stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Case 1 Scalda College – de student aan het roer

Case 1 Scalda College – de student aan het roer

Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - zoals een Shared Service Center, Bytz en Innovision Solutions – vanuit verschillende specifieke rollen aan externe opdrachten van bedrijven. Toch constateert het Scalda College dat haar ICT-opleidingen nog te geïsoleerd functioneren van de context, én dat die context niet eenduidig is. ICT en Techniek is overal. Een student ICT en Techniek kan na zijn studie terecht komen bij een kantoor, maar evengoed bij een schepenbouwer of in de zorg. Waar en hoe leren de studenten over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te kijken en binnen die verschillende contexten te functioneren?

Om een antwoord te kunnen geven op bovenstaande vraag wil Scalda samen met haar studenten ICT en Techniek niveau 2/3 een nieuwe leeromgeving ontwikkelen, waar studenten kunnen samenwerken aan vraagstukken vanuit verschillende disciplines. Een omgeving bovendien waarin bedrijven, maar ook andere opleidingen zich welkom voelen. Zij richt daartoe in Terneuzen en Vlissingen een nieuw Innovatie Lab op met ruimte voor experiment, waar het begrip van de brede context waarin de studenten opereren kan groeien. Uitgangspunt voor het Innovatie Lab is om het leren binnen en buiten de school zoveel mogelijk te verbinden, met als doel studenten zich onderdeel te laten voelen van een krachtig regionaal ecosysteem.

Hoe ziet een Innovatie Lab eruit, dat expliciet open staat voor de samenwerking met andere disciplines, zoals bijvoorbeeld zorg, toerisme of techniek? Het vraagt in ieder geval om een omgeving die flexibel is en naar eigen inzicht is aan te passen. Een omgeving die naast prikkelend ook veilig is, waar je kunt leren en fouten mag maken. In totaal maken ongeveer 65 studenten straks gebruik van deze nieuwe leeromgeving. Al deze studenten worden actief bij het ontwerpproces betrokken. Sterker nog, zij staan bij de totstandkoming ervan zoveel als mogelijk zelf aan het roer. Welke ontwerpmethodiek kan de betrokkenheid en het eigenaarschap van de studenten ondersteunen?

Scalda College is op zoek naar ruimtelijke ontwerpers en/of digitale makers, die ervaring hebben met co-creatief ontwerpend onderzoek en die in staat zijn het ontwerpproces in samenwerking met docenten en studenten zelf vorm te geven en organisatorische en ruimtelijke aspecten in samenhang kunnen ontwikkelen.

het fonds

subsidies

actueel

openoproepanderswerken2018.png
Met het oog op de komst van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de nieuwe Omgevingswet nodigt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gemeenten uit deel te nemen aan het ontwikkeltraject Anders we... meer >
ooopenoproepruimtevoortalent2018.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt architecten, ontwerpers en makers uit om een voorstel in te dienen voor een onderzoek, experiment of ontwikkeling van nieuwe kennis binnen een praktijk... meer >
openoproepsalonedelmobile.png
De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs en alle omringende presentaties in de stad trekken jaarlijks vele profe... meer >
loader
loader
loader