stimuleringsfonds creatieve industrie
14698032189eaca0f6457z.jpg

Gamescom verslag #1: Adriaan de Jongh over Bounden

12 augustus 2014
Eric Bartelson, co-founder en hoofdredacteur van Control Magazine bezocht de lezing van Adriaan de Jongh (Game Oven) tijdens het Independent Games Summit symposium voorafgaand aan de gamebeurs Gamescom (13 - 17 augustus) in Keulen. Game Oven is een van de tien studio's die door het Stimuleringsfonds ondersteund zijn voor een presentatie tijdens Gamescom.

Door Eric Bartelson

Adriaan de Jongh van Game Oven weet waar hij het over heeft als hij het publiek uitdaagt om nieuwe genres uit te vinden. Hij heeft immers met Game Oven de wereld van games verrijkt met ‘phone dancing’, ‘people touching’ en ‘friend chaining’ games.
Volgens De Jongh maak je de meeste kans op een eigen genre in wat hij noemt het ‘game mechanic genre’. “Hier kan een slimme game mechanic al gelden als een nieuw genre. Denk aan Fingle. Wij waren de eerste die een vinger-aanraak-game maakten, nu zie je allemaal cheap rip offs”, vertelt De Jongh. Door zijn ervaring als gamedeveloper onderscheidt hij nu zes zaken die bijdragen aan de ontwikkeling van originele games die een nieuw genre vormen.

Vision "Je moet een sterke visie hebben, want goede game mechanics versterken een visie. Hoe kom je tot een goede visie? Dat is voor iedereen anders. Voor Salvador Dali bijvoorbeeld was dat het moment tussen waken en slapen. Daarom ging hij vaak in een luie stoel zitten met op zijn schoot een bord en in zijn hand een zware metalen sleutel. Als hij in slaap sukkelde liet hij de sleutel los die vervolgens met veel lawaai op het bord kletterde. Dat was het moment dat hij wakker schrok, meteen opstond en zijn surrealistische schilderijen maakte." De Jongh zegt dat iedereen naar zijn eigen plek van inspiratie moet zoeken, omdat dat de plek is waar je visie zich vormt.

Make weird shit “Probeer alles. Laat je niet leiden door vooropgezette ideeën dat dingen niet kunnen of niet leuk zijn. Maak alles wat in je opkomt.” Op die manier kom je er pas achter welke mechanic het dichtst bij je visie komt, argumenteert De Jongh. Vaak met onverwachte resultaten. “Ik noem het Adriaan de Jongh’s Orbital Approach.”

Throw everything away Je moet het maar durven, maar het is heel verfrissend om ideeën en designs weg te gooien. “Artists hebben er minder moeite mee om werk weg te gooien als het niet voldoet. Programmeurs daarentegen doen het liever niet. Het is dan meteen weken werk dat teniet wordt gedaan. Er zou een manier moeten komen waarop programmeurs ook in een paar uur kunnen schetsen met code.”

Prototype untill it works “Ik maak elke dag wel een prototype”, zegt De Jongh. Maar dat alleen is niet genoeg. “Je moet het laten spelen door zoveel mogelijk verschillende mensen en open staan voor kritiek. Alle kritiek, hoe hard en stom ook, is terecht. Leer daar van.”

Stop in time Als het niet lukt met de game die je ontwikkelt, aarzel dan niet om te stoppen. Niet te lang dralen, maar gewoon de plug eruit. Een heftige beslissing natuurlijk maar De Jongh heeft zalvende woorden: “Stoppen is niet falen.”

Gather the right people "Omring je met de juiste mensen. Staan ze open voor experimenteren? Accepteer jij hun mening? Een goed team is onmisbaar."

gerelateerd:

x
games
x
gamescom
x
internationalisering
gamescom_th.jpg

Open Oproep: deelname Gamescom Keulen

Het [http://stimuleringsfonds.nl/ Stimuleringsfonds] en de [http://www.dutchgamesassociation.nl/ Dutch Games Association] roepen makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen dat gericht... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
10_pigeon_th.jpg

Selectie Open Oproep Gamescom Keulen bekend

Van 13 t/m 17 augustus, aansluitend aan de Game Developers Conference Europe, vindt in Keulen de Gamescom plaats: de belangrijkste Europese beurs op gamesgebied met bezoekers en deelnemers uit Europa,... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
StimuleringsfondsGamescom_th.jpg

Gamescom verslag #3: Ik zag een bezoeker een traan wegpinken.

