stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De Stad als Onderwijsomgeving
CHK9811web.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

29 juni 2016

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst De Stad als Onderwijsomgeving op 24 mei 2016 op de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.
Moderator Thieu Besselink (The Learning Lab) trapt af: 'De school is geen voorbereiding op de samenleving, maar de school ís de samenleving.' De vraag is dan ook hoe we de wisselwerking tussen beide kunnen bewerkstelligen en welke omgeving daarbij hoort. Vier ontwerpteams presenteren hun onderzoeken en tijdens drie workshops gaan de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers zelf aan de slag.

Mbo power!
Marieke Gervers (programmaleider practoraat Creatief Vakmanschap - ROC Amsterdam College Zuid) laat zien in haar inleidende keynote dat de potentie van mbo-ers veel groter is dan veelal wordt aangenomen. Door een open houding en aanpassingsvermogen zijn mbo-ers in staat contact te maken met alle lagen van de maatschappij en gaan ze gemakkelijk verbindingen aan. Daarmee is het mbo bovendien de perfecte plek om de polarisering van de maatschappij tegen te gaan.

De meeste Nederlanders zijn middelbaar opgeleid: 50% tegenover 25% hoger opgeleiden en 25% zonder opleiding. Deze grote middengroep is vooralsnog stabiel, maar in de toekomst is het banenverlies door technologische vooruitgang groot. Het ondernemerschap van deze leerlingen wordt in het onderwijs echter nog weinig gestimuleerd. De geijkte route voor mbo-ers is dat ze doorstromen naar het hbo, maar daar is slechts 25% succesvol. Voor alternatieve richtingen is er weinig ondersteuning; de vakmanschapsroute is nog niet af.

Volgens Gervers is het essentieel dat we mbo-ers faciliteren in hun vervolgstappen zodat ze zich kunnen emanciperen. Gervers zoekt daarom met haar mbo-leerlingen letterlijk de samenleving op door het gebouw uit te gaan.

De ambachtsschool
De huisvesting van het middelbaar beroepsonderwijs weerspiegelt de positie van de mbo-er in de maatschappij: ze worden niet genoeg gezien voor wat ze waard zijn. Wrang is de constatering door architect Susanne Pietsch dat de meeste ROC's geïsoleerd aan de randen van de stad liggen en vaak de uitstraling hebben van een kantoor.

Samen met Eireen Schreurs, Sereh Mandias en Dolf Broekhuizen, pleit Pietsch voor herwaardering van de ambachtsschool die direct in contact staat met de stedelijke praktijk. Welke kansen liggen er voor het schoolgebouw wanneer het als een onderdeel van het beroepsnetwerk en de -cultuur wordt gezien? Hiervoor onderzocht het onderzoeksteam van De Ambachtsschool Revisited traditionele en innovatieve Europese ambachtstradities en ontwikkelden ze nieuwe modellen voor onderwijsgebouwen op specifieke locaties.

Drie scenario's werken ze verder uit in samenwerking met lokale belanghebbenden: de meergeneratieschool, de verpleegschool en het betonhuis. Het liefst ziet Pietsch (één van) de cases tot realisatie komen, tot die tijd dienen ze als discussiestuk.

Lees meer over De Ambachtsschool Revisited

Naar een hybride leeromgeving
Ook stedenbouwkundige Marco Broekman en architect Dingeman Deijs constateren in hun onderzoek dat de huidige ROC's zich voornamelijk buiten de stad bevinden en de verbinding met de stad missen. Ze vragen zich af hoe een ROC zich meer kan openstellen naar zijn omgeving om zo de samenleving binnen te laten.

Broekman en Deijs gingen op zoek naar nieuwe plekken in de stad waar hybride leeromgevingen kunnen ontstaan; plekken waar het onderwijs en beroepspraktijk fysiek bij elkaar zijn gebracht. Stel dat een bestaande ROC bijvoorbeeld de helft van zijn activiteiten verhuist naar kleinere locaties in de stad waar deze fysieke verbinding plaatsvindt. Voor deze hybride leeromgevingen ontwikkelden Broekman en Deijs negen prototypes die studenten hebben uitgewerkt voor 25 locaties in Amsterdam. Prikkelend voorbeeld is de ROC To Go op stations.
web.jpg

De leerling aan zet
Interactie-ontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot brengen ons weer terug bij de mbo-er waar de hele dag om te doen is. Is het niet logisch dat zij mee ontwerpen aan hun leeromgeving? Daarom dagen ze in het project Je Eigen Gang Gaan leerlingen uit om na te denken over wat ze missen in hun school en hoe ze dat willen invullen. Ze vragen leerlingen hun ideale ruimte te maken met tumtums en luciferdoosjes. Uiteindelijk worden de objecten 1 op 1 gemaakt met tape en karton.

Andersen en Aymo-Boot concluderen dat leerlingen vooral plekken missen waar ze zich kunnen focussen en concentreren en waar hun creativiteit wordt gestimuleerd, maar ook ruimtes zonder programma die ze zelf naar behoefte kunnen inzetten.

Concrete ontwerpvoorstellen waren een vouwbare trap waarop je kunt zitten en presenteren, een roomdiver die tevens een kast is en een eenpersoons werkruimte die je kunt ontvouwen wanneer je hem nodig hebt. Samen met leerlingen van het Hout- en Meubileringscollege te Amsterdam worden de ontwerpvoorstellen op dit moment 1 op 1 gebouwd.

Lees meer over Je Eigen Gang Gaan

De school als fabriek?
De toekomst van mbo-ers is onzeker. Grote kans dat ze hun vaardigheden later op een hele andere manier inzetten. Met het project De Werkplaats Centraal schetsen Dirk Osinga en Jurgen Bey een inspirerend toekomstbeeld waarbij flexibiliteit van vaardigheden centraal staat. Het doel is om een omgeving te ontwikkelen waarbij leerlingen de opgedane kennis meteen kunnen toepassen in de praktijk.

Osinga en Bey doen daarom een voorstel voor een school als een fabriek: een productiewerkplaats rondom een specifieke grondstof waarbij de leerlingen betrokken zijn bij het bewerkingsproces om er waardevollere producten van te maken. Hiervoor onderzochten ze de grondstoffen van de toekomst. Ze kwamen o.a. uit bij zeewier.

Op dit moment wordt het materiaal getest in de loods van Studio Makkink & Bey, waarna in samenwerking met verschillende opleidingen van het Albeda College mogelijkheden worden verkend om leerlingen in het productieproces te betrekken. Zo zouden leerlingen van de kappersopleiding zeewier kunnen wassen en drogen.

CHK9865web.jpg

Na afloop van de vier presentaties gingen de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers in drie workshops zelf aan de slag.

Workshop 1. Stad als School
De workshop geleid door Mathijs de Boer i.s.m. Pascale Pleistra (Atelier PRO) begint met een fietstocht door de Rotterdamse wijk Katendrecht. De groep krijgt een duidelijke opdracht mee: vind een geschikte locatie voor een ROC waar de mbo-ers van profiteren, maar de wijk in opkomst ook. De deelnemers menen dat de meerwaarde van één groot gebouw op Katendrecht als een uitvalsbasis is er niet, want die is er in Rotterdam al. Ze zoeken juist naar kleinere plekken om aan te haken op de mogelijkheden die de locatie biedt. Daarnaast zien ze onderwijs als een verbindend element en zetten de school in als katalysator voor stadsontwikkeling. Zo willen ze een brug slaan tussen Rotterdam Noord en Zuid.

CHK9964web.jpg
Workshop 2. Je eigen gang gaan

De aanwezigen gaan aan de slag met oplossingen voor wat ze missen in hun huidige leeromgeving. Het doel is om tot een voorstel voor een element/meubel te komen dat bestaande ruimtes zo transformeert dat wordt voorzien in een behoefte, zonder dat grote ingrepen nodig zijn in de bestaande structuren. Zo gaan twee afgevaardigden van het Scheepvaartcollege - een docent en een bestuurder – aan de slag met de behoefte aan bewegingsruimte doordat de school continu voor 98% vol is. Met spekjes worden schaalmodellen van 1:100 en met luciferdoosjes 1:50 gemaakt. Poppetjes helpen om de schaal te begrijpen. De werkwijze levert verrassende resultaten op. Voor het Scheepvaartcollege wordt onder andere een meubel bedacht waarin geconcentreerd kan worden gewerkt, maar dat tegelijkertijd als podium dient tijdens presentaties.

