stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Crisis creëert ruimte voor meer solidariteit in cultuursector
onlinelezingismfontysgagarchitect.jpg

Crisis creëert ruimte voor meer solidariteit in cultuursector

16 september 2021

Net vóór de coronapandemie in 2020 uitbrak, presenteerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe beleidsplan voor de periode 2021–2024: 'Ruimte voor verbinding'. Dat kon anderhalf jaar geleden deels direct de prullenbak in. Wat veranderde er in de afgelopen anderhalf jaar tijdens de covid-19-crisis voor makers en instellingen in de ontwerpsector en wat heeft het Stimuleringsfonds kunnen doen om hen te ondersteunen? We blikken terug en kijken vooruit met directeur-bestuurder Syb Groeneveld.
De covid-19-crisis is van grote impact op de culturele sector. Hoe heeft het fonds getroffen instellingen en makers kunnen helpen?

Toen de crisis uitbrak, zijn we – de fondsen, OCW, de door Kunsten '92 gestarte Taskforce, provincies en gemeentes – eerst bezig geweest met de gevolgen in kaart te brengen van het wegvallen van een groot deel van de publieksinkomsten bij culturele instellingen. OCW heeft toen een regeling gemaakt die alle via de Basisinfrastructuur (BIS) en bij de fondsen meerjarig ondersteunde instellingen deels compenseerde voor het wegvallen van die inkomsten. Het is daarbij belangrijk om vast te stellen dat de schade die de crisis heeft veroorzaakt in de brede culturele sector vele malen groter is dan de overheid met steun kan helen.
Het Stimuleringsfonds heeft die ministeriële regeling uitgevoerd voor de door ons meerjarig ondersteunde instellingen. Dat heeft er in belangrijke mate toe bijgedragen dat een festival als de Dutch Design Week in Eindhoven of Pakhuis de Zwijger in Amsterdam of de Internationale Architectuur Biënnale in Rotterdam financieel konden blijven programmeren in de crisis.

En hoe was de steun richting de makers?

Het grootste deel van de steunpakketten voor de culturele en creatieve sector is naar de instellingen gegaan en heeft ertoe bijgedragen dat vitale onderdelen van de infrastructuur overeind bleven. Dat was als eerste actie heel belangrijk en indirect werden en worden heel veel makers ook door de steun aan de instellingen geholpen. Tegelijkertijd heeft de minister terecht, op aandringen van heel veel partijen, ervoor gekozen om ook specifiek voor makers middelen vrij te maken in de steunpakketten, omdat zij veel minder opdrachten hadden en zich ook op een andere manier creatief inspirerend moesten gaan manifesteren.

Wij hebben als Stimuleringsfonds voor een aantal regelingen gekozen om makers en ontwerpers te ondersteunen.

Zo werden we al in april-mei 2020 binnen onze Regelingen Vormgeving, Architectuur, en Digitale cultuur direct geconfronteerd met een forse toename van het aantal aanvragen. Dat terwijl we allemaal thuis werkten en commissievergaderingen op afstand moesten gebeuren. Gelukkig kon iedereen individueel digitaal zijn werk blijven doen en ook de commissieleden konden in deze nieuwe digitale situatie op een redelijk goede manier al die adviezen bespreken en met elkaar beoordelen. Het blijft bizar dat het gelukt is al onze processen en interacties zonder fysiek contact te continueren. Mijn waardering voor alle collega's en adviseurs die in deze moeilijke omstandigheden met zoveel hart en ziel hun werk zijn blijven doen is enorm. We hebben in 2020 uiteindelijk honderden extra aanvragen ontvangen binnen onze regelingen. We hebben daarom zo snel mogelijk een deel van de steunpakketten binnen deze regelingen ingezet waardoor we alleen al in 2020 zo'n tachtig extra projecten in deze basisregelingen hebben kunnen ondersteunen.

De Regeling Internationalisering hebben we in de zomer van 2020 veranderd naar TPIS, de Tijdelijke Procedure Internationale Samenwerking. Er kon niet internationaal gereisd worden, maar wél internationaal worden samengewerkt. Mensen konden op relatief eenvoudige wijze een aanvraag doen bij deze tijdelijke regeling om die internationale samenwerking juist op te zoeken. Sinds de zomer van 2020 zijn er binnen TPIS meer dan honderd internationale samenwerkingen mogelijk gemaakt. Dit heeft de sector wendbaarder en weerbaarder gemaakt en zorgt ervoor dat er bij de herstart van het reizen al veel nieuwe internationale netwerken zijn aangeboord. Dat is voor de ontwerpsector ontzettend belangrijk

Begin 2021 introduceerden we ook de Regeling Experiment voor makers die met een eenvoudig in te dienen aanvraag en na een verkorte adviesprocedure bij een positief besluit direct aan de slag konden gaan. Dat leidt tot verrassende en vernieuwende projecten van makers die vaak niet eerder een aanvraag bij het fonds hadden gedaan. Van de meer dan honderd aanvragen sinds februari dit jaar zijn er inmiddels meer dan dertig experimenten gestart.

Vanuit de extra steunmiddelen zijn ook twee open oproepen uitgezet voor de professionalisering van de ontwerppraktijk. We hebben ontwerpbureaus en makers uitgenodigd: 'Ga nadenken over wat de crisis voor gevolgen heeft voor de wijze waarop je je praktijk organiseert. Dat kan over samenwerking gaan of over dienstverlening, dat kan eigenlijk over van alles gaan, maar vraag hulp of betrek expertise van anderen daarbij'. Ook hiermee hebben we tientallen bureaus en makers kunnen helpen. Binnen Talentontwikkeling hebben we met de covid-19-steun dit jaar zo'n twintig extra beurzen beschikbaar gesteld voor de lichting 2022. Juist voor talenten was het in de lockdown lastig om aan hun netwerk te bouwen en het werk te laten zien en zich verder te ontwikkelen. De komende post-covid jaren zal talentontwikkeling binnen en buiten het kunstvakonderwijs voor het fonds een belangrijk speerpunt blijven.

Daarnaast zijn we met forse extra bedragen uit de steunpakketten twee nieuwe programma's gestart: Bouwen aan talent (BAT) en de Vouchers Ruimtelijk Ontwerp (VRO). In BAT investeren we een kleine twee miljoen en in VRO zo'n zes miljoen.

Bouwen aan talent (BAT) gaat over het creëren van nieuwe verbindingen tussen jonge ontwerpers en de gevestigde bureaus. We zagen al langere tijd binnen de architectuursector dat zij elkaar niet goed weten te vinden. We zijn daarom in 2020 gestart met een kleine oproep waarbinnen we bureaus vroegen wat voor onderzoek ze gedurende drie maanden zouden willen begeleiden in samenwerking met een startende ontwerper. We hebben toen twaalf bureaus gekoppeld aan twaalf ontwerpers, met heel verrassende resultaten. Afgelopen voorjaar hebben we de oproep verbreed naar het gehele ontwerpveld, dus nu ook gericht op vormgeving en digitale cultuur. Uit de vele aanvragen zijn 31 bureaus geselecteerd. 148 jonge ontwerpers hebben op hun onderzoeksvoorstellen gereageerd. Die brede oproep herhalen we momenteel nog eens. Met dit programma stimuleren we vijf dingen die voor de sector heel belangrijk zijn: verdieping van de praktijk van de startende ontwerper, verbreding vanuit het bureauperspectief en nieuwe vormen van opdrachtgeverschap, ondernemersvaardigheid van startende talenten en nieuwe netwerken.

'We willen daar de kracht van ontwerp inzetten omdat dat kan zorgen voor nieuwe perspectieven, voor nieuwe vormen van verbeelding.'


Het andere grote programma, de Vouchers Ruimtelijk Ontwerp (VRO), koppelt ontwerpkracht aan de vier centrale thema's van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Europa staat midden in een aantal grote maatschappelijke transitieopgaven – de problematiek van energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteit en verdichting of juist krimp. We willen daar de kracht van ontwerp inzetten omdat dat kan zorgen voor nieuwe perspectieven, voor nieuwe vormen van verbeelding. Maar ook constateren we dat de kennis over die ontwerpkracht, of toegang tot ontwerpkracht bij decentrale overheden in het hele land, nog vaak niet goed genoeg wordt gebruikt. Daarvoor hebben wij de vouchers ontworpen, zodat decentrale overheden en semipublieke organisaties die ontwerpkracht kunnen inschakelen. We hebben een breed netwerk van partijen die met deze problematiek van transitie bezig zijn, en we zijn actief bezig om die overheden aan hen te koppelen. Want je wil dat goede voorbeelden ook op andere plekken kunnen worden toegepast. Dat je net als in de wetenschap elkaars kennis deelt en kijkt hoe je oplossingen wellicht elders voor minder geld kan toepassen. Dit doen we met verschillende open oproepen. Nu vijf maanden sinds de start van het programma hebben we honderden geïnteresseerden weten te bereiken en dat zullen we in de komende periode continueren.

