stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018

Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
‘Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.’

‘Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.’

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
‘Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.’

‘Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game’


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
‘De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio’s en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel ‘excited’, want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio’s in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio’s krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.’

‘Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio’s van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.’

‘Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords’


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
‘Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.’

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
‘Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.’

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
‘Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.’

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

meer nieuws

openoproepinterieureninterdisciplinarite.png

Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit

12 juli 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.

Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fonds nodigt ontwerpers uit met een onderzoeksvoorstel te komen waarin expertise uit diverse disciplines wordt ingezet voor een ruimtelijk ontwerp, waarin het betrekken van verschillende gebruikers of deelnemers centraal staat en die leidt tot een brede toegankelijkheid voor een divers publiek.
ruimtelijke beleving
Er is een groeiend besef van de mogelijkheden en meerwaarde die een goed ontworpen ruimte in gebruik en beleving kunnen opleveren. Hoewel het vakgebied vaak wordt weggezet als laatste schakel in een ontwerpopgave, verbetert het intelligent verbinden en toepassen van elementen als licht, geluid, materiaal, kleur, geur, textuur en technologie de kwaliteit en ervaring van een ruimte. Het inzetten van kennis uit diverse disciplines geeft een impuls aan de ontwikkeling van vernieuwende ontwerpen. Ook kennis uit bijvoorbeeld de wetenschap kan hierin een rol spelen. Om tot de beste resultaten te komen is in een vroeg stadium van het ontwerpproces de betrokkenheid van diverse expertises nodig. Toch lijken veel bestaande onderzoeken zich vaak te beperken tot een experimentele fase of een incidentele toepassing.

oproep
Het fonds stelt ontwerpers in de gelegenheid om voorbeeldstellende onderzoeksprojecten op te zetten die vertrekken vanuit een integrale ontwerpbenadering van een ruimte waarin toegankelijkheid en inclusiviteit centraal staan. Dien een voorstel in voor nieuwe methodieken, concepten of benaderingswijzen die ingaan op actuele, maatschappelijke opgaven en tendensen. Het onderzoeksvoorstel kan diverse vormen hebben, denk aan experiment in materiaal en techniek, ontwerpend onderzoek, theoretisch onderzoek of een interventie om bijvoorbeeld fysieke of psychische drempels te verlagen of interactie te bevorderen. De uitkomst of presentatievorm kan zowel een materieel, conceptueel, tijdelijk, veranderend of een performatief karakter hebben.

Voor deze Open Oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in totaal € 80.000 beschikbaar. De maximale bijdrage per project is € 20.000.
Let op: Het is niet mogelijk om aan te vragen voor reguliere of reeds lopende opdrachten.

indienen
Ontwerpers kunnen een voorstel indienen tot en met woensdag 3 oktober 2018. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch of per e-mail contact opnemen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie via 010-4361600 of per e-mail via Dominique Geelen, stafmedewerker Architectuur of Eva Roolker, coördinator Vormgeving. Ook kunt u via hen een afspraak maken voor het spreekuur op woensdag 5 september 2018 waarin u ideeën, vragen en opmerkingen over de oproep kunt voorleggen.
aestheticsofexclusion.jpg

Toekenningen tweede ronde Digitale cultuur 2018: games, inclusiviteit en meer

10 juli 2018

De toekenningen van de tweede ronde Digitale cultuur in 2018 zijn bekend. De ronde leverde wederom een rijk palet aan projecten op. Dertien aanvragen werden ondersteund. Het viel de commissie op dat (cross-over) projecten op het gebied van games deze ronde sterk vertegenwoordigd waren. Daarnaast viel op dat een aantal projecten in deze ronde zich richt op het thema inclusiviteit - of juist het gebrek hieraan - binnen het digitale domein.
De tweede subsidieronde in 2018 van de Deelregeling Digitale cultuur leverde een kleine 70 aanvragen op. De adviescommissie heeft dertien projecten kunnen ondersteunen, waarmee het beschikbare budget van € 200.000 volledig is benut. Het totaal aangevraagde bedrag oversteeg meer dan vijf keer het beschikbare budget waardoor de adviescommissie zeer scherpe keuzes moest maken, met als resultaat dat zij heeft moeten prioriteren binnen de positief beoordeelde voorstellen.

sterke vertegenwoordiging games
Aanvragen op het gebied van games waren in deze ronde sterk vertegenwoordigd. Sinds games zijn ondergebracht bij de Deelregeling Digitale cultuur in 2017, heeft slechts een zeer beperkt aantal game-aanvragen geleid tot een ondersteuning. Commissielid Adriaan de Jongh (voor)zag deze trend en publiceerde recent een artikel op zijn website met tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

drie games ondersteund
De kwaliteit van de game-aanvragen lag in deze tweede ronde opmerkelijk hoog. In totaal zijn drie aanvragen ondersteund voor de ontwikkeling van een game, of een project waarin game-elementen een belangrijke rol spelen.

'Bernband’ is een sci-fi pixelartgame van game-ontwikkelaar Tom van den Boogaart waarin je als speler een futuristische stad ontdekt.
2Awesome Studio ontving een startsubsidie om onderzoek te doen naar ´player death´ methodes en invloed van ‘speed running’ - oftewel gaming tegen de klok - op de moeilijkheidsgraad van levels.
Corina Maduro ontwikkelt met haar team bestaande uit Paul Bierhaus en Erica Gasataya een aantal prototypes van de biografische game ´Sisterhood´, waarin de speler op interactieve wijze kennismaakt met het levensverhaal van een aantal unieke vrouwen uit de geschiedenis.

Het fonds is positief over de ontwikkeling dat verscheidene game-aanvragers erin is geslaagd een onderscheidende visie en relevantie voor het multidisciplinaire veld van de digitale cultuur uit te dragen in hun aanvraag. De commissie was overtuigd dat deze drie games bijdragen aan de verdieping van het brede vakgebied van Digitale cultuur.
energyrush.jpg
Energy Rush, 2Awesome Studio

projecten op gebied van inclusiviteit

WORM Rotterdam ontvangt ondersteuning voor de ontwikkeling van een platform dat de mate van inclusiviteit in open source structuren zoals Wikipedia bevraagt en daarin tracht in te grijpen.
Sjoerd ter Borg op zijn beurt onderzoekt samen met een team van ontwerpers en onderzoekers hoe computer vision en machine learning gebruikt kunnen worden om de esthetische veranderingen samenhangend met gentrificatie in steden te analyseren.
Het project ‘Unclearing My Library’ richt zich op de doorontwikkeling van een feministische zoekmachine in de context van bibliotheken en bevraagt op kritische wijze de mechanismen van in- en uitsluiting van bestaande zoeksystemen.

alle toekenningen
Bekijk hier het overzicht van alle toekenningen. (Aan sommige toekenningen zijn aanvullende voorwaarden verbonden. Over deze projecten wordt in een later stadium gecommuniceerd.)

aankomende deadlines
Er zijn in 2018 nog twee momenten om een aanvraag in te dienen voor de deelregeling Digitale cultuur: 8 augustus en 17 oktober 2018. Overweeg je een voorstel in te dienen? Leg je concept tijdig voor aan een van de stafmedewerkers. Lees meer over de deelregeling.

alpinehomepages.jpg
Alpine Home Pages, Jan Robert Leegte

Foto bovenaan: ‘Aesthetics of Exclusion’, Sjoerd ter Borg

sx18keepitpodcastbykaylinbalderramaweb.png

Vouchers voor deelname SXSW 2019

6 juli 2018

Tot 20 juli 2018 staat de ‘panelpicker’ voor het conferentieprogramma van South by Southwest 2019 open voor voorstellen. Nederlandse deelnemers die weten door te dringen tot het officiële programma van het festival, kunnen in aanmerking komen voor ondersteuning van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de vorm van een voucher voor reis- en verblijfskosten.
South by Southwest (SXSW) vindt plaats van 8 t/m 17 maart 2019 in Austin, Texas. Het festival kent een uitgebreid programma op het gebied van muziek, technologie, film en alle mogelijke cross-overs tussen deze disciplines. SXSW is een showcasefestival, waarin vooruitstrevende ontwikkelingen en ideeën vaak voor het eerst met een publiek worden gedeeld. Het is dé plek waar de grote technologiebedrijven, start-ups, kunstenaars en makers elkaar ontmoeten.

hoe werkt de panelpicker?
De conferentie van SXSW heeft een open structuur. Dat wil zeggen dat iedereen met een idee of onderwerp voor een sessie, workshop of presentatie dit in kan dienen via de zogenaamde panelpicker. Uit de honderden inzendingen die het festival vanuit de hele wereld ontvangt wordt een programma samengesteld. De panelpicker voor de conferentie staat open tot 20 juli 2018. Overige festivalonderdelen kennen verschillende deadlines.

hoe kom ik in aanmerking voor een voucher?
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelt zes vouchers ter beschikking voor een bedrag van maximaal € 3.000, bedoeld voor reis- en verblijfskosten van individuele deelnemers. Voorwaarde is dat de ontvanger is geselecteerd voor deelname in een van de volgende programmaonderdelen: de track ‘interactive’ binnen het conferentieprogramma, de Virtual Cinema expo of het SXSW Art program.

Deelnemers aan andere festivalonderdelen zoals de Trade show of de verschillende award competities komen niet in aanmerking voor ondersteuning, tenzij hier zwaarwegende argumenten voor zijn. Het conferentieprogramma bestaat uit talloze grote en kleine deelsessies, het fonds verstrekt maximaal twee vouchers per sessie.

selectie
Het fonds speelt geen rol in de selectie van de voorstellen in de panelpicker. Wil je weten of je in aanmerking komt voor een voucher dan is het raadzaam om eerst contact op te nemen met het fonds, voordat je een voorstel indient bij SXSW. Bij eventuele selectie door SXSW is de bedenktijd om definitief ja te zeggen namelijk zeer kort. Het toekennen van de vouchers gaat op volgorde van aanmelding, nadat een bevestiging van selectie door SXSW bij het Stimuleringsfonds is ingediend.

indienen
Aanvragen voor een voucher kunnen uitsluitend via de online aanvraagomgeving worden gedaan. Selecteer hierbij de ronde ‘Voucher - SXSW 2019’. Aanvragen kan tot uiterlijk 1 februari 2019 zolang de zes vouchers nog niet zijn verstrekt.
Let op: Het is niet mogelijk om via de reguliere voucherprocedure aan te vragen voor deelname aan SXSW.

meer informatie
Voor meer informatie over de SXSW voucherprocedure kunt u contact opnemen met Joris van Ballegooijen via [email protected] of bel 010-436 1600.

Foto bovenaan: Kaylin Balderrama, SXSW
vacaturemedewerkersecretariaat.jpg

Vacature medewerker secretariaat

4 juli 2018

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar versterking op het secretariaat
Medewerker secretariaat
32 uur per week

Het fonds zoekt een energieke en klantgerichte medewerker. De secretariaatsmedewerker geeft secretariële en administratieve ondersteuning aan de medewerkers binnen het fonds en fungeert als helpdesk voor aanvragers omtrent de online aanvraagomgeving van het fonds. Hij/zij functioneert binnen het team bedrijfsvoering en wordt aangestuurd door de controller.

kennis en vaardigheden
mbo werk- en denkniveau;
minimaal 2 jaar recente en relevante werkervaring
uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift;
secretarieel-administratieve vaardigheden;
organisatorische vaardigheden;
klant- en servicegericht;
proactief en accuraat;
communicatief vaardig;
vaardigheden in het omgaan met kantoorautomatisering en IT;
ervaring met registratiesystemen en relatiebeheer; en
affiniteit met de terreinen waarop het fonds actief is.

het takenpakket van de secretariaat medewerker bestaat uit het volgende:
a. Geeft secretariële ondersteuning aan de leiding en medewerkers.
neemt de telefoon aan, geeft algemene informatie en/of verbindt door
ontvangt bezoekers en is algemeen aanspreekpunt voor collega’s;
bereidt vergaderingen logistiek voor en maakt de verslagen;
verzorgt de inkomende en uitgaande post;
beheert agenda’s;
regelt catering en algemene facilitaire ondersteuning; en
verzorgt logistieke voorbereiding en ondersteuning bij in- en externe activiteiten.

b. Geeft administratieve ondersteuning.
beheert het (digitale) archief;
relatiebeheer en diverse kleine administraties;
ondersteunt bij het beheer van archief en bibliotheek;
houdt dossiers bij en archiveert stukken;
beheert de kantoorbenodigdheden; en
verzorgt tekstverwerkingswerkzaamheden.

c. Geeft inhoudelijke ondersteuning.
ondersteunt de (senior) stafmedewerkers bij de uitvoering van de deelregelingen;
fungeert als helpdesk voor aanvragers omtrent de online aanvraagomgeving;
verzorgt het administratief proces binnen de aanvraagcyclus;
verricht operationele en logistieke ondersteuning bij de uitvoering van communicatie-
activiteiten en activiteiten in het kader van programma’s en projecten.

diversiteit
Het fonds ambieert een brede diversiteit in het team, onze activiteiten, de partners en in publieksbereik en nodigt daarom nadrukkelijk mensen met verschillende achtergronden in afkomst en cultuur uit om te solliciteren.

arbeidsvoorwaarden
Het Stimuleringsfonds biedt een werkomgeving waarin collega’s in hoge mate van betrokkenheid samenwerken in en met de cultuursector. Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het betreft een gecombineerde functie waarbij zelfstandig gewerkt wordt binnen een team. Indiensttreding binnen deze functie is zo spoedig als mogelijk is.
Secretariaatsmedewerker is een schaal 7 functie. Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.245,01 en maximaal € 2.926,11 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties en procedure
Motivatiebrieven, waarin ingegaan wordt op aantoonbare werkervaring en deskundigheid inclusief CV, kunnen tot en met 22 juli 2018 worden gemaild naar [email protected] o.v.v. vacature medewerker secretariaat en gericht aan Myrthe Kramer, Secretariaat. Ben je in juli/augustus op vakantie? Geef dat dan even aan in de begeleidende mail. We zoeken dan naar een geschikt moment om elkaar te spreken en/of te reageren.

inlichtingen
Voor inlichtingen over de functie kan contact worden opgenomen met Myrthe Kramer, Secretariaat. Voor inlichtingen over de functie is zij bereikbaar op tel. 010-436 16 00.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
solar.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives #2

3 juli 2018

Uit de 29 voorstellen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de tweede Open Oproep Fresh Perspectives zijn vijf nieuwe voorstellen geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage. Het gaat hierbij om bijzondere vormen van samenwerking tussen een ontwerper, maker of studio en een gerenommeerde kennispartner. Samen werken zij aan maatschappelijke vraagstukken, waaronder bewustwording rondom privacywetgeving, de problematiek rondom bodemdaling en een onderzoek naar de esthetische kwaliteit van zonnepanelen.
De oproep – met als doel ontwerpers en partijen met een sterke maatschappelijke of kennispositie samen om de tafel te krijgen – leverde een mooie variëteit aan voorstellen op. De inzendingen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Albert Herder (architect bij STUDIONINEDOTS en docent Academie van Bouwkunst in Amsterdam), René Post (onderzoeker en ondernemer op het vlak van digitale cultuur), Yassine Salihine (ontwerper en docent design research KABK) en Tanja Koning (programmeur op het vlak van kunst, wetenschap & technologie).

van privacywetgeving tot circulaire viaducten
De ingediende voorstellen tonen aan dat ontwerpers en makers, afkomstig uit alle sub-domeinen van de creatieve industrie, beschikken over een grote mate van ambitie en betrokkenheid om vanuit hun praktijk bij te dragen aan alternatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. In twee van de geselecteerde voorstellen gaat het daarbij om het creëren van bewustzijn door inzicht te geven in complexe processen. Zo onderzoekt het Utrechtse medialab SETUP de gevolgen van de recent ingevoerde AVG privacywetgeving in een samenwerkingstraject met het Rathenau Instituut. Ze werken verschillende speculatieve scenario’s uit, op basis waarvan beleidsmakers en publiek zelf een visie kunnen vormen. Ontwerpers Kummer & Herrman ontwikkelen samen met kennispartner Deltaris een internationale campagne over de gevolgen van bodemdaling, een onderschat probleem met ingrijpende gevolgen.
sinkingcitiesaglobalurbanchallenge.jpg
Sinking Cities - A Global Urban Challenge, Kummer & Herrman Ontwerpers

Duurzaamheid is net als vorig jaar een belangrijk thema bij veel aanvragers. Marjan van Aubel richt zich samen met Energy Centrum Nederland op de esthetische kwaliteit van zonnepanelen in het kader van de energietransitie. Architectenbureau Rademacher de Vries doet binnen een breed consortium vergelijkbaar onderzoek naar de esthetische kant van gerecycled beton. Ook ontving het fonds verschillende projectvoorstellen op het gebied van gezondheidszorg. Dit leidde tot de selectie van De Wijsheidcoach, een project in de vorm van een applicatie die communicatie tussen patiënten en artsen, familie en omstanders in de laatste levensfase ondersteund.

indruk commissie
De commissie spreekt van een kwalitatief sterke ronde. Wel merkt ze op dat veel makers zich beter bewust zouden moeten zijn van hun positie. In plaats van producten tentoon te stellen op beurzen en designplatforms zouden makers vaker de straat op moeten en hun werk moeten presenteren in de directe omgeving van de gebruiker. De commissie heeft de verwachting dat de nu toegekende ontwikkelingsbijdragen zullen leiden tot waardevolle samenwerkingen en sterke, relevante producten. De selectie omvat projecten die vertrekken vanuit architectuur, vormgeving en digitale cultuur en zijn daarmee tekenend voor de veelzijdigheid van de Nederlandse creatieve industrie.

De geselecteerde projecten zijn:

Big 7 vs de Kano Club - SETUP
De Wijsheidcoach - GainPlay Studio
Future Solar - Marjan van Aubel
Sinking Cities - Kummer & Herrman Ontwerpers
Het Circulaire Viaduct - Rademacher de Vries Architecten

Eind 2018 presenteren de geselecteerde deelnemers de resultaten van het ontwikkeltraject aan de commissie en wordt bij een positief resultaat een bijdrage voor realisering toegekend.

Foto bovenaan: Future Solar, Marjan van Aubel

loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
sx18keepitpodcastbykaylinbalderramaweb.png
Tot 20 juli 2018 staat de ‘panelpicker’ voor het conferentieprogramma van South by Southwest 2019 open voor voorstellen. Nederlandse deelnemers die weten door te dringen tot het officiële program... meer >
openoproepresidencyaritajapan2019.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2019 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunste... meer >
loader
loader
loader