stimuleringsfonds creatieve industrie
bekendmakingselectieinterdisciplinairele.jpg

Selectie Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

19 maart 2018
Met de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving riep het Stimuleringsfonds (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers op om samen met vier mbo-instellingen de ontwerpopgaven binnen interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen. Acht ontwerpers werden geselecteerd. Uitvoering van de onderzoeken zal van maart tot juni 2018 plaatsvinden in samenwerking met Scalda, Drenthe College, ROC Midden Nederland en Albeda op vier van hun onderwijslocaties.
De Open Oproep heeft in totaal zeventien inzendingen opgeleverd die ter advies zijn voorgelegd aan drie externe adviseurs: Kristina Andersen (interactie designer, assistent professor aan de TU Eindhoven, department of Industrial Design, Susanne Pietsch (architect, docent en onderzoeker bij de TU Delft, afdeling Interior, Building and Cities) en Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht, Lectoraat Beroepsonderwijs - Kenniscentrum Leren en innoveren).

algemene indruk
Onder de inzendingen bevinden zich relatief veel (interieur)architecten. Ook grafische vormgeving en digitale cultuur zijn voldoende vertegenwoordigd. Het aantal product-, licht- of geluidontwerpers en social designers is betrekkelijk laag. Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de adviseurs met name gelet op de relevantie van de vraagstelling, het plan van aanpak, de expertise van de betrokken partijen en de coherentie tussen deze onderdelen. Naast de individuele kwaliteiten van de ontwerpers is ook gezocht naar complementaire profielen om te komen tot een sterk onderzoeksteam dat elkaar aanvult in vaardigheden, kennis en ervaring, maar ook in methode van werken. De commissie sprak de verwachting uit dat de vier geselecteerde ontwerpteams over de potentie beschikken om een waardevolle bijdrage te leveren aan de kennisontwikkeling op het gebied van de interdisciplinaire leeromgeving.

De volgende acht ontwerpers zijn boven de andere inzendingen verkozen:

Case 1 Scalda
• Ontwerper 1: Yukiko Nezu (Urbanberry) - architect
• Ontwerper 2: Keimpe de Heer (Stichting SETUP) - digitaal ontwerper
Volg de ontwikkelingen van het project Student aan het roer.

Case 2 Drenthe College
• Ontwerper 1: Caro van Dijk - architect
• Ontwerper 2: Frank-Jan van Lunteren (Stichting SETUP) - digitaal ontwerper
Volg de ontwikkelingen van het project Collectief leren en ontwikkelen.

Case 3 ROC Midden Nederland
• Ontwerper 1: Lonneke van Reijalt (FUNC) - interieur architect
• Ontwerper 2: Dawid Strebicki - architect
Volg de ontwikkelingen van het project Gastvrijheid in praktijk.

Case 4 Albeda
• Ontwerper 1: Jeffrey Braun (Afdeling Buitengewone Zaken) - interactie design
• Ontwerper 2: Joost Dingemans (Staalslagerij) - ruimtelijk ontwerper
Volg de ontwikkelingen van het project Buiten de kaders van het klaslokaal.

Deze acht ontwerpers ontvangen ieder een bedrag van maximaal € 7.800,- voor hun deelname aan het onderzoekstraject.

context
Deze Open Oproep is onderdeel van het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt deel uit van het programma Onderwijsomgeving dat als onderdeel van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020 wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in opdracht van het ministerie van OCW. Meer ondersteunde projecten uit het programma Onderwijsomgeving vindt u op de kennispagina Onderwijs.

Beeld bovenaan: Afdeling Buitengewone Zaken/Staalslagerij

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic_th.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
chk1031_th.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwi... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi_th.jpg

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving_th.jpg

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openkaartatelierproenicsadviseursweb_th.jpg

Selectie Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Met de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving nodigden het Stimuleringsfonds en de MBO Raad stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit voorstellen in te dienen gericht... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
agoraalsbasis_th.jpg

Agora als Basis

Anne Makkink, Alex van de Beld en Ronald van Asselt slaan de handen ineen voor een ontwerpend onderzoek naar een circulair huisvestingsbeleid voor de vastgoedportefeuille van het Friesland College.... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
x11web1_th.jpg

Creatieve werkplaats als leeromgeving

X11 – een VMBO en HAVO school voor media en vormgeving in Utrecht - voert in samenwerking met Studio Makkink&Bey een ontwerpend onderzoek uit met als doel het ontwikkelen van een actieve leergemeens... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
houseoflogisticsweb_th.jpg

Mobiele Leeromgeving

House of Logistics heeft als missie de logistiek vakman van de toekomst op te leiden. Om dit te kunnen bereiken moeten onderwijs en bedrijfsleven intensief samenwerken. Hoe kan de flexibilisering van ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
beeld3_th.jpg

De student aan het roer

Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
practoraatzorg_th.jpg

Collectief leren en ontwikkelen

Het Practoraat Zorg&(Sensor)Technologie is een samenwerkingsverband van het Drenthe College, Hanzehogeschool Groningen, provincie Drenthe en Gemeente Assen. Het betreft een onderzoeks- en opleidingsce... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader