stimuleringsfonds creatieve industrie
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

10 januari 2018
In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Ontwerpers kunnen tot uiterlijk 20 februari 2018 een voorstel indienen voor deelname.
De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. Hoe kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? En hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt?

Op zoek naar het antwoord op deze vragen nodigt het fonds ontwerpers uit samen met acht mbo-instellingen te werken aan toekomstgericht beroepsonderwijs.

In januari 2018 lanceerde het fonds twee Open Oproepen, waar ontwerpers tot uiterlijk dinsdag 20 februari 2018 voor kunnen indienen:

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving
Het Stimuleringsfonds en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om te werken aan voorstellen voor flexibele onderwijshuisvesting. Klik hier voor de Open Oproep, die het fonds uitzet i.s.m. het Friesland College, Summa College, Horizon College en CITAVERDE College. Architect Marco Broekman licht in het artikel ‘Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij’ toe hoe een flexibele huisvestingsstrategie kan bijdragen aan een sterkere verbinding tussen het onderwijs en de stad of regio.

Video: Een van de deelnemende mbo-instellingen, Horizon College, vertelt over de huisvestingsopgave waar zij ontwerpers bij willen betrekken.

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving
Het Stimuleringsfonds nodigt (interieur)architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoek gericht op een geschikte leeromgeving voor beroepsonderwijs dat óver de grenzen van een vakgebied kijkt. Klik hier voor de Open Oproep, die het fonds uitzet i.s.m. Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland en Scalda. In het artikel ‘Gebruikers als goede raadgever’ benadrukt interactie-ontwerper Kristina Andersen het belang van het betrekken van studenten en docenten in het duurzaam realiseren van een interdisciplinaire leeromgeving.

Video: een van de deelnemende mbo-instellingen, het Scalda College, vertelt over de leeromgeving ICT die zij samen met ontwerpers en studenten willen ontwikkelen, die helpt om de externe vragen vanuit bijvoorbeeld de zorg of techniek, te beantwoorden.

werkwijze
In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers - met ondersteuning van het fonds - samen met mbo-instellingen aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers nieuwe visies, werkwijzen of toepassingen introduceren. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.

De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden.

wat ging er aan vooraf?
Op 15 juni 2017 trapte het Stimuleringsfonds het traject Leeromgeving van de toekomst af met een symposium georganiseerd in samenwerking met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs op het Koning Willem I College in Den Bosch. Bekijk de terugblik hier. In de zomer van 2017 riep het Stimuleringsfonds mbo-instellingen op deel te nemen aan het ontwikkeltraject. Bekijk de oproep hier. Acht mbo-instellingen door heel het land werden geselecteerd voor deelname en in werkbijeenkomsten werden de ontwerpopgaven gedefinieerd.

programma Onderwijsomgeving
Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Het programma fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Resultaten en kennis uit het programma Onderwijsomgeving deelt het fonds op de kennispagina Onderwijs.

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi_th.jpg

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving_th.jpg

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH3533kopie_th.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en g... meer >
onderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

FLEX TEST ROC van start!

Een hybride leer-werk landschap voor Amsterdam. Hoe kunnen hybride leeromgevingen bijdragen aan meer flexibiliteit in het middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam, als antwoord op de dynamiek van econ... meer >
schoolgebouwen
141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web_th.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Re... meer >
onderwijsconcepten
standpunt3hal_th.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

[b]Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de i... meer >
schoolgebouwen
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
loader