stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018

Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
'Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.'

'Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.'

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
'Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.'

'Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game'


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
'De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio's en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel 'excited', want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio's in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio's krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.'

'Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio's van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.'

'Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords'


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
'Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.'

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
'Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.'

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
'Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.'

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

meer nieuws

koosbreenweb.png

Interview Koos Breen | Experiment x ambitie

21 februari 2019

Een klassiek grafisch ontwerper is Koos Breen niet. In samenwerkingsprojecten met uiteenlopende makers onderzoekt hij de grenzen van het vak waarin hij is opgeleid. Hij werkt veel in opdracht, en die zijn vaak grafisch georiënteerd. Maar daar begint verandering in te komen. Afgelopen jaar concentreerde hij zich vooral op eigen initiatieven en de ontwikkeling van zichzelf als 'interdisciplinair ontwerper'. De ruimte hiervoor kreeg hij door een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Op dit moment werkt Koos Breen aan twee objecten die hij gaat tentoonstellen in Madrid. Hij is gevraagd voor de expositie waarvoor tien ontwerpers een ontwerp maken bij tien boeken van uitgeverij Corraini Editions. Ook staat er een show in Brussel op de planning en reist hij in april naar Milaan om daar, net als afgelopen jaar, werk te presenteren. Vorig jaar deed hij dat met het door hemzelf opgerichte multidisciplinaire collectief Better Known As. Dit jaar sluit Koos zelf aan bij MORPH, een groepspresentatie van meerdere interdisciplinair werkende ontwerpers.

Naar aanleiding van de expositie op de Salone del Mobile in 2018 werd Koos door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de grafische stijl en set voor debatserie For the Record te ontwerpen. 'Een grote opdracht waarvoor ik heb gewerkt met kunstenaar Jeannette Slütter. Het is zoveel leuker om een totaalbeeld neer te kunnen zetten dan alleen de graphics', vertelt Koos. 'Samenwerken is heel leerzaam vooral als je dat doet met makers uit andere disciplines. Juist dat soort samenwerkingen zoek ik op. Behalve praktische kennis over mij onbekende technieken als weven en keramiek, geeft het ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'
lonnekevanderpalenkoosbreen01web.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

beurs
Leren door samen te werken was ook het uitgangspunt voor het plan dat Koos ontwikkelde voor de talentontwikkelingsbeurs. 'Veel van de samenwerkingen die ik initieerde bleven op afstand. Ik werkte vaak samen met mensen uit het buitenland, maar kon het me niet permitteren naar hen toe te gaan, ook al zou dat de samenwerking versterken. Afgelopen jaar heb ik dat wel kunnen doen, wat me veel goede contacten heeft opgeleverd. Door de beurs heb ik verder veel kunnen experimenteren en materiaalonderzoek kunnen doen. Ook heb ik de documentatie van mijn werk kunnen optimaliseren. Voor elk werk heb ik een eigen set gebouwd om het daarin te fotograferen; veel werk, maar daardoor komen niet alleen mijn ontwerpen maar ook mijn visie sterk naar voren.'

'Behalve praktische kennis geeft samenwerken ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'


Om feedback te krijgen op zijn manier van werken nam Koos Breen afgelopen jaar ook twee coaches in de hand: productontwerper Bertjan Pot en curator Matylda Krzykowski. Met hen wisselde hij ideeën uit over het presenteren van zijn werk, projectteksten, keuzes ten aanzien van samenwerking en, niet onbelangrijk, ze openden deuren voor hem. 'Ik heb sowieso geleerd dat ik niet te terughoudend moet zijn in het benaderen van anderen. Vaak vinden ze het heel leuk als je belangstelling hebt. Ik wilde al langer graag samenwerken met Nadine Goepfert. Ze werkt op veel verschillende vlakken en heeft een studio in Berlijn. Ik dacht dat zij een samenwerking niet zou zien zitten, ze heeft al zo verschrikkelijk veel gedaan. Maar toen ik haar benaderde was ze heel enthousiast en bleek ze mij nota bene al langer te volgen. Heel grappig.'

ambitie
Het enthousiasme dat uit zijn werk spreekt, komt ook in ons gesprek duidelijk naar voren. Het is dan ook niet zo gek dat Koos ietwat overmoedig was in zijn subsidieaanvraag. 'Ik heb wel gemerkt dat mijn plan veel te ambitieus was', vertelt hij lachend. 'Natuurlijk is het heel belangrijk om ambitie te laten zien, maar ik wilde alles in een jaar proppen. Dat was niet helemaal realistisch. Zo'n jaar moet je juist ook gebruiken om focus aan te brengen.'

Wat hij subsidieaanvragers verder wil meegeven? 'Zorg voor goed beeldmateriaal! Ik heb me zeker gerealiseerd dat zo'n commissie heel veel andere aanvragen te lezen en te zien krijgt. Als ze dan naar iets leuks kunnen kijken, helpt dat enorm. En sowieso is goed beeldmateriaal belangrijk, dát is je werk, althans míjn werk.'

copycat
Vorm speelt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol in het werk van Koos. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden die vormen bieden en het is de vorm die vaak de inhoud van zijn werk bepaalt. Koos maakt daarbij gebruik van wat hij zelf noemt 'associatieve morfologie': de ene vorm leidt tot de volgende en toeval speelt daarbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor een sterke samenhang in zijn werk, aangezien ook het ene werk uit het andere voortkomt.

lonnekevanderpalenkoosbreenxnadinegoepfe.jpg
Samenwerkingsproject met Nadine Goepfert. Foto: Lonneke van der Palen

Het werk van Koos is dus erg op vorm gericht en hij is zich altijd bewust van de representatie van zijn werk. Dat zijn ontwerpen en de esthetiek ervan anderen aanspreken, ontdekte hij al toen hij nog studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Hij deed mee aan een groepstentoonstelling met andere studenten op de Salone del Mobile toen iemand hem erop attent maakte mensen te hebben zien lopen met een tas waarop zijn werk stond afgebeeld. Een groot ontwerpbureau dat ook op de beurs presenteerde, bleek de tassen te hebben gemaakt en verkocht ze zonder dat Koos daar toestemming voor had gegeven of überhaupt iets van wist. 'Ik ben lid van de BNO en heb meteen advies ingewonnen. Daar heb ik veel aan gehad, zo kreeg ik het advies het bedrag dat ik als schadevergoeding wilde te verdubbelen, zodat er onderhandelingsruimte was. Het was een enorm toeval dat ik erachter kwam dat mijn ontwerp was gebruikt. Maar ik heb gelukkig een goede vergoeding gekregen.'

In de toekomst wil hij graag samenwerken met een duo, het liefst werkzaam in de architectuur; weer een nieuwe discipline. Zijn werk ontwikkelt zich steeds meer in de richting van setdesign. Het is dan ook niet zo gek dat Koos in de toekomst graag de scenografie van dansvoorstellingen zou maken. 'Heel mooi lijkt me hoe er dan weer een nieuwe dimensie aan je werk wordt toegevoegd waar je in je ontwerp ook rekening mee moet houden.'

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Dit interview is de tweede uit een reeks van drie. Eerder spraken we met Marjan van Aubel over experimenteren, samenwerkingen en professionaliseren. In de komende weken volgt een interview met Suzanne Oude Hengel.

Afbeelding boven: Still uit Platform Talent video door Studio Moniker.

vacatureapplicatieeninformatiebeheerder.png

Vacature Applicatie- en informatiebeheerder

21 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol. Het Stimuleringsfonds heeft op dit moment 26 medewerkers.
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een:

Applicatie- en informatiebeheerder (m/v)
24 uur per week


functie-inhoud
Als applicatie- en informatiebeheerder zorg je ervoor dat subsidieregelingen op tijd in onze nieuwe digitale aanvraagomgeving (AIMS) worden opengesteld voor aanvragers. Je past in overleg met coördinatoren aanvraag- en verantwoordingsformulieren aan per subsidieregeling. Waar nodig pas je de workflow in AIMS aan, zodat de applicatie zo goed mogelijk aansluit op de bedrijfsprocessen. Je zorgt ook voor gerichte rapportages uit onze database, zodat we onze data kunnen monitoren en evalueren. Je adviseert over benodigde functionaliteiten in AIMS, je rolt nieuwe releases uit en informeert collega's over wat er veranderd is en wisselt kennis uit met andere fondsen. Je bent het aanspreekpunt bij vragen en problemen, maakt handleidingen en geeft trainingen aan medewerkers. Tenslotte onderhoud je contact met onze externe systeembeheerder en softwareleveranciers.

functie-eisen
kennis en werkervaring als applicatie- en informatiebeheerder
HBO werk- en denkniveau
ervaring met BI (Crystal Reports) is een pré, geen vereiste
op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied
ervaring met projectmanagement
uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
proactief en samenwerkingsgericht (zowel intern als extern)
snelle schakelaar tussen probleem en oplossing
uitstekende beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

arbeidsvoorwaarden
Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het gaat in eerste instantie om een aanstelling voor een jaar. Verlenging behoort tot de mogelijkheden. Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.696 en maximaal € 3.809 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties
Motivatiebrieven, waarin wordt ingegaan op aantoonbare werkervaring en deskundigheid kunnen, inclusief CV, tot en met dinsdag 19 maart 2019 worden gemaild naar [email protected], gericht aan Odilia Arlaud. Voor inlichtingen over de functie kunt u contact opnemen met Odilia Arlaud,
010 - 436 16 00. De eerste gespreksronde is gepland op dinsdag 26 maart 2019.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
rapportvisitatiecommissie2018.png

Visitatiecommissie oordeelt positief over functioneren rijkscultuurfondsen

14 februari 2019

In opdracht van het ministerie van OCW heeft een commissie van zes het beleid en de dagelijkse praktijk van de zes rijkscultuurfondsen geëvalueerd, te weten het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Fonds Podiumkunsten, het Mondriaan Fonds, het Nederlands Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het algemene oordeel van de commissie is zeer positief. Naast lof voor de fondsen bevat het rapport ook aanbevelingen voor verbeteringen. Het volledige rapport is hier te lezen.
De commissie prijst de ontwikkeling die de fondsen sinds de vorige visitatie hebben doorgemaakt: 'De visitatiecommissie is van mening dat de cultuurfondsen goed tot uitstekend functioneren. De door de fondsen aangeleverde zelfevaluaties geven een helder inzicht in de wijze waarop de fondsen de aanbevelingen van de visitatie 2014 hebben opgepakt. Ook de bijgevoegde tevredenheidsonderzoeken, stakeholdersonderzoeken, beleidsplannen en jaarstukken geven een goed beeld van de strategie, het beleid en de resultaten van de fondsen. Tijdens de bezoeken aan de fondsen heeft de commissie met verschillende gesprekspartners in open gesprekken vrij van gedachten kunnen wisselen. Zij heeft professionele instellingen aangetroffen met betrokken medewerkers, gezichtsbepalende directeuren en competente raden van toezicht.'

De commissie moedigt de fondsen aan verder te werken aan het inzichtelijk maken van de maatschappelijke effecten van hun beleid. Het ministerie wordt geadviseerd hiertoe een concreet kader op te stellen.

De commissie bestond uit:
Mijntje Lückerath-Rovers (voorzitter), hoogleraar Corporate governance Tilburg University
Naima Azough, zelfstandig adviseur en moderator in het sociaal domein
Felix De Clerck, directeur Kunstenpunt Vlaanderen en Brussel
Sonja de Leeuw, hoogleraar Mediacultuur Universiteit Utrecht
Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation
Jacqueline Gerritsma (secretaris), zelfstandig adviseur

Een visitatie van de cultuurfondsen vindt eens in de vier jaar plaats. De commissie werkte aan de hand van een door de minister opgesteld protocol en evalueerde zowel de kwaliteit van uitvoering als de strategische beleidsvoorbereiding. Woensdag 13 februari werd het rapport door de minister in ontvangst genomen.

downloads

arnamackicweb.jpg

Voorwaarden Deelregeling Talentontwikkeling verruimd voor architecten

14 februari 2019

Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen voortaan tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.
Om in aanmerking te komen voor de beurs Talentontwikkeling mogen aanvragers niet langer dan vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Voor architecten en aanverwante disciplines bleek deze voorwaarde beperkend te werken. Sinds 31 december 2014 zijn zij namelijk verplicht eerst twee jaar beroepservaring op te doen voordat zij kunnen worden ingeschreven in het Architectenregister en de beschermde titel architect, stedenbouwkundige, tuin- en landschapsarchitect of interieurarchitect mogen voeren.

De inschrijving in het Architectenregister wordt daarom voortaan door het Stimuleringsfonds gezien als diplomamoment. Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen tot vier jaar na inschrijving in het register aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

Door de voorwaarden van de Deelregeling Talentontwikkeling voor architecten en aanverwante disciplines te verruimen, hoopt het Stimuleringsfonds de drempel te verlagen en meer aanvragen voor de werkbeurs uit deze hoek te ontvangen. Het aantal aanvragen van architecten blijft namelijk achter ten opzichte van ontwerpers en makers werkzaam in vormgeving en digitale cultuur. De verruiming van de voorwaarden biedt architecten bovendien meer gelegenheid een eigen visie op ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen te formuleren voor zij een aanvraag indienen. Dit vraagt gezien de complexiteit van hun vakgebied meer tijd dan in andere vakgebieden het geval is.

De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is woensdag 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Foto bovenaan: Arna Mačkić studeerde in 2010 af aan de afdeling Architectonisch Ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie en werd in 2014 ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling.
vacaturestagiairjanuari2019.png

Vacature stagiair(e)

9 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol.

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een stagiair(e).
wat houdt de stage in?
De stagiair(e) houdt zich hoofdzakelijk bezig met het organiseren en bijwonen van bijeenkomsten waarin de regelingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de uitkomsten van ondersteunde projecten en de toekomst van de activiteiten van het fonds worden besproken. Voor deze bijeenkomsten, die op het fonds maar ook in regio worden georganiseerd, nodigt de stagiair(e) makers, adviseurs van het Stimuleringsfonds, experts en andere stakeholders uit, begeleidt de bijeenkomsten en doet op hoofdlijnen verslag van de uitkomsten. De conclusies van deze bijeenkomsten vormen samen een belangrijke schakel in het formuleren van het beleidsplan 2021 – 2024 van het Stimuleringsfonds. Kortom, een uitdagende en inspirerende stage die ook voldoende ruimte biedt voor een eigen onderzoek.

wat levert het je op?
Je krijgt een unieke kans om inzicht te krijgen in de stand van zaken binnen de creatieve industrie en de visie op kwaliteit van projecten binnen architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van je professionele kennis en projectmatige vaardigheden. Daarnaast leer je door de bijeenkomsten veel makers en betrokkenen in de creatieve industrie kennen.

wie en wanneer
Deze stage, voor een HBO of WO student, betreft drie dagen per week (in principe woensdag, donderdag en vrijdag) op het Stimuleringsfonds. We zijn gevestigd in het Groothandelsgebouw in Rotterdam naast het Centraal Station. De voorkeur gaat uit naar een stagiair(e) die beschikbaar is voor de periode van maart 2019 t/m half december 2019 (in overleg). Van kandidaten verwachten we dat ze zelfstandig en secuur kunnen werken, een pro-actieve houding, gevoel voor taal en affiniteit met het werkveld van het fonds hebben. Het fonds stelt een stage- en reisvergoeding beschikbaar.

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, adviseurs, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

interesse?
Motivatiebrieven kunnen, inclusief CV, zo spoedig mogelijk worden gemaild naar [email protected], gericht aan Aline Knip. Voor vragen bel 010 436 16 00.
loader

het fonds

subsidies

actueel

tipstipstips.png
Talent is er om ontplooid te worden. Dat vraagt onder meer om tijd, concentratie en ruimte voor experiment. Om deze ruimte mogelijk te maken biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkbeurzen... meer >
vacaturestaftalentontwikkelingfeb2019.png
Talentontwikkeling is een van de speerpunten van het fonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt jaarlijks een selectie talentvolle ontwerpers en makers in de professionalisering en o... meer >
loader
loader
loader