stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag bijeenkomst Who Cares?
kb5MVH1696.jpg

Verslag bijeenkomst Who Cares?

17 november 2016

Wat liggen er bijzondere kansen voor opdrachtgevers en ontwerpers in onze toekomstige zorgopgaven! Dat kwam onmiskenbaar naar voren tijdens de bijeenkomst Who Cares?, die het fonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week 2016 in Eindhoven.
Een verslag door Marina Bos-de Vos.

De bijeenkomst gaf ruimte aan vernieuwende initiatieven in de zorg, waaronder jongerenhospice Xenia, winnaar van de Hedy d’Ancona-prijs 2016 en de Chemotuin, genomineerd voor dezelfde prijs. Ook de door het Stimuleringsfonds ondersteunde onderzoeksprojecten Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis en Werken met een Beperking (met een aparte bijdrage vanuit Bakker Vlinder), kwamen uitvoerig aan bod.

De keynote van Marleen Hermans, hoogleraar publiek opdrachtgeverschap aan de TU Delft, plaatste de inspirerende voorbeelden in een context die volop in beweging is. Transities in de zorg en de bouw dagen opdrachtgevers uit hun vragen op andere wijzen te stellen om te komen tot betere zorghuisvesting en infrastructuur. Nieuwe zorgconcepten vragen de markt om met integrale en langdurige oplossingen te komen, waar energie en onderhoud belangrijke onderdelen in zijn.

Ontwerpers kunnen een cruciale rol spelen in de totstandkoming van dit soort oplossingen. De voorbeelden die tijdens deze bijeenkomst worden gepresenteerd laten zien hoe nieuwe zorgprojecten een groot beroep doen op het ontwerpend denken en verbindend vermogen van partijen. Jetske van Oosten, projectleider van AARO programma Zorghuisvesting, ziet mogelijkheden voor ontwerpers om aan het begin van een traject al een belangrijke bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door opdrachtgevers te stimuleren op nieuwe manieren naar hun vraag te kijken. Who Cares? laat zien hoe opdrachtgevers en ontwerpers samen in staat zijn tot vernieuwing en verbetering in de zorg door verder te kijken dan alleen de fysieke huisvesting.
kb5MVH1076.jpg
Projectleider Programma Zorghuisvesting Jetske van Oosten. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1214.jpg
Marleen Hermans, hoogleraar publiek opdrachtgeverschap aan de TU Delft. Foto: Maarten van Haaff.
Cultuuromslag

Opdrachtgevers en ontwerpers hebben zich in de ontwikkeling en exploitatie van zorghuisvesting tot nu toe voornamelijk bezig gehouden met wat mensen niet (meer) kunnen. Deze cultuur begint langzaam maar zeker plaats te maken voor een cultuur waar de nadruk ligt op datgene wat mensen juist wél nog kunnen. De sprekers tijdens Who Cares? laten zien waarom de cultuuromslag in de zorg zo belangrijk is en wat het eigenlijk vraagt van toekomstige opdrachtgevers en ontwerpers.

Het benadrukken van wat mensen kunnen en willen zorgt ervoor dat mensen weer onderdeel worden van de maatschappij. Ze hoeven zich niet alleen met hun ouderdom, ziekte of beperking bezig te houden, maar kunnen hun tijd ook besteden op manieren die voldoening en plezier geven. Willemieke van den Brink, social designer in het onderzoeksteam van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis, vertelt hoe ze de straat op ging om bij ouderen na te gaan of bepaalde normen en waarden minder belangrijk worden als je ouder wordt. Ze merkte dat je ouderen heel anders benaderd als je kijkt naar wat ze willen in plaats van wat ze niet meer kunnen. Avontuur, bijvoorbeeld, krijgt misschien een andere vorm voor ouderen, maar kan nog steeds een belangrijke rol spelen in hun leven.

Jacqueline Bouts, directeur en initiatiefneemster van jongerenhospice Xenia, vertelt over Dennis, één van de eerdere bewoners van het hospice. Voor Dennis betekende de komst van het hospice dat hij niet langer thuis aan zijn bed gekluisterd hoefde te zijn. Het gaf hem het plezier van contact met andere jongeren en de vrijheid om zelf de regie over zijn zorg in handen te nemen. Doordat het pand midden in de binnenstad van Leiden gelegen is, zijn veel vrijwilligers student en helemaal niet uit de zorg afkomstig. Jacqueline benadrukt hoe dit idee het mogelijk maakte de buurt te verbinden met het hospice en de buitenwereld als het ware naar binnen te halen.

De voorbeelden van Who Cares? laten zien hoe opdrachtgevers en ontwerpers met een flinke dosis “maatschappelijk gefundeerde durf” in gaan tegen conventies in de zorg door juist vanuit de daadwerkelijke behoeften van hun doelgroep te denken. Door het persoonlijk contact aan te gaan, weten ze in directe relatie met de doelgroep niet alleen de behoeften naar voren te brengen, maar deze ook op een perfecte wijze te vertalen.

kb5MVH1801.jpg
Jacqueline Bouts, directeur en initiatiefneemster van jongerenhospice Xenia. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1375.jpg
Willemieke van den Brink, social designer in het onderzoeksteam van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis. Foto: Maarten van Haaff.
Brede oplossingen

De bijeenkomst maakt duidelijk hoe belangrijk het voor opdrachtgevers en ontwerpers is om buiten de fysieke kaders van de eigen opgave te denken. De sprekers tijdens Who Cares? bekeken hun vraag vanuit verschillende standpunten en kregen daardoor beter zicht op de exacte inhoud van de vraag en hoe die het beste beantwoord kon worden. Binnen de projecten manifesteren de mogelijkheden tot vernieuwing en verbetering zich vooral op het grensvlak tussen zorg en persoonlijke beleving. De stedelijke omgeving blijkt daarin een belangrijke intermediair te kunnen zijn.

Buro MA.AN en STUDIO STIX wisten in hun onderzoek Werken met een Beperking door middel van een historische analyse en de bestudering van een drietal exemplarische gebieden in Rotterdam belangrijke kansen bloot te leggen voor de maatschappelijke participatie van mensen met een beperking. Zij legden een cruciale link tussen de maatschappelijke positie van de doelgroep en de stedelijke invulling van een gebied. Door bijvoorbeeld het werk van mensen met een beperking zichtbaar te maken door middel van grote raampartijen, wordt de stad aangevuld met kleinschalige ateliers en krijgen de werknemers de waardering en erkenning die ze verdienen.

De ontwerpers van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis maken een soortgelijke connectie met de stedelijke omgeving door het zorgaanbod van het gasthuis onder andere te verbinden aan de bijzondere kwaliteit van de Utrechtse hofjes. De hofjes, die een belangrijk element in de dag beleving van de Utrechtse binnenstad bewoner vormen, kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan de benaderbaarheid van het gasthuis. Ester van de Wiel, ontwerper en curator, legt uit dat door het gericht programmeren van plaatsen rondom hofjes de binnenruimtes van het gasthuis kunnen overgaan in hun stedelijke omgeving waardoor de grens tussen zorg en geen zorg verzacht wordt.

De opdrachtgevers en ontwerpers zoeken brede oplossingen voor de zorgvragen waar ze mee geconfronteerd worden. Door hun “onbegrensde blikveld” zien ze een specifiek probleem of uitdaging niet in isolement, maar als onderdeel van een groter geheel. Ze treden buiten de kaders van hun eigen vakgebied om niet alleen het probleem aan te pakken, maar tegelijkertijd ook een meer substantiële omslag teweeg te brengen.

kb5MVH2098.jpg
Sven van Oosten van buro MA.AN. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1464.jpg
Ester van de Wiel, ontwerper en curator. Foto: Maarten van Haaff.
Van ideologie naar praktische vertaling

De gepresenteerde projecten worden stuk voor stuk gekenmerkt door hun sterke ideologische basis. Of het nu gaat om het zichtbaar maken dat jongeren met een beperking ook heerlijke broden en lekkernijen kunnen maken, zoals in het verhaal van Wim Nap over Bakker Vlinder, of het dragelijker maken van een chemotraject door de kuur in de buitenlucht aan te bieden, zoals in De Chemotuin.

Maar de projecten gaan verder dan alleen een idee. De sprekers laten zien dat hun ideologieën ook daadwerkelijk realiseerbaar zijn. De Chemotuin, een initiatief van Pieter van den Berg, oncoloog van het Tergooi Ziekenhuis, dankt haar realisatie en succes mede aan de betrokkenheid en inzet van patiënten. Met de hulp van een enquête onder patiënten, visualisaties van een ontwerper en alternatieve financiering (o.a. een gesponsorde wielertocht vanuit patiënten) wist Pieter de Raad van Bestuur van het ziekenhuis te overtuigen en het project binnen zeer korte tijd te realiseren.

Voor de ‘Buiten Barth Club’, 1 van de ideeën uit het onderzoeksproject Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis, ontwikkelt Michou-Nanon de Bruijn het idee om ondernemers en zorgbehoevende mensen in de binnenstad van Utrecht aan elkaar te koppelen. Vanuit de diensten van 100 lokale ondernemers, bedacht ze een weekprogramma met activiteiten waar ouderen door middel van een op maat gemaakt abonnement gebruik van kunnen maken. Voor ondernemers levert deelname naast klanten ook een heus keurmerk op.

De projecten laten zien dat naast volharding en geloof in een idee, het essentieel is om het proces van realisatie tot in detail te kunnen bedenken en daarbij de financiële middelen vooral buiten bestaande kanalen te zoeken. Opdrachtgevers en ontwerpers zijn gebaat bij een “onconventionele realiteitszin” om dit voor elkaar te krijgen. Een krachtig verhaal met overtuigende beelden zijn daarbij onontbeerlijk.

ChemotherapieBuitenweb.jpg
Chemotuin.
STIMP87.jpg
Buiten Barth Club, Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis
Opdrachtgeverschap in de zorg op de agenda

Het Stimuleringsfonds werkt samen met de leerstoel publiek opdrachtgeverschap van de TU Delft aan de verbreding van kennis over opdrachtgeverschap in de zorg en het stimuleren en optimaliseren van de samenwerking tussen ontwerpende en opdrachtgevende partijen in de zorgsector. Momenteel wordt hard gewerkt aan de totstandkoming van een academie voor goed opdrachtgeverschap in de zorg.

Marina Bos-de Vos is promovenda bij de afdeling Management in the Built Environment van de TU Delft. Haar promotieonderzoek is onderdeel van het onderzoeksproject FuturA (www.future-architect.nl), een samenwerking tussen TU Delft, Radboud Universiteit Nijmegen en de BNA. In haar onderzoek focust Marina op waardecreatie en waarde-toe-eigening door architectenbureaus vanuit de rol die ze innemen in een project. De inzichten worden verwerkt in een toolkit voor nieuwe of geoptimaliseerde business modellen voor de levering van architectendiensten.

meer nieuws

009representatieveafbeelding.jpg

Zes non-fictie transmediaprojecten gehonoreerd

11 mei 2017

In de eerste ronde in 2017 van de Non-fictie Transmediaregeling - de gezamenlijke regeling van het Filmfonds en het Stimuleringsfonds - zijn zes producties ondersteund. Met de selectie heeft de commissie geprobeerd om naast sterke journalistieke projecten als Greetings from Aleppo en Rangers vs Rebels, ook ruimte te scheppen voor het artistieke experiment voor een project als Instrumental Self. Op 15 augustus is de deadline van de tweede en laatste ronde van het jaar voor deze regeling.
De fondsen ontvingen in totaal 28 aanvragen van overwegend hoog niveau. Met het wegvallen van het Mediafonds als derde partner, stond het budget voor de regeling onder druk. De commissie, bestaande uit Peter de Maegd, Juha van ’t Zelfde, Dick Tuinder en Nathalie Alonso Casale heeft dan ook zeer scherpe keuzes moeten maken.

De volgende projecten zijn ondersteund:

Stichting Traktor, De Migrant
Butch & Sundance Media, Rangers vs Rebels
Submarine, De slinger van Markelo
Temra Pavlovic, Instrumental self
Stichting Paradox, Greetings from Aleppo (the sequel)
Koala Koncepts, Rotterdam International

Wat opvalt is dat transmediaal werken de nieuwe standaard wordt bij steeds meer makers en dat er gezocht wordt naar nieuwe tools om digital storytelling te faciliteren. Zo maken Stichting Traktor en Stichting Paradox voor hun projecten beide gebruik van de in Nederland ontwikkelde FairyTale toolkit. De ontwikkelaars van deze journalistieke start-up kunnen op hun beurt weer nieuwe eigenschappen van hun toolkit testen aan de hand van deze verschillende projectformats. FairyTale is eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Afbeelding: Stichting Traktor, De Migrant
duranlantinkweb.jpg

Toekenningen eerste ronde vormgeving 2017

11 mei 2017

In de eerste ronde van 2017 zijn binnen de Deelregeling Vormgeving elf projecten gehonoreerd. Met de selectie wordt op verschillende manieren invulling gegeven aan de diverse doelstellingen van de regeling: van een talentontwikkelingsproject voor illustratoren door Rose Stories tot de presentatie in Afrika van het project van modeontwerper Duran Lantink en fotograaf Jan Hoek over transgender-prostituees in Kaapstad. De volgende deadline van de regeling Vormgeving is 31 mei.
De adviescommissie selecteerde uit 59 aanvragen 2 publicaties, 1 tentoonstelling, 1 evenement en 1 talentontwikkelingstraject. Daarnaast krijgen 6 ontwerpers een bijdrage om te werken aan onderzoek en ontwikkeling van hun projecten.

We lichten er een aantal uit:

Rose Stories | talentontwikkelingstraject kinderboeken met cultureel divers perspectief
Rose Stories zet een talentontwikkelingsproject op voor negen illustratoren en negen schrijvers die onder begeleiding van experts samenwerken aan het ontwikkelen van nieuwe verhalen en illustraties, waarin kinderen van niet-westerse afkomst de hoofdrol spelen. Dit project draagt zowel bij aan de talentontwikkeling van de illustratoren als aan het aanbod van kwalitatieve kinderboeken met een cultureel-divers perspectief. meer

Stichting Nederlands Theater Festival | expositie over scenografie door Nicky Nina de Jong
Met een jaarlijkse expositie beoogt de Stichting Nederlands Theater Festival scenografie bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. Scenograaf en kostuumontwerper Nicky Nina de Jong is gevraagd een serie exposities te ontwerpen en in te richten over scenografie. In de eerste tentoonstelling worden alle aspecten van het vak scenografie belicht als kennismaking met het vak. De tentoonstelling is te bezoeken tijdens het Theater Festival in september 2017.
meer

Valiz | publicatie over de representatie van het geklede lichaam
Analyse en reflectie op mode biedt de publicatie ASSEMBLAGE: Bodies, Habits, Practices van Valiz. Het is de ontsluiting van een beschouwend en experimenteel onderzoek naar de representatie van het geklede lichaam in de gedrukte media van 1977 tot heden. Kunstenaar Joke Robaard en fotograaf Camiel van Winkel analyseren, ordenen en beschouwen het beeldarchief van modeadvertenties dat Robaard heeft aangelegd. Dit theoretisch kader kan nieuwe perspectieven bieden op modevormgeving én de beschouwing van mode en menselijk gedrag.
meer

Jan Hoek en Duran Lantink | presentatie Sistaaz of the Castle in Zuid-Afrika
Een ander project dat modevormgeving vanuit een nieuw perspectief benadert is het project Sistaaz of the Castle, gericht op de uitbundige kleding van transgender-prostituees in Kaapstad (Zuid-Afrika) van fotograaf Jan Hoek en modeontwerper Duran Lantink. Hun kleding was de inspiratiebron voor een nieuwe collectie van Lantink. In de zomer van dit jaar trekken Jan Hoek en Duran Lantink weer naar Zuid-Afrika en laten de meiden de nieuwe collectie tonen tijdens de Fashion Week in Kaapstad. Ook worden ze gefotografeerd door Jan Hoek. Met dit project proberen Duran Lantink en Jan Hoek de gebruikers bepalend te laten zijn in de totstandkoming van een collectie en tegelijk deze transgender-prostituees in een positief daglicht te stellen.
meer

Andere toekenningen in deze ronde:
Een bijdrage voor de animatiefilm Reruns; de laatste in een filmvierluik van Studio Rosto, voor het workshopprogramma van What Design Can Do 2017, een publicatie over het werk en de praktijk van Claudy Jongstra door nai010; een onderzoeksproject van High on Type over Arabische typografie en kalligrafie, een onderzoek naar rest-inkten en nieuwe toepassingsmogelijkheden door Aliki van der Kruijs; de beeldende vertaling van De genezing van de krekel door Gwen Stok, en nog een beeldende bewerking door Elisabeth Tonnard van poëzie door P.C. Boutens in Wolk.

De sluitingsdatum van deze ronde was op 11 januari 2017. Volgende sluitingsdata van de regeling Vormgeving zijn op 31 mei, 9 augustus en 11 oktober 2017. Bekijk ook andere toegekende projecten uit deze regeling.

Afbeelding: Sistaaz of the Castle, een project van modeontwerper Duran Lantink en fotograaf Jan Hoek.
natalieholwijnweb.jpg

Natalie Holwijn nieuw lid Raad van Toezicht

11 mei 2017

Natalie Holwijn is per 1 mei benoemd als lid van de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Holwijn is zelfstandig ondernemer op het gebied van management en juridisch advies. Ze is een ervaren toezichthouder die verbindingen legt in de samenleving. Zo spant ze zich o.a. in voor het onderwerp diversiteit via het netwerk Etnische Zaken Vrouwen Nederland en als toezichthouder bij de Rotterdamse stichting Cultuur Concreet. We spraken Natalie naar aanleiding van haar aanstelling: ‘Ik wil uitdragen dat kwaliteit, diversiteit en innovatie vanzelfsprekend samengaan.’
- Wat waren u drijfveren om toe te treden tot de Raad van Toezicht van het Stimuleringsfonds?
‘De uitdagingen en de veranderingen waarmee de creatieve sector te maken heeft vind ik boeiend. Sinds enige jaren heb ik ervaring opgedaan als toezichthouder op maatschappelijk en cultureel gebied. In mijn werk zet ik mijn juridische, financiële en economische expertise in voor het bevorderen van ondernemerschap en het veranderen van organisaties. Deze raakvlakken zoek ik ook in een nevenfunctie, vandaar mijn motivatie voor, en mijn focus op een rol als toezichthouder in de creatieve sector.'

- Wat vindt u boeiend aan de creatieve industrie?
‘Ik ben gefascineerd door de veranderingen in onze maatschappij en economie. Op allerlei gebieden worden wij er dagelijks mee geconfronteerd; bijvoorbeeld de wisselwerking tussen traditionele media en nieuwe media, nieuwe mogelijkheden die ontstaan door o.a. 3D printers of de transitie van fossiele energie naar duurzame energie. Door de vele veranderingen ben je genoodzaakt continu “out of the box” te denken, innovatief te zijn, te denken in mogelijkheden en te experimenteren. Het Stimuleringsfonds heeft hier oog voor en stimuleert dit en dat vind ik een goede zaak.’

- Hoe ziet u de rol van de creatieve sector binnen het maatschappelijke domein?
‘Ik vind dat de creatieve sector een heel belangrijke rol speelt. Er zijn vele voorbeelden waarin de sector heeft bewezen een rol van betekenis te spelen bij maatschappelijke doelstellingen. Bijvoorbeeld bij de inrichting van parken en pleinen, voor de leefbaarheid in buurten en wijken of in het kader van betekenisgeving in het leven van alleenstaande ouderen. De creatieve sector heeft een aanjagende innovatieve functie, die nog veel meer van waarde zou kunnen zijn in de samenwerking met andere sectoren.’

- Wat zou volgens u de rol van het fonds hierin moeten zijn?
‘Het fonds heeft zich in zijn beleidsplan 2017-2020 onder andere ten doel gesteld de creatieve sector nog meer te verankeren en de impact te vergroten door het uitbreiden van coalities met onderwijs, maatschappelijke partners, overheden en bedrijfsleven. Hoe dat wordt bewerkstelligd is een mooie uitdaging, waaraan ik vanuit mijn rol als toezichthouder graag een bijdrage lever.’

- Op welke zaken zou u zich willen focussen binnen uw adviserende rol in de RvT?
‘Op diversiteit. Het zou mooi zijn als alle bevolkingsgroepen zichtbaar onderdeel uitmaken van de creatieve sector en een kwalitatieve artistieke bijdrage leveren in een veranderende samenleving. Het Stimuleringsfonds ambieert een organisatie te zijn waarin culturele diversiteit onderdeel is van het DNA, waarvan het belang wordt erkend en uitgedragen. Ik wil dat nog meer verankeren en uitdragen dat kwaliteit, diversiteit en innovatie vanzelfsprekend samengaan.’

RvT en de selectieprocedure
De taak van de Raad van Toezicht is toezicht houden en adviseren van het bestuur. De openbare procedure voor de werving en selectie van het nieuwe lid is in gang gezet door de Raad van Toezicht, waarin zij is begeleid door Binoq Atana, een extern bureau voor werving en selectie. Naar aanleiding van de voordracht van de Raad van Toezicht heeft de minister van OCW Natalie Holwijn benoemd tot lid van de RvT met ingang van 1 mei 2017, voor een periode van 4 jaar. Ze volgt Margot Gerené op, die vanaf september 2012 onderdeel uitmaakte van de RvT. Meer informatie over de RvT vindt u hier.
fondskwadraat.png

Rentevrije lening aanvragen bij het Fonds Kwadraat

11 mei 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Fonds Kwadraat werken sinds 2014 samen in het verstrekken van rentevrije leningen aan ontwerpers en makers. De samenwerking biedt makers en ontwerpers die subsidie ontvangen van het Stimuleringsfonds, de mogelijkheid om zonder extra toetsing door de commissie van Fonds Kwadraat aanspraak te maken op een rentevrije lening van maximaal € 8.000 van Fonds Kwadraat.
Als een voorstel van een ontwerper positief beoordeeld is door het Stimuleringsfonds en er is aanvullende financiering nodig (omdat een deel van het voorstel niet subsidiabel is of omdat extra geld nodig is), dan kan een rentevrije lening worden verstrekt zonder toetsing door de commissie van Fonds Kwadraat. Door deze samenwerking is er extra kapitaal beschikbaar voor talentvolle makers en ontwerpers voor het realiseren van activiteiten die passen binnen het beleid van het Stimuleringsfonds.

De lening kan worden aangevraagd voor:
onderdelen van door het Stimuleringsfonds ondersteunde voorstellen die niet subsidiabel
zijn of als extra financiering naast het door het Stimuleringsfonds toegekende bedrag;
door het Stimuleringsfonds positief beoordeelde projecten die wegens gebrek aan
middelen bij het Stimuleringsfonds niet (geheel) in aanmerking komen voor subsidie;
het vervolg van een plan of project dat in de afgelopen 12 maanden positief is beoordeeld
door het Stimuleringsfonds.

Belangrijke informatie:
De aanvraag voor de lening moet binnen de doelstelling van Fonds Kwadraat vallen;
De aanvraag wordt ingediend via de website van Fonds Kwadraat;
Fonds Kwadraat toetst de financiële situatie van de aanvraag op dezelfde manier als bij
reguliere aanvragen;
Bij een lening van meer dan € 5.000 is een borgstelling vereist;
De lening wordt in maximaal 3 jaar in maandelijkse termijnen afgelost.

Voorbeelden
Er kan bijvoorbeeld een rentevrije lening worden verstrekt voor een onderzoek of een werkperiode, de presentatie van nieuw werk in binnen- en buitenland, de investering in een productie of een publicatie, voor het maken van website en voor de aanschaf van apparatuur en gereedschap. Ook kleine instellingen of samenwerkingsverbanden kunnen een lening aanvragen voor een project of productie. Lees hier welke ontwerpers in de periode 2014-2016 een lening ontvingen.

Doelstelling
Het doel van deze samenwerking is om makers en ontwerpers verder te laten bouwen aan de professionalisering van hun praktijk en het ondernemerschap. Ook zonder een toekenning van het Stimuleringsfonds kunnen ontwerpers terecht bij het Fonds Kwadraat. Fonds Kwadraat verstrekt rentevrije leningen aan beeldend kunstenaars, fotografen, makers en ontwerpers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anneloes van der Leun van het Stimuleringsfonds of Francine Mendelaar van het Fonds Kwadraat.
website
dsc0602web.jpg

Terugblik Salone del Mobile 2017

12 april 2017

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs trok dit jaar meer dan 340.000 bezoekers, waarvan veel vertegenwoordigers uit groothandel en detailhandel, pers, media en andere professionals uit de internationale designwereld. Ieder op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van meubel- en productontwerp en, zoals inmiddels gebruikelijk, is de Nederlandse aanwezigheid in meerdere opzichten opvallend. Hier een korte impressie van fondsmedewerkers Eva Roolker en Zineb Seghrouchni. Tijdens hun korte bezoek bezochten zij een aantal opvallende presentaties.
Experiment, ambacht en het alledaagse
In Palazzo Clerici waren diverse Nederlandse presentaties te bezoeken. Zo lanceerde het tijdschrift MacGuffin haar nieuwste editie die geheel gewijd is aan The Sink: gepresenteerd in een installatie met de vele onderdelen uit een wasbak. Het alledaagse gebruik, de betekenis en het ontwerp van de wasbak werd geduid vanuit verschillende perspectieven, de bezoeker beluisterde de verschillende zienswijzen via een podcast.

De kleurrijke presentatie van Envisions trok eveneens de aandacht. Het Spaanse Finsa, producent van halffabricaten zoals mdf, houtvezelplaatmateriaal, melamine en fineer, bood aan het ontwerperscollectief de mogelijkheid om te experimenteren met hun materialen. Deze gelaagde eindpresentatie - 1:1 experimenteerstukken, korte video’s van het maakproces en een VR-productie - gaf een compleet beeld van de mogelijkheden die de materialen bieden.

Het Nieuwe Instituut bracht de New Material Award onder de aandacht van een internationaal publiek. Studio Minale-Maeda liet er hun nieuwste werk zien en Commonplace Studio, Sabine Marcelis, Teresa van Dongen deelden een ruimte. Hoewel hun werk en praktijk uiteenlopen, stelden ze in deze presentatie alle drie alledaagse huishoudproducten centraal, en voorzagen die van een nieuwe context en beleving.

Ook Design Academy Eindhoven was aanwezig, dit keer met een tv- en mediastudio. In deze real time tv-studio waren realiteit, fictie, de digitale en de fysieke wereld met elkaar verweven in combinatie met doorlopende performances.

In het nabijgelegen Palazzo Turati bestond het aanbod volledig uit presentaties van Nederlandse ontwerpers en labels. De presentaties deelden een nadruk op ambachtelijk vakmanschap.

Bijzondere samenwerking tussen ontwerpers en producenten
Organisation in Design leverde een bijzondere prestatie met de ingebruikname van de ruimtes in de bogen onder het verhoogde spoor van het centraal station in Milaan. Daar werden de presentaties van onder anderen Maarten Baas in samenwerking met Hans Lensvelt, Baars & Bloemhoff en de Britse ontwerper Lee Broom groots aangepakt. In deze in onbruik geraakte ruimtes bood Ventura Centrale een mooie aanvulling op het ruime aanbod in Milaan. Bijzonder aan deze presentaties is de geslaagde samenwerking tussen ontwerper en producent.

Meubelproducent Hans Lensvelt en Maarten Baas presenteerden er de 101 Stoel, een ontwerp van Baas dat in grote hoeveelheden kan worden geproduceerd, maar waarin elke stoel anders is. De variëteit in vorm, formaat van de leuning en de verschillende kleuren zorgen ervoor dat iedere stoel uniek is. Baars & Bloemhoff ging voor een tweede keer een samenwerking aan met ontwerpers. Zes ontwerpers kregen de kans om het experiment aan te gaan met hun bestaande materialen en producten, wat resulteerde in een indrukwekkende presentatie.

Jong en gevestigd talent
Al jaren achtereen vraagt galeriehouder Rossana Orlandi aan Thomas Eyck om de bijzondere resultaten die voortkomen uit zijn opdrachten te tonen in haar galerie aan Via Matteo Bandello. Dit jaar presenteerde Eyck Alegría van der Zande en studio Brynjar & Veronika. Hierin stond de natuur centraal. Ieder jaar trekt de galerie van Orlandi een gezellige drukte aan van onder meer internationale pers en vermogende bezoekers met interesse in het nieuwe werk van de exposanten. Zowel jong als gevestigd Nederlands talent wordt door Orlandi en haar team gecureerd. We zagen er werk van Floris Wubben, Siba Sahabi, Karel van Laere en Piet Hein Eek.

In dezelfde straat, op een steenworp afstand van Rossana Orlandi, probeerden Guus Kusters en Maarten Kolk met een afwijkende aanpak juist een beperkt publiek aan te trekken. Ze huurden een Milanees appartement en nodigden een select gezelschap uit: op deze plek namen ze de tijd en ruimte om hun werk te tonen en het gesprek aan te gaan met hun bezoekers.
salonedelmobiledutchinvertuals.jpg
Presentatie Dutch Invertuals in de wijk Isola

Ook het collectief achter Dutch Invertuals was wederom aanwezig. In Isola spraken we de ontwerpers over hun gezamenlijke werkwijze en de bijzondere samenwerking die ze met elkaar aangaan.

Het Nederlands-Italiaanse architectenduo achter Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) bracht de Petrified Carpets, na een presentatie tijdens de Design Week in Eindhoven in 2016, nu internationaal onder de aandacht op locatie van 5VIE.

petrifiedcarpetsstudioossidiana.jpg
Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) toonde Petrified Carpets

Internationale allure
Vanwege het vele internationale publiek is deze designweek bij uitstek een plek om gemakkelijk in contact te komen met industrie, pers en collega’s. Elke wijk of locatie heeft weer een ander karakter en brengt specifieke mogelijkheden met zich mee. De Nederlandse ontwerpers wegen hun keuzes goed af en maken strategisch gebruik van de mogelijkheden voor de internationale ontwikkeling van hun praktijk. De presentaties tonen hoe divers het Nederlandse ontwerp is en hoe hoog de kwaliteit ervan is.

Eind 2016 selecteerde het fonds via een open 0proep twaalf ontwerpstudio's. Met deze bijdrage worden zij in staat gesteld hun werk in Milaan op een voorbeeldstellende wijze te presenteren. En met succes: zo won de presentatie van Formafantasma, Foundation, de Milano Design Award 2017 voor Press Choice en één voor Best Technology.

dsc0627web.jpg
Stand Studio Truly Truly op de SaloneSatellite. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0767web.jpg
Presentatie van Earnest Studio. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0719web.jpg
Bezoekers op de stand van David Derksen Design. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0890web.jpg
Beeld: Ilco Kemmere
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-other
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_who_cares/3584/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/zes_non_fictie_transmediaprojecten_gehonoreerd/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/toekenningen_eerste_ronde_vormgeving_2017/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/natalie_holwijn_nieuw_lid_raad_van_toezicht/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/rentevrije_lening_aanvragen_bij_het_fonds_kwadraat/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_salone_del_mobile_2017/
)

het fonds

subsidies

actueel

freshperspectives.jpg
Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om voorstellen in te dienen voor projecten en interventie gedreven concepten waarin zij samenwerken met een partner aan e... meer >
duranlantinkweb.jpg
In de eerste ronde van 2017 zijn binnen de Deelregeling Vormgeving elf projecten gehonoreerd. Met de selectie wordt op verschillende manieren invulling gegeven aan de diverse doelstellingen van de reg... meer >
009representatieveafbeelding.jpg
In de eerste ronde in 2017 van de Non-fictie Transmediaregeling - de gezamenlijke regeling van het Filmfonds en het Stimuleringsfonds - zijn zes producties ondersteund. Met de selectie heeft de commi... meer >
jv2016.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt terug op een succesvol 2016. Dit jaar kozen we voor een digitaal jaarverslag met video’s, geanimeerde infographics en buttons voor verdere verdieping.... meer >
loader
loader
loader
totalload:1495865703.4805t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_who_cares/3584/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/zes_non_fictie_transmediaprojecten_gehonoreerd/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/toekenningen_eerste_ronde_vormgeving_2017/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/natalie_holwijn_nieuw_lid_raad_van_toezicht/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/rentevrije_lening_aanvragen_bij_het_fonds_kwadraat/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/terugblik_salone_del_mobile_2017/
    [15] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [16] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [17] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [18] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)