stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
X Fungi: Mycelium and the importance of physical touch
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

X Fungi: Mycelium and the importance of physical touch

Studio Mokojolito, 2018

€7.500
Kunstenaar/ontwerper Wasabii Ng onderzoekt hoe mycelium als materiaal psychologisch ervaren wordt en hoe het als bio-materiaal beter toegepast kan worden. Ze vraagt een startsubsidie aan om de mogelijke toepassingen van de texturele eigenschappen van mycelium te onderzoeken voor het therapeutisch gebruik ervan in de zorgsector, bijvoorbeeld in het kalmerend effect door het aaien en aanraken ervan. Concreet resultaat van het onderzoek is een aantal series van prototypes van 'aaibare schimmels' in verschillende organische vormen en texturen, die worden gepresenteerd aan bezoekers van de Dutch Design Week. De bezoekers mogen de prototypes oppakken en betasten. Daarna wordt hen gevraagd een vragenlijst in te vullen over de beleving ervan. Doel van haar onderzoek is om materiaalonderzoek te richten op de aantrekkelijkheid ervan en op het effect op het menselijk welzijn in plaats van op de technische en functionele kwaliteiten. Hiermee beoogt ze bij te dragen aan de acceptatie van bio-materialen en aan discussievorming rondom materiaalonderzoek. Ze veronderstelt dat bio-materialen nog niet op grote schaal aanslaan, omdat het grote publiek er een weerzin tegen heeft, omdat het heeft geleerd dat deze materialen, zoals schimmels, vies zijn. Wasabii Ng verdeelt haar onderzoeksuren over het Clean Lab van Mediamatic en het Materials Experience lab van de TU Delft. Wasabii Ng wordt verder ondersteund door Han Wosten, professor microbiologie van de Universiteit Utrecht en expert in mycelium-onderzoek. Na de startfase van het onderzoek is ze van plan zich te richten op de belevenis van geur en kleur van mycelium als onderdeel van de aantrekkelijkheid van het materiaal. Op de Dutch Design Week 2018 wordt het project gepresenteerd als onderdeel van de expositie van de TU-Delft. Het onderzoeksproces en de -resultaten zijn ook via een speciale website te volgen en Wasabii Ng houdt een visual log en instagram-account bij. De TU Delft zal daarnaast ook zorgen voor disseminatie van het onderzoek in het academische veld en in de technische sector.

meer toekenningen

008representatieveafbeeldingkl.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Goed Genoeg: Burn-out Dagboek

Studio Pupil Coöperatie U.A., 2019

€7.500
Studio Pupil vertaalt het persoonlijke stripverhaal ‘Burn-out Dagboek’ van Maaike Haartjes naar animatie. Het team, bestaande uit producent Tünde Vollenbroek, animatieregisseur Dario van Vree en animatie-ontwerper Iris Frankhuizen beogen op deze manier het thema in zowel persoonlijke als professionele sfeer beter bespreekbaar te maken en een breder publiek te bereiken. De strip wordt vertaald naar een animatieserie voor online publicatie, een animatiefilm voor televisie en een interactief geanimeerd werk. In de startfase onderzoeken zij de vormtaal en het verhaal van het cross-media werk. Hierbij kijken zij naar de volgende aspecten: de inhoudelijke betekenis van het materiaalgebruik; het combineren van de minimalistische en gedetailleerde stijl; het omzetten van tekst naar visuele metaforen; het samenvoegen van een aantal verhaallijnen/personages; het gebruik van de dagboek als stijlvorm; het balanceren van de positieve en negatieve ervaringen en de karakteranimatiestijl. Studio Pupil ontwikkelt in deze fase ook een methode voor (visuele) brainstormsessies tussen stripmaker en animatiemakers en benadert (film)scriptschrijvers, co-financiers en Nederlandse en internationale platforms. Maaike Hartjes is zelf als creatief adviseur betrokken tijdens het gehele ontwikkelingsproces.
p1120105500x500.jpg

Deelregeling Vormgeving Open oproep

Beadfactory

Dinie Besems, 2018

€10.000
Dinie Besems is een sieraadontwerper die zich in haar werk een combinatie maakt tussen ambachtelijke technieken en nieuwe technologie. Tijdens haar werkperiode in Arita gaat zij een serie kralen ontwikkelen van porselein, als onderdeel van haar project de Beadfactory. Hierin onderzoekt zij de uiteenlopende vormen die iets ‘simpels’ als een kraal kan aannemen door op verschillende werkplaatsen machines en handwerktechnieken in te zetten om kralen te produceren. In Japan gaat Besems experimenteren met glazuren, kleurgebruik en decoratie.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Open oproep

Arita-Yaki

Viktor Hachmang, 2018

€10.000
Viktor Hachmang is grafisch ontwerper en illustrator. In zijn werk, bijvoorbeeld zijn graphic novels, wil hij ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur met elkaar vermengen en heeft hij bijzondere aandacht voor details en decoratie. Hierin noemt hij Japanse Ukiyo-e prenten als een grote inspiratiebron. Tijdens de residency gaat Hachmang samenwerken met traditionele handschilders in Arita om deze techniek eigen te maken en toe te passen op porselein. Hierin wil hij een combinatie maken tussen zijn eigen handschrift en traditioneel Japans schilderwerk met haar eigen esthetische regels.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Sites of Miscommunication: Phase 1, Exploratory Practices of Re-inscription

NEVES ALVES, 2018

€7.500
Het project ‘Sites of Miscommunication: Phase 1, Exploratory Practices of Re-inscription’ is een eerste verkenning van Barbara Neves Alves naar de politieke overtuigingen en communicatie rondom koloniale monumenten. De focus ligt op communication design en nieuwe ontwerpmogelijkheden voor onderwerpen als migratie en discriminatie. De eerste verkenning, waarvoor de startsubsidie wordt ingezet, betreft een theoretisch onderzoek naar onder andere postkoloniale studies, een interventie en speculatief ontwerpworkshop in de publieke ruimte rondom een monument in Porto. Daarnaast wordt ook een analyse en kritische reflectie in de vorm van een essay gepresenteerd in Amsterdam. Dit biedt tevens input voor de verdere ontwikkeling van het project. Met het project beoogt Barbara Neves Alves een theoretische en praktische bijdrage te leveren in het kader van dekolonisatie. Het project is ook een middel om een hybride vorm te vinden voor haar practice-based onderzoek, dat bestaat uit een combinatie van design, theorie en politiek. Aan het project werken mee: Daniel Silva van Oficina do Escultor, Galeria Maus Hábitos, Faculty of Fine Arts in Porto, San Seriffe en Black Archives in Amsterdam.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

De Big One

Daniel van Nes, 2018

€7.500
Daniel van Nes schept zijn eigen visuele universum in 'De Big One', een Nederlandstalige, theatrale voorstelling. Hij verzorgt alle visuele aspecten, zoals het podium, de tekeningen, de animaties, de projecties, de kostuums en het decor en combineert verschillende disciplines tot een totaalbeleving. Muziek en teksten zijn samengesteld door Filip Noorman en worden uitgevoerd door het gezelschap 'Flip en de Noormannen'. Naast de voorstelling verschijnt ook een geïllustreerd boek met CD. De titel 'De Big One' verwijst naar ontwrichting van het evenwicht.
loader

het fonds

subsidies

actueel

scitpwebsite720x480nuonline.gif
Op zoek naar nieuw ontwerptalent? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert tijdens de Dutch Design Week het Platform Talent en portretteert daarmee alle individuele praktijken van ontwerp... meer >
commissieleden2019.png
Heb je expertise in een van de vele disciplines die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie vertegenwoordigt? Ben je in staat om over je persoonlijke voorkeuren heen te stappen, met het doel aanvrag... meer >
loader
loader
loader