stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Traurig bin ich sowieso
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Presentatie

Traurig bin ich sowieso

golden joinery, 2018

€23.780
‘Traurig bin ich sowieso’ is een interdisciplinair project dat tegenwicht wil bieden aan het ideaalbeeld van de maakbare mens en aan de sociale druk om altijd 'up' te zijn. De Stichting Golden Joinery veronderstelt dat verdriet of de uiting ervan wordt onderdrukt in de samenleving. Een aantal ontwerpers schept letterlijk ruimte voor een gezamenlijke beleving van verdriet. Architect Tim Prins, borduurspecialist Desiree Hammen, modeontwerper Saskia van Drimmelen en social designer Margreet Sweerts onderzoeken samen met ervaringsdeskundigen op het gebied van verdriet de vraag wat het verdrietige lichaam wil in een sociale context. Hieraan gaat een onderzoek vooraf naar wat voor rol mode en ruimtelijk ontwerp kunnen spelen in nieuwe en andere manieren van samenzijn in de publieke ruimte. Met de feedback van de experts wordt een ruimte met een flexibel modulair systeem ontworpen waar ook een concert wordt uitgevoerd. Margreet Sweerts en zangeres Christina Fischer ontwikkelen een zangperformance om het publiek er te laten ontspannen en het uiten van verdriet mogelijk te maken. De presentatie vindt plaats in juni en september 2018 op diverse locaties in de Euregio Maastricht-Aken, zoals DocFest, de Universiteit Maastricht en het LOGOI filosofisch instituut in Aken. Deze presentatieplekken verzorgen een randprogrammering. Daarna zal het ontwerp worden ingezet op diverse locaties en evenementen om het onderwerp verdriet gezamenlijk te beleven en bespreekbaar te maken.

meer toekenningen

008representatieveafbeeldingkl.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Goed Genoeg: Burn-out Dagboek

Studio Pupil Coöperatie U.A., 2019

€7.500
Studio Pupil vertaalt het persoonlijke stripverhaal ‘Burn-out Dagboek’ van Maaike Haartjes naar animatie. Het team, bestaande uit producent Tünde Vollenbroek, animatieregisseur Dario van Vree en animatie-ontwerper Iris Frankhuizen beogen op deze manier het thema in zowel persoonlijke als professionele sfeer beter bespreekbaar te maken en een breder publiek te bereiken. De strip wordt vertaald naar een animatieserie voor online publicatie, een animatiefilm voor televisie en een interactief geanimeerd werk. In de startfase onderzoeken zij de vormtaal en het verhaal van het cross-media werk. Hierbij kijken zij naar de volgende aspecten: de inhoudelijke betekenis van het materiaalgebruik; het combineren van de minimalistische en gedetailleerde stijl; het omzetten van tekst naar visuele metaforen; het samenvoegen van een aantal verhaallijnen/personages; het gebruik van de dagboek als stijlvorm; het balanceren van de positieve en negatieve ervaringen en de karakteranimatiestijl. Studio Pupil ontwikkelt in deze fase ook een methode voor (visuele) brainstormsessies tussen stripmaker en animatiemakers en benadert (film)scriptschrijvers, co-financiers en Nederlandse en internationale platforms. Maaike Hartjes is zelf als creatief adviseur betrokken tijdens het gehele ontwikkelingsproces.
p1120105500x500.jpg

Deelregeling Vormgeving Open oproep

Beadfactory

Dinie Besems, 2018

€10.000
Dinie Besems is een sieraadontwerper die zich in haar werk een combinatie maakt tussen ambachtelijke technieken en nieuwe technologie. Tijdens haar werkperiode in Arita gaat zij een serie kralen ontwikkelen van porselein, als onderdeel van haar project de Beadfactory. Hierin onderzoekt zij de uiteenlopende vormen die iets ‘simpels’ als een kraal kan aannemen door op verschillende werkplaatsen machines en handwerktechnieken in te zetten om kralen te produceren. In Japan gaat Besems experimenteren met glazuren, kleurgebruik en decoratie.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Open oproep

Arita-Yaki

Viktor Hachmang, 2018

€10.000
Viktor Hachmang is grafisch ontwerper en illustrator. In zijn werk, bijvoorbeeld zijn graphic novels, wil hij ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur met elkaar vermengen en heeft hij bijzondere aandacht voor details en decoratie. Hierin noemt hij Japanse Ukiyo-e prenten als een grote inspiratiebron. Tijdens de residency gaat Hachmang samenwerken met traditionele handschilders in Arita om deze techniek eigen te maken en toe te passen op porselein. Hierin wil hij een combinatie maken tussen zijn eigen handschrift en traditioneel Japans schilderwerk met haar eigen esthetische regels.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Sites of Miscommunication: Phase 1, Exploratory Practices of Re-inscription

NEVES ALVES, 2018

€7.500
Het project ‘Sites of Miscommunication: Phase 1, Exploratory Practices of Re-inscription’ is een eerste verkenning van Barbara Neves Alves naar de politieke overtuigingen en communicatie rondom koloniale monumenten. De focus ligt op communication design en nieuwe ontwerpmogelijkheden voor onderwerpen als migratie en discriminatie. De eerste verkenning, waarvoor de startsubsidie wordt ingezet, betreft een theoretisch onderzoek naar onder andere postkoloniale studies, een interventie en speculatief ontwerpworkshop in de publieke ruimte rondom een monument in Porto. Daarnaast wordt ook een analyse en kritische reflectie in de vorm van een essay gepresenteerd in Amsterdam. Dit biedt tevens input voor de verdere ontwikkeling van het project. Met het project beoogt Barbara Neves Alves een theoretische en praktische bijdrage te leveren in het kader van dekolonisatie. Het project is ook een middel om een hybride vorm te vinden voor haar practice-based onderzoek, dat bestaat uit een combinatie van design, theorie en politiek. Aan het project werken mee: Daniel Silva van Oficina do Escultor, Galeria Maus Hábitos, Faculty of Fine Arts in Porto, San Seriffe en Black Archives in Amsterdam.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

De Big One

Daniel van Nes, 2018

€7.500
Daniel van Nes schept zijn eigen visuele universum in 'De Big One', een Nederlandstalige, theatrale voorstelling. Hij verzorgt alle visuele aspecten, zoals het podium, de tekeningen, de animaties, de projecties, de kostuums en het decor en combineert verschillende disciplines tot een totaalbeleving. Muziek en teksten zijn samengesteld door Filip Noorman en worden uitgevoerd door het gezelschap 'Flip en de Noormannen'. Naast de voorstelling verschijnt ook een geïllustreerd boek met CD. De titel 'De Big One' verwijst naar ontwrichting van het evenwicht.
loader

het fonds

subsidies

actueel

scitpwebsite720x480nuonline.gif
Op zoek naar nieuw ontwerptalent? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert tijdens de Dutch Design Week het Platform Talent en portretteert daarmee alle individuele praktijken van ontwerp... meer >
commissieleden2019.png
Heb je expertise in een van de vele disciplines die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie vertegenwoordigt? Ben je in staat om over je persoonlijke voorkeuren heen te stappen, met het doel aanvrag... meer >
loader
loader
loader