stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag Research & Design: Positionering van ontwerpend onderzoek
ResearchSCIDDW.jpg

Verslag Research & Design: Positionering van ontwerpend onderzoek

9 november 2016

Ontwerpers werken meestal in concrete opdrachtsituaties. Maar de grote verwachtingen voor ontwerpend onderzoek liggen elders: in de bijdrage aan het oplossen van urgente maatschappelijke vraagstukken. Hoe maak je die potentie van integrale ontwerpbenadering waar? Hoe kies je positie in de vrije ruimte?
Hierover debatteerden ontwerpers, onderzoekers, programmaleiders en publiek op de ochtendsessie Research & Design, georganiseerd door het Stimuleringsfonds op 28 oktober tijdens de Dutch Design Week.
Ontwerpend onderzoek kiest positie
Verslag door Marijke Bovens

De billion-dollar question die moderator Bart Ahsmann (CLICKNL) halverwege de bijeenkomst stelt aan landschapsarchitect Michiel van Driessche, of beter nog het antwoord dat Michiel geeft, biedt een mooi dwarsdoorkijkje door de discussie. Wat Michiel zich zou wensen als hij een ongelimiteerd bedrag tot zijn beschikking had, is een positie aan tafel naast de grote wetenschappelijke en industriële consortia, die nu het onderzoek domineren naar de urgente klimatologische en maatschappelijke kwesties als energietransitie, waterhuishouding, landbouwontwikkeling. Michiel: ‘Wij kunnen als ontwerpers heel relevant zijn bij het verbinden van die sectorale systemen, maar als klein bureau wordt onze positie niet geaccepteerd.’

Ook Dick van Dijk, creatief directeur van de Waag Society, zou deze zak geld aangrijpen om vanuit ontwerpperspectief structureel na te denken over grote onderwerpen, bijvoorbeeld de maatschappelijk urgente vraag naar de privacy in het zorgsysteem. Want, merkte hij al eerder op in het gesprek: ‘De eerste vraag van een onderzoek mag dan een ontwerpvraag zijn, uiteindelijk gaat het vaak niet zozeer om een product, maar om het vormgeven van een proces, waardoor een organisatie zelf kan innoveren.’

Soorten onderzoek
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gaat de komende beleidsperiode stevig inzetten op de professionalisering van ontwerpend onderzoek en op het versterken van zijn positie, vertelt secretaris Maarten Tas ter introductie op dit debat. Met onderzoek naar methodieken, het bundelen van ervaringen en stimuleren van debat.
Discussie bijvoorbeeld over de plek van ontwerpend onderzoek ten opzichte van wetenschappelijk en toegepast onderzoek, een onderwerp dat in deze ochtendsessie aangesneden werd.

Onderzoeker Egbert Stolk (TU Delft, stedenbouw) relativeert de verschillen tussen de eerste twee. In ieder geval tijdens het onderzoeksproces, waar het bij wetenschappers net zo’n wirwar kan zijn als bij de creatievelingen. Maar, zegt Stolk, de wetenschappers zijn veel minder open over de chaos die het eigen onderzoeksproces is. Zij presenteren het als systematisch.

Hij laat in het midden of dat beter is. Waar ontwerpers van wetenschappers kunnen leren, is het collegiaal evalueren van onderzoeken. Stolk: ‘Ontwerpers claimen nieuwe kennis, maar het lijkt soms veel op elkaar. Wetenschap heeft een verfijnd systeem van peer review.’
Op het gebied van ontwerpend onderzoek wordt weliswaar veel onderzoek gedaan naar processen, maar zegt Stolk, we hebben betere woorden nodig om de verbeeldingskant van het ontwerpproces te kunnen ‘vangen’.
20161028DDWStimuleringsFondsMK008web.jpg
Foto: Max van Kneefel

Verbanden leggen
Een van de sterke punten van ontwerpers is dat zij getraind zijn een breed spectrum te overzien; zij kunnen verbanden leggen en weten hoe ze een divers team experts kunnen inzetten. Zij zijn praktisch en vooral ook in staat om iets te verbeelden.
Modeontwerper Pauline van Dongen beweegt zich als Phd (TUe, Crafting Wearables) ook in een uitgesproken multidisciplinair gebied. Zij constateert dat technologie het lichaam steeds dichter nadert en onderzoekt de consequenties hiervan voor gebruiker/drager en ontwerper. ‘Het maakproces is kijken, analyseren, relateren aan andere disciplines. Steeds nieuwe vragen stellen, nieuwe samples ontwikkelen, expliciet maken wat er gebeurt.’

Die vrijheid in het onderzoek staat onder druk. Miriam Rasch (onderzoeker bij het Institute of Network Cultures) constateert dat de lectoraten steeds meer in academische hoek gedrukt worden, waarbij je het eindresultaat van onderzoek vooraf precies moet formuleren. Terwijl het in ontwerpend onderzoek juist niet alleen om de antwoorden gaat, maar om de formulering van nieuwe vragen., vult Lucie Huiskens (onder andere programmamanager ArtEZ) aan. Zij benadrukt het belang van vrije ruimte: ‘Kijk naar Nobelprijswinnaar Ben Feringa, die ook expliciet vraagt om meer aandacht voor zoekend onderzoek’.

Ook Eric Frijters (architect en lector Future Urban Regions) wil niet direct doorsteken naar een antwoord. ‘Een betere vraag stellen, daar draait het bij ons lectoraat om.’ Hij geeft als voorbeeld hun onderzoek naar het metabolisme van de stad in Antwerpen. Eerst analyseren zij hoe goederen, biomassa, afval, energie, mensen, lucht en data zich door de stad bewegen. Kennis over hoe deze stromen de kwaliteit van leven beïnvloeden, helpt het stadsbestuur bij beslissingen om de stad duurzamer te maken.
‘Want’, zegt Frijters, ‘om de leefbaarheid van de stad te verbeteren moet je soms op andere plekken aan de stad sleutelen dan je op het eerste gezicht denkt.’

Interventie
Ontwerpers nemen geen genoegen met de trits beschrijving, analyse, aanbeveling – hen is het uiteindelijk te doen om interventie in een specifieke situatie. Zij willen ingrijpen en vormgeven. ‘Waar wetenschap een zware verantwoordingslast heeft in onderzoeken, vastleggen en bevestigen, kan ontwerpend onderzoek veel sneller opereren’, zegt Michiel van Driessche, ‘en op basis van intuïtie en inschatting handelen.’ De bewijslast vooraf is minder zwaar. Eric Frijters: ‘Ontwerpend onderzoek is slagvaardig in het ontdekken van nieuwe typologieën, om nieuw gedrag mogelijk te maken.’

Creatieve sprong
Het moet genoemd, zegt co-referent Paul Rutten (lector Creative Business): ‘De ontwerpsprong is essentieel. Zet drie ontwerpers aan een maatschappelijk vraagstuk en zij komen elk met een andere oplossing. Die creatieve component onderscheidt de ontwerpers van de wetenschappers, ook al kruipen beide groepen onderzoekers steeds meer naar elkaar toe.’ Of zoals Pauline van Dongen zegt: ‘Wetenschap denkt in concepten, ontwerp is tastbaar, praktisch.’

Vrije ruimte
Het ontwerpend onderzoek is vaak gekoppeld aan directe opdrachten van markt, overheid of instituties. Maar de grote verwachtingen voor dit veld liggen elders: in de bijdrage aan het oplossen van urgente en complexe maatschappelijke vraagstukken, op sociaal, economisch, technologisch en milieugebied.
Hier is het stellen van de betere vragen, de verbeelding om denk- en ontwerpsprongen te maken en het lef om in te grijpen het meest nodig. Het is geen onderzoek dat zich aan concrete opdrachten laat koppelen. Dit onderzoek heeft vrije ruimte nodig. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie realiseert zich dat hier een publieke taak ligt en heeft in het komende beleidsplan plaats ingeruimd voor debat, reflectie en kennisdeling over ontwerpend onderzoek. Want juist het Stimuleringsfonds kan hierin bijdragen, sluit Paul Rutten de bijeenkomst af. Niet alleen door financieel en inhoudelijk dit soort onderzoek mogelijk te maken, maar ook door mee te bouwen aan een intellectuele cultuur van het ontwerpvak, als evenknie van de academische cultuur van de wetenschap.

20161028DDWStimuleringsFondsMK011web.jpg
Foto: Max van Kneefel
20161028DDWStimuleringsFondsMK018web.jpg
Foto: Max van Kneefel

meer nieuws

009representatieveafbeelding.jpg

Zes non-fictie transmediaprojecten gehonoreerd

11 mei 2017

In de eerste ronde in 2017 van de Non-fictie Transmediaregeling - de gezamenlijke regeling van het Filmfonds en het Stimuleringsfonds - zijn zes producties ondersteund. Met de selectie heeft de commissie geprobeerd om naast sterke journalistieke projecten als Greetings from Aleppo en Rangers vs Rebels, ook ruimte te scheppen voor het artistieke experiment voor een project als Instrumental Self. Op 15 augustus is de deadline van de tweede en laatste ronde van het jaar voor deze regeling.
De fondsen ontvingen in totaal 28 aanvragen van overwegend hoog niveau. Met het wegvallen van het Mediafonds als derde partner, stond het budget voor de regeling onder druk. De commissie, bestaande uit Peter de Maegd, Juha van ’t Zelfde, Dick Tuinder en Nathalie Alonso Casale heeft dan ook zeer scherpe keuzes moeten maken.

De volgende projecten zijn ondersteund:

Stichting Traktor, De Migrant
Butch & Sundance Media, Rangers vs Rebels
Submarine, De slinger van Markelo
Temra Pavlovic, Instrumental self
Stichting Paradox, Greetings from Aleppo (the sequel)
Koala Koncepts, Rotterdam International

Wat opvalt is dat transmediaal werken de nieuwe standaard wordt bij steeds meer makers en dat er gezocht wordt naar nieuwe tools om digital storytelling te faciliteren. Zo maken Stichting Traktor en Stichting Paradox voor hun projecten beide gebruik van de in Nederland ontwikkelde FairyTale toolkit. De ontwikkelaars van deze journalistieke start-up kunnen op hun beurt weer nieuwe eigenschappen van hun toolkit testen aan de hand van deze verschillende projectformats. FairyTale is eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Afbeelding: Stichting Traktor, De Migrant
duranlantinkweb.jpg

Toekenningen eerste ronde vormgeving 2017

11 mei 2017

In de eerste ronde van 2017 zijn binnen de Deelregeling Vormgeving elf projecten gehonoreerd. Met de selectie wordt op verschillende manieren invulling gegeven aan de diverse doelstellingen van de regeling: van een talentontwikkelingsproject voor illustratoren door Rose Stories tot de presentatie in Afrika van het project van modeontwerper Duran Lantink en fotograaf Jan Hoek over transgender-prostituees in Kaapstad. De volgende deadline van de regeling Vormgeving is 31 mei.
De adviescommissie selecteerde uit 59 aanvragen 2 publicaties, 1 tentoonstelling, 1 evenement en 1 talentontwikkelingstraject. Daarnaast krijgen 6 ontwerpers een bijdrage om te werken aan onderzoek en ontwikkeling van hun projecten.

We lichten er een aantal uit:

Rose Stories | talentontwikkelingstraject kinderboeken met cultureel divers perspectief
Rose Stories zet een talentontwikkelingsproject op voor negen illustratoren en negen schrijvers die onder begeleiding van experts samenwerken aan het ontwikkelen van nieuwe verhalen en illustraties, waarin kinderen van niet-westerse afkomst de hoofdrol spelen. Dit project draagt zowel bij aan de talentontwikkeling van de illustratoren als aan het aanbod van kwalitatieve kinderboeken met een cultureel-divers perspectief. meer

Stichting Nederlands Theater Festival | expositie over scenografie door Nicky Nina de Jong
Met een jaarlijkse expositie beoogt de Stichting Nederlands Theater Festival scenografie bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Scenograaf en kostuumontwerper Nicky Nina de Jong is gevraagd een serie exposities te ontwerpen en in te richten over scenografie. In de eerste tentoonstelling worden alle aspecten van het vak scenografie belicht als kennismaking met het vak. De tentoonstelling is te bezoeken tijdens het Theater Festival in september 2017.
meer

Valiz | publicatie over de representatie van het geklede lichaam
Analyse en reflectie op mode biedt de publicatie ASSEMBLAGE: Bodies, Habits, Practices van Valiz. Het is de ontsluiting van een beschouwend en experimenteel onderzoek naar de representatie van het geklede lichaam in de gedrukte media van 1977 tot heden. Kunstenaar Joke Robaard en fotograaf Camiel van Winkel analyseren, ordenen en beschouwen het beeldarchief van modeadvertenties dat Robaard heeft aangelegd. Dit theoretisch kader kan nieuwe perspectieven bieden op modevormgeving én de beschouwing van mode en menselijk gedrag.
meer

Jan Hoek en Duran Lantink | presentatie Sistaaz of the Castle in Zuid-Afrika
Een ander project dat modevormgeving vanuit een nieuw perspectief benadert is het project Sistaaz of the Castle, gericht op de uitbundige kleding van transgender-prostituees in Kaapstad (Zuid-Afrika) van fotograaf Jan Hoek en modeontwerper Duran Lantink. Hun kleding was de inspiratiebron voor een nieuwe collectie van Lantink. In de zomer van dit jaar trekken Jan Hoek en Duran Lantink weer naar Zuid-Afrika en laten de meiden de nieuwe collectie tonen tijdens de Fashion Week in Kaapstad. Ook worden ze gefotografeerd door Jan Hoek. Met dit project proberen Duran Lantink en Jan Hoek de gebruikers bepalend te laten zijn in de totstandkoming van een collectie en tegelijk deze transgender-prostituees in een positief daglicht te stellen.
meer

Andere toekenningen in deze ronde:
Een bijdrage voor de animatiefilm Reruns; de laatste in een filmvierluik van Studio Rosto, voor het workshopprogramma van What Design Can Do 2017, een publicatie over het werk en de praktijk van Claudy Jongstra door nai010; een onderzoeksproject van High on Type over Arabische typografie en kalligrafie, een onderzoek naar rest-inkten en nieuwe toepassingsmogelijkheden door Aliki van der Kruijs; de beeldende vertaling van De genezing van de krekel door Gwen Stok, en nog een beeldende bewerking door Elisabeth Tonnard van poëzie door P.C. Boutens in Wolk.

De sluitingsdatum van deze ronde was op 11 januari 2017. Volgende sluitingsdata van de regeling Vormgeving zijn op 31 mei, 9 augustus en 11 oktober 2017. Bekijk ook andere toegekende projecten uit deze regeling.

Afbeelding: Sistaaz of the Castle, een project van modeontwerper Duran Lantink en fotograaf Jan Hoek.
natalieholwijnweb.jpg

Natalie Holwijn nieuw lid Raad van Toezicht

11 mei 2017

Natalie Holwijn is per 1 mei benoemd als lid van de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Holwijn is zelfstandig ondernemer op het gebied van management en juridisch advies. Ze is een ervaren toezichthouder die verbindingen legt in de samenleving. Zo spant ze zich o.a. in voor het onderwerp diversiteit via het netwerk Etnische Zaken Vrouwen Nederland en als toezichthouder bij de Rotterdamse stichting Cultuur Concreet. We spraken Natalie naar aanleiding van haar aanstelling: ‘Ik wil uitdragen dat kwaliteit, diversiteit en innovatie vanzelfsprekend samengaan.’
- Wat waren u drijfveren om toe te treden tot de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds?
‘De uitdagingen en de veranderingen waarmee de creatieve sector te maken heeft vind ik boeiend. Sinds enige jaren heb ik ervaring opgedaan als toezichthouder op maatschappelijk en cultureel gebied. In mijn werk zet ik mijn juridische, financiële en economische expertise in voor het bevorderen van ondernemerschap en het veranderen van organisaties. Deze raakvlakken zoek ik ook in een nevenfunctie, vandaar mijn motivatie voor, en mijn focus op een rol als toezichthouder in de creatieve sector.'

- Wat vindt u boeiend aan de creatieve industrie?
‘Ik ben gefascineerd door de veranderingen in onze maatschappij en economie. Op allerlei gebieden worden wij er dagelijks mee geconfronteerd; bijvoorbeeld de wisselwerking tussen traditionele media en nieuwe media, nieuwe mogelijkheden die ontstaan door o.a. 3D printers of de transitie van fossiele energie naar duurzame energie. Door de vele veranderingen ben je genoodzaakt continu “out of the box” te denken, innovatief te zijn, te denken in mogelijkheden en te experimenteren. Het Stimuleringsfonds heeft hier oog voor en stimuleert dit en dat vind ik een goede zaak.’

- Hoe ziet u de rol van de creatieve sector binnen het maatschappelijke domein?
‘Ik vind dat de creatieve sector een heel belangrijke rol speelt. Er zijn vele voorbeelden waarin de sector heeft bewezen een rol van betekenis te spelen bij maatschappelijke doelstellingen. Bijvoorbeeld bij de inrichting van parken en pleinen, voor de leefbaarheid in buurten en wijken of in het kader van betekenisgeving in het leven van alleenstaande ouderen. De creatieve sector heeft een aanjagende innovatieve functie, die nog veel meer van waarde zou kunnen zijn in de samenwerking met andere sectoren.’

- Wat zou volgens u de rol van het fonds hierin moeten zijn?
‘Het fonds heeft zich in zijn beleidsplan 2017-2020 onder andere ten doel gesteld de creatieve sector nog meer te verankeren en de impact te vergroten door het uitbreiden van coalities met onderwijs, maatschappelijke partners, overheden en bedrijfsleven. Hoe dat wordt bewerkstelligd is een mooie uitdaging, waaraan ik vanuit mijn rol als toezichthouder graag een bijdrage lever.’

- Op welke zaken zou u zich willen focussen binnen uw adviserende rol in de RvT?
‘Op diversiteit. Het zou mooi zijn als alle bevolkingsgroepen zichtbaar onderdeel uitmaken van de creatieve sector en een kwalitatieve artistieke bijdrage leveren in een veranderende samenleving. Het Stimuleringsfonds ambieert een organisatie te zijn waarin culturele diversiteit onderdeel is van het DNA, waarvan het belang wordt erkend en uitgedragen. Ik wil dat nog meer verankeren en uitdragen dat kwaliteit, diversiteit en innovatie vanzelfsprekend samengaan.’

