stimuleringsfonds creatieve industrie
websitelvdt.jpg

31 mei: symposium Leeromgeving van de toekomst 2018

3 mei 2018
Op donderdag 31 mei organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in Utrecht het symposium Leeromgeving van de toekomst 2018. Tijdens deze middag delen de teams van twaalf ondersteunde onderzoeksprojecten hun werkwijze, ervaringen en uitdagingen met elkaar, betrokken partners en andere geïnteresseerden.
Deelnemers gaan deze dag in gesprek in drie interactieve werksessies:

sessie 1: voorbij de kaders van het klaslokaal
moderator: Erica Aalsma en Lyndsey Housden

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Hoe kan de leeromgeving het interdisciplinair beroepsonderwijs optimaal ondersteunen? Hoe kan de leeromgeving bijvoorbeeld de samenwerking tussen verschillende opleidingen faciliteiten? En welke mogelijkheden bieden nieuwe technologieën voor de betrokkenheid en het eigenaarschap van studenten en docenten voorbij de grenzen van het klaslokaal?

Ontwerpers en scholen delen eerste (tussen)resultaten van onderzoeksprojecten bij Albeda, Scalda, ROC Midden Nederland, Drenthe College en ROC Mondriaan.

sessie 2: collectief leren en ontwikkelen
moderator: Vera de Jong

De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op het beroepsonderwijs. Veel beroepen veranderen onder invloed van technologische veranderingen zo sterk, dat het onduidelijk is wat de leerlingen straks voor baan hebben. Hoe kan de leeromgeving ruimte bieden aan deze transitieopgave? Hoe ziet het maakonderwijs van de toekomst eruit? Binnen welke leeromgeving wordt het collectief leren en ontwikkelen optimaal gefaciliteerd? En op welke wijze kan de leeromgeving ruimte bieden aan nieuwe samenwerkingsvormen?

Ontwerpers en scholen delen eerste (tussen)resultaten van onderzoeksprojecten bij X11, Summa College, Helicon, KW1C en ROCvAmsterdam. Janine Huizenga en studenten van de KABK blikken terug op de resultaten van het interdisciplinaire KABK Research Lab not another brick in the wall.

sessie 3: schoolgebouwen die meebewegen
moderator: Madeleine Maaskant

Het middelbaar beroepsonderwijs speelt met nieuwe vormen van leren in op de toekomst. Maar hoe laat je deze nieuwe ontwikkelingen landen in het bestaande vastgoed? Welke mogelijkheden zien ontwerpers bijvoorbeeld voor flexibele huisvestingsstrategieën waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van stad en regio? Hoe zorg je voor flexibele huisvesting, die in de toekomst kan meebewegen met nieuwe ontwikkelingen in onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij?

Ontwerpers en scholen delen eerste (tussen)resultaten van onderzoeksprojecten bij Summa College, Friesland College, Horizon College en CITAVERDE.

programma
13:30 inloop
14:00 welkom, plenaire deel I
14:45 3 parallelle werksessies:
sessie 1: voorbij de kaders van het klaslokaal
sessie 2: collectief leren en ontwikkelen
sessie 3: schoolgebouwen die meebewegen
16:30 plenaire deel II
17:30 netwerkborrel

over Leeromgeving van de toekomst
Hoe kunnen schoolgebouwen de innovatie in het beroepsonderwijs optimaal faciliteren? Op zoek naar het antwoord op deze vraag trapte het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in 2017 af met de conferentie Leeromgeving van de toekomst, georganiseerd in samenwerking met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs. Na afloop startte het onderzoekstraject Leeromgeving van de Toekomst, met twaalf onderzoekstrajecten, waarin ontwerpers samen met mbo-instellingen uit het hele land werken aan nieuwe onderwijsconcepten en concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.

praktische informatie
Datum: donderdag 31 mei 2018
Tijd: 13.30 - 18.00 uur
Locatie: Villa Jongerius, Utrecht
Adres: Kanaalweg 64, 3527 KX Utrecht
routebeschrijving: Villa Jongerius ligt op loopafstand van station Utrecht (circa 10 minuten). Indien u met de auto komt kunt u tegen een aantrekkelijk tarief parkeren bij de Jaarbeurs P2 direct tegenover de villa. Er zijn uitrijkaarten beschikbaar voor 10,00 € per uitrijkaart. Klik hier voor een routebeschrijving van de Villa.

aanmelden
Deelname aan het symposium is kosteloos. Meld u aan door uiterlijk 25 mei een
e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. symposium Leeromgeving van de toekomst 2018. Vermeld hierbij uw naam, functie en organisatie.

op de hoogte blijven?
Blijft u graag op de hoogte over het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief Onderwijs door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief Onderwijs'.

gerelateerd:

x
schoolgebouwen
pixel1web_th.jpg

School Around: Pencil vs pixel, het lokaal van de toekomst

Designonderzoek test de toekomst van het klaslokaal. Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Pencil vs Pixel geeft een alternatie... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
CHK9811web_th.jpg

De Stad als Onderwijsomgeving

Hoe ziet het middelbaar beroepsonderwijs van de toekomst eruit en welke ruimtelijke vertalingen dienen hiervoor te worden gemaakt? Welke kansen biedt de stad bij deze onderwijsvernieuwing? Deze vragen... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
MakingSchoolwebsite_th.jpg

Making School op Dutch Design Week

De expositie Making School onderzocht de toekomst van het beroepsonderwijs voor jongeren. Voor welke beroepen worden de huidige en volgende generaties studenten opgeleid? En welke leeromgeving en leer... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconceptenprofessionalisering docenten
kb5MVH4934kopieweb_th.jpg

School College op Dutch Design Week

De emancipatie van de MBO leerling stond centraal in het [http://stimuleringsfonds.nl/nl/onderwijs/school_college/ School College], dat het Stimuleringsfonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week.... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
schoolaroundlarge899341_th.jpg

School Around: School around gaat van start!

Op 21 mei 2015 is School Around officieel van start gegaan met project Pencil vs. Pixel. Tweedejaars mbo-studenten krijgen de komende twee maanden les in een speciaal ontworpen klaslokaal en maken geb... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic_th.jpg

Over Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken ontwerpers samen met onderwijsinstellingen aan concrete huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
flextestrocmaquette2web_th.jpg

Verbindingen tussen onderwijs, praktijk en maatschappij

Ivo Dassen, hoofd huisvesting van het CITAVERDE College, windt er geen doekjes om. Volgens hem is het gebouw in Roermond dat is voorgedragen als casus voor de [http://stimuleringsfonds.nl/nl/subsidies... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
jeeigenganggaan_th.jpg

Gebruikers als goede raadgever

Het Drenthe College, waaraan Pia Niemeijer als adviseur Practoraat Zorg & (Sensor) Technologie is verbonden, staat bekend als een onderwijsinstelling die al ver gevorderd is met denken over de vraag h... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
006representatieveafbeelding_th.jpg

FLEX TEST ROC van start!

Een hybride leer-werk landschap voor Amsterdam. Hoe kunnen hybride leeromgevingen bijdragen aan meer flexibiliteit in het middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam, als antwoord op de dynamiek van econ... meer >
schoolgebouwen
bekendmakingselectieinterdisciplinairele_th.jpg

Selectie Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Met de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving riep het Stimuleringsfonds (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers op om samen met vier mbo-instellingen de ontwerpo... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
chk1031_th.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwi... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
budafabriekweb_th.jpg

Vijf modellen voor een nieuwe ambachtsschool

Het ambacht mag de laatste jaren in creatieve kringen steeds meer aandacht krijgen, voor een grotere toestroom naar het ambachtsonderwijs heeft dat niet gezorgd. Sterker nog, het MBO kampt met dalende... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
hmcworkshop15web_th.jpg

Je eigen gang gaan: Leerlingen bouwen mee aan flexibele school

Leerlingen van het Vathorst College in Amersfoort en het Hout en Meubileringscollege in Amsterdam werken samen met twee ontwerpers aan flexibele units die hun schoolgebouw laten meebewegen met de tijd... meer >
schoolgebouwenmakersonderwijsonderwijsconcepten
standpunt3hal_th.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

[b]Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de i... meer >
schoolgebouwen
placeholder.gif

Oproep aan mbo-instellingen | Leeromgeving van de toekomst

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst werken onderwijsinstellingen samen met ontwerpers aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs. In de zomer van 2017 riep het... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
flextestroccsweb_th.jpg

FLEX TEST ROC | een update

Grote onderwijsgebouwen, die in de jaren 90 bijna allemaal verplaatst zijn van de binnenstad naar de rand van de stad, voldoen vaak niet meer. De ontwikkeling van het onderwijs gaat een stuk sneller d... meer >
schoolgebouwenstedenbouw
kb5mvh7633kopie_th.jpg

Terugblik conferentie Leeromgeving van de toekomst

Op 15 juni 2017 organiseerde het Stimuleringsfonds samen met het ministerie van OCW en de Inspectie van het Onderwijs een conferentie over de leeromgeving van de toekomst. Minister Jet Bussemaker open... meer >
schoolgebouwen
zbsdef_th.jpg

De zelfbewuste school

'Het beroepsonderwijs heeft een laag zelfbewustzijn, ondanks dat er de laatste jaren een voorzichtige waardering zichtbaar wordt', stelt Arconiko in de inleiding van het onderzoek De Zelfbewuste Schoo... meer >
schoolgebouwen
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi_th.jpg

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving_th.jpg

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
schoolgebouwenonderwijsconcepten
loader