stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
35 beurzen Talentontwikkeling toegekend
sherida.jpg

35 beurzen Talentontwikkeling toegekend

9 september 2020

Jaarlijks biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie opkomend designtalent de vrije ruimte om zich te richten op artistieke en professionele groei. De lichting van 2021 is onlangs door de selectiecommissie bepaald. Er waren 35 beurzen beschikbaar.
Na een voorselectie uit 198 portfolio's in de eerste ronde van de deelregeling Talentontwikkeling en vier scout nights waarin 40 jonge makers zichzelf aan een jury presenteerden, beoordeelde de selectiecommissie in de tweede ronde 59 ontwikkelplannen. De commissie, bestaande uit Angelique Spaninks (voorzitter), Paulien Bremmer, Lotte van Laatum, Harriët Mbonjani, Hellen van Rees, Yassine Salihine, Tim Terpstra, Simone Trum, Gerben Willers en Tim Prins, selecteerde hieruit 35 plannen. Deze aanvragers ontvangen ieder € 24.000 euro en krijgen zo de kans om hun artistieke praktijk het komende jaar verder te ontwikkelen, zowel artistiek als professioneel. In de beoordeling heeft de commissie gelet op de artistieke kwaliteit van het ontwikkelplan, de plannen voor professionalisering en presentatie, en tot slot is er gekeken naar de ontwikkelpotentie van de aanvragers.

algemene indruk
De ingediende voorstellen lieten een grote diversiteit in disciplines, onderwerpen en thematieken zien. In de plannen zijn bovendien een aantal veelvoorkomende thema's te onderscheiden. Veel aanvragers bevragen (maatschappelijke) structuren en systemen, zoals economie, democratie en migratie, ook identiteit, seksualiteit en inclusiviteit zijn terugkerende thema's, net als de relatie tussen publiek en privé en onze omgang met de natuur. Aanvragers houden zich verder met regelmaat bezig met het onderzoeken van zintuigelijke ervaringen, met technologie, machine-learning en data, veel zetten in op materiaalonderzoek en ook de herwaardering van het ambacht en lokaliteit is gangbaar.

Hoewel het positief is dat jonge makers actuele maatschappelijke uitdagingen oppakken, benadrukt de commissie het belang om je hier als ontwerper of maker ook zorgvuldig toe te verhouden en ervoor te waken dat grote termen als duurzaamheid, circulariteit, inclusiviteit, diversiteit en meerstemmigheid containerbegrippen worden en te weinig worden toegelicht en geladen. Houdt een ontwerper of maker zich hiermee bezig, dan is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat de betrokkenheid tot het thema ook is weerspiegeld in de eigen werkwijze en er kritisch wordt gekeken naar de eigen positie, naar samenwerkingspartners en het publiek.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling. De volgende 35 ontwerpers en makers zijn geselecteerd:

Lesia Topolnyk
Jean-François Gauthier
JeanPaul Paula
Wesley Mapes
Luuc Sonke
Sophia Bulgakova
Stefano Murgia
Sydney Rahimtoola
Frances Rompas
Andrius Arutiunian
Thom Bindels
Gabriel Fontana
Renee Mes
Irakli Sabekia
Asefeh Tayebani
Louis Braddock Clarke
Khalid Amakran
Cleo Tsw
Moriz Oberberger
Sherida Kuffour
Vera van de Seyp
Funs Janssen
Josse Pyl
Fransje Gimbrere
Fana Richters
Don Kwaning
Philipp Kolmann
Audrey Large
Mirjam Debet
Marlou Breuls
Bodil Ouedraogo
Inez Naomi
ILLM
Johanna Seelemann
Seok-hyeon Yoon

diversiteit en inclusiviteit
Binnen de deelregeling Talentontwikkeling wordt aangevraagd door een zeer uiteenlopende groep ontwerpers en makers. Ongeveer de helft van de geselecteerden in deze ronde heeft de Nederlandse identiteit. Van de andere helft zijn veel aanvragers voor hun studie naar Nederland gekomen om hier vervolgens een eigen praktijk op te bouwen. Door het relatief grote aantal niet-Nederlandse aanvragers zijn invloeden van niet-Westerse culturen zichtbaar in een aantal portfolio's. De afgelopen jaren heeft het fonds ook extra inspanningen geleverd om talentvolle aanvragers met een bi-culturele identiteit, migratieachtergrond en/of die buiten het kunstvakonderwijs zijn opgeleid te bereiken en te ondersteunen. Deze groepen weten de weg naar het fonds vaak minder goed te vinden, terwijl ze wel relevante praktijken onderhouden. Uit het project Research & Remix, waarbinnen vier jonge, talentvolle makers van het Stimuleringsfonds de mogelijkheid kregen om onder begeleiding van Metro54 te werken aan een nieuw werk, is doorstroom geweest naar de deelregeling Talentontwikkeling. Ook organiseerde het fonds net als afgelopen jaar scout nights in samenwerking met Marian Duff, Meryem Slimani, Jess Oberlin en Saïd Belhadj. Zo weten we een cultureel diverse groep met verschillende ervaringen en achtergronden aan te spreken en in beweging te zetten.

disciplinaire spreiding
De 35 positief beoordeelde aanvragen zijn te categoriseren in de volgende subdisciplines, al overstijgen veel praktijken de grenzen van deze disciplines:

• 1 toekenning per subdiscipline: illustratie, interaction design, textiel, typografie, digital storytelling, landschapsarchitectuur, interieurontwerp en stedenbouw
• 2 toekenningen per subdiscipline: animatie, bio design, scenografie en art-science
• 3 toekenningen per subdiscipline: productontwerp en audiovisueel
• 4 toekenningen per subdiscipline: mode en social design
• 5 toekenningen per subdiscipline: grafisch ontwerp

Het Stimuleringsfonds heeft zich de afgelopen jaren ingezet om ook opkomend designtalent uit de architectuurdiscipline te bereiken, omdat het aantal aanvragen binnen de deelregeling Talentontwikkeling vanuit deze discipline achterblijft. Dit keer vallen drie toekenningen binnen deze discipline. Om de aansluiting met het architectuurveld te verstevigen en met name startende architecten, stedenbouwers, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten de gelegenheid te bieden hun talent te ontwikkelen, heeft het fonds het initiatief genomen voor de Open Oproep Bouwen aan Talent. Via deze oproep krijgen zij de mogelijkheid om samen met gevestigde bureaus te werken aan een actuele maatschappelijke opgave. De deadline voor de Open Oproep Bouwen aan Talent is woensdag 28 oktober 2020.

De talentontwikkelingsbeurs kan eenmaal per jaar worden aangevraagd. De sluitingsdatum van komend jaar zal naar verwachting eind 2020 bekend zijn. Houd daarvoor onze website en nieuwsbrief in de gaten.

meer nieuws

openoproepprofessionalisering7.jpg

Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #7 (in co/post-covid-19-tijd)

15 oktober 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een extra impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur in co/post covid-19 tijd. Wij erkennen dat deze uitzonderlijke situatie voor nieuwe uitdagingen zorgt en willen ontwerpers en studio's ondersteunen in het versterken en innoveren van hun praktijk. Ontwerpers en studio's kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk in co/post covid-19 tijd te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide in deze co/post covid-19 periode. Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat? Onderzoeken van interactie, acquisitie, stimuleren van ondernemerschap in covid-19 tijd, hoe doe je dat zonder grote publieke bijeenkomsten?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken.

Deze professionaliseringsoproep wordt voor de zevende keer uitgezet en is gericht op alle vakgebieden van de creatieve industrie. Bekijk hier de toekenningen van de laatste oproepen.

budget
De maximumbijdrage bedraagt € 7.500. Het Stimuleringsfonds beoogt maximaal 27 projecten te ondersteunen. Er kan niet worden aangevraagd voor reguliere bedrijfskosten, zoals huur van een studio, kantoorkosten, de ontwikkeling van een huisstijl en website, het inwinnen van juridisch advies of voor de doorontwikkeling van een bestaand ontwerp. Deze extra Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk is mogelijk geworden door het extra steunpakket dat kort voor de zomer door minister Van Engelshoven aan de hele cultuursector beschikbaar is gesteld. Voor deze open oproep is een maximumbedrag van € 200.000 beschikbaar.

indienen
Voorstellen kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 worden ingediend.
Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
1en2jarigactiviteitenprogramma.jpg

77 aanvragen ontvangen 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 2021–2022

15 oktober 2020

Het Stimuleringsfonds heeft 77 aanvragen in behandeling genomen binnen de regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 2021–2022. In totaal 17 organisaties hebben een voorstel voor zowel een 2-jarig activiteitenprogramma als voor een 1-jarig activiteitenprogramma ingediend. Alle voorstellen worden binnenkort door dezelfde commissie beoordeeld.
De adviescommissieleden 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma zijn:
Nathanja van Dijk (voorzitter), directeur Kunsthal
Pieter van Boheemen, onderzoeker Rathenau Instituut
Ella Buzo, programmeur digitale cultuur Tetem
Ama van Dantzig, medeoprichter Dr. Monk, sociaal innovatie bureau
Anne Dessing, architect Studio Anne Dessing
Daan Petri, architect Hootsmans architectuurbureau
Annelies Thoelen, hoofd programma Z33, Hasselt
Thomas Castro, curator/conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum Amsterdam

Er is in totaal voor een bedrag van € 12,3 miljoen aangevraagd, € 8,3 miljoen voor een 2-jarig activiteitenprogramma en € 4 miljoen voor een 1-jarig programma. Het subsidieplafond voor de 2-jarige programma's is € 2.000.000. Het subsidieplafond voor de 1-jarige programma's is € 1.300.000. Gezien de beschikbare budgetten zal de adviescommissie scherpe keuzes moeten maken.

Het gemiddelde bedrag dat is aangevraagd voor een 1-jarig activiteitenprogramma ligt rond € 80.000 en voor een 2-jarig activiteitenprogramma is dat gemiddeld € 150.000 per jaar. De verwachting is dat er ongeveer 17 instellingen 1-jarig ondersteund worden en 7 instellingen 2-jarig.

bekendmaking selectie
De vergaderingen van de adviescommissie vinden de komende maand plaats. Op 6 november 2020 worden de instellingen geïnformeerd over het voorgenomen besluit van het bestuur van het Stimuleringsfonds. De beschikkingen volgen in de eerste week van december 2020.

1- en 2-jarige subsidie
Met de regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma verstrekt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie subsidies aan culturele instellingen die een 1- of 2-jarig programma willen uitvoeren dat bijdraagt aan het bevorderen van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van de hedendaagse creatieve industrie binnen het Koninkrijk. Programma's voor een 2-jarige ondersteuning moeten van landelijke betekenis zijn. Programma's voor 1-jarige ondersteuning moeten minimaal van regionale betekenis zijn.

volgende rondes
In 2021 volgt een nieuwe ronde voor 1-jarige activiteitenprogramma's die spelen binnen het kalenderjaar 2022. In 2022 volgt opnieuw een ronde waarin zowel voor 1-jarige als 2-jarige ondersteuning van activiteitenprogramma's kan worden aangevraagd.
enpleinpublic.jpg

10 voorstellen geselecteerd in Open Oproep This is not a Simulation!

15 oktober 2020

In september schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep This is not a Simulation! uit. De adviescommissie selecteerde tien projecten die de breedte van de aanvragen en benadering van het vraagstuk goed weerspiegelen. Nazanin Hedayati, stafmedewerker Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp, reflecteert op de open oproep.
Naar aanleiding van de uitbraak van covid-19 riep het Stimuleringsfonds ontwerpers op om met concrete sociaal-ruimtelijke interventies nieuwe vormen van intimiteit en ontmoeting in de publieke ruimte te onderzoeken. Uit 33 aanvragen maakte de adviescommissie, bestaande uit Martijn de Waal, Pauline van Dongen, Marina Otero en Michelle Provoost, een selectie van tien.

algemene indruk
De aanvragen lieten een grote diversiteit aan disciplines, methodieken en samenwerkingsverbanden zien. De selectie bestaat uit plannen die zich richten op fysieke ontmoeting, maar ook op ontmoetingen in de digitale wereld. Een aantal geselecteerde projecten zijn van meer theoretische aard en tonen een origineel onderzoeksperspectief op het thema intimiteit en ontmoeting. Een voorbeeld hiervan is het project 'Three-Tier Garden' van Cristina Ampatzidou, waarin in samenwerking met In Touch Amsterdam in een co-creatief proces een gemeenschapstuin wordt ontworpen en ingericht naast een wooncomplex voor jonge statushouders en Amsterdamse jongeren op IJburg. In de stadstuin is ruimte om individueel en collectief de mentale en fysieke schade die covid-19 heeft aangericht in de samenleving te verwerken. Andere plannen stellen juist concrete activiteiten voor om tot nieuwe vormen van ontmoeting en het mobiliseren van de buurt te komen, zoals 'En plein public' van Judith Leijdekkers. Dit project is erop gericht om via ruimtelijke interventies in de buurt ideeën op te halen bij bewoners en lokale ondernemers voor de mogelijke herinrichting van een naamloos plein in het hart van de Rotterdamse Tarwebuurt. Welke wisselende functies zou het plein kunnen vervullen tijdens de pandemie? Een ander voorbeeld is 'HUTS SPOT'. In een multidisciplinair team werkten Sanne Janssen, Joep Coenen, Paul Treffers en Dick Rijken binnen dit project aan de transformatie van leegstaande winkelpanden in de binnenstad van Geleen tot plekken voor jongeren om in aanraking te komen met kunst, design en het thema duurzaamheid. Zo hoopt het projectteam te voorkomen dat covid-19 de nekslag wordt voor het centrum van Geleen, waar de maatregelen als gevolg van de uitbraak van het virus de problematiek waar de stad al mee te kampen had op scherp heeft gesteld.
homing.png
Frigiti Tori, Homing

selectie
De gehele selectie bestaat uit:

De Nacht Club
MV Design
Three-Tier Garden
Cristina Ampatzidou
HUTS SPOT
Sanne Janssen Interieur Architectuur
En plein public (foto bovenaan)
Judith Leijdekkers
Stappenplan op gepaste afstand nabij
Studio Makkink & Bey
Buiksloterhart
Bright cooperatie U.A.
Bird Palace
Studio Ossidiana
Groepsintimiteit
Bende
Het spreekuur
Studio Erik Peters
Frigiti Tori
Homing

cijfers
Voor de Open Oproep This is not a Simulation! nam het Stimuleringsfonds 33 aanvragen in behandeling. Met tien gehonoreerde voorstellen komt het honoreringspercentage op 30%. Het beschikbare budget voor deze open oproep was € 200.000.

image0web.jpg

Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen

14 oktober 2020

Sta je als kunstenaar of ontwerper aan het begin van je eigen praktijk? Wie weet kunnen de fondsen je op gang helpen met een financiële impuls voor talentontwikkeling. 'Check de websites en weet dat er aardige mensen werken, die met je mee willen denken. Niks om bang voor te zijn', zegt kunstdocent en radio curator Femke Dekker tijdens het Get a Grant Event, dat afgelopen donderdag door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds via Teams werd georganiseerd. Zo'n 140 deelnemers sloten zich aan bij deze online variant van Get a Grant, sinds vijf jaar een terugkerend event vol tips & tricks over het aanvragen van financiering bij een fonds als beginnend kunstenaar of ontwerper. Met Dekker als moderator vertellen ook dit keer weer kunstenaars, ontwerpers en fondsmedewerkers over de kansen voor starters.
'Neem de tijd voor het vinden van je eigen stem. Wat is jouw positie als maker? Scherp je plannen aan, ook door er met anderen over te praten. Maar vooral: schrijf in koeienletters op de muur wat jouw eigen hoofddoel is, je grootste passie, je plan. En hou dat voor ogen als je een aanvraag doet.' Aldus performancekunstenaar Mylan Hoezen. Hij is afgestudeerd aan Academie Minerva in Groningen en ontving in 2019 een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds.

'Schrijf in koeienletters op de muur wat je grootste passie is'


'Iedereen heeft zijn eigen methode', zegt hij. 'Voordat ik de formulieren invulde, heb ik notitieblokken volgeschreven, telkens terugkijkend naar de kapitalen op de muur – mijn stip aan de horizon. Mijn tip is wel: ga met je professie aan de slag en stel een aanvraag niet eindeloos uit. Ik werkte in die tijd ook in de kroeg om mijn geld te verdienen, op allerlei rare tijden, het was behoorlijk "messy", maar blijven wachten op het juiste moment heeft geen zin, want dat komt niet. Het grote voordeel van een bijdrage is dat je er tijd mee verdient om je te richten op je werk en ontwikkeling; het brengt je professionele praktijk verder.'

Enorme variatie: van installatie tot schilderkunst; van fashion tot digital design
Niels Engel, projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds, en stafmedewerker Sharvin Ramjan van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, vertellen dat beide fondsen elkaar aanvullen (en soms ook enigszins overlappen), als het gaat om een bijdrage talentontwikkeling. Voor uitgesproken cross-overs hebben de fondsen samen een medewerker Interdisciplinaire Projecten.

'We houden sowieso graag een open blik en hanteren een brede definitie van kunstenaars', vertelt Engel. 'Starters in de eerste vier jaar van hun praktijk kunnen bij ons aanvragen, in alle mogelijke disciplines, van schilderkunst of performance tot en met audiovisuele installaties. Het gaat ook niet exclusief om mensen met een kunstacademie als achtergrond. Ook kunstenaars met een designopleiding kunnen aanvragen. En ook starters zonder deze specifieke opleiding. Het gaat er wel om dat je een professionele artistieke positie, praktijk en een professioneel profiel kunt duidelijk maken.' Niels Engel vertelt dat bij het Mondriaan Fonds het hele jaar door kan worden aangevraagd voor de Werkbijdrage Jong Talent. Hij bemerkt een stijging in het aantal aanvragen sinds de coronacrisis. 'Dit jaar zijn het er in oktober al 200. Ongeveer veertig procent wordt toegekend.'

Sharvin Ramjan: 'Verschil met het Mondriaan Fonds is dat het Stimuleringsfonds er speciaal is voor ontwerpers, in de eerste vier jaar van hun professionele praktijk. Daarbinnen geldt een enorm brede variatie, van fashion tot en met product design, van architectuur tot en met de toepassing van nieuwe technologie in de digitale cultuur. We hebben elk jaar één aanvraagronde Talentontwikkeling, de deadline ligt meestal in maart. Van de ongeveer 200 aanvragen die dan binnenkomen, gaan er zo'n 60 naar een tweede ronde en worden er tussen de 30 en 40 toegekend. Aanvragers zonder diploma van een design of kunstopleiding kunnen terecht bij de Scout Nights.'

Struikelblokken vermijden: eindeloze teksten en overdreven grote thema's
Aanvragen is dus één ding; een toekenning verkrijgen lukt in een vijfde tot de helft van de gevallen en lijkt soms een vak apart. Dit roept bij moderator Femke Dekker de vraag op: welke struikelblokken moet je als aanvrager vermijden?

Ramjan: 'Do's en don'ts? Ik zou ze niet willen benoemen, omdat een bijzondere aanvraag altijd ontsnapt aan stramienen van do's en don'ts. Talentontwikkeling is er voor het verkennen van nieuwe wegen, dan moet je geen oogkleppen opzetten.'

Engel: 'Commissies zijn huiverig voor motivaties of toelichtingen van kunstenaars waar geen einde aan lijkt te komen. Schrijf liever kort en krachtig. Als jij er zelf al moeite mee hebt je punt te maken, hoe krijgt een commissie dan helderheid? En verzin ook liever geen grote thema's als je je daar helemaal niet toe verhoudt in je werk. Het is geen voorwaarde om het, bijvoorbeeld, over duurzaamheid te hebben. Het werk kan net zo goed over materie gaan. Voel je niet verplicht grote woorden te gebruiken, daar prikt een commissie al gauw doorheen.'

Tekst en beeld in één pakketje – spiegel je en wees precies
Punt is alleen, hoe lukt je dat als denker in beelden: kort en krachtig formuleren? Ontwerper Kalle Wolters vertelt over zijn methode: samenwerken. Sinds hij zijn bachelor Illustratie & Animatie behaalde aan Academie Minerva in Groningen, maakt hij met zeven anderen deel uit van het collectief Studio Knetterijs. In 2018 kreeg Studio Knetterijs een beurs voor Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de bijzondere publicaties die Knetterijs maakt: magazines die zich ontpoppen tot poster of waar ansichten en ook geluidswerken uit tevoorschijn komen. Wolters zegt: 'Preciseer je gedachten, je motivatie en je plannen door ze te bespreken met anderen en aan elkaar te laten lezen. Binnen ons collectief was dat noodzakelijk om ieders rol te verscherpen en de gemeenschappelijke identiteit te benoemen. Maar als je alleen werkt als kunstenaar of ontwerper is het net zo belangrijk je te spiegelen, bijvoorbeeld aan een collega die misschien wél al eerder een toekenning heeft gekregen. Iemand die niet al te dicht bij je staat, want als zo iemand begrijpt wat je zegt, komt het bij de commissie ook over.'

vragen
Vraag uit het publiek: hoe zit het met documentatiemateriaal? Kun je verwijzen naar een website of doorlinken naar filmpjes? Niels Engel van het Mondriaan Fonds is daar duidelijk over: het slimste is alles wat je wilt laten zien te uploaden bij je aanvraag, zodat alle commissieleden in één pakketje jouw informatie aangereikt krijgen en niet hoeven te gaan sprokkelen. Hetzelfde geldt bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie waar wordt gevraagd om een portfolio te uploaden naast de motivatie waarom je een aanvraag doet.