RvT en de selectieprocedure
De taak van de Raad van Toezicht is toezicht houden en adviseren van het bestuur. De openbare procedure voor de werving en selectie van het nieuwe lid is in gang gezet door de Raad van Toezicht, waarin zij is begeleid door Binoq Atana, een extern bureau voor werving en selectie. Naar aanleiding van de voordracht van de Raad van Toezicht heeft de minister van OCW Natalie Holwijn benoemd tot lid van de RvT met ingang van 1 mei 2017, voor een periode van 4 jaar. Ze volgt Margot Gerené op, die vanaf september 2012 onderdeel uitmaakte van de RvT. Meer informatie over de RvT vindt u hier.
fondskwadraat.png

Rentevrije lening aanvragen bij het Fonds Kwadraat

11 mei 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Fonds Kwadraat werken sinds 2014 samen in het verstrekken van rentevrije leningen aan ontwerpers en makers. De samenwerking biedt makers en ontwerpers die subsidie ontvangen van het Stimuleringsfonds, de mogelijkheid om zonder extra toetsing door de commissie van Fonds Kwadraat aanspraak te maken op een rentevrije lening van maximaal € 8.000 van Fonds Kwadraat.
Als een voorstel van een ontwerper positief beoordeeld is door het Stimuleringsfonds en er is aanvullende financiering nodig (omdat een deel van het voorstel niet subsidiabel is of omdat extra geld nodig is), dan kan een rentevrije lening worden verstrekt zonder toetsing door de commissie van Fonds Kwadraat. Door deze samenwerking is er extra kapitaal beschikbaar voor talentvolle makers en ontwerpers voor het realiseren van activiteiten die passen binnen het beleid van het Stimuleringsfonds.

De lening kan worden aangevraagd voor:
onderdelen van door het Stimuleringsfonds ondersteunde voorstellen die niet subsidiabel
zijn of als extra financiering naast het door het Stimuleringsfonds toegekende bedrag;
door het Stimuleringsfonds positief beoordeelde projecten die wegens gebrek aan
middelen bij het Stimuleringsfonds niet (geheel) in aanmerking komen voor subsidie;
het vervolg van een plan of project dat in de afgelopen 12 maanden positief is beoordeeld
door het Stimuleringsfonds.

Belangrijke informatie:
De aanvraag voor de lening moet binnen de doelstelling van Fonds Kwadraat vallen;
De aanvraag wordt ingediend via de website van Fonds Kwadraat;
Fonds Kwadraat toetst de financiële situatie van de aanvraag op dezelfde manier als bij
reguliere aanvragen;
Bij een lening van meer dan € 5.000 is een borgstelling vereist;
De lening wordt in maximaal 3 jaar in maandelijkse termijnen afgelost.

Voorbeelden
Er kan bijvoorbeeld een rentevrije lening worden verstrekt voor een onderzoek of een werkperiode, de presentatie van nieuw werk in binnen- en buitenland, de investering in een productie of een publicatie, voor het maken van website en voor de aanschaf van apparatuur en gereedschap. Ook kleine instellingen of samenwerkingsverbanden kunnen een lening aanvragen voor een project of productie. Lees hier welke ontwerpers in de periode 2014-2016 een lening ontvingen.

Doelstelling
Het doel van deze samenwerking is om makers en ontwerpers verder te laten bouwen aan de professionalisering van hun praktijk en het ondernemerschap. Ook zonder een toekenning van het Stimuleringsfonds kunnen ontwerpers terecht bij het Fonds Kwadraat. Fonds Kwadraat verstrekt rentevrije leningen aan beeldend kunstenaars, fotografen, makers en ontwerpers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anneloes van der Leun van het Stimuleringsfonds of Francine Mendelaar van het Fonds Kwadraat.
website
dsc0602web.jpg

Terugblik Salone del Mobile 2017

12 april 2017

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs trok dit jaar meer dan 340.000 bezoekers, waarvan veel vertegenwoordigers uit groothandel en detailhandel, pers, media en andere professionals uit de internationale designwereld. Ieder op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van meubel- en productontwerp en, zoals inmiddels gebruikelijk, is de Nederlandse aanwezigheid in meerdere opzichten opvallend. Hier een korte impressie van fondsmedewerkers Eva Roolker en Zineb Seghrouchni. Tijdens hun korte bezoek bezochten zij een aantal opvallende presentaties.
Experiment, ambacht en het alledaagse
In Palazzo Clerici waren diverse Nederlandse presentaties te bezoeken. Zo lanceerde het tijdschrift MacGuffin haar nieuwste editie die geheel gewijd is aan The Sink: gepresenteerd in een installatie met de vele onderdelen uit een wasbak. Het alledaagse gebruik, de betekenis en het ontwerp van de wasbak werd geduid vanuit verschillende perspectieven, de bezoeker beluisterde de verschillende zienswijzen via een podcast.

De kleurrijke presentatie van Envisions trok eveneens de aandacht. Het Spaanse Finsa, producent van halffabricaten zoals mdf, houtvezelplaatmateriaal, melamine en fineer, bood aan het ontwerperscollectief de mogelijkheid om te experimenteren met hun materialen. Deze gelaagde eindpresentatie - 1:1 experimenteerstukken, korte video’s van het maakproces en een VR-productie - gaf een compleet beeld van de mogelijkheden die de materialen bieden.

Het Nieuwe Instituut bracht de New Material Award onder de aandacht van een internationaal publiek. Studio Minale-Maeda liet er hun nieuwste werk zien en Commonplace Studio, Sabine Marcelis, Teresa van Dongen deelden een ruimte. Hoewel hun werk en praktijk uiteenlopen, stelden ze in deze presentatie alle drie alledaagse huishoudproducten centraal, en voorzagen die van een nieuwe context en beleving.

Ook Design Academy Eindhoven was aanwezig, dit keer met een tv- en mediastudio. In deze real time tv-studio waren realiteit, fictie, de digitale en de fysieke wereld met elkaar verweven in combinatie met doorlopende performances.

In het nabijgelegen Palazzo Turati bestond het aanbod volledig uit presentaties van Nederlandse ontwerpers en labels. De presentaties deelden een nadruk op ambachtelijk vakmanschap.

Bijzondere samenwerking tussen ontwerpers en producenten
Organisation in Design leverde een bijzondere prestatie met de ingebruikname van de ruimtes in de bogen onder het verhoogde spoor van het centraal station in Milaan. Daar werden de presentaties van onder anderen Maarten Baas in samenwerking met Hans Lensvelt, Baars & Bloemhoff en de Britse ontwerper Lee Broom groots aangepakt. In deze in onbruik geraakte ruimtes bood Ventura Centrale een mooie aanvulling op het ruime aanbod in Milaan. Bijzonder aan deze presentaties is de geslaagde samenwerking tussen ontwerper en producent.

Meubelproducent Hans Lensvelt en Maarten Baas presenteerden er de 101 Stoel, een ontwerp van Baas dat in grote hoeveelheden kan worden geproduceerd, maar waarin elke stoel anders is. De variëteit in vorm, formaat van de leuning en de verschillende kleuren zorgen ervoor dat iedere stoel uniek is. Baars & Bloemhoff ging voor een tweede keer een samenwerking aan met ontwerpers. Zes ontwerpers kregen de kans om het experiment aan te gaan met hun bestaande materialen en producten, wat resulteerde in een indrukwekkende presentatie.

Jong en gevestigd talent
Al jaren achtereen vraagt galeriehouder Rossana Orlandi aan Thomas Eyck om de bijzondere resultaten die voortkomen uit zijn opdrachten te tonen in haar galerie aan Via Matteo Bandello. Dit jaar presenteerde Eyck Alegría van der Zande en studio Brynjar & Veronika. Hierin stond de natuur centraal. Ieder jaar trekt de galerie van Orlandi een gezellige drukte aan van onder meer internationale pers en vermogende bezoekers met interesse in het nieuwe werk van de exposanten. Zowel jong als gevestigd Nederlands talent wordt door Orlandi en haar team gecureerd. We zagen er werk van Floris Wubben, Siba Sahabi, Karel van Laere en Piet Hein Eek.

