stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag Practice, practice, practice: Professionaliseren van de ontwerppraktijk
20161026DDWStimuleringsFondsMK009web.jpg

Verslag Practice, practice, practice: Professionaliseren van de ontwerppraktijk

9 november 2016

In de afgelopen jaren is professionalisering steeds hoger op de agenda komen te staan, maar wat is de noodzaak ervan en wat houdt het in? Op woensdag 26 oktober organiseerde het Stimuleringsfonds tijdens de Dutch Design Week een ochtendsessie over professionalisering, waarin ontwerpers en een panel van experts en ondersteunende instituten aan het woord kwamen, onder leiding van moderator Femke Dekker.
Verslag door Rosa te Velde

Met een krap budget zijn de mogelijkheden om ontwerpers te ondersteunen vanuit de overheid gering. Het ideale uitgangspunt is dat de ontwerpers slechts voor bijzondere gelegenheden subsidie hoeven aan te vragen. Het is dus noodzakelijk dat zij een zelfvoorzienende en stabiele praktijk hebben, maar wat bij veel ontwerpers ontbreekt is een langetermijnvisie. Voor een duurzame, professionele ontwerppraktijk moet bovendien de relatie tussen experiment en vrije ruimte enerzijds en de markt anderzijds in balans zijn. Uitwisseling met vakgenoten en het presenteren van eigen werk aan publiek zijn daarbij van belang. Dat is de theorie over professionalisering volgens het fonds, maar hoe ziet de praktijk eruit?

Roel van Herpt
In de eerste presentatie van de bijeenkomst vertelt Roel van Herpt over zijn strategie- en brandingbureau Agency Agency. Naast individuele begeleiding – zoals aan ontwerper Jólan van der Wiel – geeft hij ook les op academies, om studenten te helpen zich te presenteren en te profileren. Van Herpt onderscheidt twee tendensen: academies besteden ofwel veel aandacht aan bijvoorbeeld marketing en ondernemerschap ofwel geen aandacht. Hij benadrukt echter dat een succesvolle ontwerppraktijk niet alleen moet worden opgevat in termen van marketing of branding en dat deze nooit zonder een sterke creatieve visie kan. Juist het samenspel van creativiteit, een goed businessplan en een heldere communicatiestrategie zorgt voor professionalisering. Maar, zo stelt Van Herpt, het gaat altijd om maatwerk, want iedere ontwerppraktijk is uniek.

Mattijs van Bergen
Modeontwerper Mattijs van Bergen ontwierp tot eind 2014 volledige collecties voor verschillende seizoenen, zoals gebruikelijk is binnen de internationale modewereld. Hoewel hij veel aandacht kreeg en succes had, moest hij desondanks noodgedwongen zijn faillissement aanvragen. Na zijn doorstart besloot hij kleinschaliger te werken en zich uitsluitend nog te richten op Nederland. Dankzij de goede naam die hij had opgebouwd kreeg hij twee belangrijke opdrachten uit onverwachtse hoek die hem ook in staat stelden om een eigen lijn op te zetten, bestaande uit slechts één collectie die niet gebonden is aan seizoenen. De praktijk van Van Bergen is hiermee in verschillende opzichten zelfstandiger geworden: 'Met deze werkwijze hoef ik niet de vraag te volgen, maar kan ik de vraag zelf sturen.' Hij raadt iedereen af om meteen na de academie zijn of haar eigen praktijk op te zetten. Madeleine van Lennep (BNO) beaamt dat het verstandig is om eerst voor een andere studio of label te werken, om daar 'het vallen en opstaan' te leren.
20161026DDWStimuleringsFondsMK020web.jpg
Foto: Max van Kneefel

Studio Van Eijk & Van der Lubbe
Nadenken over het creëren van stabiele condities is niet voorbehouden aan een ontwerper die helemaal aan het begin van zijn carrière staat. Ook Studio Van Eijk & Van der Lubbe gooide het roer twee jaar geleden om. Na bijna twintig jaar veel in opdracht te hebben gewerkt, besloten zij om, onder begeleiding van verschillende coaches, hun praktijk anders in te richten. Minder stress, minder in opdracht en minder ad hoc werken was hun wens. Zelf succesvol opdrachten initiëren gaat nu steeds beter, ook omdat de studio een groot netwerk heeft opgebouwd in al die jaren. Maar volgens Mirjam van der Lubbe moet je daar zelf actief naar op zoek gaan: 'Je moet zeker niet naast de telefoon gaan zitten wachten totdat die gaat.' Ook moet je soms zelf een plek creëren waar je eigen werk kunt tonen: Van Eijk & Van der Lubbe waren de grondleggers van de Dutch Design Week.

Marleen Engbersen
Netwerken is ook het advies van Marleen Engbersen (zakelijk adviseur). Volgens haar is het belangrijk om veel te sparren, informatie te delen en relaties op te bouwen om zo je creativiteit aan te scherpen maar ook werkplezier en succes te vergroten: 'de fun- en gunfactor zijn belangrijk'.

Volgens Engbersen zijn creatieve mensen erg kwetsbaar. Ze weten misschien veel van ontwerpen, maar vaak minder van financiën. Financieel en juridisch advies zijn dus essentieel. Ook bij Studio Van Eijk & Van der Lubbe gaat elk contract nog altijd langs de BNO voor een check. 'Dat kan zo maar een paar duizend euro schelen.'

Alle sprekers zijn het erover eens dat ontwerpers harde keuzes moeten maken en zichzelf moeten profileren. Dat zijn de voorwaarden om meer stabiliteit en zelfstandigheid te bereiken. Daarnaast is een netwerk essentieel, evenzeer als het durven delen en het vragen van informatie.

20161026DDWStimuleringsFondsMK021web.jpg
Foto: Max van Kneefel

Ondersteuning
Op welke manier kunnen organisaties, zoals het Stimuleringsfonds, ontwerpers nog beter ondersteunen in hun professionele ontwikkeling? Kristel Casander van Voordekunst noemt dat begeleiding bij het opzetten van een succesvolle crowdfundingsactie een goede aanvulling zou kunnen zijn, bijvoorbeeld door ontwerpers te ondersteunen in de ontwikkeling van een overtuigende communicatiestrategie. Engbersen en Van Lennep zouden beiden graag zien dat de kennis en ondersteuning die er bij de verschillende partijen is in de ondersteuning van ontwerpers, beter op elkaar worden afgestemd. Volgens hen ligt er een taak bij het fonds om, nog meer dan nu al gebeurt, in te zetten op internationalisering, want ook dat is van belang voor het proces van professionalisering. Daarnaast zou volgens Van Herpt het langetermijndenken meer aandacht moeten krijgen bij ontwerpers. Een visie die het fonds deelt en die het stimuleert met uitwisseling tussen vakgenoten en sessies over cultureel ondernemen.

20161026DDWStimuleringsFondsMK010web.jpg
Foto: Max van Kneefel
20161026DDWStimuleringsFondsMK012web.jpg
Foto: Max van Kneefel
20161026DDWStimuleringsFondsMK013web.jpg
Foto: Max van Kneefel

meer nieuws

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png

Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk #4

18 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’s kunnen tot en met 14 november 2018 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide? Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken. Een ontwerppraktijk is onderhevig aan de maatschappelijke veranderingen en is gebaat bij een up-to-date ontwikkelstrategie.

Deze oproep wordt voor de vierde keer uitgezet. Bekijk hier de toekenningen van de eerdere oproepen.

Dien een voorstel in voor een onderzoek naar een passende strategie voor de ontwikkeling en verdieping van je ontwerppraktijk. Benoem de benodigde expertise om de strategie te concretiseren en te implementeren. Besteed in het voorstel aandacht aan de reflectie op ontwikkeling van de eigen praktijk, in relatie tot de positie in het werkveld.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 14 november 2018 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kun je het fonds telefonisch bereiken via 010-4361600. Of per e-mail contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel, stafmedewerker Andrea Kristić of coördinator Eva Roolker. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
ldfweb.jpg

26 Nederlandse ontwerpers tonen werk tijdens London Design Fair 2018

6 september 2018

Van 20 tot en met 23 september vindt de London Design Fair plaats. Het Stimuleringsfonds maakt samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het paviljoen Dutch Stuff mogelijk waar 26 Nederlandse ontwerpstudio’s, collectieven en ontwerpers hun werk tonen.
Na een succesvol debuut in 2017, vindt Dutch Stuff voor de tweede maal plaats in de Old Truman Brewery. Oprichter en curator van het paviljoen Jimmy MacDonald omschrijft zijn fascinatie voor Nederlandse designers als volgt:‘The Netherlands has always been our go-to country for experimental design which is central to the curation of this second edition of Dutch Stuff. As many of the designers have been sourced over the last 10 months we are excited to see where these experiments have led and how they may have manifested in new products and collections by September.’

veelbelovend ontwerptalent
In 2018 krijgen de 26 deelnemers meer ruimte om zich te presenteren, waardoor bezoekers meer gelegenheid hebben om in gesprek te gaan met de ontwerpers, het werk te bekijken en kennis te maken met de achterliggende concepten. Dutch Stuff is bewust opgezet als een eclectische, multidisciplinaire presentatie die de breedheid van de Nederlandse ontwerpdiscipline vertegenwoordigt. Het paviljoen toont meubelontwerp, lichtontwerp, textiel, keramiek en vrije vormgeving, zoals objecten en installaties. De selectie is een mix van veelbelovend ontwerptalent en meer gevestigde namen die in hun werk experimenteren in methodiek, materiaal en samenwerkingsvormen.

Onder de deelnemers zijn alumni van de Deelregeling Talentontwikkeling zoals Alissa+Nienke en Boris de Beijer. Ook ontwerpers die eerder zijn ondersteund voor deelname aan de Salone del Mobile in Milaan doen mee, zoals Earnest Studio en VANTOT.

panelgesprek
Op 20 september van 10.30 tot 12.30 uur organiseert het Stimuleringsfonds in samenwerking met London Design Fair en de Nederlandse Ambassade een paneldiscussie gemodereerd door vormgever Ineke Hans en designcriticus Max Fraser. Samen met enkele van de deelnemende ontwerpstudio’s gaan de moderatoren in het paviljoen in gesprek over de artistieke en professionele kansen en uitdagingen voor Nederlandse ontwerpers op de Britse markt.

deelnemers
VANTOT
lennartlauren
Studio Simone Post
Systemises
Studio Plott
Studio Johan Viladrich
Martijn Rigters
Nina van Bart
Studio Laurids Gallee
Boris de Beijer
Fabian Briels & Hans van Sinderen
REM atelier
Maria Tyakina Studio
Studio Ro-Smit
Atelier van Middendorp
Bart Joachim
Creative Chef
Earnest Studio
Alissa+Nienke
forever studio
Studio Jeroen Wand
Christian Hammer Juhl
OS & OOS
Made by Rens
londondesignfairsophiemutevelianweb.jpg

internationalisering
Het Stimuleringsfonds ondersteunt het paviljoen met een bijdrage vanuit de flankerende middelen van het programma Internationalisering. Door de bijdrage van het fonds kunnen Nederlandse (jonge) ontwerpers hun werkterrein verbreden en zich beter positioneren in het internationale werkveld.

Foto's: London Design Fair, Dutch Stuff 2017 door Sophie Mutevelian

holland2018gamescom64web.jpg

Nederlandse gamedevelopers presenteren zich op Gamescom 2018

6 september 2018

Ongeveer 370.000 bezoekers afkomstig uit 114 landen brachten eind augustus een bezoek aan de Gamescom in Keulen, de belangrijkste Europese beurs voor consumenten en professionals in de gamesindustrie. Voor gamebedrijven en individuele ontwikkelaars is dit dé plek om te netwerken en structurele relaties op te bouwen in binnen- en buitenland. Het Stimuleringsfonds ondersteunde voor de vierde keer de Dutch Game Association (DGA) voor de organisatie van het Nederlands paviljoen.
De stijging in het aantal deelnemende landen en professionele bezoekers onderstreept het internationale karakter van de Gamescom en het belang van Europa’s meest toonaangevende business platform op het gebied van games. Nederland behoort samen met Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de top drie meest groeiende landen in het business gedeelte van de beurs.

netwerken: B2B
In het Nederlands paviljoen op het B2B-gedeelte van de beurs presenteerden vijf gameontwikkelaars hun game met steun van het fonds. De combinatie van indie-developers en presentaties van enkele grotere Nederlandse gamestudio’s wierp opnieuw zijn vruchten af. Volgens de indie-developers functioneerde het paviljoen als een belangrijke ontmoetingsplek voor nieuwe professionals en vormde een waardevolle aanvulling op alle geplande meetings met publishers, gameontwikkelaars, media en investors. Luuk Waarbroek van gamestudio Napalm Tree bijvoorbeeld sprak met potentiële leads. Ook indie-ontwikkelaar Erik Habets van Fromto heeft veelbelovende stappen gemaakt in het vinden van een publisher. Ontmoetingen met internationale contacten zijn hier gewoonweg eenvoudiger in te plannen. Overal worden hier deals gesloten. Daarmee is dit evenement het netwerkevent bij uitstek binnen de Europese en globale game industrie.

holland2018gamescom57web.jpg

publiek: B2C
Daarnaast ondersteunde het Stimuleringsfonds twee Nederlandse gamedevelopers – KeoKen en Ronimo Games – voor hun aanwezigheid op de Indie-Arena in het B2C-gedeelte. Door de massale opkomst hebben de studio’s de mogelijkheid om in korte tijd hun game onder een breed publiek te promoten. Beide stands kenden een grote drukte en kregen veel belangstelling van het publiek. Joost van Dongen van Ronimo Games: ‘Het persoonlijk contact met consumenten op de Gamescom geeft veel voldoening en is erg nuttig voor het vinden van nieuwe afnemers.’

Show Your Courage
Games maken is één ding, maar het vervolgens succesvol in de markt zetten is iets anders. Op de Gamescom lopen allerlei belangrijke partijen rond die gamebedrijven hierbij kunnen helpen, maar jonge developers zijn vaak nog niet erg ervaren met pitchen en netwerken. Dit gegeven was de aanleiding voor de Dutch Game Association en Dutch Game Garden voor het organiseren van Show Your Courage. Een selectie van veteranen van de game industrie werden geïnterviewd over uiteenlopende onderwerpen binnen de sector. Zo kregen anderen de kans om in gesprek te gaan met peers en te leren van hun ervaringen. Het hele programma is in hoge kwaliteit gefilmd en is spoedig terug te vinden op de website van DGA.

holland2018gamescom41web.jpg
Bezoekers spelen de game Mish Mash ontwikkeld door Doron Hirsch waarbij spelers van het spel zelf onderdelen van de game stap voor stap tekenen.

Foto's: Dutch Games Association (DGA)

logosweb.png

Rijkscultuurfondsen zetten vaart achter inclusiviteit

23 augustus 2018

Goed werkgeverschap bij gesubsidieerde instellingen en kunstenaarshonoraria zijn deze week onderwerp van gesprek in het jaarlijkse Paradiso-debat. Belangrijke onderwerpen. Het debat over kunst en cultuur zal aanzwellen, en dat is goed.

