stimuleringsfonds creatieve industrie
holland2018gamescom64web.jpg

Nederlandse gamedevelopers presenteren zich op Gamescom 2018

6 september 2018
Ongeveer 370.000 bezoekers afkomstig uit 114 landen brachten eind augustus een bezoek aan de Gamescom in Keulen, de belangrijkste Europese beurs voor consumenten en professionals in de gamesindustrie. Voor gamebedrijven en individuele ontwikkelaars is dit dé plek om te netwerken en structurele relaties op te bouwen in binnen- en buitenland. Het Stimuleringsfonds ondersteunde voor de vierde keer de Dutch Game Association (DGA) voor de organisatie van het Nederlands paviljoen.
De stijging in het aantal deelnemende landen en professionele bezoekers onderstreept het internationale karakter van de Gamescom en het belang van Europa’s meest toonaangevende business platform op het gebied van games. Nederland behoort samen met Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de top drie meest groeiende landen in het business gedeelte van de beurs.

netwerken: B2B
In het Nederlands paviljoen op het B2B-gedeelte van de beurs presenteerden vijf gameontwikkelaars hun game met steun van het fonds. De combinatie van indie-developers en presentaties van enkele grotere Nederlandse gamestudio’s wierp opnieuw zijn vruchten af. Volgens de indie-developers functioneerde het paviljoen als een belangrijke ontmoetingsplek voor nieuwe professionals en vormde een waardevolle aanvulling op alle geplande meetings met publishers, gameontwikkelaars, media en investors. Luuk Waarbroek van gamestudio Napalm Tree bijvoorbeeld sprak met potentiële leads. Ook indie-ontwikkelaar Erik Habets van Fromto heeft veelbelovende stappen gemaakt in het vinden van een publisher. Ontmoetingen met internationale contacten zijn hier gewoonweg eenvoudiger in te plannen. Overal worden hier deals gesloten. Daarmee is dit evenement het netwerkevent bij uitstek binnen de Europese en globale game industrie.

holland2018gamescom57web.jpg

publiek: B2C
Daarnaast ondersteunde het Stimuleringsfonds twee Nederlandse gamedevelopers – KeoKen en Ronimo Games – voor hun aanwezigheid op de Indie-Arena in het B2C-gedeelte. Door de massale opkomst hebben de studio’s de mogelijkheid om in korte tijd hun game onder een breed publiek te promoten. Beide stands kenden een grote drukte en kregen veel belangstelling van het publiek. Joost van Dongen van Ronimo Games: ‘Het persoonlijk contact met consumenten op de Gamescom geeft veel voldoening en is erg nuttig voor het vinden van nieuwe afnemers.’

Show Your Courage
Games maken is één ding, maar het vervolgens succesvol in de markt zetten is iets anders. Op de Gamescom lopen allerlei belangrijke partijen rond die gamebedrijven hierbij kunnen helpen, maar jonge developers zijn vaak nog niet erg ervaren met pitchen en netwerken. Dit gegeven was de aanleiding voor de Dutch Game Association en Dutch Game Garden voor het organiseren van Show Your Courage. Een selectie van veteranen van de game industrie werden geïnterviewd over uiteenlopende onderwerpen binnen de sector. Zo kregen anderen de kans om in gesprek te gaan met peers en te leren van hun ervaringen. Het hele programma is in hoge kwaliteit gefilmd en is spoedig terug te vinden op de website van DGA.

holland2018gamescom41web.jpg
Bezoekers spelen de game Mish Mash ontwikkeld door Doron Hirsch waarbij spelers van het spel zelf onderdelen van de game stap voor stap tekenen.

Foto's: Dutch Games Association (DGA)