totalload:1435708826.1303t/m
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
dummy
subsidies / gamefonds
Gamefonds

Gamefonds

Sluitingsdata:

20 augustus 2015
22 oktober 2015

budget: € 300.000 per jaar / projectsubsidies

in samenwerking met het Mediafonds

Het Gamefonds is een initiatief van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en heeft als doel een kwaliteitsimpuls aan de ontwikkeling van artistieke games te geven. Bovendien willen de fondsen de interdisciplinaire samenwerking tussen vormgevers, animatoren, gameontwikkelaars, culturele instellingen (of anderszins betrokken disciplines of organisaties bij de ontwikkeling of productie van de game) bevorderen.

Een gamesubsidie kan voor elke fase van de ontwikkeling van de game worden aangevraagd. Dat kan zijn in het prille begin van een idee, maar ook in het laatste stadium van de productie. Er kan geen subsidie worden aangevraagd voor iets dat al is afgerond, m.a.w. de subsidie wordt niet met terugwerkende kracht verstrekt. Het resultaat dient altijd publiek te worden gemaakt.

Een aanvraag kan door ontwerpers, vormgevers, animatoren, game-ontwikkelaars en (culturele) instellingen worden gedaan, waarbij altijd sprake moet zijn van interdisciplinaire samenwerking. Een gamesubsidie kan uitsluitend worden toegekend voor de ontwikkeling en productie van games waarvoor de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid berust bij kunstenaars, vormgevers of animatoren die zijn geïntegreerd in de Nederlandse cultuur en gameontwikkelaars of (culturele) instellingen die in Nederland zijn gevestigd. Er dient daarnaast sprake te zijn van een redelijke cofinanciering ten opzichte van de opzet van het project. Het is niet nodig om zelf een financiële bijdrage te leveren, maar een financiële bijdrage van een partij naast het Gamefonds is een vereiste. Het Gamefonds verlangt een redelijke eigen bijdrage ten opzichte van de hele begroting. Per aanvraag zal bekeken worden wat een realistische eigen bijdrage is. 
Er is geen maximum bijdrage vastgelegd, maar de te verlenen subsidie zal in redelijke verhouding moeten staan tot het totaalbedrag dat het Gamefonds te besteden heeft en de overige aanvragen die het Gamefonds wil honoreren.

In 2015 vinden vier aanvraagrondes plaats voor deze deelregeling. Het jaarlijkse budget wordt evenredig over de aanvraagrondes verdeeld en beschikbaar gesteld.

Vanaf 2015 dient u uw aanvraag in bij het Stimuleringsfonds via het online aanvraagformulier.
Aanvragen voor een subsidie via de deelregeling Gamefonds kunnen het hele jaar worden ingediend. U dient het online aanvraagformulier volledig in te vullen en uiterlijk op de toepasselijke sluitingsdatum online in te dienen. Wees er tijdig bij met het aanmaken van een account voor de online aanvraagomgeving. De deadlines van de aanvraagrondes in 2015 zijn:

5 februari
7 mei
20 augustus
22 oktober

Een aanvraag bevat:
• Het ingevulde online aanvraagformulier;
• een plan voor de ontwikkeling of productie van (een deel van) de game, met daarin in ieder geval de volgende punten:
o een uitleg over de verhaallijn van de game
o een uitleg over de wijze waarop de game is opgebouwd
o een inhoudelijke motivering van de maker
o een toelichting op wat de game in artistiek opzicht bijzonder maakt
o een toelichting op de vormgeving van de game, inclusief beeldmateriaal met eerder werk van de maker(s) en indien beschikbaar eveneens een eerder ontwikkelde game of een deel van de game
• samenstelling team makers en cv;
• een sluitende begroting met toelichting van de begrotingsposten, cofinanciering en eventuele offertes;
• een marketing- of communicatieplan;
• andere informatie die de aanvrager van belang acht voor de beoordeling van de aanvraag, zoals bijvoorbeeld een link naar de demo of een gameplayvideo.
Projecten die zich bezig houden met de ontwikkeling en/of productie van, en/of onderzoek naar artistieke games met een innovatieve gameplay komen in aanmerking voor ondersteuning.
Bij de beoordeling worden het plan voor de game, het eerdere werk, de ingediende begroting, het marketingplan en de andere meegestuurde gegevens in samenhang door de adviescommissie beoordeeld. Hierbij wordt gelet op:
• de vormgeving van de game
• het innovatieve karakter van de game
• de mate waarin triggers zijn ingebouwd ter bevordering van het spelelement
• het uitdagende karakter van de speelwereld
Aanvragen voor een projectsubsidie via de Deelregeling Gamefonds worden beoordeeld door een commissie die bestaat uit deskundigen op het terrein van de ontwikkeling en productie van games, het terrein van vormgeving en de e-cultuur. Deze adviescommissie bestaat uit de volgende leden:

Jeroen van Mastrigt
Marieke Verbiesen
Jan Robert Leegte
Adriaan de Jongh
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met adjunct secretaris Marjoleine Timmer.

downloads

toekenningen Gamefonds

x
Gamefonds

op subsidieregeling

  • Deelregeling Architectuur
  • Deelregeling Activiteitenprogramma's
  • Deelregeling Meerjarige programma's
  • Deelregeling Vormgeving
  • Deelregeling Talentontwikkeling
  • Gamefonds
  • TAX-videoclipfonds
  • Deelregeling E-cultuur
  • Regeling Belvedere 2002-2009
  • Deelregeling Stedenbouw 2010-2012
  • Deelregeling Internationalisering
  • Non-Fictie Transmediaregeling

op type

  • Onderzoek
  • Evenement
  • Tentoonstelling
  • Publicatie
  • AV productie
  • Website / applicatie
  • Productontwikkeling
  • Talentontwikkeling
  • Programma
  • Game
  • Activiteitenprogramma
  • Open oproep
  • Startsubsidie
  • Festival
  • Presentatie
  • Ideeënprijsvraag
  • Documentaire
  • Voucher
horrinth_630x420_.jpg

Gamefonds Game

Horrinth

KeokeN Interactive, 2014

€15.050
Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Zenzizenic1.jpg

Gamefonds Game

Zenzizenzic

Ludicity, 2014

€4.000
Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
theflock.jpg

Gamefonds Game

The Flock

Vogelsap, 2014

€5.000
Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

WF_Promo_LevelView01.jpg

Gamefonds Game

Wreck Fader

Kypski Music Productions, 2014

€21.984
Wreck Fader is een game ter vervanging van een videoclip. Het is een samenwerking tussen artiest Thomas Elbers, animator Joram van Loenen en programmeur Tim Groeneboom. De game is zowel promotie van de nieuwe single, als een manier om spelers meer bij de muziek te betrekken. De game heeft 'turntablism’ als onderwerp, oftewel scratching, waarbij de draaitafel als muziekinstrument wordt gebruikt. De game wordt tegelijkertijd een open-source tool binnen Unity, waar indie developers mee aan de slag kunnen. De speler is de naald die zich door de groeven over de plaat beweegt. Het landschap wordt dusdanig uitvergroot, dat stofjes en andere dingen die je zoal op een plaat kunt tegenkomen, veranderen in tumbleweeds, en de groeven zelf bergen worden. Zo ontstaat een abstract landschap.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Gamefonds Game

Slow your Motion

Dropstuff, Thomas van den Berg, 2014
Slow your Motion wordt gespeeld in de publieke ruimte. Voorbijgangers worden via grote schermen uitgenodigd om zich fysiek te bewegen in een ruimte waarin de werkelijkheid versmelt met het virtuele. In plaats van snelheid, agressie en competitie gaat het bij dit spel om rust en beheersing. Hiermee ontstaat behalve een game op het scherm ook een performance op straat omdat de bewegingen van de spelers afwijken van de snelheid van het alledaagse leven om hen heen.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze aanvraag is ingediend bij het Mediafonds.
loader
totalload:0.81152415275574

actueel

006representatieveafbeelding.jpg
Deelregeling Vormgeving Publicatie
nerdsynth.jpg
Deelregeling E-cultuur Open oproep
006representatieveafbeelding.jpg
Deelregeling Activiteitenprogramma's Activiteitenprogramma
shared.jpg
Non-Fictie Transmediaregeling Documentaire
loader
loader
006representatieveafbeelding_th.jpg
Deelregeling Vormgeving Publicatie
nerdsynth_th.jpg
Deelregeling E-cultuur Open oproep
006representatieveafbeelding_th.jpg
Deelregeling Activiteitenprogramma's Activiteitenprogramma
shared_th.jpg
Non-Fictie Transmediaregeling Documentaire
loader