Minstens zo belangrijk is de Open Oproep Research, Act en Reflect. We beogen hiermee grassroots organisaties te bereiken die andere perspectieven vertegenwoordigen op onze samenleving en zich niet automatisch een plek hebben toegeëigend in het systeem van de BIS of de door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen, maar die wel een belangrijke stem zijn in het veld en met hun programma's bijdragen aan een meer cultureel diverse en inclusieve creatieve industrie. Ook daarvoor hebben we een aparte procedure ontworpen waarbij we een grote investering in een aantal instellingen hebben kunnen doen zoals The Black Archives in Amsterdam en het Teaching Design-onderzoek uit Rotterdam. Dit najaar herhalen we deze oproep nog een keer. We hopen dat deze groep instellingen uiteindelijk een vast deel van de infrastructuur uitmaken van het ontwerpveld dat we vertegenwoordigen.

Was in het begin van de crisis coulance en directe ondersteuning van belang, wat kon het fonds betekenen voor de creatieve sector toen duidelijk werd dat deze crisis er een van een lange(re) termijn is?

De covid-19-crisis heeft ons continu gedwongen adaptief te reageren op wat we kunnen betekenen voor de sector. Ook nu anderhalf jaar in deze crisis, kijken we naar onze rol in de komende jaren. Moeten we nieuwe accenten aanbrengen in ons beleidsplan? Wij denken op basis van wat wij zien, dat de drie thema's talentontwikkeling, professionalisering en internationalisering de komende jaren heel belangrijk zullen zijn om de ontwerpsector verder te ontwikkelen. De komende maanden gaan we daarover meer gesprekken voeren om te zien of dat budgettair tot verschuivingen leidt in onze meerjarenbegroting voor deze beleidsperiode. En ik hoop ook heel erg dat we de ruimte krijgen om deze beleidsperiode te verlengen, omdat het raar voelt om volgend jaar al te gaan schrijven aan een volgende beleidsperiode. We, en dan bedoel ik de volle breedte van de culturele en creatieve industrie, zijn net weer opgestart en hebben meer tijd nodig.

Waar geld wordt verdeeld, ontstaat ook kritiek. Hoe kijk jij aan tegen de mogelijkheden die zijn geboden, en aan wat ermee is gedaan binnen de sector?

Je kunt niet alles repareren wat deze crisis doet. In het begin was iedereen heel bang dat de instellingen zouden omvallen en wat we daarmee zouden kwijtraken niet zouden kunnen herstellen. Het kritische rapport van de Boekmanstichting 'Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund' refereert ook aan de noodzaak om toen te kiezen voor het in stand houden van een basisdeel van de culturele infrastructuur. Met de reserves die sommige instellingen hebben opgebouwd door de steun, kunnen ze de komende jaren sterker uit de crisis komen. Je hoopt tegelijkertijd op solidariteit in de sector waarbij de instellingen hun zzp'ers van opdrachten zijn blijven voorzien. Solidariteit is een belangrijk principe dat linkt aan de Fair Practice Code. Zonder solidariteit zal je zien dat veel zzp'ers voorgoed uit de cultuursector verdwijnen en gaan werken in andere sectoren zoals de bouw of retail waar een grote schaarste aan personeel is en je vaak beter betaald wordt. Dat zou een enorme aderlating voor de sector betekenen in termen van kracht en talent. We moeten beter omgaan met de mensen die met passie in onze sector werken anders creëren we onze eigen variant van de 'brain drain' uit de wetenschap en de zorg. Het is daarom heel belangrijk dat de Fair Practice Code in de culturele sector juist nu gaat worden nageleefd. Wij als fonds hebben een verantwoordelijkheid om aanvragen en ook lopende ondersteuningen te toetsen op toepassing van de code in de gehele keten van de sector. Dat betekent dat cultuurproducties op fatsoenlijke en realistische begrotingen zijn gebaseerd. De consequentie hiervan is dat er bij een gelijkblijvend budget voor de sector minder gesubsidieerde producties tot stand kunnen komen maar dat we als sector wel veerkrachtiger worden.

Hoe kan de creatieve sector sterker uit de crisis komen en welke lessen kunnen er geleerd worden uit die crisis?