Voor ons, de zes rijkscultuurfondsen en de Nederlandse Unesco Commissie, is in het verlengde daarvan duidelijk en onontkoombaar: een inclusieve cultuursector, diversiteit van makers en publiek en pluriformiteit van uitingen hebben topprioriteit in de periode die voor ons ligt.
Ja, daar is de afgelopen twintig jaar ook aan gewerkt. En ja, dat heeft mooie dingen opgeleverd. Maar wij vinden dat niet voldoende. Het is tijd voor niet-vrijblijvende doorbraken. Middelen moeten echt voor bredere groepen beschikbaar komen. Veel meer en onderling verschillende mensen moeten theater- en concertzalen en musea kunnen vinden. Diversiteit in de meest brede betekenis van het woord wordt vanzelfsprekend als het aan ons ligt, zowel op het podium als achter de schermen. Omdat dat past bij de maatschappij van vandaag en ook omdat we daar internationale afspraken over hebben gemaakt. We vergeten het wel eens, maar ook Nederland is verplichtingen aangegaan in een Unesco-verdrag over de diversiteit en pluriformiteit van cultuuruitingen. We zien met soms lede ogen aan hoe het gepolariseerde maatschappelijke en politieke debat, met steeds zwaardere nadruk op identiteit, mensen eerder in een hokje plaatst dan eruit bevrijdt. We zien en ervaren hoe benauwend dat hokje voor kunstenaars is. Voor schrijvers, beeldend kunstenaars, theatermakers, ontwerpers, filmmakers. Dat moet veranderen.

Gezamenlijk zullen wij in de komende periode de volgende acties ondernemen:
Als eerste: we geven de verhalen die nu niet gehoord worden een podium. We maken budget vrij om deze verhalen te vinden en ze te steunen: door ze zichtbaar te maken, door ze van het regionale naar het nationale landelijke podium te brengen. We zorgen dat makers weten waar ze met hun verhalen terecht kunnen. Dat ze niet in kleine kring blijven terwijl ze een grotere verdienen. Subsidieaanvragen zullen we mede beoordelen op representativiteit, doelgroep en thematiek. We hebben een netwerk van broedplaatsen, labs, hubs, festivals en matchmakers in de regio en verenigen onze krachten op zoek naar nieuwe verhalen.

Ten tweede: jongeren zijn experts in diversiteit, en tonen de kracht ervan. Ze hebben nieuwe netwerken, ontdekken nieuwe genres, komen op andere manieren aan hun informatie – via apps en sociale media. De vernieuwende kracht van jongeren – die er altijd is geweest – omarmt de veranderde samenstelling van de maatschappij. Vanuit onze rol om talent en vernieuwing ruimte te geven, stimuleren we niet alleen de doorontwikkeling van gevestigd talent maar juist ook die van beginnende makers.

Als derde: onze eigen organisaties en adviseursnetwerken. Immers, als we zelf een inclusieve en diverse organisatie zijn, komt er meer pluriformiteit in de verhalen die naar boven en naar binnen komen. We hanteren concrete doelen bij het aannamebeleid van personeel en voor de samenstelling van ons adviseursnetwerk. We beoordelen adviseurs, commissies en personeel op hun ervaring met diversiteit. En we maken culturele sensitiviteit onderwerp van gesprek bij functioneringsgesprekken.

We willen dat diversiteit een vanzelfsprekendheid is. Dat alle verhalen verteld worden en dat alle verhalen gehoord worden.

We willen voorbij aan de toon van de discussie waarin niet zelden een valse noot klinkt, bijvoorbeeld dat selectie van kunstenaars met een andere culturele achtergrond kunstmatig zou zijn. Het gaat bij selectie om de kracht van het werk en het verhaal dat wél wordt verteld.

Die discussie onderstreept voor ons hoezeer we toe zijn aan een volgende stap, voorbij aan de huidige status quo waarin we steeds maar weer benoemen wat anders is. Diversiteit is niet de uitzondering maar de regel zelf: dat is onze toekomst. Wij gaan aan de slag met deze verhalen en doen dat graag samen met de collega’s in de cultuursector.

Doreen Boonekamp (Nederlands Filmfonds), Birgit Donker (Mondriaan Fonds), Andrée van Es (Nederlandse Unesco Commissie), Syb Groeneveld (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie), Jan Jaap Knol (Fonds voor Cultuurparticipatie), Tiziano Perez (Nederlands Letterenfonds), Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten)

downloads

dacoc12of39.jpg

22 okt: Designing a Community of Care | From creative research to practice

22 augustus 2018

Tijdens de Dutch Design Week 2018 organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Waag de netwerkbijeenkomst ‘Designing a Community of Care: From creative research to practice’, in samenwerking met Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg en Atelier Rijksbouwmeester: team Who Cares. We nodigen u van harte uit.
In Nederland vinden we de zorg opnieuw uit. Vergrijzing, decentralisatie en technologische ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan het zorgaanbod in onze wijken. Het Stimuleringsfonds en Waag geloven in de kracht van ontwerp bij deze transitie van zorg in de wijk.

wat u kunt verwachten?
een inspirerende keynote lezing door Prof. Paul Chamberlain, design director Lab4Living Sheffield Hallam University, en Dr. Claire Craig, health director Lab4Living Sheffield Hallam University, beide oprichters van de conferentie en het tijdschrift Design4Health;
kennismaken met andere geïnteresseerden waaronder zorgprofessionals en ontwerpers;
een rondleiding door de tentoonstelling ‘Chronische gezondheid’ in de Embassy of Health, over de rol van ontwerpers binnen de zorg.

Wilt u samen met ons bouwen aan een community of practice?
Kom dan op 22 oktober naar Designing a Community of Care in de Embassy of Health, Innovation Powerhouse op Strijp-T, Eindhoven.
Het programma is in ontwikkeling en wordt binnenkort aan deze pagina toegevoegd. Houd hiervoor de communicatiekanalen van het fonds in de gaten.

Designing a Community of Care
Aanleiding voor deze bijeenkomst is de Open Oproep Designing a Community of Care, die het fonds in het voorjaar van 2018 uitschreef. Dertien projecten zijn van start, waarin ontwerpers samen met gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties aan de slag gaan met de veranderingen in zorg in de wijk. Meer informatie vindt u via deze link.

keynote sprekers
Prof. Paul Chamberlain, design director Lab4Living Sheffield Hallam University
Dr. Claire Craig, health director Lab4Living Sheffield Hallam University

Goed design kan veel betekenen voor de maatschappij, maar hoe kunnen ontwerppraktijken en -processen de uitdagingen aangaan waarmee de 21ste eeuw te kampen heeft? Paul Chamberlain stelt dat design net zo goed gaat over het definiëren van de vraag als het bieden van een antwoord, en dat interdisciplinaire samenwerking het startpunt is voor nieuwe creatieve mogelijkheden. Claire Craig heeft in haar vorige functie als ergotherapeut in de zorgsector ervaring opgedaan in het bevorderen van het welbevinden van ouderen. Zij is van mening dat design hierin een sleutelrol vervult.

tentoonstelling: Chronische Gezondheid
De Embassy of Health is een initiatief van Waag, VanBerlo, Philips, Máxima Medisch Centrum, U Create en de Dutch Design Foundation. Met de tentoonstelling ‘Chronische Gezondheid’ wordt getoond hoe we gezamenlijk de zorg vormgeven. We tonen hoe zorgproducten of -services niet op zichzelf staan maar interacteren binnen een complexe zorgomgeving. De tentoonstelling dompelt de bezoekers onder in een interactieve omgeving, en laat hen beleven wat de rol van design voor de zorg is en kan zijn: zowel nu, als in de nabije en verre toekomst.

praktische informatie
datum: Maandag 22 oktober 2018
tijd: 13.00 - 17.00 uur
locatie: Innovation Powerhouse (Strijp-T), Zwaanstraat 31a, 5651CA Eindhoven.

aanmelden
De bijeenkomst is kosteloos. Meld u aan door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. Designing a Community of Care. Vermeld hierbij uw naam, functie en organisatie. De inschrijving gaat op volgorde van aanmelding.

op de hoogte blijven?
Blijft u graag op de hoogte over de ontwikkelingen rondom Designing a Community of Care en ander zorggerelateerd nieuws van het fonds? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief Zorg door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief Zorg'.

Foto bovenaan: Sander van Wettum
loader

het fonds

subsidies

actueel