stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
What about FREESPACE - Reporting from the Biennale
whataboutfreespace.jpg

What about FREESPACE - Reporting from the Biennale

19 juli 2018

Op donderdag 5 juli presenteerden Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een avond met presentaties, gewijd aan de bijdragen aan de Biënnale van Venetië 2018. De avond vormde het slot van een serie lezingen, open calls en discussies over de Biënnale en het thema van de Biënnale: FREESPACE. De cyclus ging in oktober 2017 van start tijdens de Dutch Design Week met lezingen over de open oproep van het Stimuleringsfonds, getiteld Work, Body, Leisure. De grote verscheidenheid aan lezingen, workshops, publicaties en bijdragen aan de Biënnale van Venetië vormde de inspiratie voor een permanente dialoog over de maatschappelijke impact van architectuur, design en de creatieve industrie.
Tekst door Lara Schrijver

zintuiglijkheid
De Biënnale bood dit jaar een brede schakering aan zintuiglijke ervaringen, van beeldtaal die de toeschouwer verleidt en verlokt, tot installaties waarbij de materialiteit sterk de nadruk heeft. De meeste objecten ontlokten een onmiddellijke en instinctieve reactie, directer en dwingender dan het theoretische kader van de verschillende installaties. Ondanks de zorgvuldig gedefinieerde bedoelingen van de curatoren overheerste de zintuiglijkheid. Het is dan ook verleidelijk om deze Biënnale, die je meevoert en uitdaagt, te beschouwen als een puur esthetische ervaring, die dus juist wegvoert van de maatschappelijke en politieke problemen waar de wereld momenteel voor staat. Want als ze zo gericht is op de zintuiglijkheid, hoe zou ze dan een kritische blik op de samenleving kunnen bieden?

Niets is echter minder waar. Het is juist de bedoeling van Grafton Architects met FREESPACE om mensen met hun omgeving te verbinden op een manier die zorgt voor een diepere onderlinge verbondenheid. Het idee is dat problemen eenvoudiger zijn op te lossen als de omgeving uitnodigt tot observatie, verbindingen en menselijkheid. Maar wat nog belangrijker is, is dat FREESPACE de toeschouwers in staat stelt om hun eigen vragen te stellen en hun eigen conclusies te trekken. Deze ruimten wekken een gevoel van verbondenheid bij de toeschouwers die ze meevoert en aanzet tot verdere verkenning en zo nieuwe perspectieven aan het licht brengt.

verschillende perspectieven op FREESPACE
Deze onderstroom verbond de deelnemers van de avond. Iedere bijdrage bood een eigen visie op de materiële, artistieke en maatschappelijke interpretatie van FREESPACE, van de filmopname van een dansvoorstelling tot een studie van Ierse marktpleinen als een model voor sociale cohesie. De verschillende perspectieven vormden een brug naar de bespreking van de kwesties die de curatoren in hun uiteenzetting over het thema FREESPACE naar voren hadden gebracht. Dit gaf het gesprek een duidelijke structuur. De discussie na afloop van de zes presentaties was noodzakelijkerwijs kort, maar de vragen voor de toekomst die uit het programma konden worden opgemaakt, waren: hoe kunnen architectuur en design een rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke problemen, of deze zelfs herpositioneren? Hoe kunnen designvoorstellen verborgen sociale mechanismen aan het licht brengen? Hoe kan onze bebouwde omgeving onze vooroordelen ter discussie stellen, of onverwachte verbindingen bevorderen?

‘Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden?’


Na een korte inleiding over de samenwerking van het Stimuleringsfonds en Het Nieuwe Instituut, begon het hoofdprogramma met een film van 10 minuten van Make Move Think. In de film was het verhaal en de opname van een dansuitvoering te zien die in het openingsweekend van de Biënnale was opgevoerd: een danser op een kade, fragmenten van poëzie op de achtergrond en af en toe een stem die vertelt over de kwaliteiten van Venetië. Tijdens de film was het publiek opvallend stil – het kalme en gestage ritme van de film werd weerspiegeld door het publiek. Het is misschien ongewoon om een uitvoering als deze op te nemen in de Biënnale, maar deze uitvoering raakt wel de kern van FREESPACE. Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden? Het concept van een lichaam in een ruimte is een van deze elementen die architectuur en dans met elkaar verbinden, en rechtvaardigt de opname van deze dansuitvoering in de Biënnale dus volledig. Bovendien stelde deze film expliciet de aanname ter discussie dat een directe en fundamentele verkenning van het materiële en het artistieke aspect beschouwd kan worden als een vlucht voor de traditonele vormen van academische reflectie, en dus als een manier om het kritische discours te omzeilen.

Alle presentaties van de avond – vier paviljoens, één installatie in het centrale paviljoen, en één opname van een dansuitvoering – boden ruimte om de scheidslijn tussen het materiële en het intellectuele aspect te heroverwegen. Zelfs met de brede variatie aan onderwerpen – hoe veel heeft een dansuitvoering gemeen met een manifest over natievorming, of met de documentatie van marktpleinen op het platteland? – werden de onderliggende overeenkomsten steeds duidelijker naarmate de avond vorderde. Bij de meeste projecten was er sprake van een verkenning van (stedelijke) ruimten vanuit meerdere perspectieven, met de nadruk op zowel de sociale als de formele kenmerken.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace25vo.jpg

Na de film presenteerde Traumnovelle zijn installatie voor het Belgische paviljoen, een EU-blauwe cirkelvormige tribune die de architecten hadden ontworpen naar aanleiding van hun vraag hoe architectuur onderdeel kon worden van een politiek project. Hun installatie, die het midden houdt tussen utopie en een fictieve toekomst, inspireerde één bezoeker zelfs om een dans op Instagram te zetten. Het Nederlandse paviljoen, met Marina Otero Verzier als curator, bestond uit een feloranje kleedkamer met verborgen deuren en kluisjes, die verschillende interpretaties liet zien van het thema van het paviljoen: ‘Work, Body, Leisure’. De strakke indeling van de kluisjes weerspiegelt het streng gereguleerde hedendaagse landschap, en werpt daarmee de vraag op of er vandaag de dag nog wel ergens FREESPACE te vinden is.

Bij de volgende presentatie liet Jeffrey Bolhuis zien hoe het Ierse paviljoen een marktplein heeft nagebootst, dat zo kenmerkend is voor steden op het Ierse platteland. De installatie zal na de Biënnale naar Ierland worden overgebracht, waar deze aandacht zal blijven vragen voor de aard en noodzaak van sociale cohesie, die hier is verwezenlijkt in een marktplein. Het team van Turkse curatoren besloot om hun paviljoen in te richten als locatie voor een ‘mondiale masterclass’. Ze nodigden studenten en professionals uit om tijdens workshops op locatie een bijdrage aan het paviljoen te leveren. Tot slot presenteerde Michelle Provoost de installatie van Crimson Architectural Historians over The City of Comings and Goings. Via verschillende media werd in deze installatie het actuele thema van migratie in al zijn facetten gepresenteerd: niet alleen vluchtelingen, maar ook expats, tijdelijke arbeidskrachten en verschillende soorten reizigers. De installatie laat het effect op onze steden zien van deze geregeld verhuizende groepen mensen. De installatie bestaat onder andere uit een beeld van een fictieve stad in de stijl van Saul Steinberg, een Nolli-kaart van de openbare ruimten die verband houden met migratie, en zes stellingen over migratie (een verwijzing naar de oorspronkelijke stellingen die door Luther aan de kerkdeur waren opgehangen).

‘natievorming’ en de rol van de architectuur
Uit een aantal vragen tijdens de discussie kwam het ongemak naar voren met de kwestie van ‘natievorming’ en de rol van de architectuur ten opzichte van politieke en institutionele structuren. Uit de discussie bleek hoe moeilijk het nog altijd voor Europa is om nationale identiteiten achter zich te laten. Dit is visueel verbeeld in het project ‘Europa’ van het Central Office for Architecture and Urbanism. Deze lichtvoetige installatie aan de gevels van de naast elkaar gelegen paviljoens van Spanje, België en Nederland bestaat uit het woord ‘Europa’ dat over de namen van de individuele landen heen is aangebracht in neonletters in de kleuren van de vlag van ieder land. In de discussie kwam zowel de noodzaak van meer collectieve maatregelen naar voren als een algemene weerzin tegen het hele idee van natievorming. Eén iemand uit het publiek vroeg zich af of het creëren van nieuwe structuren, zoals de ‘metanatie’ van Traumnovelle, wel het antwoord was op de identiteitscrisis van Europa, ook al waren deze termen neutraler. Léone Drapeaud zei hierop dat ‘natievorming’ in hun voorstel niet in traditionele zin moest worden opgevat, maar meer als een soort platform waarbij de nadruk lag op gemeenschappelijke doelen en maatregelen.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace69vo.jpg

een andere benadering van het sociaalpolitieke
Naast de belangrijke politieke zorgen die in de discussie naar voren kwamen, is er ook een onderstroom van maatschappelijke bezorgdheid die dwars door alle politieke scheidslijnen en landsgrenzen heen loopt. Wat de bijdragen verbindt, is een demonstratie van de hedendaagse omstandigheden die al deze groepen waarnemen in de stad van vandaag – niet weergegeven in aantallen of dataverzamelingen, maar vervat in symbolen, in materialen, in ruimten en zelfs in dans. De tastbare individuele ervaring, de subjectieve observaties en de manier waarop deze objecten, beelden en uitvoeringen de toeschouwer aanzetten om na te denken en zijn eigen conclusies te trekken, schetsen een andere vorm van betrokkenheid bij het sociaalpolitieke domein. Het betekent een breuk met de klinische, wetenschappelijke vorm van observatie, maar is geen verschansing in de puur persoonlijke sfeer. In plaats daarvan pleit het voor debat en dialoog.

Wat opvallend was, was dat alle bijdragen die op deze avond werden gepresenteerd, afkomstig waren van multidisciplinaire teams. Dit zouden wel eens de nieuwe contouren van de toekomst van de architect kunnen zijn: het mythische (mannelijke) genie zal plaats moeten maken voor een netwerk van ‘reflective practitioners’. De bijdragen waren divers, maar vormden toch een eenheid door hun gemeenschappelijke invalshoeken. Er zijn drie combinaties in het programma met een duidelijk onderscheiden gemeenschappelijke interesse. De twee paviljoens die het eenvoudigst in één enkel beeld waren weer te geven, een blauwe tribune (België) en een oranje kleedkamer (Nederland), nodigden duidelijk uit tot onverwachte interventies van hun bezoekers. De twee paviljoens die de Biënnale expliciet beschouwden als een proces in de tijd (Turkije en Ierland) laten zien hoe de feitelijke bouw en tentoonstelling van architectuur maar een moment in een traject van sociale en ruimtelijke configuraties vertegenwoordigt. En tot slot toont de assemblage van symbolische en artistieke expressies die samenkomen in de dansuitvoering en de verschillende media van de City of Comings and Goings hoe de materiële en zelfs vluchtige kristallisatie van collectieve ideeën een blijvend effect op onze steden en onze verbeelding kunnen hebben.

meer nieuws

popfondsweb.jpg

Nieuw investeringsfonds voor popmuziek

24 september 2018

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven neemt samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds Podiumkunsten en de Sena het initiatief voor een investeringsfonds voor popmuziek. Door samenwerking tussen de genoemde partijen beschikt het fonds over 900.000 euro per jaar in de periode 2019-2021. Het fonds wordt via twee regelingen bij het Stimuleringsfonds en het Fonds Podiumkunsten uitgevoerd.
In januari tijdens Eurosonic Noorderslag worden de twee regelingen gepresenteerd aan de muziekwereld en staan dan open om aangevraagd te worden.

waarom een investeringsfonds voor popmuziek?
Het fonds wil ruimte maken om te investeren in de carrièreontwikkeling van artiesten die al enige tijd werkzaam zijn in de popmuziek. Nederland heeft een relatief kleine thuismarkt voor popmuziek. Het is daarom niet alleen lastig voor sommige artiesten een redelijk inkomen te verdienen, maar er is ook weinig ruimte om te investeren in bijvoorbeeld het opnemen van nieuw materiaal of het ontwikkelen van een goede live-act. Het fonds kan de investeringsruimte vergroten en zo een extra impuls geven aan de carrièreontwikkeling van een artiest. Doel is een structurele verbetering van het verdienmodel van de betreffende artiest. Hiermee haakt het fonds ook aan de Fair Practice Code, van groot belang voor de aangesloten partijen.

De regelingen zijn aan te vragen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds Podiumkunsten. Het Stimuleringsfonds ziet potentie om bijzondere projecten mogelijk te maken waarbij talent uit de popmuziek en de ontwerpende sectoren in kruisbestuiving zorgen voor innovatie aan beide kanten. Het Fonds Podiumkunsten ondersteunt met deze regeling popartiesten in het zetten van de volgende stap in hun carrière.

De volledige regeling, toelichting en de richtlijnen zijn in januari 2019 beschikbaar. Houd onze website en die van Fonds Podiumkunsten en Sena in de gaten.

contact
Neem voor meer informatie contact op met ons via tel. 010-4361600 of e-mail via Hugo van de Poel. Of met Fonds Podiumkunsten via tel. 070-7072700 of e-mail via Floris Vermeulen.
stichtingbeeldenstormprofessionalisering.jpg

Extra middelen voor het Stimuleringsfonds: meer ruimte voor talent en experiment

20 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in de periode 2018 – 2020 een aanvullend bedrag van ruim 4 miljoen euro ter beschikking stellen aan de creatieve industrie ter versterking van de internationalisering van de sector, het bevorderen van talentontwikkeling en het aanjagen van experiment, zo maakte minister Ingrid van Engelshoven van OCW bekend.
Het Stimuleringsfonds is verheugd dat het met deze middelen onder andere een Open Oproep voor Werkplaatsen Creatieve Industrie kan uitzetten. Het fonds wil daarmee makers stimuleren in het opzetten van nieuwe onderzoeken en experimenten, in samenwerking met werkplaatsen in zowel het publieke als private domein. Op deze plekken komen verschillende sectoren samen: van makers uit de ontwerpdisciplines tot wetenschap, overheidssectoren en de industrie. Hiermee vormen ze essentiële knooppunten binnen de creatieve industrie en dienen ze als katalysator voor vele vernieuwende (culturele) projecten.

Ook zal binnenkort de Open Oproep Talentontwikkeling in Internationale Context van start gaan. De oproep richt zich op ontwerpers die behoren tot de top van de creatieve industrie en die een bijzondere samenwerking aangaan met een internationale instelling, organisatie of bedrijf.

‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie.’


‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie. Er is veel behoefte en vraag naar extra middelen voor onderzoek en experiment om de snelle (technologische) ontwikkelingen in onze sector en in de samenleving op creatieve, kritische en innovatieve wijze te kunnen duiden’, stelt Syb Groeneveld, directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

‘Het Stimuleringsfonds krijgt met deze intensiveringen niet alleen de mogelijkheid om snel aansluiting te zoeken bij de beleidsprioriteiten die de minister neerlegde in haar visiebrief 'Cultuur in een open samenleving', maar ook de ruimte om werk te maken van een aantal aanbevelingen uit het sectoradvies ontwerpsector van de Raad voor Cultuur dat onlangs verscheen. Samen met de sector zullen we de verdere invulling van deze extra middelen de komende periode verder concretiseren’, aldus Groeneveld.

Foto: Stichting Beeldenstorm
openoproepturkijeruslandegyptemarokko4.png

Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

19 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers, makers, curatoren en culturele organisaties in Nederland op een plan in te dienen voor een project dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve samenlevingen. De open oproep nodigt culturele partijen uit om zich samen met een lokale partner te buigen over een actueel vraagstuk, observatie of ontwikkeling in Turkije, Rusland, Egypte of Marokko. In het project dient sprake te zijn van een gelijkwaardige samenwerking tussen partijen.
In de vier landen waar de open oproep zich op richt is sprake van snelle groei van steden waarbij nieuwe relaties ontstaan tussen straatcultuur, identiteit, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. Het toe-eigenen van de stad door verschillende partijen – grassroots en top-down, publiek en privaat, gevestigd en opkomend – gebeurt op verschillende manieren, zowel in het fysieke als virtuele domein. Ontwerpers worden gevraagd om actuele thema’s die zich verhouden tot de stad, haar omgeving en gebruikers te agenderen, te bevragen of oplossingen aan te dragen. Dit vraagt om cross-disciplinaire en contextgevoelige samenwerkingen op het snijvlak van cultuur, nieuwe media, technologie, ambacht, maatschappij en nieuwe economie.

samenwerking
Het projectteam (de Nederlandse en lokale partners) neemt een standpunt in ten opzichte van duurzame en inclusieve samenlevingen binnen het thema waar het project zich op richt. Het plan geeft inzicht in de manier waarop en waarom verschillende belanghebbenden bij het project worden betrokken. Projecten kunnen diverse vormen aannemen van artistiek, speculatief of ontwerpend onderzoek tot de implementatie van een pilot, interventie of campagne. Het perspectief van Turkse, Russische, Egyptische of Marokkaanse zijde is cruciaal en dient verankerd te zijn in het project.

focus
Dit is een vervolg op de eerste serie Open Oproepen gericht op deze vier landen die het Stimuleringsfonds eerder uitschreef. Na de bevindingen van de eerste serie open oproepen wordt nu nadrukkelijker opgeroepen tot projecten die zich verhouden tot de disciplines in de velden van vormgeving en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.

indienen
Indienen kan vanaf 1 december 2018 tot en met 21 januari 2019 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch via 010-4361600 of per e-mail contact opnemen met Yasmin Kursun via [email protected] of Zineb Seghrouchni via [email protected].
1anoukbeckersweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2019

18 september 2018

Onlangs zijn achtentwintig ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Ieder van hen ontvangt een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk.
drie extra beurzen voor het interdisciplinaire werkveld
Al enkele jaren constateert de adviescommissie dat een groot aantal jonge makers interdisciplinair werkt of met hun praktijk meerdere vakgebieden bestrijkt. Zij krijgt bijvoorbeeld portfolio’s onder ogen van documentairemakers die een ontwerpopleiding hebben gevolgd of productontwerpers die digitale cultuur inzetten om bestaande netwerken in de samenleving te bevragen. Om deze makers, die weliswaar een herkenbare affiniteit met het ontwerpveld hebben, maar zich niet sterk positioneren binnen een van de disciplines, te ondersteunen stelt het fonds in de periode 2018-2020 drie extra beurzen beschikbaar voor makers werkzaam op de grensvlakken van de creatieve industrie en beeldcultuur.

indruk commissie
Op basis van 220 portfolio’s en motivatiebrieven zijn 53 kandidaten geselecteerd voor het indienen van een ontwikkelplan. De adviescommissie bestaande uit Valentijn Byvanck (voorzitter), Tanja Koning, Petra Heck, Gerben Willers, Arna Mackic, Joost Emmerik, Toon Koehorst, Floor van Ast en Branko Popovic heeft op basis van deze ontwikkelplannen over achtentwintig dossiers een positief advies uitgebracht. De adviescommissie stelt dat het niveau van de aanvragen op artistiek en creatief gebied hoog is. Het valt op dat deze generatie van jonge makers zich steeds vaker organiseert in een collectief of ander samenwerkingsverband. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich op dit vlak te onderscheiden en elkaars kwaliteiten te versterken.
2philipvermeulenweb.jpg
Installatie 'Flap Flap' van Philip Vermeulen

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen en veelbelovende samenwerkingen. De commissie verwacht dat de jonge makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode 2018/2019 zijn:

Tomas Dirrix (architectuur)
Lena Knappers (architectuur)
Teis De Greve (digitale cultuur)
Mirte van Duppen (digitale cultuur)
Darien Brito (digitale cultuur)
Manetta Berends (digitale cultuur)
Bastiaan de Nennie (digitale cultuur)
Wesley de Boer (interdisciplinair)
Waèl el Allouche (interdisciplinair)
Arif Kornweitz (interdisciplinair)
Koen Steger (interdisciplinair)
Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair)
Philip Vermeulen (interdisciplinair)
Daria Kiseleva (vormgeving)
Jungmyung Lee (vormgeving)
Irene Stracuzzi (vormgeving)
Knetterijs (vormgeving)
Johanna (vormgeving)
Kostas Lampridis (vormgeving)
Arvid & Marie (vormgeving)
Pim van Baarsen (vormgeving)
Théophile Blandet (vormgeving)
Job van den Berg (vormgeving)
Bernhard Lenger (vormgeving)
Ninamounah (vormgeving)
Gino Anthonisse (vormgeving)
Vera de Pont (vormgeving)
Anouk Beckers (vormgeving)

006representatieveafbeelding.jpg
Elvis Wesley

Foto bovenaan: 'Garment Collective' van Anouk Beckers

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png

Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk #4

18 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’s kunnen tot en met 14 november 2018 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide? Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken. Een ontwerppraktijk is onderhevig aan de maatschappelijke veranderingen en is gebaat bij een up-to-date ontwikkelstrategie.

Deze oproep wordt voor de vierde keer uitgezet. Bekijk hier de toekenningen van de eerdere oproepen.

Dien een voorstel in voor een onderzoek naar een passende strategie voor de ontwikkeling en verdieping van je ontwerppraktijk. Benoem de benodigde expertise om de strategie te concretiseren en te implementeren. Besteed in het voorstel aandacht aan de reflectie op ontwikkeling van de eigen praktijk, in relatie tot de positie in het werkveld.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 14 november 2018 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kun je het fonds telefonisch bereiken via 010-4361600. Of per e-mail contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel, stafmedewerker Andrea Kristić of coördinator Eva Roolker. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’... meer >
openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
loader
loader
loader