stimuleringsfonds creatieve industrie
EcultuurnaardigitalecultuurSCI.jpg

Dit is Digitale cultuur

25 januari 2017
Vanaf 1 januari 2017 voert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Deelregeling Digitale cultuur uit. De regeling vervangt de regeling E-cultuur en het Gamefonds. Aan de hand van zeven thema’s en voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen periode schetst Joris van Ballegooijen, secretaris van de regeling, de breedte van de nieuwe regeling Digitale cultuur.
In het afgelopen jaar is er met tientallen aanvragers, organisaties en belangstellenden gesproken over de overgang van E-cultuur naar Digitale cultuur en over de vraag wat het Stimuleringsfonds kan betekenen voor de game-industrie na het stoppen van het Gamefonds. Met een reeks voorbeeldstellende projecten uit de afgelopen jaren illustreren we de bandbreedte van de regeling en beantwoorden daarmee veelgestelde vragen als ‘Kunnen er in 2017 nog games worden ondersteund?’ en ‘Staat de nieuwe regeling nog open voor producties die niet digitaal zijn?’ of ‘Kunnen festivals nog aanvragen bij de regeling Digitale cultuur?’. Tegelijkertijd is ieder project uniek en roept eigen vragen op. Het fonds staat altijd open voor vragen of een project past binnen de regeling.

Hard- en software als artistiek medium
De kern van de regeling Digitale cultuur wordt gevormd door projecten waarin artistiek, innovatief en kritisch onderzoek plaatsvindt door middel van hard- en software ontwikkeling. Hiervan hebben we de afgelopen jaren veel sterke voorbeelden gezien. Het Lab van WORM ontwikkelde het project SuperGlue als statement en technische oplossing voor dilemma’s rondom het bezit van data op internet. The Incredible Machine trok naar Shenzhen voor een ontwerpend onderzoek rondom The Internet of Things. Dit zijn stuk voor stuk toonaangevende projecten die in technisch opzicht vooruitstrevend zijn en technologie daadwerkelijk inzetten als artistiek medium.

Games
Hoewel de game-industrie binnen de cultuursector een sterke eigen identiteit kent vormt zij een belangrijk onderdeel van de Digitale cultuur. De game-industrie loopt vaak voorop in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologieën. Ook wordt gekeken naar gameprincipes bij allerlei maatschappelijke vraagstukken en -processen. Kennis uit de game-industrie wordt op die manier toegepast bij ontwerpopgaven. Dit blijft een interessante ontwikkeling die goed aansluit bij de regeling Digitale cultuur. Over de positie van games bij het fonds is een interview verschenen op de website van Control.

Niet-digitale producties
De regeling Digitale cultuur staat voor meer dan alleen eentjes en nulletjes. In de beschrijving van de regeling staat nadrukkelijk dat de regeling open staat voor projecten waarin de werkwijze is gericht op het openbreken van systemen en technologieën. Deze methodieken – ontleent aan de hackerscultuur – worden toegepast op verschillende terreinen waarbij digitale en analoge vormen naast en door elkaar worden gebruikt. Voorbeeldstellend op dit vlak is het project Fifty Percent Human waarin maker Sonja Baümel in dialoog met vormgevers en wetenschappers de stelling onderzoekt dat de mens uit 50% microben bestaat. Het resultaat kreeg vorm in een expositie met tastbare objecten. De aandacht voor biologische materialen en processen bij instellingen als Mediamatic en BioArt Laboratories vloeit direct voort uit het onderzoek naar nieuwe technologieën, algoritmes en het ontstaan van netwerken. Het verschil tussen natuurlijke en artificiële omgevingen vervaagt, zie bijvoorbeeld de projecten van Next Nature.

Muziek en geluid
Muziek, of liever gezegd geluid, is vanzelfsprekend een veelgebruikt artistiek medium dat – in combinatie met technologie – in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een belangrijke subcategorie in de voormalige regeling E-cultuur. STEIM is in Nederland een van de oudste labs op dit terrein en ook bij Sonic Acts staat een fundamentele benadering van geluid centraal in de programmering. Ook in de nieuwe regeling Digitale cultuur is ruimte voor onderzoek en toepassingen van geluid. Hoewel geluid van zichzelf niet digitaal is, geldt ook hier dat de benadering en methodiek van de makers zorgt voor aansluiting bij de regeling. Zo organiseerde het Stimuleringsfonds in 2015 in samenwerking met Amsterdam Dance Event de eerste edities van ADE Soundlab met daarin veel aandacht voor modulaire synthesizers waarvan een belangrijk deel analoog was. Ook festivals als Incubate en Rewire weten in hun programmering sterke verbindingen te leggen tussen muziek en Digitale cultuur.

