stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen
image0web.jpg

Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen

14 oktober 2020

Sta je als kunstenaar of ontwerper aan het begin van je eigen praktijk? Wie weet kunnen de fondsen je op gang helpen met een financiële impuls voor talentontwikkeling. 'Check de websites en weet dat er aardige mensen werken, die met je mee willen denken. Niks om bang voor te zijn', zegt kunstdocent en radio curator Femke Dekker tijdens het Get a Grant Event, dat afgelopen donderdag door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds via Teams werd georganiseerd. Zo'n 140 deelnemers sloten zich aan bij deze online variant van Get a Grant, sinds vijf jaar een terugkerend event vol tips & tricks over het aanvragen van financiering bij een fonds als beginnend kunstenaar of ontwerper. Met Dekker als moderator vertellen ook dit keer weer kunstenaars, ontwerpers en fondsmedewerkers over de kansen voor starters.
'Neem de tijd voor het vinden van je eigen stem. Wat is jouw positie als maker? Scherp je plannen aan, ook door er met anderen over te praten. Maar vooral: schrijf in koeienletters op de muur wat jouw eigen hoofddoel is, je grootste passie, je plan. En hou dat voor ogen als je een aanvraag doet.' Aldus performancekunstenaar Mylan Hoezen. Hij is afgestudeerd aan Academie Minerva in Groningen en ontving in 2019 een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds.

'Schrijf in koeienletters op de muur wat je grootste passie is'


'Iedereen heeft zijn eigen methode', zegt hij. 'Voordat ik de formulieren invulde, heb ik notitieblokken volgeschreven, telkens terugkijkend naar de kapitalen op de muur – mijn stip aan de horizon. Mijn tip is wel: ga met je professie aan de slag en stel een aanvraag niet eindeloos uit. Ik werkte in die tijd ook in de kroeg om mijn geld te verdienen, op allerlei rare tijden, het was behoorlijk "messy", maar blijven wachten op het juiste moment heeft geen zin, want dat komt niet. Het grote voordeel van een bijdrage is dat je er tijd mee verdient om je te richten op je werk en ontwikkeling; het brengt je professionele praktijk verder.'

Enorme variatie: van installatie tot schilderkunst; van fashion tot digital design
Niels Engel, projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds, en stafmedewerker Sharvin Ramjan van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, vertellen dat beide fondsen elkaar aanvullen (en soms ook enigszins overlappen), als het gaat om een bijdrage talentontwikkeling. Voor uitgesproken cross-overs hebben de fondsen samen een medewerker Interdisciplinaire Projecten.

'We houden sowieso graag een open blik en hanteren een brede definitie van kunstenaars', vertelt Engel. 'Starters in de eerste vier jaar van hun praktijk kunnen bij ons aanvragen, in alle mogelijke disciplines, van schilderkunst of performance tot en met audiovisuele installaties. Het gaat ook niet exclusief om mensen met een kunstacademie als achtergrond. Ook kunstenaars met een designopleiding kunnen aanvragen. En ook starters zonder deze specifieke opleiding. Het gaat er wel om dat je een professionele artistieke positie, praktijk en een professioneel profiel kunt duidelijk maken.' Niels Engel vertelt dat bij het Mondriaan Fonds het hele jaar door kan worden aangevraagd voor de Werkbijdrage Jong Talent. Hij bemerkt een stijging in het aantal aanvragen sinds de coronacrisis. 'Dit jaar zijn het er in oktober al 200. Ongeveer veertig procent wordt toegekend.'

Sharvin Ramjan: 'Verschil met het Mondriaan Fonds is dat het Stimuleringsfonds er speciaal is voor ontwerpers, in de eerste vier jaar van hun professionele praktijk. Daarbinnen geldt een enorm brede variatie, van fashion tot en met product design, van architectuur tot en met de toepassing van nieuwe technologie in de digitale cultuur. We hebben elk jaar één aanvraagronde Talentontwikkeling, de deadline ligt meestal in maart. Van de ongeveer 200 aanvragen die dan binnenkomen, gaan er zo'n 60 naar een tweede ronde en worden er tussen de 30 en 40 toegekend. Aanvragers zonder diploma van een design of kunstopleiding kunnen terecht bij de Scout Nights.'

Struikelblokken vermijden: eindeloze teksten en overdreven grote thema's
Aanvragen is dus één ding; een toekenning verkrijgen lukt in een vijfde tot de helft van de gevallen en lijkt soms een vak apart. Dit roept bij moderator Femke Dekker de vraag op: welke struikelblokken moet je als aanvrager vermijden?

Ramjan: 'Do's en don'ts? Ik zou ze niet willen benoemen, omdat een bijzondere aanvraag altijd ontsnapt aan stramienen van do's en don'ts. Talentontwikkeling is er voor het verkennen van nieuwe wegen, dan moet je geen oogkleppen opzetten.'

Engel: 'Commissies zijn huiverig voor motivaties of toelichtingen van kunstenaars waar geen einde aan lijkt te komen. Schrijf liever kort en krachtig. Als jij er zelf al moeite mee hebt je punt te maken, hoe krijgt een commissie dan helderheid? En verzin ook liever geen grote thema's als je je daar helemaal niet toe verhoudt in je werk. Het is geen voorwaarde om het, bijvoorbeeld, over duurzaamheid te hebben. Het werk kan net zo goed over materie gaan. Voel je niet verplicht grote woorden te gebruiken, daar prikt een commissie al gauw doorheen.'

Tekst en beeld in één pakketje – spiegel je en wees precies
Punt is alleen, hoe lukt je dat als denker in beelden: kort en krachtig formuleren? Ontwerper Kalle Wolters vertelt over zijn methode: samenwerken. Sinds hij zijn bachelor Illustratie & Animatie behaalde aan Academie Minerva in Groningen, maakt hij met zeven anderen deel uit van het collectief Studio Knetterijs. In 2018 kreeg Studio Knetterijs een beurs voor Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de bijzondere publicaties die Knetterijs maakt: magazines die zich ontpoppen tot poster of waar ansichten en ook geluidswerken uit tevoorschijn komen. Wolters zegt: 'Preciseer je gedachten, je motivatie en je plannen door ze te bespreken met anderen en aan elkaar te laten lezen. Binnen ons collectief was dat noodzakelijk om ieders rol te verscherpen en de gemeenschappelijke identiteit te benoemen. Maar als je alleen werkt als kunstenaar of ontwerper is het net zo belangrijk je te spiegelen, bijvoorbeeld aan een collega die misschien wél al eerder een toekenning heeft gekregen. Iemand die niet al te dicht bij je staat, want als zo iemand begrijpt wat je zegt, komt het bij de commissie ook over.'

vragen
Vraag uit het publiek: hoe zit het met documentatiemateriaal? Kun je verwijzen naar een website of doorlinken naar filmpjes? Niels Engel van het Mondriaan Fonds is daar duidelijk over: het slimste is alles wat je wilt laten zien te uploaden bij je aanvraag, zodat alle commissieleden in één pakketje jouw informatie aangereikt krijgen en niet hoeven te gaan sprokkelen. Hetzelfde geldt bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie waar wordt gevraagd om een portfolio te uploaden naast de motivatie waarom je een aanvraag doet.

