stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Jammer, pindakaas
007representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Jammer, pindakaas

Lisa Konno, 2017

€7.500
Lisa Konno initieert het project ‘Jammer, Pindakaas’ om integratie en inburgering aan de kaak te stellen en vooral de vraag op te roepen in hoeverre het volledig integreren een verrijking en een vereiste is. Daarnaast wil zij onderzoeken hoe mode als communicatiemiddel kan functioneren tussen verschillende culturen om o.a. verhalen over integratie te delen. Het uitgangspunt van het project is het verhaal van haar vader, een Japanse Nederlander, waarmee zij wil aantonen dat de Japanse en Nederlandse cultuur van elkaar kunnen leren. Op basis van de kledingkast van haar vader ontwikkelt Konno een capsule-collectie met vijf beelden en silhouetten, elk geïnspireerd op een outfit uit de kast. De collectie wordt gepresenteerd in een multimediale installatie, waarin de kleding gecombineerd wordt met geluidsopnames, 360 graden-bewegend beeld en animatie. De presentatie vindt plaats in het Stedelijk Museum tijdens de opening van ‘Ik ben een geboren buitenlander’. Verder wordt het project verspreid via de website van voorlopige partners zoals de VPRO en De Correspondent.

meer toekenningen

008representatieveafbeeldingweb.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Dialogue between Fashion and Death

Nina Willems, 2018

€7.500
In de korte theatertekst 'Dialogue between fashion and death' uit 1824 van de Italiaanse filosoof en dichter Giacomo Leopardi worden mode en de dood als personages opgevoerd. Het personage Mode spreekt het personage Dood aan en overtuigt de Dood ervan dat ze hetzelfde belang hebben: het vernietigen van wat bestaat om plaats te maken voor het nieuwe, om ook dat vervolgens weer te vernietigen. Deze tekst is de basis voor een vooronderzoek van theatermaker Nina Willems, dat zal leiden tot een concrete enscenering ervan, zowel in een fashionfilm als in een theaterstuk. Zij beoogt onze relatie met mode te veranderen door een consumptieve houding te vervangen door een narratieve houding. Ze stelt dat kledingstukken niet als decoratief wegwerpmiddel moeten worden gezien, maar als een op de huid gedragen persoonlijk verhaal. Met de enscenering van de negentiende-eeuwse theatertekst hoopt ze een nieuwe dialoog met mode aan te gaan. Nina Willems combineert de domeinen filosofie, performance en mode- en ruimtelijk ontwerp. Ze bewerkt de oorspronkelijke tekst tot een actuele versie, waarbij ze de visies van een aantal hedendaagse denkers gebruikt. Vervolgens werkt ze samen met modeontwerper Marlou Breuls aan kostuums, die gedurende de voorstelling getransformeerd kunnen worden. Met ruimtelijk ontwerper Dennis Vanderbroeck werkt ze aan een ruimtelijk ontwerp, waarin de symbolische beeldtalen rondom mode en dood samenkomen. Samen met theater- en filmregisseur Eva de Boer wordt gewerkt aan de spel-enscenering. Zowel de nieuwe tekstbewerking als de kostuums en het ruimtelijke ontwerp dienen ieder ook tot autonome werken te leiden die afzonderlijk ook te presenteren zijn.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Presentatie

Traurig bin ich sowieso

golden joinery, 2018

€23.780
‘Traurig bin ich sowieso’ is een interdisciplinair project dat tegenwicht wil bieden aan het ideaalbeeld van de maakbare mens en aan de sociale druk om altijd 'up' te zijn. De Stichting Golden Joinery veronderstelt dat verdriet of de uiting ervan wordt onderdrukt in de samenleving. Een aantal ontwerpers schept letterlijk ruimte voor een gezamenlijke beleving van verdriet. Architect Tim Prins, borduurspecialist Desiree Hammen, modeontwerper Saskia van Drimmelen en social designer Margreet Sweerts onderzoeken samen met ervaringsdeskundigen op het gebied van verdriet de vraag wat het verdrietige lichaam wil in een sociale context. Hieraan gaat een onderzoek vooraf naar wat voor rol mode en ruimtelijk ontwerp kunnen spelen in nieuwe en andere manieren van samenzijn in de publieke ruimte. Met de feedback van de experts wordt een ruimte met een flexibel modulair systeem ontworpen waar ook een concert wordt uitgevoerd. Margreet Sweerts en zangeres Christina Fischer ontwikkelen een zangperformance om het publiek er te laten ontspannen en het uiten van verdriet mogelijk te maken. De presentatie vindt plaats in juni en september 2018 op diverse locaties in de Euregio Maastricht-Aken, zoals DocFest, de Universiteit Maastricht en het LOGOI filosofisch instituut in Aken. Deze presentatieplekken verzorgen een randprogrammering. Daarna zal het ontwerp worden ingezet op diverse locaties en evenementen om het onderwerp verdriet gezamenlijk te beleven en bespreekbaar te maken.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Productontwikkeling

Soap Bar

Franciska Meijers, 2018

€4.065
Franciska Meijers verblijft in maart 2018 in een residency in het [email protected] te Oisterwijk om er nieuwe mogelijkheden van keramiek te verkennen. Ze ontwikkelt daar een serie tafelbladen en plateaus die in vorm, kleur en textuur zijn afgeleid van verschillende typen zeeptabletten. Franciska Meijers probeert de zachte, afgeronde vormen, de kleuren en het gladde gevoel van zeep te vertalen in keramiek. Na de residency werkt ze aan de voltooiing van een serie keramische tafels met elk een eigen, specifieke functie. Deze toepassing van keramiek op deze schaal is volgens haar uniek. De residency sluit aan op haar strategie voor artistieke en professionele ontwikkeling als keramiekspecialist. Later in het jaar vertrekt ze voor enkele maanden naar de keramiekregio Saga in Japan voor een residency in Arita.
afgerond: april '18

website
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Presentatie

Frontier Imaginaries Trademarkings

Van Abbemuseum, 2018

€18.000
Het Van Abbemuseum gaat voor de tentoonstelling ‘Frontier Imaginaries Trademarkings’ een samenwerking aan met ontwerper Farida Sedoc, onderzoeker Elizabeth A. Povinelli en DJ Awanto 3. Eerder ontwikkelde Farida Sedoc voor Frontier Imaginaries met e-flux in New York FREETOWN LOUNGE, een scenografie waarin de klassieke tentoonstellingsruimte op zijn kop wordt gezet. Het ontwerp omvat een kunstgras-mat met teksten uit het leven van de ontwerper en hiphop-cultuur. Zitplekken zijn gemaakt van stof in Panji-stijl, wat veel gedragen wordt in Suriname. Awanto 3 maakt een soundscape gebaseerd op de Symphony of Late Liberalism van Elizabeth A. Povinelli. Tijdens de opening wordt de installatie met muzikale uitvoering in volledigheid gepresenteerd. Met Trademarkings wil het museum de geschiedenis van Eindhoven en Brabant een nieuw perspectief geven door lokale en internationale artiesten, wetenschappers, onderzoekers, muzikanten en publiek uit te nodigen. Het wereldwijde bereik van Eindhoven en de geschiedenis van de Nederlandse handelsrelaties inclusief ideeën over handel, markt, vraag en aanbod liggen hieraan ten grondslag. De klassieke, museale ruimte wordt veranderd met de scenografische ingreep waarin Farida Sedoc zowel in tekst als beeld reflecteert op het werk van Povinelli en Awanto 3. Het werk van diverse kunstenaars is opgenomen in deze tentoonstelling. Het museum vraagt aan voor de productie van en materiaal voor FREETOWN LOUNGE.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Evenement

GAKA / song of songs

Tomoko Mukaiyama Foundation, 2018

€16.500
De Tomoko Mukaiyama Foundation vraagt ontwerper Ting Gong de scenografie en kostuums te ontwerpen voor de voorstelling ‘GAKA’, een muzikaal/theatraal/dansant ritueel dat wordt uitgevoerd tijdens Oerol festival 2018. Elf dansers die eveneens muziek maken zijn onderdeel van de voorstelling. De scenografische ingreep bestaat uit een groot, wit weefsel van ca. 40 x 40 meter, dat van een natuurlijke, 'found space' verandert in een artificiële en esthetische ruimte. Het weefsel ligt eerst opgevouwen als een witte streep in de natuurlijke omgeving. Gedurende de voorstelling wordt het weefsel onderdeel van de scenografie. De kostuums zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Het weefsel is een mix van polyamide en polyester met optische kwaliteiten waardoor licht wordt gereflecteerd en gefracteerd. Het speelveld van GAKA ligt op de grens met het natuurgebied de Boschplaat en wordt gebruikt als onderdeel van de scenografie. Voor het stuk brengt de Tomoko Mukaiyama Foundation een internationaal gezelschap van makers en uitvoerders samen op basis van het artistieke concept van directeur Mukaiyama. Naast Ting Gong zijn onder anderen de Japanse choreograaf Un Yamada en de Oekraïense componist Maxim Shalygin betrokken om dwarsverbanden te ontdekken tussen de verschillende disciplines. Met de voorstelling GAKA wordt ingezoomd op de huidige vervreemding van de urbane mens die op zoek is naar de natuur en gezamenlijkheid.
loader

het fonds

subsidies

actueel

539website.jpg
Op 17 mei 2018 organiseert het Stimuleringsfonds de manifestatie Designing a Community of Care, samen met Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg, Waag, Society Impact en het team van de prijsvraag Who ... meer >
oodesigningacommunityofcare.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties van Nederland uit om samen met ontwerpers te werken aan de transitie van de zorg in de wijk. Vergrijzing... meer >
openoproepfreshperspectives2web.png
Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een maatschappelijke- of kennispartner een voorstel in te dienen, gericht op de gezamenlijke aanpak van een urgent... meer >
loader
loader
loader