stimuleringsfonds creatieve industrie

context

De Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap werd in oktober 2016 uitgezet als onderdeel van het programma Onderwijsomgeving.

OpenOproepRuimtevoorCreatiefVakmanschap.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap

10 januari 2017
Met de Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap riep het Stimuleringsfonds op om deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de ontwikkeling van een leer- en maakomgeving voor startende creatieve vakmensen (MBO-ers). Zes ontwerpers zijn geselecteerd en gaan zes maanden intensief samenwerken met startende creatieve vakmensen, docenten van verschillende Amsterdamse MBO-instellingen, opdrachtgevers uit het werkveld en diverse experts op het gebied van onderwijsinnovatie.
Het ontwerpend onderzoek wordt uitgevoerd op locatie in de Plaatsmakerij, een creatieve broedplek in het voormalige ING-complex aan de Haarlemmerweg in Amsterdam. Het traject betreft een gezamenlijk initiatief van het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De Open Oproep heeft in totaal 26 inzendingen opgeleverd die ter advies zijn voorgelegd aan twee externe adviseurs: Johan van Aalst, Hoofd Programma van de Stichting Tolhuistuin te Amsterdam en Eireen Scheurs, architect en mede-eigenaar van SUB-office, tevens onderzoeker en docent aan de TU Delft. Selectie van de deelnemers vond plaats op basis van ontwerpkwaliteit, motivatie, co-creatieve houding en kennis betreffende de thematiek van de Open Oproep. De adviseurs waren positief over de reikwijdte aan vertegenwoordigde disciplines en de diversiteit in de genoten opleidingen van de aanvragers. Daarnaast lieten de adviseurs zich positief uit over het engagement voor onderwijsinnovatie dat uit de inzendingen sprak.

Na uitvoerig beraad zijn de volgende zes ontwerpers boven de andere inzendingen verkozen:

• Caspar Kienjet – ruimtelijk ontwerper
• Elsbeth Ronner – architect
• Hannah van Luttervelt – (product)ontwerper
• Ruud Winder – grafisch ontwerper
• Aoife Wullur – (social) designer
• Mascha van Zijverden – modeontwerper

Selectie
De commissie sprak de verwachting uit dat de zes geselecteerde ontwerpers over de potentie beschikken om een waardevolle bijdrage te leveren aan de kennisontwikkeling op het gebied van de leer- en werkomgeving van startende creatieve vakmensen. Zij ontvangen ieder een bedrag van maximaal € 6.240,- voor hun deelname aan het onderzoekstraject. Deze Open Oproep schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uit in het kader van de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp (AARO) 2017-2020. Met het uitschrijven van deze Open Oproep geeft het fonds invulling aan het AARO programma Onderwijsomgeving, dat zij in opdracht van het ministerie van OCW uitvoert.

Tussentijdse resultaten
Het ontwerpend onderzoek resulteerde in de oprichting van sQuare: een creatieve, maak-leer community waar ondernemende creatives hun visie, ideeën en skills professioneel kunnen inzetten. sQuare is volop in ontwikkeling, lees meer op de website van sQuare.

Beeld: portfolio Hannah van Luttervelt

gerelateerd:

x
makersonderwijs
hackthebrain2web_th.jpg

Hack the Brain: Hack the brain for Education van start!

Na een succesvolle eerste editie van Hack the Brain in 2014, komt Waag Society dit jaar met een tweede editie: Hack the Brain for Education. Met een 3-daagse hackaton, publiek debat en een publicatie ... meer >
makersonderwijs
kb5MVH7352kopie_th.jpg

School Workshop op Dutch Design Week

In [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_workshop/ School Workshop] bouwden leerlingen onder leiding van ontwerper Daniel de Bruin robots die hun leven kunnen helpen. Door zo snel mogelijk ... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
beeldweb_th.jpg

De beste brain hacks voor het onderwijs

In juni 2015 kwamen neurowetenschappers, (software)ontwikkelaars en onderwijsprofessionals bijeen in Amsterdam voor de bijeenkomst Hack the Brain for Education. Zes interdisciplinaire teams werkten dr... meer >
makersonderwijs
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
playgroubds1web_th.jpg

Playgrounds: De creatieve werkplaats als leerplaats

In het project Playgrounds bezoeken docenten en leerlingen creatieve werkplaatsen in de buurt van de school. Daar ervaren ze in workshops het creatieve maakproces. Om die ervaring vervolgens te vertal... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
OpenOproepruimtevakmanschap30nov_th.jpg

Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam nodigen ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de ontwi... meer >
makersonderwijs
loader