stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

hmcworkshop15web.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd.
De ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs gaan zo snel dat schoolgebouwen al verouderd zijn op het moment dat ze opgeleverd worden. Bovendien hebben veel scholen nog een oud gebouw met een klassieke indeling: een lange gang met gesloten lokalen. Die structuur sluit niet aan op het nieuwe leren, waarbij de scheidslijn tussen de verschillende vakken vervaagt en veel zelfstandigheid wordt verwacht van de leerlingen. Er wordt steeds projectmatiger gewerkt, wat om flexibele ruimtes vraagt waar je met de laatste tools en technieken aan de slag kunt. Best lastig, om dat in een statisch gebouw van steen en staal in te passen.
Jeeigenweggaan1web.jpg
Meebewegen

Wat kun je doen om een schoolgebouw toch te laten meebewegen met de tijd? Interactieontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot zijn op dit moment met leerlingen van het mbo en vmbo op zoek naar het antwoord. Tijdens interactieve workshops op het Vathorst College in Amersfoort en het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Amsterdam werken ze aan flexibele units die ruimte scheppen voor verschillende werkvormen. Dat begint met de vraag waar leerlingen behoefte aan hebben. Andersen: “Wij dachten in eerste instantie aan de nieuwste hightech apparatuur, maar leerlingen wilden vooral een plek om zich te kunnen afzonderen van de hectiek op school. Ze zijn op zoek naar een plek om hun eigen gang te gaan: hoekjes om rustig in te werken of te overleggen. Die zijn er nu niet. Waar ook gebrek aan is, zijn plekken om projectpresentaties te kunnen geven of werk te laten zien.”

Maquettepoppetjes

De workshops worden op de school zelf gehouden, wat op zich al een hele toer is: er is immers nauwelijks plek voor dit soort bijeenkomsten buiten het vaste rooster. Op studiedagen, na schooltijd of in vrije uren wordt gezamenlijk gewerkt aan ministudio’s of units of change: kleine flexibele ruimtes voor in de hal, aula, gangen of lokalen die je eenvoudig kunt verplaatsen, inklappen of uitbreiden. “We vragen de leerlingen niet om architectonisch volwaardige tekeningen te maken, we ontwerpen door te dóen,” licht Andersen toe. Dat betekent vouwen, knippen en plakken met papier en karton, met maquettepoppetjes als mensen om te zien hoe het werkt. Het begint klein, met ontwerpen op een schaal van 1:100. Aan het einde van de workshops worden prototypes van karton gebouwd op ware grootte.

hmcworkshop9web.jpg
Co-design

Uit alle ontwerpen die zo ontstaan worden er straks één of twee uitgekozen om te produceren – op de meubelvakschool kunnen de leerlingen dat zelf. Die units staan daarna een tijdje op proef. “Uiteindelijk gaat het ons niet om de feitelijke oplevering,” zegt Andersen, “maar om het ontwikkelen van een methode waarmee scholen hun eigen units kunnen ontwerpen.” Ze wijst erop dat dit project meteen ruimte schept voor creativiteit, iets wat vaak sneuvelt in het voortgezet onderwijs. Het co-design van de units is al een creatief proces op zich. En als ze af zijn, hebben leerlingen een plek waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Ondertussen kan de school met deze modulaire units vooruit zolang het ‘perfecte’ schoolgebouw er nog niet is.

10 november 2015

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
x
makersonderwijs
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH3533kopie_th.jpg

School Lunch op Dutch Design Week

Verdroging, verzuring, ondervoeding en overvoeding, verlies aan biodiversiteit, klimaatverandering… woorden die naar boven komen als we het hebben over de manier waarop ons eten nu geproduceerd en g... meer >
onderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

FLEX TEST ROC van start!

Een hybride leer-werk landschap voor Amsterdam. Hoe kunnen hybride leeromgevingen bijdragen aan meer flexibiliteit in het middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam, als antwoord op de dynamiek van econ... meer >
schoolgebouwen
hackthebrain2web_th.jpg

Hack the Brain: Hack the brain for Education van start!

Na een succesvolle eerste editie van Hack the Brain in 2014, komt Waag Society dit jaar met een tweede editie: Hack the Brain for Education. Met een 3-daagse hackaton, publiek debat en een publicatie ... meer >
makersonderwijs
IMG3849kl_th.jpg

Mediawerf | The Patching Zone ism Zadkine

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human ... meer >
onderwijsconcepten
beeldweb_th.jpg

De beste brain hacks voor het onderwijs

In juni 2015 kwamen neurowetenschappers, (software)ontwikkelaars en onderwijsprofessionals bijeen in Amsterdam voor de bijeenkomst Hack the Brain for Education. Zes interdisciplinaire teams werkten dr... meer >
makersonderwijs
141024MUReversedSchoolHannekeWetzer15web_th.jpg

Leerling wordt meester in The Reversed School

In een klassieke Amerikaanse schoolbus vol computers reden studenten van SintLucas in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2015 langs een aantal verzorgingshuizen in de stad. In het kader van The Re... meer >
onderwijsconcepten
standpunt3hal_th.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

[b]Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de i... meer >
schoolgebouwen
excursieintro_th.jpg

School Excursie op Dutch Design Week

Het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het beroepsonderwijs stonden centraal in de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_excursie/ School Excursie], die het Stimuleringsf... meer >
onderwijsconcepten
kb5MVH7352kopie_th.jpg

School Workshop op Dutch Design Week

In [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_workshop/ School Workshop] bouwden leerlingen onder leiding van ontwerper Daniel de Bruin robots die hun leven kunnen helpen. Door zo snel mogelijk ... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
AD1922web_th.jpg

Collectief de school vernieuwen

The New School Collective verenigt onderwijs- en kunstprofessionals in een gezamenlijke zoektocht naar een antwoord op de vraag ‘Wat is een school?’. Experimentele en artistieke strategieën helpe... meer >
onderwijsconcepten
playgroubds1web_th.jpg

Playgrounds: De creatieve werkplaats als leerplaats

In het project Playgrounds bezoeken docenten en leerlingen creatieve werkplaatsen in de buurt van de school. Daar ervaren ze in workshops het creatieve maakproces. Om die ervaring vervolgens te vertal... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
OpenOproepruimtevakmanschap30nov_th.jpg

Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam nodigen ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de ontwi... meer >
makersonderwijs
loader