stimuleringsfonds creatieve industrie
adriaantiptweb.jpg

Commissielid en gameontwikkelaar Adriaan de Jongh geeft tips aan aanvragers

17 mei 2018
Gameontwikkelaar Adriaan de Jongh, bekend van titels als Bounden en Hidden Folks, is bezig aan zijn laatste jaar als adviseur van het Stimuleringsfonds. Na twee jaar deel te hebben uitgemaakt van de commissie Gamefonds en daarna twee jaar commissielid bij de deelregeling Digitale cultuur, zit zijn maximale aanstellingstermijn er bijna op. Adriaan plaatste recent een artikel op zijn website met concrete tips voor gameontwikkelaars die een aanvraag willen doen bij het fonds. Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur, spreekt met hem over zijn visie op de Nederlandse game industrie en de aanvragen die het fonds vanuit deze hoek ontvangt.
Hoe kijk je terug op de vier jaar die je nu bij het fonds bent betrokken?
‘Ik begon als adviseur bij het Gamefonds. Destijds een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Mediafonds, dat helaas in 2017 is opgeheven. Het Gamefonds kreeg niet heel veel aanvragen, maar was dan ook heel specifiek bedoeld voor games. Er was elke ronde wel iets unieks te vinden. Mooie, bijzondere artistieke projecten met diepgang in game design. De plank werd ook vaak misgeslagen, maar dat is volgens mij bij alle subsidieregelingen zo. De commissie en de aanvragers begrepen elkaar uiteindelijk wel.’

‘Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers. Aanvragen voor games missen vaak belangrijke informatie, worden niet concreet genoeg en blijven vaak hangen in grote ambities. Dan is het moeilijk voor de multidisciplinaire commissie om te beoordelen of het project echt een bijzondere game gaat opleveren. Of wat de relevantie is voor digitale cultuur.’

Is dat ook wat je in je blog schrijft?
‘Ja, ik heb die post geschreven terwijl ik terugdacht aan al die aanvragen die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Het is moeilijk voor makers om goede ideeën in tekst over te dragen. Dit is voor zowel de aanvrager als de commissie frustrerend. Om het plat te zeggen: een fonds kan niet zomaar geld geven in de hoop dat er iets gaafs uitkomt. Het gaat echt om wat er in het plan staat, niet om wat de adviescommissie tussen de regels hoopt te lezen. Concreet en helder schrijven is super belangrijk, maar je kan ook denken aan een filmpje of een speelbaar prototype als het moeilijk is om iets onder woorden te brengen. In mijn blog geef ik daar tips over.’

‘Leg als aanvrager uit hoe jouw visie zich concreet vertaalt naar de game’


Rami Ismail sprak op de Bring it On! bijeenkomst van het Stimuleringsfonds en zei nog steeds trots te zijn op de Nederlandse game industrie.
‘De game ontwikkelaar scene in Nederland is klein, maar er zijn zeker veel goede studio’s en makers. Ik zou niet zeggen dat ik trots ben, maar wel ‘excited’, want er gebeuren nog steeds hele interessante dingen. Toch gaat echt niet alles goed. In gesprek met Victor Wijnen (directeur Games en Interactie bij het HKU) concludeerden wij dat de industrie nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt als tien jaar geleden: het lukt maar weinig game ontwikkelaars in Nederland om financieel succes te boeken. Een game maken is al moeilijk genoeg, laat staan een goede game maken, en als het businessplan en de marketing niet vanaf de start goed zijn geïntegreerd, is er een grote kans dat de game zelfs niet zijn ontwikkelkosten terugverdient. Daarnaast is games maken zo duur dat het niet volledig kan draaien op subsidie. Er moet altijd een zakelijk model zijn. Dit hoeft niet te botsen met de doelstellingen van het fonds of digitale cultuur. Het fonds zou naar mijn idee bijvoorbeeld het verschil kunnen maken voor kleine studio’s in de periode vlak voordat ze met hun game naar een publisher stappen. Studio’s krijgen daar nu vaak te horen dat ze nog net niet ver genoeg zijn om in te kunnen investeren. Maar vindt als beginnende studio maar eens tijd en geld om een game tot dat vereiste niveau te ontwikkelen.’

