stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: ‘In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.’

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.’ - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een ‘levend archief’ groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio’s van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.’ - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema’s van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

kastimuleringsfondsdag4web.jpg

6 dec: Meet-up Turkije, Rusland, Egypte en Marokko

15 november 2018

Interesse in een samenwerkingsproject in Turkije, Rusland, Egypte of Marokko? Kom naar onze meet-up op donderdag 6 december in Het Nieuwe Instituut, Rotterdam. Het Stimuleringsfonds heeft binnen het programma Internationalisering een tweede open oproep open staan voor ontwerpprojecten voor inclusieve steden en samenlevingen in deze vier landen. De middag staat in het teken van informatie over de open oproep, inzicht krijgen in actuele thema’s, delen van ervaringen met het werken in deze landen en er is gelegenheid voor het verkennen van samenwerkingen.
Internationale sprekers uit de vier landen gaan in op hun ontwerppraktijk en relaties tussen straatcultuur, identiteit, toe-eigening van de openbare ruimte en nieuwe relaties tussen de stad en het platteland. Wat is er volgens hen nodig voor een wederkerige samenwerking in deze contexten?

Ook is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan fondsmedewerkers over de open oproep.

Moderator Hassnae Bouazza gaat in gesprek met de volgende internationale gasten:

Amine Bendriouich - ABCB ‘Amine Bendriouich Couture & Bullshit’
Gevestigd in Marrakech, combineert Amine Bendriouich in zijn werk pop, authenticiteit, stedelijke esthetiek en Marokkaans cultureel erfgoed. Hij werkt met verschillende disciplines en ambachtslieden samen. De projecten en collecties zijn unieke percepties van de wereld waarin we leven. Ook heeft hij het cross culturele festival ‘Contemporary Morroccan Roots’ opgezet, dat zich richt op het herdefiniëren van de artistieke, culturele identiteit van Casablanca.

Oleg Khadartsev en Zhanna Guzenko - Fridaymilk
Fridaymilk is een onafhankelijk collectief in Murmansk. Creative director Oleg en curator en journalist Zhanna dragen bij aan de ontwikkelingen van cultuur en media rond de poolcirkel. Middels media content, workshops en culturele evenementen genereren zij aandacht voor het concept ‘culturele decentralisatie’. De belevingen van cultuur in de hoofdsteden en de buitengebieden worden samengebracht. Fridaymilk toont nieuwe ideeën, vertelt levensverhalen en stimuleert de dialoog tussen kunstenaars, curatoren en jongeren over de huidige betekenis van leven in het hoge noorden van Rusland.

Haytham Nawar en Bahia ShebabCairotronica Festival en American University, Cairo
Haytham is oprichter van het Cairo Electronic en New Media Arts Festival, een internationale hub voor digitale cultuur in het Midden-Oosten. Bahia ziet street art als een middel om maatschappij kritsche onderwerpen te bespreken in de straten van Cairo. Ze doet onderzoek naar de duizend manieren waarop het woord ‘nee’ in het Arabisch kan worden geschreven. Bahia is de eerste Arabische vrouw die de UNESCO Sharjah Prijs voor de Arabische cultuur ontving.

Nagehan Kurali Alan - Design In Situ en collectief Nerdworking
Nagehan is mede-oprichter van Design In Situ, een ontwerpstudio in Istanbul, die interactie, animatie en visueel ontwerp combineert. De studio heeft een passie voor het creëren van digitale ervaringen en omgevingen om onbekende verhalen te vertellen. Nagehan richt zich in haar werk op projecties en interactie ontwerp in stedelijke ruimtes.

Moderator Hassnae Bouazza is journalist, columnist, vertaler en programmamaker. In 2015 ontving ze in Beiroet de Arouwad Award voor haar werk over de Arabische wereld.

praktische informatie
datum: donderdag 6 december
tijd: 13.00 inloop, 13.30 – 18.00 incl. drinks
locatie: Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25, Rotterdam
voertaal: Engels

aanmelden
U bent van harte uitgenodigd om deze meet-up bij te wonen. Meld u voor maandag 3 december aan via [email protected] o.v.v. ‘Meet-up Turkije, Rusland, Egypte en Marokko’. Vermeld in uw bericht uw naam, organisatie en in welke land(en) u bent geïnteresseerd.
Voor vragen kunt u per e-mail contact opnemen met Yasmin Kursun, stafmedewerker Internationalisering of via +31(0)10 436 16 00.

open oproep
Lees hier meer over de doelstellingen, criteria en aanmeldingsprocedure voor de Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #2 (deadline 21 januari 2019). Dit is een vervolg op de eerste serie Open Oproepen gericht op deze vier landen die het Stimuleringsfonds begin 2018 uitschreef.