Er zijn natuurlijk ongelofelijk veel lessen te trekken. Als je kijkt naar ons werkveld: de publieke ruimte heeft een ander blikveld gekregen door de anderhalvemetersamenleving, evenementen en publiekspresentaties worden hybride georganiseerd, muziek wordt uitgevoerd gericht op andere vormen van beleving, kijk bijvoorbeeld naar de projecten uit de Regeling Upstream: Music x Design. Dat betekent dat de sector naar allerlei nieuwe vormen van dienstverlening gaat en daar zullen we ons op blijven richten. Onlangs hebben de zes rijkscultuurfondsen met CLICKNL in opdracht van minister van Engelshoven de innovatielabs gelanceerd, waarbinnen de komende tijd grote onderzoeksprojecten starten over wat we kunnen leren van de afgelopen anderhalf jaar op het gebied van digitalisering, ruimtelijke inrichting en nieuwe werkwijzen of verdienmodellen bij producties. De open call met een budget van zo'n drie miljoen euro opent 30 september 2021.

Waar wil je als fonds de nadruk op leggen in de komende tijd?

We voelen een grote verantwoordelijkheid naar en voor de sector. De jaarbegroting is in 2021 van twintig miljoen naar meer dan dertig miljoen gegaan. De organisatie is uitgebreid om alle aanvragen te begeleiden en kennisdeling te ondersteunen. We hebben honderden extra projecten mogelijk kunnen maken en hebben gezorgd dat die extra gelden geland zijn bij de ontwerpers die we bedienen. We zijn hard bezig om de kennis die uit al deze ondersteunde projecten komt te bundelen en toegankelijk te maken.

Op de lange termijn zullen we gericht blijven op het stimuleren van artistieke kwaliteit, experiment/onderzoek en het bevorderen van professionalisering en goed opdrachtgeverschap. Want als wij kunnen bijdragen aan de koppeling van het kwaliteitsbegrip vanuit de ontwerpwereld aan actuele thema's, dan denk ik dat we precies doen waarvoor we als fonds zijn opgericht. We blijven ons inzetten om het unieke talent van ontwerpers en makers te verbinden aan sectoren binnen én buiten het culturele domein, nationaal en internationaal. En natuurlijk blijven we met name het intrinsieke talent een duwtje geven om naar vrije ruimte op zoek te gaan. Dat is het mooiste wat we als fonds kunnen betekenen.


Foto: Online lezing GAG Architect met architect Donna van Milligen Bielke i.s.m. Fontys

meer nieuws

toekomstiglandelijklezingen.gif

5 en 12 nov: Lezingen Toekomstbestendig landelijk gebied

14 oktober 2021

Begin november organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee lezingen in het kader van de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied. In de lezingen zoeken we de verdieping op omtrent de thema's van de open oproep.
Met twee online lezingen op 5 en 12 november bieden we inhoudelijke verdieping op de verschillende relevante thema's binnen Toekomstbestendig landelijk gebied, en stimuleren we kennisuitwisseling, een belangrijke pijler van de regeling.

In de lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on' van 5 november kijken we naar het landschapsecologisch systeem en hoe gerelateerde uitdagingen ons kunnen helpen bij een duurzame en toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied. De lezing 'Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens' van 12 november staat in het teken van de experimenten die zich afspelen binnen de Taskforce Korte Keten en Voedselbos Ketelbroek. Beide bieden relevante handvatten voor het denken over en ontwerpen aan de toekomst van het landelijk gebied.

Lezing: Toekomstbestendig landelijk gebied – what's going on
5 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Dirk Sijmons en Martha Bakker
Meer informatie

Toekomstbestendig landelijk gebied – Circulaire systemen en korte ketens
12 november 2021 (12.00 – 13.30 uur)
Sprekers: Jan Willem van der Schans en Wouter van Eck
Meer informatie

De lunchlezingen zijn online en voor iedereen toegankelijk, ook als u niet deelneemt aan de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied.
supertoyssupertoys.jpg

35 ervaren bureaus geselecteerd in Open Oproep Bouwen aan talent

14 oktober 2021

In de tweede Open Oproep Bouwen aan talent zijn 35 ervaren ontwerpbureaus geselecteerd. In het tweede deel van de open oproep, die nu uitstaat, worden zij gekoppeld aan talentvolle, startende makers of ontwerpers om samen gedurende drie maanden aan een actuele ontwerpopgave te werken. Heb je interesse, bekijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen.
In reactie op de tweede Open Oproep Bouwen aan talent voor ervaren ontwerpbureaus ontving het Stimuleringsfonds uit de breedte van de creatieve industrie 49 uiteenlopende voorstellen. De aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit voorzitter Tanja Koning (zelfstandig curator en programmeur), Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect), Ward Janssen (curator digitale en visuele cultuur), Lotte van Laatum (zelfstandig productontwerper), Iris Ruisch (managing director M-ODE), Marcel Schouwenaar (The Incredible Machine), Michael Snitker (productontwerper een creative technologist) en Esther Verra (talent development TETEM).

