stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De Stad als Onderwijsomgeving
CHK9811web.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

29 juni 2016

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst De Stad als Onderwijsomgeving op 24 mei 2016 op de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.
Moderator Thieu Besselink (The Learning Lab) trapt af: 'De school is geen voorbereiding op de samenleving, maar de school ís de samenleving.' De vraag is dan ook hoe we de wisselwerking tussen beide kunnen bewerkstelligen en welke omgeving daarbij hoort. Vier ontwerpteams presenteren hun onderzoeken en tijdens drie workshops gaan de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers zelf aan de slag.

Mbo power!
Marieke Gervers (programmaleider practoraat Creatief Vakmanschap - ROC Amsterdam College Zuid) laat zien in haar inleidende keynote dat de potentie van mbo-ers veel groter is dan veelal wordt aangenomen. Door een open houding en aanpassingsvermogen zijn mbo-ers in staat contact te maken met alle lagen van de maatschappij en gaan ze gemakkelijk verbindingen aan. Daarmee is het mbo bovendien de perfecte plek om de polarisering van de maatschappij tegen te gaan.

De meeste Nederlanders zijn middelbaar opgeleid: 50% tegenover 25% hoger opgeleiden en 25% zonder opleiding. Deze grote middengroep is vooralsnog stabiel, maar in de toekomst is het banenverlies door technologische vooruitgang groot. Het ondernemerschap van deze leerlingen wordt in het onderwijs echter nog weinig gestimuleerd. De geijkte route voor mbo-ers is dat ze doorstromen naar het hbo, maar daar is slechts 25% succesvol. Voor alternatieve richtingen is er weinig ondersteuning; de vakmanschapsroute is nog niet af.

Volgens Gervers is het essentieel dat we mbo-ers faciliteren in hun vervolgstappen zodat ze zich kunnen emanciperen. Gervers zoekt daarom met haar mbo-leerlingen letterlijk de samenleving op door het gebouw uit te gaan.

De ambachtsschool
De huisvesting van het middelbaar beroepsonderwijs weerspiegelt de positie van de mbo-er in de maatschappij: ze worden niet genoeg gezien voor wat ze waard zijn. Wrang is de constatering door architect Susanne Pietsch dat de meeste ROC's geïsoleerd aan de randen van de stad liggen en vaak de uitstraling hebben van een kantoor.

Samen met Eireen Schreurs, Sereh Mandias en Dolf Broekhuizen, pleit Pietsch voor herwaardering van de ambachtsschool die direct in contact staat met de stedelijke praktijk. Welke kansen liggen er voor het schoolgebouw wanneer het als een onderdeel van het beroepsnetwerk en de -cultuur wordt gezien? Hiervoor onderzocht het onderzoeksteam van De Ambachtsschool Revisited traditionele en innovatieve Europese ambachtstradities en ontwikkelden ze nieuwe modellen voor onderwijsgebouwen op specifieke locaties.

Drie scenario's werken ze verder uit in samenwerking met lokale belanghebbenden: de meergeneratieschool, de verpleegschool en het betonhuis. Het liefst ziet Pietsch (één van) de cases tot realisatie komen, tot die tijd dienen ze als discussiestuk.

Lees meer over De Ambachtsschool Revisited

Naar een hybride leeromgeving
Ook stedenbouwkundige Marco Broekman en architect Dingeman Deijs constateren in hun onderzoek dat de huidige ROC's zich voornamelijk buiten de stad bevinden en de verbinding met de stad missen. Ze vragen zich af hoe een ROC zich meer kan openstellen naar zijn omgeving om zo de samenleving binnen te laten.

Broekman en Deijs gingen op zoek naar nieuwe plekken in de stad waar hybride leeromgevingen kunnen ontstaan; plekken waar het onderwijs en beroepspraktijk fysiek bij elkaar zijn gebracht. Stel dat een bestaande ROC bijvoorbeeld de helft van zijn activiteiten verhuist naar kleinere locaties in de stad waar deze fysieke verbinding plaatsvindt. Voor deze hybride leeromgevingen ontwikkelden Broekman en Deijs negen prototypes die studenten hebben uitgewerkt voor 25 locaties in Amsterdam. Prikkelend voorbeeld is de ROC To Go op stations.
web.jpg

De leerling aan zet
Interactie-ontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot brengen ons weer terug bij de mbo-er waar de hele dag om te doen is. Is het niet logisch dat zij mee ontwerpen aan hun leeromgeving? Daarom dagen ze in het project Je Eigen Gang Gaan leerlingen uit om na te denken over wat ze missen in hun school en hoe ze dat willen invullen. Ze vragen leerlingen hun ideale ruimte te maken met tumtums en luciferdoosjes. Uiteindelijk worden de objecten 1 op 1 gemaakt met tape en karton.

Andersen en Aymo-Boot concluderen dat leerlingen vooral plekken missen waar ze zich kunnen focussen en concentreren en waar hun creativiteit wordt gestimuleerd, maar ook ruimtes zonder programma die ze zelf naar behoefte kunnen inzetten.

Concrete ontwerpvoorstellen waren een vouwbare trap waarop je kunt zitten en presenteren, een roomdiver die tevens een kast is en een eenpersoons werkruimte die je kunt ontvouwen wanneer je hem nodig hebt. Samen met leerlingen van het Hout- en Meubileringscollege te Amsterdam worden de ontwerpvoorstellen op dit moment 1 op 1 gebouwd.

Lees meer over Je Eigen Gang Gaan

De school als fabriek?
De toekomst van mbo-ers is onzeker. Grote kans dat ze hun vaardigheden later op een hele andere manier inzetten. Met het project De Werkplaats Centraal schetsen Dirk Osinga en Jurgen Bey een inspirerend toekomstbeeld waarbij flexibiliteit van vaardigheden centraal staat. Het doel is om een omgeving te ontwikkelen waarbij leerlingen de opgedane kennis meteen kunnen toepassen in de praktijk.

Osinga en Bey doen daarom een voorstel voor een school als een fabriek: een productiewerkplaats rondom een specifieke grondstof waarbij de leerlingen betrokken zijn bij het bewerkingsproces om er waardevollere producten van te maken. Hiervoor onderzochten ze de grondstoffen van de toekomst. Ze kwamen o.a. uit bij zeewier.

Op dit moment wordt het materiaal getest in de loods van Studio Makkink & Bey, waarna in samenwerking met verschillende opleidingen van het Albeda College mogelijkheden worden verkend om leerlingen in het productieproces te betrekken. Zo zouden leerlingen van de kappersopleiding zeewier kunnen wassen en drogen.

CHK9865web.jpg

Na afloop van de vier presentaties gingen de aanwezige bestuurders, docenten, leerlingen, beleidsmakers en ontwerpers in drie workshops zelf aan de slag.

Workshop 1. Stad als School
De workshop geleid door Mathijs de Boer i.s.m. Pascale Pleistra (Atelier PRO) begint met een fietstocht door de Rotterdamse wijk Katendrecht. De groep krijgt een duidelijke opdracht mee: vind een geschikte locatie voor een ROC waar de mbo-ers van profiteren, maar de wijk in opkomst ook. De deelnemers menen dat de meerwaarde van één groot gebouw op Katendrecht als een uitvalsbasis is er niet, want die is er in Rotterdam al. Ze zoeken juist naar kleinere plekken om aan te haken op de mogelijkheden die de locatie biedt. Daarnaast zien ze onderwijs als een verbindend element en zetten de school in als katalysator voor stadsontwikkeling. Zo willen ze een brug slaan tussen Rotterdam Noord en Zuid.

CHK9964web.jpg
Workshop 2. Je eigen gang gaan

De aanwezigen gaan aan de slag met oplossingen voor wat ze missen in hun huidige leeromgeving. Het doel is om tot een voorstel voor een element/meubel te komen dat bestaande ruimtes zo transformeert dat wordt voorzien in een behoefte, zonder dat grote ingrepen nodig zijn in de bestaande structuren. Zo gaan twee afgevaardigden van het Scheepvaartcollege - een docent en een bestuurder – aan de slag met de behoefte aan bewegingsruimte doordat de school continu voor 98% vol is. Met spekjes worden schaalmodellen van 1:100 en met luciferdoosjes 1:50 gemaakt. Poppetjes helpen om de schaal te begrijpen. De werkwijze levert verrassende resultaten op. Voor het Scheepvaartcollege wordt onder andere een meubel bedacht waarin geconcentreerd kan worden gewerkt, maar dat tegelijkertijd als podium dient tijdens presentaties.

CHK003872dpiweb.jpg
Workshop 3. Flex test ROC

Marco Broekman en Dingeman Deijs gaan met de aanwezigen in gesprek over de uitkomsten van het onderzoek, dat zij in het ochtendprogramma presenteerden. Daarnaast zijn ze benieuwd welke kansen de aanwezigen in de stad zien om onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij meer met elkaar te verweven tot een hybride leeromgeving. Iedereen blijkt het er over eens te zijn dat de huidige huisvesting van ROC's niet (meer) voldoet. Het idee van hoofdlocatie als thuisbasis waar je elkaar ontmoet in combinatie met kleine satellietlocaties verspreid over de stad, spreekt iedereen aan.

De hoofdlocatie kan echter meer verweven worden met de buurt dan nu het geval is. Kleinschalige satellieten kunnen worden ingezet voor urgente en inspirerende multidisciplinaire opgaven in de samenleving. Bij het realiseren van een satelliet loop je echter tegen regelgeving met betrekking tot onderwijsruimten en bestemmingsplannen aan. Daarnaast is het lastig om alle betrokkenen mee te krijgen, een bevlogen initiatiefnemer met lef is daarom van doorslaggevend belang, zo luidt de conclusie.

CHK9990web.jpg

Gepubliceerd op 29 juni 2016. Door Merel Pit.

meer nieuws

shimmer.jpeg

33 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 3 – 2020

29 oktober 2020

In de derde ronde Digitale cultuur zijn 33 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot mediakunst en van digital storytelling tot artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Dankzij een ruim budget konden deze ronde alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Net als de voorgaande ronde werden er dit keer relatief veel aanvragen ingediend en ook gehonoreerd voor startsubsidies. De breedte van de selectie blijkt uit de volgende gehonoreerde voorstellen:

THE WOMAN DESTROYED – Courtney May Robertson
In het interdisciplinair live researchtraject 'The Woman Destroyed' worden dans, theater, nieuwe mediatechnologieën, geluid, licht en visuele projecties ingezet om thema's rond 'het gevaar van ongeremde macht' te verkennen. De voorstelling bestaat uit een reeks 'opdrachten' die op verschillende manieren gebruik maken van natuurlijke taalverwerking, datavisualisatiesoftware, geluidsprogrammering en codering. Nieuwe mediatechnologieën worden zowel bij de ontwikkeling van materiaal als live op het podium gebruikt, waardoor verschillende aspecten van de voorstelling realtime worden bepaald. De voorstellingen zullen daardoor qua structuur en inhoud niet helemaal hetzelfde zijn. Het project is een poging om onvoorziene gebeurtenissen te ensceneren en een voorstelling te construeren die in de loop van de tijd eindeloos verandert.

Stereodrome – Bas van Koolwijk
Bas van Koolwijk doet onderzoek naar de technische mogelijkheden van het nieuw te ontwikkelen apparaat Stereodrome, een minimaal VR-systeem. De enige aansturing is een geluidsignaal. Het apparaat bevat een microcontroller die geluid omzet naar kleur. De afsluitende bril heeft twee lichtgevende elementen die dienen als schermen. Doordat beide ogen op deze manier afzonderlijk worden bediend met een 'colorfield'-interpretatie van het linker of het rechter kanaal van de audio, biedt het een minimale ervaring van 'stereo vision'. Zowel het elektronisch ontwerp als de code van Stereodrome zullen open-source worden aangeboden.

Verschillende projecten vielen op in het kader van diversiteit en inclusie, een onderwerp waar het Stimuleringsfonds veel waarde aan hecht. Voorbeelden hiervan zijn:

NEW NOISES NEW VOICES – Martina Raponi
Martina Raponi, zelf kind van dove ouders, is al jarenlang geïnteresseerd in 'noise'. Haar project 'New noises new voices' is gericht op de ontwikkeling van een speculatief audiovisueel werk dat is gebaseerd op een 'sonic future beyond audibility'. Het doel is om dove personen te onderzoeken binnen een visuele en auditieve wereld die steeds meer wordt gevormd door AI, surveillance en technologische vooruitgang. Referentiepunten in haar onderzoek zijn onder meer de vibro-tactiele gevoeligheid van dove lichamen en de multidimensionale articulatie van gebarentaal. Het onderzoek omvat recente technologische ontwikkelingen in VR-apps die de hand volgen voor het leren en vertalen van gebarentaal, maar ook voorspellende spraakherkenningstools (zoals Sine Wave Speech). Het project komt tot stand in nauwe samenwerking met doven. Verder zal worden samengewerkt met kinderen van doven, gebarentaaltolken en verschillende (technische) ontwikkelaars.

REAL-TIME HISTORY – Foundland Collective
'Real-time History' is een langlopend onderzoek, dat in 2018 is opgezet en zich op het snijvlak van ontwerp en journalistiek bevindt. Technieken op het gebied van beeldanalyse en -herkenning worden als een artistieke methode toegepast op bestaand en gevonden videomateriaal dat handelt over het conflict in Syrië. Het doel van het project is om verder te kijken dan de rol van een journalist en het waarheidsbeginsel, maar juist om beter te reflecteren op de rol van videomaker in nieuwsberichten. In de startfase zal Foundland Collective een focusmeeting organiseren met experts op het gebied van videoanalyse en narratief onderzoek, die actief zijn binnen domeinen als technologie, wetgeving en mensenrechten. De interviews zullen worden gedocumenteerd, verwerkt en online gedeeld, en functioneren als een bron voor ontwerpers en beeldmakers, waarbij wordt gereflecteerd op de rol van de ontwerper binnen de journalistiek en de distributie van videocontent voor nieuwsproductie. Er zal worden samengewerkt met Free Press Unlimited, een organisatie die veilige journalistieke praktijken mogelijk maakt voor Syrische journalisten in ballingschap en streeft naar verbinding met veel meer partners in zowel Nederland als Egypte.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 3 – 2020.

cijfers
Van de 60 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 33 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 55 procent. Het beschikbare budget in deze ronde was € 500.000. De verhoging van het oorspronkelijke rondebudget met € 200.000 was mogelijk door de middelen die door de minister als gevolg van de covid-19-crisisin juni extra beschikbaar zijn gesteld en door herallocatie van subsidiebudget uit de deelregeling Internationalisering dat door covid-19 niet kan worden benut. Het beschikbaar gestelde budget is deze ronde niet volledig aangesproken; het resterende bedrag schuift door naar de vierde ronde. De sluitingsdatum voor deze ronde is al verstreken.

Foto bovenaan: World as Lover, World as Self door Shimmer

blauwekamerjaarboek.jpeg

19 projecten geselecteerd in Architectuur ronde 3 – 2020

29 oktober 2020

In de derde ronde Architectuur zijn 19 voorstellen gehonoreerd. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister in juni extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Architectuur. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Coördinator Maarten Tas reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Zoals gebruikelijk zijn er weer veel verschillende onderzoeksprojecten ondersteund rond actuele en maatschappelijk relevante thema's op het gebied van klimaat, energie, circulaire economie, stedelijke ontwikkeling en wonen. Maar in deze ronde zijn ook enkele voorstellen ondersteund waarin aan de hand van mock-ups en prototypes onderzoek wordt gedaan naar product- en materiaalinnovaties en nieuwe vormen van kunst- en tentoonstellingsontwerp in coronatijd.

Net als afgelopen ronde werd dit keer een groot aantal aanvragen voor startsubsidies ingediend en ook ondersteund. Deze subsidievorm biedt de mogelijkheid om de inhoudelijke opzet van een beoogd project te onderzoeken, inhoudelijke deskundigheid te betrekken en op zoek te gaan naar financieel draagvlak. Op projecten die met een startsubsidie worden gehonoreerd, volgt in een latere fase vaak een vervolgaanvraag. De volgende drie projecten, alle drie in deze ronde gehonoreerd, geven een idee van de verschillende fases waarin projecten worden ondersteund: een startsubsidie, een vervolgaanvraag en een publicatieaanvraag als sluitstuk.

Architectuur onder spanning – BRIGHT
In discussies over de energietransitie gaat het volgens BRIGHT vaak over de grote schaal, terwijl er juist ook op het buurtniveau een grote ontwerpvraag ligt door het toenemend gebruik van elektronische apparaten, verwarming, vervoer en de opwekking van stroom. Daarvoor moet de elektriciteitsinfrastructuur worden verzwaard en uitgebreid en dat resulteert in twee tot vijf keer meer transformatorhuisjes in de schaarse openbare ruimte. BRIGHT zet een ontwerpend onderzoek op waarmee ze in samenwerking met de gemeente Amsterdam en nutsbedrijf Alliander wil uitzoeken in hoeverre het mogelijk is deze ontwerpvraag aan andere maatschappelijke opgaven te koppelen, zoals vergroening van steden om klimaatverandering op te vangen, ruimte voor meer beweging door sport, spel en ontspanning, of het combineren van energie-, laad- en parkeerinfrastructuur.

Delta Plan X – ZUS
In een veelomvattend onderzoek ontwikkelt ZUS in een consortium van diverse kennisinstellingen, academische wereld, gemeenten en diverse experts een visie op de toekomst van de Nederlandse ruimtelijke ordening. Ze gaat daarbij niet uit van een bepaald jaartal maar van een zeespiegelstijging van drie meter; de grens tot waar de waterveiligheid van Nederland binnen het huidige systeem kan worden gegarandeerd. In het onderzoek wordt dit scenario niet alleen als dreiging gezien, maar eerder als een nieuwe context en mogelijke kans om Nederland te (her)vormen en proactief de effecten van latente dreigingen te voorkomen. 'Delta Plan X' projecteert deze toekomstvisie op specifieke testlocaties om de uitwerking en de effecten ervan concreet te maken en zo het publieke debat hierover los te maken.

Future Cities – Stephanie Bakker
In 'Future Cities' wordt het leven in vijf snelgroeiende wereldsteden – Kinshasa, Lima, Yangon, Addis Abeba en Medellín – door journalist Stephanie Bakker en fotograaf Yvonne Brandwijk in beeld gebracht. Na een online documentaire, diverse lezingen en internationale mediapublicaties, opende in juni 2019 een expositie in Amsterdam. Het boek is de 'grande finale' van dit langlopende project dat diverse prestigieuze prijzen won. De publicatie is Engelstalig en wordt uitgegeven door Jap Sam Books. Het presenteert geen afzonderlijke portretten van de steden, zoals in eerdere uitingen het geval was, maar vertelt aan de hand van acht centrale thema's een overkoepeld verhaal over de ontwikkeling van de wereldsteden van morgen. Het boek is opgezet als een reis en bestaat uit een verbindend visueel narratief, dat wordt afgewisseld met essays en verdiepende achtergrondverhalen. Zo komen de 'Future Cities' in een nieuw licht te staan en vormen ze een inspirerend voorbeeld voor vele andere steden.

diversiteit en inclusie
In het kader van diversiteit en inclusie, een onderwerp waar het Stimuleringsfonds speciale waarde aan hecht, vallen deze ronde een aantal projecten op. Zo schuift het project 'Mevr. De Architect' 'nieuwe' rolmodellen naar voren en wordt in '(Tegel-)zetje in de rug' samengewerkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In 'Tuindorp Oostzaan 100 jaar' worden nieuwe perspectieven op het vakgebied gegeven door onder andere de effecten van beleid op gemarginaliseerde groepen in beeld te brengen. En in het project 'Co-operate: Ownership models for circular neighbourhoods' worden nieuwe modellen van eigenaarschap onderzocht door lokale gemeenschappen te betrekken bij ontwikkelingen in hun buurt.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Architectuur ronde 3 – 2020.

cijfers
Van de 29 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 19 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 66 procent. Het beschikbare budget in deze ronde was € 500.000. De verhoging van het oorspronkelijke rondebudget met € 200.000 was mogelijk door de middelen die door de minister als gevolg van de covid-19-crisis extra beschikbaar zijn gesteld en door herallocatie van subsidiebudget uit de deelregeling Internationalisering dat door covid-19 niet kan worden benut. Het beschikbaar gestelde budget is deze ronde niet volledig aangesproken; het resterende bedrag schuift door naar de vierde ronde. De sluitingsdatum voor deze ronde is al verstreken.

mevrdearchitect.jpeg
'Mevr. De Architect', Architectuurverhalen
scianimatievacature720x480kleur02.gif

Vacature adviseurs en voorzitters

29 oktober 2020

Vanwege het aflopen van de aanstellingstermijnen van meerdere adviseurs is het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op zoek naar nieuwe leden voor verschillende adviescommissies. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor vormgeving, architectuur en digitale cultuur en voert hiervoor verschillende subsidieregelingen uit. Het fonds werkt met onafhankelijke adviescommissies die in vergaderingen alle binnenkomende subsidieaanvragen beoordelen en daarover advies uitbrengen aan het bestuur.
Er zijn in totaal meer dan 100 adviseurs betrokken bij het fonds. Een adviseur kan voor maximaal vier jaar worden aangesteld. Op die manier blijft de doorstroom gegarandeerd en komen er elk jaar nieuwe plekken beschikbaar binnen de commissies.

wie
Naast mensen met vakinhoudelijke kennis en expertise, heeft het fonds ook altijd behoefte aan generalisten, mensen met een discipline-overstijgende visie of mensen die nieuwe, verrassende of meer (cultureel) diverse perspectieven kunnen inbrengen. Dus ook als je op een andere manier, of vanuit een breder perspectief denkt bij te kunnen dragen aan de beoordeling van subsidieaanvragen binnen een van onderstaande regelingen ben je van harte welkom om te reageren.

diversiteit
Om een divers palet van projecten, makers en instellingen te kunnen stimuleren hecht het fonds veel belang aan meerstemmigheid en is er aandacht voor intersectionaliteit binnen de groep adviseurs en binnen elke adviescommissie. Bij het samenstellen van de commissies letten we daarom op vertegenwoordiging van verschillende culturele achtergronden, van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.

Reageer uiterlijk dinsdag 1 december 2020 op een van de onderstaande posities.

adviescommissie Vormgeving
Het doel van de regeling is (ontwerpend en artistiek) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van vormgeving te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. De regeling ontvangt een groot aantal aanvragen van veelal individuele makers en ontwerpstudio's. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld op basis van de benodigde kennis van de vele subdisciplines die onder vormgeving vallen.

Voor de commissie Vormgeving zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
productvormgeving, meubelontwerp en industrieel ontwerp;
illustratie, kinder- en jeugdboekenillustratie, strips en graphic novels;
grafische vormgeving, typografie, redactioneel ontwerp, nieuwe media en datavisualisatie;
mode;
sieraadontwerp;
ruimtelijk ontwerp (interieur), scenografie en tentoonstellingsontwerp.

Daarnaast is het fonds voor de commissie Vormgeving op zoek naar een:
voorzitter.
De voorzitter begeleidt de vergadering, ziet toe op het tot stand komen van het advies, maar heeft zelf geen stem in de advisering.

adviescommissie Architectuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van architectuur te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. Onder architectuur wordt, in de brede zin van het woord, ook verstaan: stedenbouw, regionale planning, tuin- en landschapsarchitectuur, interieurarchitectuur en aanverwante disciplines gericht op het analyseren van en reflecteren op architectuur. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Architectuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
architectonisch ontwerp en bouwtechniek;
internationale architectuurpraktijk;
opdrachtgeverschap en gebiedsontwikkeling;
interieurontwerp, tentoonstellingsontwerp;
participatietrajecten en stadsmakerpraktijk.

adviescommissie Digitale cultuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van digitale cultuur te stimuleren en vrije ruimte voor onafhankelijke makers en organisaties te creëren. Met de term digitale cultuur doelt het fonds op culturele en artistieke producties of uitingen die zich verhouden tot digitale technologie, nieuwe media of games. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Digitale cultuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
digital storytelling en internetcultuur;
het cureren en samenstellen van publieksprogramma's op het gebied van digitale cultuur;
games en gamecultuur.

bezwaarcommissie
Voor aanvragers die in hun belang zijn getroffen, biedt het fonds de mogelijkheid om bezwaar te maken. Bezwaren worden voorgelegd aan de onafhankelijke bezwaarcommissie. De bezwaarcommissie houdt gemiddeld tussen de vijf en tien hoorzittingen per jaar, afhankelijk van hoeveelheid ingediende bezwaarschriften. De commissie adviseert – na het horen van indieners van bezwaarschriften en eventuele belanghebbenden – het fondsbestuur. Het horen en adviseren gebeurt door een wisselend samengestelde commissie van maximaal drie leden.

Voor de bezwaarcommissie zoekt het fonds adviseurs met de volgende profielen:
Een adviseur met een zakelijke of bestuurlijke achtergrond in de creatieve industrie of een andere culturele sector;
Een adviseur met een juridische achtergrond, bij voorkeur met een specialisme in bestuursrecht.

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke regeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De werkwijze van de adviescommissies staat omschreven in het document werkwijze commissies en adviescommissies. Als gevolg van de covid-19-uitbraak is de werkwijze aangepast en zal waarschijnlijk ook in 2021 nog digitaal worden vergaderd.

vergoeding
Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast het aantal vergaderdagen per jaar, om leestijd van de aanvragen ter voorbereiding op de commissievergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er per aanvraagronde twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen voor de vergaderingen en een vergelijkbaar aantal uren voor leeswerk in te plannen in de weken voorafgaande aan de vergadering.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen uiterlijk dinsdag 1 december 2020 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt en voor welke commissie je solliciteert. Je kunt op maximaal twee profielen reageren.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar vacatures@stimuleringsfonds.nl. Vermeld in het onderwerp van de e-mail voor welke commissie je solliciteert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, specifiek wordt verwezen naar de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Joris van Ballegooijen, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds.

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van de mogelijke schijn van belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
ttlivestreamswebsite.gif

Talenten presenteren zich in Talent Tours Livestreams

28 oktober 2020

Van 18 tot en met 25 oktober presenteerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie tijdens de Dutch Design Week dagelijks livestreams met nieuw talent. Op zondag werden kijkers live meegenomen naar het bos door landschapsarchitect Mirte van Laarhoven. Social Designer Marco Federico Cagnoni presenteerde dinsdag zijn project 'Plastic Culture' vanuit zijn werkplek in de Botanische tuin in Utrecht. En op vrijdag nam Tomo Kihara kijkers mee in de YouTube-bubbels van anderen met zijn YouTube-filtersimulator 'Their-Tube'.
De livestreams waren onderdeel van de (online) expositie 'Talent Tours' in MU, Eindhoven.
Kijk de livestreams hier terug:

Mirte van Laarhoven
Landschapsarchitect Mirte van Laarhoven leidt je rond door het afgestorven familiebos dat zij afgelopen jaar gebruikte als experimentenlocatie en materialenbibliotheek voor haar project 'Dead wood alive'.

Marco Federico Cagnoni
Social designer Marco Federico Cagnoni vertelt vanuit zijn werplek in de Botanische Tuinen Utrecht over de achtergrond van zijn project 'Plastic Culture'.

Tomo Kihara
Stap in de YouTube-bubbels van anderen met Tomo Kihara en zijn YouTube-filtersimulator 'Their-Tube'.

Tereza Ruller
Tereza Ruller laat de ruimtelijke en interactieve mogelijkheden zien van virtuele omgevingen als ruimte voor nieuwe gedachten, handelingen en esthetiek.

Mark Henning
Neem deel aan de performatieve oefening van Mark Henning om te verkennen wat in onze nieuwe anderhalvemetermaatschappij de relatie is tussen vertrouwen en afstand.

Jing He
De livestream van Jing heet 'Jing's Memories'. Zeven mensen kruipen in de huid van Jing en delen om de beurt verhalen en herinneringen uit haar jeugd.

Chiara Dorbolò
Architect Chiara Dorbolò deelt voorafgaand aan haar workshop haar creatieve schrijfproces en presenteert twee artikelen.

teresa.jpeg

10 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Ruimte voor talent #5

28 oktober 2020

In de vijfde en laatste ronde van de Open Oproep Ruimte voor talent zijn tien bijzondere samenwerkingen geselecteerd. Opnieuw was een opvallend groot aantal van de voorstellen afkomstig uit de discipline vormgeving. Programmaleider Talentontwikkeling Marieke Ladru reflecteert op de open oproep.
Met de Open Oproep Ruimte voor talent ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontwerpers die een nieuwe stap willen zetten in de ontwikkeling van hun artistieke praktijk en hiervoor een samenwerking opzoeken met een partner. Net als voorgaande rondes is de variëteit onder de partners groot. Zo zochten ontwerpers samenwerkingen op met labs, werkplaatsen, kennisinstellingen, industrie en zorginstellingen. Opnieuw zijn er veel ontwerpers die aanvragen voor materiaalonderzoek of materiaalexperimenten, veelal binnen de context van circulariteit en duurzaamheid, in het bijzonder gericht op productontwikkeling met mycelium, maar ook bijvoorbeeld met zeewier en beton. Opvallend is ook dat een groot aantal aanvragers eerder een talentontwikkelingsbeurs ontving.

selectie
De volgende tien samenwerkingen werden geselecteerd:
Daria Biryukova (Studio Mixtura) i.s.m. StoneCycling BV
Teresa van Dongen i.s.m. Crossing Parallels – TU Delft, Duncan McMillan Group (foto bovenaan)
Nienke Hoogvliet i.s.m. Dorien Derksen (Dorable)
Studio Philip Vermeulen i.s.m. Spatial Media Laboratories
Studio Ossidiana i.s.m. Tomaello BV
Tanja Koning i.s.m. Except Integrated Sustainability
Circular Landscapes i.s.m. Agrobouwbos NL, The Outsiders en Innoplant
The Girl and the Machine i.s.m. Fieldlab 3D Knit, een samenwerking van Hogeschool van Amsterdam en Amsterdam Fashion Institute
Atelier Tomas Dirrix i.s.m. Beelen/NEXT
Nadia Nena i.s.m. BlueCity Lab
intentionsfortheunintentional.jpeg
Intentions for the unintentional, Nadia Nena i.s.m. BlueCity Lab

Voor de geselecteerde voorstellen geldt dat er een nieuwe techniek of denkrichting wordt ontwikkeld. Het gezamenlijke experimenteren en onderzoeken staan in de geselecteerde voorstellen centraal. De commissie ziet in de geselecteerde projecten de potentie om een bredere (maatschappelijke) discussie of bewustzijn teweeg te brengen en/of relevantie voor de inhoudelijke ontwikkeling van de ontwerpende disciplines. Zo ontwikkelt ontwerper Rosanne van der Meer van modelabel The Girl and the Machine in 'Building blocks of Knitcode' een modulaire collectie van 3D-breidata. Ze gaat hiervoor een samenwerking aan met Fieldlab 3D Knit en hoopt met het project bij te dragen aan de groei van een ecosysteem voor 3D-breien op aanvraag en daarmee onder meer overproductie in de kledingindustrie tegen te gaan. Volgens Circular Landscapes en Agrobouwbos NL biedt agrobosbouw veelbelovende mogelijkheden voor het sluiten van kringlopen, het vergroten van de biodiversiteit en de productie van gezond voedsel. Met het project 'Design Lab Agroforestry' willen zij, samen met The Outsiders en Innoplant, onderzoek doen naar toepassingsmogelijkheden en ontwerpinstrumenten voor agrobosbouw in verschillende landschapstypen. En samen met de onderzoeksgroep van Duncan McMillan werkt Teresa van Dongen met het project Crossing Parallels' aan de TU Delft aan de ontwikkeling van organische zonnecellen om zo tot toepasbare oplossingen te komen.

cijfers
Voor de Open Oproep Ruimte voor talent #5 nam het Stimuleringsfonds 34 aanvragen in behandeling. Met tien gehonoreerde voorstellen kwam het honoreringspercentage op 29 procent. Het beschikbare budget was deze ronde € 250.000; aan elk project is € 25.000 toegekend.

ossidiana.jpeg
Cast Soils, Studio Ossidiana i.s.m. Tomaello BV
loader

het fonds

subsidies

actueel