stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag Research & Design: Positionering van ontwerpend onderzoek
ResearchSCIDDW.jpg

Verslag Research & Design: Positionering van ontwerpend onderzoek

9 november 2016

Ontwerpers werken meestal in concrete opdrachtsituaties. Maar de grote verwachtingen voor ontwerpend onderzoek liggen elders: in de bijdrage aan het oplossen van urgente maatschappelijke vraagstukken. Hoe maak je die potentie van integrale ontwerpbenadering waar? Hoe kies je positie in de vrije ruimte?
Hierover debatteerden ontwerpers, onderzoekers, programmaleiders en publiek op de ochtendsessie Research & Design, georganiseerd door het Stimuleringsfonds op 28 oktober tijdens de Dutch Design Week.
Ontwerpend onderzoek kiest positie
Verslag door Marijke Bovens

De billion-dollar question die moderator Bart Ahsmann (CLICKNL) halverwege de bijeenkomst stelt aan landschapsarchitect Michiel van Driessche, of beter nog het antwoord dat Michiel geeft, biedt een mooi dwarsdoorkijkje door de discussie. Wat Michiel zich zou wensen als hij een ongelimiteerd bedrag tot zijn beschikking had, is een positie aan tafel naast de grote wetenschappelijke en industriële consortia, die nu het onderzoek domineren naar de urgente klimatologische en maatschappelijke kwesties als energietransitie, waterhuishouding, landbouwontwikkeling. Michiel: ‘Wij kunnen als ontwerpers heel relevant zijn bij het verbinden van die sectorale systemen, maar als klein bureau wordt onze positie niet geaccepteerd.’

Ook Dick van Dijk, creatief directeur van de Waag Society, zou deze zak geld aangrijpen om vanuit ontwerpperspectief structureel na te denken over grote onderwerpen, bijvoorbeeld de maatschappelijk urgente vraag naar de privacy in het zorgsysteem. Want, merkte hij al eerder op in het gesprek: ‘De eerste vraag van een onderzoek mag dan een ontwerpvraag zijn, uiteindelijk gaat het vaak niet zozeer om een product, maar om het vormgeven van een proces, waardoor een organisatie zelf kan innoveren.’

Soorten onderzoek
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gaat de komende beleidsperiode stevig inzetten op de professionalisering van ontwerpend onderzoek en op het versterken van zijn positie, vertelt secretaris Maarten Tas ter introductie op dit debat. Met onderzoek naar methodieken, het bundelen van ervaringen en stimuleren van debat.
Discussie bijvoorbeeld over de plek van ontwerpend onderzoek ten opzichte van wetenschappelijk en toegepast onderzoek, een onderwerp dat in deze ochtendsessie aangesneden werd.

Onderzoeker Egbert Stolk (TU Delft, stedenbouw) relativeert de verschillen tussen de eerste twee. In ieder geval tijdens het onderzoeksproces, waar het bij wetenschappers net zo’n wirwar kan zijn als bij de creatievelingen. Maar, zegt Stolk, de wetenschappers zijn veel minder open over de chaos die het eigen onderzoeksproces is. Zij presenteren het als systematisch.

Hij laat in het midden of dat beter is. Waar ontwerpers van wetenschappers kunnen leren, is het collegiaal evalueren van onderzoeken. Stolk: ‘Ontwerpers claimen nieuwe kennis, maar het lijkt soms veel op elkaar. Wetenschap heeft een verfijnd systeem van peer review.’
Op het gebied van ontwerpend onderzoek wordt weliswaar veel onderzoek gedaan naar processen, maar zegt Stolk, we hebben betere woorden nodig om de verbeeldingskant van het ontwerpproces te kunnen ‘vangen’.
20161028DDWStimuleringsFondsMK008web.jpg
Foto: Max van Kneefel

Verbanden leggen
Een van de sterke punten van ontwerpers is dat zij getraind zijn een breed spectrum te overzien; zij kunnen verbanden leggen en weten hoe ze een divers team experts kunnen inzetten. Zij zijn praktisch en vooral ook in staat om iets te verbeelden.
Modeontwerper Pauline van Dongen beweegt zich als Phd (TUe, Crafting Wearables) ook in een uitgesproken multidisciplinair gebied. Zij constateert dat technologie het lichaam steeds dichter nadert en onderzoekt de consequenties hiervan voor gebruiker/drager en ontwerper. ‘Het maakproces is kijken, analyseren, relateren aan andere disciplines. Steeds nieuwe vragen stellen, nieuwe samples ontwikkelen, expliciet maken wat er gebeurt.’

Die vrijheid in het onderzoek staat onder druk. Miriam Rasch (onderzoeker bij het Institute of Network Cultures) constateert dat de lectoraten steeds meer in academische hoek gedrukt worden, waarbij je het eindresultaat van onderzoek vooraf precies moet formuleren. Terwijl het in ontwerpend onderzoek juist niet alleen om de antwoorden gaat, maar om de formulering van nieuwe vragen., vult Lucie Huiskens (onder andere programmamanager ArtEZ) aan. Zij benadrukt het belang van vrije ruimte: ‘Kijk naar Nobelprijswinnaar Ben Feringa, die ook expliciet vraagt om meer aandacht voor zoekend onderzoek’.

Ook Eric Frijters (architect en lector Future Urban Regions) wil niet direct doorsteken naar een antwoord. ‘Een betere vraag stellen, daar draait het bij ons lectoraat om.’ Hij geeft als voorbeeld hun onderzoek naar het metabolisme van de stad in Antwerpen. Eerst analyseren zij hoe goederen, biomassa, afval, energie, mensen, lucht en data zich door de stad bewegen. Kennis over hoe deze stromen de kwaliteit van leven beïnvloeden, helpt het stadsbestuur bij beslissingen om de stad duurzamer te maken.
‘Want’, zegt Frijters, ‘om de leefbaarheid van de stad te verbeteren moet je soms op andere plekken aan de stad sleutelen dan je op het eerste gezicht denkt.’

Interventie
Ontwerpers nemen geen genoegen met de trits beschrijving, analyse, aanbeveling – hen is het uiteindelijk te doen om interventie in een specifieke situatie. Zij willen ingrijpen en vormgeven. ‘Waar wetenschap een zware verantwoordingslast heeft in onderzoeken, vastleggen en bevestigen, kan ontwerpend onderzoek veel sneller opereren’, zegt Michiel van Driessche, ‘en op basis van intuïtie en inschatting handelen.’ De bewijslast vooraf is minder zwaar. Eric Frijters: ‘Ontwerpend onderzoek is slagvaardig in het ontdekken van nieuwe typologieën, om nieuw gedrag mogelijk te maken.’

Creatieve sprong
Het moet genoemd, zegt co-referent Paul Rutten (lector Creative Business): ‘De ontwerpsprong is essentieel. Zet drie ontwerpers aan een maatschappelijk vraagstuk en zij komen elk met een andere oplossing. Die creatieve component onderscheidt de ontwerpers van de wetenschappers, ook al kruipen beide groepen onderzoekers steeds meer naar elkaar toe.’ Of zoals Pauline van Dongen zegt: ‘Wetenschap denkt in concepten, ontwerp is tastbaar, praktisch.’

Vrije ruimte
Het ontwerpend onderzoek is vaak gekoppeld aan directe opdrachten van markt, overheid of instituties. Maar de grote verwachtingen voor dit veld liggen elders: in de bijdrage aan het oplossen van urgente en complexe maatschappelijke vraagstukken, op sociaal, economisch, technologisch en milieugebied.
Hier is het stellen van de betere vragen, de verbeelding om denk- en ontwerpsprongen te maken en het lef om in te grijpen het meest nodig. Het is geen onderzoek dat zich aan concrete opdrachten laat koppelen. Dit onderzoek heeft vrije ruimte nodig. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie realiseert zich dat hier een publieke taak ligt en heeft in het komende beleidsplan plaats ingeruimd voor debat, reflectie en kennisdeling over ontwerpend onderzoek. Want juist het Stimuleringsfonds kan hierin bijdragen, sluit Paul Rutten de bijeenkomst af. Niet alleen door financieel en inhoudelijk dit soort onderzoek mogelijk te maken, maar ook door mee te bouwen aan een intellectuele cultuur van het ontwerpvak, als evenknie van de academische cultuur van de wetenschap.

