stimuleringsfonds creatieve industrie
beeldnieuwsbriefsquare2.jpg

sQuare | een nieuwe leerplek voor creatief vakmanschap

27 juni 2017
Hoe kunnen we creatieve vakmensen opleiden voor de snel veranderende arbeidsmarkt? Met sQuare willen het Stimuleringsfonds en het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC Amsterdam een toekomstgerichte leer- en werkplek realiseren voor alumni van creatieve mbo opleidingen. Sinds januari 2017 werken zes ontwerpers samen met onderwijsexperts, startende vakmensen en business strategen aan de ontwikkeling van sQuare.
Mbo'ers die zijn opgeleid aan creatieve opleidingen zijn echte vakmensen; ze hebben hele specialistische vaardigheden als meubelmaker, media vormgever of event programmeur. De creatieve praktijk verandert echter continu, waardoor nieuwe manieren van werken, netwerken, professionaliseren en ondernemen onmisbaar zijn voor de creatieve vakman- of vrouw van de toekomst. 'Startende vakmensen hebben dergelijke vaardigheden op deze jonge leeftijd vaak nog niet voldoende ontwikkeld', zegt Danielle Habets, voorzitter van de directie MBO College Zuid. 'Juist daarom willen we de leerlijn voor mbo afgestudeerde creatieve vakmensen innoveren.'

verlengde leerlijn
Volgens Marieke Gervers (Practor Creatief Vakmanschap) willen vrijwel alle startende vakmensen doorleren na hun mbo-opleiding en beter worden in hun vakmanschap. Maar dit willen ze wel doen op een manier die bij hen past: door te werken, te maken en te doen. 'Het hbo biedt onvoldoende mogelijkheden voor die praktijkgerichte doorontwikkeling', stelt Gervers. 'Daardoor stapt het merendeel van de afgestudeerde vakmensen veel te vroeg uit de formele leerlijn en wordt hun potentieel niet volledig benut. Ik zie dat als economische en sociale kapitaalvernietiging.'
square2artikel.jpg

werken en leren
sQuare is een community bestaande uit startende vakmensen, alumni die al langer actief zijn in het werkveld, opdrachtgevers en experts uit diverse vakgebieden. De community bestaat online, maar heeft ook een fysieke plek. De combinatie van leren en werken staat centraal bij sQuare. De 'Academy' zal een modulair en interdisciplinair lesaanbod aanbieden, waarbinnen studenten een eigen lespakket kunnen samenstellen. Binnen de 'Agency' zullen opdrachten worden uitgevoerd voor opdrachtgevers en kan acquisitie van opdrachten plaatsvinden. Gervers: 'sQuare moet een plek zijn waar creatief talent zich in een veilige en vertrouwde omgeving professioneel verder kan ontplooien en bij kan leren wat op dat moment nodig is.'

ontwerpend onderzoek
Het multidisciplinaire team dat werkt aan de ontwikkeling van sQuare is momenteel aan het ontwerpen aan de community, de lesmodules, de fysieke plek en de communicatiestrategie. Daarbij gebruiken ze de methode van ontwerpend onderzoek. Door het maken van prototypes worden ideeën tastbaar en kunnen oplossingen in de praktijk worden getest. Jetske van Oosten, betrokken bij het traject vanuit het Stimuleringsfonds: 'ontwerpers zijn getraind om anders te denken en bezitten specifieke kwaliteiten die nodig zijn in situaties waarbij je aan het begin nog niet precies weet hoe het er aan het eind uit gaan zien.'

vervolg
De contouren van sQuare tekenen zich inmiddels af. Nieuwe afgestudeerden kunnen zich vanaf 1 september 2017 aanmelden via de website. Met deze ‘early birds’ zal in co-creatie verder worden gebouwd aan sQuare.

square3.jpg

gerelateerd:

x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH3533kopie_th.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en g... meer >
onderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web_th.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Re... meer >
onderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
AD1922web_th.jpg

Collectief de school vernieuwen

The New School Collective verenigt onderwijs- en kunstprofessionals in een gezamenlijke zoektocht naar een antwoord op de vraag ‘Wat is een school?’. Experimentele en artistieke strategieën helpe... meer >
onderwijsconcepten
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
20170621154207epsbeeldenpdfadobeacrobatr_th.jpg

Werkplaats Centraal | van utopie naar werkelijkheid

Studio Makkink & Bey keek samen met architect en onderzoeker Dirk Osinga naar de mogelijkheden van de werkplaats in de breedste zin van het woord. 'De werkplaats, waar je al doende je beroep leert en ... meer >
onderwijsconcepten
loader