Op de vraag of er voorbeelden van goede aanvragen beschikbaar zijn, verwijst moderator Femke Dekker naar de websites van beide fondsen. Daar worden geen privédocumenten gedeeld, maar wel veel voorbeelden van toekenningen uitgelicht. 'Inspirerend en leerzaam, kijk wie het zijn en zoek contact als je je aangesproken voelt of iemand kent. Collega's zijn vaak bereid elkaar te helpen. Durf te vragen: bij de fondsen, maar ook onderling.'

studioadaptiveskins.jpeg

30 projecten geselecteerd in Vormgeving ronde 4 – 2020

14 oktober 2020

In de vierde ronde Vormgeving zijn 30 voorstellen gehonoreerd. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Vormgeving. Hiermee konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Het ambacht staat centraal in veel geselecteerde projecten. Zo ontwikkelt sieradenontwerper Eva van Kempen een online, open source platform om kennis rondom filigraan te verzamelen en te delen nu de laatste Nederlandse filigraan-meester, Cor Kuijf, binnenkort met pensioen gaat. Met dit platform kan het ambacht bewaard blijven en worden geïnnoveerd voor toekomstige generaties sieraadontwerpers en goudsmeden. Ambacht en technologie gaan samen in de projecten van Jannetje Jeanine en van Studio Adaptive Skins, die zich respectievelijk richten op wetenschappelijk glasblazen en het ontwikkelen van gebreide stoffen waarin gebruik wordt gemaakt van innovatieve garens en filamenten, een thermoplast gebruikt bij 3D-printen.
janhoekbruinsuperheroanatomischelesweb.jpg
'Outsiderwear', Stichting M-ODE

Een in het oog springend project in het kader van diversiteit en inclusie is 'Outsiderwear' van Stichting M-ODE. Talentvolle outsiderkunstenaars met bijvoorbeeld een verstandelijke handicap, een psychiatrische aandoening of een daklozen-achtergrond worden in dit project gekoppeld aan opkomende of ervaren modeontwerpers, labels en kunstenaars. Op deze manier wil Stichting M-ODE de reguliere creatieve industrie en de outsider art-wereld – twee compleet gescheiden circuits – bij elkaar brengen, makers met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden, en meer modelabels en ontwerpers stimuleren een dergelijke samenwerking aan te gaan.

'Discourse of a Viral Boundary' is een voorbeeld van een van de geselecteerde projecten die goed inspelen op de actualiteit. Kunstenaar, ontwerper Pei-Ying Lin en social designer Yi-Fei Chen constateren dat de kennis over en omgang met een virus zoals covid-19 zich snel ontwikkelt. Volgens Lin en Chen kunnen veel mensen deze snelle verandering emotioneel niet bijhouden. Daarom onderzoeken ze of de voorwerpen waarmee we een grens creëren tussen onszelf en een virus – zoals mondkapjes, schermen en ontsmettingsmiddelen – ook kunnen worden ingezet voor de ontwikkeling van het bewustzijn en om mentaliteitsveranderingen te versnellen.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Vormgeving ronde 4 – 2020.

studiopupil.jpeg
'House of Broken Hearts', Aisha Madu en Studio Pupil

cijfers
Het beschikbare budget in deze derde ronde was € 525.044; het oorspronkelijke budget van € 240.000 werd met € 250.000 aangevuld uit door het ministerie van OCW extra beschikbaar gestelde middelen als gevolg van de covid-19-crisis. Daarnaast was er in de vorige ronde sprake van onderbesteding waardoor € 35.044 werd toegevoegd aan het beschikbare budget van deze ronde. Van de 71 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 30 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42 procent.

Foto bovenaan: Adaptive Archi-Filament, Studio Adaptive Skins

loader

het fonds

subsidies

actueel