Op de vraag of er voorbeelden van goede aanvragen beschikbaar zijn, verwijst moderator Femke Dekker naar de websites van beide fondsen. Daar worden geen privédocumenten gedeeld, maar wel veel voorbeelden van toekenningen uitgelicht. 'Inspirerend en leerzaam, kijk wie het zijn en zoek contact als je je aangesproken voelt of iemand kent. Collega's zijn vaak bereid elkaar te helpen. Durf te vragen: bij de fondsen, maar ook onderling.'

meer nieuws

synkimmerseinteractpublicityimage2.png

Negen projecten geselecteerd in Immerse\Interact ronde 2 – 2020

18 november 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact negen projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap.
Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur, waar een nieuw terrein is ontstaan en digitale pioniers, interactive én grafisch ontwerpers samenwerken met regisseurs, scenaristen en producenten. Het resultaat zijn vernieuwende mediaproducties, waarbij digital storytelling en interactieve of immersieve media centraal staan.

Tijdens deze ronde ontvangen de volgende negen projecten een bijdrage:

Startsubsidie
De Erfenis/Inheritance
Maartje Wegdam en Stichting Copper Views

Ontwikkeling
The Sleep of Reason Produces Monsters
Leeza Pritychenko
Ark
Institute of Time
Breaking Your Skin
Marco Della Coletta en We Make VR
synk (foto bovenaan)
Frederick Rodrigues

Realisering
The Evacuated
Femke Herregraven en Stichting Sonic Arts
Anouschka
Tamara Shogaolu, Sandy Bosmans, Elinor T. Vanderburg en Stichting Ado Ato Interactive
Flow VR
Adriaan Lokman en Valk Productions
Kafka's Metamorphosis De VR Experience
Martin Venema, Camiel Schouwenaar en Happy Ship
anouschkaprojectimage.png
Anouschka, Tamara Shogaolu, Sandy Bosmans, Elinor T. Vanderburg en Stichting Ado Ato Interactive

aanvragen
Het beschikbare budget in deze ronde was € 650.000. Voor deze ronde hebben de fondsen negentien aanvragen in behandeling genomen, waarvan tien aanvragen voor ontwikkeling en negen voor realisering.

nieuwe deadline
De volgende deadline voor Immerse\Interact is op dinsdag 16 februari 2021. Het is aan te raden om ruim voor het indienen van een voorstel contact op te nemen met de coördinator van de regeling Sean Gilis. De contactpersoon bij het Filmfonds is projectbegeleider Nienke Doekes. De regeling valt onder het subsidiereglement van het Nederlands Filmfonds.

achtergrond
Immerse\Interact is een subsidieregeling opgezet met de extra financiële impuls voor vernieuwing uit het regeerakkoord. Hiermee kon de voormalige Non-fictie Transmediaregeling, een eerdere samenwerkingsregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds, worden verbreed en is het nu mogelijk om voor zowel fictie- als documentaireprojecten aan te vragen.

immerseweb.png
The Evacuated, Femke Herregraven en Stichting Sonic Arts
bringitonlinewebsite.gif

3 dec: Bring it online! Informatiebijeenkomst 2021–2024

12 november 2020

Op donderdagmiddag 3 december om 16:00 uur organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de informatiebijeenkomst Bring it online! 2021–2024.
Tijdens deze online bijeenkomst in Teams brengen we de ontwerpende sector samen en gaan we graag in gesprek over wat jou drijft. Hoe kunnen we je ontwerpideeën ondersteunen en hoe kunnen we met de sector als geheel maatschappelijke impact bereiken? Natuurlijk spreken we ook over de impact van covid-19 op het fonds en het ontwerpveld. Nu en in de nabije toekomst.

Directeur Syb Groeneveld zal aftrappen met een toelichting op ontwikkelingen binnen het fonds, de nieuwe regelingen en extra activiteiten in de beleidsperiode 2021–2024. Wat blijft zoals het was, wat is nieuw en wat verandert er?

Een belangrijk onderdeel van de middag zijn de break-out rooms met medewerkers van het fonds, waarvoor je je als deelnemer vooraf kunt inschrijven. In deze sessies geven we toelichting op de mogelijkheden binnen de regeling van je keuze en binnen het fonds, door middel van een Q&A-gesprek met de online deelnemers. De sessies duren een uur.

