stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: ‘In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.’

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.’ - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een ‘levend archief’ groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio’s van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.’ - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema’s van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png

Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk #4

18 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’s kunnen tot en met 14 november 2018 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide? Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken. Een ontwerppraktijk is onderhevig aan de maatschappelijke veranderingen en is gebaat bij een up-to-date ontwikkelstrategie.

Deze oproep wordt voor de vierde keer uitgezet. Bekijk hier de toekenningen van de eerdere oproepen.

Dien een voorstel in voor een onderzoek naar een passende strategie voor de ontwikkeling en verdieping van je ontwerppraktijk. Benoem de benodigde expertise om de strategie te concretiseren en te implementeren. Besteed in het voorstel aandacht aan de reflectie op ontwikkeling van de eigen praktijk, in relatie tot de positie in het werkveld.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 14 november 2018 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kun je het fonds telefonisch bereiken via 010-4361600. Of per e-mail contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel, stafmedewerker Andrea Kristić of coördinator Eva Roolker. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
ldfweb.jpg

26 Nederlandse ontwerpers tonen werk tijdens London Design Fair 2018

6 september 2018

Van 20 tot en met 23 september vindt de London Design Fair plaats. Het Stimuleringsfonds maakt samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het paviljoen Dutch Stuff mogelijk waar 26 Nederlandse ontwerpstudio’s, collectieven en ontwerpers hun werk tonen.
Na een succesvol debuut in 2017, vindt Dutch Stuff voor de tweede maal plaats in de Old Truman Brewery. Oprichter en curator van het paviljoen Jimmy MacDonald omschrijft zijn fascinatie voor Nederlandse designers als volgt:‘The Netherlands has always been our go-to country for experimental design which is central to the curation of this second edition of Dutch Stuff. As many of the designers have been sourced over the last 10 months we are excited to see where these experiments have led and how they may have manifested in new products and collections by September.’

veelbelovend ontwerptalent
In 2018 krijgen de 26 deelnemers meer ruimte om zich te presenteren, waardoor bezoekers meer gelegenheid hebben om in gesprek te gaan met de ontwerpers, het werk te bekijken en kennis te maken met de achterliggende concepten. Dutch Stuff is bewust opgezet als een eclectische, multidisciplinaire presentatie die de breedheid van de Nederlandse ontwerpdiscipline vertegenwoordigt. Het paviljoen toont meubelontwerp, lichtontwerp, textiel, keramiek en vrije vormgeving, zoals objecten en installaties. De selectie is een mix van veelbelovend ontwerptalent en meer gevestigde namen die in hun werk experimenteren in methodiek, materiaal en samenwerkingsvormen.

Onder de deelnemers zijn alumni van de Deelregeling Talentontwikkeling zoals Alissa+Nienke en Boris de Beijer. Ook ontwerpers die eerder zijn ondersteund voor deelname aan de Salone del Mobile in Milaan doen mee, zoals Earnest Studio en VANTOT.

panelgesprek
Op 20 september van 10.30 tot 12.30 uur organiseert het Stimuleringsfonds in samenwerking met London Design Fair en de Nederlandse Ambassade een paneldiscussie gemodereerd door vormgever Ineke Hans en designcriticus Max Fraser. Samen met enkele van de deelnemende ontwerpstudio’s gaan de moderatoren in het paviljoen in gesprek over de artistieke en professionele kansen en uitdagingen voor Nederlandse ontwerpers op de Britse markt.

deelnemers
VANTOT
lennartlauren
Studio Simone Post
Systemises
Studio Plott
Studio Johan Viladrich
Martijn Rigters
Nina van Bart
Studio Laurids Gallee
Boris de Beijer
Fabian Briels & Hans van Sinderen
REM atelier
Maria Tyakina Studio
Studio Ro-Smit
Atelier van Middendorp
Bart Joachim
Creative Chef
Earnest Studio
Alissa+Nienke
forever studio
Studio Jeroen Wand
Christian Hammer Juhl
OS & OOS
Made by Rens
londondesignfairsophiemutevelianweb.jpg

internationalisering
Het Stimuleringsfonds ondersteunt het paviljoen met een bijdrage vanuit de flankerende middelen van het programma Internationalisering. Door de bijdrage van het fonds kunnen Nederlandse (jonge) ontwerpers hun werkterrein verbreden en zich beter positioneren in het internationale werkveld.

Foto's: London Design Fair, Dutch Stuff 2017 door Sophie Mutevelian

holland2018gamescom64web.jpg

Nederlandse gamedevelopers presenteren zich op Gamescom 2018

6 september 2018

Ongeveer 370.000 bezoekers afkomstig uit 114 landen brachten eind augustus een bezoek aan de Gamescom in Keulen, de belangrijkste Europese beurs voor consumenten en professionals in de gamesindustrie. Voor gamebedrijven en individuele ontwikkelaars is dit dé plek om te netwerken en structurele relaties op te bouwen in binnen- en buitenland. Het Stimuleringsfonds ondersteunde voor de vierde keer de Dutch Game Association (DGA) voor de organisatie van het Nederlands paviljoen.
De stijging in het aantal deelnemende landen en professionele bezoekers onderstreept het internationale karakter van de Gamescom en het belang van Europa’s meest toonaangevende business platform op het gebied van games. Nederland behoort samen met Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk tot de top drie meest groeiende landen in het business gedeelte van de beurs.

netwerken: B2B
In het Nederlands paviljoen op het B2B-gedeelte van de beurs presenteerden vijf gameontwikkelaars hun game met steun van het fonds. De combinatie van indie-developers en presentaties van enkele grotere Nederlandse gamestudio’s wierp opnieuw zijn vruchten af. Volgens de indie-developers functioneerde het paviljoen als een belangrijke ontmoetingsplek voor nieuwe professionals en vormde een waardevolle aanvulling op alle geplande meetings met publishers, gameontwikkelaars, media en investors. Luuk Waarbroek van gamestudio Napalm Tree bijvoorbeeld sprak met potentiële leads. Ook indie-ontwikkelaar Erik Habets van Fromto heeft veelbelovende stappen gemaakt in het vinden van een publisher. Ontmoetingen met internationale contacten zijn hier gewoonweg eenvoudiger in te plannen. Overal worden hier deals gesloten. Daarmee is dit evenement het netwerkevent bij uitstek binnen de Europese en globale game industrie.

holland2018gamescom57web.jpg

publiek: B2C
Daarnaast ondersteunde het Stimuleringsfonds twee Nederlandse gamedevelopers – KeoKen en Ronimo Games – voor hun aanwezigheid op de Indie-Arena in het B2C-gedeelte. Door de massale opkomst hebben de studio’s de mogelijkheid om in korte tijd hun game onder een breed publiek te promoten. Beide stands kenden een grote drukte en kregen veel belangstelling van het publiek. Joost van Dongen van Ronimo Games: ‘Het persoonlijk contact met consumenten op de Gamescom geeft veel voldoening en is erg nuttig voor het vinden van nieuwe afnemers.’

Show Your Courage
Games maken is één ding, maar het vervolgens succesvol in de markt zetten is iets anders. Op de Gamescom lopen allerlei belangrijke partijen rond die gamebedrijven hierbij kunnen helpen, maar jonge developers zijn vaak nog niet erg ervaren met pitchen en netwerken. Dit gegeven was de aanleiding voor de Dutch Game Association en Dutch Game Garden voor het organiseren van Show Your Courage. Een selectie van veteranen van de game industrie werden geïnterviewd over uiteenlopende onderwerpen binnen de sector. Zo kregen anderen de kans om in gesprek te gaan met peers en te leren van hun ervaringen. Het hele programma is in hoge kwaliteit gefilmd en is spoedig terug te vinden op de website van DGA.

holland2018gamescom41web.jpg
Bezoekers spelen de game Mish Mash ontwikkeld door Doron Hirsch waarbij spelers van het spel zelf onderdelen van de game stap voor stap tekenen.

Foto's: Dutch Games Association (DGA)

logosweb.png

Rijkscultuurfondsen zetten vaart achter inclusiviteit

23 augustus 2018

Goed werkgeverschap bij gesubsidieerde instellingen en kunstenaarshonoraria zijn deze week onderwerp van gesprek in het jaarlijkse Paradiso-debat. Belangrijke onderwerpen. Het debat over kunst en cultuur zal aanzwellen, en dat is goed.

Voor ons, de zes rijkscultuurfondsen en de Nederlandse Unesco Commissie, is in het verlengde daarvan duidelijk en onontkoombaar: een inclusieve cultuursector, diversiteit van makers en publiek en pluriformiteit van uitingen hebben topprioriteit in de periode die voor ons ligt.
Ja, daar is de afgelopen twintig jaar ook aan gewerkt. En ja, dat heeft mooie dingen opgeleverd. Maar wij vinden dat niet voldoende. Het is tijd voor niet-vrijblijvende doorbraken. Middelen moeten echt voor bredere groepen beschikbaar komen. Veel meer en onderling verschillende mensen moeten theater- en concertzalen en musea kunnen vinden. Diversiteit in de meest brede betekenis van het woord wordt vanzelfsprekend als het aan ons ligt, zowel op het podium als achter de schermen. Omdat dat past bij de maatschappij van vandaag en ook omdat we daar internationale afspraken over hebben gemaakt. We vergeten het wel eens, maar ook Nederland is verplichtingen aangegaan in een Unesco-verdrag over de diversiteit en pluriformiteit van cultuuruitingen. We zien met soms lede ogen aan hoe het gepolariseerde maatschappelijke en politieke debat, met steeds zwaardere nadruk op identiteit, mensen eerder in een hokje plaatst dan eruit bevrijdt. We zien en ervaren hoe benauwend dat hokje voor kunstenaars is. Voor schrijvers, beeldend kunstenaars, theatermakers, ontwerpers, filmmakers. Dat moet veranderen.

Gezamenlijk zullen wij in de komende periode de volgende acties ondernemen:
Als eerste: we geven de verhalen die nu niet gehoord worden een podium. We maken budget vrij om deze verhalen te vinden en ze te steunen: door ze zichtbaar te maken, door ze van het regionale naar het nationale landelijke podium te brengen. We zorgen dat makers weten waar ze met hun verhalen terecht kunnen. Dat ze niet in kleine kring blijven terwijl ze een grotere verdienen. Subsidieaanvragen zullen we mede beoordelen op representativiteit, doelgroep en thematiek. We hebben een netwerk van broedplaatsen, labs, hubs, festivals en matchmakers in de regio en verenigen onze krachten op zoek naar nieuwe verhalen.

Ten tweede: jongeren zijn experts in diversiteit, en tonen de kracht ervan. Ze hebben nieuwe netwerken, ontdekken nieuwe genres, komen op andere manieren aan hun informatie – via apps en sociale media. De vernieuwende kracht van jongeren – die er altijd is geweest – omarmt de veranderde samenstelling van de maatschappij. Vanuit onze rol om talent en vernieuwing ruimte te geven, stimuleren we niet alleen de doorontwikkeling van gevestigd talent maar juist ook die van beginnende makers.

Als derde: onze eigen organisaties en adviseursnetwerken. Immers, als we zelf een inclusieve en diverse organisatie zijn, komt er meer pluriformiteit in de verhalen die naar boven en naar binnen komen. We hanteren concrete doelen bij het aannamebeleid van personeel en voor de samenstelling van ons adviseursnetwerk. We beoordelen adviseurs, commissies en personeel op hun ervaring met diversiteit. En we maken culturele sensitiviteit onderwerp van gesprek bij functioneringsgesprekken.

We willen dat diversiteit een vanzelfsprekendheid is. Dat alle verhalen verteld worden en dat alle verhalen gehoord worden.

We willen voorbij aan de toon van de discussie waarin niet zelden een valse noot klinkt, bijvoorbeeld dat selectie van kunstenaars met een andere culturele achtergrond kunstmatig zou zijn. Het gaat bij selectie om de kracht van het werk en het verhaal dat wél wordt verteld.

Die discussie onderstreept voor ons hoezeer we toe zijn aan een volgende stap, voorbij aan de huidige status quo waarin we steeds maar weer benoemen wat anders is. Diversiteit is niet de uitzondering maar de regel zelf: dat is onze toekomst. Wij gaan aan de slag met deze verhalen en doen dat graag samen met de collega’s in de cultuursector.

Doreen Boonekamp (Nederlands Filmfonds), Birgit Donker (Mondriaan Fonds), Andrée van Es (Nederlandse Unesco Commissie), Syb Groeneveld (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie), Jan Jaap Knol (Fonds voor Cultuurparticipatie), Tiziano Perez (Nederlands Letterenfonds), Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten)

downloads

dacoc12of39.jpg

22 okt: Designing a Community of Care | From creative research to practice

22 augustus 2018

Tijdens de Dutch Design Week 2018 organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Waag de netwerkbijeenkomst ‘Designing a Community of Care: From creative research to practice’, in samenwerking met Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg en Atelier Rijksbouwmeester: team Who Cares. We nodigen u van harte uit.
In Nederland vinden we de zorg opnieuw uit. Vergrijzing, decentralisatie en technologische ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan het zorgaanbod in onze wijken. Het Stimuleringsfonds en Waag geloven in de kracht van ontwerp bij deze transitie van zorg in de wijk.

wat u kunt verwachten?
een inspirerende keynote lezing door Prof. Paul Chamberlain, design director Lab4Living Sheffield Hallam University, en Dr. Claire Craig, health director Lab4Living Sheffield Hallam University, beide oprichters van de conferentie en het tijdschrift Design4Health;
kennismaken met andere geïnteresseerden waaronder zorgprofessionals en ontwerpers;
een rondleiding door de tentoonstelling ‘Chronische gezondheid’ in de Embassy of Health, over de rol van ontwerpers binnen de zorg.

Wilt u samen met ons bouwen aan een community of practice?
Kom dan op 22 oktober naar Designing a Community of Care in de Embassy of Health, Innovation Powerhouse op Strijp-T, Eindhoven.
Het programma is in ontwikkeling en wordt binnenkort aan deze pagina toegevoegd. Houd hiervoor de communicatiekanalen van het fonds in de gaten.

Designing a Community of Care
Aanleiding voor deze bijeenkomst is de Open Oproep Designing a Community of Care, die het fonds in het voorjaar van 2018 uitschreef. Dertien projecten zijn van start, waarin ontwerpers samen met gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties aan de slag gaan met de veranderingen in zorg in de wijk. Meer informatie vindt u via deze link.

keynote sprekers
Prof. Paul Chamberlain, design director Lab4Living Sheffield Hallam University
Dr. Claire Craig, health director Lab4Living Sheffield Hallam University

Goed design kan veel betekenen voor de maatschappij, maar hoe kunnen ontwerppraktijken en -processen de uitdagingen aangaan waarmee de 21ste eeuw te kampen heeft? Paul Chamberlain stelt dat design net zo goed gaat over het definiëren van de vraag als het bieden van een antwoord, en dat interdisciplinaire samenwerking het startpunt is voor nieuwe creatieve mogelijkheden. Claire Craig heeft in haar vorige functie als ergotherapeut in de zorgsector ervaring opgedaan in het bevorderen van het welbevinden van ouderen. Zij is van mening dat design hierin een sleutelrol vervult.

tentoonstelling: Chronische Gezondheid
De Embassy of Health is een initiatief van Waag, VanBerlo, Philips, Máxima Medisch Centrum, U Create en de Dutch Design Foundation. Met de tentoonstelling ‘Chronische Gezondheid’ wordt getoond hoe we gezamenlijk de zorg vormgeven. We tonen hoe zorgproducten of -services niet op zichzelf staan maar interacteren binnen een complexe zorgomgeving. De tentoonstelling dompelt de bezoekers onder in een interactieve omgeving, en laat hen beleven wat de rol van design voor de zorg is en kan zijn: zowel nu, als in de nabije en verre toekomst.

praktische informatie
datum: Maandag 22 oktober 2018
tijd: 13.00 - 17.00 uur
locatie: Innovation Powerhouse (Strijp-T), Zwaanstraat 31a, 5651CA Eindhoven.

aanmelden
De bijeenkomst is kosteloos. Meld u aan door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. Designing a Community of Care. Vermeld hierbij uw naam, functie en organisatie. De inschrijving gaat op volgorde van aanmelding.

op de hoogte blijven?
Blijft u graag op de hoogte over de ontwikkelingen rondom Designing a Community of Care en ander zorggerelateerd nieuws van het fonds? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief Zorg door een e-mail te sturen aan [email protected] o.v.v. 'aanmelden nieuwsbrief Zorg'.

Foto bovenaan: Sander van Wettum
loader

het fonds

subsidies

actueel