stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

hmcworkshop15web.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd.
De ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs gaan zo snel dat schoolgebouwen al verouderd zijn op het moment dat ze opgeleverd worden. Bovendien hebben veel scholen nog een oud gebouw met een klassieke indeling: een lange gang met gesloten lokalen. Die structuur sluit niet aan op het nieuwe leren, waarbij de scheidslijn tussen de verschillende vakken vervaagt en veel zelfstandigheid wordt verwacht van de leerlingen. Er wordt steeds projectmatiger gewerkt, wat om flexibele ruimtes vraagt waar je met de laatste tools en technieken aan de slag kunt. Best lastig, om dat in een statisch gebouw van steen en staal in te passen.
Jeeigenweggaan1web.jpg
Meebewegen

Wat kun je doen om een schoolgebouw toch te laten meebewegen met de tijd? Interactieontwerper Kristina Andersen en architect Skafte Aymo-Boot zijn op dit moment met leerlingen van het mbo en vmbo op zoek naar het antwoord. Tijdens interactieve workshops op het Vathorst College in Amersfoort en het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Amsterdam werken ze aan flexibele units die ruimte scheppen voor verschillende werkvormen. Dat begint met de vraag waar leerlingen behoefte aan hebben. Andersen: “Wij dachten in eerste instantie aan de nieuwste hightech apparatuur, maar leerlingen wilden vooral een plek om zich te kunnen afzonderen van de hectiek op school. Ze zijn op zoek naar een plek om hun eigen gang te gaan: hoekjes om rustig in te werken of te overleggen. Die zijn er nu niet. Waar ook gebrek aan is, zijn plekken om projectpresentaties te kunnen geven of werk te laten zien.”

Maquettepoppetjes

De workshops worden op de school zelf gehouden, wat op zich al een hele toer is: er is immers nauwelijks plek voor dit soort bijeenkomsten buiten het vaste rooster. Op studiedagen, na schooltijd of in vrije uren wordt gezamenlijk gewerkt aan ministudio’s of units of change: kleine flexibele ruimtes voor in de hal, aula, gangen of lokalen die je eenvoudig kunt verplaatsen, inklappen of uitbreiden. “We vragen de leerlingen niet om architectonisch volwaardige tekeningen te maken, we ontwerpen door te dóen,” licht Andersen toe. Dat betekent vouwen, knippen en plakken met papier en karton, met maquettepoppetjes als mensen om te zien hoe het werkt. Het begint klein, met ontwerpen op een schaal van 1:100. Aan het einde van de workshops worden prototypes van karton gebouwd op ware grootte.

hmcworkshop9web.jpg
Co-design

Uit alle ontwerpen die zo ontstaan worden er straks één of twee uitgekozen om te produceren – op de meubelvakschool kunnen de leerlingen dat zelf. Die units staan daarna een tijdje op proef. “Uiteindelijk gaat het ons niet om de feitelijke oplevering,” zegt Andersen, “maar om het ontwikkelen van een methode waarmee scholen hun eigen units kunnen ontwerpen.” Ze wijst erop dat dit project meteen ruimte schept voor creativiteit, iets wat vaak sneuvelt in het voortgezet onderwijs. Het co-design van de units is al een creatief proces op zich. En als ze af zijn, hebben leerlingen een plek waar ze hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Ondertussen kan de school met deze modulaire units vooruit zolang het ‘perfecte’ schoolgebouw er nog niet is.

10 november 2015

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
x
onderwijsconcepten
x
makersonderwijs
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
x11web1_th.jpg

Creatieve werkplaats als leeromgeving

X11 – een VMBO en HAVO school voor media en vormgeving in Utrecht - voert in samenwerking met Studio Makkink&Bey een ontwerpend onderzoek uit met als doel het ontwikkelen van een actieve leergemeens... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic_th.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
bekendmakingselectieinterdisciplinairele_th.jpg

Selectie Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Met de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving riep het Stimuleringsfonds (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers op om samen met vier mbo-instellingen de ontwerpo... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
chk1031_th.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwi... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
socialweb1_th.jpg

De creatieve werkplaats als sociale leeromgeving

Social label ontwerpt arbeid. In samenwerking met ontwerpers en begeleiders van werkplaatsen ontwikkelt Social label een design-productlijn op maat om mensen op te leiden in vakmanschap. Zo kunnen men... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
agoraalsbasis_th.jpg

Agora als Basis

Anne Makkink, Alex van de Beld en Ronald van Asselt slaan de handen ineen voor een ontwerpend onderzoek naar een circulair huisvestingsbeleid voor de vastgoedportefeuille van het Friesland College.... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
houseoflogisticsweb_th.jpg

Mobiele Leeromgeving

House of Logistics heeft als missie de logistiek vakman van de toekomst op te leiden. Om dit te kunnen bereiken moeten onderwijs en bedrijfsleven intensief samenwerken. Hoe kan de flexibilisering van ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
beeld3_th.jpg

De student aan het roer

Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
practoraatzorg_th.jpg

Collectief leren en ontwikkelen

Het Practoraat Zorg&(Sensor)Technologie is een samenwerkingsverband van het Drenthe College, Hanzehogeschool Groningen, provincie Drenthe en Gemeente Assen. Het betreft een onderzoeks- en opleidingsce... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader