stimuleringsfonds creatieve industrie
kb5mvh7633kopie.jpg

Terugblik conferentie Leeromgeving van de toekomst

29 juni 2017
Op 15 juni 2017 organiseerde het Stimuleringsfonds samen met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs een conferentie over de leeromgeving van de toekomst. Minister Jet Bussemaker opende de bijeenkomst op het Koning Willem I College in Den Bosch. Bekijk hieronder het beeldverslag.
De hoofdvraag van de conferentie was: hoe kunnen schoolgebouwen de innovatie in het beroepsonderwijs optimaal faciliteren? We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Deze veranderingen hebben directe invloed op het ruimtelijke ontwerp van het beroepsonderwijs. Tijdens de conferentie gingen onderwijsinstellingen, ontwerpers, beleidsmakers en toezichthouders met elkaar in gesprek om samen actuele ontwerpopgaven te verkennen.

Vervolg: bouw mee aan de leeromgeving van de toekomst
Als vervolg op deze conferentie start het Stimuleringsfonds in oktober 2017 het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

Bent u als mbo-instelling geïnteresseerd in deelname aan dit traject?
Kijk voor meer informatie op www.stimuleringsfonds.nl/lvdt.
kb5mvh7449kopie.jpg
Directeur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie Syb Groeneveld verwelkomt minister Jet Bussemaker bij het Koning Willem I College.
kb5mvh7750kopie.jpg
Jet Bussemaker voert een vraaggesprek met Jeanette Noordijk (voorzitter raad van bestuur Koning Willem I College) en Monique Vogelzang (inspecteur-generaal van het onderwijs).
kb5mvh7876kopie.jpg
Henk Oosterling (filosoof en oprichter Rotterdam Vakmanstad) geeft een inspirerende key-note presentatie.
kb5mvh8034kopie.jpg
Studenten van het evenementenbureau van Koning Willem I College wijzen deelnemers de weg naar de deelsessies.
kb5mvh8134kopie.jpg
Susanne Pietsch presenteert in de deelsessie over 'De regio als leeromgeving' haar onderzoek 'De Ambachtsschool Revisited'.
kb5mvh8209kopie.jpg
Anne van de Graaf (De Leermeesters) legt in de deelsessie 'Ruimte om te leren én te werken' een interactief spel uit, aan de hand waarvan de deelnemers nadenken over de ruimtelijke consequenties van het hybride leren.
kb5mvh8499kopie.jpg
De deelnemers van de deelsessie 'De online en offline leeromgeving' formuleren antwoorden op fundamentele vragen over het onderwijs.
kb5mvh8635kopie.jpg
Architect Skafte Aymo-Boot geeft toelichting op zijn project 'Je eigen gang gaan'.
kb5mvh8680kopie.jpg
In de pauze is er ruimte voor onderwijsprofessionals, ontwerpers, beleidsmakers en toezichthouders om elkaar te spreken en nieuwe contacten te leggen.

U leest hier meer over het volledige programma van de conferentie.

Fotografie: Maarten van Haaff

Beeld boven: Chris Sigaloff (directeur Kennisland) en Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker starten de conferentie 'Leeromgeving van de toekomst'.

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic_th.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een r... meer >
schoolgebouwen
006representatieveafbeelding_th.jpg

FLEX TEST ROC van start!

Een hybride leer-werk landschap voor Amsterdam. Hoe kunnen hybride leeromgevingen bijdragen aan meer flexibiliteit in het middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam, als antwoord op de dynamiek van econ... meer >
schoolgebouwen
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
standpunt3hal_th.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

[b]Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de i... meer >
schoolgebouwen
flextestroccsweb_th.jpg

FLEX TEST ROC | een update

Grote onderwijsgebouwen, die in de jaren 90 bijna allemaal verplaatst zijn van de binnenstad naar de rand van de stad, voldoen vaak niet meer. De ontwikkeling van het onderwijs gaat een stuk sneller d... meer >
schoolgebouwenstedenbouw
zbsdef_th.jpg

De zelfbewuste school

'Het beroepsonderwijs heeft een laag zelfbewustzijn, ondanks dat er de laatste jaren een voorzichtige waardering zichtbaar wordt', stelt Arconiko in de inleiding van het onderzoek De Zelfbewuste Schoo... meer >
schoolgebouwen
loader