stimuleringsfonds creatieve industrie

projectteam

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Reversed School van MU en SintLucas boden de studenten de bewoners een aantal workshops digitale techniek aan.
‘Het werkt heel goed om de rollen eens om te draaien en jongeren aan senioren de creatieve toepassingen van de techniek uit te laten leggen’, zegt Vivian van Gaal, coördinator educatie van kunstruimte MU. ‘Je merkte dat er voor de senioren nieuwe werelden opengingen. En tegelijk maak je ze ook niks wijs. Er was een student die een interactief kussen demonstreerde om spelletjes mee te spelen. Maar een oude dame was niet onder de indruk. Die zei heel nuchter: “Dat kun je toch ook gewoon op de computer doen”.’
School around

De rondgang van studenten van SintLucas langs verzorgingshuizen tijdens de Dutch Design Week 2015 was een eerste uitwerking van The Reversed School, het tweede deel in het door het Stimuleringsfonds ondersteunde project School Around. Daarin zoeken MU en de school voor creatieve (V)MBO-opleidingen SintLucas, beiden in Eindhoven, naar manieren om bestaande patronen in het creatieve onderwijs te doorbreken. In het eerste, inmiddels afgesloten deel, Pencil vs. Pixel, werd de invloed van de fysieke ruimte onderzocht. In The Reversed School worden de vaste rolpatronen in het onderwijs ter discussie gesteld.

Reversed mentoring

‘Bij MU zijn we al langer bezig met het onderzoeken van reversed mentoring, dus het omdraaien van de rollen van leerling en meester’, zegt Van Gaal. ‘In The Reversed School krijgt dat nu een meer structurele vorm. Met SintLucas werken we er naar toe om dit in het curriculum op te nemen. Daarmee willen we de generaties dichter bij elkaar brengen. De ontwikkelingen op het gebied van techniek en de toepassingen in de creatieve beroepen gaan ontzettend snel. Denk aan 3D-printen, virtual reality, game-techniek.
‘Vaak hebben hele jonge mensen op dat vlak meer kennis en vaardigheden in huis dan oudere mensen. Door de rol van leraar aan te nemen, leren de studenten zelf ondertussen ook heel veel. Want dat betekent dat je toch weer op een andere manier moet reflecteren op wat je aan het doen bent. Senioren steken er ook enorm veel van op en misschien wel meer dan als ze hetzelfde krijgen uitgelegd van een expert. Zo’n student die nog een beetje staat te zoeken naar zijn woorden werkt ontwapenend. Er is een gelijkwaardiger situatie, waarbij de cursisten makkelijker reageren en vragen durven stellen.’

BUCKMUIMG8604web.jpg
Vervolg

De komende tijd gaan MU en SintLucas de ervaringen opgedaan tijdens de Dutch Design Week evalueren. Daarna volgt een nieuwe ronde met wat uitgebreidere workshops van bijvoorbeeld vier middagen. Het programma loopt nog tot het einde van het schooljaar. Van Gaal: ‘We hopen dat we tegen die tijd een manier hebben gevonden om The Reversed School structureel in het curriculum van SintLucas en het educatieprogramma voor senioren van MU op te nemen.’

Gepubliceerd: 21 oktober 2015

mulucas.jpg

gerelateerd:

x
onderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH3533kopie_th.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en g... meer >
onderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
AD1922web_th.jpg

Collectief de school vernieuwen

The New School Collective verenigt onderwijs- en kunstprofessionals in een gezamenlijke zoektocht naar een antwoord op de vraag ‘Wat is een school?’. Experimentele en artistieke strategieën helpe... meer >
onderwijsconcepten
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
flextestrocweb_th.jpg

Over Leeromgeving van de Toekomst

In het najaar van 2017 start het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst. In dit traject zullen ontwerpers - met ondersteuning van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie - samen met scholen w... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader
pagetype:page-program
pagesubtype:pagesub-item
singletype:single-normal
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/leerling_wordt_meester_in_the_reversed_school/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)
totalload:1495810337.8843t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/leerling_wordt_meester_in_the_reversed_school/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/onderwijs/
)