stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Denk je mee-sessies
scidenkjemee720x480.gif

Denk je mee-sessies

30 juni 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.

Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor het nieuwe cultuurbeleid 2021-2024 gepubliceerd. Van Engelshoven maakt in de culturele basisinfrastructuur plek voor meer spelers en voor andere genres. Zo wordt het culturele aanbod een goede afspiegeling van de verschillende voorkeuren in de samenleving én van het culturele veld. Ook vindt de minister het belangrijk dat kunstenaars een eerlijke beloning ontvangen voor hun inspanningen. Het subsidiebudget van de basisinfrastructuur wordt uitgebreid met € 44 miljoen tot € 375 miljoen. Deze investering maakt deel uit van de structurele investering van € 80 miljoen in cultuur vanaf 2020.
Minister van Engelshoven: 'Cultuur verrijkt. Het verdiept ons gevoelsleven, het maakt onze samenleving hechter en stimuleert bedrijvigheid. En het heeft natuurlijk waarde in zichzelf.'

bijeenkomsten
De uitgangspuntenbrief betekent voor het Stimuleringsfonds het startsein om het nieuwe beleid te formuleren. Daarom gaat het fonds in juni al in gesprek met instellingen over de infrastructuur voor de creatieve industrie. In september organiseren we drie bijeenkomsten voor makers waarin we de contouren van ons nieuwe beleid met het werkveld willen bespreken. De bijeenkomsten hebben tot doel om inzichten uit het ontwerpveld op te halen en ideeën voor nieuw beleid te toetsen, zodat er geen afstand ontstaat tussen beleid en werkveld. Wat zijn de actuele ontwikkelingen en hoe sluiten de regelingen en programma's van het fonds hierbij aan? Denk je mee?

We organiseren drie middagen verspreid over de regio's noord/oost, west en zuid, op

maandag 16 september, 15:00 – 17:45 uur, LocHal Tilburg (Glazen zaal)
maandag 23 september, 15:00 – 17:45 uur, Rozet Arnhem
maandag 30 september, 15:00 – 17:45 uur, BlueCity Rotterdam

Reserveer alvast de data in je agenda en meld je aan via dit aanmeldformulier. Het programma volgt z.s.m. Houd hiervoor onze nieuwsbrief en social media kanalen in de gaten.

Graag tot dan!

Bekijk de brief met uitgangspunten cultuurbeleid 2021-2024 en alle bijlagen hier.

meer nieuws

132leeromgevingtolhuistuin.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019

16 oktober 2019

Op donderdag 19 september vond in de Tolhuistuin in Amsterdam het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats.
26leeromgevingtolhuistuin.jpg
Het Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 trok 150 bezoekers uit de onderwijs- en ontwerpwereld.
38leeromgevingtolhuistuin.jpg
34leeromgevingtolhuistuin.jpg
Spoken word-dichter Smita James warmde de zaal op.
41leeromgevingtolhuistuin.jpg
De opening van het symposium werd verzorgd door Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs (midden) en Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie o.b.v. moderator Puck van Dijk.
60leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bij aankomst kregen bezoekers deze brochure met twaalf door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten.
67leeromgevingtolhuistuin.jpg
Govert Buijs, bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing VU Amsterdam verzorgde een key-note over de rol van leren in ons leven en de veranderende waarde van creativiteit.
234leeromgevingtolhuistuin.jpg
Jetske van Oosten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceerde plenair de tweede Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst.
154leeromgevingtolhuistuin.jpg
In een sessie over De circulaire leeromgeving spraken Simone Kramer en Petra Jansen over hun initiatief Social label en de samenwerking die ze zoeken met gemeenten en praktijkonderwijs.
156leeromgevingtolhuistuin.jpg
246leeromgevingtolhuistuin.jpg
In Meet the designer gingen ontwerpers het gesprek aan over de rol die zij kunnen spelen in de transitie van het onderwijs, links ontwerper Frank-Jan van Lunteren.
265leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studio Makkink & Bey ging in over het ontwerpend onderzoek 'De WaterSchool' waarin samen met een netwerk van bedrijven, ontwerpers en kunstenaars de toekomst van water in educatie wordt onderzocht.
261leeromgevingtolhuistuin.jpg
Rianne Makkink en Michou-Nanon de Bruijn, Studio Makkink & Bey
89leeromgevingtolhuistuin.jpg
De WaterSchool, Studio Makkink & Bey
90leeromgevingtolhuistuin.jpg
96leeromgevingtolhuistuin.jpg
142leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie Flexibiliteit van het vastgoed werd gesproken over flexibiliteit van de vastgoedportefeuille: flexibiliteit in ruimtelijk gebruik, flexibiliteit van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten.
150leeromgevingtolhuistuin.jpg
Leren voor een veranderende arbeidsmarkt stond centraal in een sessie onder leiding van Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, Tilburg University.
145leeromgevingtolhuistuin.jpg
136leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie De school als community werd het project besproken dat The Incredible Machine opzette met ROC Mondriaan waarin studenten via digitale kanalen worden gecoacht en begeleid om dát te doen wat ze interessant vinden.
266leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bezoekers maken kennis met de 'Mantra VR'-bril van Monobanda die studenten logistiek door middel van steminteractie op een speelse manier bewust maakt van stress binnen hun werkveld.
267leeromgevingtolhuistuin.jpg
Simon van der Linden, Monobanda
208leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studenten van het Albeda College in Rotterdam richtten een pop-upnagelstudio in om een idee te geven van de flexibele invulling van het innovatielab dat binnen het ontwikkeltraject vorm kreeg.
248leeromgevingtolhuistuin.jpg
Een expositie geeft ook inzicht in de verschillende samenwerkingen tussen mbo-instellingen en ontwerpers.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Video: sQuare

teaser720x480.jpg

Performance-programma The Scene is Here bekend

10 oktober 2019

Wat kan licht met je doen tijdens een partijtje boksen? Hoe zien slimme elektronische apparaten er eigenlijk van binnen uit? En welke bijdrage kun jij leveren aan een collectieve kledingcollectie? Deze vragen spelen een rol in verschillende performances die deel uitmaken van 'The Scene is Here'. Alle vormen passeren de revue: van workshop tot lezing en van LARP tot brievenschrijfactie.
In The Scene is Here presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie alle ontwerpers en makers die dit jaar via de Deelregeling Talentontwikkeling worden ondersteund. De lichting van 2019 is in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten die tijdens de Dutch Design Week in MU op Strijp-S worden vertoond. Via unieke performances presenteren de talenten zich bovendien persoonlijk aan het publiek. De performances vinden dagelijks op vaste tijdstippen plaats en zijn op twee na vrij toegankelijk. Benieuwd naar wie wat wanneer gaat doen? Bekijk het programma.

programma

zaterdag 19 oktober
13.00 uur - Studio Knetterijs
De illustratoren van Studio Knetterijs maken een 'zine' over de toekomst. Met hun illustraties als startpunt dagen ze bezoekers uit om een beeld te vormen bij de toekomst.

14.30 uur - Arvid & Marie
Ontwerpduo Arvid & Marie speelt in de rol van alter ego Omninaut een Live Action Role Play over (zelf)censuur.

16.00 uur - Arif Kornweitz
Samen met Füsun Türetken geeft Arif Kornweitz een performatieve lezing over het fenomeen 'function creep' en objecten zonder duidelijke grenzen en fluïde noties van objecten.


zondag 20 oktober
13.00 uur - Waèl el Allouche
In een combinatie van een workshop, een lezing en een reisverslag, illustreert Waèl el Allouche hoe hij data gebruikt om grip te krijgen op abstracte thema's zoals oorsprong, erbij horen en worden.

15.00 uur - Teis de Greve
Ontdek in het Disassembly Café van Teis de Greve de binnenkant van slimme elektronische apparaten. Apparaten worden opengeschroefd, uit elkaar gehaald en gedocumenteerd, op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor alledaagse technologieën.

15.00 uur - Kostas Lampridis en Théophile Blandet
Wat zijn de elementen van een ontwerpconcept? Kostas Lambridis en Théophile Blandet gebruiken geen materialen of objecten, maar lichamen, gebaren en geluiden om de abstracte elementen van de ontwerpcultuur te definiëren.

17.00 uur - Johanna Ehde
Bekijk 'Cry Till I Die', onderdeel van het project '(Post)Menopausal Graphic Design Strategies', waarin grafisch ontwerper Johanna Ehde zich richt op het ontwikkelen van een levenslange grafische ontwerppraktijk ten overstaan van kwesties als leeftijdsdiscriminatie, seksisme en fysieke gezondheid.


maandag 21 oktober
15.00 uur - Vera de Pont
In 'Creating everything by making nothing' laat Vera de Pont zien waarom digitale en additieve productie onmisbare aspecten van duurzame mode zijn.

