stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik Salone del Mobile 2017
dsc0602web.jpg

Terugblik Salone del Mobile 2017

12 april 2017

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs trok dit jaar meer dan 340.000 bezoekers, waarvan veel vertegenwoordigers uit groothandel en detailhandel, pers, media en andere professionals uit de internationale designwereld. Ieder op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van meubel- en productontwerp en, zoals inmiddels gebruikelijk, is de Nederlandse aanwezigheid in meerdere opzichten opvallend. Hier een korte impressie van fondsmedewerkers Eva Roolker en Zineb Seghrouchni. Tijdens hun korte bezoek bezochten zij een aantal opvallende presentaties.
Experiment, ambacht en het alledaagse
In Palazzo Clerici waren diverse Nederlandse presentaties te bezoeken. Zo lanceerde het tijdschrift MacGuffin haar nieuwste editie die geheel gewijd is aan The Sink: gepresenteerd in een installatie met de vele onderdelen uit een wasbak. Het alledaagse gebruik, de betekenis en het ontwerp van de wasbak werd geduid vanuit verschillende perspectieven, de bezoeker beluisterde de verschillende zienswijzen via een podcast.

De kleurrijke presentatie van Envisions trok eveneens de aandacht. Het Spaanse Finsa, producent van halffabricaten zoals mdf, houtvezelplaatmateriaal, melamine en fineer, bood aan het ontwerperscollectief de mogelijkheid om te experimenteren met hun materialen. Deze gelaagde eindpresentatie - 1:1 experimenteerstukken, korte video’s van het maakproces en een VR-productie - gaf een compleet beeld van de mogelijkheden die de materialen bieden.

Het Nieuwe Instituut bracht de New Material Award onder de aandacht van een internationaal publiek. Studio Minale-Maeda liet er hun nieuwste werk zien en Commonplace Studio, Sabine Marcelis, Teresa van Dongen deelden een ruimte. Hoewel hun werk en praktijk uiteenlopen, stelden ze in deze presentatie alle drie alledaagse huishoudproducten centraal, en voorzagen die van een nieuwe context en beleving.

Ook Design Academy Eindhoven was aanwezig, dit keer met een tv- en mediastudio. In deze real time tv-studio waren realiteit, fictie, de digitale en de fysieke wereld met elkaar verweven in combinatie met doorlopende performances.

In het nabijgelegen Palazzo Turati bestond het aanbod volledig uit presentaties van Nederlandse ontwerpers en labels. De presentaties deelden een nadruk op ambachtelijk vakmanschap.

Bijzondere samenwerking tussen ontwerpers en producenten
Organisation in Design leverde een bijzondere prestatie met de ingebruikname van de ruimtes in de bogen onder het verhoogde spoor van het centraal station in Milaan. Daar werden de presentaties van onder anderen Maarten Baas in samenwerking met Hans Lensvelt, Baars & Bloemhoff en de Britse ontwerper Lee Broom groots aangepakt. In deze in onbruik geraakte ruimtes bood Ventura Centrale een mooie aanvulling op het ruime aanbod in Milaan. Bijzonder aan deze presentaties is de geslaagde samenwerking tussen ontwerper en producent.

Meubelproducent Hans Lensvelt en Maarten Baas presenteerden er de 101 Stoel, een ontwerp van Baas dat in grote hoeveelheden kan worden geproduceerd, maar waarin elke stoel anders is. De variëteit in vorm, formaat van de leuning en de verschillende kleuren zorgen ervoor dat iedere stoel uniek is. Baars & Bloemhoff ging voor een tweede keer een samenwerking aan met ontwerpers. Zes ontwerpers kregen de kans om het experiment aan te gaan met hun bestaande materialen en producten, wat resulteerde in een indrukwekkende presentatie.

Jong en gevestigd talent
Al jaren achtereen vraagt galeriehouder Rossana Orlandi aan Thomas Eyck om de bijzondere resultaten die voortkomen uit zijn opdrachten te tonen in haar galerie aan Via Matteo Bandello. Dit jaar presenteerde Eyck Alegría van der Zande en studio Brynjar & Veronika. Hierin stond de natuur centraal. Ieder jaar trekt de galerie van Orlandi een gezellige drukte aan van onder meer internationale pers en vermogende bezoekers met interesse in het nieuwe werk van de exposanten. Zowel jong als gevestigd Nederlands talent wordt door Orlandi en haar team gecureerd. We zagen er werk van Floris Wubben, Siba Sahabi, Karel van Laere en Piet Hein Eek.

In dezelfde straat, op een steenworp afstand van Rossana Orlandi, probeerden Guus Kusters en Maarten Kolk met een afwijkende aanpak juist een beperkt publiek aan te trekken. Ze huurden een Milanees appartement en nodigden een select gezelschap uit: op deze plek namen ze de tijd en ruimte om hun werk te tonen en het gesprek aan te gaan met hun bezoekers.
salonedelmobiledutchinvertuals.jpg
Presentatie Dutch Invertuals in de wijk Isola

Ook het collectief achter Dutch Invertuals was wederom aanwezig. In Isola spraken we de ontwerpers over hun gezamenlijke werkwijze en de bijzondere samenwerking die ze met elkaar aangaan.

Het Nederlands-Italiaanse architectenduo achter Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) bracht de Petrified Carpets, na een presentatie tijdens de Design Week in Eindhoven in 2016, nu internationaal onder de aandacht op locatie van 5VIE.

petrifiedcarpetsstudioossidiana.jpg
Studio Ossidiana (Alessandra Covini en Tomas Dirrix) toonde Petrified Carpets

Internationale allure
Vanwege het vele internationale publiek is deze designweek bij uitstek een plek om gemakkelijk in contact te komen met industrie, pers en collega’s. Elke wijk of locatie heeft weer een ander karakter en brengt specifieke mogelijkheden met zich mee. De Nederlandse ontwerpers wegen hun keuzes goed af en maken strategisch gebruik van de mogelijkheden voor de internationale ontwikkeling van hun praktijk. De presentaties tonen hoe divers het Nederlandse ontwerp is en hoe hoog de kwaliteit ervan is.

Eind 2016 selecteerde het fonds via een open 0proep twaalf ontwerpstudio's. Met deze bijdrage worden zij in staat gesteld hun werk in Milaan op een voorbeeldstellende wijze te presenteren. En met succes: zo won de presentatie van Formafantasma, Foundation, de Milano Design Award 2017 voor Press Choice en één voor Best Technology.

dsc0627web.jpg
Stand Studio Truly Truly op de SaloneSatellite. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0767web.jpg
Presentatie van Earnest Studio. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0719web.jpg
Bezoekers op de stand van David Derksen Design. Beeld: Ilco Kemmere
dsc0890web.jpg
Beeld: Ilco Kemmere

meer nieuws

aline4web.jpg

Aline Knip wordt Hoofd Subsidies

15 december 2017

In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidieregelingen van het fonds. Tot maart 2018 is Aline ook nog als gemeenteraadslid actief in Utrecht met in haar portefeuille o.a. Cultuur, Erfgoed en monumenten en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Eerder werkte ze als fondsenwerver bij Museum Boijmans Van Beuningen, werkte ze vier jaar bij het voormalige sectorinstituut Erfgoed Nederland en begon ooit als projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds.
Aline Knip: ‘De afgelopen jaren heb ik in Utrecht gezien hoe belangrijk makers zijn voor de ontwikkeling van de stad. Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad. Dat moet je koesteren en stimuleren. En vooral zichtbaar maken. Daarom wil ik graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de creatieve industrie.’

‘Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad.’


Opgeleid aan de HKU en daarna aan de Universiteit Utrecht (kunstgeschiedenis en kunstbeleid en –management) heeft ze een brede belangstelling voor cultuur ontwikkeld. ‘Het bevorderen van cross-sectorale samenwerking vind ik interessant, want dit leidt tot nieuwe inzichten en een wisselwerking tussen het culturele domein en maatschappelijke vraagstukken. Ik kijk ernaar uit om in januari te beginnen’.

Foto bovenaan door Benjamin Meijer
vieropenoproepeninternaitonalisering.png

Vier Open Oproepen Internationalisering

14 december 2017

Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Het plan gaat in op een verstedelijkingsopgave die gerelateerd is aan een maatschappelijk vraagstuk, in een specifieke regio waarin Nederlandse en lokale partijen op gelijke voet samenwerken.
Tot en met 2020 schrijft het Stimuleringsfonds een aantal open oproepen uit die zich richten op uitdagingen die verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland met zich meebrengt. Hierin wordt onderzocht hoe deze, in een samenwerking tussen lokale en Nederlandse partners, kunnen worden opgepakt om tot meer duurzame, inclusieve en slimme steden te komen. De verstedelijkingsopgave biedt kansen voor het verbeteren van de leefomstandigheden, de huisvesting, de sociale cohesie, de inzet van technologie voor maatschappelijke innovatie en het herdefiniëren van de betekenis van cultureel erfgoed. Hier liggen kansen voor het uitwisselen van kennis en expertise tussen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties met lokale partners in één van de bovengenoemde landen.

indienen
Indienen kan vanaf 1 januari 2018 tot en met woensdag 7 maart 2018 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Lees hier meer over deze Open Oproepen en hoe hiervoor in te dienen:
Open Oproep Turkije #1
Open Oproep Marokko #1
Open Oproep Egypte #1
Open Oproep Rusland #1
architectuurbiennale2014web.jpg

Selectie Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië 2018

14 december 2017

Dit najaar lanceerden Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen de Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië. De oproep nodigde onderzoekers en ontwerpers die actief zijn op het gebied van architectuur uit om projecten in te dienen voor het parallelprogramma van het Nederlands paviljoen op de Architectuur Biënnale Venetië 2018, in het kader van het thema WORK, BODY, LEISURE, waarvoor Het Nieuwe Instituut verantwoordelijk is. De commissie selecteerde vijf voorstellen.
In totaal kwamen er 52 inzendingen binnen uit 12 verschillende landen: Canada, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden.

De voorstellen werden aan de externe adviseurs Willem Schinkel (Professor in Social Theory, Erasmus Universiteit), Lara Schrijver (Professor in Architecture, Universiteit Antwerpen) en Aslı Çiçek (interieurarchitect) ter beoordeling voorgelegd.

Over het geheel genomen waren de externe adviseurs onder de indruk van de kwaliteit, relevantie en creativiteit van de projecten, alsook van de deskundigheid en ambitie van de aanvragers. De verschillende inzendingen toonden een variëteit aan werkmethoden en media, variërend van mobiele installaties, performances en productontwerpen tot fysische modellen, workshops en films. De meeste projecten gaven uiting aan een gezamenlijke ambitie en bevatten een aanzet tot samenwerking met netwerken van instellingen en professionals.

De geselecteerde projecten geven toegang tot de lichamelijke, ethische en ruimtelijke dimensies van arbeid, door uiteenlopende maar complementaire strategieën en instrumenten toe te passen voor het betrekken van het publiek bij hun werk. In samenspraak met de curator van Het Nieuwe Instituut, Marina Otero Verzier, zullen deze vijf projecten in Venetië en op andere locaties worden gepresenteerd:

The Port and the Fall of Icarus
Northscapes (Hamed Khosravi, Taneha K. Bacchin en Filippo laFleur)
De inzending van Northscapes neemt het gevonden manuscript ‘The Port and the Fall of Icarus’ als uitgangspunt voor een zoektocht naar mogelijke toekomstscenario’s voor de haven van Rotterdam. Een installatie vormt de basis voor een reeks evenementen en discussies rond het thema van een slimme haven en hoe die zich verhoudt tot de visie van de haven van Rotterdam, de stad en zijn inwoners. De evenementen zullen gedurende de biënnale worden georganiseerd in samenwerking met academische instellingen.
thefalloficarus17thcenturymuseeantoinevi.jpg
The Fall of Icarus, 17th century, Musée Antoine Vivenel

The Institute of Patent Infringement
Jane Chew en Matthew Stewart
Het satirische Institute of Patent Infringement (IoPI) tracht de dubieuze wereld van het intellectuele eigendomsrecht te ontleden die ‘Big Tech’ een monopolie verschaft naar aanleiding van ideeën op het gebied van automatisering. Het IoPI neemt hierbij Amazon als voorbeeld, door een gedetailleerd overzicht te geven van de duizenden patenten die dit bedrijf sinds 2010 heeft aangevraagd, en die in omvang variëren van het menselijk lichaam tot een 1 km2 groot magazijn. Het IoPI zal een open oproep lanceren voor het ondermijnen van deze patenten, waarna de resultaten zullen worden tentoongesteld als onderdeel van WORK, BODY, LEISURE, het thema van het Nederlands paviljoen.

05reimaginedpatentcollectivedataownershi.jpg
Reimagined patent for the collective ownership of data and housing based around a multi-storey data centre unit. Afbeelding: Jane Chew & Matthew Stewart, 2017

Songs for Hard Working People
Noam Toran
Songs for Hard Working People betreft een programma met concerten en performances die gedurende de biënnale in en rond het Nederlands paviljoen zullen plaatsvinden. Het programma plaatst het thema van het paviljoen en onze 21e-eeuwse arbeidsomstandigheden in een historische context, door het accent te leggen op de zorgwekkende maar duurzame relatie tussen het kapitalisme en de arbeidsomstandigheden in de industriële sector. Het programma beschouwt de stem en het lichaam van de arbeider als de belichaming van de fysieke en politieke omstandigheden, die ondanks het verstrijken van de tijd onveranderd blijven.

fisherbodyunionorchestrageneralmotorssit.jpg
Songs for Hard Working People. Foto: Fisher Body Union Orchestra, General Motors Sit-Down Strikes, Flint, Michigan, 1936

Shore Leaves
Giuditta Vendrame en Paolo Patelli
Dit project richt zich op het thema van het walverlof van zeelieden in de havens van Rotterdam en Venetië. Het bestaat uit videomateriaal dat is geproduceerd tijdens veldwerk van de organisaties van zeelieden in de twee havens, met bijzondere aandacht voor ruimtes en bewegingen tijdens de verloftijd.

shoreleavesguidittavendrame2015web.jpg
Shore Leaves. Foto: Giuditta Vendrame, 2015

Renderlands: Installation
Liam Young
Renderlands, een documentaire in combinatie met een installatie, gaat over de uitbesteding van werk aan animatiestudio’s en render farms in India. Wat wij beschouwen als een westerse toekomstvisie, wordt in werkelijkheid geproduceerd door werknemers die zich overal ter wereld kunnen bevinden en die door een wereldwijde infrastructuur van digitale arbeid met elkaar verbonden zijn. Als onderdeel van het programma van het Nederlands paviljoen zal er een reusachtig gezamenlijk model worden gepresenteerd dat de ideale toekomstarchitectuur uitbeeldt waar de werknemers van render farms zelf van dromen, de denkbeeldige wereld die zij zelf het allerliefst zouden willen visualiseren.

renderlandsfilmstillweb.png
Renderlands Film still. Liam Young, 2017

Lees meer over de geselecteerde projecten in het juryrapport op de website van Het Nieuwe Instituut.

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zullen op 26 april 2018 als onderdeel van het Thursday Night Live! programma een avond in Het Nieuwe Instituut organiseren met de teams die bij de open oproep zijn geselecteerd.

vooraankondiging Open Call #3
In februari 2018 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een derde en laatste oproep lanceren voor de Architectuur Biënnale Venetië 2018, gericht op de presentatie van projecten op een van de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale in Venetië. Deze oproep biedt deelnemers een presentatiebudget voor voorstellen die stilstaan bij en inspelen op het centrale thema FREESPACE.

Foto bovenaan: Opening Nederlands Paviljoen tijdens Architectuur Biennale 2014, Foto Simone Ferraro, Het Nieuwe Instituut 2014

bovenhetmaaiveld.jpg

Selectie Open Oproepen Erfgoed & Ruimte

14 december 2017

In maart 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma. Binnen dit programma zijn in maart en september in totaal vier Open Oproepen uitgeschreven binnen twee thema’s: Nieuwe energie voor het landschap en Stedenbouw voor extremen. Voor beide oproepen zijn nu opnieuw vier voorstellen geselecteerd die uiteen lopen van een strategische benadering van het energievraagstuk tot een integrale benadering van opgaven rondom klimaatverandering. Betrokkenheid van een vragende partij zoals een gemeente, provincie, gebiedsontwikkelaar of waterschap was een vereiste.
selecties
Acht voorstellen zijn geselecteerd binnen de Open Oproepen Stedenbouw voor extremen II en Nieuwe energie voor het landschap II:

Selectie Open Oproep Nieuwe energie voor het landschap II
Selectie Open Oproep Stedenbouw voor extremen II

programma erfgoed en ruimte
In maart 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het nieuwe Erfgoed en Ruimte Ontwerpprogramma, dat zij gedurende twee jaar uitvoert in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in het kader van de Visie Erfgoed en Ruimte. Via dit ontwerpprogramma worden urgente maatschappelijke opgaven aan actuele vraagstukken op het gebied van erfgoed en ruimte verbonden. Een gebiedsgerichte erfgoedbenadering staat daarbij centraal. Binnen dit programma zijn in maart en in september in totaal vier open oproepen uitgeschreven binnen 2 thema’s. De Open Oproepen Nieuwe Energie voor het landschap I + II richtten zich op het thema energietransitie in het landschap en de Open Oproepen Stedenbouw voor extremen I + II op klimaatadaptatie in de stad.

Foto: Boven het maaiveld: ontwerpend onderzoek in het veenweidegebied
rewire.jpg

Toekenningen tweede ronde Festivals

14 december 2017

In de tweede ronde van 2017 zijn binnen de regeling Festivals elf programma’s gehonoreerd. Deze festivals, van Maastricht tot Den Haag en Eindhoven, krijgen hun bijdrage voor hun inspirerende programmering op het gebied van architectuur, vormgeving of digitale cultuur. De bijdragen vertegenwoordigen samen een waarde van € 284.243,00, en variëren van € 8.000 tot € 50.000 per festival.
Op basis van de kwaliteit van de plannen en de mate waarin het festival een waardevolle of onderscheidende positie inneemt in het bestaande aanbod heeft de adviescommissie de selectie gemaakt. De programma’s die op de meest aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur werden gehonoreerd.

De festivals die nu een bijdrage krijgen zijn:
Playful Arts Festival: (T)Here & Now, ’s-Hertogenbosch
Festival Multiple Journalism: Innovatieve Storytelling, Amsterdam
Haperende Mens Festival 2018, Rotterdam / Amsterdam
TEC ART Rotterdam 2018
Rewire 2018, The Hague
Tech & Play Kids Festival, Eindhoven
ROBOT LOVE Eindhoven 2018
Tilburg Architectuur Film Festival (TIAFF)
Rotterdamse Dakendagen 2018
Festival Designkwartier, The Hague
Fashion My Religion!, Maastricht

Hieronder lichten we een aantal gehonoreerde festivals uit:

Robot Love
Van 15 september tot 2 december 2018 vindt het festival Robot Love plaats op verschillende locaties in Eindhoven. Robot Love richt zich op een humanistieke benadering van technologie en onderzoekt onze relatie met artificial intelligence door de vraag te stellen: kunnen we met robots liefde delen?
De commissie noemt het onderwerp artificial intelligence relevant en is te spreken over de gekozen, optimistische, insteek van de organisatie. De commissie verwacht dat het festival aansluiting vindt bij een breed publiek. Daarbij spreekt ze van een sterke programmering, waar goede makers bij worden betrokken en waarbinnen ruimte is voor een kritische discours.
robotlove.jpg
ROBOT LOVE Eindhoven

De Dakendagen
Van 1 tot en met 3 juni 2018 vindt het festival de Dakendagen plaats in Rotterdam. Het festival onderzoekt de mogelijkheden van dakgebruik en de potentie van het Rotterdamse dakenlandschap om bij te dragen aan een toekomstbestendige stad. Partners zijn Rotterdamse architectuurinstellingen, zoals AIR, IABR en ZigZagCity. Daarnaast werkt de Dakendagen samen met onder meer maatschappelijke organisaties, woningbouwcorporaties en verschillende commerciële bedrijven. De commissie spreekt van een festival dat een onzichtbaar deel van de stad op een toegankelijke manier weet te ontsluiten voor een breed publiek. De commissie waardeert de manier waarop de organisatie het publiek op een andere manier bij ruimtelijke ontwikkelingen weet te betrekken.

Haperende Mens
Het derde festival van stichting Haperende Mens vindt plaats op 12-13-14 januari 2018. Haperende Mens 3 (werktitel) is een driedaags multidisciplinair festival in Rotterdam (V2_ en WORM) en Amsterdam (OCCII) met digitale cultuur (net-art, games, media-installaties) en muziek (electronic, noise, industrial, drone, psych, experimental), film, media en installatiekunst, performance, dans en debat. Het festival is een zoektocht naar de mogelijkheid om jezelf te verliezen in deze 'maakbare' samenleving, waarin bijna ieder moment in beeld wordt gebracht en het waarborgen van zekerheden de hoogste prioriteit heeft. Waar bevindt zich de diepe, intense ervaring die het gereguleerde bestaan overstijgt? De commissie noemt het uitgangspunt, de onderzoeksvragen en de thematiek rondom het sacrale, interessant. De commissie is positief gestemd over de sterk thematische focus. Deze geeft het festival een duidelijke meerwaarde.

alle toekenningen
Bekijk ook de andere toegekende projecten binnen de regeling Festivals.

nieuwe deadline
De sluitingsdata voor de deelregeling Festivals in 2018 zijn: 1 februari en 9 augustus. Het totaal beschikbare budget voor komend jaar is ruim € 900.000, verdeeld over twee rondes.

Foto bovenaan: REWIRE, Den Haag

loader

het fonds

subsidies

actueel

aline4web.jpg
In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat ve... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
sluitingsdata2018groen.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
loader
loader
loader