stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag bijeenkomst Vormgeving @ Stimuleringsfonds
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds.jpg

Verslag bijeenkomst Vormgeving @ Stimuleringsfonds

8 december 2016

Afgelopen donderdag 1 december organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een publieke bijeenkomst over vormgeving in het A Lab in Amsterdam. Doel van de bijeenkomst was om samen met het veld in gesprek te gaan over de actuele ontwikkelingen binnen het ontwerpveld en te reflecteren op vier jaar vormgeving bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Met ruim 100 ontwerpers en andere belangstellenden zat de zaal vol.
Directeur Syb Groeneveld opende de middag met de belangrijkste vraag: ‘Hoe ervaart het veld het Stimuleringsfonds? Wat zijn de belangrijkste tendensen en verwachtingen en hoe kunnen we als fonds hierop inspringen? Hoe kijken ontwerpers naar hun professie en vakgebied? Nu de eerste vier jaar erop zitten en een nieuwe beleidsperiode 2017-2020 ingaat, is dit een goed moment om te reflecteren, vooruit te kijken en vooral te luisteren’.

Verwachtingen
Onder leiding van moderator Lennart Booij vertelt Eva Roolker, secretaris deelregeling Vormgeving, dat het beleid in de komende jaren wordt gecontinueerd, maar met een aanscherping en verfijning van de doelstellingen. Er is een focus op onderzoek en experiment. Ook zet het fonds in op de professionalisering van ontwerpers en versterking van culturele instellingen.
In de aanvraag is het belangrijk duidelijk te omschrijven wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat de relevantie is voor het vakgebied. Geef je visie en strategie voor de lange termijn. Het fonds staat open voor alle aanvragers, maar zal met minder budget de verwachtingen moeten bijstellen: minder geld betekent een zwaardere afweging door de commissie. De keuze is om niet méér, maar de beste voorstellen te ondersteunen. Ben je een startende ontwerper, dan kan je ook terecht bij de regeling Talentontwikkeling.
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds5.jpg

Resultaten delen
Vier projectpresentaties van ontwerpers Vinny Jones, Sarah Mesritz (platform Current Obsession), Jan Broekstra en Lara Captan lieten zien wat subsidie mogelijk maakt. Van gedegen onderzoek naar de sensorische eigenschappen van licht en hoe licht gedrag kan beïnvloeden, in samenwerking met de TU Eindhoven en Platform Scenografie, tot het opbouwen van een internationaal platform voor het hedendaagse sieraad. En van materiaalexperimenten met porselein tijdens een residency in Arita (Japan), tot een minitieus vormonderzoek naar het Arabische schrift in de zoektocht een nieuw lettertype te ontwikkelen waarin moderne letters en traditionele kalligrafische letters samenkomen. Hoe gedreven ontwerpers te werk gaan, bleek uit de gepassioneerde presentatie van Lara Captan, die het werken aan haar project 'een droom die uitkomt' noemt.

Panel
In reactie op de presentaties benadrukten de panelleden Valentijn Byvanck, Arne Hendriks, Liselore Frowijn en Joana Meroz het belang van onderzoek en experiment voor de ontwikkeling van het vakgebied. Zij deelden de eerdere uitspraak van Captan: ‘Rules have to be broken, but you have to know them first’. Daarvoor is ondersteuning voor verkenningen nodig en ruimte voor artistiek onderzoek, bijvoorbeeld ook in samenwerking met wetenschappelijk onderzoek. Stimuleer dat onderzoek als fonds. En zie wat dat extra duwtje in de rug bij makers teweeg kan brengen. Daarbij is het delen van resultaten en de weg ernaartoe, van opgedane kennis en energie, minstens zo belangrijk en interessant.

Na de pauze ging het publiek uiteen in verschillende deelsessies op het gebied van experiment, onderzoek en reflectie, professionalisering, platforms en interculturele dialoog. De vraag aan iedere groep was twee aanbevelingen te formuleren, aan het fonds en aan het veld.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds3.jpg

Terugkoppeling sessies

Sessie 1 experiment en crossover o.l.v. Ranti Tjan. Wat dragen experiment, (materiaal-)onderzoek en crossovers bij aan de ontwikkeling van de ontwerppraktijk?

Aanbeveling aan het fonds:

Maak experiment zichtbaar en vraag om een duidelijke afronding die gedeeld kan worden met het publiek.
Sla bruggen met het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door samen aanvragen mogelijk te maken of een matchmakingstraject.

Aanbeveling aan veld/maker:
Blijf dromen/ideeën opschrijven. Soms komt het geplante zaadje pas jaren later tot bloei. De kern van een experiment is dat het ook kan falen.

Dromen of plannen die onhaalbaar lijken liggen vaak ten grondslag aan een experiment. Alleen door iets uit te werken weet je of het een goed idee is. De groep bespreekt hoe ideeën, technische mogelijkheden en financiering worden gecombineerd. Het is voor ontwerpers moeilijk om toegang te krijgen tot bedrijven en financiers, zeker als het gaat om de experimentele fase van een project.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds2.jpg

Sessie 2: Onderzoek en reflectie o.l.v. Lisa Reinheimer. Hoe dragen analyse en reflectie bij aan een vooruitstrevende vormgeving?

Aanbeveling aan het fonds:

Het fonds dient het gesprek te continueren en faciliteren zowel tussen het fonds en de makers als tussen de makers en denkers.
Daarnaast zou het fonds de relevantie van vormgeving beter zichtbaar moeten maken.

Aanbeveling aan het veld:
De ontwerper moet zelf verantwoordelijkheid nemen om vormgeving relevant te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld duidelijk vertellen wat er leeft in het veld, welke ontwerpopgaven er liggen en in het stellen van kritische vragen tijdens samenwerkingen, zoals met de industrie. De criticus moet openbaar maken wat zijn rol is en uitdragen wat hij belangrijk vindt.

De groep constateert dat de ontwerpkritiek beter georganiseerd moet worden. Vakbladen zijn bijvoorbeeld nodig, en een stevige nadruk op de culturele en economische belangen. Ook meer zichtbaarheid is nodig, elke partij kan hierin een rol vervullen om op verschillende niveaus en via verschillende kanalen debat, reflectie en uitwisseling tussen makers, denkers en publiek te stimuleren.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds6.jpg

Sessie 3: Artistieke kwaliteit, talentontwikkeling en professionalisering. Hoe ontwikkel je de artistieke kwaliteit van je werk en bouw je tegelijk een professionele praktijk op?

In de Q&A door Femke Dekker met Anne Reutinger werd vooral genoemd dat de nieuwe praktijk niet vastomlijnd is en dat de term 'ontwerper' beperkt is voor een nieuwe generatie die zich vaak beweegt in verschillende disciplines en die verschillende expertises heeft. Dit vraagt van het fonds aan de ene kant een flexibele houding ten opzichte van nieuwe vakgebieden en verschuivende grenzen tussen disciplines, maar aan het veld en de aanvragers wordt gevraagd om zich duidelijker te positioneren in het vormgevingsveld en om meer met elkaar in gesprek te treden. Het volgen, delen en bespreken van ontwikkelingen is voor iedereen belangrijk.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds1.jpg

Sessie 4 Platforms o.l.v. Dennis Elbers. Hoe kunnen platforms bijdragen aan het versterken van het bewustzijn over de kwaliteiten van ontwerp?

Aanbeveling aan het fonds:

Laat nog meer zien wat wordt ondersteund, een dag als deze draagt hieraan bij

Aanbeveling aan het veld:
Blijf eigenwijs. Als je een goed plan hebt, blijf bij wat je wilt en ga je niet aanpassen aan de regeling.

In de sessie werden platforms een schakel tussen maker en publiek genoemd. Ze werken als een katalysator om het bewustzijn over bepaalde disciplines te vergroten.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds4.jpg

Sessie 5 Interculturele dialoog o.l.v. Stephanie Afrifa. Hoe verrijken culturele identiteit en diversiteit de beroepspraktijk?

Aanbeveling aan fonds:

Het gaat om kwaliteit en niet om de achtergrond van een aanvrager, dus werk vanuit dezelfde criteria voor iedereen.

Aanbeveling aan het veld:
Spreek jongere en diverse doelgroepen aan met behulp van ambassadeurs.

Valentijn Byvanck, voormalig voorzitter van de adviescommissie, ziet het belang van het verjongen en verhogen van diversiteit in de commissies. Daar valt nog veel te doen. ‘Jonge mensen bijvoorbeeld, kunnen een buitengewone kennis en ervaring hebben op terreinen waar een oudere generatie geen toegang toe heeft’. Tegelijk is het de uitdaging van een commissielid om voorbij zijn of haar eigen vakgebied te kijken.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds7.jpg

Tot slot
Het fonds heeft het afgelopen jaar een aantal activiteiten georganiseerd om nader op actuele thema's in het ontwerpveld in te gaan. Zo zijn met een aantal open oproepen en een serie expertmeetings specifieke disciplines en thema's verkend. Er is een traject uitgezet om de ontwerpkritiek te verkennen en met de website en nieuwsbrief-specials worden gehonoreerde projecten en activiteiten breder onder de aandacht gebracht. Ook deze bijeenkomst draagt bij aan het verkrijgen van inzicht in wat speelt in het veld.

Beelden: Mohammed Najah

meer nieuws

1.jpg

Disarming Design from Palestine

15 juni 2017

Afgelopen jaar gingen zes ontwerpers uit Nederland naar Ramallah om samen met Palestijnse designers en ambachtslieden producten te ontwikkelen die lokaal geproduceerd kunnen worden. Disarming Design from Palestine is een non-profit vormgevingslabel dat zich ten doel stelt een alternatief hedendaags narratief uit te dragen over Palestina. Het label wil bijdragen aan een duurzame samenleving en een economie waarin de mens centraal staat.
Disarming Design from Palestine is een inclusief design label van ongewone producten uit Palestina, ontworpen door hedendaagse ontwerpers en kunstenaars in samenwerking met lokale ambachtslieden. Internationale vormgevers en kunstenaars werken samen met lokale producenten en ambachtslieden tijdens workshops. Deelnemers worden zo geïntroduceerd tot de Palestijnse ambachtelijke technieken, experimenteren en zij nemen deel aan discussies.

samenwerking
Het label is in 2012 ontstaan uit een samenwerking tussen Khaled Hourani van de International Academy of Art Palestine en ontwerpster Annelys de Vet. Voor de Vet is het cruciaal om mensen zelf te laten spreken over hun eigen producten. 'Vaak gaan westerse ontwerpers naar bijvoorbeeld Palestina met vooropgezette ideeën en staan ze nauwelijks open voor de kracht van de Palestijnen zelf. Je moet de producten van onze design collectie niet kopen omdat je de Palestijnen zielig vindt, maar omdat je wordt aangetrokken door hun kwaliteit, kracht en poëzie.' Kunst is voor haar geen pleister op het slachtofferschap. 'Kunst biedt de kracht om een andere toekomst te verbeelden.' En dat is precies wat jonge kunstenaars in Palestina beweegt: verbeelding om te ontsnappen aan de verdrukkende realiteit, als een manier om hun vrijheid af te dwingen.
team.jpg
Collectieve presentatie in Hosh Qandah

vervolg
Na de succesvolle ontwikkeling van de eerste producten heeft de stichting zich in 2016 gericht op verdere opschaling en professionalisering. Concrete aanleiding om deze stappen te nemen was de uitnodiging van de gemeente Ramallah om een ‘create-shop’ te organiseren waarin lokale ambachtslieden en ontwerpers uit Nederland en Palestina samen producten ontwikkelen. Dit leverde 18 nieuwe prototypes op voor producten die mogelijk doorontwikkeld kunnen worden tot lokaal te produceren producten. De resultaten zijn in oktober jongstleden getoond tijdens de Qalandia International Art Biennale. Disarming Design is eveneens uitgenodigd voor een presentatie in het Al Ma’mal kunstcentrum in Jerusalem. Disarming Design is eveneens tentoongesteld in BOZAR en MAD in Brussel.

tissuebox.jpg
'Mendeel Um Muqawama' door Andre Karch (DE) Geproduceerd door: Mustafa Abu Jameel (Blacksmith), Sabah Zhour (Embroidery)

documentaire
Julie Lizotte - een van de deelnemende ontwerpers - maakte een korte documentaire over de 'create-shop' in Ramallah.

In 2013 is de start van het label ondersteund vanuit de Deelregeling Vormgeving. Het vervolgtraject is ondersteund vanuit de Deelregeling Internationalisering

Beeld boven: 'Not Just A Bread' door Biyi Zhu (CN) Geproduceerd door: Kamel Salous, Stars Fashion

website
flevopolder.jpg

Selectie Open Oproep Nieuwe energie voor het landschap

15 juni 2017

Om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen moet de winning uit hernieuwbare energiebronnen flink worden opgeschaald en dat legt een zichtbare claim op het landschap. Door ontwerpkracht in te zetten en het energietransitie vraagstuk te verbinden aan cultuurhistorische erfgoedstructuren kunnen verrassende nieuwe inzichten en denkrichtingen worden ontwikkeld. In maart 2017 riep het Stimuleringsfonds multidisciplinaire teams op om concrete voorstellen in te dienen. Vier van de zeventien projectvoorstellen zijn geselecteerd.
De Open Oproep ‘Nieuwe energie voor het landschap’ richtte zich op een integrale benadering van het energietransitie vraagstuk in relatie tot het landschap en de duurzame ontwikkeling van bestaande cultuurhistorische structuren in stad en regio. Betrokkenheid van een vragende partij zoals een gemeente, provincie, gebiedsontwikkelaar of waterschap was een vereiste.

Deze oproep heeft 17 relevante projectvoorstellen opgeleverd; een mooie oogst gezien de complexiteit van de opgave en de vereiste betrokkenheid van een vragende partij.

beoordeling en selectie
De ingezonden voorstellen zijn ter advies aan de volgende drie adviseurs voorgelegd: Sven Stremke (expert energietransitie, WUR), Riëtte Bosch (stedenbouwkundige en landschapsarchitect, RVB) en Marlijn Baarveld (VER programmaleider Transformatie van het landschap, RCE). Zij hebben de voorstellen beoordeeld op vraagstelling, plan van aanpak, betrokken deskundigheid en de coherentie daartussen. Na twee beoordelingsrondes kwamen zij tot een selectie van vier voorstellen, die zij boven de andere inzendingen hebben verkozen:

Militair erfgoed in transitie - Nieuwe Hollandse Waterlinie, Fort Pannerden
H+N+S Landschapsarchitecten, coöperatie Relocal en Ro&Ad architecten
ENDELK (Gronings voor ‘eindelijk’) - casus Middag-Humsterland
Gebiedscoöperatie Westerkwartier, Hanzehogeschool en gemeente Zuidhoorn
Energiek Eerbeek
BRIGHT, Florian de Visser, Werkend Landschap en gemeente Brummen
Implementatie Natte Energie-teelt als behoud veenweidelandschap
SMARTLAND, Bureau Lantschap, diverse waterschappen, Radboud
Universiteit/B-ware, Veenweide Innovatie Centrum (VIC) en diverse agrariërs

De geselecteerde voorstellen gaan allen uit van een gebiedsgerichte benadering van de energietransitie met aandacht voor landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten. Ze richten zich op uiteenlopende landschapstypologieën in de provincies Groningen, Gelderland, Noord-Holland en Utrecht. Binnen die verschillende contexten wordt de ruimtelijke en strategische inpassing van uiteenlopende duurzame energiebronnen aan de hand van concrete casussen verkend. Denk daarbij onder andere aan de toepassing van zonne- en windenergie in het landelijke gebied, geothermie in combinatie met energiecascade landschappen en de implementatie van lisdodde-teelt om oxidatie en bodemdaling in veenweidegebieden tegen te gaan en energie uit biomassa te produceren.

algemene indruk
De adviseurs waren enthousiast over het onderwerp van deze open oproep en over de volgende stap die via ontwerpend onderzoek richting implementatie kan worden gezet. Daarbij waren ze in het algemeen positief over de kwaliteit en diversiteit van de ingezonden voorstellen. Er heeft al veel wetenschappelijk onderzoek naar duurzame en innovatieve vormen van energiewinning plaatsgevonden en aan de opdrachtgevende kant lijkt er ook steeds meer belangstelling te bestaan, getuige de vele energievisies die door heel het land worden ontwikkeld. Het is daarbij opvallend dat de vragen steeds scherper worden en het momentum lijkt te groeien. Dit kwam ook tot uitdrukking in de grote betrokkenheid van vragende en/of opdrachtgevende partijen.

volgende oproep
In het najaar zal een tweede Open Oproep binnen dit thema worden uitgeschreven, houd hiervoor de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief.

programma erfgoed en ruimte
In maart van dit jaar lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma, dat zij gedurende twee jaar uitvoert in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in het kader van de Visie Erfgoed en Ruimte. Via dit ontwerpprogramma worden urgente maatschappelijke opgaven aan actuele vraagstukken op het gebied van erfgoed en ruimte verbonden. Een gebiedsgerichte erfgoedbenadering staat daarbij centraal. Binnen dit programma zijn tegelijkertijd twee open oproepen uitgeschreven. De Open Oproep Nieuwe Energie voor het landschap
richtte zich op het thema energietransitie in het landschap en de Open Oproep Stedenbouw voor extremen op klimaatadaptatie in de stad.

Beeld: Boerderij met zonnepanelen aan de Schollevaarweg (ten noorden van Zeewolde), omgeven door windmolens van een windmolenpark. Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, objectnummer 12469-39402. Fotograaf Siebe Swart.
flexibelewaterkeringspakenburgdeingenieu.jpg

Selectie Open Oproep Stedenbouw voor extremen

15 juni 2017

Steden zullen, als er niets verandert, meermaals per jaar te stellen krijgen met wateroverlast door extreme neerslag die wordt afgewisseld met langere periodes van extreme droogte en hitte. Door ontwerpkracht in te zetten en het klimaatadaptatievraagstuk aan cultuurhistorische erfgoedstructuren te verbinden kunnen verrassende nieuwe inzichten en denkrichtingen worden ontwikkeld. In maart 2017 riep het Stimuleringsfonds ontwerpers, lokale overheden, cultuurhistorici, uitvoerende partijen en ingenieurs op om concrete voorstellen in te dienen. Vier van de 13 projectvoorstellen werden geselecteerd.
Met de Open Oproep ‘Stedenbouw voor Extremen’ riep het fonds op concrete voorstellen in te dienen voor een integrale benadering van het klimaatvraagstuk in relatie tot de duurzame ontwikkeling van bestaande stedelijke cultuurhistorische structuren. Betrokkenheid van een vragende partij zoals een gemeente, provincie, gebiedsontwikkelaar of waterschap was een vereiste.

beoordeling en selectie
De ingezonden voorstellen zijn ter advies aan de volgende drie adviseurs voorgelegd: Daan Zandbelt (architect / stedenbouwkundige, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving (CRa), partner bij De Zwarte Hond en verbonden aan Van Eesterenleerstoel voor Regionaal Ontwerp - TU Delft), Hanneke Kijne (landschapsarchitect, partner bureau HOSPER, vakcoördinator Professional Experience Programme (PEP) en lid Commissie Welstand en Monumenten Utrecht) en Ellen Vreenegoor (archeoloog, VER programmaleider Water en Erfgoed bij de RCE). Zij hebben de voorstellen beoordeeld op vraagstelling, plan van aanpak, betrokken deskundigheid en de coherentie daartussen. Na twee beoordelingsrondes kwamen zij tot een selectie van 4 voorstellen, die zij boven de andere inzendingen hebben verkozen:

Weerbaar Weert
Personal Architecture, NOHNIK, historicus Lara Voerman en gemeente Weert
Cultureel erfgoed als drager voor een aantrekkelijke klimaatadaptieve stad
Arconiko architecten, Designlab 2902, Water Sensitive Rotterdam, historicus Hilde Sennema, Vereniging RCD, Hoogheemraadschap en gemeente Rotterdam
Het Eiland van Dordrecht: transformatie van regionale keringen tot adaptatielandschap
Felixx, Unesco-IHE en gemeente Dordrecht
De singel als klimaatadaptieve drager voor de historische binnenstad
OKRA, Alterra, WUR, Stichting in Arcadië, Climate KIC en gemeente Utrecht

De geselecteerde voorstellen gaan alle vier uit van een gebiedsgerichte erfgoedbenadering, waarmee op basis van onderliggende cultuurhistorische structuren, zichtbare kwaliteiten en waardevolle lokale identiteiten relevante oplossingen voor stedelijke klimaatadaptatie opgaven worden ontwikkeld. Ze richten zich op diverse ruimtelijke typologieën en schaalniveaus. Zo is Weerbaar Weert een onderzoek naar klimaatadaptieve ingrepen voor een kwaliteitsimpuls aan de binnenstad en wil Arconiko architecten samen met partners op basis van reeds aanwezige structuurlagen een klimaatadaptatiestrategie ontwikkelen voor een hoogstedelijke centrumlocatie in Rotterdam. Het Eiland van Dordrecht is een voorstel tot een ruimtelijke ontwikkelstrategie voor een nieuw geanimeerd adaptatielandschap, waarbij secundaire regionale keringen opnieuw van betekenis worden voorzien. Het vierde onderzoek richt zich naar aanleiding van een Utrechtse casus op de singel als klimaatadaptieve drager voor historische binnensteden.

algemene indruk
De adviseurs vonden de geformuleerde opgave in de driehoek erfgoed, klimaat en stad zeer relevant en interessant, omdat hier bij publieke opdrachtgevers relatief weinig aandacht naar uitgaat. Over het algemeen waren ze positief over de kwaliteit en de diversiteit van de ingezonden voorstellen. Deze waren met cases in Limburg, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland zeer divers van opzet en gemeenten, provincies, waterschappen en andere belanghebbende partijen zoals kennisinstellingen waren over het algemeen goed aangehaakt of zelfs als penvoerder bij de voorstellen betrokken.

volgende oproep
In het najaar van 2017 zal een tweede open oproep binnen dit thema worden uitgeschreven. Houd hiervoor de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief.

programma erfgoed en ruimte
In maart van dit jaar lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma, dat zij gedurende twee jaar uitvoert in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in het kader van de Visie Erfgoed en Ruimte. Via dit ontwerpprogramma worden urgente maatschappelijke opgaven aan actuele vraagstukken op het gebied van erfgoed en ruimte verbonden. Een gebiedsgerichte erfgoedbenadering staat daarbij centraal. Binnen dit programma zijn tegelijkertijd twee open oproepen uitgeschreven. De Open Oproep Nieuwe Energie voor het landschap
richtte zich op het thema energietransitie in het landschap en de Open Oproep Stedenbouw voor extremen op klimaatadaptatie in de stad.

Beeld: Flexibele waterkering in Spakenburg. Bron: De Ingenieur
stimuleringsfondsopeninghannekewetzertal.jpg

Het belang van talentontwikkeling #4 door Syb Groeneveld

14 juni 2017

Op de eerste dag van deze maand presenteerden de deelnemers van de [email protected] masterclass voor het eerst hun nieuwe mediatoepassing bij het thema van de masterclass: Radical Imagination. De acht teams van dit jaar bestonden onder andere uit ontwerper Peter Bilak, architect Jan Willem Petersen, filmmaker Laura Hermanides, game-ontwikkelaar Sherida Halatoe, webontwikkelaar Hay Kranen en grafisch ontwerper Donna Verheijden.
Deze masterclass maakt al zeventien jaar fundamentele creativiteit mogelijk omdat het voor de deelnemers vrije ruimte creëert binnen een georganiseerde context. Dat gebeurde dit jaar voor het eerst in een samenwerking tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Sandberg Instituut, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de omroepen NPO, VPRO, BNN-VARA en de NTR.

Binnen de masterclass ontstaan nieuwe originele en inspirerende crossovers tussen talent, technologie en grote maatschappelijke vraagstukken. Niet zelden leiden de gerealiseerde projecten zoals Taxodus (over belastingparadijzen), We Are Data (over grenzen van privacy) en The Atlas of Pentecostalism (over religieuze beeldcultuur) tot geheel nieuwe denkrichtingen bij het publiek. Daarbij verleggen veel deelnemers hun manier van werken en denken tot ver buiten de eigen discipline. En dat past uitstekend bij de doelstellingen van het Stimuleringsfonds dat al jaren een uitgebreid talentontwikkelingsprogramma kent.

Zo volgt deze maand ook de finale van de selectie van de nieuwe generatie ontwerpers en makers die het fonds het komende jaar met een werkbeurs ondersteunt. De adviescommissie onder aanvoering van voorzitter Touria Meliani bracht 223 aanvragen terug tot 50 talenten (17 vormgeving, 9 digitale cultuur, 8 architectuur, 7 grafische vormgeving, 6 mode en textiel, 2 industrieel ontwerp en 1 fotograaf) die in de afgelopen vier jaar zijn afgestudeerd. Zij kregen allen een ontwikkelbijdrage van € 1.000 om een plan voor de werkbeursperiode van een jaar te schrijven. Eind deze maand zal de commissie de longlist terugbrengen tot maximaal 26 deelnemers waarna het fonds besluit of zij hun plan ook daadwerkelijk kunnen verwezenlijken en met de bijdrage hun (internationale) beroepspraktijk kunnen professionaliseren. De afgelopen jaren hebben bijvoorbeeld Liselore Frowijn (mode), Sabine Marcelis (vormgeving), Olivier van Herpt (industrieel ontwerp), Anna Mackic (architectuur), Pauline van Dongen (mode) en Ruben Pater (digitale cultuur) daar optimaal van geprofiteerd.

De komende jaren zullen wij het proces, de deelnemers en de uitkomsten van onze talentontwikkelingsprogramma’s op vele plekken in het land presenteren. Vooruitlopend daarop zullen de talenten die in 2016 zijn geselecteerd door het fonds zich in samenwerking met curator Jules van den Langenberg op de komende Dutch Design Week presenteren in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Kortom… to be continued…

Syb Groeneveld
directeur | bestuurder

Beeld boven: Opening tentoonstelling In No Particular Order van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie tijdens Dutch Design Week 2015 door Hanneke Wetzer
sandbergmasterclass.jpg
Beeld: De begeleiders van de [email protected] masterclass (Juha van ’t Zelfde en Anna Pedroli) lichten het programma van de masterclass en de gastsprekers toe in Zaal 1 van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
20170622104757overleeromgevingvandetoeko.png

Over Leeromgeving van de toekomst

14 juni 2017

De veranderingen in het onderwijs leiden tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het klaslokaal, het schoolgebouw, de locatie van het schoolgebouw in een stad of in een regio, maar ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale leeromgeving. In oktober 2017 start het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst, waarin ontwerpers samen met onderwijsinstellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor toekomstgericht beroepsonderwijs.
Hoe kunnen digitale en de analoge manieren van lesgeven elkaar ondersteunen? Kunnen we de huidige onderwijsgebouwen laten meebewegen met de tijd? Hoe gaan we om met onze gebouwenvoorraad op het moment dat onderwijs steeds minder op school en steeds meer in de praktijk onderwezen wordt? Dit zijn vragen die opkomen als we denken aan de leeromgevingen van de toekomst.

In het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst koppelt het Stimuleringsfonds mbo-instellingen aan ontwerpers, om samen te werken aan inspirerende leeromgevingen. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers nieuwe visies, werkwijzen of toepassingen introduceren. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.



werkwijze
De werkwijze betreft veelal ontwerpend onderzoek, met als doel te komen tot nieuwe denkrichtingen, prototypes, ontwerpvoorstellen of strategische visies. De uitvoering vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met de onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat ontwerpvoorstellen direct in de praktijk getoetst kunnen worden. Het betrekken van ontwerpers - waaronder (interieur)architecten, makers uit de digitale cultuur, productontwerpers en stedenbouwkundigen - wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds.

De projecten waaraan gewerkt zal worden binnen het ontwikkeltraject hebben de volgende kenmerken:
projecten hebben een sterk innovatief, exploratief karakter;
uitvoering van de projecten vindt bij voorkeur plaats in de alledaagse realiteit, opdat resultaten direct getoetst kunnen worden;
projecten hebben een maximale looptijd van 2 jaar.
het ontwikkeltraject biedt ruimte aan maximaal 6 projecten;

meedoen?
Speciaal voor onderwijsinstellingen die geïnteresseerd zijn in deelname aan het ontwikkeltraject organiseert het fonds in het najaar van 2017 een serie werkbijeenkomsten. De werkbijeenkomsten richten zich op de verschillende schaalniveaus waarop vernieuwing van de onderwijshuisvesting kan plaatsvinden: van de digitalisering van het klaslokaal tot ruimtelijke strategieën voor samenwerking op regionale schaal. In de werkbijeenkomsten hebben onderwijsinstellingen de mogelijkheid om hun eigen specifieke huisvestingsopgave te verkennen en te komen tot beknopte omschrijvingen van deze opgaven.

Klik hier voor de reader, waarin de verschillende schaalniveaus worden toegelicht en ondersteunt met voorbeeldprojecten.

aanmelden werkbijeenkomst
Scholen die geïnteresseerd zijn in deelname aan een of meer van deze werkbijeenkomsten kunnen hun interesse kenbaar maken door uiterlijk 1 september 2017 een email te sturen aan Jetske van Oosten via: [email protected].

Geïnteresseerd om als ontwerper mee te doen aan het traject? Houd de website in de gaten en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

programma Onderwijsomgeving
Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020. Doel van het programma is het inzetten van ontwerpkracht voor inspirerende leeromgevingen voor toekomstgericht beroepsonderwijs. Het programma fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Voor meer ondersteunde projecten uit het programma Onderwijsomgeving bekijk ook de kennispagina Onderwijs.
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-other
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_vormgeving_stimuleringsfonds/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/disarming_design_from_palestine/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_nieuwe_energie_voor_het_landschap/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_stedenbouw_voor_extremen/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/het_belang_van_talentontwikkeling_4_door_syb_groeneveld/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/over_leeromgeving_van_de_toekomst/
)

het fonds

subsidies

actueel

Excuses, de kalender bevat momenteel geen events
stimuleringsfondsopeninghannekewetzertal.jpg
Op de eerste dag van deze maand presenteerden de deelnemers van de [email protected] masterclass voor het eerst hun nieuwe mediatoepassing bij het thema van de masterclass: Radical Imagination. De ac... meer >
1.jpg
Afgelopen jaar gingen zes ontwerpers uit Nederland naar Ramallah om samen met Palestijnse designers en ambachtslieden producten te ontwikkelen die lokaal geproduceerd kunnen worden. Disarming Design f... meer >
flexibelewaterkeringspakenburgdeingenieu.jpg
Steden zullen, als er niets verandert, meermaals per jaar te stellen krijgen met wateroverlast door extreme neerslag die wordt afgewisseld met langere periodes van extreme droogte en hitte. Door ontwe... meer >
sarahkuengworkingatphotographyannekehymm.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2018 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en beelde... meer >
loader
loader
loader
totalload:1498726323.0045t/m
Array
(
    [0] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=tree&p=/nl/&format=L
    [1] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=expressions&p=/nl/
    [2] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=projectvormen&p=/nl/
    [3] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=regelingen&p=/nl/
    [4] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=programmes&p=/nl/
    [5] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=granted_years&p=/nl/
    [6] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=domains&p=/nl/
    [7] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=subdisciplines&p=/nl/
    [8] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/verslag_bijeenkomst_vormgeving_stimuleringsfonds/
    [9] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=5
    [10] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/disarming_design_from_palestine/
    [11] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_nieuwe_energie_voor_het_landschap/
    [12] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/selectie_open_oproep_stedenbouw_voor_extremen/
    [13] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/het_belang_van_talentontwikkeling_4_door_syb_groeneveld/
    [14] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=single&p=/nl/actueel/nieuws/over_leeromgeving_van_de_toekomst/
    [15] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/subsidies/&format=S
    [16] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/agenda/&format=L&length=30
    [17] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=list&p=/nl/actueel/nieuws/&format=L&length=15
    [18] => http://content.stimuleringsfonds.nl/data3/?get=home&p=/nl/&format=L
)