17.00 uur - Darien Brito
Voor zijn audiovisuele performance 'Strange Attractors' heeft kunstenaar en multimedia designer Darien Brito zich laten inspireren door de chaostheorie van Edward Lorenz en zoekt hij naar de schoonheid van de wanorde.


dinsdag 22 oktober
13.00 uur - Elvis Wesley
In een eendaagse residentie creëert Elvis Wesley een geanimeerde visualisatie waarmee hij reflecteert op de tentoonstelling, de werken en de bezoekers.

15.00 uur- Ninamounah
Modeontwerper Ninamounah neemt de bezoekers mee in een performance die de verhoudingen tussen, zoals ze zelf zegt, mensen en andere dieren bevraagt.

17.00 uur - Elvis Wesley
Elvis Wesley presenteert de gevisualiseerde animatie gemaakt tijdens zijn eendaagse residentie in de MU-tentoonstelling 'The Object is Absent'.


woensdag 23 oktober
13.00 uur - Manetta Berends
Ontdek in een workshop van grafisch ontwerper Manetta Berends het effect van de inzet van algoritmes bij het lezen van een verzameling techno-feministische manifesten.
Let op: voor deze workshop is het aantal plaatsen beperkt, aanmelden verloopt via Manetta Berends: [email protected]

15.00 uur - Bernhard Lenger
Schrijf in het mobiele postkantoor van social designer Bernhard Lenger brieven aan nieuwgekozen europarlementariërs, voor de komende vijf jaar de ontwerpers van Europa.

17.00 uur - Irene Stracuzzi
Irene Stracuzzi is gefascineerd door cartografie en onderzoekt visuele strategieën om complexe geopolitieke scenario's in kaart te brengen. In een lezing geeft ze aan de hand van recente projecten inzicht in haar aanpak.


donderdag 24 oktober
13.00 uur - Koen Steger
Gefascineerd door de invloed van licht op onze gemoedstoestand neemt scenograaf Koen Steger je mee in een wereld van licht, de psyche en… boksen.

15.00 uur - Pim van Baarsen
Social designer en co-founder van Super Local Pim Baarsen is actief in verschillende hoeken van de wereld. In deze informele workshop wordt samen met lokale makers de impact van hun projecten besproken.

17.00 uur - Philip Vermeulen
Wanneer wordt een kunstenaar een object en vice versa? En welke rol speelt het publiek in deze transformatie? Installatiekunstenaar Philip Vermeulen onderzoekt het onderwerp belichaming. Durf jij hem te slaan?


vrijdag 25 oktober
13.00 uur - Anouk Beckers
Maak samen een kledingstuk in de workshop JOIN Collective Clothes van modeontwerper Anouk Beckers die onderzoek doet naar mode als collectieve praktijk, gericht op het samen maken en dragen van kleding.
Let op: deze workshop duurt vijf uur en het aantal plaatsen is beperkt, aanmelden verloopt via via Anouk Beckers: [email protected]

15.00 uur - Munoz Munoz
Welke verschillende soorten invloed ontleent de mens aan de raket? Ontwerper Lucas Muñoz presenteert zijn lopende project 'Rocket Trial' dat hij samen met verschillende filmmakers uitvoert.

17.00 uur - Daria Kiseleva
De als typograaf opgeleide Daria Kiseleva reflecteert in een live essay op een wereld waarin niet wij maar algoritmen, databases en 'training sets' bepalen wat normaal en gewenst gedrag is.


zaterdag 26 oktober
13.00 uur - Tomas Dirrix
Wat als je als mens structureel onderdeel wordt van een gebouw of ruimte? Architect Tomas Dirrix onderzoekt met 'Dress Rehearsal For A Building' de versmelting van bezoeker en architectuur.

15.00 uur - Mirte van Duppen
Kunstenaar Mirte van Duppen neemt je mee in haar poëtische onderzoek naar de automatisering van de Nederlandse landbouw. Hoe verhouden mens en machine zich tot elkaar?

17.00 uur - Bastiaan de Nennie
Na een periode van afwezigheid speelt ontwerper Bastiaan de Nennie open kaart met de bezoekers en maakt hen onderdeel van zijn fysieke en digitale comeback in 'designland'.


zondag 27 oktober
13.00 uur - Job van den Berg
Welkom in de industriële speeltuin van Job! Deze reis achter de schermen neemt je mee langs grote machines, vakmanschap en inzichten in hoe Job van den Berg ideeën in producten omzet.
scibiennale2020720x480.gif

Twee Open Oproepen Architectuur Biënnale Venetië 2020

9 oktober 2019

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteren een samenwerking die is gericht op het ondersteunen van ontwerpers en het bevorderen van kennis op het gebied van architectuur voor, tijdens en na de 17e Architectuur Biënnale Venetië, die plaatsvindt van 23 mei tot 29 november 2020.
De twee instellingen bundelen hun krachten om de architectuurbiënnale van Venetië optimaal te benutten als internationaal podium voor actuele ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken en deze als katalysator op te vatten voor een doorlopend gesprek over de betekenis van architectuur voor onze manier van samenleven. Deze discussie verhoudt zich direct tot de centrale vraag die curator Hashim Sarkis als thema heeft gesteld: How will we live together?

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceren samen een open oproep voor een publiek parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen rond het thema Multispecies Urbanism. Naast de gezamenlijke open oproep zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nog een open oproep uitschrijven voor projecten met betrekking tot het thema How will we live together? op de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale.

Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #1 is op 8 oktober 2019 gelanceerd door Het Nieuwe Instituut in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en is gericht op het publieke parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen. Het Nieuwe Instituut is verantwoordelijk voor de Nederlandse bijdrage op de architectuurbiënnale. Onderzoekers en ontwerpers worden uitgenodigd om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op het thema van het Nederlandse paviljoen: Multispecies Urbanism. De geselecteerde projecten zullen onderdeel vormen van het parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen.

Open Oproep Architectuur Biennale Venetië #2 is op 8 oktober 2019 gelanceerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en is gericht op de ontwikkeling van Nederlandse initiatieven en projecten op de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale, waaronder de Arsenale en de Giardini. Onderzoekers en ontwerpers die werkzaam zijn op het gebied van architectuur worden opgeroepen om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op How will we live together?, het centrale thema van de architectuurbiënnale van Venetië 2020.

klik hier voor de twee open oproepen:
Architectuur Biënnale Venetië #1: Publiek parallelprogramma Nederlands paviljoen
Architectuur Biënnale Venetië #2: Ontwikkelbudget hoofdlocaties Biënnale

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de aanmeldingsprocedure neemt u contact op met: Dominique Geelen via [email protected] of Ibrahim Alaoui Chrifi via [email protected] of bel naar 010-4361600.

meer informatie
In verband met deze open oproep organiseren Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een evenement tijdens de Dutch Design Week op dinsdag 22 oktober 2019 van 15.00-17.00 uur in TAC Eindhoven. Debra Solomon, Afaina de Jong en Klaas Kuitenbrouwer reflecteren elk vanuit hun eigen perspectief op 'multispecies urbanism'. Er is tevens gelegenheid tot het stellen van vragen.
sydney2.jpg

Selectie Open Call Researching Remix

9 oktober 2019

Uit de tweeëndertig voorstellen die het fonds ontving naar aanleiding van de Open Call Researching Remix zijn vier voorstellen geselecteerd. Deze open call komt voort uit een samenwerking tussen Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De resultaten worden gepresenteerd op de komende Dutch Design Week, tijdens This is a Take-Over: Researching Remix.
De Open Call Researching Remix is onderdeel van een jaarprogramma waarmee Metro54 aandacht wil vestigen op ontwerp, reflectie en onderzoek binnen de urban arts and culture. De open call was gericht op makers, ontwerpers en denkers die in hun praktijk op kritische wijze reflecteren op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap en toe-eigening. Door in te zoomen op remix als onderzoeksmethode wordt in het maakproces het gebruik van materialen, taal, en ruimte ontleed en opnieuw gedefinieerd. Om onderdeel te kunnen uitmaken van This is a Take-Over: Researching Remix moesten de voorstellen in een relatief kort tijdbestek kunnen worden gerealiseerd.

selectie
Alle voorstellen zijn beoordeeld door de selectiecommissie bestaande uit Amal Alhaag, Damiana de Windt, Radna Rumping en Lee Stuart. Voorstellen die op een gelaagde manier de thematiek wisten te duiden en een onderscheidende stem hebben binnen de urban arts and culture, kregen de voorkeur. Ook werd gekeken in hoeverre het werk zich verhoudt tot een of meerdere disciplines van de creatieve industrie - van ontwerp tot film, fotografie en beeldende kunst.

De volgende voorstellen werden geselecteerd:
We Got It From Here – Leana Boven en Funs 'Funzig' Janssen
NKAIII – Hab Labs
Undo – Sydney Rahimtoola (foto bovenaan)
Makandra – Laeno Lashawn

beoordeling
Uit de grote hoeveelheid ingediende projectvoorstellen maakt de commissie op dat er behoefte is vanuit de urban arts and culture om ruimte en erkenning te creëren rondom de thematiek. De kwaliteit van de aanvragen was bijzonder hoog; om binnen het beschikbare budget te blijven moest de commissie dan ook scherpe keuzes maken. De aanvragen waren divers van aard, rijk aan woord en beeld en afkomstig van makers uit verschillende disciplines.

De voorstellen die niet zijn geselecteerd schoten op één of meerdere criteria tekort. Zo waren er ingediende projectvoorstellen die onvoldoende interdisciplinair zijn om ook relevant te zijn voor de disciplines die door het Stimuleringsfonds worden vertegenwoordigd. Ook vond de commissie dat de thema's en deelonderwerpen van de open call niet altijd een intrinsiek onderdeel waren van het project of (de praktijk van) de aanvrager.

This is a Take-Over
De vier geselecteerde projecten worden tentoongesteld op de Dutch Design Week tijdens This is a Take-Over: Researching Remix in TAC, Eindhoven. In dit interdisciplinaire programma komen de (ethische) grenzen en rafelranden van mode, muziek, architectuur, design en identiteit aan bod. Metro54 onderzoekt, toont en experimenteert met de huidige trends van culturele toe-eigening binnen grootstedelijke kunst, mode en digitale cultuur. In hoeverre biedt remix als onderzoeksmethode een mogelijkheid om vanuit een dekoloniale lens alternatieve cultuur, design, kunst te produceren? Hoe kunnen we de binaire notie binnen design in de hedendaagse kunst en cultuur herzien? Het programma bestaat uit onder andere workshops, gesprekken, performances, filmvertoningen, video- en installatiewerken.

Met This is a Take-Over: Researching Remix wil Metro54 een plek opeisen voor de kritische en creatieve visies op design, die voortkomen uit straatcultuur, queer scenes en activisme die momenteel de hedendaagse populaire cultuur en alledaagse stadscultuur beïnvloeden.
Kijk voor meer informatie naar het Facebook event.
bernhardlengerweb.jpg

Here is… Bernhard Lenger

9 oktober 2019

Bernhard Lenger ziet het als zijn taak om verandering te creëren, al is het maar op kleine schaal. In 2016 studeerde hij af aan de Design Academy Eindhoven met het project 'This is Ecocide'. De impact was groot. Hoewel het niet eenvoudig is, besloot hij ook buiten de muren van de academie social design projecten op te zetten. In 2018 richtte hij Stichting We Are op om een brug te slaan tussen ontwerpers en 'decision makers' en samenwerking te bevorderen. De talentontwikkelingsbeurs die hij afgelopen jaar ontving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hielp hem ook hierin stappen te zetten.
'We design impact for stories that need to be heard', staat er op zijn website. De verwachtingen van die impact zijn vaak hooggespannen, vertelt de uit Oostenrijk afkomstige Bernhard Lenger. 'Maar impact kan groot en wereldbewegend zijn, maar ook heel klein. En dat is niet minder waardevol. Het inspireren van één of twee mensen, vind ik al een heel nobel effect. Onlangs heb ik een workshop gegeven aan docenten in het speciaal onderwijs. Je hebt dan direct contact met deelnemers, en de impact is heel zichtbaar. Dat was veel minder het geval bij This is Ecocide. Ik wilde met het project aandacht vragen voor het vreemde feit dat internationale wetgeving tegen ernstige vernietiging van ons ecosysteem niet bestaat. Hoewel het numerologisch een hele grote impact had, verschilde de mate enorm en was die voor mij niet zo tastbaar.'

erkenning
Behalve bewustwording teweegbrengen wil hij met zijn projecten vooral ook verbinden en mensen activeren. Want de maatschappelijke problemen waar we voor staan kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt. Hij richt zich met name op ngo's, activisten en politici, zowel lokaal als internationaal. Over de vraag of hij niet zelf politicus moet worden om misschien nog directer invloed te kunnen uitoefenen, is hij heel duidelijk. 'Politiek draait om personen; ik wil mezelf niet centraal stellen en ben ook niet bezig met mijn eigen verhaal. Wel zou ik graag met politici samenwerken, maar dat is vanuit hen bezien best een stap. In het kader van de 'Green New Deal for Europe' werk ik momenteel samen met een groep jonge beleidsmakers; zij zien de meerwaarde van een samenwerking en hebben zelf contact gezocht nadat ze vorig jaar mijn werk hadden gezien op de Dutch Design Week. Ik help hen een beleidsstuk te verbeelden in een impactsysteem en het verhaal te vertellen aan een groter publiek. Heel interessant, ik ben heel enthousiast over veel van de innovatieve ideeën in het stuk.'

Dat het lukt om buiten de ontwerpwereld de juiste personen en partijen aan te spreken en serieus te worden genomen, geeft vertrouwen. 'Als je net van de academie komt, is er best wat onzekerheid. Ik vroeg me af of ik met mijn projecten niet te veel aan het dromen was en of ik wel op het goede pad zat. De bevestiging dat dat zo is, haal ik bijvoorbeeld ook uit het feit dat ik ben geselecteerd voor VPRO's 'De toekomstbouwers'. Heel spannend en het geeft me energie; hoewel het natuurlijk wel een beetje raar is om te bepalen wie nu de beste toekomstbouwer is. Elke inzet om van de wereld een betere plek te maken, moet je toejuichen.' Bernhard hoopt in elk geval dat het effect van zijn nominatie zal zijn dat hij andere jonge social designers inspireert om net als hij projecten op te blijven zetten met als doel maatschappelijke impact te maken, ook al is de weg naar een (financieel) stabiele praktijk dan misschien wat langer.
thisisecocideweb.jpg
This is Ecocide, 2016

professionaliseren
Zijn eigen praktijk wist hij afgelopen jaar te verstevigen dankzij een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. 'Ik had best wat stappen te maken, maar viste de eerste keer dat ik de beurs aanvroeg achter het net. Ik heb toen heel goed nagedacht over wat ík wilde met de beurs, daar was ik in mijn eerste aanvraag niet specifiek genoeg in geweest. Bovendien heb ik goed gekeken naar hoe ik mijn werk het beste kon omschrijven en mijn aanvraag ook met iemand doorgenomen van buiten de creatieve industrie. Dat helpt bij het aanscherpen; omdat je zo bekend bent met je eigen werk en eigen verhaal is het namelijk nog heel moeilijk om te zien op welke punten het niet helder is.'

De beurs bood Bernhard ruimte om een manier te ontwikkelen om een goede start te maken met de omvangrijke projecten rond complexe vraagstukken. Hij onderzocht hoe hij zijn werk het beste kan uitleggen aan partijen die geen 'designtaal' spreken, legde veel nieuwe contacten en bases voor nieuwe samenwerkingen en kreeg ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe concepten voor zijn eigen praktijk, maar ook voor het door hem geïnitieerde designcollectief Stichting We Are.

De resultaten van het laatste presenteert hij op de komende Dutch Design Week in de tentoonstelling 'We Are Societal Impact'. Vijf velden zijn geformuleerd waar het collectief een rol ziet weggelegd voor design en waarin verschillende acties worden ondernomen, namelijk: 'Systems of Governance', 'Culture of Information', 'Civic Society', 'Ethics of Technology' en 'Justice in the Anthropocene'. Zo laten ze een lopend veldonderzoek zien naar de impact op mens en milieu van Nicaraguaanse suikerplantages, tonen ze het effect van workshops rond het verbeteren van het speciaal onderwijs door inzet van design thinking en designonderzoek, en schrijven ze brieven aan alle nieuwgekozen leden van het Europees Parlement om hen te feliciteren met hun nieuwe positie. Met het oog op een sterker Europa spreken ze vertrouwen uit, en onderstrepen dat zíj, de nieuwe parlementariërs, voor de komende vijf jaar de ontwerpers van Europa zijn.

Op 23 oktober kunnen bezoekers van de Dutch Design Week een bijdrage leveren aan de brieven voor europarlementariërs. In MU richt Bernhard Lenger bij 'The Scene is Here' namelijk een mobiel postkantoor in. The Scene is Here presenteert via een video- en performanceprogramma alle ontwerpers en makers die in 2019 via de Deelregeling Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds worden ondersteund.

workshopspeciaalonderwijsweb.jpg
Workshop design thinking en designonderzoek in het speciaal onderwijs, 2019

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Portret Bernhard Lenger: Anne Lucassen

loader

het fonds

subsidies

actueel

allesis.jpg
In de tweede ronde van de subsidieregeling Upstream: Music x Design zijn projecten gehonoreerd van eenmansband Spinvis en technoproducer Albert van Abbe. De regeling richt zich op innovatieve toepassi... meer >
ooprofontwerppraktijkaug2019.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio's ku... meer >
loader
loader
loader