stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: ‘In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.’

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.’ - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een ‘levend archief’ groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio’s van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.’ - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema’s van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

btwvraagweb.jpg

Praktische tips voor uw subsidieaanvraag

11 januari 2018

Het fonds krijgt de meest uiteenlopende vragen over het indienen van een aanvraag. Opvallend zijn de vragen die worden gesteld over subsidie en BTW. Ayse Tüzen, werkzaam als senior medewerker bedrijfsvoering, vertelt u meer over de BTW plicht en de aankomende deadlines voor 2018.
We krijgen vaak de vraag of het noodzakelijk is BTW af te dragen als men subsidie ontvangt. Is dat zo?
Ayse: ‘Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat er geen BTW afgedragen hoeft te worden als u subsidie ontvangt. Dit is wel het geval wanneer u bijvoorbeeld werkzaamheden uit besteedt, dan dient u hierover BTW in rekening te brengen. Denk dus bij het opstellen van uw begroting aan de eventuele BTW-plicht per post binnen uw begroting. Dit kan per post verschillen.’

Moet een aanvrager de begroting inclusief of exclusief BTW opstellen?
Ayse: ‘Maak in uw begroting een onderscheid tussen posten waar wel en waar geen BTW over afgedragen hoeft te worden. Eventuele opdrachten in het buitenland zijn vaak vrijgesteld van BTW, maar dit verschilt per land. Overleg bij twijfel altijd eerst met uw regionale belastingkantoor.
De subsidie die u ontvangt is het bedrag waar u maximaal aanspraak op kan maken. U kunt dus geen aanspraak maken op een hoger subsidiebedrag indien er sprake is van tegenvallende BTW-verrekeningen.’

sluitingsdata 2018
De eerst volgende sluitingsdata in 2018 per regeling zijn als volgt:
Deelregeling Architectuur: 31 januari
Deelregeling Vormgeving: 21 maart
Deelregeling Digitale cultuur: 31 januari
Deelregeling Internationalisering: 7 februari
Deelregeling Talentontwikkeling: 28 februari
Deelregeling Non-Fictie Transmediaregeling: 13 maart
Deelregeling Festivals: 1 februari
Deelregeling Activiteitenprogramma's: 17 oktober
Deelregeling Meerjarige programma's: 11 april

Bekijk het volledig overzicht met sluitingsdata hier. Naast de deelregelingen worden er in 2018 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies voor indienen
U vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier. U kunt het online aanvraagformulier tot 23.59 uur op de dag van de sluitingsdatum indienen. Nadrukkelijk advies is om dit eerder te doen.

veel gestelde vragen
Heeft u nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht met de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Hedwig Homoet of Myrthe Kramer via [email protected].
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking met Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland of Scalda. Acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers werken in vier interdisciplinaire teams aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen en prototypes. De vier trajecten vinden parallel plaats op locatie en in nauwe samenwerking met docenten en studenten.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Het onderwijs speelt op deze toenemende vraag in door beroepsonderwijs steeds meer interdisciplinair aan te bieden. Studenten van verschillende opleiding werken in toenemende mate samen, veelal aan concrete vraagstukken uit de praktijk. Zo werken bij het Drenthe College studenten vanuit Zorg en Welzijn samen met studenten Techniek en ICT aan nieuwe technologische toepassingen voor de zorg, en ontwikkelt Albeda een interdisciplinair Innovatie Lab, waar docenten en studenten van verschillende opleidingen samen onderzoek kunnen doen en van elkaar kunnen leren.

open oproep
De toename van interdisciplinair beroepsonderwijs leidt tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het schoolgebouw en de inrichting ervan, maar bijvoorbeeld ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale technologie. Met deze open oproep wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uitnodigen om samen met de mbo-instellingen de ontwerpopgave binnen het interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen.

Het ontwerpend onderzoek richt zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Scalda College - De student aan het roer
Case 2 Drenthe College - Collectief leren en ontwikkelen
Case 3 ROC Midden Nederland - Gastvrijheid in praktijk
Case 4 Albeda - Buiten de kaders van het klaslokaal

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting. Het ontwerpend onderzoek dient plaats te vinden in nauwe samenwerking met het Friesland College, Summa College, Horizon College of CITAVERDE College.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

Het middelbaar beroepsonderwijs speelt met nieuwe vormen van leren in op de toekomst. We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Maar hoe laat je deze nieuwe ontwikkelingen landen in het bestaande vastgoed? Schoolgebouwen zijn soms al verouderd op het moment dat ze opgeleverd worden. Wat kun je doen om het vastgoed te laten meebewegen met de tijd? Hoe maak je bijvoorbeeld een bestaand schoolgebouw flexibel in gebruik? En welke mogelijkheden zien ontwerpers voor een flexibele huisvestingsstrategie waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van de stad en regio?

open oproep
Deze Open Oproep richt zich op het uitvoeren van ontwerpend onderzoek met als doel te komen tot nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Friesland College
Case 2 Summa College
Case 3 Horizon College
Case 4 CITAVERDE College

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
bisfacademvdparjmbaleweb.jpg

Selectie Open Oproep Van Doesburghuis Parijs

20 december 2017

In september 2017 schreven de publieke cultuurfondsen – Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds Podiumkunsten, Letterenfonds en het Filmfonds – gezamenlijk de eerste oproep uit voor een residency in het Van Doesburghuis in Meudon-val-Fleury uit. De cultuurfondsen stellen deze residency beschikbaar aan kunstenaars die werkzaam zijn op de vele gebieden waarbinnen Theo van Doesburg en Nelly actief waren: architectuur, beeldende kunst, literatuur, dichtkunst, muziek, vormgeving en podiumkunsten.
Tijdens deze eerste oproep konden makers en bemiddelaars uit de disciplines beeldende kunst, creatieve industrie en podiumkunsten een aanvraag indienen. In totaal zijn er 21 aanvragen ontvangen vanuit de beeldende kunst en de creatieve industrie. Vanuit de podiumkunsten zijn geen aanvragen ingediend.

Uit deze aanvragen selecteerde een interdisciplinaire commissie beeldend kunstenaar Antonis Pittas en architect/kunstenaar Marcel Moonen. Beide makers zullen elk vier maanden lang hun artistieke praktijk verder ontwikkelen in het Van Doesburghuis.
Het Letterenfonds bood via een eigen oproep twee residencyplekken aan. Uit de in totaal 14 aanvragen zijn Neske Beks en Miriam Rasch geselecteerd. Zij zullen elk twee maanden in het Van Doesburghuis verblijven.

Antonis Pittas (beeldend kunstenaar)
In zijn werk stelt Antonis Pittas steeds de vraag centraal hoe het verleden in relatie staat tot het heden, en andersom. Momenten van destructie, verval en verzet uit de geschiedenis spelen hierin een belangrijke rol. Met de werkperiode in het Van Doesburghuis borduurt Antonis Pittas voort op dit principe en ziet hij de kans zijn artistieke praktijk te verdiepen en uit te breiden door te experimenteren met nieuwe soorten media. Het Van Doesburghuis fungeert hierin als een performanceplek die ruimte biedt voor dit experiment.

Marcel Moonen (architect/kunstenaar)
Marcel Moonen gebruikt zijn werkperiode in het Van Doesburghuis om zijn manifest Abstract: Reality te voltooien door een vierde en laatste hoofdstuk te wijden aan Theo van Doesburg. Zijn werkperiode beschouwt Moonen als een onderzoek naar het werk van Van Doesburg in relatie tot zijn eigen werk in de vorm van een verhaal. Zijn ervaringen deelt hij dagelijks op Instagram. Aan het eind van zijn verblijf in Parijs presenteert hij zijn bevindingen in de vorm van een lezingenavond, een tentoonstelling en de eerste schetsen van het manifest.

Miriam Rasch (schrijver en fllosoof)
Miriam Rasch onderzoekt tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis het dataïsme. Het dataïsme zegt dat alles in de zichtbare en onzichtbare wereld te vertalen is naar data: gekwantificeerde informatie waarmee je kunt rekenen, voorspellen en handelen. Maar wat gebeurt er in zo’n wereld met het niet-meetbare? Het is een mens- en wereldbeeld met verregaande consequenties, niet in de laatste plaats op ethisch vlak. Binnen het technologisch raamwerk van data verschuift de verhouding tussen ik en ander, tussen subject en object. Dat maakt het noodzakelijk om de grenzen van het dataïsme, ‘de grens van het getal’, op te zoeken, te bevragen en waar nodig te bevechten. Haar schrijfproject handelt over die grens van het getal.

Neske Beks (multidisciplinair kunstenaar)
Neske Beks wil tijdens haar werkperiode in het Van Doesburghuis andere kunstenaars uitnodigen de residentie voor kortere tijd met haar te delen met het thema diversiteit als inzet. Het Van Doesburghuis als veilige haven waar met collega kunstenaars uit verschillende disciplines het debat gevoerd kan worden over interculturele en seksuele diversiteit dat zijn weerslag zal krijgen in woord, beeld, muziek en dialoog. Het resultaat van deze gesprekken verwerkt zij onder meer in een essay. Ook zullen de ontmoetingen en gesprekken met de verschillende kunstenaars door Neske Beks vastgelegd worden op film.

beoordeling van de voorstellen
In de beoordeling heeft de adviescommissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van de ontwerper en kunstenaar, en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek.

bijdrage
De residenten ontvangen een bijdrage van €1.000 per maand voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de fondsen aan het Van Doesburghuis voldaan.
aline4web.jpg

Aline Knip wordt Hoofd Subsidies

16 december 2017

In januari 2018 start Aline Knip (1970) bij het Stimuleringsfonds als het nieuwe Hoofd Subsidies. Aline zal bijdragen aan het strategisch beleid van het fonds en gaat leiding geven aan het team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de subsidieregelingen van het fonds. Tot maart 2018 is Aline ook nog als gemeenteraadslid actief in Utrecht met in haar portefeuille o.a. Cultuur, Erfgoed en monumenten en Ruimtelijke Ontwikkeling.
Eerder werkte ze als fondsenwerver bij Museum Boijmans Van Beuningen, werkte ze vier jaar bij het voormalige sectorinstituut Erfgoed Nederland en begon ooit als projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds.
Aline Knip: ‘De afgelopen jaren heb ik in Utrecht gezien hoe belangrijk makers zijn voor de ontwikkeling van de stad. Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad. Dat moet je koesteren en stimuleren. En vooral zichtbaar maken. Daarom wil ik graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de creatieve industrie.’

‘Creativiteit, talentontwikkeling en ruimte voor experiment zijn belangrijke voorwaarden voor een prettige en bruisende stad.’


Opgeleid aan de HKU en daarna aan de Universiteit Utrecht (kunstgeschiedenis en kunstbeleid en –management) heeft ze een brede belangstelling voor cultuur ontwikkeld. ‘Het bevorderen van cross-sectorale samenwerking vind ik interessant, want dit leidt tot nieuwe inzichten en een wisselwerking tussen het culturele domein en maatschappelijke vraagstukken. Ik kijk ernaar uit om in januari te beginnen’.

Foto bovenaan door Benjamin Meijer
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
loader
loader
loader