stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Onderwijsomgeving

Onderwijsomgeving

Binnen het programma Onderwijsomgeving ondersteunt het fonds onderzoek naar de totstandkoming van de recente ROC-golf en naar leeromgevingen van de maakindustrie en het ambacht. Een tweede onderzoekslijn betreft de wisselwerking tussen de veranderingen in het beroepsonderwijs voor jongeren in wisselwerking met hun omgeving. Centraal staat de vraag in hoeverre praktijken uit de creatieve industrie kunnen bijdragen aan het denken over de betekenis van creativiteit in het beroepsonderwijs en de eisen waaraan de onderwijsomgeving moet voldoen. Doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leer- en leefomgeving door de inzet van ontwerpers.

werkwijze
Met Open Oproepen worden specifieke vraagstukken geagendeerd en multidisciplinaire teams van ontwerpers, architecten en onderwijsprofessionals betrokken om onderzoek te doen naar een actuele opgave. Het Stimuleringsfonds begeleidt de teams, initieert samenwerkingsverbanden, organiseert bijeenkomsten voor uitwisseling van kennis, ervaring en presentaties van resultaten.

Binnen dit programma zijn drie Open Oproepen uitgeschreven:

De Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (2014) en Open Oproep Onderwijsomgeving (2014) resulteerden in de volgende projecten:

Je eigen gang gaan
School Around
Werkplaats Centraal
Playgrounds & Building conversation
Hack the Brain
Teacher Maker Camp
De Ambachtsschool Revisited
The New School Collective
De Mediawerf
FryskLab
Makersschool
Stad als school
Flex Test ROC
Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs

In 2017 selecteerde het fonds 6 ontwerpers voor de Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap.

kennisdeling

website: De kennis, onderzoek en ervaringen verworven in de ondersteunde projecten deelt het fonds op de website Onderwijs.

publicatie: Alle informatie over de geselecteerde projecten, selectieprocedure en georganiseerde bijeenkomsten binnen het programma Onderwijsomgeving zijn gebundeld in de Voortgangsrapportage AARO programma's OCW.

Actieagenda
De Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020 is de opvolger van het AARO-beleid 2013-2016 en wat voorheen het nationaal architectuurbeleid werd genoemd. Kern van deze door OCW en IenM geformuleerde agenda is het versterken van de maatschappelijke positie en kwaliteit van ontwerp op regionaal en lokaal niveau in Nederland. Het Stimuleringsfonds is bij drie programma’s betrokken: Innovatieve Vormen van Opdrachtgeverschap, Zorgomgeving en Onderwijsomgeving.
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-tree
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/het_fonds/programmas/onderwijsomgeving/
)

het fonds

subsidies

actueel

Excuses, de kalender bevat momenteel geen events
presentatiepraatpaal.jpg
Hoe maken we de openbare ruimte toegankelijker en bruikbaarder voor mensen met dementie? Op 20 juni 2017 presenteerden acht ontwerpers vijf oplossingsrichtingen als resultaat van het onderzoekstraje... meer >
ontwerpkritiekillustratie.jpg
‘Zonder ontwerpkritiek geen ontwerp’, aldus de adviseurs aan wie het Stimuleringsfonds de voorstellen uit de Open Oproep voorlegde. Zij selecteerden vijf veelbelovende voorstellen die bijdragen aa... meer >
overleeromgevingvandetoekomstnieuwsberic.jpg
De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een r... meer >
sarahkuengworkingatphotographyannekehymm.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2018 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en beelde... meer >
loader
loader
loader
totalload:1500827727.0436t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/het_fonds/programmas/onderwijsomgeving/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)