stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018

Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
'Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.'

'Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.'

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
'Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.'

'Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game'


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
'De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio's en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel 'excited', want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio's in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio's krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.'

'Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio's van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.'

'Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords'


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
'Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.'

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
'Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.'

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
'Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.'

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

meer nieuws

sciactiviteitenprogrammas2020.jpg

Toekenningen Activiteitenprogramma's 2020

15 januari 2020

Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de culturele en creatieve industrie in Nederland. De 23 instellingen ontvangen samen bijna € 1,5 miljoen voor hun programmering in 2020. De bijdragen variëren van € 27.000 tot € 150.000 per jaarprogramma.
De Deelregeling Activiteitenprogramma's ondersteunt programma's op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of een combinatie van deze disciplines. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage aanvragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van één jaar.

Vanaf 2020 wordt het mogelijk om binnen deze regeling zowel voor een éénjarig- als voor een tweejarig programma in te dienen.

selectie
De adviescommissie onder voorzitterschap van Rutger Wolfson heeft geadviseerd over 41 programma's van instellingen op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Zij vroegen in totaal bijna € 2,8 miljoen aan. De ronde was daarmee ruim overvraagd waardoor de commissie scherpe keuzes heeft moeten maken.

nieuwe initiatieven op het gebied van architectuur en vormgeving
Er is een aantal nieuwkomers binnen de regeling ondersteund. Het betreft vijf instellingen: Independent School for the City, De Dependance, State of Fashion, BlueCity en Onomatopee. De commissie acht het van belang om deze instellingen op het gebied van architectuur alsook op het gebied van vormgeving te stimuleren. Het meerendeel van de genoemde instellingen heeft al eerder projectsubsidies bij het Stimuleringsfonds ontvangen.

Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds vindt het ondersteunen van deze vijf instellingen voor een jaarprogramma belangrijk omdat het de instellingen de kans geeft om door te groeien en zich verder te ontwikkelen als platform binnen de culturele infrastructuur van de creatieve industrie. 'Samen vertegenwoordigen de 23 ondersteunde instellingen een mooi beeld van een dynamische sector', aldus Groeneveld.

Een voorbeeld is de Independent School for the City. De School, een gezamenlijk initiatief van Crimson en ZUS, is een instituut voor 'urbanisten' en een publieke ontmoetingsplek voor professionals die de hedendaagse stad op een interdisciplinaire, conceptuele en pragmatische wijze benadert. De commissie waardeert met name de interdisciplinaire werkwijze en beschouwt de methodiek als een waardevolle aanvulling op de bestaande praktijk. De commissie onderstreept de inclusieve benadering van de School. Het platform experimenteert met nieuwe formats om daarmee niet alleen de inhoud verder te ontwikkelen maar ook een nieuw en breed publiek aan te spreken en aan zich te binden.

De adviescommissie waardeert met name het onderscheidende, agenderende karakter van de programma's. Dit zag de commissie veelal terug in de aanvragen vanuit de digitale cultuur. Een voorbeeld zijn de programma's van The Hmm en van SETUP. Zij verhouden zich tot urgente vraagstukken en spreken niet zozeer óver digitale cultuur maar onderzoeken deze van binnenuit.

digitale cultuur
The Hmm, een kritisch en inclusief platform voor internetcultuur, filtert de overweldigende en snelle wereld van het internet en onderzoekt de impact van onze kliks. Het komend jaar richt het platform zich op onderwerpen als deepfakes, facial recognition, surveillance kapitalisme en TikTok.

Aanleiding voor het programma Sorry. (Van Verantwoorden naar verantwoordelijkheid nemen) van SETUP zijn de vele spijtbetuigingen van verschillende tech-giganten in het afgelopen jaar. Werknemers van o.a. Facebook, Google en Twitter maakten hun wroeging wereldkundig. Van manipulatie en misinformatie tot onzuivere datapraktijken en de opkomst van de aandachtseconomie; deze onderwerpen zijn terug te vinden in hun 'regreditorials'. SETUP probeert deze complexe thematieken toegankelijk te maken voor een breed publiek en zal nieuwe rituelen ontwerpen voor het maken van excuses rondom op technologie gebaseerde schandalen.

reflectie diversiteit en inclusie
Er zijn meerdere programma's die aandacht besteden aan diversiteit, maar over het geheel zijn er weinig instellingen die op een integrale wijze kijken naar diversiteit en inclusie in het programma, netwerk, organisatie en/of publiek. Noemenswaardig is de samenwerking met MBO studenten zoals The Hmm en Tetem voorstellen. Ook Onomatopee richt zich op een breder publiek met het programmaonderdeel CriticALL. Tevens is een programmaonderdeel van Zone2Source interessant als het gaat om culturele diversiteit. In samenwerking met Framer Framed ontwikkelt het platform een programma rond culturele relaties tussen land en mens in diverse locaties in de wereld. Ze nodigen onder andere projecten uit die gaan over het verzet tegen kapitalistische koloniale relaties.

De publieksevents van MacGuffin hebben als inzet om een breder publiek aan te boren en een minder eurocentrisch perspectief in te nemen. Het bevragen van de lokale context van de objecten staat centraal en de invloed van migratie is een terugkerend subthema. Er wordt met diverse internationale partners samengewerkt zoals Darat al Funun (Amman) en het Röhsska Museum (Gothenburg).

De 23 instellingen die een bijdrage ontvangen zijn:

AiR
Architectuurcentrum Nijmegen
BlueCity
CAST
Creative Coding Utrecht
Current Obsession
De Dependance
ExtraExtra
fanfare
Hackers&Designers
Impakt
Independent School for the City
MacGuffin
Onomatopee
Ontwerp Platform Arnhem
Partizan Publik
Platform GRAS
PrintRoom
SETUP
State of Fashion
Tetem
The HMM
Zone2source

Hier is meer informatie over de inhoud van de specifieke programma's per instelling te lezen.

De sluitingsdatum voor de Deelregeling Activiteitenprogramma's in 2020 is 30 september.

indexafdelingbuitengewonezakenkopie.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat

13 januari 2020

Om vernieuwing en diversiteit binnen platforms voor ontwerpkritiek, reflectie en debat aan te moedigen, zette het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie een open oproep uit. Uit de twaalf aanvragen die het fonds ontving, werden vier voorstellen geselecteerd omdat ze bijdragen aan de ontwikkeling van het bestaande discours. Het fonds heeft extra middelen beschikbaar gesteld om deze platforms te ondersteunen en de oproep in 2020 te herhalen vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's.
selectie
De commissie, bestaande uit Juha van 't Zelfde, Kirsten Hannema, Sophie Krier en Toon Koehorst, selecteerde de voorstellen die voorlopen in het verkennen van andere werkvormen om verdieping en/of vernieuwing te bewerkstelligen en voorop gaan in het betrekken van nieuwe doelgroepen bij het bedrijven van ontwerpkritiek, reflectie en debat. Hierdoor vormen de geselecteerde voorstellen een waardevolle aanvulling op het bestaande discours.

De volgende partijen en voorstellen zijn geselecteerd:
A.ZINE, een nieuw perspectief op architectuur
Architectuurverhalen
Social Design Showdown (foto bovenaan)
Afdeling Buitengewone Zaken
FA Situations: Situating Architectural Debate in the Real World
Stichting Failed Architecture Foundation
re: re: design
Stichting Designplatform Rotterdam

Door de keuze van onderwerpen en het toepassen van een andere 'tone of voice' in het nieuwe online magazine 'A.ZINE' maakt Architectuurverhalen een kritische reflectie op de discipline architectuur toegankelijk voor een breed publiek. Het voorstel van Afdeling Buitengewone Zaken onderstreept de noodzaak van kritische reflectie op de werkpraktijk van social design en gaat daarbij uit van 'reflection-on-action' en een continue 'Community of Practice' waarin sterke betrokkenheid van verschillende stakeholders (ontwerpers, opdrachtgevers én opleidingen) centraal staat. Stichting Failed Architecture Foundation onderzoekt met een reeks 'Situaties' hoe 'embodied debate' kan worden georganiseerd door een kritische benadering van scenografie, choreografie, en performatieve rituelen en oefeningen die het fysieke debat stimuleren. In haar voorstel bouwt Stichting Designplatform Rotterdam voort op haar beproefde format genaamd 'Schrijvende ontwerpers pakken het podium' en zet tegelijkertijd in op verdieping door te investeren in schrijf-, presentatie- en discussiekwaliteit binnen het vakgebied.

Wat betreft de inhoudelijke uitgangspunten en thematiek merkt de commissie op dat de geselecteerde voorstellen zich onderscheiden door het alledaagse voorop te stellen in plaats van het uitzonderlijke ontwerp. Hierin ziet de commissie kansen voor het betrekken van nieuwe perspectieven en doelgroepen bij het ontwerpveld.

algemene indruk
De adviseurs signaleren op basis van de inzendingen aan de ene kant een toename van individuele en kleinschalige 'practice based' ontwerpreflectie. De urgentie hierbij zit volgens de commissie niet zozeer in het signaleren van lacunes in de samenleving en ontwerpkritiek. Vooral de ontwikkeling van de beoefenaar zelf, die vanuit een eigen praktijk problemen en lacunes aankaart en/of zichtbaar maakt, is van belang. Van de andere kant zien de adviseurs ook een groeiend aanbod van breed opgezette platforms met verschillende reikwijdte en maatschappelijke urgentie. Deze platforms verbinden stakeholders met elkaar, ook over de grens. Daarbij experimenteren sommige met werkvormen terwijl andere de inhoudelijke verbreding of verdieping opzoeken. Volgens de adviseurs heeft het vakgebied baat bij deze diversiteit van aanpak en is het van belang om verschillende soorten platforms te ondersteunen. Deze diversiteit draagt bij aan de infrastructuur van het discours. Daarom vindt de commissie het jammer dat er niet meer veelzijdigere aanvragen zijn ingediend. Diversiteit op verschillende vlakken is volgens de adviseurs nog een blinde vlek voor vele organisaties, ondanks pogingen van meerdere platforms om dit te omarmen, .

vervolg in 2020
Gezien de aanhoudende urgentie van het onderwerp zal het fonds de oproep in 2020 nogmaals uitschrijven. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor de updates.
saarscheerlings.jpg

Selectie Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten

9 januari 2020

Zes voorstellen zijn geselecteerd uit de dertig voorstellen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet. De oproep wordt in 2020 herhaald.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelde met deze oproep ontwerpers in de gelegenheid met een voorstel te komen dat de gelijkwaardige samenwerking tussen ambachtslieden en ontwerpers versterkt en dat kan leiden tot een duurzame toekomst van het ambacht. Het fonds vroeg om voorstellen voor verkenningen, nieuwe gebruiken en/of toepassingen van traditionele en hedendaagse ambachten.

De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie uit een aanvullend budget dat beschikbaar is gesteld vanuit het ministerie van OCW voor volkscultuur (immaterieel erfgoed) voor drie Rijkscultuurfondsen.

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds dertig voorstellen. Omdat het Stimuleringsfonds samen met het Mondriaan Fonds de oproep had uitgezet, zijn de aanvragen voorgelegd aan adviseurs van het Stimuleringsfonds én van het Mondriaan Fonds. Het Stimuleringsfonds heeft Job Meihuizen en Désiree Hammen gevraagd een selectie te maken: het Mondriaan Fonds vroeg dat aan Luuk Nouwen en Antonio Guzman. In een gezamenlijke vergadering zijn zowel de aanvragen van het Mondriaan Fonds als die van het Stimuleringsfonds besproken en geselecteerd onder voorzitterschap van Barbara Visser.

In de vergadering heeft de adviescommissie alle aanvragen gezamenlijk besproken. De adviseurs namens het Mondriaan Fonds waren leidend in de beoordeling van de aanvragen van dat fonds; de adviseurs namens het Stimuleringsfonds waren leidend in beoordeling van de Stimuleringsfonds-aanvragen. De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:

De innovatieve kwaliteit van het plan, inclusief de beoogde meerwaarde voor het ambacht;
De artistieke / ambachtelijke kwaliteit van het werk van de aanvrager en ambachtsbeoefenaar;
De betrokken deskundigheid en de kwaliteit van het plan van aanpak als geheel (denk hierbij aan diversiteit, inclusiviteit, draagvlak, regionale (culturele) inbedding en spreiding);
De wijze waarop de beoogde werkrelatie tussen ambachtslieden, kunstenaar/vormgever wordt ingericht;
De wijze waarop verbindingen worden gelegd met maatschappelijke partijen en met het publiek.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

Elf aanvragen zijn positief beoordeeld en de aanvragen zijn onderling gerangschikt. Het budget reikt tot de honorering van vijf voorstellen.

selectie
Na uitvoerig beraad zijn de volgende projecten geselecteerd:
Glasvlechterij
Visser & Meijwaard
Archief van de Toekomst
Envisions
Plooiramen en pennentrappen (foto bovenaan)
Saar Scheerlings
Wiep
Christien Meindertsma
Zonnestof
Textielfabrique
Innovatief vlechtwerk
Atelier Remy & Veenhuizen
index1.jpeg
Archief van de Toekomst, Envisions

reflectie
De adviseurs zijn over het geheel genomen positief over de kwaliteit van de aanvragen. Ook de grote hoeveelheid aanvragen stemt de adviseurs positief. De oproep lijkt te beantwoorden aan wat leeft in het veld. Met een positief advies voor elf aanvragen voldoet dus een groot deel van de aanvragen aan het doel en de criteria van de oproep. Helaas is het budget beperkt en konden slechts zes aanvragen worden gehonoreerd.
In de aanvraag van Visser & Meijwaard in samenwerking met Esmé Hofman waarderen de adviseurs de focus op de benadering vanuit het weven en het materiaal, wat goed aansluit op het doel van de oproep. Ook over de samenwerking en vraagstelling van Envisions met het TextielMuseum zijn de adviseurs positief. De adviseurs vertrouwen op een onderscheidend resultaat met de kennis en professionele aanpak van René Veenhuizen en (wederom) Esmé Hofman. Ook wat betreft het voorstel van Saar Scheerlings zijn ze benieuwd naar de kennis van ambachtsbeoefenaar Jankees Goud. In het voorstel van Christien Meindertsma en timmerbedrijf Kuperus & Gardenier sluiten doel en opzet zowel praktisch als inhoudelijk heel mooi aan. In ontwerper Pauline van Dongen en weefexpert Maaike Gottschal zien de adviseurs de juiste partners om hun voorstel naar een hoger plan te tillen.

Het valt de adviseurs op dat de inzet vanuit het ambacht in een aantal voorstellen weinig wordt toegelicht. Bij een aantal aanvragen leidde dat tot onduidelijkheid over de rol van de ambachtsbeoefenaren, die soms beperkt lijkt te blijven tot alleen technische uitvoering. De adviseurs vinden het belangrijk om naar de aanvragers uit te dragen dat het verschil tussen het inzetten of toepassen van een techniek niet hetzelfde is als een ambacht uitvoeren, in lijn met de strekking van de oproep.

vervolg
De oproep wordt in het voorjaar 2020 herhaald. Houd de website en de nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdatum.

Foto: Saar Scheerlings

locatingartscience2mikerijniersephotobyj.jpg

Selectie Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties

9 januari 2020

Vijf voorstellen zijn geselecteerd uit de twaalf aanvragen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet.
Met deze oproep creëert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruimte voor voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven werden gevraagd met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse architectuur, vormgeving en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te maken.

De subsidies worden verstrekt uit de extra middelen die minister Van Engelshoven van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap aan het Stimuleringsfonds beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling en vernieuwing.

selectie
Adviseurs Melle Daamen, René Boer en Annelies Thoelen selecteerden vijf voorstellen:

Pilot Voyage Voyage Voyage
Stichting Bureau Europa
GESAMTKUNST: Het leven een kunst
Stedelijk Museum Amsterdam
De Grote Kunstshow met Bas Kosters
Stichting Musis en Stadstheater Arnhem
Perpetual bèta
The Grey Space in the Middle
N_O_W_H_E_R_E, Imagining the Global City
Stichting Paradox

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds twaalf voorstellen. De adviseurs hebben in de vergadering alle aanvragen gezamenlijk besproken.

De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:
De relevantie en urgentie van de presentatieopgave;
De mate van vernieuwing in aanpak, vorm en strategie;
Een onderscheidende visie op publieksbereik; en
De voorbeeldstellende wijze waarop culturele organisaties samenwerken met ontwerpers en makers gericht op artistiek hoogwaardige resultaten.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

reflectie
De adviseurs laten zich kritisch uit over de kwaliteit van de meeste aanvragen. Over het geheel genomen vinden ze dat de voorstellen amper verder komen dan reguliere presentaties en dat te weinig wordt ingegaan op het publiek.
Wat betreft de geselecteerde voorstellen zien de adviseurs een aantal interessante ideeën en urgente thema's die kunnen leiden tot relevante presentaties. Ook zijn ze positief over de samenwerkingen die de partijen aangaan. In het voorstel van het Stedelijk Museum Amsterdam waarderen ze bijvoorbeeld de veelheid aan partners en in het voorstel van Bureau Europa waarderen ze het betrekken van toeristische bureaus en de combinatie van professioneel publiek en een breder publiek. In het voorstel van The Grey Space in the Middle zijn de adviseurs positief over de experimentele houding en het uitgangspunt om open source te werken, al hebben ze nog vragen over hoe de uitgangspunten gaan worden vertaald naar een concrete presentatie.
In de aanvraag van Stichting Paradox wordt de betrokkenheid van diverse vooraanstaande partijen gewaardeerd, wel missen de adviseurs nog een concrete uitwerking van de totstandkoming van het inhoudelijke debat. Over het geheel genomen is het voorstel echter goed en professioneel uitgewerkt. De Grote Kunstshow met Bas Kosters bezoekt diverse plekken in het land en zoekt actief contact met publiek via bijvoorbeeld festivals. Hiermee stellen de adviseurs dat goed is nagedacht over het combineren van een geconcentreerde manier van presenteren met het publieksbereik.

De adviseurs zien voorbeeldstellende presentaties bij musea zoals Naturalis, NEMO en Natural History Museum in Londen (en benoemen Engelse musea in het algemeen), maar zien dit nog weinig terug in de voorstellen. Zowel in vorm als in inhoud noemen de adviseurs veel aanvragen nog niet sterk en weinig onderscheidend. Ook stellen de adviseurs dat publieksbereik geen primaire focus lijkt te hebben in de voorstellen, waarmee de projecten op relevantie laag scoren. De adviseurs vinden het erg belangrijk dat instellingen publiek meer centraal gaan stellen.

vervolg
Deze open oproep wordt in 2020 nog twee keer uitgezet. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdata, die binnenkort worden bekendgemaakt.

Foto bovenaan: Locating ArtScience #2, Mike Rijnierse. Foto: Jesus Canuto
joris02.jpg

Hoofd Subsidies Joris van Ballegooijen

8 januari 2020

Per 7 januari 2020 start Joris van Ballegooijen in de functie Hoofd Subsidies bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Joris startte in 2012 bij het fonds en werkte de afgelopen acht jaar aan een zeer stevig fundament onder de Deelregeling Digitale cultuur. Hij stond aan de wieg van de nieuwe regeling Immerse\Interact die hij samen met het Filmfonds opzette. In de nieuwe positie wordt Joris verantwoordelijk voor de verschillende subsidieregelingen bij het fonds waaronder de nieuwe Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021-2024. Joris volgt Aline Knip op die per januari afscheid nam van het fonds. Sean Gilis volgt Joris op als coördinator Digitale cultuur, Immerse\Interact en Upstream: Music x Design.



Foto: Stacii Samidin
loader

het fonds

subsidies

actueel

vacaturestafmedewerkertalentontwikkeling.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecte... meer >
sciactiviteitenprogrammas2020.jpg
Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de cul... meer >
sluitingsdata2020.png
De sluitingsdata van de deelregelingen in 2020 zijn bekend. Per regeling verschilt het aantal rondes per jaar waarin de commissies bijeenkomen. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebbe... meer >
loader
loader
loader