‘Er is behoefte aan ondersteuning van kleine beginnende studio’s van 2 tot 6 mensen. Je zou het talentontwikkeling kunnen noemen. Als voorbeeld zie ik het collectief Sokpop als de volgende generatie makers waar ervaring op zakelijk vlak nog grotendeels mist. Ze hebben niet de marketing kracht om een game te lanceren. Een publisher die hun geniale producties bekostigt en op de markt zet is voor hun ideaal. Hun speelbare prototypes tot een niveau krijgen waarop een publisher toehapt, dat is de uitdaging. Daarvoor is geld nodig. En daar kan het Stimuleringsfonds naar mijn idee bij helpen.’

‘Richt de aanvraag op jouw game en vermijd buzzwords’


Moet er als er meer geld beschikbaar komt binnen de deelregeling een bedrag worden gereserveerd voor games?
‘Eerst moeten er meer aanvragen worden ingediend en moet het niveau van de game-aanvragen omhoog.’

Waar kan het fonds nog meer specifiek op inzetten?
‘Nederland is klein, en als game ontwikkelaar moet je internationaal denken. Zelfs Control Conference in Utrecht gaat dit jaar niet door. Alle belangrijke festivals zijn in het buitenland. Ik denk aan PAX East in Boston, GDC in San Francisco en Gamescom in Keulen. Hier kom je als game maker in contact met pers, publishers, platformhouders als Apple en Sony, en veel andere (succesvolle) game makers. Jouw game daar kunnen laten zien opent deuren.’

Wat ga je doen met alle tijd die je over hebt als je stopt als adviseur?
‘Ik ga in ieder geval door met rare games maken en met het organiseren van playdev.club, een laagdrempelige bijeenkomst voor game designers die elkaars games spelen en feedback geven (ondersteund vanuit de Open Oproep Ruimte voor Ontwerpkritiek, red.). Het zijn leuke avonden waar iedereen met een boekje vol aantekeningen en nieuwe contacten naar huis gaat. Het blijft kleinschalig, maar dat is oké. En misschien ga ik ooit een Nederlandse indie game award in het leven roepen. En dan uitreiken in een café met 200 mensen. Dat lijkt me lachen.’

Lees ook Adriaan's blogpost met tips voor aanvragers uit de game industrie.

meer tips
Behoefte aan meer tips voor jouw subsidieaanvraag? Lees ook de interviews met fondsmedewerker Myrthe Kramer (secretariaat) en Eva Roolker (coördinator Vormgeving).

andere subsidiemogelijkheden
Naast de Deelregeling Digitale cultuur, kunnen gameontwikkelaars voor internationale projecten aanvragen bij de Deelregeling Internationalisering en voor een presentatie op uitnodiging van een buitenlandse culturele instelling of organisatie bestaat de mogelijkheid een Voucher Presentaties Buitenland aan te vragen. Voor de artistieke en professionele ontwikkelingen van individuele makers stelt het fonds elke jaar gemiddeld 25 werkbeurzen beschikbaar via de Deelregeling Talentontwikkeling.

Foto bovenaan: Jimmy On The Run

gerelateerd:

x
games
x
VR
chalochalo_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Chalo Chalo

Chalo Chalo is een strategisch racespel voor 3 tot 8 spelers. Spelers zoeken de snelste weg door een abstract landschap, dat bestaat uit vlakken met verschillende eigenschappen. Sommige vlakken versne... meer >
gamesgamescom
dimdrive_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Dimension Drive

Dimension Drive is een ouderwetse verticale shoot ‘em up waarin spelers twee spellen tegelijk spelen. Het ruimte avontuur is vormgegeven in comic-book stijl en speelt zich af in een multidimensionaa... meer >
gamesgamescom
her_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Herald

Herald is een interactief kostuumdrama over het 19e eeuwse kolonialisme. De protagonist Devan Rensburg is een gekleurde man van gemengde afkomst, die de speler meeneemt op een persoonlijke reis op zoe... meer >
gamesgamescom
monog_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interloper

Interloper is een online multiplayer real-time strategy game. Doel van het spel is om terrein te claimen op de kaart, waarbij je en passant je tegenstander kunt verwoesten. Spelers claimen gebied door... meer >
gamesgamescom
interst_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Interstellar Rift

Interstellar Rift is een sandbox multiplayer space game. Met behulp van de flexibele ship builder kunnen spelers hun eigen ruimteschip ontwerpen, en vervolgens grondstoffen verzamelen om deze schepen ... meer >
gamesgamescom
lumini_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Lumini

Lumini is een flow adventure game, een verhalende, maar bovenal rustgevende game. De speler bestuurt een zwerm aan wezens, de Lumini, die terug gebracht moeten worden naar het Hart van de planeet. Het... meer >
gamesgamescom
superman_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Super Man or Monster

Super Man Or Monster is een thirdperson action/strategy game voor de Oculus Rift met een 3D-retro look. De speler heeft de mogelijkheid te kiezen tussen het spelen van de Man of het Monster, die elk h... meer >
gamesgamescom
intruder_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | The Intruder

The Intruder is een survival horror game waarbij de speler overdag een nachtmerrieachtige omgeving verkent om middelen en wapens te vinden, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor het afweren van d... meer >
gamesgamescom
era_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Unfated: Era of Wanderers

Unfated: Era of Wanderers is een grensverleggende role­playing game die moderne card-based mechanics combineert met een adaptieve wereld. Gevechten, personages, dialogen en omgevingen worden aan de e... meer >
gamesgamescom
zen_th.jpg

Gamescom 2015, Keulen | Zenzizenzic

Zenzizenzic is een uitdagende, snelle en abstracte twin-stick shoot-em-up voor de PC. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Spelers vechten zich een weg door vijf verschillende leve... meer >
gamesgamescom
Cinechine_th.jpg
column

ADE Sound Lab 2016 | Cinechine

‘Cinechine’ is een installatie die het publiek het fenomeen optisch geluid in fysieke proporties laat ervaren door lichtstralen te projecteren op roterende schijven. Voortdurend fluctuerende licht... meer >
audiovisueel
SXSWNickHelderman_th.jpg

Vier vouchers verstrekt voor SXSW 2017

In november stelde het Stimuleringsfonds vouchers beschikbaar voor makers die zich presenteren in het officiële programma van South by Southwest (SXSW) in maart 2017 in Austin, Texas. In totaal zijn ... meer >
gamesSXSWVRinteractiefinstallatie
powerplantweb_th.jpg
column

SXSW: AstroPlant – a new generation space farmers

Thieme Hennis ontvangt een voucher in het kader van de workshop die hij samen met Angelo Vermeulen (BE) en Beth Healy (UK) organiseert, met als titel AstroPlant – a new generation of space farmers. ... meer >
Deelregeling_Gamefonds___Catch_22_the_Game_th.jpg

Eerste deadline Gamefonds: 5 april

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mediafonds voeren samen de subsidieregeling Gamefonds uit. Met de subsidieregeling willen de fondsen de ontwikkeling van artistieke games een kwaliteit... meer >
games
gamescom_th.jpg

Open Oproep: deelname Gamescom Keulen

Het [http://stimuleringsfonds.nl/ Stimuleringsfonds] en de [http://www.dutchgamesassociation.nl/ Dutch Games Association] roepen makers in de gamesindustrie op om een voorstel in te dienen dat gericht... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
10_pigeon_th.jpg

Selectie Open Oproep Gamescom Keulen bekend

Van 13 t/m 17 augustus, aansluitend aan de Game Developers Conference Europe, vindt in Keulen de Gamescom plaats: de belangrijkste Europese beurs op gamesgebied met bezoekers en deelnemers uit Europa,... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
14698032189eaca0f6457z_th.jpg

Gamescom verslag #1: Adriaan de Jongh over Bounden

Eric Bartelson, co-founder en hoofdredacteur van [http://control-online.nl/ Control Magazine] bezocht de lezing van Adriaan de Jongh (Game Oven) tijdens het Independent Games Summit symposium voorafga... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
StimuleringsfondsGamescom_th.jpg

Gamescom verslag #3: Ik zag een bezoeker een traan wegpinken.

Deelname aan de Gamescom kan veel opleveren voor de jonge kleine independent gamestudio's. Het vinden van een uitgever voor de game, partners zoeken voor doorontwikkeling, het opdoen van contacten of ... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
VraagmaarraaksessieStimuleringsfonds_th.jpg

Gamescom verslag #2: As an indie, do something different

In de voormiddag van de Gamescom Keulen, een van Europa's grootste beurzen op het gebied van games, konden de deelnemers van het Holland Paviljoen kennis inwinnen bij ervaren developers met betrekking... meer >
gamesinternationaliseringgamescom
VerkenningGDCStimuleringsfonds_th.jpg

Verslag verkenning GDC 2015

Van 2 tot en met 7 maart vond in San Francisco de jaarlijkse Game Developers Conference (GDC) plaats. In het kader van het verkennen van internationale presentatiemogelijkheden voor de Nederlandse gam... meer >
gamesinternationaliseringGDC
loader