stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met de expositie Making School en bijhorende events presenteerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op de Dutch Design Week 2016 (22 t/m 30 okt) de (tussen)resultaten uit het programma Onderwijsomgeving. Dit programma richt zich op het verbeteren van de onderwijsomgeving door de inzet van ontwerpers uit de gehele breedte van de creatieve industrie. Het Stimuleringsfonds voert het programma Onderwijsomgeving uit in opdracht van OCW.

kb5MVH3533kopie.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

15 november 2016
Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en geconsumeerd wordt. Het voedselsysteem zal moeten veranderen. En daarmee zullen nieuwe beroepen ontstaan. Hoe kunnen we ons beroepsonderwijs het beste vormgeven om de maatschappelijke uitdagingen aan te gaan? Tijdens School Lunch op Dutch Design Week 2016 gingen ontwerpers en onderwijsprofessionals hier met elkaar over in gesprek.
Een verslag van Lizette van Dijk.

Het schoolvoorbeeld
Lucas Mullié (FoodCurators) is niet alleen ontwerper en organisator van de School Lunch, maar ook een schoolvoorbeeld van het thema van de bijeenkomst. Hij heeft als leerling geworsteld in regulier onderwijsland. Zijn persoonlijke verhaal biedt zodoende een inspirerende start van het programma; Lucas was een ongemotiveerde MAVO leerling, werd van school gehaald, en kwam via een koksopleiding en wat toeval op de Design Academy terecht. Hier vond hij uiteindelijk de inspiratie en de ruimte om zich te ontwikkelen tot zijn zelf ontworpen beroep als Voedsel Curator.

Naar zijn idee zou onderwijs veel meer cross-overs tussen sectoren en disciplines moeten faciliteren. Zo kunnen meer mensen vanuit verschillende waarden betrokken worden bij voedsel(bereiding), wordt het vakgebied rondom voedsel opgerekt, en kunnen vernieuwing en de daarbij behoren nieuwe food-beroepen gemakkelijker ontstaan.
kb5MVH2827kopie.jpg
Lucas Mullié (FoodCurators). Foto: Maarten van Haaff.
De hybride leeromgeving

Het verhaal van Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht) en Erica Aalsma (De Leermeesters) sluit hier naadloos op aan. Sterker nog; zij zijn precies hiermee bezig. Samen pleiten zij voor “hybride onderwijs”. Een school moet een plek zijn waar verschillende disciplines samenkomen, zodat je als student je eigen plek kunt ontdekken. Een school moet een plek zijn waar je leert met je handen, en waar theorie ondersteunend is. Lesstof moet in het lijf gaan zitten, gevoeld worden met hoofd, hart en handen. Zij brachten deze visie samen in ontwerp en onderzoek voor de doorontwikkeling van de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. Hun bevindingen bundelden ze in de publicatie “Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht”.

Ilya en Erica benadrukken ook de belangrijke rol van de opleiders. Vaak zijn dit zij-instromers. Zij komen vanuit de praktijk, en gaan dan als archetypische leraren voor de klas staan. Geen goed idee, zeggen ze. Deze opleiders moeten juist de klas meenemen naar hun praktijk, en zo ook hun lesprogramma’s ontwerpen.

kb5MVH2883kopie.jpg
Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht) en Erica Aalsma (De Leermeesters) . Foto: Maarten van Haaff.
De praktijk

Deze praktijk staat ook centraal voor Petra Janssen en Simone Kramer. Met hun stichting Social Label koppelen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, “de makers”, aan ontwerpers en onderwijs. Het nieuwe product dat uit deze samenwerking ontstaat, wordt zo meer dan alleen een product. Het is een middel tot eigenwaarde en trots en een middel om het verhaal van de makers te vertellen. Als voorbeeld is >VEEG mee gebracht: een veger gemaakt van oude fietsframes. Het ontwerp is van Dick van Hoff. Hij maakte hiervoor de prototypes samen met maker Thierry, die hiervoor een cursus lassen kreeg. Nu wordt >VEEG gemaakt door Thierry samen met jongeren van voortgezet praktijkonderwijs Arkelstein tijdens de techniekles. Social label ontwerpt dus kwaliteitsproducten, maar vooral een goede werkomgeving, nieuwe kansen en vaardigheden. Socio economics noemen Petra en Simone dat. Zij zien dit als key om maatschappelijke processen te veranderen.

kb5MVH3377kopie.jpg
Petra Janssen en Simone Kramer (Social Label). Foto: Maarten van Haaff.
De ontmoeting

Joszi Smeets (Food Hub) richt zich met name op het creëren van onderwijs dat aansluit bij de toekomstige praktijk. Het voedsellandschap verandert, en zal nog verder veranderen. Food Hub ontwerpt opleidingen, trainingen en vernieuwende vormen van voedseleducatie om deze veranderende wereld beter te begrijpen. De ontmoeting tussen mensen van verschillende achtergronden staat hierin centraal. Daarom werkt Food Hub samen met inspirerende praktijkmensen vanuit de gehele voedselketen. Van beleidsmedewerker tot visser, chef tot bankier en van “CO2 neutrale plofkip-boer” tot biologisch dynamische teler. Juist de ontmoeting tussen mensen die niet direct hetzelfde gedachtegoed delen, vindt Joszi interessant. Daar waar het schuurt, ontstaan de nieuwe denkwijzen en ideeën die noodzakelijk zijn om te bouwen aan toekomstbestendige bedrijfs- en organisatiemodellen. En die zijn weer nodig om te komen tot een good, clean en fair voedselsysteem.

kb5MVH2957kopie.jpg
Josiz Smeets (Food Hub). Foto: Maarten van Haaff.
De lunch

Met voldoende food for thought én gesprek is het tijd voor de lunch. Een klassieke school lunch met brood, fruit en melk. De tafel is ingericht als yoghurtklok, waar alle stadia van melk tot yoghurt te zien en te proeven zijn. Op het brood is het maakproces afgebeeld, en het fruit komt uit de cyclische rumtopf. Onder het genot van deze bijzondere lunch worden ervaringen verder gedeeld. Welke successen en uitdagingen kom je tegen? Zou de rol van onderwijzer niet anders gedefinieerd moeten worden? De setting van de School Lunch zelf komt ook ter tafel. Wat bespreek je “klassikaal”, wat laat je ontstaan in gesprekken? Hier en daar worden contacten uitgewisseld, een basis voor toekomstige samenwerking wordt gelegd. De aanwezigen zijn het eens. Kijkend naar de maatschappelijke vragen die er liggen, moet het beroepsonderwijs een aantal fundamentele veranderingen ondergaan. Op naar hybride onderwijs waar veel ruimte is voor ontmoetingen en leren in de praktijk!

Making School

De School Lunch was onderdeel van de expositie Making School tijdens de Dutch Design Week 2016. Making School onderzoekt de toekomst van beroepsonderwijs, en toont hoe kennis en kunde van de creatieve industrie hier aan kan bijdragen.

kb5MVH3056kopie.jpg
Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3036kopie.jpg
Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3301kopie.jpg
Foto: Maarten van Haaff
kb5MVH3486kopie.jpg
Foto: Maarten van Haaff.

gerelateerd:

x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web_th.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Re... meer >
onderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
AD1922web_th.jpg

Collectief de school vernieuwen

The New School Collective verenigt onderwijs- en kunstprofessionals in een gezamenlijke zoektocht naar een antwoord op de vraag ‘Wat is een school?’. Experimentele en artistieke strategieën helpe... meer >
onderwijsconcepten
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
flextestrocweb_th.jpg

Over Leeromgeving van de Toekomst

In het najaar van 2017 start het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst. In dit traject zullen ontwerpers - met ondersteuning van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie - samen met scholen w... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader
pagetype:page-program
pagesubtype:pagesub-item
singletype:single-normal
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/school_lunch_op_dutch_design_week/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)
totalload:1495810443.5724t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/school_lunch_op_dutch_design_week/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)