stimuleringsfonds creatieve industrie

projectteam

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

SchoolHub1.jpg

MakerSchool traint 21st century skills

Leren door te maken: het is de nieuwe onderwijstrend die jongeren beter moet voorbereiden op de toekomst. In 2015 werd MakerSchool geopend, waar leerlingen al doende leren hun ideeën om te zetten in tastbare producten.
‘Het huidige onderwijs leidt kinderen op voor banen die er straks niet meer zijn,’ zegt Henk van Zeijts van Rotslab. ‘We moeten ze veel meer generieke vaardigheden meegeven.’ MakerSchool wil jongeren uitrusten met de 21st century skills, waar je in allerlei situaties veel aan kunt hebben: creativiteit, probleemoplossend vermogen, kritisch nadenken en goed samenwerken.
Op X11, een vmbo-school voor media en vormgeving in Utrecht, weten ze inmiddels dat het werkt. In het voorjaar openden zij samen met Rotslab als eerste school in Nederland een speciaal makerslab, dat onderdeel uitmaakt van het lesprogramma. Een lokaal vol hightech tools, zoals 3D-printers, lasersnijders, Makey-Makeys en Littlebits waar leerlingen hun eigen creaties kunnen ontwerpen, maken en testen. Denken, doen en uitvinden, dat is wat hier in hoog tempo gebeurt, zonder een dik lesboek bij de hand.

Banana game
‘Bouw met de spullen die hier zijn een game die je met een banaan kunt aansturen.’ Een uitdagende opdracht die je hier kunt krijgen zonder dat de leraar uitlegt hoe dat moet. Dat is namelijk precies wat je zelf en met elkaar zult moeten uitzoeken. Het blijkt goed te werken: de uiteindelijke banana game deed het prima. De afgelopen maanden zijn zo talloze ideeën in het lab omgezet in producten. Van zelfgebouwde wekkers tot een nieuwe Nike-sneaker of de 3D-geprinte stad van de toekomst. Maar de winst zit hem niet in het eindproduct, het gaat erom dat jongeren vrijer gaan denken. ‘Hun blik wordt breder en hun wereld maakbaarder,’ zegt Van Zeijts. De leerlingen van X11 zijn erg enthousiast over deze manier van werken, vertelt hij: ‘Zowel jongens als meiden vinden het geweldig, zelfs de pauze wordt genegeerd als ze eenmaal bezig zijn.’

Deense delegatie
Er worden steeds nieuwe lesformats ontwikkeld en gedeeld. Eén middag per week is de ruimte beschikbaar voor docenten en leerlingen van andere scholen uit de regio, die hier ook kunnen komen experimenteren. Daarnaast worden er landelijke expertmeetings georganiseerd waarbij onderwijsdeskundigen samen met mensen uit de creatieve industrie brainstormen over de beste aanpak. Er is zelfs al een Deense delegatie langsgekomen om te zien hoe het er in het Lab aan toe gaat. ‘Er zit natuurlijk wel een methode achter,’ zegt Van Zeijts. ‘Alleen een 3D-printer kopen en neerzetten is niet genoeg. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit op veel meer plekken zou kunnen werken. We zijn ook aan het kijken hoe je het makeronderwijs kunt koppelen aan andere vakken. Stel dat je geschiedenis in dit lokaal gaat geven. Als je leerlingen hier zelf een kasteel laat maken, begrijpen ze bijvoorbeeld beter hoe dat aan zijn vorm komt.’

Seminar
Momenteel zijn Rotslab en X11 bezig met de voorbereiding van het seminar ‘Maak (het) onderwijs’ op 22 januari, waarbij teruggeblikt wordt op het afgelopen jaar. Docenten en schoolmanagement van het primair en voortgezet onderwijs in de regio Utrecht worden uitgenodigd te komen meepraten over deze nieuwe vorm van onderwijs. ‘We willen graag laten zien wat initiatieven als de MakerSchool het doen en wat dit kan betekenen voor het onderwijs.’
Banana game

‘Bouw met de spullen die hier zijn een game die je met een banaan kunt aansturen.’ Een uitdagende opdracht die je hier kunt krijgen zonder dat de leraar uitlegt hoe dat moet. Dat is namelijk precies wat je zelf en met elkaar zult moeten uitzoeken. Het blijkt goed te werken: de uiteindelijke banana game deed het prima. De afgelopen maanden zijn zo talloze ideeën in het lab omgezet in producten. Van zelfgebouwde wekkers tot een nieuwe Nike-sneaker of de 3D-geprinte stad van de toekomst. Maar de winst zit hem niet in het eindproduct, het gaat erom dat jongeren vrijer gaan denken. ‘Hun blik wordt breder en hun wereld maakbaarder,’ zegt Van Zeijts. De leerlingen van X11 zijn erg enthousiast over deze manier van werken, vertelt hij: ‘Zowel jongens als meiden vinden het geweldig, zelfs de pauze wordt genegeerd als ze eenmaal bezig zijn.’

Deense delegatie
Er worden steeds nieuwe lesformats ontwikkeld en gedeeld. Eén middag per week is de ruimte beschikbaar voor docenten en leerlingen van andere scholen uit de regio, die hier ook kunnen komen experimenteren. Daarnaast worden er landelijke expertmeetings georganiseerd waarbij onderwijsdeskundigen samen met mensen uit de creatieve industrie brainstormen over de beste aanpak. Er is zelfs al een Deense delegatie langsgekomen om te zien hoe het er in het Lab aan toe gaat. ‘Er zit natuurlijk wel een methode achter,’ zegt Van Zeijts. ‘Alleen een 3D-printer kopen en neerzetten is niet genoeg. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit op veel meer plekken zou kunnen werken. We zijn ook aan het kijken hoe je het makeronderwijs kunt koppelen aan andere vakken. Stel dat je geschiedenis in dit lokaal gaat geven. Als je leerlingen hier zelf een kasteel laat maken, begrijpen ze bijvoorbeeld beter hoe dat aan zijn vorm komt.’

Seminar
Momenteel zijn Rotslab en X11 bezig met de voorbereiding van het seminar ‘Maak (het) onderwijs’ op 22 januari, waarbij teruggeblikt wordt op het afgelopen jaar. Docenten en schoolmanagement van het primair en voortgezet onderwijs in de regio Utrecht worden uitgenodigd te komen meepraten over deze nieuwe vorm van onderwijs. ‘We willen graag laten zien wat initiatieven als de MakerSchool het doen en wat dit kan betekenen voor het onderwijs.’

pagetype:page-program
pagesubtype:pagesub-item
singletype:single-normal
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/makerschool_traint_21st_century_skills/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)
totalload:1495810409.6142t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/makerschool_traint_21st_century_skills/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)