Zij selecteerden 35 gedegen voorstellen, met relevante opgaves die goed aansluiten bij de eigen expertise en van belang zijn voor het ontwerpveld. De geselecteerde ontwerpbureaus bieden een plek aan startende ontwerpers en makers waar zij kennis en ervaring kunnen opdoen en hun netwerk kunnen vergroten, waar zij voldoende begeleiding ontvangen, en waar tegelijkertijd ruimte is voor eigen inbreng en een ander geluid van een nieuwe generatie.

selectie
De volgende ontwerpbureaus werden geselecteerd:

Atelier Blik
Bakken & Baeck
Bas Kosters Studio
Bureau LADA
Buro Now
DOOR architecten
Heleen Klopper
House of Thol
Humade
Inside Outside
Isaac Monté
Johannes Verwoerd Studio
Kossmandejong
Marjan van Aubel
NEXT architects
Prinsen.Studio
RAAAF
Richard Niessen
Rubén Dario Kleimeer
Site Practice
Stichting FIBER
Stichting The Image Society
StoneCycling
Studio Anne Ligtenberg
Studio Bernhard Lenger
Studio Elisabeth Klement
STUDIO INEKEHANS
Studio Kars
Studio Marije Vogelzang
Studio RAP
Studio Simone Post
Studio SociaalCentraal (voorheen Joes + Manon)
Supertoys Supertoys
Thijs de Zeeuw – Landschapsarchitect
VANTOT
studiorapkeramiekprintingsmall.jpg
Studio RAP

Lees hier meer over de geselecteerde ontwerpbureaus en onderzoeksvoorstellen.

vervolg
De geselecteerde voorstellen worden meegenomen in het vervolg van deze Open Oproep Bouwen aan talent voor startende ontwerpers. Zij kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de voorstellen van de geselecteerde ontwerpbureaus. Na selectie en succesvolle matching van de startende ontwerpers met het onderzoeksvoorstel van het ontwerpbureau, kunnen beide partijen het samenwerkingstraject starten.

baskostersstudiojoy.jpg
Bas Kosters Studio
baskit.jpg

16-24 okt: Dutch Design Week tips

11 oktober 2021

Van 16 tot en met 24 oktober 2021 vindt de Dutch Design Week in Eindhoven plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is op meerdere locaties aanwezig. Daarnaast worden op verschillende locaties projecten gepresenteerd die zijn ondersteund vanuit de regelingen van het Stimuleringsfonds. Hieronder een overzicht met tips van onder andere tentoonstellingen en (interactieve) presentaties.
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent
Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van ontwerp, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen in artistiek en professioneel opzicht. De lichting van 2021 is nu in beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Tijdens de Dutch Design Week zijn deze portretten te zien in de tentoonstelling 'Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presents talent' in het Klokgebouw.

Talent Talks
Het Stimuleringsfonds organiseert op 18 en 20 oktober 2021 Talent Talks: zeven talkshows waarin opkomende ontwerptalenten met elkaar in gesprek gaan over actuele thema's die bepalend zijn in hun werk en praktijk. Wil je hierbij aanwezig zijn, meld je dan aan.

Embassy of Health
Maak kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert met 'Chronic Health – vital changes for a caring society' elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.
beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png
Embassy of Health. Beeld: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek

Conferentie Een thuis voor alle jongeren
Op zaterdag 23 oktober organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Jongeren Woonlab (TU/e Urban Labs, Springplank, Stichting Woonbedrijf Eindhoven), Stichting Zwerfjongeren Nederland en Kansfonds de conferentie 'Een thuis voor alle jongeren' als onderdeel van de Embassy of Inclusive Society op het Ketelhuisplein. Tijdens de conferentie gaan (social) designers in gesprek met bestuurders, politici en ondernemers over hun concepten en ervaringen in het traject Nieuwe woonconcepten voor dak- en thuisloze jongeren van het Stimuleringsfonds en wordt de publicatie 'Meer dan een dak boven je hoofd' uitgedeeld.

De Nacht Club
In De Nacht Club ontmoet je mensen die je niet kent. Dat voelt onwennig, en een beetje onveilig. Maar als je het doet groeit juist je gevoel van veiligheid. De Nacht Club is een veilige plek voor onveilige onderwerpen. Daarvoor is het nodig om bestaande scripts rond participatie te doorbreken. Geen avonden met beamers en inspraak, maar intieme ontmoetingen in het donker. De missie van De Nacht Club is om te onderzoeken hoe intimiteit kan bijdragen aan zinvolle interactie tussen mensen en systemen.

Encounter
Hoe zou het zijn om te logeren in je eigen toekomst? Net als voorgaande jaren presenteert HET project ENCOUNTER haar nieuwste ontwikkelingen op de Dutch Design Week. Voor ENCOUNTER#10, logeren in je eigen toekomst, maakte Joost van Wijmen twee filmportretten over het verblijf van 55-plussers in het huis van een 85-plusser. Zij ervaren in de woning van de ander het leven dat hen misschien zelf te wachten staat.

Project Pomace
Project Pomace is een gezamenlijk ontwerponderzoek waarbij ontwerpers, makers en academici uit Nederland en Turkije betrokken zijn. Het onderzoekt de intrinsieke circulaire kwaliteiten van de oude olijfteeltpraktijken in Karaburun en de mogelijkheden van olijvenpulp als grondstof voor biomassa.

Driving Dutch Design
Thom Bindels is onderdeel van de expositie Driving Dutch Design in het Pullman Hotel. Een tentoonstelling van 17 ontwerpstudio's die luisteren om de wereld te zien. Kijk door de grijze gebieden in een wereld van verwondering, schoonheid en vragen. Ontdek de gezichtsvelden die verder gaan dan het eerste gezicht.

Slow Down
Ontwerper Antoine Peters presenteert in de Microlab Hall twee nieuwe Space Garments, en het resultaat van 1,5 jaar ontwikkelen: zijn lenticulaire weefsel. Het doorbreken van de traditionele relatie tussen toeschouwer, kleding en textiel. Verstoring van de verhouding met als doel vertraging, onbalans en verandering van perspectief te veroorzaken.

Adaptable Auxetics
In Adaptable Auxetics in de Fuutlaan hal probeert Pi Lab willekeurig gegenereerde auxetische structuren toe te passen in Objects with Agency - objecten die zich kunnen aanpassen aan hun omgeving. Pi Lab zoekt partijen die geïnteresseerd zijn om samen mogelijke toepassingen in de zorg en architectuur te verkennen.

HOW&WOW BASK IT! (foto bovenaan)
HOW&WOW BASK IT! is een initiatief van Crafts Council Nederland in samenwerking met Adrianus Kundert, ontwerper en medeoprichter van Basketclub. HOW&WOW BASK IT! neemt je mee in de wereld van mandenmakerij en onthult de vele aspecten van driedimensionaal weven: de specifieke kenmerken, creatieve technieken, nieuwe implementaties, culturele uitwisseling en natuurbehoud.

VISSER & MEIJWAARD in collaboration
Ontwerpstudio Visser & Meijwaard presenteert in het Albert van Abbehuis een overzicht van de meest recente werken die de toepassing van diverse materialen en technieken toont. Vanuit een fascinatie voor 'form follows function' zoekt Visser & Meijwaard naar nieuwe toepassingen voor de esthetiek die verscholen ligt in alledaagse producten door te spelen met materiaalgebruik, context en schaal.

2108260130.jpg
VISSER & MEIJWAARD in collaboration

Manifestations
De expositie Manifestations in de Melkhal biedt een podium aan jonge makers die aan de hand van hun werk nieuwe technologieën en diverse toekomstbeelden presenteren aan publiek. De festivalbezoeker wordt uitgenodigd na te denken over de rol van technologie in de toekomst, wat er mis kan gaan, maar ook hoe technologie op een sociale en humane manier kan worden ingezet.

Met onder andere een presentatie door SETUP van een installatiedrieluik Accept & Work door Merijn van Moll en Ruben van de Ven, over de verborgen arbeidersklasse achter A.I. De installaties geven een blik in de wereld achter Mechanical Turk; Amazons online marktplaats voor menselijke klikwerkers die A.I.'s trainen. Welk soort samenleving faciliteren we hiermee en wie plukken hier de vruchten van?

Soft Space
Soft Space is een overzichtstentoonstelling van de nieuwste werken van studio Alissa+Nienke. Een plek voor ontstressen, interactie met je omgeving en voor het verkennen van de wereld om ons heen. De materialen laten je verwonderen en ontspannen, tonen de natuurlijke windstroom, reflecterende kleuren of helpen je letterlijk te ademen.

Waste Based Glazed Brick
Dit jaar is Studio Mixtura een nieuwe samenwerking aangegaan met StoneCycling. Binnen deze samenwerking hebben ze een collectie gecreëerd met nieuwe op afval gebaseerde oppervlakteontwerpen die zowel voor gevel- als binnenwandbekleding kunnen worden gebruikt.

Raw Color
Raw Color opent haar studio om het proces en de resultaten van hun onderzoek naar klimaatverandering te delen. Temperature Textiles varieert van gebreide dekens tot sjaals en sokken. Het textiel is ontworpen om klimaatgegevens te dragen. Enerzijds zijn het esthetische dragers van informatie die de kijker helpen om over de kwestie te informeren. Anderzijds voorzien de textiele objecten de gebruiker van warmte.

beeldmariakoijckfotograafevaglasbeek.png

Chronic Health – vital changes for a caring society

11 oktober 2021

Maak op de Dutch Design Week kennis met verrassende coalities die de samenleving gezonder maken. De Embassy of Health presenteert elf vitale veranderingen voor een (ver)zorgende samenleving en zet je aan het denken over je eigen gezondheid en die van je omgeving.
Een goede gezondheid is afhankelijk van veel factoren. Behalve de kwaliteit van de medische zorg en technologische ontwikkelingen bepalen vooral ook onze leefstijl, de kwaliteit van onze sociale contacten en woon- en werkomgeving onze gezondheid. Al die elementen zijn bovendien onderling verbonden en dat maakt gezondheidsbevordering behoorlijk complex.

Maak in 'Chronic Health – vital changes for a caring society' kennis met elf makers van de gezonde samenleving. Ontdek hoe zorgprofessionals, onderzoekers, buurtbewoners, patiënten, studenten, lokale makers, woningcorporaties, supermarkten, techbedrijven, kunstenaars en ontwerpers met elkaar samenwerken aan een breder, diverser, inclusiever en duurzamer zorglandschap.

In de expositie zijn vier door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten opgenomen:

Redesigning Psychiatry
Redesigning Psychiatry, een initiatief van onder meer Reframing Studio, is een innovatienetwerk waarin ontwerpers, filosofen, experts en ervaringsdeskundigen samen met een aantal innovatieve organisaties een toekomstbeeld ontwikkelen voor de geestelijke gezondheidszorg in 2030. De basisgedachte van Redesigning Psychiatry is dat het de complexe interacties binnen mensen, tussen mensen en tussen mensen en hun omgeving zijn die ervoor zorgen dat mensen vastlopen. Die nieuwe kijk vraagt om een nieuwe benadering van de GGZ die de ontwerpers helpen te verbeelden.

FysiekFabriek
FysiekFabriek is een initiatief van de ontwerpers Aurore Brard en Lotte de Haan. Zij brengen mensen met een fysieke beperking, cliënten van woonorganisatie Fokus, in contact met ontwerpers en makers om gezamenlijk nieuwe praktische hulpmiddelen te ontwikkelen. Met Marieke ontwikkelden ze bijvoorbeeld een elektronische koekjesdispenser. Marieke zit in een rolstoel en heeft een beperkte hand- en armfunctie. Met de dispenser kan zij haar hulphond makkelijker belonen als hij iets goed doet.

Een chronisch gezonde Van Deysselbuurt
Jongerencoach Imad Aoulad Taher kent de leefwereld van de jongeren in Amsterdam-West. 'Tien jaar geleden was ik een van hen. Ik spreek de taal van de straat. Voor deze groep is al jaren niets gedaan.' Nu wel. Met sport als middel coacht Imad buurtjongeren op hun levenspad, door hen uiteenlopende taken in de buurt te geven. Imads Stichting IMD huist in een van de winkelpandjes in de Van Deysselstraat, die dankzij een samenwerking van ontwerpersnetwerk Cascoland, woningbouwvereniging Rochdale, stadsdeel Nieuw-West en buurtbewoners beschikbaar kwamen voor ondernemers uit de buurt. Zorgorganisatie Humanitas DMH werkt samen Cascoland om de groei van het sociale weefsel in de buurt te versterken door deze netwerken van informele zorg aan de bestaande formele zorg te verbinden.

