stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De Stad als Onderwijsomgeving
CHK9811web.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

29 juni 2016

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst De Stad als Onderwijsomgeving op 24 mei 2016 op de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.
Moderator Thieu Besselink (The Learning Lab) trapt af: 'De school is geen voorbereiding op de samenleving, maar de school ís de samenleving.' De vraag is dan ook hoe we de wisselwerking tussen beide kunnen bewerkstelligen en welke omgeving daarbij hoort. Vier ontwerpteams presenteren hun onderzoeken en tijdens drie workshops gaan de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers zelf aan de slag.

Mbo power!
Marieke Gervers (programmaleider practoraat Creatief Vakmanschap - ROC Amsterdam College Zuid) laat zien in haar inleidende keynote dat de potentie van mbo-ers veel groter is dan veelal wordt aangenomen. Door een open houding en aanpassingsvermogen zijn mbo-ers in staat contact te maken met alle lagen van de maatschappij en gaan ze gemakkelijk verbindingen aan. Daarmee is het mbo bovendien de perfecte plek om de polarisering van de maatschappij tegen te gaan.

De meeste Nederlanders zijn middelbaar opgeleid: 50% tegenover 25% hoger opgeleiden en 25% zonder opleiding. Deze grote middengroep is vooralsnog stabiel, maar in de toekomst is het banenverlies door technologische vooruitgang groot. Het ondernemerschap van deze leerlingen wordt in het onderwijs echter nog weinig gestimuleerd. De geijkte route voor mbo-ers is dat ze doorstromen naar het hbo, maar daar is slechts 25% succesvol. Voor alternatieve richtingen is er weinig ondersteuning; de vakmanschapsroute is nog niet af.

Volgens Gervers is het essentieel dat we mbo-ers faciliteren in hun vervolgstappen zodat ze zich kunnen emanciperen. Gervers zoekt daarom met haar mbo-leerlingen letterlijk de samenleving op door het gebouw uit te gaan.

De ambachtsschool
De huisvesting van het middelbaar beroepsonderwijs weerspiegelt de positie van de mbo-er in de maatschappij: ze worden niet genoeg gezien voor wat ze waard zijn. Wrang is de constatering door architect Susanne Pietsch dat de meeste ROC's geïsoleerd aan de randen van de stad liggen en vaak de uitstraling hebben van een kantoor.

Samen met Eireen Schreurs, Sereh Mandias en Dolf Broekhuizen, pleit Pietsch voor herwaardering van de ambachtsschool die direct in contact staat met de stedelijke praktijk. Welke kansen liggen er voor het schoolgebouw wanneer het als een onderdeel van het beroepsnetwerk en de -cultuur wordt gezien? Hiervoor onderzocht het onderzoeksteam van De Ambachtsschool Revisited traditionele en innovatieve Europese ambachtstradities en ontwikkelden ze nieuwe modellen voor onderwijsgebouwen op specifieke locaties.

Drie scenario's werken ze verder uit in samenwerking met lokale belanghebbenden: de meergeneratieschool, de verpleegschool en het betonhuis. Het liefst ziet Pietsch (één van) de cases tot realisatie komen, tot die tijd dienen ze als discussiestuk.

Lees meer over De Ambachtsschool Revisited

Naar een hybride leeromgeving
Ook stedenbouwkundige Marco Broekman en architect Dingeman Deijs constateren in hun onderzoek dat de huidige ROC's zich voornamelijk buiten de stad bevinden en de verbinding met de stad missen. Ze vragen zich af hoe een ROC zich meer kan openstellen naar zijn omgeving om zo de samenleving binnen te laten.

Broekman en Deijs gingen op zoek naar nieuwe plekken in de stad waar hybride leeromgevingen kunnen ontstaan; plekken waar het onderwijs en beroepspraktijk fysiek bij elkaar zijn gebracht. Stel dat een bestaande ROC bijvoorbeeld de helft van zijn activiteiten verhuist naar kleinere locaties in de stad waar deze fysieke verbinding plaatsvindt. Voor deze hybride leeromgevingen ontwikkelden Broekman en Deijs negen prototypes die studenten hebben uitgewerkt voor 25 locaties in Amsterdam. Prikkelend voorbeeld is de ROC To Go op stations.
web.jpg

De leerling aan zet
Interactie-ontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot brengen ons weer terug bij de mbo-er waar de hele dag om te doen is. Is het niet logisch dat zij mee ontwerpen aan hun leeromgeving? Daarom dagen ze in het project Je Eigen Gang Gaan leerlingen uit om na te denken over wat ze missen in hun school en hoe ze dat willen invullen. Ze vragen leerlingen hun ideale ruimte te maken met tumtums en luciferdoosjes. Uiteindelijk worden de objecten 1 op 1 gemaakt met tape en karton.

Andersen en Aymo-Boot concluderen dat leerlingen vooral plekken missen waar ze zich kunnen focussen en concentreren en waar hun creativiteit wordt gestimuleerd, maar ook ruimtes zonder programma die ze zelf naar behoefte kunnen inzetten.

Concrete ontwerpvoorstellen waren een vouwbare trap waarop je kunt zitten en presenteren, een roomdiver die tevens een kast is en een eenpersoons werkruimte die je kunt ontvouwen wanneer je hem nodig hebt. Samen met leerlingen van het Hout- en Meubileringscollege te Amsterdam worden de ontwerpvoorstellen op dit moment 1 op 1 gebouwd.

Lees meer over Je Eigen Gang Gaan

De school als fabriek?
De toekomst van mbo-ers is onzeker. Grote kans dat ze hun vaardigheden later op een hele andere manier inzetten. Met het project De Werkplaats Centraal schetsen Dirk Osinga en Jurgen Bey een inspirerend toekomstbeeld waarbij flexibiliteit van vaardigheden centraal staat. Het doel is om een omgeving te ontwikkelen waarbij leerlingen de opgedane kennis meteen kunnen toepassen in de praktijk.

Osinga en Bey doen daarom een voorstel voor een school als een fabriek: een productiewerkplaats rondom een specifieke grondstof waarbij de leerlingen betrokken zijn bij het bewerkingsproces om er waardevollere producten van te maken. Hiervoor onderzochten ze de grondstoffen van de toekomst. Ze kwamen o.a. uit bij zeewier.

Op dit moment wordt het materiaal getest in de loods van Studio Makkink & Bey, waarna in samenwerking met verschillende opleidingen van het Albeda College mogelijkheden worden verkend om leerlingen in het productieproces te betrekken. Zo zouden leerlingen van de kappersopleiding zeewier kunnen wassen en drogen.

CHK9865web.jpg

Na afloop van de vier presentaties gingen de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers in drie workshops zelf aan de slag.

Workshop 1. Stad als School
De workshop geleid door Mathijs de Boer i.s.m. Pascale Pleistra (Atelier PRO) begint met een fietstocht door de Rotterdamse wijk Katendrecht. De groep krijgt een duidelijke opdracht mee: vind een geschikte locatie voor een ROC waar de mbo-ers van profiteren, maar de wijk in opkomst ook. De deelnemers menen dat de meerwaarde van één groot gebouw op Katendrecht als een uitvalsbasis is er niet, want die is er in Rotterdam al. Ze zoeken juist naar kleinere plekken om aan te haken op de mogelijkheden die de locatie biedt. Daarnaast zien ze onderwijs als een verbindend element en zetten de school in als katalysator voor stadsontwikkeling. Zo willen ze een brug slaan tussen Rotterdam Noord en Zuid.

CHK9964web.jpg
Workshop 2. Je eigen gang gaan

De aanwezigen gaan aan de slag met oplossingen voor wat ze missen in hun huidige leeromgeving. Het doel is om tot een voorstel voor een element/meubel te komen dat bestaande ruimtes zo transformeert dat wordt voorzien in een behoefte, zonder dat grote ingrepen nodig zijn in de bestaande structuren. Zo gaan twee afgevaardigden van het Scheepvaartcollege - een docent en een bestuurder – aan de slag met de behoefte aan bewegingsruimte doordat de school continu voor 98% vol is. Met spekjes worden schaalmodellen van 1:100 en met luciferdoosjes 1:50 gemaakt. Poppetjes helpen om de schaal te begrijpen. De werkwijze levert verrassende resultaten op. Voor het Scheepvaartcollege wordt onder andere een meubel bedacht waarin geconcentreerd kan worden gewerkt, maar dat tegelijkertijd als podium dient tijdens presentaties.

CHK003872dpiweb.jpg
Workshop 3. Flex test ROC

Marco Broekman en Dingeman Deijs gaan met de aanwezigen in gesprek over de uitkomsten van het onderzoek, dat zij in het ochtendprogramma presenteerden. Daarnaast zijn ze benieuwd welke kansen de aanwezigen in de stad zien om onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij meer met elkaar te verweven tot een hybride leeromgeving. Iedereen blijkt het er over eens te zijn dat de huidige huisvesting van ROC's niet (meer) voldoet. Het idee van hoofdlocatie als thuisbasis waar je elkaar ontmoet in combinatie met kleine satellietlocaties verspreid over de stad, spreekt iedereen aan.

De hoofdlocatie kan echter meer verweven worden met de buurt dan nu het geval is. Kleinschalige satellieten kunnen worden ingezet voor urgente en inspirerende multidisciplinaire opgaven in de samenleving. Bij het realiseren van een satelliet loop je echter tegen regelgeving met betrekking tot onderwijsruimten en bestemmingsplannen aan. Daarnaast is het lastig om alle betrokkenen mee te krijgen, een bevlogen initiatiefnemer met lef is daarom van doorslaggevend belang, zo luidt de conclusie.

CHK9990web.jpg

Gepubliceerd op 29 juni 2016. Door Merel Pit.

meer nieuws

sciactiviteitenprogrammas2020.jpg

Toekenningen Activiteitenprogramma's 2020

15 januari 2020

Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de culturele en creatieve industrie in Nederland. De 23 instellingen ontvangen samen bijna € 1,5 miljoen voor hun programmering in 2020. De bijdragen variëren van € 27.000 tot € 150.000 per jaarprogramma.
De Deelregeling Activiteitenprogramma's ondersteunt programma's op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of een combinatie van deze disciplines. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage aanvragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van één jaar.

Vanaf 2020 wordt het mogelijk om binnen deze regeling zowel voor een éénjarig- als voor een tweejarig programma in te dienen.

selectie
De adviescommissie onder voorzitterschap van Rutger Wolfson heeft geadviseerd over 41 programma's van instellingen op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Zij vroegen in totaal bijna € 2,8 miljoen aan. De ronde was daarmee ruim overvraagd waardoor de commissie scherpe keuzes heeft moeten maken.

nieuwe initiatieven op het gebied van architectuur en vormgeving
Er is een aantal nieuwkomers binnen de regeling ondersteund. Het betreft vijf instellingen: Independent School for the City, De Dependance, State of Fashion, BlueCity en Onomatopee. De commissie acht het van belang om deze instellingen op het gebied van architectuur alsook op het gebied van vormgeving te stimuleren. Het meerendeel van de genoemde instellingen heeft al eerder projectsubsidies bij het Stimuleringsfonds ontvangen.

Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds vindt het ondersteunen van deze vijf instellingen voor een jaarprogramma belangrijk omdat het de instellingen de kans geeft om door te groeien en zich verder te ontwikkelen als platform binnen de culturele infrastructuur van de creatieve industrie. 'Samen vertegenwoordigen de 23 ondersteunde instellingen een mooi beeld van een dynamische sector', aldus Groeneveld.

Een voorbeeld is de Independent School for the City. De School, een gezamenlijk initiatief van Crimson en ZUS, is een instituut voor 'urbanisten' en een publieke ontmoetingsplek voor professionals die de hedendaagse stad op een interdisciplinaire, conceptuele en pragmatische wijze benadert. De commissie waardeert met name de interdisciplinaire werkwijze en beschouwt de methodiek als een waardevolle aanvulling op de bestaande praktijk. De commissie onderstreept de inclusieve benadering van de School. Het platform experimenteert met nieuwe formats om daarmee niet alleen de inhoud verder te ontwikkelen maar ook een nieuw en breed publiek aan te spreken en aan zich te binden.

De adviescommissie waardeert met name het onderscheidende, agenderende karakter van de programma's. Dit zag de commissie veelal terug in de aanvragen vanuit de digitale cultuur. Een voorbeeld zijn de programma's van The Hmm en van SETUP. Zij verhouden zich tot urgente vraagstukken en spreken niet zozeer óver digitale cultuur maar onderzoeken deze van binnenuit.

digitale cultuur
The Hmm, een kritisch en inclusief platform voor internetcultuur, filtert de overweldigende en snelle wereld van het internet en onderzoekt de impact van onze kliks. Het komend jaar richt het platform zich op onderwerpen als deepfakes, facial recognition, surveillance kapitalisme en TikTok.

Aanleiding voor het programma Sorry. (Van Verantwoorden naar verantwoordelijkheid nemen) van SETUP zijn de vele spijtbetuigingen van verschillende tech-giganten in het afgelopen jaar. Werknemers van o.a. Facebook, Google en Twitter maakten hun wroeging wereldkundig. Van manipulatie en misinformatie tot onzuivere datapraktijken en de opkomst van de aandachtseconomie; deze onderwerpen zijn terug te vinden in hun 'regreditorials'. SETUP probeert deze complexe thematieken toegankelijk te maken voor een breed publiek en zal nieuwe rituelen ontwerpen voor het maken van excuses rondom op technologie gebaseerde schandalen.

reflectie diversiteit en inclusie
Er zijn meerdere programma's die aandacht besteden aan diversiteit, maar over het geheel zijn er weinig instellingen die op een integrale wijze kijken naar diversiteit en inclusie in het programma, netwerk, organisatie en/of publiek. Noemenswaardig is de samenwerking met MBO studenten zoals The Hmm en Tetem voorstellen. Ook Onomatopee richt zich op een breder publiek met het programmaonderdeel CriticALL. Tevens is een programmaonderdeel van Zone2Source interessant als het gaat om culturele diversiteit. In samenwerking met Framer Framed ontwikkelt het platform een programma rond culturele relaties tussen land en mens in diverse locaties in de wereld. Ze nodigen onder andere projecten uit die gaan over het verzet tegen kapitalistische koloniale relaties.

De publieksevents van MacGuffin hebben als inzet om een breder publiek aan te boren en een minder eurocentrisch perspectief in te nemen. Het bevragen van de lokale context van de objecten staat centraal en de invloed van migratie is een terugkerend subthema. Er wordt met diverse internationale partners samengewerkt zoals Darat al Funun (Amman) en het Röhsska Museum (Gothenburg).

De 23 instellingen die een bijdrage ontvangen zijn:

AiR
Architectuurcentrum Nijmegen
BlueCity
CAST
Creative Coding Utrecht
Current Obsession
De Dependance
ExtraExtra
fanfare
Hackers&Designers
Impakt
Independent School for the City
MacGuffin
Onomatopee
Ontwerp Platform Arnhem
Partizan Publik
Platform GRAS
PrintRoom
SETUP
State of Fashion
Tetem
The HMM
Zone2source

Hier is meer informatie over de inhoud van de specifieke programma's per instelling te lezen.

De sluitingsdatum voor de Deelregeling Activiteitenprogramma's in 2020 is 30 september.

indexafdelingbuitengewonezakenkopie.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat

13 januari 2020

Om vernieuwing en diversiteit binnen platforms voor ontwerpkritiek, reflectie en debat aan te moedigen, zette het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie een open oproep uit. Uit de twaalf aanvragen die het fonds ontving, werden vier voorstellen geselecteerd omdat ze bijdragen aan de ontwikkeling van het bestaande discours. Het fonds heeft extra middelen beschikbaar gesteld om deze platforms te ondersteunen en de oproep in 2020 te herhalen vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's.
selectie
De commissie, bestaande uit Juha van 't Zelfde, Kirsten Hannema, Sophie Krier en Toon Koehorst, selecteerde de voorstellen die voorlopen in het verkennen van andere werkvormen om verdieping en/of vernieuwing te bewerkstelligen en voorop gaan in het betrekken van nieuwe doelgroepen bij het bedrijven van ontwerpkritiek, reflectie en debat. Hierdoor vormen de geselecteerde voorstellen een waardevolle aanvulling op het bestaande discours.

De volgende partijen en voorstellen zijn geselecteerd:
A.ZINE, een nieuw perspectief op architectuur
Architectuurverhalen
Social Design Showdown (foto bovenaan)
Afdeling Buitengewone Zaken
FA Situations: Situating Architectural Debate in the Real World
Stichting Failed Architecture Foundation
re: re: design
Stichting Designplatform Rotterdam

Door de keuze van onderwerpen en het toepassen van een andere 'tone of voice' in het nieuwe online magazine 'A.ZINE' maakt Architectuurverhalen een kritische reflectie op de discipline architectuur toegankelijk voor een breed publiek. Het voorstel van Afdeling Buitengewone Zaken onderstreept de noodzaak van kritische reflectie op de werkpraktijk van social design en gaat daarbij uit van 'reflection-on-action' en een continue 'Community of Practice' waarin sterke betrokkenheid van verschillende stakeholders (ontwerpers, opdrachtgevers én opleidingen) centraal staat. Stichting Failed Architecture Foundation onderzoekt met een reeks 'Situaties' hoe 'embodied debate' kan worden georganiseerd door een kritische benadering van scenografie, choreografie, en performatieve rituelen en oefeningen die het fysieke debat stimuleren. In haar voorstel bouwt Stichting Designplatform Rotterdam voort op haar beproefde format genaamd 'Schrijvende ontwerpers pakken het podium' en zet tegelijkertijd in op verdieping door te investeren in schrijf-, presentatie- en discussiekwaliteit binnen het vakgebied.

Wat betreft de inhoudelijke uitgangspunten en thematiek merkt de commissie op dat de geselecteerde voorstellen zich onderscheiden door het alledaagse voorop te stellen in plaats van het uitzonderlijke ontwerp. Hierin ziet de commissie kansen voor het betrekken van nieuwe perspectieven en doelgroepen bij het ontwerpveld.

algemene indruk
De adviseurs signaleren op basis van de inzendingen aan de ene kant een toename van individuele en kleinschalige 'practice based' ontwerpreflectie. De urgentie hierbij zit volgens de commissie niet zozeer in het signaleren van lacunes in de samenleving en ontwerpkritiek. Vooral de ontwikkeling van de beoefenaar zelf, die vanuit een eigen praktijk problemen en lacunes aankaart en/of zichtbaar maakt, is van belang. Van de andere kant zien de adviseurs ook een groeiend aanbod van breed opgezette platforms met verschillende reikwijdte en maatschappelijke urgentie. Deze platforms verbinden stakeholders met elkaar, ook over de grens. Daarbij experimenteren sommige met werkvormen terwijl andere de inhoudelijke verbreding of verdieping opzoeken. Volgens de adviseurs heeft het vakgebied baat bij deze diversiteit van aanpak en is het van belang om verschillende soorten platforms te ondersteunen. Deze diversiteit draagt bij aan de infrastructuur van het discours. Daarom vindt de commissie het jammer dat er niet meer veelzijdigere aanvragen zijn ingediend. Diversiteit op verschillende vlakken is volgens de adviseurs nog een blinde vlek voor vele organisaties, ondanks pogingen van meerdere platforms om dit te omarmen, .

vervolg in 2020
Gezien de aanhoudende urgentie van het onderwerp zal het fonds de oproep in 2020 nogmaals uitschrijven. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor de updates.
saarscheerlings.jpg

Selectie Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten

9 januari 2020

Zes voorstellen zijn geselecteerd uit de dertig voorstellen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet. De oproep wordt in 2020 herhaald.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelde met deze oproep ontwerpers in de gelegenheid met een voorstel te komen dat de gelijkwaardige samenwerking tussen ambachtslieden en ontwerpers versterkt en dat kan leiden tot een duurzame toekomst van het ambacht. Het fonds vroeg om voorstellen voor verkenningen, nieuwe gebruiken en/of toepassingen van traditionele en hedendaagse ambachten.

De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie uit een aanvullend budget dat beschikbaar is gesteld vanuit het ministerie van OCW voor volkscultuur (immaterieel erfgoed) voor drie Rijkscultuurfondsen.

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds dertig voorstellen. Omdat het Stimuleringsfonds samen met het Mondriaan Fonds de oproep had uitgezet, zijn de aanvragen voorgelegd aan adviseurs van het Stimuleringsfonds én van het Mondriaan Fonds. Het Stimuleringsfonds heeft Job Meihuizen en Désiree Hammen gevraagd een selectie te maken: het Mondriaan Fonds vroeg dat aan Luuk Nouwen en Antonio Guzman. In een gezamenlijke vergadering zijn zowel de aanvragen van het Mondriaan Fonds als die van het Stimuleringsfonds besproken en geselecteerd onder voorzitterschap van Barbara Visser.

In de vergadering heeft de adviescommissie alle aanvragen gezamenlijk besproken. De adviseurs namens het Mondriaan Fonds waren leidend in de beoordeling van de aanvragen van dat fonds; de adviseurs namens het Stimuleringsfonds waren leidend in beoordeling van de Stimuleringsfonds-aanvragen. De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:

De innovatieve kwaliteit van het plan, inclusief de beoogde meerwaarde voor het ambacht;
De artistieke / ambachtelijke kwaliteit van het werk van de aanvrager en ambachtsbeoefenaar;
De betrokken deskundigheid en de kwaliteit van het plan van aanpak als geheel (denk hierbij aan diversiteit, inclusiviteit, draagvlak, regionale (culturele) inbedding en spreiding);
De wijze waarop de beoogde werkrelatie tussen ambachtslieden, kunstenaar/vormgever wordt ingericht;
De wijze waarop verbindingen worden gelegd met maatschappelijke partijen en met het publiek.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

Elf aanvragen zijn positief beoordeeld en de aanvragen zijn onderling gerangschikt. Het budget reikt tot de honorering van vijf voorstellen.

selectie
Na uitvoerig beraad zijn de volgende projecten geselecteerd:
Glasvlechterij
Visser & Meijwaard
Archief van de Toekomst
Envisions
Plooiramen en pennentrappen (foto bovenaan)
Saar Scheerlings
Wiep
Christien Meindertsma
Zonnestof
Textielfabrique
Innovatief vlechtwerk
Atelier Remy & Veenhuizen
index1.jpeg
Archief van de Toekomst, Envisions

reflectie
De adviseurs zijn over het geheel genomen positief over de kwaliteit van de aanvragen. Ook de grote hoeveelheid aanvragen stemt de adviseurs positief. De oproep lijkt te beantwoorden aan wat leeft in het veld. Met een positief advies voor elf aanvragen voldoet dus een groot deel van de aanvragen aan het doel en de criteria van de oproep. Helaas is het budget beperkt en konden slechts zes aanvragen worden gehonoreerd.
In de aanvraag van Visser & Meijwaard in samenwerking met Esmé Hofman waarderen de adviseurs de focus op de benadering vanuit het weven en het materiaal, wat goed aansluit op het doel van de oproep. Ook over de samenwerking en vraagstelling van Envisions met het TextielMuseum zijn de adviseurs positief. De adviseurs vertrouwen op een onderscheidend resultaat met de kennis en professionele aanpak van René Veenhuizen en (wederom) Esmé Hofman. Ook wat betreft het voorstel van Saar Scheerlings zijn ze benieuwd naar de kennis van ambachtsbeoefenaar Jankees Goud. In het voorstel van Christien Meindertsma en timmerbedrijf Kuperus & Gardenier sluiten doel en opzet zowel praktisch als inhoudelijk heel mooi aan. In ontwerper Pauline van Dongen en weefexpert Maaike Gottschal zien de adviseurs de juiste partners om hun voorstel naar een hoger plan te tillen.

Het valt de adviseurs op dat de inzet vanuit het ambacht in een aantal voorstellen weinig wordt toegelicht. Bij een aantal aanvragen leidde dat tot onduidelijkheid over de rol van de ambachtsbeoefenaren, die soms beperkt lijkt te blijven tot alleen technische uitvoering. De adviseurs vinden het belangrijk om naar de aanvragers uit te dragen dat het verschil tussen het inzetten of toepassen van een techniek niet hetzelfde is als een ambacht uitvoeren, in lijn met de strekking van de oproep.

vervolg
De oproep wordt in het voorjaar 2020 herhaald. Houd de website en de nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdatum.

Foto: Saar Scheerlings

locatingartscience2mikerijniersephotobyj.jpg

Selectie Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties

9 januari 2020

Vijf voorstellen zijn geselecteerd uit de twaalf aanvragen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet.
Met deze oproep creëert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruimte voor voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven werden gevraagd met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse architectuur, vormgeving en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te maken.

De subsidies worden verstrekt uit de extra middelen die minister Van Engelshoven van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap aan het Stimuleringsfonds beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling en vernieuwing.

selectie
Adviseurs Melle Daamen, René Boer en Annelies Thoelen selecteerden vijf voorstellen:

Pilot Voyage Voyage Voyage
Stichting Bureau Europa
GESAMTKUNST: Het leven een kunst
Stedelijk Museum Amsterdam
De Grote Kunstshow met Bas Kosters
Stichting Musis en Stadstheater Arnhem
Perpetual bèta
The Grey Space in the Middle
N_O_W_H_E_R_E, Imagining the Global City
Stichting Paradox

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds twaalf voorstellen. De adviseurs hebben in de vergadering alle aanvragen gezamenlijk besproken.

De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:
De relevantie en urgentie van de presentatieopgave;
De mate van vernieuwing in aanpak, vorm en strategie;
Een onderscheidende visie op publieksbereik; en
De voorbeeldstellende wijze waarop culturele organisaties samenwerken met ontwerpers en makers gericht op artistiek hoogwaardige resultaten.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

reflectie
De adviseurs laten zich kritisch uit over de kwaliteit van de meeste aanvragen. Over het geheel genomen vinden ze dat de voorstellen amper verder komen dan reguliere presentaties en dat te weinig wordt ingegaan op het publiek.
Wat betreft de geselecteerde voorstellen zien de adviseurs een aantal interessante ideeën en urgente thema's die kunnen leiden tot relevante presentaties. Ook zijn ze positief over de samenwerkingen die de partijen aangaan. In het voorstel van het Stedelijk Museum Amsterdam waarderen ze bijvoorbeeld de veelheid aan partners en in het voorstel van Bureau Europa waarderen ze het betrekken van toeristische bureaus en de combinatie van professioneel publiek en een breder publiek. In het voorstel van The Grey Space in the Middle zijn de adviseurs positief over de experimentele houding en het uitgangspunt om open source te werken, al hebben ze nog vragen over hoe de uitgangspunten gaan worden vertaald naar een concrete presentatie.
In de aanvraag van Stichting Paradox wordt de betrokkenheid van diverse vooraanstaande partijen gewaardeerd, wel missen de adviseurs nog een concrete uitwerking van de totstandkoming van het inhoudelijke debat. Over het geheel genomen is het voorstel echter goed en professioneel uitgewerkt. De Grote Kunstshow met Bas Kosters bezoekt diverse plekken in het land en zoekt actief contact met publiek via bijvoorbeeld festivals. Hiermee stellen de adviseurs dat goed is nagedacht over het combineren van een geconcentreerde manier van presenteren met het publieksbereik.

De adviseurs zien voorbeeldstellende presentaties bij musea zoals Naturalis, NEMO en Natural History Museum in Londen (en benoemen Engelse musea in het algemeen), maar zien dit nog weinig terug in de voorstellen. Zowel in vorm als in inhoud noemen de adviseurs veel aanvragen nog niet sterk en weinig onderscheidend. Ook stellen de adviseurs dat publieksbereik geen primaire focus lijkt te hebben in de voorstellen, waarmee de projecten op relevantie laag scoren. De adviseurs vinden het erg belangrijk dat instellingen publiek meer centraal gaan stellen.

vervolg
Deze open oproep wordt in 2020 nog twee keer uitgezet. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdata, die binnenkort worden bekendgemaakt.

Foto bovenaan: Locating ArtScience #2, Mike Rijnierse. Foto: Jesus Canuto
joris02.jpg

Hoofd Subsidies Joris van Ballegooijen

8 januari 2020

Per 7 januari 2020 start Joris van Ballegooijen in de functie Hoofd Subsidies bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Joris startte in 2012 bij het fonds en werkte de afgelopen acht jaar aan een zeer stevig fundament onder de Deelregeling Digitale cultuur. Hij stond aan de wieg van de nieuwe regeling Immerse\Interact die hij samen met het Filmfonds opzette. In de nieuwe positie wordt Joris verantwoordelijk voor de verschillende subsidieregelingen bij het fonds waaronder de nieuwe Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021-2024. Joris volgt Aline Knip op die per januari afscheid nam van het fonds. Sean Gilis volgt Joris op als coördinator Digitale cultuur, Immerse\Interact en Upstream: Music x Design.



Foto: Stacii Samidin
loader

het fonds

subsidies

actueel

vacaturestafmedewerkertalentontwikkeling.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecte... meer >
sciactiviteitenprogrammas2020.jpg
Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de cul... meer >
sluitingsdata2020.png
De sluitingsdata van de deelregelingen in 2020 zijn bekend. Per regeling verschilt het aantal rondes per jaar waarin de commissies bijeenkomen. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebbe... meer >
loader
loader
loader