stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

beeldweb.jpg

De beste brain hacks voor het onderwijs

In juni 2015 kwamen neurowetenschappers, (software)ontwikkelaars en onderwijsprofessionals bijeen in Amsterdam voor de bijeenkomst Hack the Brain for Education. Zes interdisciplinaire teams werkten drie dagen lang aan spannende toepassingen van DIY neurotechnologie voor gebruik in het onderwijs. Een van de teams ontwikkelde een game waarmee kinderen spelenderwijs inzicht krijgen in de kracht van concentratie. Ook een reusachtige opblaasbare hersenpan waarin je een virtuele reis maakt door je eigen brein was het resultaat van deze innovatieve hackaton.
Tijdens het 3-daagse programma daagden Waag Society en communicatie- en strategiebureau Total Active Media de deelnemers uit te experimenteren met DIY brain hacking ter verrijking van leerprocessen. Hieronder verstaan we het inzichtelijk maken en verbeteren van prestaties van lichaam en geest door middel van makkelijk verkrijgbare soft- en hardware die de hersenen beïnvloeden. Een voorbeeld is het beïnvloeden van het beslissingsvermogen door het stimuleren van de hersenen met elektroden. ‘Brain hacking kan op termijn een revolutie in het onderwijs betekenen. Daar zijn we echter nog helemaal niet op voorbereid, niemand nog’, stellen de initiatiefnemers. Hack the Brain for Education leidde tot innovatieve concepten, vernieuwende software en zelfs prototypes die de mogelijkheden en kansen van deze nieuwe technologie demonstreren. Een jury bestaande uit experts selecteerde de twee beste brain hacks.
hackthebrain5web.jpg
De beste brain hack

Het winnende team bedacht de BrainED: een game waarin kinderen spelen met de rekbaarheid van hun eigen aandachtspanne. Als deelnemers aan het spel zich allemaal even hard inspannen bouwen zij gezamenlijk een visueel en kleurrijk bouwwerk op het beeldscherm. Maar zodra de aandacht van een van de spelers verzwakt, zien ze hun torens weer instorten. De concentratie wordt gemeten met de Muse, een hoofdband die de inspanning van het brein meet aan de hand van alfagolven. Uit onderzoek blijkt dat kinderen beter presteren als zij snappen dat ze hun brein, en daarmee uiteindelijk hun resultaten, zelf kunnen beïnvloeden door zich extra te concentreren. Het verschil tussen een ‘fixed’ en ‘flexible mindset’ noemen psychologen dit principe. Juryvoorzitter Jason Farquhar (Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour) was vooral enthousiast vanwege de concrete toepassingsmogelijkheid van BrainED: "Dit kan kinderen echt vooruit helpen."

hackthebrain3web.jpg
Tweede prijs

De tweede prijs was voor Dimensions, een prototype dat zich het beste laat beschrijven als een breinbeleving. De gebruiker neemt plaats in een reusachtig opblaasbaar brein, zet een Oculus Rift op, en krijgen zowel visueel als auditief feedback over zijn eigen hersenactiviteit. "Hoe voel je in je eigen brein?" was de vraag die centraal stond bij dit team van neurowetenschappers en kunstenaars.

Gepubliceerd: 1 juli 2015

Lees ook het artikel Hack the brain for Education van start!'

gerelateerd:

x
makersonderwijs
hackthebrain2web_th.jpg

Hack the Brain: Hack the brain for Education van start!

Na een succesvolle eerste editie van Hack the Brain in 2014, komt Waag Society dit jaar met een tweede editie: Hack the Brain for Education. Met een 3-daagse hackaton, publiek debat en een publicatie ... meer >
makersonderwijs
kb5MVH7352kopie_th.jpg

School Workshop op Dutch Design Week

In [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_workshop/ School Workshop] bouwden leerlingen onder leiding van ontwerper Daniel de Bruin robots die hun leven kunnen helpen. Door zo snel mogelijk ... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

Frysklab | Bibliotheekservice Fryslan

[b]Via het project FryskLab geven drie provinciale samenwerkingspartners, Bibliotheekservice Fryslân, ROC Friesland College en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, gezamenlijk invulling aan het concept... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
22124232258279d89c48eoweb_th.jpg

Docenten in de rol van leerling

Als docent net zo vrij als een leerling aan de slag met ‘maken’? Met alle nieuwe technieken van nu. In de herfstvakantie van 2015 deden 33 docenten mee aan het Teacher Maker Camp in de Waag. ... meer >
makersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
playgroubds1web_th.jpg

Playgrounds: De creatieve werkplaats als leerplaats

In het project Playgrounds bezoeken docenten en leerlingen creatieve werkplaatsen in de buurt van de school. Daar ervaren ze in workshops het creatieve maakproces. Om die ervaring vervolgens te vertal... meer >
makersonderwijsprofessionalisering docenten
socialweb1_th.jpg

De creatieve werkplaats als sociale leeromgeving

Social label ontwerpt arbeid. In samenwerking met ontwerpers en begeleiders van werkplaatsen ontwikkelt Social label een design-productlijn op maat om mensen op te leiden in vakmanschap. Zo kunnen men... meer >
makersonderwijsonderwijsconcepten
x11web1_th.jpg

Creatieve werkplaats als leeromgeving

X11 – een VMBO en HAVO school voor media en vormgeving in Utrecht - voert in samenwerking met Studio Makkink&Bey een ontwerpend onderzoek uit met als doel het ontwikkelen van een actieve leergemeens... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
loader