CHK003872dpiweb.jpg
Workshop 3. Flex test ROC

Marco Broekman en Dingeman Deijs gaan met de aanwezigen in gesprek over de uitkomsten van het onderzoek, dat zij in het ochtendprogramma presenteerden. Daarnaast zijn ze benieuwd welke kansen de aanwezigen in de stad zien om onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij meer met elkaar te verweven tot een hybride leeromgeving. Iedereen blijkt het er over eens te zijn dat de huidige huisvesting van ROC's niet (meer) voldoet. Het idee van hoofdlocatie als thuisbasis waar je elkaar ontmoet in combinatie met kleine satellietlocaties verspreid over de stad, spreekt iedereen aan.

De hoofdlocatie kan echter meer verweven worden met de buurt dan nu het geval is. Kleinschalige satellieten kunnen worden ingezet voor urgente en inspirerende multidisciplinaire opgaven in de samenleving. Bij het realiseren van een satelliet loop je echter tegen regelgeving met betrekking tot onderwijsruimten en bestemmingsplannen aan. Daarnaast is het lastig om alle betrokkenen mee te krijgen, een bevlogen initiatiefnemer met lef is daarom van doorslaggevend belang, zo luidt de conclusie.

CHK9990web.jpg

Gepubliceerd op 29 juni 2016. Door Merel Pit.

meer nieuws

ateliernl.jpg

16 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk

27 juli 2020

In de zesde ronde van de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk zijn zestien voorstellen geselecteerd. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor deze open oproep. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de open oproep.
selectie
De adviescommissie, bestaande uit Joris Landman, Simon de Ruijter, Ellen Schindler en Tim Terpstra, maakte de volgende selectie:

Tijmen Smeulders
Atelier NL
Raw Color
Jos Klarenbeek
JagerJanssen
Peterson Stoop
Stichting fanfare
Suzanne Oude Hengel
From Form
Martine van 't Hul
Bureau LADA
Rive Roshan
Ultra Ultra
Studio Anne Dessing
Arnout Meijer Studio
Daniel van Dijck

algemene indruk
De geselecteerde aanvragers bevinden zich in verschillende fasen van ontwikkeling en beslaan uiteenlopende disciplines, van mode, textiel- en productontwerp tot architectuur. Wat zij gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk een bewezen en voorbeeldstellende praktijk hebben en consequent hebben gewerkt aan kwaliteit in hun werk en projecten. Ze staan elk op een punt om een stap te maken in hun verdere ontwikkeling en om hun praktijk te verdiepen en te professionaliseren. De ontwikkeling wordt door de geselecteerde aanvragers voornamelijk gezocht op het vlak van de regie over de eigen praktijk en het uitbouwen van een zakelijke structuur die de artistieke ontwikkeling ondersteunt.
Anders dan voorgaande rondes stond de open oproep ditmaal niet alleen open voor vormgeving, maar ook voor de disciplines architectuur en digitale cultuur. Desondanks verhield het merendeel van de praktijken die een voorstel indienden zich tot vormgeving en hadden weinig voorstellen betrekking op digitale cultuur.

beoordeling
De adviescommissie heeft de ingediende voorstellen getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep. In hun beoordeling betrokken de adviseurs ook de gestelde voorwaarden.

cijfers
De belangstelling voor de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #6 was groter dan de afgelopen ronde. Reden hiervoor is dat de oproep ditmaal was opengesteld voor alle disciplines die het fonds vertegenwoordigt. Mogelijk speelt ook de covid-19-crisis een rol in de toegenomen belangstelling. Het Stimuleringsfonds nam 38 aanvragen in behandeling waarvan er 16 werden geselecteerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42%. Het beschikbare budget voor deze ronde was € 75.000; dit budget is tijdens de oproep verhoogd, waardoor alle positief beoordeelde aanvragen konden worden gehonoreerd. De maximumbijdrage per voorstel bedraagt €7.500.

achtergrond
Met de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk geeft het Stimuleringsfonds een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur. Ontwerpers en studio's kunnen voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen. Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie, praktijkverdieping en strategie mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van makers te versterken

komorebi.jpg

21 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 2 – 2020

27 juli 2020

In de tweede ronde Digitale cultuur zijn 21 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot geluidskunst en van digital storytelling tot onderzoek. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
Het aantal aanvragen was deze ronde ongekend hoog. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Digitale cultuur. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd.
De ronde bestond uit een mooie verzameling projecten voor games, (ontwerpend) onderzoek, digital storytelling, geluidskunst, artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Net als de voorgaande ronde werden relatief veel startsubsidies aangevraagd. Goede, gehonoreerde voorbeelden hiervan zijn:

Stichting Modulus – Generative Knitting Design
'Generative Knitting Design' is een langlopend onderzoeksproject op het snijvlak van modeontwerp, breien en algoritmisch denken. Het resultaat is een multi-volume publicatie met door Stephanie Pan (Stichting Modulus) ontworpen patronen in combinatie met kritisch beschouwende teksten over de relatie tussen breien en wetenschap. Daarnaast wordt de mogelijkheid van een applicatie onderzocht waarin gebruikers kunnen experimenteren met algoritmische patronen om tot een eigen, uniek breiontwerp te komen. Voor de eerste onderzoeksfase werkt Pan samen met programmeurs en ontwerpers Stelios Manousakis, Jan Truetschler van Falkenstein en Weihaw Wang.

Zwarte Koffie – Invert
Het project 'Invert' van Zwarte Koffie (illustrator Timo Kuilder en creative developer Jurre Kuilder) behelst een game die componenten uit platform- en puzzelgames combineert. De speler komt in de game in aanraking met de protagonist en diens vriendengroep die een 'creative block' hebben, een tijdelijke blokkade om creatief werk te maken. Ieder individu uit de vriendengroep heeft een andersoortige blokkade. Zo zijn er de perfectionist, de workaholic, maar ook de meer sensitieve vriend die aanloopt tegen een emotionele barrière. De speler moet deze groep vrienden helpen door het oplossen van verschillende puzzels in relatie tot hun karakter en door het verkrijgen van nieuwe perspectieven.
delayedfieldofvisions.jpg
Delayed Field of Visions, Nicky Assmann

Andere voorbeelden van ondersteunde projecten die goed inspelen op actuele, maatschappelijk relevante thema's deze ronde zijn:

K.O. Productions – Nerd_funk second phase
'Nerd_funk' is een interdisciplinair project dat de invloed van het internet en technologische ontwikkelingen op ons sociale leven, lichaam, identiteit en relatie met de natuur onderzoekt. Het is een project van VR-kunstenaar en developer Ali Eslami en Mamali Shafahi, maker van video-installaties en beeldend kunstenaar. Vanuit een gedeelde fascinatie doen Eslami en Shafahi sinds 2018 onderzoek naar de vluchtige videocontent van Instagram Stories. Deze content vormt de basis voor het project. Door een alternatieve hyperrealiteit te creëren, wordt het publiek uitgenodigd te reflecteren op onze identiteit zoals geconstrueerd via sociale media.

Martine Stig – WeAlgo
'WeAlgo' vindt plaats onder de paraplu 'Art for Machines', een langlopend onderzoek van Martine Stig. 'WeAlgo' is gericht op een online ontmoetingsplek in de vorm van een video-groepsontmoeting waarin de deelnemers zichtbaar en herkenbaar zijn door middel van biometrische gezichts- en of poseherkenningssoftware. De beeldtaal van computer vision wordt omarmd en ingezet als esthetisch leidend principe. De (biometrische) avatar, die wordt gecreëerd en kan worden gecustomized, geeft de gebruiker de mogelijkheid online aanwezig te zijn, zonder de privacy te schenden. Daarnaast zal het gebruik van vectoren in plaats van videostream een radicale vermindering in bandbreedte en dus ecologische voetafdruk tot gevolg hebben.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 2 – 2020.

cijfers
Het beschikbare budget in deze ronde was € 355.185; daarvan komt € 55.185 uit middelen die de minister als gevolg van de covid-19-crisis extra beschikbaar stelde. Van de 87 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 24 procent.

De deadline voor ronde 3 van de deelregeling Digitale cultuur is woensdag 12 augustus 2020. Van aanvragers verwachten we met het oog op de covid-19-crisis dat zij in ingediende voorstellen inspelen op de actualiteit.


Foto bovenaan: Komorebi, Matteo Marangoni

oouitzonderlijkepresentaties3.jpg

Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties #3

20 juli 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven op met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse vormgeving, architectuur en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee jaarlijks enkele onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te kunnen maken.
Het Stimuleringsfonds creëert met deze oproep ruimte om te komen tot verrassende voorstellen binnen de creatieve industrie die vernieuwende presentaties voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatieplekken worden uitgenodigd om innovatieve presentaties en tentoonstellingen te ontwikkelen waarin vorm, inhoud en het beoogde publieksbereik op elkaar aansluiten. De aanvrager wordt gevraagd een bijzondere samenwerking aan te gaan met ontwerpers, makers, curatoren of andere professionele partijen die zich inzetten voor ontwerp en publieksbereik.

wie
Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven kunnen een aanvraag indienen voor het ontwikkelen van een niet-reguliere, eenmalige, tijdelijke presentatie of tentoonstelling en aanvullende activiteiten. Het voorstel richt zich op een presentatie die fysiek te bezoeken is in Nederland.

Het fonds vraagt zowel gevestigde musea, presentatie-instellingen en tentoonstellingsplekken als nieuwe initiatieven om een voorstel in te dienen. Verwacht wordt dat juist unieke samenwerkingen tussen deze partijen kunnen leiden tot uitzonderlijke voorstellen.

Let op: voor deze oproep wordt afgeweken van het Subsidiereglement, daardoor kunnen ook instellingen die een structurele subsidierelatie hebben met de rijksoverheid een aanvraag indienen. Dit geldt dus ook voor de meerjarig door het Stimuleringsfonds ondersteunde instellingen.

waarvoor
De subsidie dient te worden ingezet voor onderzoek, experiment en ontwikkeling van vorm en inhoud, en is nadrukkelijk gericht op het vernieuwen en het versterken van het presenteren van ontwerp én op het bereiken van nieuwe of specifieke doelgroepen. Indien de aanvrager een subsidie ontvangt, wordt verwacht dat de aanvrager zich inspant om de opgedane kennis te ontsluiten aan een vakpubliek.

De subsidie kan worden ingezet voor bijvoorbeeld:
Het mogelijk maken van verdieping in en reflectie op een onderwerp, thema of actualiteit binnen of gerelateerd aan de creatieve industrie en de ontsluiting daarvan;
Het formuleren van een passende presentatiestrategie voor een nieuwe of specifieke doelgroep;
De ontwikkeling van nieuwe innovatieve tentoonstellingsconcepten die niet eerder te zien waren in Nederland; en
Het betrekken van ontwerpers in de samenstelling en totstandkoming van vorm en inhoud om de presentatie als een ontwerpopgave te definiëren.

Kijk hier en hier voor eerdere ondersteunde projecten.

Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
1m4i.gif

Selectie 4-jarig ondersteunde instellingen voor 2021–2024 bekend

13 juli 2020

Het Stimuleringsfonds kent een 4-jarige instellingssubsidie toe aan zes toonaangevende culturele instellingen binnen de creatieve industrie. De geselecteerde instellingen vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. De zes instellingen ontvangen in de periode 2021–2024 gezamenlijk € 2,4 miljoen per jaar.
In het voorjaar van 2020 vroegen 35 instellingen voor bijna € 48 miljoen aan voor de periode 2021–2024. In totaal was maximaal € 9,6 miljoen beschikbaar. Het fonds heeft met de regeling voor 4-jarige instellingsubsidies geanticipeerd op de mogelijke toetreding van enkele ontwerpinstellingen in de landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS), waarover de Raad voor Cultuur adviseert. De uitslag van de BIS betekent goed nieuws voor de sector. Het aandeel van de creatieve industrie stijgt van één ontwerpinstelling, Het Nieuwe Instituut, naar in totaal negen, met BioArt Laboratories, GOGBOT, Dutch Design Foundation, Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, State of Fashion, TextielMuseum, TETEM en Waag. Hiermee is er structureel circa € 5 miljoen per jaar meer beschikbaar voor de ontwerpsector. Hierdoor ontstaat ook de ruimte binnen de middelen van het Stimuleringsfonds voor het duurzaam meerjarig ondersteunen van instellingen. Het beschikbare budget hiervoor stond al vele jaren onder een te grote druk concludeerden eerder ook de Raad voor Cultuur en de Visitatiecommissie rijkscultuurfondsen.

De keuze om de noodzakelijke groei bij een aantal instellingen mogelijk te maken leidt onherroepelijk tot scherpe keuzes en prioritering van positief beoordeelde voorstellen. Dit uiteraard tot teleurstelling van de instellingen die nu niet zijn ondersteund. Het niet kunnen toekennen van budget aan een positief advies maar ook een negatief advies in deze regeling betekent dan ook niet dat het fonds of de commissie de instelling niet van waarde acht voor de creatieve industrie maar eerder dat de instelling minder goed binnen deze 4-jarige regeling past. Deze instellingen kunnen vanaf 18 augustus tot uiterlijk 30 september 2020 een aanvraag indienen voor 1- of 2-jarige ondersteuning voor hun activiteitenprogramma.

uitslag Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024
In dezelfde periode dat de Raad voor Cultuur zich uitsprak over de BIS heeft de door het Stimuleringsfonds ingestelde adviescommissie onder voorzitterschap van Robert Winkel, zich – geheel onafhankelijk – gebogen over de 35 bij het Stimuleringsfonds ingediende aanvragen. Uiteindelijk zijn er zes instellingen gehonoreerd die tezamen het maximale subsidiebedrag van € 9,6 miljoen ontvangen voor de periode 2021–2024.

instellingen positief advies gehonoreerd
instellingenpositiefadviesgehonoreerd.png

Sonic Acts
iii
Mediamatic
V2_ Lab voor de instabiele media
Playgrounds
IMPAKT

vernieuwing
De adviescommissie hecht veel waarde aan vernieuwing. Zo was de commissie onder de indruk van de wijze waarop Mediamatic zich de afgelopen jaren opnieuw heeft uitgevonden en zich de locatie aan de Dijksgracht geheel eigen heeft gemaakt. Ook V2_ heeft zich onder leiding van de nieuwe directeur na een moeilijke periode weten te herpakken en werkt voortvarend aan een nieuwe positionering binnen het Rotterdamse en landelijke culturele aanbod. IMPAKT bestaat als organisatie al 30 jaar, maar maakt een bijzondere ontwikkeling door nu ze beschikken over een nieuwe vaste ruimte in Utrecht. Sonic Acts slaagt er al jaren in zich in de voorhoede van de creatieve industrie te handhaven met aansprekende en verdiepende programma's die een steeds groter publiek weten te bereiken. Playgrounds en iii tot slot, zijn initiatieven die in een periode van circa acht jaar een zeer sterke positie hebben verworven binnen de dynamiek van de creatieve industrie. De commissie geeft hen het vertrouwen dat ze de kwaliteit die ze de afgelopen jaren hebben getoond, de komende vier jaar verder zullen uitbouwen. IMPAKT en iii treden als nieuwe partijen toe tot de vierjarige ondersteuningsstructuur terwijl de andere vier instellingen met substantieel hogere jaarbijdragen kunnen doorgroeien.

instellingen positief gehonoreerd, na prioritering geen budget
In totaal gaf de adviescommissie van de Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024 aan acht aanvragen een positief advies zonder dat hier budget voor beschikbaar is. Deze instellingen zijn na prioritering onder de zaaglijn beland.

instellingenpositiefadviesnaprioritering.png

AIR
Baltan Laboratories
Bureau Europa
Crafts Council
LIMA
Next Nature Network
SETUP
Submarine Channel

instellingen naar BIS, geen advies bij aanvraag Stimuleringsfonds
Vijf instellingen die zijn ondersteund in de BIS hadden ook een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds. Omdat zij bij de BIS een positief advies met budget hebben ontvangen, is de behandeling van deze dossiers bij het Stimuleringsfonds gestaakt.

BioArt Laboratories
State of Fashion
TETEM kunstruimte
TextielMuseum
Waag

Los van deze vijf, zijn er ook drie instellingen opgenomen in de BIS die eerder vanuit infrastructurele regelingen door het Stimuleringsfonds werden ondersteund. Dit betreft de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, het festival GOGBOT en de Dutch Design Foundation.

instellingen negatief advies
De overige zestien instellingen die een aanvraag hebben ingediend ontvingen om uiteenlopende redenen een negatief advies. Voor veel van deze instellingen ziet de commissie desondanks weldegelijk een plaats weggelegd binnen de gesubsidieerde infrastructuur van de creatieve industrie. Voor verschillende instellingen vond ze de stap naar een vierjarige ondersteuningsstructuur te vroeg komen. Voor anderen geldt bijvoorbeeld dat ze het activiteitenprogramma sterk vond, maar de positie van de instelling voor de specifieke domeinen die het fonds bedient, onvoldoende toonaangevend.

Archiprix
Architectuur Lokaal
Cartoon Movement
Design Museum Den Bosch
FASHIONCLASH
Graphic Matters
Home of Design Kazerne
Independent School for the City
Museum Boijmans van Beuningen
Museumplein Limburg
Onomatopee Projects
Pakhuis de Zwijger
STEIM
STRP
The Beach
What Design Can Do

adviescommissie
Het bestuur van het Stimuleringsfonds heeft alle adviezen van de adviescommissie overgenomen en de leden bedankt voor de enorme tour de force om in deze covid-19 periode, vaak digitaal, gezamenlijk tot goede adviezen te komen. De commissie merkte op dat de positief beoordeelde instellingen geen evenwichtige afspiegeling vormen van de drie disciplines – architectuur, vormgeving en digitale cultuur – die het fonds bedient, maar dat op basis van de kwaliteit van de voorstellen en de criteria van de regeling de commissie niet tot een andere ranglijst heeft kunnen komen.

Directeur-bestuurder Syb Groeneveld beaamt dit:
'Met Het Nieuwe Instituut en de IABR zijn er twee instellingen uit de architectuursector ondersteund in de BIS, maar geen instelling uit de architectuursector binnen de 4-jarig ondersteunde instellingen bij het Stimuleringsfonds. Dat is een moeilijke beslissing, maar tegelijkertijd weten we dat het plaatje van de gesubsidieerde culturele infrastructuur van de ontwerpsector pas definitief is na bekendmaking van de besluiten van de 1- en 2-jarige regeling in november.'

nieuwe prioritering bij 1- en 2-jarig activiteitenplan
In augustus opent de regeling voor de 1- en 2-jarige activiteitenprogramma's. Deze regeling is van toepassing op culturele instellingen en organisaties die met een één of twee jaar durend activiteitenprogramma hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering bevorderen van de hedendaagse vormgeving, architectuur of digitale cultuur en die de belangstelling voor deze disciplines stimuleren.

Groeneveld licht toe:
'Naar verwachting kan het Stimuleringsfonds in deze regeling circa zeven instellingen voor een 2-jarig activiteitenprogramma, en een twintigtal voor een 1-jarig programma ondersteunen. Het is aannemelijk dat het totaal van de aanvragen dat voor subsidieverlening in aanmerking komt, het beschikbare budget overschrijdt. Het fonds zal daarom binnen deze regeling bij prioritering eerst de hoogst beoordeelde aanvraag binnen architectuur, dan vormgeving en tot slot digitale cultuur honoreren.'

'In combinatie met de BIS en de 4-jarig door het fonds ondersteunde instellingen ontstaat zodoende een stevig en divers fundament binnen alle disciplines van de creatieve industrie. Ik realiseer me dat deze gesubsidieerde stabiliteit slechts voor een beperkte groep instellingen geldt. Zij dragen juist nu een grote verantwoordelijkheid om binnen de ongekende val van de wereldwijde economie de komende jaren onafhankelijk een grote inclusieve stimulans te geven en inspiratie te bieden aan onze samenleving.'

Instellingen kunnen vanaf 18 augustus een aanvraag voor een 1- of 2-jarig activiteitenprogramma voorbereiden. De deadline is 30 september 2020. Het bestuur legt de aanvragen ter advisering voor aan een nog te benoemen adviescommissie en zal in november het voorgenomen besluit met de aanvragers communiceren. Het subsidieplafond voor de regeling zal 18 augustus worden gepubliceerd.

Bekijk hier de samenstelling van de 4-jarige adviescommissie.

tpis.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken

13 juli 2020

Vanwege covid-19 heeft het Stimuleringsfonds in maart 2020 moeten besluiten alle internationale procedures en regelingen on-hold te zetten. Zo ook de deelregeling Internationalisering en de Voucherprocedure Presentaties Buitenland. Deze Tijdelijke Procedure voor ondersteunen Internationaal Samenwerken (TPIS) geldt ter vervanging hiervan voor de periode 15 juli 2020 tot en met 30 september 2020. Vanaf komende woensdag 15 juli is het mogelijk een aanvraag in te dienen via de online aanvraagomgeving. Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Met deze laagdrempelige procedure ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die inhoudelijk bijdragen aan het ontwikkelen, profileren en versterken van de internationale positie van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie en richt zich op nieuwe vormen van internationaal samenwerken. Besluitvorming vindt binnen 6 weken na indiening plaats zodat de aanvrager in deze onzekere internationale covid-19 periode snel weet of ondersteuning volgt.

Bij internationale projecten is samenwerken in tijden van een (lokale) crisis niet nieuw. Internationale samenwerkingsverbanden moeten daarom flexibel zijn in de omgang met plotselinge veranderingen of onverwachte gebeurtenissen. In deze tijdelijke aanvraagprocedure internationaal samenwerken is het van belang om, naast de kwalitatieve beschrijving van de samenwerking, te reflecteren op hoe met de haalbaarheid van het project wordt omgegaan. Bijvoorbeeld met betrekking tot mobiliteit en fysiek samenkomen.

Voor deze procedure komen internationale projecten in aanmerking waarbij er sprake is van een Nederlandse ontwerppartij in samenwerking met één of meerdere internationale partners én in aansluiting op een concrete buitenlandse vraag of opgave. De Nederlandse partij dient de aanvraag voor het project in.

budget
Er is een bedrag beschikbaar voor nieuwe of bestaande samenwerkingen binnen de uitvoering van een project van maximaal € 20.000. Subsidie kan worden aangewend voor uren die worden besteed aan deskresearch, online calls/meetings en ontwikkelkosten van een niet-fysieke uitkomst zoals een video, publicatie, online workshop en website, maar ook voor de ontwikkelkosten van een fysieke uitkomst zoals een presentatie of installatie. Kosten voor reis- en verblijf kunnen enkel worden aangevraagd, bij een positief reisadvies voor het land (groen of geel) van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken op het moment van aanvragen. Van het aangevraagde subsidiebedrag kan maximaal € 1.500 voor reis- en verblijfkosten worden gereserveerd.

uitslag
Deze procedure heeft voor de periode tot en met 30 september 2020 een subsidieplafond van € 200.000 en aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. De middelen zijn afkomstig uit het budget van het Stimuleringsfonds voor het internationaal cultuurbeleid. In september worden de eerste uitkomsten van deze procedure geëvalueerd en wordt besloten of de procedure aangepast en/of verlengd wordt.
loader

het fonds

subsidies

actueel