stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Verslag bijeenkomst Vormgeving @ Stimuleringsfonds
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds.jpg

Verslag bijeenkomst Vormgeving @ Stimuleringsfonds

8 december 2016

Afgelopen donderdag 1 december organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een publieke bijeenkomst over vormgeving in het A Lab in Amsterdam. Doel van de bijeenkomst was om samen met het veld in gesprek te gaan over de actuele ontwikkelingen binnen het ontwerpveld en te reflecteren op vier jaar vormgeving bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Met ruim 100 ontwerpers en andere belangstellenden zat de zaal vol.
Directeur Syb Groeneveld opende de middag met de belangrijkste vraag: ‘Hoe ervaart het veld het Stimuleringsfonds? Wat zijn de belangrijkste tendensen en verwachtingen en hoe kunnen we als fonds hierop inspringen? Hoe kijken ontwerpers naar hun professie en vakgebied? Nu de eerste vier jaar erop zitten en een nieuwe beleidsperiode 2017-2020 ingaat, is dit een goed moment om te reflecteren, vooruit te kijken en vooral te luisteren’.

Verwachtingen
Onder leiding van moderator Lennart Booij vertelt Eva Roolker, secretaris deelregeling Vormgeving, dat het beleid in de komende jaren wordt gecontinueerd, maar met een aanscherping en verfijning van de doelstellingen. Er is een focus op onderzoek en experiment. Ook zet het fonds in op de professionalisering van ontwerpers en versterking van culturele instellingen.
In de aanvraag is het belangrijk duidelijk te omschrijven wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat de relevantie is voor het vakgebied. Geef je visie en strategie voor de lange termijn. Het fonds staat open voor alle aanvragers, maar zal met minder budget de verwachtingen moeten bijstellen: minder geld betekent een zwaardere afweging door de commissie. De keuze is om niet méér, maar de beste voorstellen te ondersteunen. Ben je een startende ontwerper, dan kan je ook terecht bij de regeling Talentontwikkeling.
BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds5.jpg

Resultaten delen
Vier projectpresentaties van ontwerpers Vinny Jones, Sarah Mesritz (platform Current Obsession), Jan Broekstra en Lara Captan lieten zien wat subsidie mogelijk maakt. Van gedegen onderzoek naar de sensorische eigenschappen van licht en hoe licht gedrag kan beïnvloeden, in samenwerking met de TU Eindhoven en Platform Scenografie, tot het opbouwen van een internationaal platform voor het hedendaagse sieraad. En van materiaalexperimenten met porselein tijdens een residency in Arita (Japan), tot een minitieus vormonderzoek naar het Arabische schrift in de zoektocht een nieuw lettertype te ontwikkelen waarin moderne letters en traditionele kalligrafische letters samenkomen. Hoe gedreven ontwerpers te werk gaan, bleek uit de gepassioneerde presentatie van Lara Captan, die het werken aan haar project 'een droom die uitkomt' noemt.

Panel
In reactie op de presentaties benadrukten de panelleden Valentijn Byvanck, Arne Hendriks, Liselore Frowijn en Joana Meroz het belang van onderzoek en experiment voor de ontwikkeling van het vakgebied. Zij deelden de eerdere uitspraak van Captan: ‘Rules have to be broken, but you have to know them first’. Daarvoor is ondersteuning voor verkenningen nodig en ruimte voor artistiek onderzoek, bijvoorbeeld ook in samenwerking met wetenschappelijk onderzoek. Stimuleer dat onderzoek als fonds. En zie wat dat extra duwtje in de rug bij makers teweeg kan brengen. Daarbij is het delen van resultaten en de weg ernaartoe, van opgedane kennis en energie, minstens zo belangrijk en interessant.

Na de pauze ging het publiek uiteen in verschillende deelsessies op het gebied van experiment, onderzoek en reflectie, professionalisering, platforms en interculturele dialoog. De vraag aan iedere groep was twee aanbevelingen te formuleren, aan het fonds en aan het veld.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds3.jpg

Terugkoppeling sessies

Sessie 1 experiment en crossover o.l.v. Ranti Tjan. Wat dragen experiment, (materiaal-)onderzoek en crossovers bij aan de ontwikkeling van de ontwerppraktijk?

Aanbeveling aan het fonds:

Maak experiment zichtbaar en vraag om een duidelijke afronding die gedeeld kan worden met het publiek.
Sla bruggen met het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door samen aanvragen mogelijk te maken of een matchmakingstraject.

Aanbeveling aan veld/maker:
Blijf dromen/ideeën opschrijven. Soms komt het geplante zaadje pas jaren later tot bloei. De kern van een experiment is dat het ook kan falen.

Dromen of plannen die onhaalbaar lijken liggen vaak ten grondslag aan een experiment. Alleen door iets uit te werken weet je of het een goed idee is. De groep bespreekt hoe ideeën, technische mogelijkheden en financiering worden gecombineerd. Het is voor ontwerpers moeilijk om toegang te krijgen tot bedrijven en financiers, zeker als het gaat om de experimentele fase van een project.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds2.jpg

Sessie 2: Onderzoek en reflectie o.l.v. Lisa Reinheimer. Hoe dragen analyse en reflectie bij aan een vooruitstrevende vormgeving?

Aanbeveling aan het fonds:

Het fonds dient het gesprek te continueren en faciliteren zowel tussen het fonds en de makers als tussen de makers en denkers.
Daarnaast zou het fonds de relevantie van vormgeving beter zichtbaar moeten maken.

Aanbeveling aan het veld:
De ontwerper moet zelf verantwoordelijkheid nemen om vormgeving relevant te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld duidelijk vertellen wat er leeft in het veld, welke ontwerpopgaven er liggen en in het stellen van kritische vragen tijdens samenwerkingen, zoals met de industrie. De criticus moet openbaar maken wat zijn rol is en uitdragen wat hij belangrijk vindt.

De groep constateert dat de ontwerpkritiek beter georganiseerd moet worden. Vakbladen zijn bijvoorbeeld nodig, en een stevige nadruk op de culturele en economische belangen. Ook meer zichtbaarheid is nodig, elke partij kan hierin een rol vervullen om op verschillende niveaus en via verschillende kanalen debat, reflectie en uitwisseling tussen makers, denkers en publiek te stimuleren.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds6.jpg

Sessie 3: Artistieke kwaliteit, talentontwikkeling en professionalisering. Hoe ontwikkel je de artistieke kwaliteit van je werk en bouw je tegelijk een professionele praktijk op?

In de Q&A door Femke Dekker met Anne Reutinger werd vooral genoemd dat de nieuwe praktijk niet vastomlijnd is en dat de term 'ontwerper' beperkt is voor een nieuwe generatie die zich vaak beweegt in verschillende disciplines en die verschillende expertises heeft. Dit vraagt van het fonds aan de ene kant een flexibele houding ten opzichte van nieuwe vakgebieden en verschuivende grenzen tussen disciplines, maar aan het veld en de aanvragers wordt gevraagd om zich duidelijker te positioneren in het vormgevingsveld en om meer met elkaar in gesprek te treden. Het volgen, delen en bespreken van ontwikkelingen is voor iedereen belangrijk.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds1.jpg

Sessie 4 Platforms o.l.v. Dennis Elbers. Hoe kunnen platforms bijdragen aan het versterken van het bewustzijn over de kwaliteiten van ontwerp?

Aanbeveling aan het fonds:

Laat nog meer zien wat wordt ondersteund, een dag als deze draagt hieraan bij

Aanbeveling aan het veld:
Blijf eigenwijs. Als je een goed plan hebt, blijf bij wat je wilt en ga je niet aanpassen aan de regeling.

In de sessie werden platforms een schakel tussen maker en publiek genoemd. Ze werken als een katalysator om het bewustzijn over bepaalde disciplines te vergroten.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds4.jpg

Sessie 5 Interculturele dialoog o.l.v. Stephanie Afrifa. Hoe verrijken culturele identiteit en diversiteit de beroepspraktijk?

Aanbeveling aan fonds:

Het gaat om kwaliteit en niet om de achtergrond van een aanvrager, dus werk vanuit dezelfde criteria voor iedereen.

Aanbeveling aan het veld:
Spreek jongere en diverse doelgroepen aan met behulp van ambassadeurs.

Valentijn Byvanck, voormalig voorzitter van de adviescommissie, ziet het belang van het verjongen en verhogen van diversiteit in de commissies. Daar valt nog veel te doen. ‘Jonge mensen bijvoorbeeld, kunnen een buitengewone kennis en ervaring hebben op terreinen waar een oudere generatie geen toegang toe heeft’. Tegelijk is het de uitdaging van een commissielid om voorbij zijn of haar eigen vakgebied te kijken.

BijeenkomstVormgevingStimuleringsfonds7.jpg

Tot slot
Het fonds heeft het afgelopen jaar een aantal activiteiten georganiseerd om nader op actuele thema's in het ontwerpveld in te gaan. Zo zijn met een aantal open oproepen en een serie expertmeetings specifieke disciplines en thema's verkend. Er is een traject uitgezet om de ontwerpkritiek te verkennen en met de website en nieuwsbrief-specials worden gehonoreerde projecten en activiteiten breder onder de aandacht gebracht. Ook deze bijeenkomst draagt bij aan het verkrijgen van inzicht in wat speelt in het veld.

Beelden: Mohammed Najah

meer nieuws

SalonedelMobilebeeldIlcoKemmere.jpg

Selectie Salone del Mobile Milaan 2017

19 januari 2017

In oktober 2016 riep het Stimuleringsfonds ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie tijdens de Salone del Mobile 2017, een van de omvangrijkste internationale beurzen voor meubel- en productontwerp. Uit 47 voorstellen selecteerden externe adviseurs Annemartine van Kesteren, Suzan Russeler en Marleen Engbersen twaalf voorstellen. De selectie bestaat uit ontwerpers en collectieven die nieuwe materialen en technieken onderzoeken, zich bezighouden met creatieve ontwerpprocessen, bijzondere samenwerkingsvormen aangaan en onderscheidende presentatievormen voorbereiden voor betere zichtbaarheid in Milaan.
Met deze selectie wordt de breedte van de Nederlandse ontwerpsector gerepresenteerd: de adviseurs betrokken in hun selectie de onderscheidende artistieke kwaliteit van het te tonen werk en de presentatievorm, hoe de presentatie in Milaan in lijn ligt met de ontwikkeling van de ontwerper of de studio en hoe de presentatie aansluit bij een langetermijnstrategie. De adviseurs keken naar diversiteit in projectvormen, presentatieplekken en stadia van ontwikkeling van de ontwerpstudio's. Tot slot is ook gekeken naar bijzondere samenwerkingsvormen en groepspresentaties.

De selectie is als volgt:
Studio Lizan Freijsen - The Living Surface
Studio Minale-Maeda - Anti/Nature
Commonplace Studio - Clock. Light. Mirror
Studio Maarten Kolk & Guus Kusters - presentatie Milaan 2017
Simone Post / Envisions - Envisions x Finsa
Dutch Invertuals - HARVEST
Rudi Boiten / Studio Plott - Floor Wall Ceiling
David Derksen / Studio Earnest - Light and Darkness
Studio Truly Truly - Reaching Out
Andrea Trimarchi / Studio Formafantasma - Anno Tropico
Thomas Eyck - remake nature
Stichting B.A.S. - MacGuffin, The Sink

Algemene indruk
Engbersen, Van Kesteren en Russeler zijn over het geheel genomen positief over de kwaliteit van de voorgestelde groepspresentaties. De kwaliteit van de individuele presentaties vonden de adviseurs enigszins tegenvallen, maar in deze voorstellen was de commissie wel te spreken over de professionele en strategische aanpak. Zij zijn dan ook van mening dat de voorstellen niet alleen beoordeeld moeten worden op artistieke vernieuwing, maar dat ontwerpers ook de kans moeten krijgen om in een strategische en consequente lijn hun ontwerpidentiteit neer te zetten en voort te zetten. Dit geeft ontwerpers de kans om gelegde contacten te verzilveren. De adviseurs hebben in het verlengde daarvan ook een aantal voorstellen in de selectie opgenomen die al eerder een subsidie ontvingen voor deelname aan een presentatie in Milaan. Zij hebben kritisch beschouwd op welk punt de ontwerper of studio in zijn loopbaan staat en hoe de presentatie bijdraagt aan een volgende stap. De motivatie voor de presentaties in samenhang met een langetermijnstrategie gaf hen veel inzicht in de betekenis van de presentatie voor de individuele praktijk en voor het Nederlandse ontwerpveld.
Presentatievoorstellen waarin bedrijven/opdrachtgevers samenwerken met ontwerpstudio's werden gewaardeerd, omdat dit de positie van de ontwerpstudio's versterkt. Minpunt hierbij noemen de adviseurs echter dat de opdrachtgevers hierin nog weinig financieel commitment toonden.

Daarnaast merkt de commissie op dat een aantal presentatievoorstellen werd ingediend door ontwerpers die in andere disciplines werken, zoals mode en sieraden. De adviseurs zijn van mening dat dergelijke presentaties alleen van meerwaarde zijn als uit het voorstel blijkt hoe de presentatie zich verhoudt tot de context van een meubelbeurs. De adviseurs vonden dat de aanvragers dit onvoldoende motiveerden.

Criteria
De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van de Open Oproep Salone del Mobile Milaan 2017 gericht op de drie hoofddoelstellingen uit het internationaliseringsprogramma:
• versterken imago Nederlandse ontwerpsector;
• opbouwen duurzame samenwerkingsrelaties;
• vergroten internationale werkterrein van de Nederlandse ontwerpsector.
Er zijn voorstellen geselecteerd die representatief zijn voor de Nederlandse ontwerpsector en bijdragen aan het versterken van het imago van de Nederlandse creatieve industrie binnen de context van een internationale beurs.

De presentaties
De Salone del Mobile Milano is van 4 t/m 9 april 2017. De geselecteerde presentaties vinden onder andere plaats in Palazzo Clerici, Spazio Rossanna Orlandi en Ventura Lambrate, waar ieder jaar veel Nederlandse presentaties plaatsvinden. Ook bevinden zich in de selectie presentaties die plaatsvinden op de Salone Satellite, speciaal voor opkomende talenten, en een aantal projecten zijn te vinden op nieuwe locaties, zoals Spazio O' in de wijk Isola.

Beeld: Ilco Kemmere
OpenOproepRuimtevoorCreatiefVakmanschap.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap

10 januari 2017

Met de Open Oproep Ruimte voor Creatief Vakmanschap riep het Stimuleringsfonds op om deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de ontwikkeling van een leer- en maakomgeving voor startende creatieve vakmensen (MBO-ers). Zes ontwerpers zijn geselecteerd en gaan zes maanden intensief samenwerken met startende creatieve vakmensen, docenten van verschillende Amsterdamse MBO-instellingen, opdrachtgevers uit het werkveld en diverse experts op het gebied van onderwijsinnovatie. Het ontwerpend onderzoek wordt uitgevoerd op locatie in de Plaatsmakerij, een creatieve broedplek in het voormalige ING-complex aan de Haarlemmerweg in Amsterdam. Het traject betreft een gezamenlijk initiatief van het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
De Open Oproep heeft in totaal 26 inzendingen opgeleverd die ter advies zijn voorgelegd aan twee externe adviseurs: Johan van Aalst, Hoofd Programma van de Stichting Tolhuistuin te Amsterdam en Eireen Scheurs, architect en mede-eigenaar van SUB-office, tevens onderzoeker en docent aan de TU Delft. Selectie van de deelnemers vond plaats op basis van ontwerpkwaliteit, motivatie, co-creatieve houding en kennis betreffende de thematiek van de Open Oproep. De adviseurs waren positief over de reikwijdte aan vertegenwoordigde disciplines en de diversiteit in de genoten opleidingen van de aanvragers. Daarnaast lieten de adviseurs zich positief uit over het engagement voor onderwijsinnovatie dat uit de inzendingen sprak.

Na uitvoerig beraad zijn de volgende zes ontwerpers boven de andere inzendingen verkozen:

• Caspar Kienjet – ruimtelijk ontwerper
• Elsbeth Ronner – architect
• Hannah van Luttervelt – (product)ontwerper
• Ruud Winder – grafisch ontwerper
• Aoife Wullur – (social) designer
• Mascha van Zijverden – modeontwerper

Selectie
De commissie sprak de verwachting uit dat de zes geselecteerde ontwerpers over de potentie beschikken om een waardevolle bijdrage te leveren aan de kennisontwikkeling op het gebied van de leer- en werkomgeving van startende creatieve vakmensen. Zij ontvangen ieder een bedrag van maximaal € 6.240,- voor hun deelname aan het onderzoekstraject. Deze Open Oproep schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uit in het kader van de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp (AARO) 2017-2020. Met het uitschrijven van deze Open Oproep geeft het fonds invulling aan het AARO programma Onderwijsomgeving, dat zij in opdracht van het ministerie van OCW uitvoert.

Beeld: portfolio Hannah van Luttervelt
StichtingNieuwenMeer2.jpg

Selectie Open Oproep Stadslabs

10 januari 2017

In september 2016 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor het derde achtereenvolgende jaar een Open Oproep uit gericht op Stadslabs. Onder de titel Samen werken aan dorp, stad en land werden initiatiefnemers van stadslabs en andere lokale samenwerkingsverbanden uitgenodigd voorstellen in te dienen voor het opzetten, dan wel doorontwikkelen en professionaliseren van initiatieven waarin zowel traditionele als nieuwe stadmakers op vernieuwende wijze samen aan oplossingen voor urgente ruimtelijke opgaven werken.
De oproep, uitgeschreven in het kader van de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp (AARO), leverde 99 voorstellen op. Bij de beoordeling en selectie van voorstellen heeft het fonds zich laten adviseren door Pieter Klomp (teamleider Stadsdelen DRO Amsterdam), Saskia Beer (ZO!City en oprichter Glamourmanifest) en Bas van der Pol (programmamaker AIR).

De voorstellen dienden zowel inzicht te geven in de specifieke opgaven waaraan wordt gewerkt als in organisatievorm, betrokken expertise, coalitiepartners en activiteiten die worden georganiseerd. Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de adviseurs met name gelet op de relevantie van de vraagstelling en het plan van aanpak in relatie tot de uitvraag, de bij het voorstel betrokken deskundigheid, het inhoudelijke en financiële draagvlak van de samenwerkende partijen en de consistentie tussen deze onderdelen.

Onder de inzendingen bevonden zich 15 voorstellen van labs die bij de vorige twee open oproepen voor stadslabs waren ondersteund. Voor de beoordeling van deze voorstellen was het van belang dat een duidelijke doorontwikkeling en professionalisering van het initiatief werd omschreven. Bovendien was gevraagd te specificeren hoe de door hen ontwikkelde kennis en ervaring binnen het Stadslab kennisnetwerk kon worden gedeeld.

Selectie voorstellen
De adviseurs kwamen tot een selectie van 14 voorstellen, die zij boven de andere inzendingen hebben verkozen. Vier daarvan hebben betrekking op de doorontwikkeling van een reeds eerder door het fonds ondersteund stadslab. De andere tien voorstellen zorgen voor een uitbreiding van het netwerk van stadslabs.

De selectie is als volgt:

Vervolgprojecten:
Breda: Stadslab Breda - Doorontwikkeling Stadslab Breda
Castricum: Dorpslab Castricum
Leiden: Impact Lab - Professionalisering Stadssessies
Rotterdam: Stichting KOOL - Stadslab Cool-Zuid
Nieuwe projecten:
Amsterdam: JEBC - Amsterdams Stadslab Winkelstraat Ontwerpen
Amsterdam: Stichting Nieuw en Meer - Stadslab Landtong Nieuwe Meer
Arnhem: Bewonersplatform Spijkerkwartier Arnhem - Pilotproject Spijkerkwartier Arnhem
Den Haag: dnadn - cars4space
Rijnenburg: AM Landskab - Schuurlab Rijnenburg (gemeente Utrecht)
Schiedam: The Patching Zone - LAB85
Utrecht: Rotsoordbrug - Nieuw opdrachtgeverschap: Samenwerken met bewoners
Venlo: Museum van Bommel van Dam - CALL: Circular Art Lab Limburg
Vlissingen: The Cloud Collective - Stadslab aan de Schelde
Westellingwerf: Laurens Boodt Architect en Elisabeth Boersma PlanB - Ruilverwoning

Deze geselecteerde labs richten zich op actuele opgaven rondom leegstand in binnenstedelijke gebieden, huisvestingsopgaven en mobiliteit, maar ook op krimp en ruimtelijke opgaven in dorpen en buiten stedelijke gebieden. Zij beschikken over aantoonbaar lokaal draagvlak, gaan interessante samenwerkingen aan en betrekken relevante expertises. Ontwerpers vervullen daarbij vaak een intermediaire rol. Bij vervolgvoorstellen van eerder ondersteunde stadslabs is er sprake van ontwikkeling en reflectie, waarin aandacht wordt besteed aan het documenteren van werkwijzen en methodieken en het toegankelijk maken van opgedane kennis en ervaring.

Algemene indruk
De adviseurs spreken hun waardering uit voor de enorme energie die in Nederland aanwezig blijkt te zijn rondom het fenomeen ‘stad-maken’. Net als vorige twee jaren viel het de adviseurs bij de beoordeling op dat er in veel steden behoefte blijkt te bestaan aan stadslabs en andere werkvormen, waarin top-down en bottom-up partijen elkaar rondom urgente opgaven kunnen uitdagen en ontmoeten. De inzendingen komen vanuit heel het land, ook uit regio’s waar vanuit bij voorgaande edities nauwelijks voorstellen zijn ingediend. Ze laten bovendien een zeer divers beeld aan centrale vraagstukken zien. Sommige voorstellen zijn vooral ruimtelijk, andere meer sociaal-maatschappelijk. Veel voorstellen zijn gericht op hele specifieke opgaven rondom lokale betrokkenheid en eigenaarschap, terwijl andere inzendingen wat grotere stedelijke thema’s centraal stellen. Sommige labs zijn direct vanuit lokale overheden opgezet en ontwikkelen een toekomstvisie voor de ontwikkeling van een bepaald gebied. Andere kiezen voor een activistische aanpak, waarmee ze via tijdelijke en soms meer permanente fysieke ingrepen alternatieve maar breed gedragen ontwikkelingen voorstellen, waarmee ze positief willen bijdragen aan de kwaliteit van hun leefomgeving.

Beeld: Stichting Nieuw en Meer - Stadslab Landtong Nieuwe Meer, Amsterdam
Ceruttifilm.jpg

Zeven non-fictie transmedia producties gehonoreerd

10 januari 2017

In de derde ronde van de Non-Fictie Transmediaregeling zijn uit negentien aanvragen zeven projecten gehonoreerd. Deze regeling is gericht op de ontwikkeling en realisering van projecten met artistieke kwaliteit die de grenzen van het lineaire documentaire genre onderzoeken en een maatschappelijk relevant onderwerp hebben. De commissie is tot de volgende selectie gekomen:
De Migrant van Stichting Traktor en Anaïs López bestaat uit een webdocumentaire, een radiodocumentaire, een tentoonstelling en een boek, over de Java Mynah. Deze oorspronkelijk Javaanse zangvogel is geëmigreerd naar Singapore en heeft de verstedelijking goed doorstaan. Men poogt de vogel echter– zonder veel succes –te verdrijven. Het verhaal van de Mynah staat in dit project symbool voor migratie en de maakbaarheid van de stad en haar inwoners. Ontwikkelingsbijdrage: € 17.725

The Holy Road van Stichting Traktor, Dirk-Jan Visser en Derk Walters is een interactieve webdocumentaire over een beladen weg die voert door Israël en de Palestijnse gebieden. De makers willen met dit project een beeld schetsen van de gewone mensen die samen – en langs elkaar – leven aan deze tweehonderd kilometer lange weg, om zo verschillende perspectieven op de bezetting te verbeelden. Ontwikkelingsbijdrage: € 20.941

De Wijde Wereld van Memphis Film & Television en Sherman De Jesus is een tv-documentaire, een website, een pop-up exposities met VR en AR-installaties en een georganiseerde social media structuur. Uitgangspunt is een docent van een school voor asielzoekers die na zestien jaar weer contact zoekt met zijn oud-leerlingen. Het project toont hoe het deze diverse groep sindsdien is vergaan en wat op dit moment hun ambities zijn. Ontwikkelingsbijdrage: € 25.000

POPPY – Uncovering the new drug wars van Submarine Channel, Robert Knoth en Antoinette de Jong, toont de complexe wereld van de internationale drugshandel. Het verhaal krijgt vorm in een webomgeving waarin de bezoeker verschillende routes voor internationale drugssmokkel kan volgen en kennismaakt met achtergrondverhalen uit Afghanistan, Mali en Tajikistan, tot de verhalen van de gebruikers in de Europese steden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van radioreportages, documentaire fotografie en found footage. Realiseringbijdrage: € 100.000

Gentrification Platform van Pieter van Huijstee Film & TV, Pieter van Huijstee en Renzo Martens is een platform dat als doel heeft een brede uitwisseling tot stand te brengen over hedendaagse kritische kunst en mondiale economische ongelijkheid. De basis is een voormalige Unileverplantage in de Congo, waar op initiatief van Martens een atelier en ontmoetingsplek gebouwd is, waar kunstenaars en plantagearbeiders kritische kunst maken en debatten en dialogen organiseren. Realiseringbijdrage: € 100.000

If you are not there, where are you? van Cerutti Film en Maartje Nevejan handelt over absences, een lichte vorm van epilepsie die vooral bij kinderen voor komt. Kinderen zijn tijdens de absences ‘even weg’ maar ervaren desondanks krachtige beelden. Voor het project hebben tien kinderen en jongvolwassenen samen met kunstenaars gewerkt aan het verbeelden van hun ervaring die zal worden getoond in een webomgeving, een serie inspiratieavonden , een VR-Game en een graphic novel. Realiseringbijdrage: € 100.000

Big Village van Kaliber Film, Beri Shalmashi en Joost Wilgenhof, draait om het persoonlijke verhaal van de Nederlands-Koerdische Shalmashi. Haar ouders ontvluchtten in 1986 hun dorp in de bergen tussen Irak en Iran. Het project vertelt, middels een podcast serie, een boek, filmportretten en een documentaire, het verhaal van een Koerdische gemeenschap die verspreid over de wereld leeft en worstelt met identiteit en de binding met hun land. Alle onderdelen komen samen in een webomgeving. Realiseringbijdrage: € 100.000

De indiendata voor de Transmediaregeling Non-fictie voor komend jaar zijn op 14 maart 2017 en 15 augustus 2017. Deze regeling is een initiatief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds om nieuwe vormen van documentaire maken en storytelling te stimuleren.
ViktorHachmang3.jpg

Selectie Open Oproep Illustratie

10 januari 2017

Het Stimuleringsfonds riep in september 2016 illustratoren en beeldmakers op voorstellen in te dienen voor kleinschalige, experimentele projecten op het gebied van illustratie, kinder- en jeugdboekenillustratie, strip en graphic novel. De oproep is geïniteerd vanuit het aanvullende programma van de Deelregeling Vormgeving. Uit 112 voorstellen zijn vijf projecten geselecteerd.
Deze Open Oproep is een verkenning naar autonome illustratieprojecten gericht op innovatie en experiment in materiaal en techniek, het werken voor of met (nieuwe) media of bijzondere samenwerkingsvormen. Het Stimuleringsfonds beoogt hiermee nieuwe ontwikkelingen binnen het domein van de illustratie, kinder- en jeugdboekenillustratie, strip, graphic novel aan te jagen.

Ingezonden voorstellen
De voorstellen zijn beoordeeld door externe adviseurs Mara Joustra, Joost Pollmann, Harriet van Reek en Job Wouters. Zij zijn onder de indruk van het grote aantal aanvragen en spreken zich positief uit over de hoge artistieke kwaliteit die uit de voorstellen en de portfolio's spreekt. Zij vinden echter dat over het algemeen durf in experiment in de voorstellen ontbreekt. De adviseurs hadden gehoopt dat de grenzen van het vakgebied en de aansluiting bij andere vakgebieden, zoals digitale media en technologie, meer zouden worden opgezocht. De adviseurs menen dat in de voorstellen weinig wordt ingegaan op hoe de experimentele of onderzoekende waarde van betekenis kan zijn voor méér dan alleen de eigen praktijk. Zij hadden bijvoorbeeld graag gezien dat vaker inzicht zou worden geboden in hoe een voorstel bijvoorbeeld bijdraagt aan een nieuwe stap voor het vakgebied of aan de maatschappelijke relevantie. Hierdoor vinden de adviseurs dat de voorstellen over het geheel genomen nog in beperkte mate nieuw perspectief bieden op illustratie en het illustratorschap.

Selectie voorstellen
Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de adviseurs met name gelet op de innovatieve, experimentele of onderzoekende waarde van de portfolio's en van de voorstellen. Vanwege het grote aantal aanvragen en het beperkte beschikbare budget hebben de adviseurs voorrang gegeven aan voorstellen die zowel artistiek als inhoudelijk het beste scoorden.

De voorstellen van de volgende illustratoren en makers zijn geselecteerd:
Enzo Peres-Labourdette - Digital Biodiversity
Karst-Janneke Rogaar - Ode aan het stukmaken
Matches - Steek je vinger in de pot, een seksuele ontdekkingsreis
Victor Schaduw - Op expeditie met Kapitein Knut
Viktor Hachmang - Kortvormstrips

Beeld: Viktor Hachmang
loader

het fonds

subsidies

actueel

StichtingNieuwenMeer2.jpg
In september 2016 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor het derde achtereenvolgende jaar een Open Oproep uit gericht op Stadslabs. Onder de titel Samen werken aan dorp, stad en land w... meer >
Ceruttifilm.jpg
In de derde ronde van de Non-Fictie Transmediaregeling zijn uit negentien aanvragen zeven projecten gehonoreerd. Deze regeling is gericht op de ontwikkeling en realisering van projecten met artistieke... meer >
ViktorHachmang3.jpg
Het Stimuleringsfonds riep in september 2016 illustratoren en beeldmakers op voorstellen in te dienen voor kleinschalige, experimentele projecten op het gebied van illustratie, kinder- en jeugdboekeni... meer >
sluitingsdata2017.jpg
De sluitingsdata van de regelingen van het Stimuleringsfonds in 2017 zijn inmiddels vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur, Digitale cultuur en Internationalisering hebben in 2017 ieder vier rond... meer >
loader
loader
loader