Land en Hand
Onder invloed van industrialisatie en globalisering zijn de relaties tussen landschap, het beschikbare materiaal een vakmanschap vervaagd. Maar door de klimaatcrisis is het nodig om weer na te gaan denken over onze omgang met het landschap om ons heen. Land & Hand, een project van KETTER&Co, brengt in verschillende provincies mbo-studenten, ontwerpers, overheden en relevante partners samen in projecten die de potentie van het landschap onderzoeken. Zo biedt het Drentse veen bijvoorbeeld mogelijkheden voor nieuwe wellness-producten. Alle projecten komen samen in een digitale 'Maakkaart van Nederland'.

praktische informatie
Titel: Chronic Health – vital changes for a caring
Datum: 16 t/m 24 oktober 2021
Tijd: 11.00 – 18.00 uur
Locatie: Hal 3, Klokgebouw, Strijp-S, Eindhoven (plattegrond)
Toegang: Het Klokgebouw is toegankelijk met een DDW-ticket

Embassy of Health
'Chronic Health – vital changes for a caring society' is een expositie van de Embassy of Health, één van de World Design Embassies. In deze ambassades voor de toekomst denken allianties van partners na over maatschappelijke uitdagingen. Samen met ontwerpers werken zij aan oplossingen en ontwikkelen ze nieuwe perspectieven voor de wereld van morgen. De Embassy of Health is een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Waag, Philips Experience Design, Máxima MC, DesignLab Universiteit Twente, Health~Holland, AMS-IX, Health Hub Utrecht en Dutch Design Foundation.

Conferentie Embassy of Health
De transitie naar 'chronische gezondheid' en een gezonde samenleving zijn het thema van de Embassy of Health-conferentie op 22 oktober 2021 in het Klokgebouw. Hoe ontwerpen we een gewenste toekomst met AI als stakeholder in deze toekomst? Hoe zetten we onze talenten in om bij te dragen aan een gezond landschap? Onder andere speculatief ontwerper Frank Kolkman, Marleen Stikker (directeur Waag), Bas Bloem (hoogleraar Radboud UMC) en Irene Fortuyn (social designer) gaan daarover in gesprek met elkaar.

Beeld bovenaan: Maria Koijck, fotograaf Eva Glasbeek
batwebsitev04.gif

Ronde 2: Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor startende makers en ontwerpers

11 oktober 2021

Het Stimuleringsfonds zoekt startende makers en ontwerpers binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject van drie maanden met ervaren ontwerpers of ontwerpbureaus. Er zijn in deze tweede ronde 38 plekken beschikbaar bij verschillende ontwerpbureaus en -praktijken binnen de gehele breedte van de creatieve industrie. Startende makers en ontwerpers kunnen zich vanaf nu inschrijven op voorstellen die zijn ingediend door ervaren ontwerpbureaus. Reageren kan tot en met 8 november 2021.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie biedt met deze oproep de mogelijkheid aan startende makers en ontwerpers om samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Het traject betreft een werkperiode van drie maanden, waarbij de starter direct zal samenwerken met een ervaren professional om een specifiek onderwerp verder uit te diepen.

Van 9 augustus t/m 13 september konden ervaren ontwerpers en ontwerpbureaus hun onderzoeksvoorstel indienen. Dit betrof een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment. Een externe adviescommissie heeft hieruit 38 aanvragen geselecteerd.

Tot en met 8 november 2021 kunnen startende makers en ontwerpers zich inschrijven op een van deze geselecteerde voorstellen. Op basis van de motivatie en het profiel maakt een externe adviescommissie een match tussen ervaren ontwerpbureau en de starter. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan beide partijen. Inschrijven op een van de opgaven is relatief makkelijk en kost weinig tijd.

indienen
Startende makers en ontwerpers kunnen zich tot en met 8 november inschrijven op een van de geselecteerde onderzoeksvoorstellen van de ontwerpbureaus.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

blauw2020.png
Wanneer kan je een bijdrage aanvragen, hoe gaat dit in z'n werk en waar moet je op letten? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds organiseren in 2021 opnieuw gezamenlijk een onli... meer >
oproepenfreshperspectives6.png
Het Stimuleringsfonds roept mid-career makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een samenwerkingspartner een voorstel in te dienen, gericht op de aanpak van een actuele maatschappelij... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader