stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik Bring it on! Open Dag Stimuleringsfonds
bringiton85of193.jpg

Terugblik Bring it on! Open Dag Stimuleringsfonds

19 april 2018

Donderdag 12 april lanceerde het Stimuleringsfonds een nieuw jaarlijks event: Bring it on!, een open dag waarop het fonds de ontwerpende sector samenbracht en door middel van een talkshow en speeddates in gesprek ging over ambities, ontwerpideeën en maatschappelijke impact.
Terugkijkend naar de resultaten uit het voorgaande jaar en vooruitkijkend naar de toekomst, werd een vol en actief programma gepresenteerd met o.a. de uitreiking van het Stadslab Manifest, een talkshow met ondersteunde modetalenten Karim Adduchi, Lisa Konno, Yamuna Forzani, twee geselecteerden van de Open Oproep Fresh Perspectives; Jalila Essaïdi en Superuse Studios. En een keynote door gamedeveloper Rami Ismail.

Bekijk hieronder het sfeerverslag van de Open Dag. Een volledig overzicht van de foto's vind je hier.
bringiton5of193.jpg
Bezoekers kiezen bij binnenkomst met wie zij willen speeddaten.
bringiton41of193.jpg
Ontvangst Open Dag door Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
bringiton67of193.jpg
Emiel Reiding, directeur Nationale Omgevingsvisie (NOVI) neemt het ‘Stadslab Manifest: pionieren aan de grote maatschappelijke opgaven’ in ontvangst uit handen van coördinator Maarten Tas.
bringiton135of193.jpg
Bezoekers bij de talkshow van Bring it on! in Theater Rotterdam.
bringiton58of193.jpg
Bezoeker tijdens speeddate in gesprek met Kamal Afarmach, programmamanager Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
bringiton74of193.jpg
De 360 graden 'ProeftuinNL' video's, gemaakt i.s.m. VPRO, nemen bezoekers mee in de experimentele wereld van de stadslabs.
bringiton108of193.jpg
Fondsmedewerker Joris van Ballegooijen vertelt over de Open Oproep Fresh Perspectives #2.
bringiton116of193.jpg
Tijdens Bring it on! vond ook een expertmeeting plaats waaraan divers stadslabs deelnamen.
bringiton132of193.jpg
Superuse Studios en Afrikaanderwijk Coöperatie vertellen over uitkomsten van hun samenwerking naar het verwerken van afvalstromen van de Afrikaandermarkt naar een nieuwe grondstof. Dit project is geselecteerd voor de Open Oproep Fresh Perspectives #1.
bringiton143of193.jpg
Waterschap De Dommel en Jalila Essaïdi vertellen over hun project dat werd geselecteerd voor de Open Oproep Fresh Perspectives #1. Ze onderzoeken hoe ze rioolslib kunnen hergebruiken, bijvoorbeeld voor het produceren van grafkaarsen.
bringiton153of193.jpg
Jetske van Oosten (Stimuleringsfonds) en Freek Selen (Vereniging Nederlandse Gemeenten) presenteren een nieuwe samenwerking van het Stimuleringsfonds op het gebied van sociale innovatie en innovatiekracht.
bringiton171of193.jpg
Keynote door gamedeveloper Rami Ismail over zijn visie op de rol van artistieke expressie, ontwerp en cultuur voor een meer inclusief en beter begrip van de wereld, via de game industrie.
bringiton193of193.jpg
Syb Groeneveld sluit een succesvolle eerste Open Dag af.

Foto bovenaan: Gesprek o.l.v. Anne van der Zwaag met drie modetalenten Karim Adduchi, Lisa Konno en Yamuna Forzani, die elk op eigen wijze het huidige mode systeem uitdagen, werkend vanuit de thema’s duurzaamheid, identiteit en culturele diversiteit.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Video: Sofie van Greevenbroek

meer nieuws

cosmogoniamundimakemovethinkweb44of158.jpg

Documentaire 'Cosmogonia Mundia' door MAKE MOVE THINK

20 juli 2018

Cosmogonia Mundi reflecteert over de mogelijke toekomst van de stad Venetië en de haven van Marghera in de vorm van live-dans, met behulp van Northscapes Collective's installatie 'The Port and the Fall of Icarus' aan de kust met de laguna op de achtergrond, en een filmdocumentaire in de hoofdtentoonstelling van het Venetië Paviljoen/ Marghera.
In dit project, dat deel uitmaakt van een groter onderzoeksprogramma, onderzoekt MAKE MOVE THINK de dialoog tussen individualisme en collectivisme in de hedendaagse stedelijke cultuur. Performing Arts and Architecture komen samen om een moment te creëren waarin dans niet alleen maar performance is en architectuur geen permanentie.

Hieronder een korte documentaire gemaakt als onderdeel van het project 'Cosmogonia Mundi' gepresenteerd op de Architectuur Biënnale Venetië 2018.
e18674alpa075085screen.jpg

Documentaire 'A School in the Making' door Case Design

19 juli 2018

De tentoonstelling ‘A School in the Making’ door Anne Geenen and Samuel Barclay laat het lopende proces van het bouwen van de Avasara Academy in India zien, als een coöperatieve en experimentele praktijk. De tentoonstelling bestaat uit een verzameling materialen en kunstobjecten die gedeeltelijk in India en gedeeltelijk in Italië zijn gemaakt.
Case Design ontwikkelt en produceert alle objecten in samenwerkingsverband en in de geest van een workshop met meerdere deelnemers. Door het delen van deze verhalen en het tonen van het gemaakte werk, wordt het proces van het ontstaan van een school verbeeld. Bovendien, en nog belangrijker, worden nieuwe ideeën geboren die uiteindelijk zullen terugkeren op de campus voor de beoogde groep studenten.

Hieronder een korte documentaire gemaakt als onderdeel van de installatie gepresenteerd op de Architectuur Biënnale Venetië 2018.
jajajaneeneenee.jpg

Podcastserie met deelnemers Architectuur Biënnale Venetië 2018

17 juli 2018

De podcastserie Useful Life onderzoekt de effecten van automatiseringsprocessen op ons hedendaags werk, ons lichaam en de ruimtes die we bewonen. De gesprekken zijn opgenomen tijdens de Architectuur Biënnale Venetië 2018. In de tentoonstelling WORK, BODY, LEISURE in het Nederlandse paviljoen gingen René Boer (Failed Architecture) en Arif Kornweitz (Ja Ja Ja Nee Nee Nee) in gesprek met deelnemende architecten en ontwerpers.
Een van de uitgangspunten van de gesprekken is dat deze automatiseringsprocessen menselijke lichamen en ruimtes overbodig maken. Automatiseringsprocessen kunnen deze entiteiten echter ook nieuw leven inblazen of nieuwe entiteiten creëren. René Boer en Arif Kornweitz onderzochten dit thema in gesprekken samen met deelnemers en gasten van de biënnale. De gesprekken, opgenomen en beschikbaar als podcastserie, vangen de energie, dynamiek en rijkdom aan ideeën die circuleerden tijdens de previewdagen van het Nederlandse paviljoen.
1. Een gesprek met Hamed Khosravi, Taneha Kuzniecow Bacchin, Filippo LaFleur over toekomstscenario's voor een slimme en intelligente haven:

dariascagliolalow9040.jpg
‘The Port and the Fall of Icarus’ van Northscapes Collective (Hamed Khosravi, Taneha Kuzniecow Bacchin, Filippo LaFleur). Foto: Daria Scagliola
2. Een gesprek tussen curator Arif Kornweitz, architect Liam Young en designer en onderzoeker Simone Niquille over digitale lichamen en ruimtes:

renderlandspresentationdariascagliola.jpg
De installatie ‘Renderlands’ van Liam Young in het Nederlands paviljoen. Foto: Daria Scagliola
3. Architect René Boer spreekt met ontwerper Giuditta Vendrame en kunstenaar Giulio Squillacciotti, initiatiefnemers van het project 'Shore Leaves'.

shoreleavesupdate.jpg
'Shore Leaves' van Giuditta Vendrame, Paolo Patelli & Giulio Squillacciotti.

Beluister hier de 6 andere podcasts die zijn opgenomen.

Foto bovenaan: Ja Ja Ja Nee Nee Nee tijdens preview dagen Architectuur Biënnale Venetië in het Nederlands paviljoen met thema WORK, BODY, LEISURE. Foto: Daria Scagliola.

whataboutfreespace.jpg

What about FREESPACE - Reporting from the Biennale

17 juli 2018

Op donderdag 5 juli presenteerden Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een avond met presentaties, gewijd aan de bijdragen aan de Biënnale van Venetië 2018. De avond vormde het slot van een serie lezingen, open calls en discussies over de Biënnale en het thema van de Biënnale: FREESPACE. De cyclus ging in oktober 2017 van start tijdens de Dutch Design Week met lezingen over de open oproep van het Stimuleringsfonds, getiteld Work, Body, Leisure. De grote verscheidenheid aan lezingen, workshops, publicaties en bijdragen aan de Biënnale van Venetië vormde de inspiratie voor een permanente dialoog over de maatschappelijke impact van architectuur, design en de creatieve industrie.
Tekst door Lara Schrijver

zintuiglijkheid
De Biënnale bood dit jaar een brede schakering aan zintuiglijke ervaringen, van beeldtaal die de toeschouwer verleidt en verlokt, tot installaties waarbij de materialiteit sterk de nadruk heeft. De meeste objecten ontlokten een onmiddellijke en instinctieve reactie, directer en dwingender dan het theoretische kader van de verschillende installaties. Ondanks de zorgvuldig gedefinieerde bedoelingen van de curatoren overheerste de zintuiglijkheid. Het is dan ook verleidelijk om deze Biënnale, die je meevoert en uitdaagt, te beschouwen als een puur esthetische ervaring, die dus juist wegvoert van de maatschappelijke en politieke problemen waar de wereld momenteel voor staat. Want als ze zo gericht is op de zintuiglijkheid, hoe zou ze dan een kritische blik op de samenleving kunnen bieden?

Niets is echter minder waar. Het is juist de bedoeling van Grafton Architects met FREESPACE om mensen met hun omgeving te verbinden op een manier die zorgt voor een diepere onderlinge verbondenheid. Het idee is dat problemen eenvoudiger zijn op te lossen als de omgeving uitnodigt tot observatie, verbindingen en menselijkheid. Maar wat nog belangrijker is, is dat FREESPACE de toeschouwers in staat stelt om hun eigen vragen te stellen en hun eigen conclusies te trekken. Deze ruimten wekken een gevoel van verbondenheid bij de toeschouwers die ze meevoert en aanzet tot verdere verkenning en zo nieuwe perspectieven aan het licht brengt.

verschillende perspectieven op FREESPACE
Deze onderstroom verbond de deelnemers van de avond. Iedere bijdrage bood een eigen visie op de materiële, artistieke en maatschappelijke interpretatie van FREESPACE, van de filmopname van een dansvoorstelling tot een studie van Ierse marktpleinen als een model voor sociale cohesie. De verschillende perspectieven vormden een brug naar de bespreking van de kwesties die de curatoren in hun uiteenzetting over het thema FREESPACE naar voren hadden gebracht. Dit gaf het gesprek een duidelijke structuur. De discussie na afloop van de zes presentaties was noodzakelijkerwijs kort, maar de vragen voor de toekomst die uit het programma konden worden opgemaakt, waren: hoe kunnen architectuur en design een rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke problemen, of deze zelfs herpositioneren? Hoe kunnen designvoorstellen verborgen sociale mechanismen aan het licht brengen? Hoe kan onze bebouwde omgeving onze vooroordelen ter discussie stellen, of onverwachte verbindingen bevorderen?

‘Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden?’


Na een korte inleiding over de samenwerking van het Stimuleringsfonds en Het Nieuwe Instituut, begon het hoofdprogramma met een film van 10 minuten van Make Move Think. In de film was het verhaal en de opname van een dansuitvoering te zien die in het openingsweekend van de Biënnale was opgevoerd: een danser op een kade, fragmenten van poëzie op de achtergrond en af en toe een stem die vertelt over de kwaliteiten van Venetië. Tijdens de film was het publiek opvallend stil – het kalme en gestage ritme van de film werd weerspiegeld door het publiek. Het is misschien ongewoon om een uitvoering als deze op te nemen in de Biënnale, maar deze uitvoering raakt wel de kern van FREESPACE. Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden? Het concept van een lichaam in een ruimte is een van deze elementen die architectuur en dans met elkaar verbinden, en rechtvaardigt de opname van deze dansuitvoering in de Biënnale dus volledig. Bovendien stelde deze film expliciet de aanname ter discussie dat een directe en fundamentele verkenning van het materiële en het artistieke aspect beschouwd kan worden als een vlucht voor de traditonele vormen van academische reflectie, en dus als een manier om het kritische discours te omzeilen.

Alle presentaties van de avond – vier paviljoens, één installatie in het centrale paviljoen, en één opname van een dansuitvoering – boden ruimte om de scheidslijn tussen het materiële en het intellectuele aspect te heroverwegen. Zelfs met de brede variatie aan onderwerpen – hoe veel heeft een dansuitvoering gemeen met een manifest over natievorming, of met de documentatie van marktpleinen op het platteland? – werden de onderliggende overeenkomsten steeds duidelijker naarmate de avond vorderde. Bij de meeste projecten was er sprake van een verkenning van (stedelijke) ruimten vanuit meerdere perspectieven, met de nadruk op zowel de sociale als de formele kenmerken.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace25vo.jpg

Na de film presenteerde Traumnovelle zijn installatie voor het Belgische paviljoen, een EU-blauwe cirkelvormige tribune die de architecten hadden ontworpen naar aanleiding van hun vraag hoe architectuur onderdeel kon worden van een politiek project. Hun installatie, die het midden houdt tussen utopie en een fictieve toekomst, inspireerde één bezoeker zelfs om een dans op Instagram te zetten. Het Nederlandse paviljoen, met Marina Otero Verzier als curator, bestond uit een feloranje kleedkamer met verborgen deuren en kluisjes, die verschillende interpretaties liet zien van het thema van het paviljoen: ‘Work, Body, Leisure’. De strakke indeling van de kluisjes weerspiegelt het streng gereguleerde hedendaagse landschap, en werpt daarmee de vraag op of er vandaag de dag nog wel ergens FREESPACE te vinden is.

Bij de volgende presentatie liet Jeffrey Bolhuis zien hoe het Ierse paviljoen een marktplein heeft nagebootst, dat zo kenmerkend is voor steden op het Ierse platteland. De installatie zal na de Biënnale naar Ierland worden overgebracht, waar deze aandacht zal blijven vragen voor de aard en noodzaak van sociale cohesie, die hier is verwezenlijkt in een marktplein. Het team van Turkse curatoren besloot om hun paviljoen in te richten als locatie voor een ‘mondiale masterclass’. Ze nodigden studenten en professionals uit om tijdens workshops op locatie een bijdrage aan het paviljoen te leveren. Tot slot presenteerde Michelle Provoost de installatie van Crimson Architectural Historians over The City of Comings and Goings. Via verschillende media werd in deze installatie het actuele thema van migratie in al zijn facetten gepresenteerd: niet alleen vluchtelingen, maar ook expats, tijdelijke arbeidskrachten en verschillende soorten reizigers. De installatie laat het effect op onze steden zien van deze geregeld verhuizende groepen mensen. De installatie bestaat onder andere uit een beeld van een fictieve stad in de stijl van Saul Steinberg, een Nolli-kaart van de openbare ruimten die verband houden met migratie, en zes stellingen over migratie (een verwijzing naar de oorspronkelijke stellingen die door Luther aan de kerkdeur waren opgehangen).

‘natievorming’ en de rol van de architectuur
Uit een aantal vragen tijdens de discussie kwam het ongemak naar voren met de kwestie van ‘natievorming’ en de rol van de architectuur ten opzichte van politieke en institutionele structuren. Uit de discussie bleek hoe moeilijk het nog altijd voor Europa is om nationale identiteiten achter zich te laten. Dit is visueel verbeeld in het project ‘Europa’ van het Central Office for Architecture and Urbanism. Deze amusante installatie aan de gevels van de naast elkaar gelegen paviljoens van Spanje, België en Nederland bestaat uit het woord ‘Europa’ dat over de namen van de individuele landen heen is aangebracht in neonletters in de kleuren van de vlag van ieder land. In de discussie kwam zowel de noodzaak van meer collectieve maatregelen naar voren als een algemene weerzin tegen het hele idee van natievorming. Eén iemand uit het publiek vroeg zich af of het creëren van nieuwe structuren, zoals de ‘metanatie’ van Traumnovelle, wel het antwoord was op de identiteitscrisis van Europa, ook al waren deze termen neutraler. Léone Drapeaud zei hierop dat ‘natievorming’ in hun voorstel niet in traditionele zin moest worden opgevat, maar meer als een soort platform waarbij de nadruk lag op gemeenschappelijke doelen en maatregelen.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace69vo.jpg

een andere benadering van het sociaalpolitieke aspect
Naast de belangrijke politieke zorgen die in de discussie naar voren kwamen, is er ook een onderstroom van maatschappelijke bezorgdheid die dwars door alle politieke scheidslijnen en landsgrenzen heen loopt. Wat de bijdragen verbindt, is een demonstratie van de hedendaagse omstandigheden die al deze groepen waarnemen in de stad van vandaag – niet weergegeven in aantallen of dataverzamelingen, maar vervat in symbolen, in materialen, in ruimten en zelfs in dans. De tastbare individuele ervaring, de subjectieve observaties en de manier waarop deze objecten, beelden en uitvoeringen de toeschouwer aanzetten om na te denken en zijn eigen conclusies te trekken, schetsen een andere vorm van betrokkenheid bij het sociaalpolitieke domein. Het betekent een breuk met de klinische, wetenschappelijke vorm van observatie, maar is geen verschansing in de puur persoonlijke sfeer. In plaats daarvan pleit het voor debat en dialoog.

Wat opvallend was, was dat alle bijdragen die op deze avond werden gepresenteerd, afkomstig waren van multidisciplinaire teams. Dit zouden wel eens de nieuwe contouren van de toekomst van de architect kunnen zijn: het mythische mannelijke genie zal plaats moeten maken voor een netwerk van ‘reflective practitioners’. De bijdragen waren divers, maar vormden toch een eenheid door hun gemeenschappelijke invalshoeken. Er zijn drie combinaties in het programma met een duidelijk onderscheiden gemeenschappelijke interesse. De twee paviljoens die het eenvoudigst in één enkel beeld waren weer te geven, een blauwe tribune (België) en een oranje kleedkamer (Nederland), nodigden duidelijk uit tot onverwachte interventies van hun bezoekers. De twee paviljoens die de Biënnale expliciet beschouwden als een proces in de tijd (Turkije en Ierland) laten zien hoe de feitelijke bouw en tentoonstelling van architectuur maar een moment in een traject van sociale en ruimtelijke configuraties vertegenwoordigt. En tot slot toont de assemblage van symbolische en artistieke expressies die samenkomen in de dansuitvoering en de verschillende media van de City of Comings and Goings hoe de materiële en zelfs vluchtige kristallisatie van collectieve ideeën een blijvend effect op onze steden en onze verbeelding kunnen hebben.

openoproepinterieureninterdisciplinarite.png

Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit

12 juli 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.

Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fonds nodigt ontwerpers uit met een onderzoeksvoorstel te komen waarin expertise uit diverse disciplines wordt ingezet voor een ruimtelijk ontwerp, waarin het betrekken van verschillende gebruikers of deelnemers centraal staat en die leidt tot een brede toegankelijkheid voor een divers publiek.
ruimtelijke beleving
Er is een groeiend besef van de mogelijkheden en meerwaarde die een goed ontworpen ruimte in gebruik en beleving kunnen opleveren. Hoewel het vakgebied vaak wordt weggezet als laatste schakel in een ontwerpopgave, verbetert het intelligent verbinden en toepassen van elementen als licht, geluid, materiaal, kleur, geur, textuur en technologie de kwaliteit en ervaring van een ruimte. Het inzetten van kennis uit diverse disciplines geeft een impuls aan de ontwikkeling van vernieuwende ontwerpen. Ook kennis uit bijvoorbeeld de wetenschap kan hierin een rol spelen. Om tot de beste resultaten te komen is in een vroeg stadium van het ontwerpproces de betrokkenheid van diverse expertises nodig. Toch lijken veel bestaande onderzoeken zich vaak te beperken tot een experimentele fase of een incidentele toepassing.

oproep
Het fonds stelt ontwerpers in de gelegenheid om voorbeeldstellende onderzoeksprojecten op te zetten die vertrekken vanuit een integrale ontwerpbenadering van een ruimte waarin toegankelijkheid en inclusiviteit centraal staan. Dien een voorstel in voor nieuwe methodieken, concepten of benaderingswijzen die ingaan op actuele, maatschappelijke opgaven en tendensen. Het onderzoeksvoorstel kan diverse vormen hebben, denk aan experiment in materiaal en techniek, ontwerpend onderzoek, theoretisch onderzoek of een interventie om bijvoorbeeld fysieke of psychische drempels te verlagen of interactie te bevorderen. De uitkomst of presentatievorm kan zowel een materieel, conceptueel, tijdelijk, veranderend of een performatief karakter hebben.

Voor deze Open Oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in totaal € 80.000 beschikbaar. De maximale bijdrage per project is € 20.000.
Let op: Het is niet mogelijk om aan te vragen voor reguliere of reeds lopende opdrachten.

indienen
Ontwerpers kunnen een voorstel indienen tot en met woensdag 3 oktober 2018. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch of per e-mail contact opnemen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie via 010-4361600 of per e-mail via Dominique Geelen, stafmedewerker Architectuur of Eva Roolker, coördinator Vormgeving. Ook kunt u via hen een afspraak maken voor het spreekuur op woensdag 5 september 2018 waarin u ideeën, vragen en opmerkingen over de oproep kunt voorleggen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
sx18keepitpodcastbykaylinbalderramaweb.png
Tot 20 juli 2018 staat de ‘panelpicker’ voor het conferentieprogramma van South by Southwest 2019 open voor voorstellen. Nederlandse deelnemers die weten door te dringen tot het officiële program... meer >
openoproepresidencyaritajapan2019.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2019 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunste... meer >
loader
loader
loader