In dezelfde straat, op een steenworp afstand van Rossana Orlandi, probeerden Guus Kusters en Maarten Kolk met een afwijkende aanpak juist een beperkt publiek aan te trekken. Ze huurden een Milanees appartement en nodigden een select gezelschap uit: op deze plek namen ze de tijd en ruimte om hun werk te tonen en het gesprek aan te gaan met hun bezoekers.
salonedelmobiledutchinvertuals.jpg
Presentatie Dutch Invertuals in de wijk Isola

Ook het collectief achter Dutch Invertuals was wederom aanwezig. In Isola spraken we de ontwerpers over hun gezamenlijke werkwijze en de bijzondere samenwerking die ze met elkaar aangaan.

Het Nederlands-Italiaanse architectenduo achter Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) bracht de Petrified Carpets, na een presentatie tijdens de Design Week in Eindhoven in 2016, nu internationaal onder de aandacht op locatie van 5VIE.

petrifiedcarpetsstudioossidiana.jpg
Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) toonde Petrified Carpets

Internationale allure
Vanwege het vele internationale publiek is deze designweek bij uitstek een plek om gemakkelijk in contact te komen met industrie, pers en collega’s. Elke wijk of locatie heeft weer een ander karakter en brengt specifieke mogelijkheden met zich mee. De Nederlandse ontwerpers wegen hun keuzes goed af en maken strategisch gebruik van de mogelijkheden voor de internationale ontwikkeling van hun praktijk. De presentaties tonen hoe divers het Nederlandse ontwerp is en hoe hoog de kwaliteit ervan is.

Eind 2016 selecteerde het fonds via een open 0proep twaalf ontwerpstudio's. Met deze bijdrage worden zij in staat gesteld hun werk in Milaan op een voorbeeldstellende wijze te presenteren. En met succes: zo won de presentatie van Formafantasma, Foundation, de Milano Design Award 2017 voor Press Choice en één voor Best Technology.

dsc0627web.jpg
Stand Studio Truly Truly op de SaloneSatellite. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0767web.jpg
Presentatie van Earnest Studio. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0719web.jpg
Bezoekers op de stand van David Derksen Design. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0890web.jpg
Beeld: Ilco Kemmere
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-other
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_research_design_positionering_van_ontwerpend_onderzoek/3573/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/zes_non_fictie_transmediaprojecten_gehonoreerd/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/toekenningen_eerste_ronde_vormgeving_2017/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/natalie_holwijn_nieuw_lid_raad_van_toezicht/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/rentevrije_lening_aanvragen_bij_het_fonds_kwadraat/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_salone_del_mobile_2017/
)

het fonds

subsidies

actueel

freshperspectives.jpg
Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om voorstellen in te dienen voor projecten en interventie gedreven concepten waarin zij samenwerken met een partner aan e... meer >
duranlantinkweb.jpg
In de eerste ronde van 2017 zijn binnen de Deelregeling Vormgeving elf projecten gehonoreerd. Met de selectie wordt op verschillende manieren invulling gegeven aan de diverse doelstellingen van de reg... meer >
009representatieveafbeelding.jpg
In de eerste ronde in 2017 van de Non-fictie Transmediaregeling - de gezamenlijke regeling van het Filmfonds en het Stimuleringsfonds - zijn zes producties ondersteund. Met de selectie heeft de commi... meer >
jv2016.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt terug op een succesvol 2016. Dit jaar kozen we voor een digitaal jaarverslag met video’s, geanimeerde infographics en buttons voor verdere verdieping.... meer >
loader
loader
loader
totalload:1495865624.7589t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_research_design_positionering_van_ontwerpend_onderzoek/3573/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/zes_non_fictie_transmediaprojecten_gehonoreerd/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/toekenningen_eerste_ronde_vormgeving_2017/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/natalie_holwijn_nieuw_lid_raad_van_toezicht/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/rentevrije_lening_aanvragen_bij_het_fonds_kwadraat/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_salone_del_mobile_2017/
    [15] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [16] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [17] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [18] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)