20161028DDWStimuleringsFondsMK011web.jpg
Foto: Max van Kneefel
20161028DDWStimuleringsFondsMK018web.jpg
Foto: Max van Kneefel

meer nieuws

ergonimics.jpg

26 okt: Machines of Freedom | een evenement over de architectuurbiënnale Venetië

26 oktober 2017

Dit evenement, een viering van de samenwerking tussen Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, brengt deskundigen op het gebied van architectuur en creatieve industrie samen, om te reflecteren op het thema van de 16e architectuurbiënnale in Venetië.
Programma overzicht:
• Welkom door Syb Groeneveld, directeur Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, en Guus Beumer, directeur Het Nieuwe Instituut.
• Marina Otero Verzier, onderzoeker bij Het Nieuwe Instituut, reflecteert op het thema van het Nederlands paviljoen WORK, BODY, SPACE en het concept voor het paviljoen. Ook geeft ze reactie op het algemene thema van de biënnale FREESPACE
• Keynote spreker (ntb)
• Gesprek over het thema van de biënnale en het thema van het paviljoen
• Q&A
• verdere informatie en Q&A over de open oproepen die Het Nieuwe Instituut en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uitzetten voor deelname aan de biënnale.

Datum en locatie
Donderdag 26 oktober 2017, 11.00 - 13.00 uur
Ambassade van Stedelijke Transformatie, tijdens de Dutch Design Week 2017
TAC, Eindhoven
Voertaal Engels
website
gianpieroventurinibysaralopezcamusweb.jpg

Architects vs. the rest of the world

22 september 2017

Van 22 t/m 26 september vindt in Rome New Generations plaats, een festival gericht op het creëren van een Europees netwerk voor jonge architecten en stedenbouwers. Nieuw deze editie is een interviewreeks met veertien gevestigde Italiaanse en Nederlandse architecten, met als doel kennisdeling tussen twee generaties tot stand te brengen. We spraken oprichter Gianpiero Venturini over het initiatief.
Kun je meer vertellen over het thema van dit jaar?
‘Dit is de vierde editie van het New Generations Festival. Dit jaar focussen we op de relatie tussen architecten en andere disciplines. Vandaar de (provocerende) titel: ‘Architects vs. Rest of the World’. Iedere festival dag staat in het teken van één onderwerp: ‘Urban Vocabulary’ & ‘Public Space, New Economy & Values’ en ‘Digital Infrastructure & New Media’. Vorige edities gingen we steeds apart in op één van deze onderwerpen. Dit jaar richten we ons op de relatie tussen de onderwerpen.

Alle onderwerpen zijn sterk met elkaar verbonden en geven samen een overzicht van de rol van de architect in de hedendaagse samenleving: de reactivering van de publieke ruimte - in samenwerking met burgers, publieke en particuliere partijen - is sterk verbonden aan de invoering van nieuwe economische modellen (en waarden). En de digitale wereld en technologische innovaties vormen een belangrijk instrument dat een nieuwe laag van complexiteit toevoegt aan onze steden, wat de manier waarop we de publieke ruimte beleven, ervaren en erin deelnemen beïnvloed.’

‘Het is bijzonder om te zien dat het initiatief - het versterken van een internationaal netwerk van een nieuwe generatie - van binnenuit, vanuit de nieuwe generatie zelf is ontstaan, niet vanuit een instelling.' - Secretaris Internationalisering, Zineb Seghrouchni



Voor het festival heb je 14 illustere architecten geïnterviewd. Hoe heb je dit aangepakt?
‘Ik had het genoegen om een aantal interessante bedrijven wereldwijd te ontmoeten en te spreken met Kees Christiaanse (KCAP), Francine Houben (Mecanoo), Caroline Bos (UNStudio), Stefano Boeri (Boeri Architects), Mario Cucinella (Cucinella Architecten) en anderen. Deze reeks interviews is bedoeld om te begrijpen hoe het vak van de architect verandert, door de standpunten te verzamelen van een selectie Nederlandse en Italiaanse praktijken die veel ervaring hebben, vanuit een internationaal erkend carrière pad.

‘Ieder interview heb ik opgedeeld in drie delen met voor iedere praktijk dezelfde set vragen. Ik was benieuwd naar een aantal voorwaarden die ten grondslag liggen aan het succes van deze beroepspraktijken. Ik hanteerde een opbouw van eerst een biografisch onderzoek (VERLEDEN), daarna een analyse van de karakteristieken van de aanpak van de praktijk (HEDEN) en tot slot bespraken we de toekomst van de architectuur in de komende 15 tot 20 jaar (TOEKOMST).
ngstefanoboeribackstageweb.jpg
Gianpiero Venturini interviewt Stefano Boeri

‘Ieder interview was verrassend, maar hun antwoorden benadrukten een bepaalde afstand van wat er vandaag de dag gebeurt in relatie tot de nieuwe generaties architecten.’
Gianpiero Venturini



Welke indruk kreeg je van de interviews?
'Mario Cucinella uit Bologna heeft bijvoorbeeld een heel interessante en pragmatische visie op nieuwe technologieën en hun potentieel in relatie tot architectuur. Daarnaast heeft hij één van de meest geweldige kantoren die ik ooit gezien heb! Kees Christiaanse (KCAP), aan de andere kant, heeft een grote capaciteit om moeilijke begrippen uit te leggen met eenvoudige woorden, wat ongebruikelijk is, maar heel belangrijk in ons vakgebied. Daarnaast vertelde hij over mooie anekdotes over de periode waarin hij met Rem Koolhaas heeft gewerkt. En het interessante aan Stefano Boeri en Cino Zucchi, beide gevestigd in Milaan, was dat ze een geweldige culturele achtergrond hebben. Het was heel inspirerend om naar hun verhalen, invloeden en ontmoetingen te luisteren.

Ieder interview was verrassend, maar over het algemeen benadrukten hun antwoorden een bepaalde afstand tot wat er vandaag de dag gebeurt, vergeleken met de nieuwe generaties architecten. Ik had vooral de indruk dat ze niet in staat zijn de problemen waar de nieuwe generatie ontwerpers mee te maken heeft en de manieren waarop ze hun beroep herdefiniëren, te begrijpen.

Je hebt ons erg nieuwsgierig gemaakt. Waar kunnen we de interviews bekijken?
‘We zijn van plan een paar fragmenten te delen tijdens het evenement in Rome om ze te gebruiken als inspiratie en een ander standpunt te geven aan de aanwezigen tijdens het festival. De uiteindelijke versie van de interviews zal worden gepubliceerd op de website en de sociale kanalen van Itinerant Office en New Generations, eind oktober.’

toekenning
New Generations Festival werd dit jaar ondersteund vanuit de deelregeling Internationalisering.

ngkcapbackstageweb.jpg
Voorbereiden voor het interview bij Kees Christiaanse (KCAP)

Beeld boven: Gianpiero Venturini door Sara Lopez Camus

graphicmattersweb.jpg

Festival overzicht najaar 2017

22 september 2017

Het is september; het festivalseizoen is weer geopend! Met de Deelregeling Festivals ondersteunt het fonds festivals op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Marieke Ladru, adjunct-secretaris van de regeling. ‘Festivals spelen als exprimenteer- en onderzoeksruimte een belangrijke rol in de ontwikkeling van de disciplines. Bovendien stimuleren ze de belangstelling voor de ontwerpdisciplines, weten ze vaak op onderscheidende wijze (nieuwe) doelgroepen te betrekken en brengen ze interessante cross-overs tot stand binnen en buiten de creatieve industrie.’
Dit najaar staan de volgende festivals op de agenda, die ondersteund werden vanuit de Deelregeling Festivals:

TodaysArt 2017
In het weekend van 22 en 23 september vind je rondom Het Nationale Toneel in Den Haag TodaysArt. Een internationaal festival voor hedendaagse beeldende kunsten, technologie, wetenschap en digitale cultuur. Het programma behelst, naast een clubprogramma en een paneldiscussies, een breed aanbod nationale en internationale makers, artiesten en filmmakers: Gazelle Twin, HORDE, Midori Takada, Femke Herregraven, Tarik Barri, Dmitry Gelfland & Evelina Domnitch, Jonas Lund, Simone C Niquille en LP DUO. website

Graphic Matters
Van 22 september tot en met 22 oktober vindt in Breda de zesde editie van Graphic Matters plaats. Dit jaar richt het festival zich op het tonen van de maatschappelijke betrokkenheid van grafisch ontwerpers. Het programma omvat een aantal gratis interventies in de openbare ruimte en een betaald programma met verdiepende exposities en workshops. Betrokken makers zijn onder andere, grafisch activist Klaus Staeck (DE), Wobby.club (NL), Jani Leinonen (FI), Tactical Magic (VS) en Ganzeer (EG). website

AfroVibes
Op diverse locaties in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag kun je van 28 september tot en met 9 oktober naar kunstenfestival Afrovibes. Het festival, met thema ‘Fragile Freedom’, brengt actuele theater-/dansproducties, spoken word en sinds drie jaar ook vormgeving en design uit Afrika naar Nederland. Curator Cathal Mc Kee heeft een nieuwe programmalijn ‘vormgeving en creative arts’ ontwikkeld die gericht is op uitwisseling en interactie tussen kunstenaars en ontwerpers vanuit mode, grafisch ontwerp, illustraties en theater. website
todaysart2017web.jpg
TodaysArt Festival

Playgrounds
Of ga 5 en 6 oktober naar de twee dagen durende conferentie PLAYGROUNDS festival in het Klokgebouw in Eindhoven. Als je van animatie, film en digitale media houdt zit je goed. PLAYGROUNDS heeft een programma bestaande uit een conferentie, tentoonstellingen, performances, filmvertoningen, workshops, masterclasses en een award uitreiking. website

Architecture Film Festival Rotterdam 2017
Filmliefhebbers kunnen van 4 tot en met 8 oktober de negende editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam bijwonen. Het hoofdthema van het festival is ´City for Sale- De stad als investeringsmiddel´. Het thema richt zich op de zichtbare gevolgen van internationale kapitaalstromen die hun weg zoeken naar beleggingen in vastgoed. website

ADE Sound Lab
Sinds 2015 organiseert het Amsterdam Dance Event (ADE) een driedaags programma over geluid, kunst en technologie onder de naam: ADE Sound Lab. Dit jaar weer van 18 tot en met 22 oktober. Het programma is gericht op experiment en innovatie op het gebied van geluid, klanksynthese en visualisaties van licht en geluid. Tijdens ADE Sound Lab vinden o.a. lezingen, workshops, audiovisuele installaties en performances plaats. Vanuit de Open Oproep ADE Sound Lab die het fonds dit voorjaar uitzette krijgen twaalf ontwerpers de gelegenheid om hun werk te presenteren.website

CrossComix
Cross Comix Rotterdam, in onder andere de Rotterdamse Schouwburg, is een festival dat van 16 tot en met 25 oktober crossovers laat zien tussen beeldverhaal en diverse andere kunstdisciplines. De crossovers waarop deze editie zich in het bijzonder focust zijn podiumkunsten, literatuur, film, transmedia en beeldende kunst. De volgende namen zijn al bekendgemaakt: Aimée de Jongh, David Van Reybrouck, Fresku, Ilah, Jan Terlouw Junior, Judith Uytelinde, Mohammed Benzakour, Paul Faassen.website

Robot Love / Love living Lab (tijdens DDW)
Tijdens de Dutch Design Week van 21 tot en met 29 oktober in Eindhoven organiseert Stichting Niet Normaal een manifestatie rondom de rol van technologie in relatie tot actuele maatschappelijke thema’s. De programmaonderdelen sluiten inhoudelijk aan bij de gelijknamige tentoonstelling die in 2018 plaatsvindt in Eindhoven. In samenwerking met het collectief The Army of Love, TU's in Delft, Eindhoven en Twente, FNV, Universiteit van Tilburg en Utrecht, Summa College Eindhoven wordt een testomgeving ontwikkeld waar mens en robot elkaar op liefdevolle wijze leren kennen. website

Impakt Festival
Eind oktober kun je van 25 tot en met 29 oktober Impakt Festival 2017 in Utrecht bezoeken. Het thema dit jaar: Haunted Machines & Wicked Problems; een analyse van onze relatie tot technologie aan de hand van magie, mythes en monsters. ‘Naarmate ons technologische landschap steeds complexer wordt, vallen wij steeds vaker terug op oude noties om onze relaties tot systemen en apparaten te begrijpen.’ Impakt beoogt met haar programma bestaande ideeën te demystificeren en doet suggesties waarop magie en het mystieke kunnen worden ingezet en gebruikt als metaforen in kunst, activisme en kritische omgang met technologie. Om het thema en programma verder te ontwikkelen werkt de organisatie samen met de Britse curatoren Natalie Kane en Tobias Revell. Beoogde sprekers zijn China Miéville, Genevieve Bell, Bruno Latour en Donna Haraway.website

indienen
4 oktober is de sluitingsdatum van de tweede ronde van deze regeling in 2017.

robotlovelovelivinglabweb.jpg
ROBOT LOVE Living Lab

Beeld boven: Graphic Matters

drieopenoproepengrijs.jpg

Drie Open Oproepen Architectuur Biënnale Venetië 2018

21 september 2017

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteren een samenwerking die gericht is op het ondersteunen van ontwerpers en het bevorderen van kennis op het gebied van architectuur voor, tijdens en na de 16e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia. De architectuurbiënnale zal van 24 mei tot 30 november 2018 plaatsvinden.
De twee instellingen bundelen hun krachten om de architectuurbiënnale van Venetië optimaal te benutten als internationaal podium voor de creatieve industrie, en het als katalysator op te vatten voor een langlopende discussie over de relatie tussen architectuur en maatschappij. Deze discussie verhoudt zich direct tot FREESPACE, het thema dat is gekozen door Yvonne Farrell en Shelley McNamara, curatoren van de architectuurbiënnale van Venetië in 2018. (Klik hier voor meer informatie over ‘FREESPACE’).

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceren samen een Open Oproep voor een publiek parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen, geïntroduceerd door een reeks discussies rondom het thema WORK, BODY, LEISURE. Naast de gezamenlijke Open Oproep zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nog twee Open Oproepen voor projecten uitschrijven met betrekking tot the thema FREESPACE.

Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #1 is op 21 september 2017 gelanceerd door Het Nieuwe Instituut, die de Nederlandse bijdrage verzorgt, in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, voor deelname aan het publieke parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen. Onderzoekers en ontwerpers die werkzaam zijn op het gebied van architectuur worden uitgenodigd om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op het thema van het Nederlandse paviljoen: WORK, BODY, LEISURE. De geselecteerde projecten zullen onderdeel vormen van het parallelprogramma. (Klik hier voor meer informatie over WORK, BODY, LEISURE)

Open Oproep Architectuur Biennale Venetië #2 is op 21 september 2017 gelanceerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, voor de ontwikkeling van Nederlandse initiatieven en projecten op de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale, waaronder de Arsenale en de Giardini. Onderzoekers en ontwerpers die werkzaam zijn op het gebied van architectuur worden opgeroepen om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op FREESPACE, het centrale thema van de architectuurbiënnale van Venetië 2018.

Open Oproep Architectuur Biennale Venetië #3 zal in februari 2018 worden gelanceerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, voor de presentatie van projecten op een van de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale van Venetië in 2018. Deze oproep biedt deelnemers een presentatiebudget voor voorstellen die stilstaan bij en inspelen op het centrale thema FREESPACE.

Klik hier voor de drie Open Oproepen:
Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #1: Publiek parallelprogramma Nederlands paviljoen
Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #2: Ontwikkelbudget hoofdlocaties
Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #3: Presentatiebudget hoofdlocaties

Discussiereeks
Het startschot voor de reeks discussies rondom het centrale thema FREESPACE en het thema van het Nederlands paviljoen – WORK, BODY, LEISURE – zal worden gegeven tijdens het evenement Machines of Freedom, op 26 oktober 2017 in het Temporary Art Centre Eindhoven, tijdens de Dutch Design Week. Klik hier voor meer informatie.
openingnederlandspaviljoentijdensarchite.jpg
Opening Nederlands Paviljoen tijdens Architectuur Biennale 2014, Foto Simone Ferraro, Het Nieuwe Instituut 2014
leader.jpg

Stap binnen in de experimentele wereld van de Stadslabs!

12 september 2017

Al eens een Virtual Reality excursie gemaakt? Onder de titel Proeftuin NL organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in samenwerking met Bureau het Noordzuiden en de VPRO in de maand oktober een reeks bijeenkomsten, waarin de experimentele praktijk van stadslabs centraal staat.
Via VR-excursies, presentaties, rondleidingen en inhoudelijke debatten geven wij inzicht in de experimentele praktijk van stadslabs en verkennen wij hoe zij zo effectief mogelijk kunnen worden ingezet bij het ontwikkelen van breed gedragen oplossingen voor actuele ruimtelijke en sociaalmaatschappelijke opgaven. Wat kan men van deze lokale, co-operatieve initiatieven en hun activerende aanpak leren? Hoe zijn hun ambities gerelateerd aan die van lokale overheden, corporaties en andere belanghebbende organisaties met een maatschappelijke agenda? Wat is nodig om hierin een volgende stap te maken? En; hoe kan hun effectiviteit worden vergroot?

De initiatiefnemers achter de labs lopen uiteen van betrokken burgers, ondernemers en buurtcoöperaties tot gemeenten en musea, waardoor hun werkwijzen en opgaven een even rijk als divers beeld laten zien. Om hun kennis en ervaring te ontsluiten staat bij iedere bijeenkomst een ander actueel en relevant thema centraal:

5 oktober 13.00-17.30 uur - Utrecht - Herbestemmen en cultureel programmeren
10 oktober 13.00-17.30 uur - Leiden - Binnensteden en leefbaarheid
26 oktober 13.00-17.30 uur - Dordrecht - Klimaatadaptatie, water en energie
31 oktober 13.00-17.30 uur - Amsterdam - Transformatie en verdichting in steden

Via de bovenstaande links komt u meer te weten over de inhoud van de individuele bijeenkomsten. Wij nodigen u graag uit om bij ten minste twee bijeenkomsten aanwezig te zijn. Per bijeenkomst bieden wij u 2 unieke VR excursies en 2 fysieke excursies naar lokale initiatieven aan. Na de excursies volgt steeds een debat, waarin vertegenwoordigers van diverse overheden, institutionele partijen, kennisinstellingen en stadslabs op de experimentele lab praktijk reflecteren en antwoorden formuleren op de hierboven gestelde vragen.

aanmelden
U kunt zich aanmelden door uiterlijk 28 september een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. ProeftuinNL + datum.

loader

het fonds

subsidies

actueel

graphicmattersweb.jpg
Het is september; het festivalseizoen is weer geopend! Met de Deelregeling Festivals ondersteunt het fonds festivals op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Marieke Ladru, adju... meer >
nieuweopenoproepenerfgoedruimte.jpg
Werkt u aan urgente maatschappelijke vraagstukken op het snijvlak van klimaat, energie, ruimte en erfgoed? En heeft u een visie op hoe ontwerpexpertise te koppelen is aan een gebiedsgerichte benaderin... meer >
ddwsite1280px00014.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert de nieuwe lichting ontwerpers, kunstenaars en architecten die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontving. Onder de titel In No Particu... meer >
loader
loader
loader