahsmann: 'CLICKNL is het kennisinstituut voor de creatieve industrie. We hebben in het kader van het topsectorenbeleid binnen eerdere innovatietrajecten de nodige ervaring opgebouwd met het verbinden van experiment en kennisdeling. Door systematisch de activiteiten binnen de labs te combineren met kennisuitwisseling willen we ervoor zorgen dat de verzamelde inzichten breder kunnen worden toegepast en dat werkbare oplossingen gedeeld worden in alle delen van het land. Dit proces van kenniscumulatie, maar ook de monitoring en onderzoek worden daarom integraal deel van het uitvoeringsplan.'

'We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken.'


Hoe krijgt het plan concreet vorm?
Syb Groeneveld: 'De drie kernthema's zijn benoemd, maar zonder verder op voorhand de uitkomsten te definiëren. Momenteel laten we voor elk thema omschrijven wat de centrale opgaves zijn. Dat doen we met kwartiermakers die per thema samen met een aantal sleutelorganisaties de problematiek gaan concretiseren. Bij digitalisering denken bijvoorbeeld DEN en Beeld en Geluid mee. Voor ruimtelijk ontwerp hebben we onder meer de Dutch Design Foundation en Architectuur Lokaal gevraagd. De praktische uitwerking kan vervolgens per thema gaan verschillen. Worden het bij digitalisering kleinere projecten en bij de productdifferentiatie juist vooral een paar grote? Gaat het ene thema voor een lange looptijd van anderhalf jaar en is het andere binnen acht maanden klaar? Dat gaan we zien op basis van de rapportages van de kwartiermakers.

Na de zomer maken we op basis van dit voorwerk voor elk thema een bredere uitvraag bekend die open staat voor het hele culturele veld. Tot november kunnen aanvragers dan een plan opstellen waarin steeds het leren van elkaar en het delen van kennis goed is gedefinieerd. In december gaat ten slotte een commissie de aanvragen beoordelen en per thema projecten selecteren.'

Bart Ahsmann: 'Ook de kennisdeling gaat in nauwe samenspraak het veld. De kern van een innovatielab is het ontwerpend onderzoek. Het is een proces van 'triple loop learning': je komt tot oplossingen, je snapt daardoor het probleem beter én je ontwikkelt methodologische kennis waarmee je ook weer volgende problemen kunt aanpakken. Om dat proces zo goed mogelijk te laten verlopen zijn samenwerking en intervisie nodig, maar ook interactie tussen verschillende projecten én een parallel onderzoekstraject. Het gaat straks dus in elk project nadrukkelijk niet alleen om activiteiten, maar ook om reflectie daarop. Bijzonder is verder dat het overkoepelende kennistraject mede wordt ondersteund door het regieorgaan SIA dat zich richt op het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.'

Verschillende opgaven die jullie noemen, vragen om samenwerking van de culturele en creatieve sector met maatschappelijke partijen. Krijgen die ook een rol in het geheel?
Bart Ashmann: 'Dat kan zeker onderdeel worden van de call. Dit worden geen naar binnen gekeerde experimenten. Als het gaat om het herontwerp van een winkelstraat ligt het natuurlijk voor de hand om de regionale ondernemers en de woningcorporatie of beheersorganisatie erbij te betrekken.'

Wat wordt het unieke aan deze aanpak ten opzichte van andere programma's of regelingen?
Syb Groeneveld: 'Uniek voor de culturele en creatieve sector wordt dat we collectief experiment gaan faciliteren rond grote thema's met een aanpak die gericht is op de toekomst en op schaalbaarheid. Vaak hebben individuele projecten wel vergelijkbare bedoelingen, maar mist er de samenhang. Die samenhang komt er wel met dit programma. We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken. En de resultaten worden breed toepasbaar gemaakt.'

Meer weten? Kijk op innovatielabs.org
Of lees ook 'Verkenning innovatielabs culturele en creatieve sector van start'


De Boekmanstichting haalt in alle hoeken en gaten van de culturele sector onderzoeksvragen én antwoorden op over de impact van de coronacrisis op de culturele sector: boekman.nl

Foto bovenaan: De app 'Daar bij Die Molen' is een hulpmiddel om de energietransitie voor Nederland te versnellen.
'Daar bij die molen' is een project van v-eld, uit het Erfgoed en Ruimte ontwerpprogramma Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
desocialesteen.jpg

6 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Fresh Perspectives #5

16 juni 2021

In de vijfde Open Oproep Fresh Perspectives zijn zes voorstellen geselecteerd voor een ontwikkelbijdrage. Het gaat hierbij om bijzondere vormen van samenwerking tussen een ontwerper, maker of studio en een partij met een sterke maatschappelijke of kennispositie. Programmaleider Marieke Ladru reflecteert op de open oproep.
De volgende zes samenwerkingsprojecten zijn geselecteerd in deze ronde van de Open Oproep Fresh Perspectives:

Public Food
Floris Visser en Flevo Campus
Hermes: Ceci n'est pas le monde
De Vormforensen en prof. Henk van Houtum (Radboud Universiteit)
Ken mij
Studio Laura Koenen en Vilans
Deepmemory
YoriOn en Parnassia Groep
De sociale steen
Afdeling Buitengewone Zaken en OpenEmbassy (foto bovenaan)
XR modeshow
Studio PMS en 4DR

algemene indruk
Opvallend deze ronde was de grote diversiteit aan thema's en maatschappelijke vraagstukken. Ondanks de strenge covid-19-maatregelen weten de ontwerpers die een voorstel indienden spannende samenwerkingen aan te gaan. Partners variëren van onderzoeks- en kennisinstellingen tot zorg- en overheidsorganisaties. Een groot deel van de aanvragen richt zich op social design of het inzetten van 'ontwerpkracht' in complexe omgevingen, zoals de zorg, om een systeemverandering in gang te zetten. Maar er zijn ook ontwerper die toewerken naar meer productgerichte ontwerpoplossingen of technologie en verbeeldingskracht gebruiken om een nieuw perspectief te bieden op bijvoorbeeld klimaatopgaven.

De selectie bestaat uit zes gedegen voorstellen, die elk een relevante opgave centraal stellen met overtuigende samenwerkingspartners. Voor de geselecteerde voorstellen geldt dat ontwerp wordt ingezet om nieuwe zienswijze en denkrichtingen te ontwikkelen op een maatschappelijk vraagstuk. De vraagstukken variëren van het ontwikkelen van een nieuwe cartografie gericht op dynamische interactie, het verkeer en verbindingen tussen mensen over territoriale scheidingen heen, tot het inzetten van deepfake-technologie om mensen te helpen angstbeelden te overschrijven, en de ontwikkeling van een digitale variant van de traditionele modeshow door de inzet van volumetric video capturing en immersieve technologie.
hermes.jpeg
Hermes: Ceci n'est pas le monde, De Vormforensen en prof. Henk van Houtum (Radboud Universiteit)

beoordeling
Alle aanvragen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Martine Zoeteman, architect, voorzitter Dutch Creative Residency Network en adviseur Raad voor Cultuur; Ama van Dantzig, medeoprichter van Dr. Monk, bestuurslid Africadelic en adviseur AFK; Pieter van Boheemen, onderzoeker bij Rathenau Instituut en Nathanja van Dijk, curator en consultant. Alle adviseurs hebben een brede visie op het veld, ervaring met het inzetten van ontwerp binnen maatschappelijke opgaves en het opzetten van complexe samenwerkingen. De aanvragen zijn beoordeeld op maatschappelijke relevantie van de opgave, doeltreffendheid en consistentie in opzet, methodiek en expertise, kwaliteit en vorm van de samenwerking, artistiek/inhoudelijke kwaliteit en de mate waarin het project een toevoeging is op de bestaande (ontwerp)praktijk.

fasering
De open oproep kent drie fasen. De eerste fase ofwel de startfase staat in het teken van formalisering van de samenwerking(en), financiering, planning en onderzoekkader. In de daaropvolgende fase wordt het project uitgevoerd en geïmplementeerd. De derde fase biedt de mogelijkheid voor extra financiering om de impact van het project buiten de creatieve industrie te versterken.

cijfers
Voor de Open Oproep Fresh Perspectives #5 nam het Stimuleringsfonds 30 aanvragen in behandeling. Met 6 gehonoreerde voorstellen komt het honoreringspercentage op 20 procent. Het beschikbare budget was deze ronde € 270.000. Dit wordt verdeeld over de drie fases verleend. In deze eerste fase is aan elk project maximaal € 10.000 toegekend; voor de tweede fase is een bedrag van maximaal € 30.000 per project beschikbaar en voor de derde fase maximaal € 5.000 per project. Een toekenning voor fase 1 is geen garantie voor een toekenning voor fase 2 en 3.

In het najaar opent een nieuwe Open Oproep Fresh Perspectives en kunnen nieuwe voorstellen worden ingediend voor fase 1. Deze ronde zal medio oktober sluiten.

deepmemory.jpg
Deepmemory, YoriOn en Parnassia Groep
prachtigeproductielandschappen720newangl.gif

1 juli: Onlinewerkbijeenkomsten Prachtige productielandschappen

15 juni 2021

Op donderdag 1 juli organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Nederlandse Vereniging voor Tuin- en landschapsarchitectuur (NVTL) twee onlinewerkbijeenkomsten in het kader van de Open Oproep Prachtige productielandschappen. Tijdens deze interactieve werkbijeenkomsten gaan we samen met ontwerpers en samenwerkingspartners in gesprek over ontwerpend onderzoek als methodiek bij de aanpak van transitieopgaven rondom Nederlandse productielandschappen.
Met deze open oproep nodigt het Stimuleringsfonds coalities van provincies, gemeenten, gebiedsontwikkelaars, grondeigenaren, energiebedrijven, netwerkbeheerders, voedselproducenten, natuurorganisaties, erfgoedspecialisten en (collectieven van) bewoners uit om samen met ontwerpers te werken aan nieuwe strategische visies of ontwerpvoorstellen voor de transitie van ons productielandschap.

De Nederlandse productielandschappen gaan de komende jaren sterk veranderen. De winning uit hernieuwbare energiebronnen moet flink worden opgeschaald om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen. Verschraling van landbouwgrond en afname van biodiversiteit vraagt om nieuwe vormen van voedselproductie. Dit alles legt een grote claim op de landschappelijke inrichting van Nederland en vraagt meer ruimte dan beschikbaar is in ons land. Dat maakt een nieuwe, meer integrale aanpak noodzakelijk, waarin organisaties uit diverse sectoren samenwerken en verschillende opgaven en functies met elkaar worden gecombineerd.

Bij iedere werkbijeenkomst wordt in drie parallelle deelsessies een specifieke casus gepresenteerd. Hierin vertellen de teams over hun zoektocht naar een integrale aanpak van een duurzaam, toekomstgericht en landschapsinclusief systeem voor de productie van energie of voedsel. Centraal staat de vraag: hoe kunnen we vanuit een integrale ontwerpbenadering omvangrijke transitieprocessen in het landschap aanpakken en de ruimtelijke kwaliteit van het landschap verbeteren? De sessies zijn interactief en zijn opgezet om samen met ontwerpers, samenwerkingspartners en andere aanwezigen in gesprek te gaan over de gepresenteerde casussen en de bijbehorende vraagstukken. We nodigen u graag uit om in deze zoektocht te participeren.

Samen met u maken we de start voor een lerend netwerk rondom Prachtige productielandschappen.

Wilt u:
• meer informatie over de Open Oproep Prachtige productielandschappen
• meedenken over en bijdragen aan het aanscherpen van de ontwerpvraag van specifieke casussen
• ontdekken wat ontwerpkracht voor uw vraagstuk kan betekenen
• kennismaken met potentiële samenwerkingspartners voor deelname aan de open oproep

Meld u dan aan voor een van de volgende bijeenkomsten:

Werkbijeenkomst 1
Donderdag 1 juli
11.00 – 12.30 uur

Werkbijeenkomst 2
Donderdag 1 juli
15.00 - 16.30 uur

NB. We sturen u op een later moment de verschillende thema's en casussen per werkbijeenkomst. Mocht u dan nog van bijeenkomst willen veranderen, dan kan dat.
beeldooprachtigeproductielandschappen1.jpg
maartenlaupman3445.jpg

Verkenning innovatielabs culturele en creatieve sector van start

14 juni 2021

Op 3 juni 2021 vond de kick-off plaats van de verkennende fase van drie innovatielabs voor de culturele en creatieve sector op het gebied van digitalisering, ruimtelijk ontwerp en productdifferentiatie. Doel van deze labs is om de sector de kans te geven te experimenteren met nieuwe werkwijzen en verdienmodellen om zo de sector te helpen ook op de langere termijn meer wendbaar en weerbaar te worden na de Covid-19 pandemie.
De periode tot en met juli 2021 staat in het teken van het definiëren van de reikwijdte van deze drie thema's in samenspraak met de culturele en creatieve sector. Hiervoor worden eind juni enkele bijeenkomsten georganiseerd. Details daarvan worden onder andere op de website innovatielabs.org aangekondigd.

Tussen eind augustus en eind oktober is er voor elk innovatielab een open oproep waarvoor projectvoorstellen door de brede culturele en creatieve sector kunnen worden ingediend. Een onafhankelijke commissie zal per innovatielab in november 2021 zo'n 3 tot 6 voorstellen selecteren.

De uitvoering van projecten vindt plaats in de periode tot eind 2022, met een collectief slotevenement op de Dutch Design Week 2022. Het gezamenlijk leren, het verbinden en het delen van kennis van en over projecten staat centraal in deze innovatielabs.

Minister Van Engelshoven van OCW stelt voor de innovatielabs inclusief uitvoeringskosten € 5 miljoen beschikbaar op advies van de Raad voor Cultuur. De beschikbare middelen komen zoveel mogelijk ten goede van (makers)projecten en voor implementatie van de resultaten in stedelijke cultuurregio's.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie treedt, mede namens de andere Rijkscultuurfondsen als penvoerder op van de innovatielabs in samenwerking met CLICKNL.

meer info
De Boekmanstichting sprak met Syb Groeneveld (directeur Stimuleringsfonds) en Bart Ahsmann (directeur CLICKNL) over de voorbereidingen. Lees het interview hier.
maartenlaupman3568.jpg
De kick-off van de innovatielabs vond deels op locatie plaats in de Arminiuskerk in Rotterdam.

Foto's: Maarten Laupman

maartenlaupman3542.jpg

23 juni: Online talkshow Leeromgeving van de toekomst

14 juni 2021

Een school inrichten als festival, een container transformeren tot trefpunt voor stagiairs of samen een circulair paviljoen bouwen om te testen of het nieuwe online leertraject wel vruchten afwerpt. Met steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelden twintig mbo's zich vier jaar lang open voor een ontwerpend onderzoek naar hun ideale leeromgeving. Samen met ontwerpers gingen zij op zoek naar toepassingen die de wereld op school verbinden met de wereld daarbuiten.
In deze interactieve online talkshow bij Pakhuis de Zwijger gaan we in gesprek met betrokkenen over de uitkomsten daarvan, en ervaren we hoe nieuwe onderwijsvisies, plekken voor ontmoeting en creatieve werkwijzen bijdragen aan een mbo dat midden in de samenleving staat.

Datum: 23 juni 2021
Tijd: 20.30 uur - 21.30 uur
Moderator: Jetske van Oosten (social innovator)
Aanmelden online talkshow: Meld je hier aan

Sprekers:
Alida Oppers
Inspecteur-generaal van het Onderwijs, ministerie van OCW

Syb Groeneveld
Directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Kim Cornelius
Directeur, Beauty & Fashion College bij Zadkine

Marc van der Meer
Bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt - de arbeidsmarkt van het onderwijs

Henk Oosterling
Ecosoof en schrijver

Anne Geenen
Architect en oprichter van Site Practice

Henk Vermeulen
Voorzitter College van Bestuur bij Nimeto Utrecht


Foto bovenaan: Syb Groeneveld en Minister van OCW Ingrid van Engelshoven met de publicatie Leeromgeving van de toekomst door Maarten Laupman
loader

het fonds

subsidies

actueel

onlinespreekuurweb.jpg
Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Het Stimuleringsfonds organiseert op 1 juli een online voorlichtingsbijeenkomst over bijdragemogelijkheden voor makers en ontwerpers op het gebied va... meer >
sciaankondigingwebsite.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie publiceert vandaag het digitale publieksjaarverslag 2020. Het jaar 2020 was nog maar net begonnen of de covid-19-crisis brak uit met onzekerheden voor velen i... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader