stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018

Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
‘Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.’

‘Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.’

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
‘Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.’

‘Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game’


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
‘De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio’s en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel ‘excited’, want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio’s in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio’s krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.’

‘Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio’s van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.’

‘Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords’


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
‘Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.’

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
‘Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.’

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
‘Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.’

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

meer nieuws

stichtingbeeldenstormprofessionalisering.jpg

Extra middelen voor het Stimuleringsfonds: meer ruimte voor talent en experiment

20 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in de periode 2018 – 2020 een aanvullend bedrag van ruim 4 miljoen euro ter beschikking stellen aan de creatieve industrie ter versterking van de internationalisering van de sector, het bevorderen van talentontwikkeling en het aanjagen van experiment, zo maakte minister Ingrid van Engelshoven van OCW bekend.
Het Stimuleringsfonds is verheugd dat het met deze middelen onder andere een Open Oproep voor Werkplaatsen Creatieve Industrie kan uitzetten. Het fonds wil daarmee makers stimuleren in het opzetten van nieuwe onderzoeken en experimenten, in samenwerking met werkplaatsen in zowel het publieke als private domein. Op deze plekken komen verschillende sectoren samen: van makers uit de ontwerpdisciplines tot wetenschap, overheidssectoren en de industrie. Hiermee vormen ze essentiële knooppunten binnen de creatieve industrie en dienen ze als katalysator voor vele vernieuwende (culturele) projecten.

Ook zal binnenkort de Open Oproep Talentontwikkeling in Internationale Context van start gaan. De oproep richt zich op ontwerpers die behoren tot de top van de creatieve industrie en die een bijzondere samenwerking aangaan met een internationale instelling, organisatie of bedrijf.

‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie.’


‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie. Er is veel behoefte en vraag naar extra middelen voor onderzoek en experiment om de snelle (technologische) ontwikkelingen in onze sector en in de samenleving op creatieve, kritische en innovatieve wijze te kunnen duiden’, stelt Syb Groeneveld, directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

‘Het Stimuleringsfonds krijgt met deze intensiveringen niet alleen de mogelijkheid om snel aansluiting te zoeken bij de beleidsprioriteiten die de minister neerlegde in haar visiebrief 'Cultuur in een open samenleving', maar ook de ruimte om werk te maken van een aantal aanbevelingen uit het sectoradvies ontwerpsector van de Raad voor Cultuur dat onlangs verscheen. Samen met de sector zullen we de verdere invulling van deze extra middelen de komende periode verder concretiseren’, aldus Groeneveld.

Foto: Stichting Beeldenstorm
openoproepturkijeruslandegyptemarokko4.png

Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

19 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers, makers, curatoren en culturele organisaties in Nederland op een plan in te dienen voor een project dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve samenlevingen. De open oproep nodigt culturele partijen uit om zich samen met een lokale partner te buigen over een actueel vraagstuk, observatie of ontwikkeling in Turkije, Rusland, Egypte of Marokko. In het project dient sprake te zijn van een gelijkwaardige samenwerking tussen partijen.
In de vier landen waar de open oproep zich op richt is sprake van snelle groei van steden waarbij nieuwe relaties ontstaan tussen straatcultuur, identiteit, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. Het toe-eigenen van de stad door verschillende partijen – grassroots en top-down, publiek en privaat, gevestigd en opkomend – gebeurt op verschillende manieren, zowel in het fysieke als virtuele domein. Ontwerpers worden gevraagd om actuele thema’s die zich verhouden tot de stad, haar omgeving en gebruikers te agenderen, te bevragen of oplossingen aan te dragen. Dit vraagt om cross-disciplinaire en contextgevoelige samenwerkingen op het snijvlak van cultuur, nieuwe media, technologie, ambacht, maatschappij en nieuwe economie.

samenwerking
Het projectteam (de Nederlandse en lokale partners) neemt een standpunt in ten opzichte van duurzame en inclusieve samenlevingen binnen het thema waar het project zich op richt. Het plan geeft inzicht in de manier waarop en waarom verschillende belanghebbenden bij het project worden betrokken. Projecten kunnen diverse vormen aannemen van artistiek, speculatief of ontwerpend onderzoek tot de implementatie van een pilot, interventie of campagne. Het perspectief van Turkse, Russische, Egyptische of Marokkaanse zijde is cruciaal en dient verankerd te zijn in het project.

focus
Dit is een vervolg op de eerste serie Open Oproepen gericht op deze vier landen die het Stimuleringsfonds eerder uitschreef. Na de bevindingen van de eerste serie open oproepen wordt nu nadrukkelijker opgeroepen tot projecten die zich verhouden tot de disciplines in de velden van vormgeving en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.

indienen
Indienen kan vanaf 1 december 2018 tot en met 21 januari 2019 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch via 010-4361600 of per e-mail contact opnemen met Yasmin Kursun via [email protected] of Zineb Seghrouchni via [email protected].
1anoukbeckersweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2019

18 september 2018

Onlangs zijn achtentwintig ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Ieder van hen ontvangt een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk.
drie extra beurzen voor het interdisciplinaire werkveld
Al enkele jaren constateert de adviescommissie dat een groot aantal jonge makers interdisciplinair werkt of met hun praktijk meerdere vakgebieden bestrijkt. Zij krijgt bijvoorbeeld portfolio’s onder ogen van documentairemakers die een ontwerpopleiding hebben gevolgd of productontwerpers die digitale cultuur inzetten om bestaande netwerken in de samenleving te bevragen. Om deze makers, die weliswaar een herkenbare affiniteit met het ontwerpveld hebben, maar zich niet sterk positioneren binnen een van de disciplines, te ondersteunen stelt het fonds in de periode 2018-2020 drie extra beurzen beschikbaar voor makers werkzaam op de grensvlakken van de creatieve industrie en beeldcultuur.

indruk commissie
Op basis van 220 portfolio’s en motivatiebrieven zijn 53 kandidaten geselecteerd voor het indienen van een ontwikkelplan. De adviescommissie bestaande uit Valentijn Byvanck (voorzitter), Tanja Koning, Petra Heck, Gerben Willers, Arna Mackic, Joost Emmerik, Toon Koehorst, Floor van Ast en Branko Popovic heeft op basis van deze ontwikkelplannen over achtentwintig dossiers een positief advies uitgebracht. De adviescommissie stelt dat het niveau van de aanvragen op artistiek en creatief gebied hoog is. Het valt op dat deze generatie van jonge makers zich steeds vaker organiseert in een collectief of ander samenwerkingsverband. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich op dit vlak te onderscheiden en elkaars kwaliteiten te versterken.
2philipvermeulenweb.jpg
Installatie 'Flap Flap' van Philip Vermeulen

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen en veelbelovende samenwerkingen. De commissie verwacht dat de jonge makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode 2018/2019 zijn:

Tomas Dirrix (architectuur)
Lena Knappers (architectuur)
Teis De Greve (digitale cultuur)
Mirte van Duppen (digitale cultuur)
Darien Brito (digitale cultuur)
Manetta Berends (digitale cultuur)
Bastiaan de Nennie (digitale cultuur)
Wesley de Boer (interdisciplinair)
Waèl el Allouche (interdisciplinair)
Arif Kornweitz (interdisciplinair)
Koen Steger (interdisciplinair)
Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair)
Philip Vermeulen (interdisciplinair)
Daria Kiseleva (vormgeving)
Jungmyung Lee (vormgeving)
Irene Stracuzzi (vormgeving)
Knetterijs (vormgeving)
Johanna (vormgeving)
Kostas Lampridis (vormgeving)
Arvid & Marie (vormgeving)
Pim van Baarsen (vormgeving)
Théophile Blandet (vormgeving)
Job van den Berg (vormgeving)
Bernhard Lenger (vormgeving)
Ninamounah (vormgeving)
Gino Anthonisse (vormgeving)
Vera de Pont (vormgeving)
Anouk Beckers (vormgeving)

006representatieveafbeelding.jpg
Elvis Wesley

Foto bovenaan: 'Garment Collective' van Anouk Beckers

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png

Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk #4

18 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’s kunnen tot en met 14 november 2018 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide? Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken. Een ontwerppraktijk is onderhevig aan de maatschappelijke veranderingen en is gebaat bij een up-to-date ontwikkelstrategie.

Deze oproep wordt voor de vierde keer uitgezet. Bekijk hier de toekenningen van de eerdere oproepen.

Dien een voorstel in voor een onderzoek naar een passende strategie voor de ontwikkeling en verdieping van je ontwerppraktijk. Benoem de benodigde expertise om de strategie te concretiseren en te implementeren. Besteed in het voorstel aandacht aan de reflectie op ontwikkeling van de eigen praktijk, in relatie tot de positie in het werkveld.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 14 november 2018 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kun je het fonds telefonisch bereiken via 010-4361600. Of per e-mail contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel, stafmedewerker Andrea Kristić of coördinator Eva Roolker. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
ldfweb.jpg

26 Nederlandse ontwerpers tonen werk tijdens London Design Fair 2018

6 september 2018

Van 20 tot en met 23 september vindt de London Design Fair plaats. Het Stimuleringsfonds maakt samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het paviljoen Dutch Stuff mogelijk waar 26 Nederlandse ontwerpstudio’s, collectieven en ontwerpers hun werk tonen.
Na een succesvol debuut in 2017, vindt Dutch Stuff voor de tweede maal plaats in de Old Truman Brewery. Oprichter en curator van het paviljoen Jimmy MacDonald omschrijft zijn fascinatie voor Nederlandse designers als volgt:‘The Netherlands has always been our go-to country for experimental design which is central to the curation of this second edition of Dutch Stuff. As many of the designers have been sourced over the last 10 months we are excited to see where these experiments have led and how they may have manifested in new products and collections by September.’

veelbelovend ontwerptalent
In 2018 krijgen de 26 deelnemers meer ruimte om zich te presenteren, waardoor bezoekers meer gelegenheid hebben om in gesprek te gaan met de ontwerpers, het werk te bekijken en kennis te maken met de achterliggende concepten. Dutch Stuff is bewust opgezet als een eclectische, multidisciplinaire presentatie die de breedheid van de Nederlandse ontwerpdiscipline vertegenwoordigt. Het paviljoen toont meubelontwerp, lichtontwerp, textiel, keramiek en vrije vormgeving, zoals objecten en installaties. De selectie is een mix van veelbelovend ontwerptalent en meer gevestigde namen die in hun werk experimenteren in methodiek, materiaal en samenwerkingsvormen.

Onder de deelnemers zijn alumni van de Deelregeling Talentontwikkeling zoals Alissa+Nienke en Boris de Beijer. Ook ontwerpers die eerder zijn ondersteund voor deelname aan de Salone del Mobile in Milaan doen mee, zoals Earnest Studio en VANTOT.

panelgesprek
Op 20 september van 10.30 tot 12.30 uur organiseert het Stimuleringsfonds in samenwerking met London Design Fair en de Nederlandse Ambassade een paneldiscussie gemodereerd door vormgever Ineke Hans en designcriticus Max Fraser. Samen met enkele van de deelnemende ontwerpstudio’s gaan de moderatoren in het paviljoen in gesprek over de artistieke en professionele kansen en uitdagingen voor Nederlandse ontwerpers op de Britse markt.

deelnemers
VANTOT
lennartlauren
Studio Simone Post
Systemises
Studio Plott
Studio Johan Viladrich
Martijn Rigters
Nina van Bart
Studio Laurids Gallee
Boris de Beijer
Fabian Briels & Hans van Sinderen
REM atelier
Maria Tyakina Studio
Studio Ro-Smit
Atelier van Middendorp
Bart Joachim
Creative Chef
Earnest Studio
Alissa+Nienke
forever studio
Studio Jeroen Wand
Christian Hammer Juhl
OS & OOS
Made by Rens
londondesignfairsophiemutevelianweb.jpg

internationalisering
Het Stimuleringsfonds ondersteunt het paviljoen met een bijdrage vanuit de flankerende middelen van het programma Internationalisering. Door de bijdrage van het fonds kunnen Nederlandse (jonge) ontwerpers hun werkterrein verbreden en zich beter positioneren in het internationale werkveld.

Foto's: London Design Fair, Dutch Stuff 2017 door Sophie Mutevelian

loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’... meer >
openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
loader
loader
loader