stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018

Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
'Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.'

'Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.'

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
'Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.'

'Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game'


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
'De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio's en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel 'excited', want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio's in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio's krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.'

'Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio's van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.'

'Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords'


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
'Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.'

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
'Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.'

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
'Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.'

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

meer nieuws

ftcweb.jpg

19 sept: FOR THE CULTURE

12 september 2019

Het platform Metro54 organiseert het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?' in drie weekenden. In Rotterdam vindt de eerste 'weekender' FOR THE CULTURE plaats van 19 t/m 21 september in samenwerking met Concrete Blossom. Centraal staat de invloed van alledaagse architectuur op straatcultuur en populaire cultuur.
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert Metro54 het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?'. Dit project onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture. FOR THE CULTURE is het eerste deel van het programma en richt zich op alledaagse architectuur.

alledaagse architectuur
Het huidige stadsbeleid en zijn ontwikkelingen in Rotterdam zorgen voor rappe en pijnlijke veranderingen die het straatbeeld, bewoners en ondernemers beïnvloeden. De informele ontmoetingsplekken en micronetwerken, zoals de barbershop, nagelsalon en het pleintje, verdwijnen uit het straatbeeld. Door de relatie tussen straatcultuur, beleid en alledaagse architectuur te onderzoeken wordt de blik geworpen op de machtsstrijd die tot uiting komt in de stad en de publieke ruimte.

Welke codes, kennis, referenties en uitingen uit de straatcultuur voeden creativiteit en geven vorm aan de architectuur van een stad zoals Rotterdam? Hoe beïnvloeden de verschillende functies van de avondwinkel als ontmoetingsplek creativiteit en culturele productie? Samen met ontwerpers, kunstenaars, buurtbewoners, activisten en stadsmakers onderzoeken en tonen Metro54 en Concrete Blossom de werelden die de hechte band tussen straatcultuur en alledaagse architectuur vieren en bevragen.

FOR THE CULTURE
Metro54, Concrete Blossom en genodigde gastprogrammeurs stellen een programma op met tentoonstellingen, workshops, talks, performances en stadswandelingen. Dit reflecteert op alledaagse en onzichtbare ontmoetingsplekken die de stad voeden met creativiteit, inventiviteit en culturele producties uit de straatcultuur en populaire cultuur. Als ode aan alledaagse architectuur vindt het programma plaats in de informele ontmoetingsplekken van Rotterdam West. Met bijdragen van: Adison, Zeinab Salah (UK), Sharon Jane D, Cedric Kouame (BE), Khalid Amakran, Malique Mohamud en Lydienne Albertoe, Nevill Mitchell en Amal Alhaag. En de gastvrijheid van: Kapsalon Elaine, Barbershop Mixed People, Aktiegroep Oude Westen, Krachtvrouwen en White Elephant.

open oproep
In mei dit jaar nodigden Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit om een projectvoorstel te doen voor de Open Oproep Researching Remix. Binnenkort maken we de selectie van de oproep bekend. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.

Lees hier meer informatie in het Facebook event.
jimbradyweb.jpg

39 beurzen Talentontwikkeling toegekend

10 september 2019

Onlangs zijn 39 ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van de creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij ontvangen ieder een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelfgeïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk. De beurs kan slechts eenmaal per jaar worden aangevraagd. De volgende sluitingsdatum is eind februari 2020.
verruiming aanvraagmogelijkheden
Al enkele jaren constateert het Stimuleringsfonds dat het aantal aanvragen vanuit de architectuur en aanverwante disciplines achterblijft. Het afgelopen jaar heeft het fonds dan ook extra ingezet op het bereiken van deze doelgroep. Ook zijn de aanvraagmogelijkheden verruimd voor architecten. Voortaan kunnen zij tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen. Deze extra aandacht lijkt al zijn vruchten te hebben afgeworpen. Komend jaar ontvangen drie architecten, drie landschapsarchitecten en één interieurarchitect een beurs. Een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Hiernaast heeft het fonds een bijzondere procedure gestart met scouts. Dit om veelbelovende makers te bereiken die niet via de reguliere wegen tot de beroepspraktijk zijn gekomen, waardoor zij niet voldoen aan de diploma-eis die normaliter wordt gesteld aan een talentontwikkelingsbeurs.
alvinweb.jpg
Alvin Arthur Consultancy

indruk commissie
Op basis van 185 portfolio's en motivatiebrieven zijn 52 kandidaten uitgenodigd voor het indienen van een ontwikkelplan. Hiernaast zijn tijdens de scout nights acht veelbelovende makers geselecteerd om een ontwikkelplan op te stellen. De adviescommissie bestaande uit: Angelique Spaninks (voorzitter), Joost Emmerik, Tim Terpstra, Floor van Ast, Toon Koehorst, Tanja Koning, Arna Mackic, Branko Popovic, Gerben Willers en Lotte van Laatum heeft op basis van de 60 ontwikkelplannen over 39 aanvragen een positief advies uitgebracht. In de beoordeling heeft de commissie in het bijzonder gelet op de ontwikkelpotentie van de aanvrager. Net als vorig jaar was ze onder de indruk van de kwaliteit en de verbeeldingskracht van de ontwerpers. In de plannen van de makers die aangedragen zijn via de scouts, valt de sterke persoonlijke motivatie op en maatschappelijke relevantie van de voorgestelde projecten. Over de gehele linie constateert de commissie dat steeds meer ontwerpers zich verhouden tot maatschappelijke uitdagingen.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen, veelbelovende samenwerkingen en aandacht voor reflectie en verdere professionalisering. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

minjichoiweb.jpg
Studio Minji Choi

Foto bovenaan: Post Neon, Jim Brady en Vito Boeckx

teaser720x480.jpg

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert nieuw talent in The Scene is Here

10 september 2019

Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van design, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. De lichting van 2019 is nu door Studio Moniker in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Van 19 t/m 27 oktober zijn deze portretten tijdens de Dutch Design Week te zien in de tentoonstelling The Scene is Here. Ook zijn er gedurende de week performances en workshops van talenten die zich zo ter plekke op onverwachte wijze presenteren aan het publiek. MU-curator Tom Loois stelde het programma samen.
The Scene is Here geeft een inkijk in de ontwerppraktijk van 28 opkomende ontwerptalenten. Wat zijn hun drijfveren, hun twijfels en ambities en welke waardes stellen zij voorop in hun werk? Angelique Spaninks, voorzitter van de adviescommissie van de Deelregeling Talentontwikkeling: 'Wat opvalt aan de talentvolle generatie ontwerpers van nu is de combinatie van lef en bescheidenheid. Ze willen de alom falende systemen - sociaal, politiek, economisch, cultureel - bij de wortel aanpakken, soms dienend, maar altijd zelfbewust. Natuurlijk zullen ze de problemen van de wereld niet kunnen oplossen, maar ze herstellen connecties en dragen bij aan het kerende tij door innig samen te werken, met elkaar maar vooral ook met wetenschappers, specialisten, de industrie die echt anders wil.'

Modeontwerper Anouk Beckers reageert in haar werk bijvoorbeeld op fast fashion en focust met een collectieve collectie op het sociale aspect van mode, in plaats van op mode als commercieel product. Anouk Beckers: 'Tijdens mijn studie TxT en mode aan de Gerrit Rietveld Academie voelde ik me al niet comfortabel bij het idee me aan mode als commercieel systeem te koppelen. Daarom startte ik een onderzoek naar een alternatieve werkvorm op zoek naar een manier waarop ik met trots kan zeggen dat ik mode maak.' Beckers ontwikkelde een open source modulair kledingsysteem en geeft onder meer workshops waarin ze verschillende makers, ervaren of niet, uitnodigt een onderdeel van een kledingstuk te maken. De workshop is ook tijdens The Scene is Here te volgen.

The Scene is Here presenteert
Anouk Beckers (vormgeving), Arif Kornweitz (interdisciplinair), Arvid & Marie (vormgeving), Bastiaan de Nennie (digitale cultuur), Bernhard Lenger (vormgeving), Daria Kiseleva (vormgeving), Darien Brito (digitale cultuur), Gino Anthonisse (vormgeving), Irene Stracuzzi (vormgeving), Job van den Berg (vormgeving), Johanna (vormgeving), Jungmyung Lee (vormgeving), Knetterijs (vormgeving), Koen Steger (interdisciplinair), Kostas Lampridis (vormgeving), Lena Knappers (architectuur), Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair), Manetta Berends (digitale cultuur), Mirte van Duppen (digitale cultuur), Ninamounah (vormgeving), Pim van Baarsen (vormgeving), Philip Vermeulen (interdisciplinair), Teis De Greve (digitale cultuur), Théophile Blandet (vormgeving), Tomas Dirrix (architectuur), Vera de Pont (vormgeving), Waèl el Allouche (interdisciplinair), Wesley de Boer (interdisciplinair)

praktische informatie tentoonstelling
Titel: The Scene is Here. Presentatie van talent door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Datum: 19 t/m 27 oktober 2019
Tijd: dagelijks 11.00 - 18.00 uur
Performances en workshops: dagelijks, programma volgt
Locatie: MU, Torenallee 40-06 (Strijp-S) 5617 BD Eindhoven
openoproepprofessionaliseringinstellinge.jpg

Open Oproep Professionalisering Instellingen

29 augustus 2019

Met de Open Oproep Professionalisering Instellingen stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen als instelling. Instellingen die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Deadline is woensdag 13 november 2019.
Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
• het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel (inclusief fair practice) op basis van een scherpe toekomstvisie;
• het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
• het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
• het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

context
Meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. Ze spelen daarmee een cruciale rol in talentontwikkeling en in het actueel houden van de ontwerppraktijk en het bereiken van een divers publiek.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021-2024 openzetten. Het is voor het eerst dat het fonds werkt met een meerjarige instellingssubsidieregeling. Voorheen betrof het een meerjarige programmaregeling.

In de periode tussen nu en het voorjaar van 2020 wordt de professionalisering en het ondernemerschap van instellingen gesteund met een bijdrage uit de open oproep. Zo kunnen instellingen meer focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Met deze subsidie kunnen instellingen zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie beter kunnen profileren. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken.

Eerder organiseerde het Stimuleringsfonds een bijeenkomst voor instellingen over de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie. Je kunt hier de presentatie van die middag en het verslag vinden.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 13 november 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
gedragscodefairpracticecode.png

Eindrapport meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

29 augustus 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Eerder berichtten we al over de belangrijkste conclusies uit het onderzoek. Het volledige eindrapport is nu beschikbaar.
Het onderzoek laat onder meer zien dat de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen voor ruwweg de helft bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. De meerkosten zijn verhoudingsgewijs het hoogst bij middelkleine instellingen, hoewel ze ook bij middelgrote en grote instellingen hoog zijn. En van de tot nu toe onderzochte delen van de culturele sector zijn de meerkosten in de creatieve industrie het hoogst.

aanbevelingen
Het onderzoek leidt tot de volgende aanbevelingen richting de sector:
Ontwikkel een richtlijn voor het functie- en loongebouw in de creatieve sector. Het ontbreken hiervan in combinatie met beperkte financiële middelen heeft namelijk geleid tot een (gemiddeld) tekortschietende beloning in de creatieve industrie. Bovendien is er behoefte aan een dergelijke richtsnoer.
Het is van groot belang dat de indexatie van de personele lasten structureel wordt vastgelegd, zodat de achterstanden in de beloning ten opzichte van andere sectoren niet verder oplopen. Voor de indexatie kan bijvoorbeeld worden aangesloten bij de ontwikkeling van de salarissen van de rijksambtenaren.

De toepassing van de Fair Practice Code en een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk in de culturele en creatieve sector blijft een belangrijk thema. Het nu beschikbare onderzoek biedt handvatten om verder mee aan de slag te gaan en vormt een goede basis voor gesprek.

meepraten
Wil je meepraten over dit onderwerp dan kan dit onder meer tijdens de Denk je mee-sessies die het Stimuleringsfonds in september organiseert. Aan een van de gesprekstafels staat de Fair Practice Code centraal. Meld je aan via dit aanmeldformulier.

Lees ook:
Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

downloads

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720ii.gif
Het Stimuleringsfonds organiseert in september drie bijeenkomsten voor makers en instellingen waarin we de contouren van ons nieuwe beleid voor 2021-2024 met het werkveld bespreken. De bijeenkomsten h... meer >
oorvt3.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept architecten, ontwerpers en makers uit om een voorstel in te dienen voor een onderzoek, experiment of ontwikkeling van nieuwe kennis in samenwerking met ... meer >
oolvdt.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroeps... meer >
adviseursgezocht.png
Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies. Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een ona... meer >
loader
loader
loader