stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020.

Van de twaalf projecten werden vier projecten geselecteerd vanuit de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving, vier projecten vanuit de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving en vier projecten werden ondersteund als pilotproject.

overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

19 juni 2018
In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.
De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. Hoe kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? En hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt?

Op zoek naar het antwoord op deze vragen ondersteunde het fonds in het voorjaar van 2018 twaalf samenwerkingsprojecten, binnen vier onderzoekslijnen:

Flexibiliteit van de leeromgeving
Agora als Basis - Friesland College, Anne Makkink, Alex van de Beld (Onix International) en Ronald van Asselt (Avvenire Holding).
Summa-Biënnale - Summa College en .Krill architectuur met Yolanda Steijns, Froukje van Dijken, Greetje Hoiting, Erwin Niedeveld en Igor Runsink.
ROC Hub - Horizon College en Open Kaart, Atelier PRO, ICS adviseurs, Dolf Broekhuizen en Mathijs de Boer.
De adaptieve leeromgeving - CITAVERDE en Augustus Architecten, Architecten en Bouwmeesters en Ghijsen Vastgoed.
Mobiele Leeromgeving - House of logistics van het ROC Amsterdam en Pieter Stoutjesdijk, Simon van der Linden en Elsbeth Ronner.

De Interdisciplinaire leeromgeving
De student aan het roer - Scalda, architect Yukiko Nezu (Urbanberry) en digitaal ontwerper Keimpe de Heer (Stichting SETUP).
Collectief leren en ontwikkelen - Drenthe College, architect Caro van Dijk en digitaal ontwerper Frank-Jan van Lunteren (Stichting SETUP).
Gastvrijheid in praktijk - ROC Midden Nederland, interieurarchitect Lonneke van Reijalt (FUNC]) en architect Dawid Strebicki.
Buiten de kaders van het klaslokaal - Albeda, interactie ontwerper Jeffrey Braun (Afdeling Buitengewone Zaken) en ruimtelijk ontwerper Joost Dingemans (Staalslagerij).

Creatieve leeromgeving
Creatieve werkplaats als leeromgeving - X11 media en Studio Makkink&Bey.
De creatieve werkplaats als sociale leeromgeving - Social Label, met diverse onderwijsinstellingen.

Online en offline leeromgeving
Je Eigen Ding Doen - The Incredible Machine & ROC Mondriaan.

werkwijze projecten
De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden.

wat ging er aan vooraf?
Op 15 juni 2017 trapte het Stimuleringsfonds het traject Leeromgeving van de toekomst af met het symposium Leeromgeving van de toekomst 2017, georganiseerd in samenwerking met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs op het Koning Willem I College in Den Bosch. Ter gelegenheid van deze bijeenkomst bracht het fonds een reader uit, waarin aan de hand van inspirerende toekomstscenario's en concrete projecten getoond werd wat ontwerpers kunnen bijdragen aan actuele vraagstukken in het beroepsonderwijs.

Tijdens dit eerste symposium deed het fonds de oproep aan mbo-instellingen om deel te nemen aan het ontwikkeltraject. Acht mbo-instellingen door heel het land werden geselecteerd voor deelname en in werkbijeenkomsten werden de ontwerpopgaven gedefinieerd. Via de Open Oproepen Flexibiliteit van de leeromgeving en De interdisciplinaire leeromgeving en vier aanvullende pilotprojecten werden ontwerpers betrokken bij de opgaven van de onderwijsinstellingen.

Op 31 mei 2018 gingen de onderzoeksteams met elkaar in gesprek over hun werkwijze, ervaringen en uitdagingen tijdens het symposium Leeromgeving van de toekomst 2018. In de zomer van 2019 vindt het symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats, waar de resultaten van de twaalf onderzoekstrajecten gedeeld zullen worden.

blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven over onderwijsgerelateerd nieuws, activiteiten en resultaten? Meld je aan door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief onderwijs'.

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
bekendmakingselectieinterdisciplinairele_th.jpg

Selectie Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Met de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving riep het Stimuleringsfonds (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers op om samen met vier mbo-instellingen de ontwerpo... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
chk1031_th.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwi... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi_th.jpg

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving_th.jpg

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openkaartatelierproenicsadviseursweb_th.jpg

Selectie Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Met de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving nodigden het Stimuleringsfonds en de MBO Raad stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit voorstellen in te dienen gericht... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
agoraalsbasis_th.jpg

Agora als Basis

Anne Makkink, Alex van de Beld en Ronald van Asselt slaan de handen ineen voor een ontwerpend onderzoek naar een circulair huisvestingsbeleid voor de vastgoedportefeuille van het Friesland College.... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
x11web1_th.jpg

Creatieve werkplaats als leeromgeving

X11 – een VMBO en HAVO school voor media en vormgeving in Utrecht - voert in samenwerking met Studio Makkink&Bey een ontwerpend onderzoek uit met als doel het ontwikkelen van een actieve leergemeens... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
houseoflogisticsweb_th.jpg

Mobiele Leeromgeving

House of Logistics heeft als missie de logistiek vakman van de toekomst op te leiden. Om dit te kunnen bereiken moeten onderwijs en bedrijfsleven intensief samenwerken. Hoe kan de flexibilisering van ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
beeld3_th.jpg

De student aan het roer

Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
practoraatzorg_th.jpg

Collectief leren en ontwikkelen

Het Practoraat Zorg&(Sensor)Technologie is een samenwerkingsverband van het Drenthe College, Hanzehogeschool Groningen, provincie Drenthe en Gemeente Assen. Het betreft een onderzoeks- en opleidingsce... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader