stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, e-cultuur en alle mogelijke cross-overs.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Echo's

Architect Of, 2016
Echo’s van Architects Of is een immersieve game waarin vormen van locatietheater en Live Action Role Playing samenkomen. De game is gesitueerd rondom Fort IJmuiden. Een burgerexpeditie – het publiek – trekt er op uit om een verdwenen groep wetenschappers te zoeken. Tijdens de game komen de deelnemers er achter dat de vermiste wetenschappers op mysterieuze wijze nog steeds op het eiland aanwezig zijn. Architects Of is een collectief dat bestaat uit gameontwikkelaars, vormgevers en cultureel ondernemers. Met de productie onderzoeken zij onder meer hoe ‘open world narrative’ game concepten kunnen worden vertaald naar een interactieve theaterervaring.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Islanders

Isabelle K., 2016

€7.495
Isabelle Kniestedt ontvangt een startsubsidie voor de pre-productie van de game Islanders. Islanders is een simulatiegame waarbij de speler zich op een boerderij op een eiland bevindt, terwijl het nieuws bekend maakt dat een astroïde – op ramkoers met de aarde – over een jaar een einde zal maken aan het leven op de planeet. Met de aankondiging van het einde van de wereld voegt de aanvrager een deadline toe aan het simulatiegenre. Dit zorgt voor een verandering in de gameplay. Waar de speler zich eerst concentreerde op het verbouwen en verhandelen van gewassen en vee worden de sociale verhoudingen met de andere eilandbewoners complexer. Hierin onthult zich de filosofische onderlaag. De makers staan voor een inclusieve benadering van de storyline en de karakters. Islanders wordt ontwikkeld in Unity3D in combinatie met de Open Source ‘Fungus’ dialogue extension.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Timbre

Monobanda Play, 2016

€32.700
Timbre van Monobanda Play is een game die voortkomt uit een langlopend onderzoek van de studio naar het aansturen van games door middel van de stem. Het gaat daarbij niet om de betekenis van de uitgesproken woorden, maar om het vocale vermogen. De speler beweegt zich door een abstract-expressionistisch landschap waarin hij wordt uitgedaagd zijn stem op uiteenlopende manieren in te zetten. In drie verschillende prototypes onderzoekt Monobanda onder meer de stem als controller voor beweging, voor het oplossen van puzzels en als creatieve tool. De aanvrager werkt hiervoor samen met mediakunstenaar Beer van Geer en sound designer Lisanne Vermeulen. Kunst Centraal, organisatie voor cultuureducatie op scholen, beoogt de game in te zetten in haar programma.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Mirage

Paladin Studios, 2016

€27.200
Mirage is een online collectable card game van Paladin Studios, waarin de visuele stijl van een spel als Monument Valley gecombineerd wordt met de strategie van dammen. Spelers verzamelen kaarten en kunnen eigen decks samenstellen. Spelers strijden tegen elkaar in een arena, waarbij kaarten gebruikt worden om eenheden op een veld op de map te plaatsen. De game onderscheidt zich naast de visuele stijl en de verhaallijnen door de combinatie van kaarten en een strategisch speelveld, waarbij 2D en 3D artwork wordt gecombineerd. De game wordt ontwikkeld voor mobiel, iOS en Android en aangeboden als free to play. De soft launch is gepland voor 25 januari 2017.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Cavemen Stories

Pixel-icious, 2016

€30.000
Cavemen Stories is een single player retro RPG die zich afspeelt in de prehistorie. De game bestaat uit een interactief kort verhaal, opgedeeld in hoofdstukken die worden verbonden door cliffhangers. Het verhaal draait om Ukume, het hoofdpersonage die zijn stam moet zien te bevrijden. De twee belangrijkste spelersacties zijn het ontdekken van de wereld en het overleven van gevechten. De game onderscheidt zich door een gedetailleerd pixel artwork en vernieuwende mechanics in de gevechtscenes.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Pine

Twirlsbound, 2016

€20.050
Pine van studio Twirlsbound is een game in het action-adventuregenre. De speler verplaatst zich in het karakter Hue die op het eiland Albamare op zoek gaat naar een nieuw huis voor de mensheid. In zijn queeste wordt hij geconfronteerd met bijzondere diersoorten en vijanden met wie hij moet strijden of samenwerken. Het spel onderscheidt zich door de toevoeging van kunstmatige intelligentie principes in het algoritme. De game leert je spelgedrag herkennen en past het gedrag van vijanden en de omgeving hier op aan. Speelbare demo’s worden op dit moment gedeeld met circa 2500 spelers. De aanvraag richt zich op het doorontwikkelen van de demo’s en het opzetten van de Kickstartercampagne die uiteindelijk samen met de financiering van de publisher de productiebegroting sluitend moet maken.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

White Lily

Charlotte Madelon, 2016

€14.660
White Lily van Charlotte Madelon is een game over traumaverwerking. De speler verzorgt drie verschillende lelies die lijden aan een onbekende ziekte. De lelies staan voor overleven, gezondheid en trauma, de drie delen waarin de psyche zich volgens de theorie van psychotherapeut Franz Rupert opsplitst om na een traumatische ervaring te kunnen functioneren. Elke lelie kent een eigen ecosysteem en gameplay, waarin de speler kleine ingegrepen doet in het systeem van de plant. Door bijvoorbeeld druppels water op te zuigen met de wortelhaartjes of de ‘bloedbanen’ vast te pakken en te bewegen kan de speler de plant laten groeien. De vormgeving is gebaseerd op de anatomie van de mens en geïnspireerd op 16e en 17e-eeuwse schilderkunst. De lelies representeren het zenuwstelsel, het spijsverteringssysteem en de bloedomloop.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

The Tesla Dilemma

Sherlock, 2016

€7.500
The Tesla Dilemma is de nieuwe game van het Amsterdamse bedrijf Sherlock dat bekend is van verschillende escape room concepten. The Tesla Dilemma is een immersieve, sociale game voor teams van drie tot vijf spelers, gebaseerd op het historische verhaal van uitvinder Nicola Tesla. De game begint met een mobiele game, waarin spelers puzzels oplossen die zich ontvouwen over de schermen van meerdere tablets. De puzzels sluiten aan bij de onderzoeksgebieden van Tesla zoals radiogolven, röntgenstraling en bliksem. Hierna zet het spel zich voort in een speciaal ontworpen, fysieke omgeving in de vorm van een live game. De game onderscheidt zich door de integratie tussen mobiele- en live elementen en de aandacht voor het verhaal van Nicola Tesla. Daarnaast kent de game een derde fase van community-vorming rondom de spelers die de game hebben uitgespeeld. Sherlock ontvangt een startsubsidie voor het ontwikkelen van een prototype van de mobile game.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

ShootMe

Headmade, 2016

€27.000
ShootMe is een community game en tevens nieuwe manier van fotograferen. Het uitgangspunt van het spel is dat spelers van ShootMe andere spelers vragen een foto van hen te maken, de ‘selfie’ die je niet zelf kunt maken. Spelers ontvangen een push-notificatie op hun mobiel zodra ze zich binnen een straal van 50 meter van elkaar bevinden. Ze herkennen een andere speler op basis van een profielfoto. Headmade ontwikkelde en testte een eerste prototype met Hoog+Diep. Voor de verdere ontwikkeling wordt samengewerkt met Mangrove en vervuld Hoog+Diep een adviserende rol. Uitdagingen in de ontwikkeling zijn technisch van aard, zo moet het batterijgebruik worden ontzien en moet er caching worden toegepast om de game schaalbaar te maken.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

The Legend of Dutchmans Gold

Windmill Studios, 2016

€7.500
The Legend of Dutchmans Gold is een open world 2D platformer western game. De speler gaat op zoek naar goudmijnen, moet zijn uitrusting upgraden en wapens kopen om het Wilde Westen te overleven. In tegenstelling tot de meeste platformgames besteden de makers veel aandacht aan de exploratie van de open wereld. Het doel is de perfecte balans te vinden tussen rust en actie om het verhaal tot zijn recht te laten komen. Ontwikkelaars Aiman Hassani en Matthias Stoopman richten zich met de game op de platforms XBOX ONE, Playstation 4 en Wii-U en Steam. De startsubsidie is bedoeld voor het ontwikkelen van de eerste speelbare demo.
loader

het fonds

subsidies

actueel

StichtingNieuwenMeer2.jpg
In september 2016 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor het derde achtereenvolgende jaar een Open Oproep uit gericht op Stadslabs. Onder de titel Samen werken aan dorp, stad en land w... meer >
Ceruttifilm.jpg
In de derde ronde van de Non-Fictie Transmediaregeling zijn uit negentien aanvragen zeven projecten gehonoreerd. Deze regeling is gericht op de ontwikkeling en realisering van projecten met artistieke... meer >
ViktorHachmang3.jpg
Het Stimuleringsfonds riep in september 2016 illustratoren en beeldmakers op voorstellen in te dienen voor kleinschalige, experimentele projecten op het gebied van illustratie, kinder- en jeugdboekeni... meer >
sluitingsdata2017.jpg
De sluitingsdata van de regelingen van het Stimuleringsfonds in 2017 zijn inmiddels vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur, Digitale cultuur en Internationalisering hebben in 2017 ieder vier rond... meer >
loader
loader
loader