Maak je keuze uit deze sessies, je kan slechts één sessie bijwonen.
1. Regeling Vormgeving
2. Regeling Architectuur
3. Regeling Digitale cultuur, Upstream: music x design en Immerse\Interact
4. Regeling Talentontwikkeling
5. Internationaal samenwerken in tijden van covid-19

Wil je vooraf een vraag indienen of een onderwerp agenderen? Geef dan bij je aanmelding aan voor welke sessie je kiest – slechts één keuze is mogelijk – en stel alvast je vraag. Natuurlijk kan je ook gebruikmaken van de chatfunctie tijdens de sessie van jouw keuze of tijdens het plenaire deel.

Datum: 3 december
Aanvang: 16:00 uur
Voertaal: Nederlands
Locatie: online in Teams

programma
opening door moderator Afaina de Jong, architect en oprichter van research en designstudio AFARAI
16:05-16:20 uur toelichting Syb Groeneveld op het beleidsplan 2021–2024
16:20-17:20 uur verschillende break-out rooms en Q&A met online deelnemers
17:20-17:30 uur afronding o.l.v. moderator met Syb Groeneveld

aanmelden
We horen graag wat je als aanvrager vindt en wat je in de praktijk ervaart.
Meld je aan via het aanmeldformulier. Je ontvangt voorafgaand aan 3 december een link voor deelname in je mailbox. Reageer uiterlijk maandag 30 november 2020.
vanfestivaltotondernemerslab.jpg

Selectie Open Oproep Leeromgeving van de toekomst – vervolgfase

11 november 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigde de tien projectteams van het onderzoekstraject Leeromgeving van de toekomst uit een vervolgaanvraag in te dienen. Het doel van de vervolgonderzoeken is het verdiepen van de inzichten van de eerste fase, het vergroten van de impact en het borgen van de resultaten in de mbo-instellingen.
De oproep om een vervolgaanvraag in te dienen, leverde acht voorstellen op. Bij de beoordeling en selectie van deze voorstellen heeft het fonds zich laten adviseren door de drie adviseurs die ook de inzendingen voor de eerste fase van het onderzoek hebben beoordeeld:
• Janine Huizenga, hoofd Interactive|Media|Design van de KABK Den Haag;
• Madeleine Maaskant, directeur van de Academie van Bouwkunst Amsterdam;
• Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij Tilburg Law School, en onafhankelijk wetenschappelijk adviseur voor de mbo sector.

algemene indruk
De adviseurs zien in de aanvragen terug dat de uitbraak van het coronavirus invloed heeft gehad op de uitvoering van de werkzaamheden van de projectteams. Ondanks de pandemie blijken alle acht projectteams een weg te hebben gevonden om hun onderzoeken uit te voeren. De adviseurs benadrukken de urgentie van de vraagstukken en het belang van de onderzoeken voor de scholen, juist in deze tijd waarin de urgentie om beroepsonderwijs toekomstbestendig te maken door covid-19 is toegenomen. De transitie die al lang speelt, blijkt door de coronacrisis een extra impuls te krijgen. De adviseurs benadrukken daarnaast dat een goede en gelijkwaardige samenwerking van groot belang is om transities bij de instelling in gang te zetten en resultaten te borgen. Bij het bespreken van de voorstellen is onder andere hieraan en aan de mogelijke impact van de onderzoekstrajecten extra aandacht gegeven.
despouwmuurdebouwplaats.jpg
de Spouwmuur & de Bouwplaats, Studio Makkink & Bey

beoordeling en selectie
De acht aanvragen zijn allemaal positief beoordeeld. De adviseurs onderstrepen het belang van de impact die de projecten zouden kunnen hebben binnen een school, een samenwerkingsverband of de mbo-sector. De adviseurs vertrouwen erop dat alle projecten ook in de tweede fase een relevante bijdrage kunnen leveren aan de opgaves, waar de scholen juist nu voor staan.

Geselecteerd zijn:

de Spouwmuur & de Bouwplaats
Studio Makkink & Bey
Bricolage - de potentie voor vakscholen
Maarten van Kesteren
Prototype leeromgeving voor cliënten van ASVZ
Het Proces Design Research
Engaging Campus-Cité
de Ruimdenkers
Land & Hand
KETTER&Co
Van Festival tot Ondernemerslab (foto bovenaan)
Site Practice
Zadkine Fashion Experiment II
.Krill architectuur en onderzoek
Flex ROC II
Open Kaart

ffh4956web.jpg
Zadkine Fashion Experiment II, .Krill architectuur en onderzoek
scianimatievacature720x480kleur02.gif

Vacature adviseurs en voorzitters

30 oktober 2020

Vanwege het aflopen van de aanstellingstermijnen van meerdere adviseurs is het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op zoek naar nieuwe leden voor verschillende adviescommissies. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor vormgeving, architectuur en digitale cultuur en voert hiervoor verschillende subsidieregelingen uit. Het fonds werkt met onafhankelijke adviescommissies die in vergaderingen alle binnenkomende subsidieaanvragen beoordelen en daarover advies uitbrengen aan het bestuur.
Er zijn in totaal meer dan 100 adviseurs betrokken bij het fonds. Een adviseur kan voor maximaal vier jaar worden aangesteld. Op die manier blijft de doorstroom gegarandeerd en komen er elk jaar nieuwe plekken beschikbaar binnen de commissies.

wie
Naast mensen met vakinhoudelijke kennis en expertise, heeft het fonds ook altijd behoefte aan generalisten, mensen met een discipline-overstijgende visie of mensen die nieuwe, verrassende of meer (cultureel) diverse perspectieven kunnen inbrengen. Dus ook als je op een andere manier, of vanuit een breder perspectief denkt bij te kunnen dragen aan de beoordeling van subsidieaanvragen binnen een van onderstaande regelingen ben je van harte welkom om te reageren.

diversiteit
Om een divers palet van projecten, makers en instellingen te kunnen stimuleren hecht het fonds veel belang aan meerstemmigheid en is er aandacht voor intersectionaliteit binnen de groep adviseurs en binnen elke adviescommissie. Bij het samenstellen van de commissies letten we daarom op vertegenwoordiging van verschillende culturele achtergronden, van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.

Reageer uiterlijk dinsdag 1 december 2020 op een van de onderstaande posities.

adviescommissie Vormgeving
Het doel van de regeling is (ontwerpend en artistiek) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van vormgeving te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. De regeling ontvangt een groot aantal aanvragen van veelal individuele makers en ontwerpstudio's. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld op basis van de benodigde kennis van de vele subdisciplines die onder vormgeving vallen.

Voor de commissie Vormgeving zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
productvormgeving, meubelontwerp en industrieel ontwerp;
illustratie, kinder- en jeugdboekenillustratie, strips en graphic novels;
grafische vormgeving, typografie, redactioneel ontwerp, nieuwe media en datavisualisatie;
animatie;
mode;
sieraadontwerp;
ruimtelijk ontwerp (interieur), scenografie en tentoonstellingsontwerp.

Daarnaast is het fonds voor de commissie Vormgeving op zoek naar een:
voorzitter.
De voorzitter begeleidt de vergadering, ziet toe op het tot stand komen van het advies, maar heeft zelf geen stem in de advisering.

adviescommissie Architectuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van architectuur te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. Onder architectuur wordt, in de brede zin van het woord, ook verstaan: stedenbouw, regionale planning, tuin- en landschapsarchitectuur, interieurarchitectuur en aanverwante disciplines gericht op het analyseren van en reflecteren op architectuur. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Architectuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
architectonisch ontwerp en bouwtechniek;
internationale architectuurpraktijk;
opdrachtgeverschap en gebiedsontwikkeling;
interieurontwerp, tentoonstellingsontwerp;
participatietrajecten en stadsmakerpraktijk.

adviescommissie Digitale cultuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van digitale cultuur te stimuleren en vrije ruimte voor onafhankelijke makers en organisaties te creëren. Met de term digitale cultuur doelt het fonds op culturele en artistieke producties of uitingen die zich verhouden tot digitale technologie, nieuwe media of games. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Digitale cultuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
digital storytelling en internetcultuur;
het cureren en samenstellen van publieksprogramma's op het gebied van digitale cultuur;
games en gamecultuur.

bezwaarcommissie
Voor aanvragers die in hun belang zijn getroffen, biedt het fonds de mogelijkheid om bezwaar te maken. Bezwaren worden voorgelegd aan de onafhankelijke bezwaarcommissie. De bezwaarcommissie houdt gemiddeld tussen de vijf en tien hoorzittingen per jaar, afhankelijk van hoeveelheid ingediende bezwaarschriften. De commissie adviseert – na het horen van indieners van bezwaarschriften en eventuele belanghebbenden – het fondsbestuur. Het horen en adviseren gebeurt door een wisselend samengestelde commissie van maximaal drie leden.

Voor de bezwaarcommissie zoekt het fonds adviseurs met de volgende profielen:
Een adviseur met een zakelijke of bestuurlijke achtergrond in de creatieve industrie of een andere culturele sector;
Een adviseur met een juridische achtergrond, bij voorkeur met een specialisme in bestuursrecht.

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke regeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De werkwijze van de adviescommissies staat omschreven in het document werkwijze commissies en adviescommissies. Als gevolg van de covid-19-uitbraak is de werkwijze aangepast en zal waarschijnlijk ook in 2021 nog digitaal worden vergaderd.

vergoeding
Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast het aantal vergaderdagen per jaar, om leestijd van de aanvragen ter voorbereiding op de commissievergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er per aanvraagronde twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen voor de vergaderingen en een vergelijkbaar aantal uren voor leeswerk in te plannen in de weken voorafgaande aan de vergadering.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen uiterlijk dinsdag 1 december 2020 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt en voor welke commissie je solliciteert. Je kunt op maximaal twee profielen reageren.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar vacatures@stimuleringsfonds.nl. Vermeld in het onderwerp van de e-mail voor welke commissie je solliciteert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, specifiek wordt verwezen naar de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Joris van Ballegooijen, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds.

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van de mogelijke schijn van belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
shimmer.jpeg

33 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 3 – 2020

29 oktober 2020

In de derde ronde Digitale cultuur zijn 33 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot mediakunst en van digital storytelling tot artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Dankzij een ruim budget konden deze ronde alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Net als de voorgaande ronde werden er dit keer relatief veel aanvragen ingediend en ook gehonoreerd voor startsubsidies. De breedte van de selectie blijkt uit de volgende gehonoreerde voorstellen:

THE WOMAN DESTROYED – Courtney May Robertson
In het interdisciplinair live researchtraject 'The Woman Destroyed' worden dans, theater, nieuwe mediatechnologieën, geluid, licht en visuele projecties ingezet om thema's rond 'het gevaar van ongeremde macht' te verkennen. De voorstelling bestaat uit een reeks 'opdrachten' die op verschillende manieren gebruik maken van natuurlijke taalverwerking, datavisualisatiesoftware, geluidsprogrammering en codering. Nieuwe mediatechnologieën worden zowel bij de ontwikkeling van materiaal als live op het podium gebruikt, waardoor verschillende aspecten van de voorstelling realtime worden bepaald. De voorstellingen zullen daardoor qua structuur en inhoud niet helemaal hetzelfde zijn. Het project is een poging om onvoorziene gebeurtenissen te ensceneren en een voorstelling te construeren die in de loop van de tijd eindeloos verandert.

Stereodrome – Bas van Koolwijk
Bas van Koolwijk doet onderzoek naar de technische mogelijkheden van het nieuw te ontwikkelen apparaat Stereodrome, een minimaal VR-systeem. De enige aansturing is een geluidsignaal. Het apparaat bevat een microcontroller die geluid omzet naar kleur. De afsluitende bril heeft twee lichtgevende elementen die dienen als schermen. Doordat beide ogen op deze manier afzonderlijk worden bediend met een 'colorfield'-interpretatie van het linker of het rechter kanaal van de audio, biedt het een minimale ervaring van 'stereo vision'. Zowel het elektronisch ontwerp als de code van Stereodrome zullen open-source worden aangeboden.

Verschillende projecten vielen op in het kader van diversiteit en inclusie, een onderwerp waar het Stimuleringsfonds veel waarde aan hecht. Voorbeelden hiervan zijn:

NEW NOISES NEW VOICES – Martina Raponi
Martina Raponi, zelf kind van dove ouders, is al jarenlang geïnteresseerd in 'noise'. Haar project 'New noises new voices' is gericht op de ontwikkeling van een speculatief audiovisueel werk dat is gebaseerd op een 'sonic future beyond audibility'. Het doel is om dove personen te onderzoeken binnen een visuele en auditieve wereld die steeds meer wordt gevormd door AI, surveillance en technologische vooruitgang. Referentiepunten in haar onderzoek zijn onder meer de vibro-tactiele gevoeligheid van dove lichamen en de multidimensionale articulatie van gebarentaal. Het onderzoek omvat recente technologische ontwikkelingen in VR-apps die de hand volgen voor het leren en vertalen van gebarentaal, maar ook voorspellende spraakherkenningstools (zoals Sine Wave Speech). Het project komt tot stand in nauwe samenwerking met doven. Verder zal worden samengewerkt met kinderen van doven, gebarentaaltolken en verschillende (technische) ontwikkelaars.

REAL-TIME HISTORY – Foundland Collective
'Real-time History' is een langlopend onderzoek, dat in 2018 is opgezet en zich op het snijvlak van ontwerp en journalistiek bevindt. Technieken op het gebied van beeldanalyse en -herkenning worden als een artistieke methode toegepast op bestaand en gevonden videomateriaal dat handelt over het conflict in Syrië. Het doel van het project is om verder te kijken dan de rol van een journalist en het waarheidsbeginsel, maar juist om beter te reflecteren op de rol van videomaker in nieuwsberichten. In de startfase zal Foundland Collective een focusmeeting organiseren met experts op het gebied van videoanalyse en narratief onderzoek, die actief zijn binnen domeinen als technologie, wetgeving en mensenrechten. De interviews zullen worden gedocumenteerd, verwerkt en online gedeeld, en functioneren als een bron voor ontwerpers en beeldmakers, waarbij wordt gereflecteerd op de rol van de ontwerper binnen de journalistiek en de distributie van videocontent voor nieuwsproductie. Er zal worden samengewerkt met Free Press Unlimited, een organisatie die veilige journalistieke praktijken mogelijk maakt voor Syrische journalisten in ballingschap en streeft naar verbinding met veel meer partners in zowel Nederland als Egypte.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 3 – 2020.

cijfers
Van de 60 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 33 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 55 procent. Het beschikbare budget in deze ronde was € 500.000. De verhoging van het oorspronkelijke rondebudget met € 200.000 was mogelijk door de middelen die door de minister als gevolg van de covid-19-crisisin juni extra beschikbaar zijn gesteld en door herallocatie van subsidiebudget uit de deelregeling Internationalisering dat door covid-19 niet kan worden benut. Het beschikbaar gestelde budget is deze ronde niet volledig aangesproken; het resterende bedrag schuift door naar de vierde ronde. De sluitingsdatum voor deze ronde is al verstreken.

Foto bovenaan: World as Lover, World as Self door Shimmer

loader

het fonds

subsidies

actueel