stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag bijeenkomst Who Cares?
kb5MVH1696.jpg

Verslag bijeenkomst Who Cares?

17 november 2016

Wat liggen er bijzondere kansen voor opdrachtgevers en ontwerpers in onze toekomstige zorgopgaven! Dat kwam onmiskenbaar naar voren tijdens de bijeenkomst Who Cares?, die het fonds organiseerde tijdens de Dutch Design Week 2016 in Eindhoven.
Een verslag door Marina Bos-de Vos.

De bijeenkomst gaf ruimte aan vernieuwende initiatieven in de zorg, waaronder jongerenhospice Xenia, winnaar van de Hedy d’Ancona-prijs 2016 en de Chemotuin, genomineerd voor dezelfde prijs. Ook de door het Stimuleringsfonds ondersteunde onderzoeksprojecten Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis en Werken met een Beperking (met een aparte bijdrage vanuit Bakker Vlinder), kwamen uitvoerig aan bod.

De keynote van Marleen Hermans, hoogleraar publiek opdrachtgeverschap aan de TU Delft, plaatste de inspirerende voorbeelden in een context die volop in beweging is. Transities in de zorg en de bouw dagen opdrachtgevers uit hun vragen op andere wijzen te stellen om te komen tot betere zorghuisvesting en infrastructuur. Nieuwe zorgconcepten vragen de markt om met integrale en langdurige oplossingen te komen, waar energie en onderhoud belangrijke onderdelen in zijn.

Ontwerpers kunnen een cruciale rol spelen in de totstandkoming van dit soort oplossingen. De voorbeelden die tijdens deze bijeenkomst worden gepresenteerd laten zien hoe nieuwe zorgprojecten een groot beroep doen op het ontwerpend denken en verbindend vermogen van partijen. Jetske van Oosten, projectleider van AARO programma Zorghuisvesting, ziet mogelijkheden voor ontwerpers om aan het begin van een traject al een belangrijke bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door opdrachtgevers te stimuleren op nieuwe manieren naar hun vraag te kijken. Who Cares? laat zien hoe opdrachtgevers en ontwerpers samen in staat zijn tot vernieuwing en verbetering in de zorg door verder te kijken dan alleen de fysieke huisvesting.
kb5MVH1076.jpg
Projectleider Programma Zorghuisvesting Jetske van Oosten. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1214.jpg
Marleen Hermans, hoogleraar publiek opdrachtgeverschap aan de TU Delft. Foto: Maarten van Haaff.
Cultuuromslag

Opdrachtgevers en ontwerpers hebben zich in de ontwikkeling en exploitatie van zorghuisvesting tot nu toe voornamelijk bezig gehouden met wat mensen niet (meer) kunnen. Deze cultuur begint langzaam maar zeker plaats te maken voor een cultuur waar de nadruk ligt op datgene wat mensen juist wél nog kunnen. De sprekers tijdens Who Cares? laten zien waarom de cultuuromslag in de zorg zo belangrijk is en wat het eigenlijk vraagt van toekomstige opdrachtgevers en ontwerpers.

Het benadrukken van wat mensen kunnen en willen zorgt ervoor dat mensen weer onderdeel worden van de maatschappij. Ze hoeven zich niet alleen met hun ouderdom, ziekte of beperking bezig te houden, maar kunnen hun tijd ook besteden op manieren die voldoening en plezier geven. Willemieke van den Brink, social designer in het onderzoeksteam van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis, vertelt hoe ze de straat op ging om bij ouderen na te gaan of bepaalde normen en waarden minder belangrijk worden als je ouder wordt. Ze merkte dat je ouderen heel anders benaderd als je kijkt naar wat ze willen in plaats van wat ze niet meer kunnen. Avontuur, bijvoorbeeld, krijgt misschien een andere vorm voor ouderen, maar kan nog steeds een belangrijke rol spelen in hun leven.

Jacqueline Bouts, directeur en initiatiefneemster van jongerenhospice Xenia, vertelt over Dennis, één van de eerdere bewoners van het hospice. Voor Dennis betekende de komst van het hospice dat hij niet langer thuis aan zijn bed gekluisterd hoefde te zijn. Het gaf hem het plezier van contact met andere jongeren en de vrijheid om zelf de regie over zijn zorg in handen te nemen. Doordat het pand midden in de binnenstad van Leiden gelegen is, zijn veel vrijwilligers student en helemaal niet uit de zorg afkomstig. Jacqueline benadrukt hoe dit idee het mogelijk maakte de buurt te verbinden met het hospice en de buitenwereld als het ware naar binnen te halen.

De voorbeelden van Who Cares? laten zien hoe opdrachtgevers en ontwerpers met een flinke dosis “maatschappelijk gefundeerde durf” in gaan tegen conventies in de zorg door juist vanuit de daadwerkelijke behoeften van hun doelgroep te denken. Door het persoonlijk contact aan te gaan, weten ze in directe relatie met de doelgroep niet alleen de behoeften naar voren te brengen, maar deze ook op een perfecte wijze te vertalen.

kb5MVH1801.jpg
Jacqueline Bouts, directeur en initiatiefneemster van jongerenhospice Xenia. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1375.jpg
Willemieke van den Brink, social designer in het onderzoeksteam van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis. Foto: Maarten van Haaff.
Brede oplossingen

De bijeenkomst maakt duidelijk hoe belangrijk het voor opdrachtgevers en ontwerpers is om buiten de fysieke kaders van de eigen opgave te denken. De sprekers tijdens Who Cares? bekeken hun vraag vanuit verschillende standpunten en kregen daardoor beter zicht op de exacte inhoud van de vraag en hoe die het beste beantwoord kon worden. Binnen de projecten manifesteren de mogelijkheden tot vernieuwing en verbetering zich vooral op het grensvlak tussen zorg en persoonlijke beleving. De stedelijke omgeving blijkt daarin een belangrijke intermediair te kunnen zijn.

Buro MA.AN en STUDIO STIX wisten in hun onderzoek Werken met een Beperking door middel van een historische analyse en de bestudering van een drietal exemplarische gebieden in Rotterdam belangrijke kansen bloot te leggen voor de maatschappelijke participatie van mensen met een beperking. Zij legden een cruciale link tussen de maatschappelijke positie van de doelgroep en de stedelijke invulling van een gebied. Door bijvoorbeeld het werk van mensen met een beperking zichtbaar te maken door middel van grote raampartijen, wordt de stad aangevuld met kleinschalige ateliers en krijgen de werknemers de waardering en erkenning die ze verdienen.

De ontwerpers van Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis maken een soortgelijke connectie met de stedelijke omgeving door het zorgaanbod van het gasthuis onder andere te verbinden aan de bijzondere kwaliteit van de Utrechtse hofjes. De hofjes, die een belangrijk element in de dag beleving van de Utrechtse binnenstad bewoner vormen, kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan de benaderbaarheid van het gasthuis. Ester van de Wiel, ontwerper en curator, legt uit dat door het gericht programmeren van plaatsen rondom hofjes de binnenruimtes van het gasthuis kunnen overgaan in hun stedelijke omgeving waardoor de grens tussen zorg en geen zorg verzacht wordt.

De opdrachtgevers en ontwerpers zoeken brede oplossingen voor de zorgvragen waar ze mee geconfronteerd worden. Door hun “onbegrensde blikveld” zien ze een specifiek probleem of uitdaging niet in isolement, maar als onderdeel van een groter geheel. Ze treden buiten de kaders van hun eigen vakgebied om niet alleen het probleem aan te pakken, maar tegelijkertijd ook een meer substantiële omslag teweeg te brengen.

kb5MVH2098.jpg
Sven van Oosten van buro MA.AN. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH1464.jpg
Ester van de Wiel, ontwerper en curator. Foto: Maarten van Haaff.
Van ideologie naar praktische vertaling

De gepresenteerde projecten worden stuk voor stuk gekenmerkt door hun sterke ideologische basis. Of het nu gaat om het zichtbaar maken dat jongeren met een beperking ook heerlijke broden en lekkernijen kunnen maken, zoals in het verhaal van Wim Nap over Bakker Vlinder, of het dragelijker maken van een chemotraject door de kuur in de buitenlucht aan te bieden, zoals in De Chemotuin.

Maar de projecten gaan verder dan alleen een idee. De sprekers laten zien dat hun ideologieën ook daadwerkelijk realiseerbaar zijn. De Chemotuin, een initiatief van Pieter van den Berg, oncoloog van het Tergooi Ziekenhuis, dankt haar realisatie en succes mede aan de betrokkenheid en inzet van patiënten. Met de hulp van een enquête onder patiënten, visualisaties van een ontwerper en alternatieve financiering (o.a. een gesponsorde wielertocht vanuit patiënten) wist Pieter de Raad van Bestuur van het ziekenhuis te overtuigen en het project binnen zeer korte tijd te realiseren.

Voor de ‘Buiten Barth Club’, 1 van de ideeën uit het onderzoeksproject Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis, ontwikkelt Michou-Nanon de Bruijn het idee om ondernemers en zorgbehoevende mensen in de binnenstad van Utrecht aan elkaar te koppelen. Vanuit de diensten van 100 lokale ondernemers, bedacht ze een weekprogramma met activiteiten waar ouderen door middel van een op maat gemaakt abonnement gebruik van kunnen maken. Voor ondernemers levert deelname naast klanten ook een heus keurmerk op.

De projecten laten zien dat naast volharding en geloof in een idee, het essentieel is om het proces van realisatie tot in detail te kunnen bedenken en daarbij de financiële middelen vooral buiten bestaande kanalen te zoeken. Opdrachtgevers en ontwerpers zijn gebaat bij een “onconventionele realiteitszin” om dit voor elkaar te krijgen. Een krachtig verhaal met overtuigende beelden zijn daarbij onontbeerlijk.

ChemotherapieBuitenweb.jpg
Chemotuin.
STIMP87.jpg
Buiten Barth Club, Het Nieuwe Bartholomeus Gasthuis
Opdrachtgeverschap in de zorg op de agenda

Het Stimuleringsfonds werkt samen met de leerstoel publiek opdrachtgeverschap van de TU Delft aan de verbreding van kennis over opdrachtgeverschap in de zorg en het stimuleren en optimaliseren van de samenwerking tussen ontwerpende en opdrachtgevende partijen in de zorgsector. Momenteel wordt hard gewerkt aan de totstandkoming van een academie voor goed opdrachtgeverschap in de zorg.

Marina Bos-de Vos is promovenda bij de afdeling Management in the Built Environment van de TU Delft. Haar promotieonderzoek is onderdeel van het onderzoeksproject FuturA (www.future-architect.nl), een samenwerking tussen TU Delft, Radboud Universiteit Nijmegen en de BNA. In haar onderzoek focust Marina op waardecreatie en waarde-toe-eigening door architectenbureaus vanuit de rol die ze innemen in een project. De inzichten worden verwerkt in een toolkit voor nieuwe of geoptimaliseerde business modellen voor de levering van architectendiensten.

meer nieuws

btwvraagweb.jpg

Praktische tips voor uw subsidieaanvraag

11 januari 2018

Het fonds krijgt de meest uiteenlopende vragen over het indienen van een aanvraag. Opvallend zijn de vragen die worden gesteld over subsidie en BTW. Ayse Tüzen, werkzaam als senior medewerker bedrijfsvoering, vertelt u meer over de BTW plicht en de aankomende deadlines voor 2018.
We krijgen vaak de vraag of het noodzakelijk is BTW af te dragen als men subsidie ontvangt. Is dat zo?
Ayse: ‘Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat er geen BTW afgedragen hoeft te worden als u subsidie ontvangt. Dit is wel het geval wanneer u bijvoorbeeld werkzaamheden uit besteedt, dan dient u hierover BTW in rekening te brengen. Denk dus bij het opstellen van uw begroting aan de eventuele BTW-plicht per post binnen uw begroting. Dit kan per post verschillen.’

Moet een aanvrager de begroting inclusief of exclusief BTW opstellen?
Ayse: ‘Maak in uw begroting een onderscheid tussen posten waar wel en waar geen BTW over afgedragen hoeft te worden. Eventuele opdrachten in het buitenland zijn vaak vrijgesteld van BTW, maar dit verschilt per land. Overleg bij twijfel altijd eerst met uw regionale belastingkantoor.
De subsidie die u ontvangt is het bedrag waar u maximaal aanspraak op kan maken. U kunt dus geen aanspraak maken op een hoger subsidiebedrag indien er sprake is van tegenvallende BTW-verrekeningen.’

sluitingsdata 2018
De eerst volgende sluitingsdata in 2018 per regeling zijn als volgt:
Deelregeling Architectuur: 31 januari
Deelregeling Vormgeving: 21 maart
Deelregeling Digitale cultuur: 31 januari
Deelregeling Internationalisering: 7 februari
Deelregeling Talentontwikkeling: 28 februari
Deelregeling Non-Fictie Transmediaregeling: 13 maart
Deelregeling Festivals: 1 februari
Deelregeling Activiteitenprogramma's: 17 oktober
Deelregeling Meerjarige programma's: 11 april

Bekijk het volledig overzicht met sluitingsdata hier. Naast de deelregelingen worden er in 2018 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies voor indienen
U vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier. U kunt het online aanvraagformulier tot 23.59 uur op de dag van de sluitingsdatum indienen. Nadrukkelijk advies is om dit eerder te doen.

veel gestelde vragen
Heeft u nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht met de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Hedwig Homoet of Myrthe Kramer via [email protected].
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking met Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland of Scalda. Acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers werken in vier interdisciplinaire teams aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen en prototypes. De vier trajecten vinden parallel plaats op locatie en in nauwe samenwerking met docenten en studenten.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Het onderwijs speelt op deze toenemende vraag in door beroepsonderwijs steeds meer interdisciplinair aan te bieden. Studenten van verschillende opleiding werken in toenemende mate samen, veelal aan concrete vraagstukken uit de praktijk. Zo werken bij het Drenthe College studenten vanuit Zorg en Welzijn samen met studenten Techniek en ICT aan nieuwe technologische toepassingen voor de zorg, en ontwikkelt Albeda een interdisciplinair Innovatie Lab, waar docenten en studenten van verschillende opleidingen samen onderzoek kunnen doen en van elkaar kunnen leren.

open oproep
De toename van interdisciplinair beroepsonderwijs leidt tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het schoolgebouw en de inrichting ervan, maar bijvoorbeeld ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale technologie. Met deze open oproep wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uitnodigen om samen met de mbo-instellingen de ontwerpopgave binnen het interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen.

Het ontwerpend onderzoek richt zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Scalda College - De student aan het roer
Case 2 Drenthe College - Collectief leren en ontwikkelen
Case 3 ROC Midden Nederland - Gastvrijheid in praktijk
Case 4 Albeda - Buiten de kaders van het klaslokaal

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting. Het ontwerpend onderzoek dient plaats te vinden in nauwe samenwerking met het Friesland College, Summa College, Horizon College of CITAVERDE College.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

Het middelbaar beroepsonderwijs speelt met nieuwe vormen van leren in op de toekomst. We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Maar hoe laat je deze nieuwe ontwikkelingen landen in het bestaande vastgoed? Schoolgebouwen zijn soms al verouderd op het moment dat ze opgeleverd worden. Wat kun je doen om het vastgoed te laten meebewegen met de tijd? Hoe maak je bijvoorbeeld een bestaand schoolgebouw flexibel in gebruik? En welke mogelijkheden zien ontwerpers voor een flexibele huisvestingsstrategie waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van de stad en regio?

open oproep
Deze Open Oproep richt zich op het uitvoeren van ontwerpend onderzoek met als doel te komen tot nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Friesland College
Case 2 Summa College
Case 3 Horizon College
Case 4 CITAVERDE College

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
bisfacademvdparjmbaleweb.jpg

Selectie Open Oproep Van Doesburghuis Parijs

20 december 2017

In september 2017 schreven de publieke cultuurfondsen – Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds Podiumkunsten, Letterenfonds en het Filmfonds – gezamenlijk de eerste oproep uit voor een residency in het Van Doesburghuis in Meudon-val-Fleury uit. De cultuurfondsen stellen deze residency beschikbaar aan kunstenaars die werkzaam zijn op de vele gebieden waarbinnen Theo van Doesburg en Nelly actief waren: architectuur, beeldende kunst, literatuur, dichtkunst, muziek, vormgeving en podiumkunsten.
Tijdens deze eerste oproep konden makers en bemiddelaars uit de disciplines beeldende kunst, creatieve industrie en podiumkunsten een aanvraag indienen. In totaal zijn er 21 aanvragen ontvangen vanuit de beeldende kunst en de creatieve industrie. Vanuit de podiumkunsten zijn geen aanvragen ingediend.

Uit deze aanvragen selecteerde een interdisciplinaire commissie beeldend kunstenaar Antonis Pittas en architect/kunstenaar Marcel Moonen. Beide makers zullen elk vier maanden lang hun artistieke praktijk verder ontwikkelen in het Van Doesburghuis.
Het Letterenfonds bood via een eigen oproep twee residencyplekken aan. Uit de in totaal 14 aanvragen zijn Neske Beks en Miriam Rasch geselecteerd. Zij zullen elk twee maanden in het Van Doesburghuis verblijven.

Antonis Pittas (beeldend kunstenaar)
In zijn werk stelt Antonis Pittas steeds de vraag centraal hoe het verleden in relatie staat tot het heden, en andersom. Momenten van destructie, verval en verzet uit de geschiedenis spelen hierin een belangrijke rol. Met de werkperiode in het Van Doesburghuis borduurt Antonis Pittas voort op dit principe en ziet hij de kans zijn artistieke praktijk te verdiepen en uit te breiden door te experimenteren met nieuwe soorten media. Het Van Doesburghuis fungeert hierin als een performanceplek die ruimte biedt voor dit experiment.

Marcel Moonen (architect/kunstenaar)
Marcel Moonen gebruikt zijn werkperiode in het Van Doesburghuis om zijn manifest Abstract: Reality te voltooien door een vierde en laatste hoofdstuk te wijden aan Theo van Doesburg. Zijn werkperiode beschouwt Moonen als een onderzoek naar het werk van Van Doesburg in relatie tot zijn eigen werk in de vorm van een verhaal. Zijn ervaringen deelt hij dagelijks op Instagram. Aan het eind van zijn verblijf in Parijs presenteert hij zijn bevindingen in de vorm van een lezingenavond, een tentoonstelling en de eerste schetsen van het manifest.

Miriam Rasch (schrijver en fllosoof)
Miriam Rasch onderzoekt tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis het dataïsme. Het dataïsme zegt dat alles in de zichtbare en onzichtbare wereld te vertalen is naar data: gekwantificeerde informatie waarmee je kunt rekenen, voorspellen en handelen. Maar wat gebeurt er in zo’n wereld met het niet-meetbare? Het is een mens- en wereldbeeld met verregaande consequenties, niet in de laatste plaats op ethisch vlak. Binnen het technologisch raamwerk van data verschuift de verhouding tussen ik en ander, tussen subject en object. Dat maakt het noodzakelijk om de grenzen van het dataïsme, ‘de grens van het getal’, op te zoeken, te bevragen en waar nodig te bevechten. Haar schrijfproject handelt over die grens van het getal.

Neske Beks (multidisciplinair kunstenaar)
Neske Beks wil tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis andere kunstenaars uitnodigen de residentie voor kortere tijd met haar te delen met het thema diversiteit als inzet. Het Van Doesburghuis als veilige haven waar met collega kunstenaars uit verschillende disciplines het debat gevoerd kan worden over interculturele en seksuele diversiteit dat zijn weerslag zal krijgen in woord, beeld, muziek en dialoog. Het resultaat van deze gesprekken verwerkt zij onder meer in een essay. Ook zullen de ontmoetingen en gesprekken met de verschillende kunstenaars door Neske Beks vastgelegd worden op film.

beoordeling van de voorstellen
In de beoordeling heeft de adviescommissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van de ontwerper en kunstenaar, en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek.

bijdrage
De residenten ontvangen een bijdrage van €1.000 per maand voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de fondsen aan het Van Doesburghuis voldaan.
aline4web.jpg

Aline Knip wordt Hoofd Subsidies

16 december 2017

In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidieregelingen van het fonds. Tot maart 2018 is Aline ook nog als gemeenteraadslid actief in Utrecht met in haar portefeuille o.a. Cultuur, Erfgoed en monumenten en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Eerder werkte ze als fondsenwerver bij Museum Boijmans Van Beuningen, werkte ze vier jaar bij het voormalige sectorinstituut Erfgoed Nederland en begon ooit als projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds.
Aline Knip: ‘De afgelopen jaren heb ik in Utrecht gezien hoe belangrijk makers zijn voor de ontwikkeling van de stad. Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad. Dat moet je koesteren en stimuleren. En vooral zichtbaar maken. Daarom wil ik graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de creatieve industrie.’

‘Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad.’


Opgeleid aan de HKU en daarna aan de Universiteit Utrecht (kunstgeschiedenis en kunstbeleid en –management) heeft ze een brede belangstelling voor cultuur ontwikkeld. ‘Het bevorderen van cross-sectorale samenwerking vind ik interessant, want dit leidt tot nieuwe inzichten en een wisselwerking tussen het culturele domein en maatschappelijke vraagstukken. Ik kijk ernaar uit om in januari te beginnen’.

Foto bovenaan door Benjamin Meijer
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
loader
loader
loader