stimuleringsfonds creatieve industrie
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

28 juni 2017
De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. In oktober 2017 start het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.
Hoe kunnen digitale en de analoge manieren van lesgeven elkaar ondersteunen? Kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? Hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt? Dit zijn vragen die opkomen als we denken aan de leeromgevingen van de toekomst.

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst koppelt het Stimuleringsfonds mbo-instellingen aan ontwerpers, om samen te werken aan inspirerende leeromgevingen. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers nieuwe visies, werkwijzen of toepassingen introduceren. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.



werkwijze
De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden. Het betrekken van ontwerpers - waaronder (interieur)architecten, makers uit de digitale cultuur, productontwerpers en stedenbouwkundigen - wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds.

De projecten waaraan gewerkt zal worden binnen het ontwikkeltraject hebben de volgende kenmerken:
projecten hebben een sterk innovatief, exploratief karakter;
uitvoering van de projecten vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit, opdat resultaten direct getoetst kunnen worden;
projecten hebben een maximale looptijd van 2 jaar.
het ontwikkeltraject biedt ruimte aan maximaal 6 projecten;

meedoen?
Speciaal voor onderwijsinstellingen die geïnteresseerd zijn in deelname aan het ontwikkeltraject organiseert het fonds in het najaar van 2017 een serie werkbijeenkomsten. De werkbijeenkomsten richten zich op de verschillende schaalniveaus waarop vernieuwing van de onderwijshuisvesting kan plaatsvinden: van de digitalisering van het klaslokaal tot ruimtelijke strategieën voor samenwerking op regionale schaal. In de werkbijeenkomsten hebben onderwijsinstellingen de mogelijkheid om hun eigen specifieke huisvestingsopgave te verkennen en te komen tot beknopte omschrijvingen van deze opgaven.

Klik hier voor de reader, waarin de verschillende schaalniveaus worden toegelicht en ondersteund met voorbeeldprojecten.

aanmelden werkbijeenkomst
Scholen die geïnteresseerd zijn in deelname aan een of meer van deze werkbijeenkomsten kunnen hun interesse kenbaar maken door uiterlijk 1 september 2017 een email te sturen aan Jetske van Oosten via: [email protected].

Geïnteresseerd om als ontwerper mee te doen aan het traject? Houd de website in de gaten en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

programma Onderwijsomgeving
Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Het programma fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Voor meer ondersteunde projecten uit het programma Onderwijsomgeving bekijk ook de kennispagina Onderwijs.

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

FLEX TEST ROC van start!

Een hybride leer-werk landschap voor Amsterdam. Hoe kunnen hybride leeromgevingen bijdragen aan meer flexibiliteit in het middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam, als antwoord op de dynamiek van econ... meer >
schoolgebouwen
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
standpunt3hal_th.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

[b]Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de i... meer >
schoolgebouwen
flextestroccsweb_th.jpg

FLEX TEST ROC | een update

Grote onderwijsgebouwen, die in de jaren 90 bijna allemaal verplaatst zijn van de binnenstad naar de rand van de stad, voldoen vaak niet meer. De ontwikkeling van het onderwijs gaat een stuk sneller d... meer >
schoolgebouwenstedenbouw
kb5mvh7633kopie_th.jpg

Terugblik conferentie Leeromgeving van de toekomst

Op 15 juni 2017 organiseerde het Stimuleringsfonds samen met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs een conferentie over de leeromgeving van de toekomst. Minister Jet Bussemaker open... meer >
schoolgebouwen
zbsdef_th.jpg

De zelfbewuste school

'Het beroepsonderwijs heeft een laag zelfbewustzijn, ondanks dat er de laatste jaren een voorzichtige waardering zichtbaar wordt', stelt Arconiko in de inleiding van het onderzoek De Zelfbewuste Schoo... meer >
schoolgebouwen
loader