Kritiek en reflectie, digitaal of post-digitaal
Kritiek en reflectie op het vakgebied zijn belangrijk voor theorievorming en vooruitgang. De traditionele kunst- en designkritiek staat onder druk, maar ook makers en programmamakers kunnen met hun werk kritische uitspraken doen over de staat en gevolgen van Digitale cultuur. Zo ondersteunde het Stimuleringsfonds de tentoonstelling rondom de door Bits of Freedom uitgereikte Big Brother Awards, waarin nadrukkelijk de keerzijde van Digitale cultuur werd belicht. Een ander interessant voorbeeld was het door Showroom Mama georganiseerde congres The Internetional waarin post-internet en post-digitale projecten en strategieën centraal stonden. Het mag verwarrend klinken, maar wie het standpunt post-digitaal inneemt draagt hoe dan ook bij aan de kritiek op het vakgebied.

Andere regelingen binnen het Stimuleringsfonds

Festivals
Met festivals als STRP, TodaysArt, GOGBOT, Impakt, Incubate, FIBER, Sonic Acts en Cinekid kent Nederland een bijzonder rijk festivalaanbod. De festivals vormen een belangrijk deel van de infrastructuur voor Digitale cultuur omdat ze een podium bieden, nieuw werk initiëren en kennisuitwisseling mogelijk maken. Per 2017 is er door het ministerie een geoormerkt budget voor festivals beschikbaar gesteld dat via een aparte regeling zal worden verstrekt. Festivals kunnen daarom per 2017 uitsluitend nog in de Deelregeling Festivals aanvragen. In de Deelregeling Digitale cultuur kunnen nog wel aanvragen in behandeling worden genomen gericht op producties van individuele makers die op festivals gepresenteerd zullen worden.

Transmedia
Als er één sector is waar de Digitale cultuur zorgt voor ingrijpende veranderingen dan is het in de mediasector. Nieuwe media bieden volop nieuwe kansen voor het vertellen van verhalen. Samen met het Filmfonds voert het Stimuleringsfonds de Non-fictie Transmediaregeling uit. De regeling is specifiek bedoeld voor digitale (vorm)experimenten binnen het documentaire genre.

Beeld: Mohamed Najah

gerelateerd:

x
games
x
installatie
x
geluid
x
transmedia
x
audiovisueel
reflectionsonfeedback_th.jpg

Selectie Open Oproep ADE Sound Lab 2016

Tijdens Amsterdam Dance Event ([https://www.amsterdam-dance-event.nl/ ADE]) van 19 t/m 23 oktober 2016 krijgen twaalf ontwerpers de gelegenheid om hun werk te presenteren op ADE Sound Lab. Dat is het ... meer >
audiovisueeladegeluid
image002_th.jpg

Vouchers SXSW 2017

In maart 2017 vindt een nieuwe editie van het festival South by Southwest (SXSW) plaats in Austin, Texas. Het festival is toonaangevend op het gebied van muziek, film, digital storytelling en digitale... meer >
audiovisueelsxswVRtransmediainteractiefinstallatie
Recursions_th.jpg

Kinetische kunst die muziek maakt | Installatie Recursions

Drie mensen op een podium die een zelfgebouwde installatie tot leven brengen. Er is film, muziek, licht, geluid, beweging; het een triggert het ander en alles wordt met elkaar verweven. De performance... meer >
audiovisueeladegeluidinstallatie
oodementieindeopenbareruimte_th.jpg

Over Dementie in de openbare ruimte

Op 4 april 2017 startten acht ontwerpers met een onderzoekstraject gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de openbare ruimte voor mensen met dementie. Het ontwerpend o... meer >
ontwerpen voor dementiezorg in de wijk
whatcanwelearnfromcomputervisionweb_th.jpg

Toekenningen Digitale cultuur 2017

De contouren van de nieuwe regeling Digitale cultuur beginnen zich na een half jaar af te tekenen. Wat zijn de belangrijkste tendensen en hoe positioneert [http://stimuleringsfonds.nl/nl/actueel/nieuw... meer >
gamesperformancegeluid
openoproepADE_th.jpg

