stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Open oproep: Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners
Open_oproep_onderwijs.jpg

Open oproep: Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners

31 maart 2014

Het Stimuleringsfonds voert in opdracht van het ministerie van OCW een programma uit, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de onderwijsomgeving. Voor het Stimuleringsfonds is dit geen nieuw onderwerp. In het verleden is de aandacht vooral uitgegaan naar het verbeteren van de kwaliteit van scholen en schoolomgeving in het primair onderwijs. Nu is de aandacht verlegd naar beroepsonderwijs voor jongeren ( vmbo, mbo, ROC). Bovendien wordt het vraagstuk niet alleen vanuit de architectuur maar vanuit de breedte van de creatieve industrie benaderd.
De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Eigenlijk is het onduidelijk voor welke beroepen we de jongeren van nu moeten opleiden. Het Stimuleringsfonds en Waag Society werken samen in een programma om de kennis en kunde van de creatieve industrie te benutten voor het denken over de inrichting van het beroepsonderwijs voor jongeren (MBO/ROC) en de omgeving die daarbij hoort. Tot die omgeving behoren evengoed de inrichting, het meubilair, het gebruik van digitale media en werkplaatsen tot en met de relatie met de buurt of de aansluiting op de infrastructuurnetwerken. Daarbij zien we de creatieve industrie als een laboratorium voor het toekomstige onderwijs en voor het denken over economische innovatie.

Het recente Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid (WRR) -rapport Naar een lerende economie constateert dat het onderwijs nu nog te veel trekjes heeft van een industriële aanpak: de school als leerfabriek. De opgave is om het onderwijs te transformeren: onderwijs moet geen disciplineringoefening zijn die jongeren geschikt maakt om te werken in grote bedrijven. In een kennis- en dienstensamenleving zijn differentiatie en creativiteit veel belangrijker; het leren zien van kansen. Innovatie is het vermogen om te zien hoe iets beter, sneller of goedkoper kan. Onderwijs moet ‘competente rebellen’ afleveren. De leerfabriek maakt plaats voor onderwijs dat wellicht minder afhankelijk is van tijd en plaats.

Schrijf een voorstel
Het Stimuleringsfonds en Waag Society vragen van deelnemende teams een visie te formuleren op de betekenis van creativiteit in het onderwijs en de gevolgen die dit heeft voor de leeromgeving. In hoeverre is het bevorderen van creativiteit gekoppeld aan onderwijsconcepten, die zich richten op ‘denken en doen’? Van de teams wordt gevraagd een voorstel te schrijven waarin wordt ingegaan op de visie en vraagstelling, de werkwijze en de betrokken deskundigheid. Samenwerking met andere creatieve c.q. wetenschappelijke disciplines en met onderwijsinstellingen is gewenst.

Indienen
De voorstellen voor deelname kunnen t/m 15 mei 2014 worden ingediend bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De Open Oproep draagt bij aan de uitvoering van het programma Onderwijsomgeving dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Uit de inzendingen selecteren het Stimuleringsfonds en Waag Society samen met drie externe adviseurs maximaal 5 voorstellen. Per geselecteerd voorstel stelt het Stimuleringsfonds een maximum bedrag van €10.000,- beschikbaar voor de uitwerking tot een goed onderbouwde subsidieaanvraag met een gedegen projectplan. Op basis van dit projectplan kan een subsidie van maximaal € 40.000 aangevraagd worden voor de uitvoering van het project.

Een voorstel bestaat minimaal uit:
een heldere, beknopte omschrijving van de probleemstelling, de opzet en organisatie van het project
een beknopte omschrijving van de werkwijze: hoe wordt de verbinding gelegd tussen de visie op het onderwijs en de omgeving
een toelichting op de interdisciplinaire aanpak: welke andere disciplines, opdrachtgevende partijen, onderzoeks- of kennisinstellingen en andere professionals zijn bij de uitvoering van het project betrokken en welke afwegingen liggen daaraan ten grondslag
een korte beschrijving van de opleiding, achtergrond en ervaring van degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het onderzoek

Beoordeling
Bij de beoordeling van de voorstellen wordt met name gelet op de relevantie van de vraagstelling, het plan van aanpak, de expertise van de betrokken partijen en de coherentie tussen deze onderdelen.
De beoordeling heeft de vorm van een tender: er wordt een aantal voorstellen verkozen boven de andere. Het Stimuleringsfonds zal alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen en niet corresponderen over de afwijzing van individuele voorstellen.

Procedure
De procedure van een Open Oproep is beschreven in het Algemeen Subsidiereglement van het Stimuleringsfonds. De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie op basis van de Deelregeling Architectuur.
Voor een overzichtelijke inname en beoordeling wordt u gevraagd:
het voorstel uitsluitend per e-mail te sturen naar: [email protected], met als onderwerp: Onderwijs Challenge
het voorstel als 1 bestand aan te leveren, dit bestand heeft een maximale omvang van 5mb, telt niet meer dan 12 pagina’s (inclusief opmaak) en is bij voorkeur een pdf-bestand.

Verder ter informatie:
u kunt geen conceptvoorstel aan het fondsbureau voorleggen
uiterlijk een week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging
de selectie van de voorstellen wordt uiterlijk 30 mei 2014 per e-mail en in de nieuwsbrieven van het Stimuleringsfonds en Waag Society bekendgemaakt.
bij selectie van uw voorstel zal het fondsbureau contact met u opnemen. Om het verleende bedrag te ontvangen moet u zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat niet het geval dan is het mogelijk om u na de selectie alsnog in te schrijven.

Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Marjoleine Timmer of Anouk Laverge, projectteam AARO-programma Onderwijsomgeving
(010-4361600 / [email protected] / [email protected]).

meer nieuws

talentontwikkeling2018site.gif

Het Stimuleringsfonds zoekt talent!

18 januari 2018

Ben jij als maker of onderzoeker werkzaam binnen vormgeving, architectuur of digitale cultuur en ben je maximaal vier jaar geleden afgestudeerd?
Dien uiterlijk 28 februari 2018 je portfolio in.

Met het programma Talentontwikkeling ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een nieuwe generatie professionals, werkzaam in vormgeving, architectuur en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs. Dit jaar verstrekt het fonds 26 beurzen aan de meest veelbelovende jonge ontwerpers. De geselecteerde ontwerpers ontvangen € 25.000 voor een periode van twaalf maanden. De werkbeurs en het bijhorende programma zijn bedoeld voor de artistieke en professionele ontwikkeling.

Lees hier meer informatie over de beurs en hoe hiervoor in te dienen.

‘Sinds de beurs word ik steeds vaker gevraagd om internationale presentaties te geven en opdrachten uit te voeren voor grotere bedrijven. Dit zorgt ervoor dat ik nu zelfstandig uit de kosten kan komen.’

- Chloé Rutzerveld


Bezoek ook de kennispagina over Talentontwikkeling.
008representatieveafbeelding.jpg

Toekenningen Activiteitenprogramma’s 2018

18 januari 2018

Het Stimuleringsfonds kent ruim €1,1 miljoen subsidie toe aan de programma’s van 21 instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De bijdragen variëren van €25.000 tot €90.000 per programma. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage vragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van een jaar.
De Deelregeling Activiteitenprogramma’s ondersteunt programma’s op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of een combinatie van deze disciplines.
tetem.jpg
Stichting TETEM kunstruimte, Enschede

evenwichtige spreiding disciplines
Opvallend is dat dit jaar de gehonoreerde programma’s een evenwichtige spreiding over de disciplines tonen. Er zijn zes programma’s op het gebied van architectuur gehonoreerd (AIR, Rondeel, Schunck*, Pier K en CASA) waarvan één op het gebied van landschapsarchitectuur (Sense of Place). Tevens zijn zes programma’s op het gebied van vormgeving gehonoreerd (TextielMuseum, What Design Can Do,
ExtraExtra, Printroom, OPA, Fanfare) en zes programma’s op het gebied van digitale cultuur (Impakt, Zone2Source, Klankvorm, SETUP, Vereniging III, Tetem).
Tot slot zijn er drie multidisciplinaire programma’s gehonoreerd (The Grey Space in the Middle, Hackers&Designers, Baltan Laboratories).

De gehonoreerde programma’s zijn, volgens de adviescommissie onder voorzitterschap van Rutger Wolfson, agendastellend, vervullen een platformfunctie en leveren in de breedte een bijdrage aan de doelstellingen van de regeling. De commissie uitte daarnaast specifiek waardering voor experimentele werkvormen, nieuwe samenwerkingen en voor programma’s gericht op nieuwe doelgroepen.

baltanl.jpg
Stichting Baltan Laboratories, Eindhoven

nieuwkomers in de regeling
Binnen de regeling Activiteitenprogramma’s acht het fonds het van belang ook open te staan voor nieuwkomers. De commissie heeft een aantal programma’s gehonoreerd van instellingen die voor het eerst bij de regeling hebben ingediend. Dit zijn onder andere The Grey Space in the Middle (Den Haag), ExtraExtra (Rotterdam) en Sense of Place (Holwerd).

The Grey Space in the Middle is een nieuwe projectruimte op het snijvlak van vormgeving, kunst, technologie en filosofie. ExtraExtra ontwikkelt naast de tweejaarlijkse uitgave van het tijdschrift en onlinekanaal tevens een crossmediaal publieksprogramma. Deze staat in teken van het thema ‘Abjection and Affection’. Tot slot ontwikkelt het initiatief Sense of Place langs de Waddenkust een programma op het gebied van culturele landschapsontwikkeling. Zij richt zich daarbij op drie onderwerpen, de gevolgen van klimaatverandering, de noodzaak te investeren in leefbaarheid en de aandacht voor ruimtelijke kwaliteit.

textielmuseum.jpg
TextielMuseum TextielLab, Tilburg

ontwikkeling architectuurcentra
In het najaar van 2017 vroegen 43 instellingen voor ruim €2,3 miljoen aan. Er zijn dit jaar minder architectuurcentra ondersteund dan eerdere jaren. De commissie mist bij meerdere architectuurcentra een uitgewerkte visie en positionering op urgente thema’s zoals bijvoorbeeld energietransitie, zorg, circulariteit en inclusiviteit waarmee centra zich binnen de disciplines kunnen onderscheiden. Bovendien was de commissie door de niet aflatende druk op het budget en door de kwaliteit van de 43 aanvragende instellingen genoodzaakt om scherpe keuzes te maken.

nieuwe deadline
De sluitingsdatum voor de regeling Activiteitenprogramma’s in 2018 is 17 oktober. Het totaal beschikbare budget voor komend jaar is €1,2 miljoen.

Foto bovenaan: Vereniging Instrument Inventors Initiative, Den Haag

btwvraagweb.jpg

Praktische tips voor uw subsidieaanvraag

11 januari 2018

Het fonds krijgt de meest uiteenlopende vragen over het indienen van een aanvraag. Opvallend zijn de vragen die worden gesteld over subsidie en BTW. Ayse Tüzen, werkzaam als senior medewerker bedrijfsvoering, vertelt u meer over de BTW plicht en de aankomende deadlines voor 2018.
We krijgen vaak de vraag of het noodzakelijk is BTW af te dragen als men subsidie ontvangt. Is dat zo?
Ayse: ‘Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat er geen BTW afgedragen hoeft te worden als u subsidie ontvangt. Dit is wel het geval wanneer u bijvoorbeeld werkzaamheden uit besteedt, dan dient u hierover BTW in rekening te brengen. Denk dus bij het opstellen van uw begroting aan de eventuele BTW-plicht per post binnen uw begroting. Dit kan per post verschillen.’

Moet een aanvrager de begroting inclusief of exclusief BTW opstellen?
Ayse: ‘Maak in uw begroting een onderscheid tussen posten waar wel en waar geen BTW over afgedragen hoeft te worden. Eventuele opdrachten in het buitenland zijn vaak vrijgesteld van BTW, maar dit verschilt per land. Overleg bij twijfel altijd eerst met uw regionale belastingkantoor.
De subsidie die u ontvangt is het bedrag waar u maximaal aanspraak op kan maken. U kunt dus geen aanspraak maken op een hoger subsidiebedrag indien er sprake is van tegenvallende BTW-verrekeningen.’

sluitingsdata 2018
De eerst volgende sluitingsdata in 2018 per regeling zijn als volgt:
Deelregeling Architectuur: 31 januari
Deelregeling Vormgeving: 21 maart
Deelregeling Digitale cultuur: 31 januari
Deelregeling Internationalisering: 7 februari
Deelregeling Talentontwikkeling: 28 februari
Deelregeling Non-Fictie Transmediaregeling: 13 maart
Deelregeling Festivals: 1 februari
Deelregeling Activiteitenprogramma's: 17 oktober
Deelregeling Meerjarige programma's: 11 april

Bekijk het volledig overzicht met sluitingsdata hier. Naast de deelregelingen worden er in 2018 ook diverse Open Oproepen uitgeschreven. Houdt hiervoor onze nieuwsbrief en social media in de gaten.

advies voor indienen
U vraagt uw subsidie aan via de online aanvraagomgeving. Vraag tijdig uw inloggegevens aan en raak vertrouwd met het online aanvraagformulier. U kunt het online aanvraagformulier tot 23.59 uur op de dag van de sluitingsdatum indienen. Nadrukkelijk advies is om dit eerder te doen.

veel gestelde vragen
Heeft u nog andere vragen? Bekijk het uitgebreide overzicht met de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen? Bel +31(0)10 436 16 00 of mail naar Hedwig Homoet of Myrthe Kramer via [email protected].
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png

Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking met Albeda, Drenthe College, ROC Midden Nederland of Scalda. Acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers werken in vier interdisciplinaire teams aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen en prototypes. De vier trajecten vinden parallel plaats op locatie en in nauwe samenwerking met docenten en studenten.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

MBO-instellingen zien de behoefte aan inter- en multidisciplinair opgeleide mbo-ers groeien. Bedrijven vragen meer en meer om vakmensen, die over de grenzen van hun eigen vakgebied heen kunnen kijken. Het onderwijs speelt op deze toenemende vraag in door beroepsonderwijs steeds meer interdisciplinair aan te bieden. Studenten van verschillende opleiding werken in toenemende mate samen, veelal aan concrete vraagstukken uit de praktijk. Zo werken bij het Drenthe College studenten vanuit Zorg en Welzijn samen met studenten Techniek en ICT aan nieuwe technologische toepassingen voor de zorg, en ontwikkelt Albeda een interdisciplinair Innovatie Lab, waar docenten en studenten van verschillende opleidingen samen onderzoek kunnen doen en van elkaar kunnen leren.

open oproep
De toename van interdisciplinair beroepsonderwijs leidt tot nieuwe vragen over de omgeving waarin het leren plaatsvindt: over het schoolgebouw en de inrichting ervan, maar bijvoorbeeld ook over de voortschrijdende mogelijkheden van de digitale technologie. Met deze open oproep wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie acht (interieur)-architecten, (interaction) designers en (digitale) makers uitnodigen om samen met de mbo-instellingen de ontwerpopgave binnen het interdisciplinair beroepsonderwijs te verkennen.

Het ontwerpend onderzoek richt zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Scalda College - De student aan het roer
Case 2 Drenthe College - Collectief leren en ontwikkelen
Case 3 ROC Midden Nederland - Gastvrijheid in praktijk
Case 4 Albeda - Buiten de kaders van het klaslokaal

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png

Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving

9 januari 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting. Het ontwerpend onderzoek dient plaats te vinden in nauwe samenwerking met het Friesland College, Summa College, Horizon College of CITAVERDE College.
Dien uiterlijk woensdag 20 februari 2018 een voorstel in.

Het middelbaar beroepsonderwijs speelt met nieuwe vormen van leren in op de toekomst. We zien steeds meer hybride vormen van onderwijs ontstaan, waarbij onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij bij elkaar komen. Ook (nieuwe) technologieën spelen hierbij een rol. Maar hoe laat je deze nieuwe ontwikkelingen landen in het bestaande vastgoed? Schoolgebouwen zijn soms al verouderd op het moment dat ze opgeleverd worden. Wat kun je doen om het vastgoed te laten meebewegen met de tijd? Hoe maak je bijvoorbeeld een bestaand schoolgebouw flexibel in gebruik? En welke mogelijkheden zien ontwerpers voor een flexibele huisvestingsstrategie waarin onderwijs meer integraal onderdeel wordt van de stad en regio?

open oproep
Deze Open Oproep richt zich op het uitvoeren van ontwerpend onderzoek met als doel te komen tot nieuwe strategische visies, ontwerpvoorstellen, en/of prototypes voor flexibele onderwijshuisvesting.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier cases:
Case 1 Friesland College
Case 2 Summa College
Case 3 Horizon College
Case 4 CITAVERDE College

Lees hier meer over deze Open Oproep en hoe hiervoor in te dienen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepflexibiliteitvandeleeromgeving.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de MBO Raad nodigen stedenbouwkundigen, architecten, ontwerpers en (digitale) makers uit om samen met een mbo-instelling te werken aan nieuwe strategische ... meer >
openoproepdeinterdisciplinaireleeromgevi.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit deel te nemen aan een ontwerpend onderzoekstraject gericht op de leeromgeving van interdisciplinair beroepsonderwijs, in samenwerking me... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
literatuurophetschermweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en (interactie)ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het... meer >
loader
loader
loader