stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
cars4space
dnadn.jpg

cars4space

DNADN, 2017

€20.000
Samen met de gemeente en de bewoners van Den Haag onderzoekt ontwerpbureau ‘de natuurlijke stad’ de potentie van autodelen in de stad. Gezien de verwachte groei van het aantal inwoners en de uitdaging rondom klimaatopgaven in de stad is het urgent slimme oplossingen te bedenken voor het gebruik van de schaarse openbare ruimten. Door de implementatie van car4space kan een groot aantal parkeerplekken vrijkomen, waardoor de openbare ruimte opnieuw ingericht kan worden. Het team start met een inventarisatie naar het huidige individuele gebruik van personenauto's. Ze wil hierbij samenwerken met de Haagse Hogeschool. Vervolgens ontwerpt de natuurlijke stad in overleg met de gemeente aan een menukaart, die bestaat uit ontwerpkeuzes waarmee bewoners de kans krijgen mee te denken in het ontwerp van hun openbare ruimte. In het gehele proces spelen ontwerp en verbeelding een zeer belangrijke rol. Met verschillende voorstellen kunnen bewoners worden geïnspireerd tot de noodzakelijke gedragsverandering. Het is uiteindelijk aan de stedenbouwkundige afdeling van de gemeente om op basis van de door de bewoners gekozen alternatieven tot een definitief ontwerp te komen. In samenwerking met gemeente zal een selectie van een of meerdere locaties in Den Haag worden gemaakt waar een pilot kan worden uitgevoerd.

meer toekenningen

010representatieveafbeelding.jpg

Non-fictie Transmediaregeling Documentaire

Dus Wat Gaan Wij Doen?

Neuzen en Feiten, 2018

€65.449
Ties Joosten vraagt een realiseringsbijdrage aan voor het project ‘Dus wat gaan wij doen?’ (DWGWD), een transmediale klimaatcampagne gericht op jongeren. De campagne biedt handvatten om klimaatverandering te betrekken bij alle belangrijke keuzes die jongeren in hun leven maken. Het is de ambitie van de makers – die de klimaatcrisis zonder twijfel als hét grootste probleem van onze tijd beschouwen – om jongeren hun kennis en talent in te laten zetten om de wereld te redden. De basis van het project wordt gevormd door een documentaire-reeks die samen met Brandpunt+ wordt geproduceerd. Daarnaast worden artikelen geschreven en een serie podcasts gerealiseerd. Het hoogtepunt vormt een live-evenement in het Rotterdamse Blue City.
010representatieveafbeelding.jpg

Non-fictie Transmediaregeling Documentaire

Club Colombia

Jan Rothuizen, 2018

€20.540
Jan Rothuizen vraagt een ontwikkelingsbijdrage aan voor het project ‘Club Colombia’. Het project behelst een online documentaire waarin de kijker wordt meegenomen naar alledaagse plekken in Colombia waar de erfenis van het verleden en de daadkracht van de toekomst voelbaar is. Rothuizen werkt voor de productie samen met Zesbaans. De documentaire heeft een vaste verhaallijn, die is opgebouwd uit scènes die je van plek naar plek begeleiden. Elke plek heeft één scène die op een specifiek moment van de dag plaatsvindt: de ochtend, de middag, de avond of de nacht. De locaties zijn opgebouwd uit geanimeerde tekeningen en teksten, audio, foto's, video en muziek. De stem van Jan Rothuizen vertelt het verhaal en neemt ons mee naar elke plek, waar ook andere mensen te horen, te lezen en te zien zijn.
010representatieveafbeelding.jpg

Non-fictie Transmediaregeling Documentaire

Schimmenspel / Shadow Game

Stichting Traktor, 2018

€25.000
Eefje Blankevoort vraagt namens Stichting Traktor een ontwikkelingsbijdrage aan voor het transmediale project ‘Schaduwspel’. Het project gaat over jonge vluchtelingen die proberen Europa binnen te komen. De transmediale componenten, een webdocumentaire, een serious game en een clicker/obstacle game sluiten aan bij een lineaire feature film, geproduceerd door Witfilm in samenwerking met KRO-NCRV. De webdocumentaire gaat verder waar de film stopt. Waar zijn de hoofdpersonen terechtgekomen? En, waar zijn ze nu? Daarnaast wordt meer context geboden over de levens van de jongeren en de reis die ze ondernomen hebben vanuit hun geboorteland naar Europa. Bij de ontwikkeling van de game-elementen wordt de samenwerking gezocht met Critical Mass en Monobanda. Om het project ook internationaal in de markt te zetten wordt gepitcht op verschillende markten en festivals.
010representatieveafbeelding.jpg

Non-fictie Transmediaregeling Documentaire

A Week In Christmas City

Mamamess, 2018

€18.000
Nirit Peled vraagt een ontwikkelingsbudget aan voor het project ‘A Week in Christmas City’, een mobile documentary waarin de kijker het plaatsje Noel bezoekt in Missouri (VS). Het stadje is een traditionele vakantiebestemming, maar verkeert momenteel in crisis als gevolg van de grote aantallen migranten die zich er hebben gevestigd. Aangetrokken door het werk in de fabriek van Tyson Food Inc. waar kippen worden verwerkt, vormen de immigranten nu de meerderheid van de bevolking. Via de smartphone krijgt de gebruiker in een periode van zeven dagen inzicht in de verschillende perspectieven van de inwoners van Noel. Zij vertellen hun verhaal op een persoonlijke manier in de vorm van Whatsapp berichten die tevens links bevatten naar beschikbare online content. Het verhaal reageert op feedback van de gebruiker die hierdoor zelf door de verhalen en personages navigeert. De Correspondent stelt haar platform beschikbaar als mediapartner.
010representatieveafbeelding.jpg

Non-fictie Transmediaregeling Documentaire

Eurasia

Institute of Contemporary Arts, 2018

€25.000
Het Londense Institute of Contemporary Arts (ICA) vraagt een ontwikkelingsbijdrage aan voor het project ‘Eurasia’ van het Nederlandse collectief Metahaven. Het project behelst de ontwikkeling van een experimentele documentaire over nepnieuws, post-truth en de industriële schaal waarop deze wordt geproduceerd in een Europese context. In de documentaire wordt onder andere het geopolitieke idee van ‘Eurasianism’ onderzocht, evenals de pogingen van de EU om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Eurasia is een single-channel film van circa 40 minuten, opgebouwd uit zelf gefilmd materiaal en gevonden fragmenten en een soundtrack. Het project wordt daarnaast gepresenteerd in de vorm van een multi-screen installatie. Ook wordt een online platform gecreëerd waar de lineaire film te zien zal zijn, gecombineerd met video’s van een conferentie die wordt georganiseerd rondom het thema van de film. Het Stedelijk Museum Amsterdam is mede opdrachtgever.
loader

het fonds

subsidies

actueel

websitelvdt.jpg
Op donderdag 31 mei organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in Utrecht het symposium Leeromgeving van de toekomst 2018. Tijdens deze middag delen de teams van twaalf ondersteunde onderzo... meer >
oodesigningacommunityofcare.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties van Nederland uit om samen met ontwerpers te werken aan de transitie van de zorg in de wijk. Vergrijzing... meer >
loader
loader
loader