stimuleringsfonds creatieve industrie
whatcanwelearnfromcomputervisionweb.jpg

Toekenningen Digitale cultuur 2017

27 juli 2017
De contouren van de nieuwe regeling Digitale cultuur beginnen zich na een half jaar af te tekenen. Wat zijn de belangrijkste tendensen en hoe positioneert de nieuwe regeling zich?
Verdeeld over twee rondes ontving de nieuwe Deelregeling Digitale cultuur maar liefst 128 aanvragen. Dit forse aantal zorgt ervoor dat de lat hoog ligt. Per ronde wordt er voor meer dan een miljoen euro aangevraagd op een beschikbaar budget van 200.000 euro. De adviescommissie heeft dan ook scherpe keuzes moeten maken en moeten prioriteren binnen de positief beoordeelde voorstellen.

prioritering
Projecten waarbij technologie een meer dienende of ondergeschikte rol speelt, krijgen bij de beoordeling minder prioriteit. De commissie kijkt echter nog scherper naar het onderliggende ontwerpvraagstuk en de aansluiting bij maatschappelijke opgaven. Het fonds streeft er zodoende naar om de regeling meer in te bedden binnen de creatieve industrie en sterker te positioneren ten opzichte van bijvoorbeeld de beeldende kunst of podiumkunsten.

toekenningen
De verscherpte focus van de commissie heeft zeker niet geleid tot eenvormigheid onder de toegekende projecten. Deze vormen nog steeds een rijk pallet, waarbij opvalt dat de projecten van individuele makers goed vertegenwoordigd zijn. Hieronder wordt een aantal tendensen toegelicht.

onderzoek
In verschillende ondersteunde projecten ligt de nadruk op theoretisch onderzoek, zoals het project ‘What can we learn from Computer Vision’ van Coralie Vogelaar, over de mogelijke toepassingen van beeldherkenningstechnieken of het project ‘Object-Oriented Subject’ van FiveBlackCats Design, dat zich richt op de voorspellende kwaliteit van de algoritmes van Facebook.

Bij andere projecten gaat het concreet om een artistieke productie, zoals het journalistieke mobile storytelling project ‘A Temporary Contact’ van Sara Kolster en Nirit Peled en de VR-productie ‘Presence – We are the content’ van Open Resource, waarin ontmoetingen in VR centraal staan. Ook deze producties kennen een sterk onderzoekend karakter.
sergeenmondriaanweb.jpg
'Serge & Mondriaan’ van Thomas Ankersmit

cross-over
De cross-over met podiumkunsten wordt gemaakt in twee voorstellen uit de performance hoek: ‘ORE’, een soundscape en performance van Benny Nilsen en ‘Serge & Mondriaan’ van Thomas Ankersmit, waarin oorspronkelijke ideeën van Mondriaan uit de jaren 20 voor futuristische muziek worden uitgevoerd.

open source
Het project ‘RNDR’ van LUSTlab heeft betrekking op het ontsluiten van in eigen beheer ontwikkelde software volgens open standaarden. ‘Bini Oculus’ van Spatial Media Laboratories ontwikkelt een instrument waarmee het huidige 3D-weergavesysteem van bioscopen wordt opengebroken voor makers van experimentele film.

aansluiting met game industrie blijft achter
Opvallend is dat er in de afgelopen twee rondes nog geen aanvragen vanuit de game industrie door de selectie zijn gekomen. Game ontwikkelaars weten de regeling – na het beëindigen van het Gamefonds – wel te vinden, maar de voorstellen weten de commissie nog niet te overtuigen. Wel zijn sinds de start van de regeling de projecten ‘What Remains’ van Marloes de Valk (No coffee, no prana) en ‘Survival in the age of Fake News’ van Jonas Lund ondersteund. Deze projecten verbinden kritisch, artistiek onderzoek aan de gamecultuur, maar ze vertrekken daarbij meer vanuit de kunst traditie dan vanuit vanuit de game traditie. Het fonds en de game ontwikkelaars lijken elkaars taal dan ook nog onvoldoende te spreken. Het Stimuleringsfonds zal zich daarom in het najaar inspannen om de dialoog met de game industrie te versterken en te zoeken naar een betere aansluiting met deze aanvragers.

deadline nieuwe rondes
De komende deadlines voor de Deelregeling Digitale cultuur zijn op 9 augustus en 18 oktober 2017.

ore.jpg
‘ORE’, een soundscape en performance van Benny Nilsen

gerelateerd:

x
performance
x
games
x
geluid
CREAMlab_th.jpg
column

Salone del Mobile Milaan 2014 - Cream LAB

Het Cream LAB is een nieuwe broedplaats voor jong talent & startende merken. Zij ondersteunen veelbelovende Nederlandse merken en ontwerpers bij het opbouwen van een internationaal netwerk en imago, m... meer >
product
chalochalo_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Chalo Chalo

Chalo Chalo is een strategisch racespel voor 3 tot 8 spelers. Spelers zoeken de snelste weg door een abstract landschap, dat bestaat uit vlakken met verschillende eigenschappen. Sommige vlakken versne... meer >
gamesgamescom
dimdrive_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Dimension Drive

Dimension Drive is een ouderwetse verticale shoot ‘em up waarin spelers twee spellen tegelijk spelen. Het ruimte avontuur is vormgegeven in comic-book stijl en speelt zich af in een multidimensionaa... meer >
gamesgamescom
nextnaturetechnologybecomesnatural3934x9_th.jpg
column

Stichting Next Nature - How Technology Becomes Nature

In de presentatie ‘Next Nature: how technology becomes Nature’ belicht Koert van Mensvoort de natuur die is ontstaan door menselijk toedoen, en hoe je hier als ontwerper op in kan spelen. De works... meer >
bio
her_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Herald

Herald is een interactief kostuumdrama over het 19e eeuwse kolonialisme. De protagonist Devan Rensburg is een gekleurde man van gemengde afkomst, die de speler meeneemt op een persoonlijke reis op zoe... meer >
gamesgamescom
monog_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interloper

Interloper is een online multiplayer real-time strategy game. Doel van het spel is om terrein te claimen op de kaart, waarbij je en passant je tegenstander kunt verwoesten. Spelers claimen gebied door... meer >
gamesgamescom
interst_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interstellar Rift

Interstellar Rift is een sandbox multiplayer space game. Met behulp van de flexibele ship builder kunnen spelers hun eigen ruimteschip ontwerpen, en vervolgens grondstoffen verzamelen om deze schepen ... meer >
gamesgamescom
lumini_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Lumini

Lumini is een flow adventure game, een verhalende, maar bovenal rustgevende game. De speler bestuurt een zwerm aan wezens, de Lumini, die terug gebracht moeten worden naar het Hart van de planeet. Het... meer >
gamesgamescom
superman_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Super Man or Monster

Super Man Or Monster is een thirdperson action/strategy game voor de Oculus Rift met een 3D-retro look. De speler heeft de mogelijkheid te kiezen tussen het spelen van de Man of het Monster, die elk h... meer >
gamesgamescom
intruder_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | The Intruder

The Intruder is een survival horror game waarbij de speler overdag een nachtmerrieachtige omgeving verkent om middelen en wapens te vinden, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor het afweren van d... meer >
gamesgamescom
era_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Unfated: Era of Wanderers

Unfated: Era of Wanderers is een grensverleggende role­playing game die moderne card-based mechanics combineert met een adaptieve wereld. Gevechten, personages, dialogen en omgevingen worden aan de e... meer >
gamesgamescom
013BureauhetNoordzuiden5_th.jpg

Herverkaveling die de stad beter en mooier maakt

In het project ‘Ontwerpen aan stedelijke herverkaveling’ onderzoekt Het Noordzuiden samen met de Radboud Universiteit Nijmegen en het Kadaster de kansen om stedelijke herverkaveling te gebruiken v... meer >
stad
zen_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Zenzizenzic

Zenzizenzic is een uitdagende, snelle en abstracte twin-stick shoot-em-up voor de PC. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Spelers vechten zich een weg door vijf verschillende leve... meer >
gamesgamescom
EcultuurnaardigitalecultuurSCI_th.jpg

Dit is Digitale cultuur

Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s ... meer >
gamesaudiovisueeltransmediageluidinstallatie
joopvonkwebsite_th.jpg

Interview met Joop Vonk (Alzheimer Nederland)

Joop Vonk, mantelzorger en als vrijwilliger werkzaam bij Alzheimer Nederland, keek als ervaringsdeskundige mee met het project Dementie in de openbare Ruimte. Was hij aanvankelijk licht sceptisch over... meer >
ontwerpen voor dementiezorg in de wijk
Deelregeling_Gamefonds___Catch_22_the_Game_th.jpg

Eerste deadline Gamefonds: 5 april

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mediafonds voeren samen de subsidieregeling Gamefonds uit. Met de subsidieregeling willen de fondsen de ontwikkeling van artistieke games een kwaliteit... meer >
games
gamescom_th.jpg

Open Oproep: deelname Gamescom Keulen

Het [http://stimuleringsfonds.nl/ Stimuleringsfonds] en de [http://www.dutchgamesassociation.nl/ Dutch Games Association] roepen makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen dat gericht... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
10_pigeon_th.jpg

Selectie Open Oproep Gamescom Keulen bekend

Van 13 t/m 17 augustus, aansluitend aan de Game Developers Conference Europe, vindt in Keulen de Gamescom plaats: de belangrijkste Europese beurs op gamesgebied met bezoekers en deelnemers uit Europa,... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
14698032189eaca0f6457z_th.jpg

Gamescom verslag #1: Adriaan de Jongh over Bounden

Eric Bartelson, co-founder en hoofdredacteur van [http://control-online.nl/ Control Magazine] bezocht de lezing van Adriaan de Jongh (Game Oven) tijdens het Independent Games Summit symposium voorafga... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
StimuleringsfondsGamescom_th.jpg

Gamescom verslag #3: Ik zag een bezoeker een traan wegpinken.

Deelname aan de Gamescom kan veel opleveren voor de jonge kleine independent gamestudio's. Het vinden van een uitgever voor de game, partners zoeken voor doorontwikkeling, het opdoen van contacten of ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
loader