stimuleringsfonds creatieve industrie
UitsnedeSXSWCSINickHelderman.jpg

Groeiende aandacht voor Nederlandse creatieve industrie tijdens SXSW 2016

16 maart 2016
In Austin, Texas vindt op dit moment het festival South By SouthWest (SXSW) plaats. Voor ruim een week wordt de stad omgetoverd tot een gigantisch podium voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie, film en muziek. Dit jaar presenteren hier ruim 40 Nederlandse partijen uit de creatieve industrie en de podiumkunsten. Veertien van deze partijen zijn door het Stimuleringsfonds via een Open Oproep ondersteund. In de eerste dagen van het festival blijkt dat de aandacht voor de Nederlandse partijen groter is dan ooit tijdens SXSW. In het gigantische aanbod van projecten waarbij het vooral gaat om het ontwikkelen van business, voelen de bezoekers zich aangetrokken tot de artistieke interventies en verhalen van de Nederlandse makers.
Van achterafzaaltje naar centrale filmzaal
IDFA DocLab presenteert tijdens SXSW al jaren steevast een showcase van de beste en meest vooruitstrevende interactieve documentaires. De zaal zit al een aantal jaar vol, en dit jaar presenteert DocLab voor het eerst in een grote filmzaal. Martijn van Dijk van IDFA vertelt dat dit niet altijd zo is geweest. ‘Caspar Sonnen komt hier al 8 of 9 jaar om over DocLab te vertellen. Hij is begonnen in een piepklein zaaltje achterin een bar, een stukje uit het centrum van de stad. Met de jaren is er hier steeds meer aandacht gekomen voor DocLab. Nu presenteren we onze showcase in een grote filmzaal en zie je dat ook deze vol loopt.’ Tijdens de showcase dit jaar vertelde illustrator Jan Rothuizen over de ontwikkeling van zijn werk en hoe hij tot het werken met VR is gekomen aan de hand van het project Refugee Republic.

Tot tranen geroerd
Bijzonder veel aandacht is er dit jaar voor twee installaties van Nederlandse ontwerpers: Anima door Nick Verstand en Silent Room door Simon Heijdens. Beide installaties bevinden zich op een centraal punt; de Silent Room staat op een van de drukte kruispunten en Anima bevindt zich in een hotel waar de hele dag publiek is om sessies bij te wonen. Opvallend is ook dat beide installaties bezoekers een meditatieve ervaring geven binnen de hectiek van het festival, waar naast de conferentie ook op de meeste straathoeken concerten worden gegeven.

Rij voor Silent Room
De installatie Silent Room laat een bezoeker een minuut lang absolute stilte ervaren op een van de luidste kruispunten van de stad. Samen met de University of Texas ontwikkelde ontwerper Simon Heijdens de kamer die al het geluid absorbeert, waardoor je een stilte ervaart die je normaliter nooit kan ervaren. De sobere aankleding in en buiten de installatie halen de bezoeker kort uit de hectiek van de stad. Het effect is duidelijk. ‘Ik wist niet wat ik moest verwachten van deze installatie. Er gebeurt zo veel op het festival en bezoekers moeten kiezen tussen duizenden activiteiten’, geeft Heijdens aan. ‘Maar toch stond er hier voordat het open was al een rij. Tijdens de eerste dag kwam er een bezoeker tot tranen geroerd naar buiten. De impact van de ervaring is de beste reclame en sindsdien staat er elke dag een lange rij. Mensen staan, met ruim 30 graden buiten, letterlijk twee uur in de rij om één minuut de installatie te ervaren.’

Lees een interview met Simon Heijdens over Silent Room door Art Alliance Austin hier.

Ook ontwerper Nick Verstand staat versteld van de reacties op zijn interactieve installatie Anima. De installatie bestaat uit een ogenschijnlijk zwevende lichtbol van ca. 2 meter doorsnede die reageert op de toeschouwer. Deze staat in het midden van een typisch Amerikaanse hotelkamer met grijze vloerbedekking voorzien van een non-descript patroontje. Mede hierdoor roept de installatie bij veel bezoekers een ‘2001: A Space Odyssey’ gevoel op. Verstand: ‘Ik sta versteld van de aandacht voor de installatie. Er worden heel veel foto’s gemaakt waardoor er ook steeds meer mensen op af komen. De beelden verspreiden zich als een olievlek over het internet waardoor er meer en meer over de installatie wordt geschreven. Tussen de bezoekers zitten ook weer veel mensen die met mij willen werken of de installatie ergens anders willen tonen.’

Lees een interview met Nick Verstand over Anima op EnGadget hier.

Video's: Fast Moving Targets

NL op SXSW: Geur is volgens Polymorf een van de krachtigste media die er is
De kracht van geur in communicatie. Dat is het thema van Frederik Duerinck en Marcel van Brakel van kunstenaarscollectief Polymorf. Op South By South West probeerden ze in panels en workshops met succes hun liefde op het publiek over te brengen. 'Geur is een van de krachtigste media die er is, het beïnvloedt ons lichaam zonder dat we het in de gaten hebben en zonder dat we er controle over hebben.'
Polymorf schreef een boek over de mogelijkheden om geur bij communicatie in te zetten en is zo in gesprek gekomen met de grote spelers als het gaat om onderzoek en productie. In laboratoria wordt hard gewerkt aan het schaalbaar maken van geur. Bijvoorbeeld: hoe kun je geur straks aan spelen toevoegen of via Skype overbrengen. 'Geur gaat in de toekomst overal strategisch ingezet worden: in games, in massacommunicatie, in de gezondheidszorg, op televisie, in de bioscopen.'


NL op SXSW: Jan Rothuizen laat zich als tekenaar niet tot papier beperken
Jan Rothuizen is tekenaar. Maar hij wil zich niet laten beperken. Daarom onderzoekt hij de mogelijkheden van virtual reality. Op South By South West vertelde hij erover voor een groot en aandachtig gehoor. 'Ik werk vanuit tekeningen, maar dat heeft de grenzen van het vel. Het leuke van virtual reality is dat je een wereld kunt realiseren waar je in staat en die op jou als gebruiker reageert. Je moet de gebruiker regisseren, maar zo moet het niet aanvoelen. Ik probeer mensen het gevoel te geven dat zij zelf dingen in een VR wereld ontdekken, net zoals ze dat in mijn tekeningen doen. Op SXSW gaat het op veel plekken om de business, maar daar is hij niet in geïnteresseerd: 'Het gaat mij om het uitwisselen van gedachten. Om de ontwikkelingen te voelen, te zien en te delen.'


NL op SXSW: Whitestone wordt een platform voor ‘musicexperiences’
Whitestone wil het hét platform worden waar artiesten en kunstenaars samenwerken om mooie interactieve ‘musicexperiences’ uit te brengen. Een soort van kleine apps. Joey Tsemah mocht zijn concept op South By South West pitchen, maar een minuut was te weinig voor hem. 'Het kostte me vier jaar om mijn verhaal terug te brengen tot wat het nu is. Het is moeilijk om een groot verhaal klein te maken.' De reacties zijn naar eigen zeggen goed. En als het gaat lopen, is het businessmodel simpel: 'Mensen verkopen op het platform, wij pakken 10% van de inkomsten.'


NL op SXSW: Iskander Smit (Info.nl) over de opmars van het Internet of Touch
Iskander Smit van Info.nl verzorgde op South By South West een workshop over het zogenoemde Internet of Touch, hoe gaan haptische interfaces zoals de trilfunctie van de Apple Watch interacties versterken waardoor mensen tools en producten beter begrijpen? 'Dat onderwerp past goed bij de trend naar de dialoog in conversaties en het internet of things', geeft Smit aan. Het is de vierde keer dat Iskander op SXSW van de partij is. 'Dit is een lekkere week in een bubble zitten. Als je je goed in het programma verdiept, kun je hier heel veel uithalen. Hier proef ik wat de dingen zijn die hot gaan worden. De conversation UI is een belangrijk thema, chat als interface met inzet van Artificial Intelligence.'


NL op SXSW: VRmaster wil het platform voor Virtual Reality worden
VRmaster presenteert zich op South By South West als platform voor virtual reality. VR is overal op SXSW. De grote merken presenteren zich. Toch gelooft Detlef la Grand dat er ruimte voor zijn bedrijf is. 'Er is ruimte voor ons omdat we onafhankelijk zijn. We werken op alle platformen.' La Grand is zo’n groot fan van VR omdat je ermee kunt tijdreizen en teleporteren. Maar nadeel bij de verspreiding is dat je het zelf moet ondergaan om de kracht ervan te ervaren. Hij denkt niet dat het een hype is. 'Alle grote merken zijn ermee bezig en de toepassingen zijn zo talrijk dat ik heilig in de toekomst geloof. Toepassingen zijn zichtbaar in sport, entertainment, gezondheidszorg, musea, training, therapie. De lijst is oneindig.'


NL op SXSW: Paulien Dresscher (Cinekid) vertelt over nieuwe vormen van interactie
Paulien Dresscher van Cinekid vertelt op South By South West over nieuwe vormen van verhalen vertellen, nieuwe interfaces en nieuwe vormen van interactie. 'Het gaat over technologie die nog ontwikkeld, uitgeprobeerd of gecombineerd wordt door kunstenaars, ontwikkelaars en ontwerpers. Die nieuwe mogelijkheden onderzoeken is heel spannend. Het lichaam wordt bijvoorbeeld steeds meer ingezet. Dat je niet meer alleen met een wijsvinger en een muis je computer aanstuurt, maar dat je ook met je hersens een computer kunt gaan aansturen waardoor actie veel intuïtiever wordt. Het onderscheid tussen het digitale en wat jij bent wordt kleiner.'

NL op SXSW: Games kunnen zoveel meer zijn dan we er nu mee doen, vindt Niki Smit van Monobanda Play
Niki Smit van Monobanda Play vindt dat games teveel gaan over je ogen en een scherm. Op South By South West houdt hij een presentatie waarin hij wil laten zien dat het ook anders kan. 'Wij rekken de grenzen van spel op door naar de speelse staat van de mens te kijken en minder naar game-regels en game-mechanismen. Als je speels bent, ben je communicatiever, expressiever en durf je meer risico’s te nemen. Er zijn veel te weinig games die over schreeuwen of springen of flirten gaan.'

In samenwerking met Dutch Culture USA heeft het Stimuleringsfonds de brochure [email protected] opgesteld: een overzicht van Nederlandse partijen die hun projecten presenteren tijdens SXSW.

InstallatieSimonHeijdens.png
Rij voor installatie Silent Room
AnimaopSXSW.png
Anima op het officiële Instagram account van SXSW
SCISXSWNickHelderman2.jpg
Jan Rothuizen wordt geïnterviewd. Foto: Nick Helderman

gerelateerd:

x
sxsw
Digital_Dreams_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Digital Dreams – Gaming Expo

Austin, vrijdag 7 maart. De stad stroomt langzaam vol met festivalbezoekers. Wegen worden afgezet. Overal worden stands opgebouwd en klinkt muziek. De eerste BBQ’s worden aangestoken. Net buiten het... meer >
sxsw
Pauline_SXSW_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Pauline van Dongen - Accelerator

Austin 8 maart. Vandaag is de dag van Pauline van Dongen. Geselecteerd uit vijfhonderd inzendingen mag zij vandaag in twee minuten haar project Wearable Solar pitchen voor een jury van CEO’s, mogeli... meer >
sxsw
Gooseberry_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Blender - Trade Show

Austin 9 maart. Met de opening van de Trade Show is South by Southwest 2014 nu echt in [i]full swing[/i]. De Trade Show is het domein van een kleine driehonderd innovatieve bedrijven en startups. Onde... meer >
sxsw
Richard_Vijgen_6_WEB_th.jpg

South by Southwest 2014, Austin

Van 7 t/m 16 maart wordt in Austin, Texas, het South by Southwest festival gehouden, een festival voor muziek, nieuwe media, technologie en film. Vanuit de Open Oproep Internationalisering ondersteunt... meer >
internationaliseringsxsw
Chordify_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Chordify & Streamwatchr

Austin, 10 maart. Dag vier van het Interactive programma op muziek-, film- en interactive festival SXSW in Texas. Vandaag aandacht voor Chordify en Streamwatchr, twee projecten die hun oorsprong hebbe... meer >
sxsw
Empire_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Last Hijack & Empire

Austin 11 maart. Behalve voor muziek en technologie is er op het SXSW festival veel aandacht voor film. Het domein van Submarine Channel die er hun film ‘Last Hijack’ vertonen, en Jongsma & O’Ne... meer >
sxsw
borre_web_th.jpg

Dagelijks verslag SXSW: Business or pleasure

Austin, 12 maart. Gisteren was de laatste dag van SXSW Interactive. Vandaag begint het muziekfestival. De geeks en startups maken plaats voor de hipsters en Lady Gaga’s van deze wereld. Geen panels ... meer >
sxsw
SXSW_th.jpg

Open Oproep Deelname South by Southwest 2015

Het Stimuleringsfonds roept makers uit de e-cultuur, film- en game-industrie op om een voorstel in te dienen dat is gericht op een van de programmaonderdelen van het South by Southwest festival (SXSW)... meer >
internationaliseringsxsw
sxsw2015logogrungecakethumbnail_th.jpg

Stimuleringsfonds ondersteunt zestien Nederlandse partijen op SXSW

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt zestien Nederlandse partijen die hun projecten, producten en ideeën presenteren op South by Southwest 2015 in Austin, Texas. SXSW is een van de b... meer >
sxsw
SXSW_th.jpg

Selectie panelpicker SXSW

Het Stimuleringsfonds heeft vier projecten geselecteerd vanuit de eerste ronde van de Open Oproep Deelname SXSW, gericht op het panelpicker programma. Op 7 november sluit de tweede ronde van deze open... meer >
sxsw
doclabweb_th.jpg

Update SXSW 2015: Storytelling in Virtual Reality

Sinds een aantal jaar is IDFA Doclab betrokken bij de programmering van SXSW’s Digital Domain programma. Het doel van deze samenwerking is een koppeling te maken tussen het Amsterdamse documentaire ... meer >
sxsw
InfoNLSXSW_th.jpg

Stimuleringsfonds brengt 14 Nederlandse partijen naar SXSW

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie brengt 14 Nederlandse partijen die hun projecten, producten en ideeën presenteren naar South by Southwest 2016 in Austin, Texas. South by Southwest (SXSW) is... meer >
sxsw
UitsnedeSXSWCSINickHelderman_th.jpg

Groeiende aandacht voor Nederlandse creatieve industrie tijdens SXSW 2016

In Austin, Texas vindt op dit moment het festival South By SouthWest (SXSW) plaats. Voor ruim een week wordt de stad omgetoverd tot een gigantisch podium voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied ... meer >
internationaliseringsxswVRtransmediaperformance
KaftbrochureStimuleringsfondsSXSW_th.jpg

Brochure geselecteerde projecten SXSW2015

Het fonds heeft een brochure samengesteld met de geselecteerde projecten van SXSW2015 en heeft deze tijdens het festival verspreidt. Hier kunt u de pdf downloaden.... meer >
sxsw
mensvoortpauline_th.jpg

Update SXSW 2015: Designing for Next Nature

Het Stimuleringsfonds is voor het tweede jaar op rij present op South by Southwest, met zestien Nederlandse makers die zich presenteren in een van de vele programma’s. De komende dagen doet het fond... meer >
sxsw
gamingexpo1web1_th.jpg

Update SXSW 2015: Game Expo

Een relatief nieuw onderdeel van het Texaanse technologiefestival South by Southwest (SXSW) is de Game Expo: een drie dagen durende beurs van 13 tot en met 15 maart waarop games in alle soorten en mat... meer >
sxsw
waagweb_th.jpg

Update SXSW 2015: Muizenleverparfait op de Trade Show

Vandaag opent de SXSW Trade Show, onderdeel van het technologiefestival South by Southwest in Austin, Texas. Hier demonstreren technologiebedrijven, startups en de NASA’s van deze wereld hun nieuwst... meer >
sxsw
drones_th.jpg

Update SXSW 2015: Maandag 17 maart

Vandaag was weer een dag SXSW met een vol Nederlands programma. In het nieuwe Digital Domainprogramma, onderdeel van dit Technologiefestival in Texas, blijkt dat Nederland een voorloper is op het gebi... meer >
sxsw
logofmt_th.jpg

SXSW 2015 Update: video's & interviews

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunde zestien Nederlandse partijen voor een presentatie op technologiefestival South By South West in Austin, Texas. Fast Moving Targets interviewde ac... meer >
sxsw
2013_gooseberry_sxsw_1_th.jpg
column

South by Southwest 2014 - Gooseberry Open Movie

Blender Institute in Amsterdam is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met open source computerprogramma’s voor het maken van 3D animatiefilms. Dit houdt in dat proces en eindproduct openb... meer >
illustratie & animatie
loader
pagetype:page-program
pagesubtype:pagesub-item
singletype:single-normal
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/internationalisering/groeiende_aandacht_voor_nederlandse_creatieve_industrie_tijdens_sxsw_2016/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/internationalisering/
)
totalload:1500727506.3631t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/internationalisering/groeiende_aandacht_voor_nederlandse_creatieve_industrie_tijdens_sxsw_2016/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/internationalisering/
)