Deelname aan de Gamescom kan veel opleveren voor de jonge kleine independent gamestudio's. Het vinden van een uitgever voor de game, partners zoeken voor doorontwikkeling, het opdoen van contacten of ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
VraagmaarraaksessieStimuleringsfonds_th.jpg

Gamescom verslag #2: As an indie, do something different

In de voormiddag van de Gamescom Keulen, een van Europa's grootste beurzen op het gebied van games, konden de deelnemers van het Holland Paviljoen kennis inwinnen bij ervaren developers met betrekking... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
ChaloChalo_th.jpg

Gamescom 2015

Van 5 t/m 9 augustus wordt, aansluitend bij de GDC Europe, in Keulen de Gamescom gehouden. De Gamescom is de belangrijkste beurs in Europa op gamesgebied, waar niet alleen Europeanen, maar ook mensen ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
HollandPaviljoenStimuleringsfondsCreatie_th.jpg

Open Oproep Deelname Gamescom Keulen 2015

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Dutch Games Association roepen makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen dat gericht is op deelname aan het Holland Paviljoen tijdens ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
chalochalo_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Chalo Chalo

Chalo Chalo is een strategisch racespel voor 3 tot 8 spelers. Spelers zoeken de snelste weg door een abstract landschap, dat bestaat uit vlakken met verschillende eigenschappen. Sommige vlakken versne... meer >
gamesgamescom
dimdrive_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Dimension Drive

Dimension Drive is een ouderwetse verticale shoot ‘em up waarin spelers twee spellen tegelijk spelen. Het ruimte avontuur is vormgegeven in comic-book stijl en speelt zich af in een multidimensionaa... meer >
gamesgamescom
her_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Herald

Herald is een interactief kostuumdrama over het 19e eeuwse kolonialisme. De protagonist Devan Rensburg is een gekleurde man van gemengde afkomst, die de speler meeneemt op een persoonlijke reis op zoe... meer >
gamesgamescom
monog_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interloper

Interloper is een online multiplayer real-time strategy game. Doel van het spel is om terrein te claimen op de kaart, waarbij je en passant je tegenstander kunt verwoesten. Spelers claimen gebied door... meer >
gamesgamescom
interst_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interstellar Rift

Interstellar Rift is een sandbox multiplayer space game. Met behulp van de flexibele ship builder kunnen spelers hun eigen ruimteschip ontwerpen, en vervolgens grondstoffen verzamelen om deze schepen ... meer >
gamesgamescom
lumini_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Lumini

Lumini is een flow adventure game, een verhalende, maar bovenal rustgevende game. De speler bestuurt een zwerm aan wezens, de Lumini, die terug gebracht moeten worden naar het Hart van de planeet. Het... meer >
gamesgamescom
superman_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Super Man or Monster

Super Man Or Monster is een thirdperson action/strategy game voor de Oculus Rift met een 3D-retro look. De speler heeft de mogelijkheid te kiezen tussen het spelen van de Man of het Monster, die elk h... meer >
gamesgamescom
intruder_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | The Intruder

The Intruder is een survival horror game waarbij de speler overdag een nachtmerrieachtige omgeving verkent om middelen en wapens te vinden, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor het afweren van d... meer >
gamesgamescom
era_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Unfated: Era of Wanderers

Unfated: Era of Wanderers is een grensverleggende role­playing game die moderne card-based mechanics combineert met een adaptieve wereld. Gevechten, personages, dialogen en omgevingen worden aan de e... meer >
gamesgamescom
zen_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Zenzizenzic

Zenzizenzic is een uitdagende, snelle en abstracte twin-stick shoot-em-up voor de PC. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Spelers vechten zich een weg door vijf verschillende leve... meer >
gamesgamescom
IRW_th.jpg

Selectie Open Oproep Deelname Gamescom 2016

Van 17 t/m 21 augustus 2016 wordt in Keulen, Duitsland, de Gamescom gehouden. De [http://www.gamescom-cologne.com/gamescom/index-9.php Gamescom] is een vierdaagse gamesbeurs, waar zowel de zakelijke- ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
HollandPaviljoenSCI_th.jpg

Open Oproep Deelname Gamescom

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Dutch Games Association roepen makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen voor deelname aan het Holland Paviljoen tijdens de Gamescom K... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
VerkenningGDCStimuleringsfonds_th.jpg

Verslag verkenning GDC 2015

Van 2 tot en met 7 maart vond in San Francisco de jaarlijkse Game Developers Conference (GDC) plaats. In het kader van het verkennen van internationale presentatiemogelijkheden voor de Nederlandse gam... meer >
gamesinternationaliseringGDC
HollandPavilionvisitors_th.jpg

‘Bijna iedereen uit de gamesindustrie is hier’

In 2014 ondersteunde het Stimuleringsfonds 10 jonge game-makers ondersteund bij hun presentatie tijdens de Gamescom Keulen. Vanwege de positieve resultaten die hier behaald zijn, ondersteunt het fonds... meer >
gamesinternationalisering
loader