Open Oproep ADE Sound Lab 2015

Het Stimuleringsfonds organiseert samen met het [http://www.amsterdam-dance-event.nl/ Amsterdam Dance Event] (ADE) een verdiepend programma onder de naam ADE Sound Lab, met daaraan gekoppeld een Open ... meer >
audiovisueeladegeluid
chagall_th.jpg

Selectie Open Oproep ADE Sound Lab

Het Stimuleringsfonds organiseert samen met het Amsterdam Dance Event (ADE) een verdiepend programma onder de naam ADE Sound Lab. Het programma is gericht op experimenten en onderzoek op het vlak van ... meer >
audiovisueeladegeluid
Mediafondslogo_th.jpg

Toekomst drie regelingen na opheffing Mediafonds

Op 31 december 2016 eindigt de subsidiëring van culturele mediaproducties door het Mediafonds. Het Stimuleringsfonds werkt samen met het Mediafonds in drie subsidieregelingen: het Gamefonds, de Non-F... meer >
gamestransmediavideoclip
OpenOproepWerkperiodeBeeldenGeluid_th.jpg

Open Oproep Werkperiode Beeld en Geluid

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bieden gezamenlijk vier werkperioden bij het Instituut voor Beeld en Geluid. De geselecteerde makers / ontwer... meer >
audiovisueelgeluid
chalochalo_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Chalo Chalo

Chalo Chalo is een strategisch racespel voor 3 tot 8 spelers. Spelers zoeken de snelste weg door een abstract landschap, dat bestaat uit vlakken met verschillende eigenschappen. Sommige vlakken versne... meer >
gamesgamescom
CREAMlab_th.jpg
column

Salone del Mobile Milaan 2014 - Cream LAB

Het Cream LAB is een nieuwe broedplaats voor jong talent & startende merken. Zij ondersteunen veelbelovende Nederlandse merken en ontwerpers bij het opbouwen van een internationaal netwerk en imago, m... meer >
product
dimdrive_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Dimension Drive

Dimension Drive is een ouderwetse verticale shoot ‘em up waarin spelers twee spellen tegelijk spelen. Het ruimte avontuur is vormgegeven in comic-book stijl en speelt zich af in een multidimensionaa... meer >
gamesgamescom
BoraHong_th.jpg
fotoverslag

Bora Hong

Bora Hong studeerde in 2013 af aan de Design Academy in Eindhoven in de richting Contextual Design. Hong is geïnteresseerd in de relatie tussen het lichaam en de consumentencultuur. Ze ziet het licha... meer >
her_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Herald

Herald is een interactief kostuumdrama over het 19e eeuwse kolonialisme. De protagonist Devan Rensburg is een gekleurde man van gemengde afkomst, die de speler meeneemt op een persoonlijke reis op zoe... meer >
gamesgamescom
monog_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interloper

Interloper is een online multiplayer real-time strategy game. Doel van het spel is om terrein te claimen op de kaart, waarbij je en passant je tegenstander kunt verwoesten. Spelers claimen gebied door... meer >
gamesgamescom
interst_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interstellar Rift

Interstellar Rift is een sandbox multiplayer space game. Met behulp van de flexibele ship builder kunnen spelers hun eigen ruimteschip ontwerpen, en vervolgens grondstoffen verzamelen om deze schepen ... meer >
gamesgamescom
lumini_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Lumini

Lumini is een flow adventure game, een verhalende, maar bovenal rustgevende game. De speler bestuurt een zwerm aan wezens, de Lumini, die terug gebracht moeten worden naar het Hart van de planeet. Het... meer >
gamesgamescom
superman_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Super Man or Monster

Super Man Or Monster is een thirdperson action/strategy game voor de Oculus Rift met een 3D-retro look. De speler heeft de mogelijkheid te kiezen tussen het spelen van de Man of het Monster, die elk h... meer >
gamesgamescom
intruder_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | The Intruder

The Intruder is een survival horror game waarbij de speler overdag een nachtmerrieachtige omgeving verkent om middelen en wapens te vinden, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor het afweren van d... meer >
gamesgamescom
era_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Unfated: Era of Wanderers

Unfated: Era of Wanderers is een grensverleggende role­playing game die moderne card-based mechanics combineert met een adaptieve wereld. Gevechten, personages, dialogen en omgevingen worden aan de e... meer >
gamesgamescom
loader