stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Het onderzoek Mobiele leeromgeving wordt als pilotproject ondersteund door het fonds als onderdeel van het
ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst.

houseoflogisticsweb.jpg

Mobiele Leeromgeving

10 juni 2018
House of Logistics heeft als missie de logistiek vakman van de toekomst op te leiden. Om dit te kunnen bereiken moeten onderwijs en bedrijfsleven intensief samenwerken. Hoe kan de flexibilisering van de leeromgeving bijdragen aan het verhogen van geschikte instroom, het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven en een leven lang leren? Drie mobiele containers doen dienst als testcase.
De wereld verandert sneller dan wij nu kunnen overzien. Daarom is het belangrijk om jongeren zo op te leiden dat ze om kunnen gaan met deze veranderingen. Dit vraagt om andere kennis en vaardigheden. Competenties als samenwerken, kwaliteitsdenken, communiceren en accuratesse blijken steeds belangrijker te worden. Ook een betrokken, meedenkende en nieuwsgierige houding is cruciaal. Deze andere visie op onderwijs vraagt ook om een andere fysieke leeromgeving. Want: waar, hoe en van wie leer je nieuwsgierig zijn of samenwerken?



vanuit een zeecontainer
Een interdisciplinair team bestaande uit architect Pieter Stoutjesdijk, digitale ontwerper Simon van der Linden en architect Elsbeth Ronner werken 5 maanden (januari t/m september 2018) op locatie met studenten, docenten en andere onderwijsdeskundigen samen aan de ruimtelijke consequenties en werking van een mobiel onderwijsconcept: dit doen ze elk vanuit een container die dan weer een periode bij het schoolgebouw staat, en dan weer neerstrijkt bij een bedrijf in de regio.

Ze onderzoeken drie aspecten van het mobiele onderwijsconcept:

1. Waar leren we? (Interieur)
Leren is niet meer gelijk aan kennisoverdracht van een expert naar een leek; leren is een continu proces dat binnen- en buiten een onderwijssetting plaatsvindt. Dat vraagt om een andere leeromgeving: een omgeving die flexibel is, een actieve houding vraagt en waar verschillende leer- werkvormen kunnen plaatsvinden. Een omgeving die naast prikkelend ook veilig is waar je kunt leren en fouten mag maken. We richten het ontwerpproces zelf co-creatief en activerend in. Alle gebruikers (docenten, studenten, logistieke bedrijven) worden actief bij het ontwerpproces betrokken.

2. Hoe leren we? (Techniek)

Hoe kan technologie ingezet worden om verbinding met de praktijk te versterken. In samenwerking met docenten kunnen er door gebruik te maken van virtual reality en andere technologieën nieuwe onderwijsvormen ontwikkeld worden. De praktijk kan letterlijk naar binnen gehaald worden door simulaties maar, er kan ook via spelvorm gewerkt worden aan competenties die belangrijk zijn in de logistiek.

3. Van wie leren we? (Community)
Leren doe je samen. Om dit te realiseren dienen de verschillende werelden (school, bedrijf, student) bij elkaar te komen. Vaak zijn de school en het bedrijf twee gescheiden werelden. Kan de huisvesting bijdrage aan het bij elkaar brengen van deze werelden? Kan het gebouw de relatie met het bedrijfsleven faciliteren en kan een fysieke omgeving het gemeenschappelijk belang onderstrepen? Hoe blijf je verbonden als iedereen op reis is? Kortom wat is de rol van de huisvesting voor de community?

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic_th.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
chk1031_th.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwi... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
agoraalsbasis_th.jpg

Agora als Basis

Anne Makkink, Alex van de Beld en Ronald van Asselt slaan de handen ineen voor een ontwerpend onderzoek naar een circulair huisvestingsbeleid voor de vastgoedportefeuille van het Friesland College.... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
x11web1_th.jpg

Creatieve werkplaats als leeromgeving

X11 – een VMBO en HAVO school voor media en vormgeving in Utrecht - voert in samenwerking met Studio Makkink&Bey een ontwerpend onderzoek uit met als doel het ontwikkelen van een actieve leergemeens... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
beeld3_th.jpg

De student aan het roer

Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
practoraatzorg_th.jpg

Collectief leren en ontwikkelen

Het Practoraat Zorg&(Sensor)Technologie is een samenwerkingsverband van het Drenthe College, Hanzehogeschool Groningen, provincie Drenthe en Gemeente Assen. Het betreft een onderzoeks- en opleidingsce... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
rocmn_th.jpg

Gastvrijheid in praktijk

Het Facility, Horeca & Travel College van ROC Midden Nederland experimenteert met nieuwe vormen van praktijkgericht onderwijs. Achthonderd leerlingen leren hun vak nu vooral in theorielokalen op een i... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
tostiloketalbeda_th.jpg

Buiten de kaders van het klaslokaal

Interactie ontwerper Jeffrey Braun (Afdeling Buitengewone Zaken) en ruimtelijk ontwerper Joost Dingemans (Staalslagerij), 2018 Albeda is met 21.000 studenten, verspreid over twintig locaties in- en r... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
summa_th.jpg

Summa-Biënnale

Krill wil met een Summa-Fashion-Biënnale collectieve activiteiten bieden waarmee de transitie van het onderwijs voor docenten en leerlingen structuur krijgt. Een transitiebiënnale biedt volgens de a... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
adaptieveleeromgeving_th.jpg

De adaptieve leeromgeving

'De adaptieve leeromgeving’ is een roadmap naar een integrale herontwikkeling van het CITAVERDE College. Samen met CITAVERDE wil het multidisciplinaire team van Augustus Architecten, Architecten en ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader