stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: ‘In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.’

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.’ - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een ‘levend archief’ groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio’s van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.’ - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema’s van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

thedutchsavannahweb.jpg

Dertien projecten ondersteund in derde ronde Digitale cultuur

16 november 2017

Net als in de voorgaande beoordelingsrondes heeft de commissie van de Deelregeling Digitale cultuur moeten prioriteren onder de positief beoordeelde projecten: de druk op het budget blijft groot. De derde subsidieronde in 2017 leverde meer dan veertig aanvragen op. De dertien toegekende projecten onderscheiden zich over het algemeen door een sterk experimenteel en onderzoekend karakter. In dit artikel lichten we enkele projecten uit die ondersteuning kregen binnen deze ronde.
startsubsidies
Opvallend dit jaar is het hoge aantal aanvragen voor een startsubsidie. De commissie kreeg er deze ronde maar liefst zeventien voorgelegd. De vorm van een startsubsidie wordt vaak als laagdrempelig ervaren omdat er geen cofinanciering is vereist en omdat het prettig is een idee uitgebreid te testen of uit te werken alvorens een grootschalig project op te zetten. Deze aanvragen bedragen maximaal € 7.500 en leiden in de regel tot een vervolgaanvraag in de regeling Digitale cultuur. De uitdaging bij het schrijven van een aanvraag voor een startsubsidie is dan ook om de werkzaamheden voor de eerste onderzoeksfase goed te beschrijven, en tegelijkertijd een horizon te schetsen van het beoogde einddoel.

De commissie kende deze ronde zes startsubsidies toe, waaronder Snapscan van JODI en 3D-printing Silk van Theti Studio:

Snapscan
Het Belgisch-Nederlands kunstenaarsduo JODI introduceert - in het licht van snapshot fotografie - het concept ‘Snapscans’; een type 3-D scan dat door middel van een iPad en een 3D scanner iedereen de kans biedt om zijn omgeving, op elk onvoorbereid moment, te scannen. JODI ontvangt een startsubsidie voor de website Snapscan, waar de 3D-gescande modellen worden gedocumenteerd en met behulp van tags kunnen worden gecombineerd. De startsubsidie biedt het duo onder andere de mogelijkheid een samenwerking op te zetten met een externe 3D-programmeur. meer
snapscan.jpg
Snapscan - SCA door JODI

3-D printing Silk
In samenwerking met ontwerper Olivier van Herpt werkt Theti Studio aan het prototype van een 3D-printer die textiel fabriceert rechtstreeks van de zijde cocon, in een vorm naar keuze en zonder overschot. Met de startsubsidie gaat Theti Studio de bestaande technologie verder onderzoeken, testen op veiligheid, het prototype ontwikkelen en de resultaten tonen aan publiek en investeerders. meer

thetivanherpt3dprintingsilk.jpg
3D Printing Silk door Theti Studio

Projectsubsidies
De overige zeven toekenningen binnen deze ronde zijn projectsubsidies. Binnen de regeling Digitale cultuur kan worden aangevraagd voor onderzoek, experiment, ontwikkeling, productie van nieuwe media, interactie ontwerp en gameplay en de presentatie hiervan. Ook activiteiten en publicaties gericht op analyse en reflectie op digitale cultuur behoren tot de mogelijkheden, evenals projecten gericht op (internationale) kennisuitwisseling en projecten die de publieke belangstelling voor het vakgebied stimuleren.

Binnen deze ronde kreeg onder andere Felipe Ignacio Noriega ondersteuning voor het project Codeklavier en Stichting De Domijnen voor het tentoonstellingsconcept The Dutch Savannah:

Codeklavier
Felipe Ignacio Noriega ontvangt een projectsubsidie voor de realisering van CodeKlavier, het project waarvoor hij eerder een startsubsidie ontving. De CodeKlavier is een operationele programmeertaal, verbonden aan een klavier, die de pianist in staat stelt al spelend te programmeren. Hierdoor ontstaat een performance van muziek en live coding. De aanvrager beoogt het paradigma waarbij kunst wordt gecreëerd met technologie om te draaien en een meer intuïtieve, artistieke manier van coding te stimuleren. meer

codeklavier.jpg
CodeKlavier door Robot Theater Electronics

The Dutch Savannah
Stichting De Domijnen ontvangt een bijdrage voor het transdisciplinaire project ‘The Dutch Savannah’. In een tentoonstelling met werk van Sara van der Heide, Femke Herregraven, Ger Dekkers en verscheidene internationale makers, wordt het publiek bewust gemaakt van de gevolgen van ons dagelijks datagebruik. Water wordt hierbij gebruikt als een verbindend element tussen de virtuele en de fysieke wereld en staat daarbij symbool voor de bredere hedendaagse ecologische problematiek en duurzaamheidsvraagstukken. meer

thedutchsavannah.jpg
The Dutch Savannah door Stichting De Domijnen

dertien toekenningen
De adviescommissie heeft deze ronde dertien projecten kunnen ondersteunen, waarmee het beschikbare bedrag van € 200.000 volledig is benut. Bekijk het complete overzicht van toekenningen en de beschrijvingen van deze ondersteunde projecten.

deadlines 2018
In 2018 zijn wederom vier rondes gepland waarvan de eerste sluit op 31 januari 2018. Lees meer over aanvragen binnen de Deelregeling Digitale cultuur.

controlconference.jpg

Control Conference 2017

14 november 2017

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is aanwezig op Control Conference 2017 op woensdag 29 november in Tivoli Vredenburg. Tijdens de conferentie voor gamedevelopers, georganiseerd door magazine Control, spreken drie makers die in 2016 en 2017 door het fonds zijn ondersteund: Roel Ezendam, Charlotte Madelon en Matthijs van de Laar.
Roel Ezendam
Roel Ezendam is mede-oprichter, coder en designer bij RageSquid, een jonge game studio. Roel zal tijdens zijn sessie op Control Conference de drie designmethodes laten zien die RageSquid heeft gebruikt voor het maken, vormen en verder uitwerken van het design van Descenders. Voor deze game ontving het team vorig jaar twee subsidies uit het Gamefonds, een voor een voorstudie en een voor een verdere uitwerking van de ideeën.

Charlotte Madelon
Charlotte Madelon is een game developer en artist. Op het moment werkt ze aan het project White Lily. Een mobiele entertainment game die de anatomie van een bloem gebruikt om de gevolgen van jeugdtrauma’s te bekijken. In 2016 ontving Charlotte hiervoor subsidie vanuit het Gamefonds. Tijdens de sessie vertelt Charlotte meer over het ontwerpproces en het ontstaan van de game.

Lees hier ook het artikel ‘Spelen met nature & nurture’, die Willemijn de Jonge over het project White Lily schreef.

Matthijs van de Laar
Matthijs van de Laar is creative director bij Twirlbound, een studio die hij samen met Marc Peyré runt. Momenteel werken ze aan Pine, een game in het action-adventuregenre, waarvoor Twirlbound in 2016 door het fonds werd ondersteund. Tijdens Matthijs zijn sessie zal hij meer vertellen over hoe Twirlbound via Kickstarter ruim €120.000 wist op te halen.

Vanaf 1 januari 2017 is het Gamefonds geïntegreerd in de Deelregeling Digitale cultuur.
eerstebeeldendescendersragesquidweb.jpg
Still uit 'Descenders' door RageSquid
deceuvelweb.jpg

E-zine ProeftuinNL | over stadslabs

10 november 2017

Onder de titel ProeftuinNL neemt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie je mee naar het anders werken aan actuele ruimtelijke en sociaalmaatschappelijke opgaven in dorp, stad en land. Met de ProeftuinNL e-zine deelt het Stimuleringsfonds de kennis en ervaring opgedaan in 37 ondersteunde stadslabs.
Wat is de toegevoegde waarde van stadslabs? Hoe is hun opkomst te verklaren? Zijn lokale initiatieven in staat zich te verbinden aan de overheid en bedrijfsleven? En wat is de toekomst van stadslabs nu de economie weer aantrekt?

In de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017 ondersteunde het Stimuleringsfonds in totaal 37 stadslabs. In acht 360 graden video’s en acht verdiepende podcast interviews, gemaakt door de VPRO, lichten we een aantal stadslabs uit die de waarde van het experiment voor de ruimtelijke ontwikkeling tonen.

En er wordt vooruitgekeken: welke lessen kunnen we trekken? Lees ook de aanvullende longread met relevante lessen en tips, en interviews met bestuurders en onderzoekers.

Neem een kijkje naar de ProeftuinNL e-zine.

context
Sinds 2014 stimuleert het Stimuleringsfonds de ontwikkeling van stadslabs door de uitwisseling van kennis, kunde en een financiële impuls, waarmee initiatieven de gelegenheid krijgen om onderzoek te doen en hun expertise op professionele basis in te zetten voor een andere wijze van stadmaken.

ProeftuinNL
ProeftuinNL richt zich op het bijeenbrengen van de verschillende stadslabs in ons land, én richt zich op een betere samenwerking tussen stadslabs, overheden en ontwikkelaars. ProeftuinNL is een samenwerking tussen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, bureau Het Noordzuiden en de VPRO.

Foto: De Ceuvel Amsterdam door Niko Coutignu
openoproepstadslabs2017oudroze.jpg

Open Oproep Stadslabs - Proeftuinen voor vernieuwing

9 november 2017

Voor de vierde en tevens laatste keer roept het Stimuleringsfonds lokale overheden en andere stadmakers op om gezamenlijk voorstellen in te dienen voor het ontwikkelen en verder professionaliseren van bestaande stadslab initiatieven, en het opzetten van nieuwe samenwerkingsvormen waarin op lokaal niveau met participatieprocessen wordt geëxperimenteerd. Deze initiatieven bieden als creatieve broedplaats en open leeromgeving vrije experimenteerruimte voor het ontwikkelen van vernieuwende breed gedragen oplossingen voor actuele ruimtelijke en sociaalmaatschappelijke opgaven. Ontwerp vervult hierbij een belangrijke rol.
Dien uiterlijk woensdag 17 januari 2018 een voorstel in.

Nederland heeft een lange en rijke traditie met experimenteren op het gebied van de ruimtelijke ordening. Hierbij is altijd veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen maatschappelijke vraagstukken en de ruimtelijke inrichting van ons land. Sinds enkele jaren voelen steeds meer partijen zich bij de ontwikkeling van steden betrokken. In de stadslabs werken collectieven van betrokken bewoners, ondernemers, ontwerpers en andere ruimtelijke professionals samen met institutionele partijen, zoals culturele en maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en lokale overheden, aan nieuwe manieren van stadmaken, waarbij ieder vanuit zijn eigen ambitie en specifieke kennis kan bijdragen aan de kwaliteit van onze dagelijkse leefomgeving.

ProeftuinNL
In de afgelopen drie jaar heeft het Stimuleringsfonds een netwerk van circa veertig stadslabs ondersteund, waarin door het hele land met veel enthousiasme aan actuele vraagstukken is gewerkt. De kennis en ervaring die daarbij met nieuwe samenwerkingsvormen en participatieprocessen is opgedaan, is binnen het stadslab netwerk uitgewisseld en onder de titel ProeftuinNL met vertegenwoordigers van stadslabs en formele instituties besproken om de onderlinge samenwerking verder te bevorderen. Hieruit blijkt dat overheden en andere lokale stakeholders steeds meer de voordelen van een initiatiefrijke samenleving zien en vanwege het gedeelde belang een coöperatieve houding richting de labs hebben ontwikkeld. De labs weten agenda’s van top-down partijen en bottom-up initiatieven met elkaar te verbinden en goede ideeën naar concrete projecten te vertalen die een relevante bijdrage leveren aan de toekomstige ontwikkeling van de stad. Maar om hun continuïteit in de nabije toekomst beter te kunnen borgen is er ook een zeker politiek mandaat nodig.

publiek ondernemerschap
In veel steden wordt vanuit de gemeente met interesse naar de verrichtingen van de stadslabs gekeken, in sommige steden wordt door gemeenten in stadslabs geparticipeerd, maar in Maastricht gaat de lokale overheid een stap verder. Hier heeft de gemeente publiek ondernemerschap getoond, door zelf een stadslab te initiëren en initiatieven vanuit de samenleving constructief voor de vernieuwing van lokaal ruimtelijk beleid in te zetten. De uitdagingen die binnen het lab aan het licht komen, zorgen vervolgens voor nieuwe inzichten in de systeem- en leefwereld die in het kader van de nieuwe omgevingswet ook voor bestuurlijke vernieuwing kunnen worden ingezet. Maar omdat dit nog niet overal vanzelfsprekend is, stimuleren wij die ontwikkeling graag op meerdere plekken in het land.

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
parsecjorisstrijbosdaanjohanbydigitalart.jpg

Expositie MACULAR reist naar Pittsburgh

31 oktober 2017

Naar aanleiding van de Open Oproep Internationale Verkenningen in 2016 vertrok het mediakunstenaarscollectief Macular met Joris Strijbos, Eric Parren en Nicky Assman naar de Verenigde Staten. Daar bezocht het collectief verschillende instellingen en voerden gesprekken met sleutelfiguren uit het Amerikaanse mediakunstveld. De verkenning heeft dit jaar geleid tot de solo expositie ‘MACULAR’ die van 22 september tot en met 31 december 2017 te zien is in Woodstreet Galleries in Pittsburgh.
collectief
Macular is een mediakunstenaarscollectief die een gemeenschappelijk belang heeft voor kunst, wetenschap, technologie en perceptie. Inmiddels bestaat het collectief uit Daan Johan, Eric Parren, Jeroen Molenaar, Joris Strijbos, Matthijs Munnik en Nicky Assmann. Samen werken zij aan het creëren en produceren van multidisciplinaire kunstwerken die worden gepresenteerd op festivals, musea, galeries en andere kunstinstellingen over de hele wereld.

expositie in Pittsburgh
De expositie in Pittsburgh toont een serie installaties die de interferentie tussen patronen van licht en beweging laat zien. De installaties zijn het resultaat van het onderzoek van het collectief naar de toepassingen van technologie en wetenschap in de kunst en hun voortdurende zoektocht naar de grenzen van de menselijke waarneming.

“De werken worden in prachtige ruimtes getoond, specifiek aangepast op de kinetische licht installaties. Het is een mooie show!” - Nicky Assmann


ondersteuning
Secretaris Digitale cultuur en Non-fictie Transmedia, Joris van Ballegooijen: ‘Het is leuk om in een vroeg stadium ondersteuning te kunnen bieden en dan te zien dat dit ook op lange termijn werkt. De tentoonstelling is door de makers op eigen kracht georganiseerd en gefinancierd. Je probeert de keten te versterken, te investeren in talent, en als die elkaar dan uiteindelijk vinden is dat natuurlijk super. Dan ontstaat er iets. Het zijn eigenlijk de vruchten van je investering.’





Beeld bovenaan: PARSEC van Joris Strijbos en Daan Johan door Digitalarti
loader

het fonds

subsidies

actueel

deceuvelweb.jpg
Onder de titel ProeftuinNL neemt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie je mee naar het anders werken aan actuele ruimtelijke en sociaalmaatschappelijke opgaven in dorp, stad en land. Met de Proeft... meer >
openoproepstadslabs2017oudroze.jpg
Voor de vierde en tevens laatste keer roept het Stimuleringsfonds lokale overheden en andere stadmakers op om gezamenlijk voorstellen in te dienen voor het ontwikkelen en verder professionaliseren van... meer >
sluitingsdata2018groen.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2018 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2018 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
loader
loader
loader