stimuleringsfonds creatieve industrie
whatremainsweb.jpg

Toekenningen - What Remains

28 juli 2017
Benieuwd naar de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunt? Om een indruk te krijgen kunt u terecht op de pagina Toekenningen. Met behulp van de filters kunt u op deze pagina toekenningen selecteren aan de hand van de subsidieregeling, het projecttype of de subdiscipline die voor u het meest relevant is.

In dit bericht wordt het project ‘What Remains’ uitgelicht, gehonoreerd in de Deelregeling Digitale cultuur.
Marloes de Valk heeft in 2016 een startsubsidie ontvangen voor de eerste fase van de ontwikkeling van de game ‘What Remains’. Het resultaat van dit vooronderzoek heeft geresulteerd in een online research blog. Voor de doorontwikkeling van de game heeft De Valk een vervolgsubsidie aangevraagd in de eerste ronde Digitale cultuur van 2017. Zij is ondersteund voor een bedrag van €35.838.

retro-ogende artistieke game
What Remains is een retro-ogende artistieke game, speciaal ontworpen voor de jaren tachtig spelcomputer Nintendo Entertainment System (NES). De game reflecteert op de politieke effecten die de afgelopen decennia in grote mate de invulling van de wereld bepalen. De Valk stelt dat de publieke opinie zodanig wordt gemanipuleerd door de politieke lobby dat de mens hiervan - uit onwetendheid - het slachtoffer wordt. Verscheidene bestaande politieke lobbies uit de jaren tachtig worden verwerkt in de narratief van de game. Genoemde voorbeelden zijn lobbies omtrent de ontkenning van de klimaatverandering, het gat in de ozonlaag en de schade van meeroken.

spelregels
In de game krijgt de speler in een jaren tachtig setting de taak om de wereld te redden door de waarheid aan het licht te brengen en de publieke opinie te beïnvloeden. De speler komt in contact met uiterst vertrouwelijke informatie, verborgen in NES-cartridges van een onbekende bron. In deze context doet de NES dienst als een metafoor. Het verwijst naar de invloed van de jaren tachtig op de huidige tijd, en hoe we de toekomst kunnen beïnvloeden door te leren van het verleden.

samenwerking
Het project is een samenwerking tussen Marloes de Valk, Aymeric Mansoux, Arnoud Guillon, Dustin Long en Chun Lee. Voor de volgende fase van het project wordt ook een samenwerking opgezet met een brede waaier nationale en internationale instituten. Betrokken instellingen zijn V2_ en Worm in Rotterdam, Babycastles in New York, ESC Medien Kunst Labor in Graz en Furtherfield in Londen.

Lees hier meer over deze en andere toekenningen binnen de regeling Digitale cultuur.