stimuleringsfonds creatieve industrie
20170621154207epsbeeldenpdfadobeacrobatr.png

Werkplaats Centraal | van utopie naar werkelijkheid

27 juni 2017
Studio Makkink & Bey keek samen met architect en onderzoeker Dirk Osinga naar de mogelijkheden van de werkplaats in de breedste zin van het woord. 'De werkplaats, waar je al doende je beroep leert en volop experimenteert en kennis uitwisselt, is de interessantste plek op school,' zegt Dirk Osinga. 'Met Werkplaats Centraal stellen wij voor het onderwijs veel meer vanuit die plek te organiseren.'
Het team ontwikkelde zeven speculatieve modellen, waarin ze de school bijvoorbeeld beschouwen als warenhuis, als fabriek, als transport terminal of als digitale werkplaats. Het zijn allemaal nieuwe leer/werkplekken waar veel meer mensen en disciplines samenkomen dan in de huidige werkplaatsen.

Een van de cases van het project Werkplaats Centraal is de Seaweed School. In deze drijvende zeewierfabriek worden allerhande producten van zeewier gemaakt: voedsel, biodiesel, bouwmateriaal etc. De onderzoekers schetsen een scenario waarin heel veel verschillende beroepen hier op hun plek zijn. Van techneuten om het machinepark te bouwen tot kappers om het zeewier te wassen, knippen en drogen, bakkers die recepturen bedenken en lassers die de halffabricaten aan elkaar smeden. 'Door verschillende beroepen aan het productieproces te koppelen ontstaat verdieping en een veel breder vakmanschap,' aldus Jurgen Bey. 'Bovendien geven de nieuwe productieprocessen en producten aanleiding om nieuwe beroepen en zelfs nieuwe landschappen te ontwikkelen.'

Het klinkt allemaal misschien wat futuristisch, maar om te laten zien hoe het zou kunnen werken wil het team samen met mbo-studenten een proefopstelling maken in een loods bij Studio Makkink & Bey. Door studenten uit verschillende studierichtingen hier samen te laten werken, kunnen ze hun competenties ook toepassen in een andere context en hun blik naar buiten richten. Osinga: 'Het zou fantastisch zijn als die zeewierschool er echt komt.'

Het onderzoek van Dirk Osinga (do|ob) en Studio Makkink & Bey werd in 2015 ondersteund in het kader van de Open Oproep Onderwijsomgeving.
b5mvh7831kopie.jpg
Producten gemaakt van zeewier tentoongesteld op de Dutch Design Week 2016. Beeld: Maarten van Haaff

gerelateerd:

x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH3533kopie_th.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en g... meer >
onderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web_th.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Re... meer >
onderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
AD1922web_th.jpg

Collectief de school vernieuwen

The New School Collective verenigt onderwijs- en kunstprofessionals in een gezamenlijke zoektocht naar een antwoord op de vraag ‘Wat is een school?’. Experimentele en artistieke strategieën helpe... meer >
onderwijsconcepten
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
beeldnieuwsbriefsquare2_th.jpg

sQuare | een nieuwe leerplek voor creatief vakmanschap

Hoe kunnen we creatieve vakmensen opleiden voor de snel veranderende arbeidsmarkt? Met sQuare willen het Stimuleringsfonds en het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC Amsterdam een toekomstgeri... meer >
onderwijsconcepten
loader