Foto bovenaan: Khalid Amakran

keer.jpg

3 dec: Nederland veranderd/t. Conferentie over erfgoed in de leefomgeving

15 november 2018

Op 3 december vindt in de Van Nelle Fabriek Rotterdam de conferentie ‘Nederland veranderd/t’ plaats. Centraal staan de opgaven van vandaag, voor het Nederland van morgen. Het Stimuleringsfonds is op verschillende manieren onderdeel van het programma. Zo organiseren we inhoudelijke deelsessies en presenteren we ‘KEER’, een publicatie en tentoonstelling rond de thema’s klimaatadaptatie, energietransitie, erfgoed en ruimte.
ontwerpprogramma
In 2017 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het ontwerpprogramma ‘Erfgoed en Ruimte’. Doel van het programma, dat in opdracht van de ministeries OCW en BZK in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed door het Stimuleringsfonds is ontwikkeld, was een toekomstgerichte benadering van het Nederlandse cultuurlandschap en een duurzame ontwikkeling van onze dagelijkse leefomgeving. De inzet en doorontwikkeling van cultuurhistorische en gebiedseigen kenmerken vormden een belangrijk uitgangspunt. Dit om lokale, ruimtelijke kwaliteiten te versterken. We schreven vier open oproepen uit. Naar aanleiding daarvan werkten zestien ontwerpteams de afgelopen twee jaar aan uiteenlopende projecten binnen twee specifieke thema’s, namelijk ‘Energietransitie in het landschap’ en ‘Klimaatadaptatie in de stad’. Hoe kunnen beide opgaven behalve een aanleiding om onze leefomgeving te veranderen ook een kans zijn om een kwaliteitsslag te geven aan het Nederland van morgen?

conferentie
Op 3 december wordt het ontwerpprogramma afgerond tijdens de conferentie ‘Nederland veranderd/t’. Verschillende onderzoeksteams presenteren hun projecten en delen hun inzichten, lessen en eerste resultaten in zeven deelsessies en op het open podium. Ook is er ‘KEER’, een expositie waarin de resultaten van de zestien onderzoeksprojecten naast elkaar worden getoond en die informeert over ontwerpaspecten en overheidsvraagstukken met betrekking tot energietransitie en klimaatadaptatie. Bij de expositie verschijnt een gelijknamige publicatie. Een korte film legt daarnaast het verhaal van het onderzoeksprogramma ‘Erfgoed en Ruimte’ uit en zoomt in op de noodzaak om ontwerpers te betrekken bij het vinden van oplossingen voor de grote opgaven waar we op dit moment voor staan.

deelsessies
Bezoekers van de conferentie kunnen zich inschrijven voor vier deelsessies. De sessies zijn verdeeld over verschillende tijdvakken. Alleen ‘Rotterdam City Visit’ is afwijkend, dit is namelijk een twee uur durende rondleiding. Deze sessie wordt twee keer georganiseerd en gaat over het voor de toekomst noodzakelijke waterplan dat voor Rotterdam moet worden gemaakt. (Bekijk ook onderstaande video over dit onderwerp)

Alle sessies van het Stimuleringsfonds op een rij:
Boven het Maaiveld
Erfgoed vol Energie? Workshop met biomassa
Energie en een markant landschap: hoe combineer je dat?
De wijkgedachte als inspiratiebron
Toolbox testcase klimaatadaptatie Amsterdam en Eindhoven
Rotterdam City Visit

Op het open podium worden de volgende projecten gepresenteerd:
De singel als klimaatadaptieve drager
Het eiland van Dordrecht
Nieuwe energie voor het landschap in papierdorp Eerbeek

inschrijven
Meer informatie over de verschillende deelsessies is hier te vinden. Let op de inschrijvingen voor de sessies gaan hard. Deelname aan de conferentie is gratis. Aanmelden kan hier.

roadshow
De geschiedenis leert dat een integrale aanpak in grote opgaven, zoals de energietransitie en klimaatadaptatie, loont. Het is van belang lokale en regionale initiatieven aan elkaar te verbinden. Op die manier kan kennis worden uitgewisseld en kan van elkaar worden geleerd. Daarnaast is het van belang dat de overheid de regie neemt over het veranderingsproces en visie heeft en duidelijke doelen stelt. Alleen dan kan een zo groot mogelijk draagvlak worden gecreëerd.

Na 3 december zal de expositie ‘KEER’ daarom door verschillende provincies en langs lokale bestuurders gaan reizen. Hierbij wordt een debatprogramma ontwikkeld waarin uitdagingen en inzichten uit de zestien casestudies in een lokale context worden geplaatst met als doel ze verder aan te scherpen en inspiratie te bieden voor ruimtelijk beleid.

Beeld bovenaan: 75B

Rotterdam heeft een lange geschiedenis met water en heeft door verhevigde regenbuien een doordacht waterplan nodig. Arconiko Architecten, plein06, designlab 2902 en SteenhuisMeurs slaan de handen ineen voor een integrale aanpak.
voablauwweb.png

Per 2019 nieuwe online aanvraagomgeving

15 november 2018

Het Stimuleringsfonds werkt aan een vernieuwing van de online aanvraagomgeving. Vanaf 1 januari 2019 gaat het nieuwe ‘online aanvragen’ live en staat de omgeving open voor nieuwe aanvragen. Tot die tijd is de online aanvraagomgeving alléén toegankelijk voor het aanvragen van vouchers en voor openstaande oproepen.
Voor het aanvragen van vouchers en openstaande oproepen heeft de komst van de nieuwe aanvraagomgeving geen gevolgen. Deze kunnen in de huidige omgeving worden gedaan. De eerstkomende ronde voor de Deelregeling Vormgeving, die op 23 januari sluit, wordt nog in de huidige omgeving geopend. Gedurende de aanvraagperiode stappen we over op het nieuwe systeem. Aanvragen die al zijn ingediend gaan niet verloren bij de overstap naar de nieuwe aanvraagomgeving.

voorbereiden
De eerstkomende ronde voor de Deelregelingen Architectuur, Digitale cultuur en Internationalisering zal pas in de nieuwe aanvraagomgeving worden geopend. De sluitingsdatum voor deze ronde is 6 februari. Aanvragen hiervoor kunnen natuurlijk al wel worden voorbereid. Zo kun je nu al aan de slag met het opstellen van het projectplan. Lees hiervoor de Leidraad Subsidieaanvraag (PDF) met toelichting op het opstellen van een projectplan, presentatie- en communicatieplan en begroting. En verdiep je in het Subsidiereglement (PDF) en de officiële deelregelingtekst van de regeling waarbij je een aanvraag wilt indienen. Deze is te vinden onder de tab ‘voorbereiden aanvraag’ bij iedere regeling op de website.

De nieuwe online aanvraagomgeving is vereenvoudigd ten opzichte van de huidige. Procedures blijven vrijwel hetzelfde en alle functionaliteiten van het huidige aanvraagsysteem blijven behouden. Over eventuele wijzigingen ten aanzien van inloggegevens houden we je op de hoogte.
madebyrainweb.jpg

Made by Japanese Rain

14 november 2018

Met porselein had Aliki van der Kruijs nog nauwelijks gewerkt voor ze vorig jaar afreisde naar Arita. Haar voorstel om onder andere te onderzoeken of haar concept 'Made by Rain' ook toepasbaar was op porselein, werd door het Stimuleringsfonds geselecteerd voor een residency van drie maanden in de Japanse porseleingemeente.
investeren in onderzoek
Wat Aliki van der Kruijs vooral in Arita heeft gedaan, is heel veel zaadjes planten. ‘Zo’n residency stelt je in staat te investeren in onderzoek en een nieuw werkterrein af te tasten. Je kunt ergens helemaal in duiken en je vaardigheden daardoor verbreden. Ik werk vooral met textiel, en ook 'Made by Rain' was aanvankelijk een textielproject. Met een speciale techniek leg ik op stoffen het regenachtige Nederlandse weer vast. Van motregen tot flinke stortbuien, elke vorm van regen zorgt voor een unieke afdruk en elk stuk stof vormt een document van de weersomstandigheden op een specifieke locatie, dag en tijd. Ik vroeg me af of dit ook op porselein kan. Inhoudelijk vond ik het mooi om mijn project naar Japan te brengen. Het Japans kent meer dan vijftig manieren om regen te beschrijven en porselein werd er oorspronkelijk gebruikt als drager voor verhalen.’

'Naast heel veel experimenteren en produceren, heb ik ook vooral meegekeken met de makers en alles als een spons in me opgezogen.'


waardevolle werkervaring
In Arita kreeg ze een plek toegewezen in het Saga Ceramics Research Laboratory en werd Van der Kruijs gekoppeld aan een lokale pottenbakker. ‘De residency heeft me op verschillende niveaus heel veel gebracht. In de eerste plaats heb ik er ontzettend veel technische ervaring opgedaan. Het is heel fijn om in zó’n gespecialiseerd en goed uitgerust lab te werken. Als je een vraag hebt, kun je daarmee direct bij iemand terecht. Daardoor kun je snel stappen maken. Mijn studio in Nederland is helemaal niet toegerust op werken met porselein. Hier had ik in zo’n korte tijd nooit zo diep in een nieuwe techniek kunnen duiken. Naast heel veel experimenteren en produceren, heb ik ook vooral meegekeken met de makers en alles als een spons in me opgezogen. Ik heb heel veel bedrijven bezocht en kennisgemaakt met alle verschillende aspecten van het proces. Verder was het mooi om te zien hoe je met je eigen werk andere makers kunt inspireren. Zeker omdat ik een buitenstaander was en relatief weinig van de productieprocessen wist, doe je soms heel verrassende dingen, puur en alleen doordat je niet met kennis bent belast. Wat ook heel bijzonder was, is om deel te worden van een gemeenschap en plaats die bijna letterlijk industrie ademt. Vrijwel alles in Arita draait naast landbouw om porselein; je ziet het op straat, op het erf rondom de woningen en werkplaatsen en bijvoorbeeld ook het eten wordt op sommige plaatsen geserveerd op hele speciale borden. De natuur in Arita is bovendien prachtig. Ik mis het fietsen daar nog steeds.’
madebyrainexperimenterenweb.jpg

tastbaar resultaat
‘Het lijkt misschien simpel om 'Made by Rain' te vertalen naar porselein, maar dat valt toch tegen’, vertelt Van der Kruijs. ‘We hebben heel veel testen gedaan met de hoeveelheid pigment en de relatie die het met het glazuur aangaat. Ook hebben we ernaar gestreefd een proces te ontwikkelen met zo min mogelijk bakrondes. Die zijn namelijk alles behalve duurzaam. Toen ik aan de residency begon was het niet per se mijn bedoeling iets te ontwikkelen dat ook in productie zou worden genomen. Mijn focus lag bij het onderzoek en materiaalexperiment. Maar al het werk heeft nu toch een serie borden opgeleverd die is ondergebracht bij Thomas Eyck. Met de productie heb ik op zich niets meer te maken, die wordt in Japan gedaan.’

Behalve 42 kilo porselein bracht Aliki veel elementen mee naar huis om door te ontwikkelen. Zo experimenteerde ze in Arita met de traditionele op touw gebaseerde jomōn-techniek, die werd gebruikt om het eerste porselein te maken. Met het touw werden in de nog natte klei decoraties aangebracht voordat het de oven in ging. ‘Ik heb daar een moderne vertaling van proberen te maken. Dat soort dingen wil ik nog verder ontwikkelen. Ook wil ik graag onderzoek gaan doen naar de relatie tussen porselein en textiel, in materialiteit twee heel contrasterende materialen met complementerende eigenschappen, namelijk hard versus zacht.’

over de werkperiode
De werkperiode in Japan biedt aan veelbelovende kunstenaars en ontwerpers de ruimte om onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied en tegelijk hun eigen werk te ontwikkelen, waarbij er een intensieve wisselwerking ontstaat met de betrokken porseleinproducenten in de regio. De uitwisseling is een initiatief van ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara, en wordt ondersteund door het Stimuleringsfonds en het Mondriaan Fonds.

Het werk dat Aliki van der Kruijs tijdens haar werkperiode in Arita maakte, is tot 2 juni 2019 te zien in de expositie 'Made in Holland' in het Princessehof in Leeuwarden. Een aantal van de stukken die worden tentoongesteld, zijn ook door het museum aangekocht.

jomongeinspireerdweb.png
stadsmakerscongres201848.jpg

Terugblik Stadmakerscongres 2018

13 november 2018

Tijdens het door AIR georganiseerde Stadmakerscongres presenteerde het Stimuleringsfonds de nieuwe Open Oproep 'Anders werken aan stad dorp en land'. Het fonds programmeerde tevens het deelprogramma 'Stadslabs en de Omgevingsvisie' en samen met TU-Delft de lunchworkshop 'Participatory City making'. Welke rollen vervullen stadslabs en stadmakers in de bredere context van de opgaven die worden geformuleerd in de nationale en de lokale Omgevingsvisie?
Stadslabs en de Omgevingsvisie

Het Stimuleringsfonds onderzoekt actuele ontwikkelingen en inzichten. Het fonds introduceert instrumenten die lokale en regionale overheden kunnen gebruiken wanneer ze aan de slag willen gaan met de nieuwe omgevingswet. Met de Smart Urban Lab-kit wordt in steden als Maastricht en Rotterdam de methode van de stadslabs als mechanisme van ‘smart governance’ verder ontwikkeld. Participatory City Making is een ontwerponderzoek van TUDelft, Drift en Creating010. Het doel is een raamwerk van kleinschalige experimenten te ontwikkelen dat zowel stadmakers initiatieven als gemeentes kan helpen.

stadsmakerscongres201819.jpg
Nicole van Rijkens en Christian Scholl, ICIS (Universiteit Maastricht) presenteren de Smart Urban Lab-kit for Learning in a Network (SMULLN).
stadsmakerscongres201821.jpg
Moderator Edwin van Uum met de Smart Urban Lab-kit.
stadsmakerscongres201814.jpg
Moderator Edwin van Uum gaat in gesprek met het publiek.
stadsmakerscongres201852.jpg
Gaston Gelissen, Programmadirectie Nationale Omgevingsvisie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, reflecteert op de stadsmakerspraktijk.
stadsmakerscongres201842.jpg
Kees Boks, Gemeente Midden-Delfland, beleidsmedewerker Landelijk Gebied & Community manager Midden IN Delfland (MIND)
stadsmakerscongres201847.jpg
Sven Cimmermans, Gemeente Maastricht vertelt over het experimenteren in Maastricht-LAB.
stadsmakerscongres201853.jpg
Ingrid Mulder, Associate Professor, Industrial Design - TU Delft, vertelt over het onderzoek 'Participatory City Making'.
stadsmakerscongres201865.jpg
Nazanin Hedayati, Stimuleringsfonds, presenteert de nieuwe 'Open Oproep Anders werken aan stad dorp en land'. Zij nodigt gemeenten uit voor 18 december deel te nemen aan het ontwikkeltraject Anders Werken.
stadsmakerscongres201863.jpg
Gerard Nijboer, procesmanager Innovatie Gemeente Rotterdam.
stadsmakerscongres20186.jpg
Deelnemers ontvingen het Stadslab Manifest.
Lunchworkshop 'Participatory City making'

Aan de hand van een aantal Rotterdamse cases onderzocht het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, TUDelft en Creating010 tijdens de lunchworkshop hoe verschillende stakeholders te betrekken zijn bij het participatieproces. Stadmaken vraagt om innovatieve samenwerkingsverbanden met lokale overheden, lokale instituties, kennisinstellingen, bedrijfsleven en burgers. De Nationale Omgevingsvisie vraagt om nieuwe rollen en verbindingen tussen bestuurders en maatschappelijke initiatieven. Hoe kan je dit inclusief maken? Op welke manier kan je dit proces duurzaam doorontwikkelen?

stadsmakerscongres201866.jpg
stadsmakerscongres201874a.jpg
stadsmakerscongres201897.jpg
stadsmakerscongres2018122.jpg
Sander Hazevoet, Vitibuck Architects, droeg voor de workshop een case aan vanuit de Stadslab Maashaven.
stadsmakerscongres2018117.jpg
Manon Nagelkerken, Dakpark Rotterdam
stadsmakerscongres2018119.jpg
Joke Mulder, Stadslab Cool-Zuid
stadsmakerscongres2018120.jpg
stadsmakerscongres2018108.jpg
stadsmakerscongres2018125.jpg
Gerard Nijboer, procesmanager Innovatie Gemeente Rotterdam.
stadsmakerscongres201893.jpg

Foto's: Aad Hoogendoorn

nieuwsbrief Urbanisatie
Op de hoogte blijven over het onderwerp urbanisatie? Meld u aan via [email protected] voor de speciale nieuwsbrief, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd, o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief urbanisatie'.

loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepanderswerken2018.png
Met het oog op de komst van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de nieuwe Omgevingswet nodigt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gemeenten uit deel te nemen aan het ontwikkeltraject Anders we... meer >
ooopenoproepruimtevoortalent2018.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt architecten, ontwerpers en makers uit om een voorstel in te dienen voor een onderzoek, experiment of ontwikkeling van nieuwe kennis binnen een praktijk... meer >
openoproepsalonedelmobile.png
De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé plek om zichzelf internationaal te presenteren. De beurs en alle omringende presentaties in de stad trekken jaarlijks vele profe... meer >
loader
loader
loader